Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

budowa domu energooszczędnego


Recommended Posts

witam,

jako, że to mój pierwszy post, na wstępie chciałbym się przywitać ze wszystkimi użytkownikami tego forum :)

 

na wiosnę przyszłego roku planuję rozpoczęcie budowy wymarzonego domku, więc w chwili obecnej mam sporo pytań odnośnie technologii budowy itp.

na początek materiał na ściany - zależy mi dobrym ociepleniu domu, więc myślałem o porothermie 44 albo o ytong energo - ściany jednowarstwowe, ew. na to warstwa styropianu dla pewności. ale jestem również otwarty na inne propozycje :) jako ogrzewanie planuję pompę ciepła + rekuperator + ogrzewanie podłogowe - i tu pierwsze zaskoczenie. viessmann wycenił wstępnie taką instalację na około 100k (pompa ciepła, rekuperator, kolektor pionowy, materiały, robocizna) dla domu o pow. całkowitej około 180-190 m2 (pow. użytkowa + garaż + piwnica). w waszej ocenie to drogo, tanio?

jako, że na działce mam tylko przyłącze energetyczne, planuję zakup POŚ - jaka nada się na działce położonej na górce z gliniastym podłożem dla 2-4 osób? jeżeli chodzi o samą działkę, to mam do dyspozycji nieco ponad 1 ha.

muszę również zaopatrzyć się w wodę, więc potrzebuję studni - orientuje się ktoś, jaki jest orientacyjny koszt budowy takowej (odwiert+pompa+uzdatnianie)?

zależy mi na ukończeniu budowy i zamieszkaniu domu pod koniec przyszłego roku - myślicie, że to realne założenie?

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 143
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Czy to realne? Myślę że tak ale musisz sobie to dobrze zorganizować.

Zaplanuj każdy szczegół a pod koniec przyszłego roku się wprowadzisz.

Viessman kosztuje tyle co Mercedes wśród samochodów a taką Toyotą czy VW też pojedziesz i nie będziesz narzekać. Poszukaj innych firm a zobaczysz że koszty Ci spadną. Pompa ciepła (dobra) wraz z instalacją i pionowymi wymiennikami to koszt około 45 tys. (chcesz taniej to można zrobić płaski gruntowy wymiennik przy dużej działce i dobrych warunkach geotechnicznych). Kolektory wraz ze zbiornikiem to można mieć za 10 tys. A rekuperator z dobrą centralą za 15 tys. Wszystko z robocizną. Czyli jakieś 30 tys mniej. I jest samochód dla żony.

W studniach się nie orientuję więc się nie wypowiadam.

Życzę mało kłopotów a dużych postępów przy budowie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam

więc tak - pompa ciepła po to, aby wygodnie i w miarę tanio ogrzewać dom. nie uśmiecha mi się co kilka dni wrzucać do zasypnika ekogroszek/pellet czy coś innego, a ceny oleju opałowego i gazu są mało zachęcające i raczej mało prawdopodobne, aby spadały :) poza tym planuję w całym domu ogrzewanie podłogowe, więc nie potrzebuję aż tak mocno grzać wody. ogrzewanie elektryczne też raczej odpada - nie chcę w zimę być całkowicie zależny od zakładu energetycznego...i wiem, że sprężarka pc też jest zasilana energią elektryczną, dlatego zaopatrzę się w mały agregat prądotwórczy "na wszelki wypadek". :)

co do ścian, chyba zdecyduję się na ytong 36,5+ocieplenie ścian wełną mineralną - na ściany zewnętrzne, a z silki ściany wewnętrzne.

używał ktoś może osuszacza - zdaje egzamin przy szybszym osuszeniu murów?

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

więc tak - pompa ciepła po to, aby wygodnie i w miarę tanio ogrzewać dom. nie uśmiecha mi się co kilka dni wrzucać do zasypnika ekogroszek/pellet czy coś innego, a ceny oleju opałowego i gazu są mało zachęcające i raczej mało prawdopodobne, aby spadały :)

Prąd też raczej nie stanieje.

 

Ja tam uważam, że pompę ciepła (drogą inwestycyjnie) opłaca się instalować tam, gdzie ciepła idzie naprawdę dużo -- bo jest tania w eksploatacji. Chyba tylko wtedy ma szansę się zwrócić.

 

No chyba, że dokładasz do tego dodatkowe, lokalne uwarunkowania, np. kosztowne podłączenie prądu czy rezygnację z budowy kominów. Wtedy troszkę zmienia to bilans wydatków na pompę ciepła.

 

Ale moja sugestia -- zanim zdecydujesz się na coś konkretnego, policz sobie kilka różnych wariantów -- pompę ciepła, kocioł na paliwo stałe z zasobnikiem, gazowy kondensacyjny, gazowy tradycyjny, ogrzewanie w II taryfie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

więc tak - pompa ciepła po to, aby wygodnie i w miarę tanio ogrzewać dom. nie uśmiecha mi się co kilka dni wrzucać do zasypnika ekogroszek/pellet czy coś innego, a ceny oleju opałowego i gazu są mało zachęcające i raczej mało prawdopodobne, aby spadały :)

Prąd też raczej nie stanieje.

 

Zgadzam się, ale przy pc dostarczam 2,5 kW energii elektrycznej, otrzymuję około 10 kW energii cieplnej przy max. pracy pompy - więc wychodzi relatywnie tanio. podwyżki prądu uwarunkowane będą zapewne podwyżkami paliw stałych, więc też zapłacę więcej za ogrzewanie kotłem na paliwa stałe

 

Ja tam uważam, że pompę ciepła (drogą inwestycyjnie) opłaca się instalować tam, gdzie ciepła idzie naprawdę dużo -- bo jest tania w eksploatacji. Chyba tylko wtedy ma szansę się zwrócić.

 

No chyba, że dokładasz do tego dodatkowe, lokalne uwarunkowania, np. kosztowne podłączenie prądu czy rezygnację z budowy kominów. Wtedy troszkę zmienia to bilans wydatków na pompę ciepła.

 

Planuję budowę tylko kominka, pewnie z płaszczem wodnym. Co do prądu - w chwili obecnej ceny są w miarę rozsądne, ale za 5 czy 10 lat może się to diametralnie zmienić. Zostanę wtedy z b. drogim ogrzewaniem elektr. i kominkiem - nie uśmiecha mi się taka ewentualność :). A za energię z ziemi nie płacę dodatkowo, tylko prąd potrzebny do pracy sprężarki.

Zresztą obecnie mam przyłącze 26 kW, większe wymagałoby wymiany lokalnego trafo na mocniejsze - dłuuugo bym musiał na to czekać :)

 

Ale moja sugestia -- zanim zdecydujesz się na coś konkretnego, policz sobie kilka różnych wariantów -- pompę ciepła, kocioł na paliwo stałe z zasobnikiem, gazowy kondensacyjny, gazowy tradycyjny, ogrzewanie w II taryfie...

 

Oczywiście liczyłem - jasne jest, że pc to najdroższy wybór przy zakupie i montażu. Ale rozważając instalację pc a porządny kocioł kondensacyjny + osprzęt i automatykę różnica nie wychodzi aż tak wielka. Jak pisałem wcześniej, zależy mi na w miarę bezobsługowym urządzeniu - czyli w grę wchodzą gaz, olej opałowy, prąd i pc. Prąd odpada ze względu na niewydajne trafo, co do gazu, musiałbym zainstalować zbiornik w sąsiedztwie domu....nie bardzo widzi mi się taka ozdoba :) Zostaje olej opałowy, który jest raczej dosyć drogi w eksploatacji, do tego dochodzi jeszcze jakość dostarczanego surowca, która bywa daleka od ideału :)

Dziękuję za sugestie :D

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Planuję budowę tylko kominka, pewnie z płaszczem wodnym. Co do prądu - w chwili obecnej ceny są w miarę rozsądne, ale za 5 czy 10 lat może się to diametralnie zmienić. Zostanę wtedy z b. drogim ogrzewaniem elektr. i kominkiem - nie uśmiecha mi się taka ewentualność :).

Zostaniesz też z gotową instalacją centralnego ogrzewania, do której wepniesz sobie nowe, dowolne źródło ciepła. :)

 

Ale rzeczywiście, centralne ogrzewanie z kotłem elektrycznym to raczej średni pomysł, moim zdaniem. Choć z drugiej strony niedaleki od tego, co sam bym chciał -- wodne ogrzewanie podłogowe z dużym zasobnikiem ciepła, ładowanym z różnych źródeł. Wstawić tam grzałkę to nie problem.

 

Tak sobie myślę, że do Twojego pomysłu lepiej pasowała by pompa ciepła powietrze-woda albo wręcz klimatyzator z funkcją grzania. On Ci popracuje do -7*C na zewnątrz, na większe mrozy odpalisz kominek. Tanie inwestycyjnie, w eksploatacji też niedrogie. :)

 

Tym trafo to ja bym się nie przejmował. Ogrzewanie elektryczne jak Ci się włączy to w II taryfie, kiedy z prądu raczej korzystać nie będziesz. Nie wiem, na ile to zgodne z przepisami, ale to inna sprawa...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bardzo dziwny wątek, dom energooszczędny z ytonga i z PC za 100 tyś ??

no cóż, jestem "zielony" w tym temacie, dlatego chcę dowiedzieć się więcej od doświadczonych osób, żeby nie utopić kasy. co do pc to okazało się, że trafiłem od razu do jednego z najdroższych producentów.

 

pogdybajmy, budujemy normalny dom energooszczędny, ściana cienka + grube ocieplenie, za oszczędzona kasę WM albo osuszacz powietrza, 100 tyś wkładamy na konto oszczędnościowe 6,5% co roku mamy 5 tyś odsetek na grzanie prądem w nocnej taryfie, to dokładnie tyle ile wydaje Jezier w swoim energooszczędnym, jak mamy ochotę rozpalamy w kominku i oszczędzamy prąd a odsetki się kapitalizują

zależy mi na w miarę szybkim stawianiu murów, dlatego wybrałem ytong, poza tym ten grubości 36.5 + docieplenie powinien chyba zapewnić bardzo dobrą izoloację termiczną? poza tym obawiam się trochę uzależnienia od prądu - w razie awarii sieci będę marzł? a palenie w kominku jest fajne, ale raczej nie będę miał czasu [palić w nim przez cały dzień.

 

PS normalny dom energooszczędny to 8KW mocy grzewczej przy mrozach -20, jaki duży będzie ten dom że potrzeba 26 KW ??

26kW mam mocy przyłączeniowej, nie grzewczej :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bardzo dziwny wątek, dom energooszczędny z ytonga i z PC za 100 tyś ??

mpoplaw'ie, odnoszę wrażenie, że ytong jest zły na dom energooszczędny. Można wiedzieć dlaczego?

Jedna z pracowni proponuje coś takiego na dom energooszczędny:

Ściana dwuwarstwowa z betonu komórkowego „Ytong” (Xella) lub cegły silikatowej „Silka” (Xella) grubości 44 cm (24 cm ściana murowana + 20cm styropian „Termoorganika”, o wsp. λ=0,033W/mK ) o wsp. U0= 0,12 – 0,14 W/m²K

Jeśli myślisz inaczej - pisz dlaczego, why, warum. Twoje zdanie - cenne zdanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dla przypomnienia założyciel tego wątku wally80 chce budować dom energooszczędny z ścianą 1W bez żadnego docieplenia U=0,3 i do tego odnosiło się moje stwierdzenie, a odpowiadając na twoje pytanie droga w budowie i zimna jest gruba ściana i cienkie ocieplenie czyli np ytong 36,6 + 5cm wełny, taniej i cieplej to zwykły tani BK 24cm + 20cm styropianu, albo 19cm silki albo ceramika 19cm gruba, albo keramzyt prafea 15cm , albo żelbeton 14cm + 25cm styropianu lub 30 jeśli ktoś ma aspiracje na dom pasywny

 

ok, więc widzę, że budowa ściany 1W to jednak nie jest optymalny pomysł :). w takim razie co warto zastosować na ściany zewnętrzne? zwykły BK+ styropian?

dom jest w fazie projektowania, więc zmiany są jak najbardziej możliwe :D

jeżeli ktoś mający wiedzę w temacie mógłby mi napisać, co najlepiej zastosować na ściany zew/wew, stropy i podpiwniczenie byłbym wdzięczny. lepiej ocieplać styropianem czy wełną? jeden ze sprzedawców twierdził, że pod styro jest wilgotno i różne dziwne rzeczy tam rosną, a wełna "oddycha"...

w broszurkach ytonga zdjęcia w podczerwieni niby pokazują piękną, jednolitą ścianę bez mostków termicznych w przeciwieństwie do zwykłego BK - to tylko marketing? niestety budownictwo to nie moja branża, więc muszę w dużej mierze zdać się na opinie innych....a niestety u mnie w okolicy nie ma firm zajmujących się budownictwem energooszczędnym...

co do ogrzewania, to grzeje ktoś może pelletem? opłaca się w to inwestować?

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wiele pytań i szeroki wachlarz tematyczny ale ... to oddychanie wełny to kwestia dobrego podejścia i wykonania , w 3 warstwowym to kwestia szczeliny w 2 warstwowym to jak przykryjesz złym tynkiem " strukturą" to i tak będzie pampers -- gazobeton dla izolacji lepszej silka dla akumulacji, max i inne wynalazki plus ocieplenie z 20 cm dla ograniczenia wydatków, bo najtaniej.

ogrzewanie to czy to pellety czy węgiel, drewnopodobne itd są najtańsze, ale w klasycznym klocku - jak coś lepiej ocieplonego to czasami warto zastanowić się nad alternatywnym ogrzewaniem, możne prund w dowolnym układzie, nie klasyczne CO ( chyba że bufor, ale to inna śpiewka) . ale to trzeba rozpatrzec dla indywidualnego przypadku jak dla mnie --

--termo fotki i broszury to "matrix" tam wszystko jest możliwe dla poparcia kampanii reklamowej :D - reklama dźwignią handlu tak było i jest - lepiej jak dla mnie poczytać i zapoznać się z argumentami innych co tez szukali zastanawiali się i z pośród wielu wniosków i wywodów wybrać ten który ci najlepiej odpowiada

 

ps to tylko taki słowotok osoby też nie z branży ale od jakiegoś czasu błąkającej się wokół tego i pobocznych tematów związanych z własnym D.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to tylko marketing?

zdecydowanie tak

 

użyj google a za 5 min dowiesz się ile jest w tym prawdy

 

budując dom dla siebie niestety nie unikniesz czytania i samodzielnych obliczeń, pamiętaj że ufać możesz tylko sobie, bo jedyne prawo sprzedawców czy budowlańców to:

 

owce są po to żeby je strzyc

doskonale zdaję sobie z tego sprawę ;)

 

nie chcę się wymigać od samodzielnej pracy przy doborze materiałów, ale szukam podpowiedzi, co wybrać. poczytałem trochę o keramzytobetonie - też chyba niezła alternatywa. z tego co piszą cechuje go niska nasiąkliwość, a to dla mnie ważne przy chęci wybudowania całości w niespełna rok. zestawienie 24 cm kb+20cm ocieplenia też powinno chyba gwarantować dobre parametry ciepłochronności. martwi mnie tylko fakt, że na takiej ścianie raczej ciężko będzie zawiesić np. szafki kuchenne, bo kołek rozporowy nie będzie miał się czego trzymać. ciekawie rozwiązane mają też docieplenie stropów (układanie keramzytu w workach i zalewanie betonem) - chyba skraca czas wykonania posadzek.

jeszcze jedno pytanie odnośnie dachu - spotkałem się z opinią, że blachodachówka jest "głośna" podczas np. deszczu - prawda to, czy po prostu budowlańcy spartolili robotę i dlatego "bębni"?

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to tylko marketing?

owce są po to żeby je strzyc

 

bardziej brutalnie to :

"barany są po to by je strzyc" :)

 

co do dachu to też się z tym spotkałem u znajomych ale sam nie wiem jak tego unknąć albo co jest tego powodem - kolega twierdzi że dach robiła dobra i sprawdzona ekipa - dodam że ma 15 cm wełny między krokwiami .

 

a z ścianami to jest tak - ja zaczynałem od maxa i 20cm styro - bo najtaniej miało być - później gazobeton system ala solbet ytong bo cieplej i dokładne oraz proste ściany co można płytki i takie tam kłaść bezpośrednio oraz przy elektryce wygonie i łatwo bruzdy robić -- a teraz jestem na etapie silikatów - tylko czekam z zakupem materiału bo ceny dość radykalnie spadają i chce wyczekać na dobry moment - w przeciągu miesiąca na całości różnica 3 tyś ! -- silka dla akumulacji ciepła bo planuje duzy bufor co ma sie z tym integrować - tak czy inaczej i tak za izolacje odpowiada styro albo wełna, a mur to mozna i betonowy wylać :D

 

ps dodam tylko ze już ze dwa lata się borykam i zbieram do budowania, a koncepcje mi się zmieniają jak w kalejdoskopie albo po informacjach wyczytanych albo po zmianach w cennikach firm :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich. Też myślę o budowie domu energooszczędnego. Miałem budowac ścianę tak: porothrm 24 cm + 15 cm styro z organiki tego z grafitem ale po przeczytaniu tego postu zastanawiam się czy nie mógłbym dać maxa 19 cm i 20 cm styro ( dodam, ze trzyma mnie grubość ściany 40 cm ) tylko pytanie czy nie będą takie ściany zbyt mało nośne? Innymi słowy czy wytrzyma ciężar domu? bo domek ma być dość wysoki 8.5m kalenica z półpiętrami wg projektu ZGODA z archetonu. Proszę o podpowiedż.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam

 

im plany budowy bardziej zaawansowane, tym więcej problemów :)

więc kilka konkretów: ściany zew. ytong/silka 24 cm + 20 cm styro

ocieplenie dachu - wełna min 30 cm

rekuperator z GWC

w chwili obecnej największą zagwozdkę mam z wyborem ogrzewania...w sumie zapotrzebowanie na energię cieplną domu będzie relatywnie niskie (w porównaniu do tradycyjnych technik budowy), więc inwestycja w drogą pc jest chyba ekonomicznie nieuzasadniona. rozważam grzanie gazem płynnym, za około 25k mam dobry dwufunkcyjny kocioł kondensacyjny + solary...

kiedyś to było dobrze - albo węgiel albo drewno, a teraz weź tu się zdecyduj ;)

 

Pozdrawiam

 

ps. jeżeli ktoś grzeje u siebie LPG chętnie posłucham wszelkich za i przeciw

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ogrzewanie LPG jest cenowo porównywalne go prądu, z tym że koszt inwestycyjny jest znacznie wyższy, próbowałeś już przeliczyć ile wydasz na prąd albo na olej opałowy, albo ile trzeba by zainwestować w domek pasywny który w ogóle nie wymaga ogrzewania ??

 

PS jeśli masz duży domek to najtańszy kocioł górniak na biomasę + samodzielnie wykonany bufor ciepła 1000L + samodzielnie układana podłogówka w całym domku i masz tanio w inwestycji, tanio w eksploatacji, i stałocieplność 2-3 doby

 

dom pasywny raczej odpada, nie będę w stanie aż tak dopilnować ekipy w zakresie reżimu technologicznego. z racji ograniczenia przyłączem ee - 26 kW- ogrzewanie elektryczne raczej odpada (wstępnie liczone zapotrzebowanie na energię cieplną budynku to około 12-15 kW)

niestety nie ma możliwości, żebym sam układał podłogówkę - sporo pracuję, więc nie byłoby kiedy :)

dom miał mieć około 140-160 m2, teraz z projektu wychodzi około 170 + garaż 2stranowiskowy + piwnica. Jakie zastosować grzejniki w garażu i piwnicy? chyba tu szkoda kasy na podłogówkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dom pasywny raczej odpada, nie będę w stanie aż tak dopilnować ekipy w zakresie reżimu technologicznego. z racji ograniczenia przyłączem ee - 26 kW- ogrzewanie elektryczne raczej odpada (wstępnie liczone zapotrzebowanie na energię cieplną budynku to około 12-15 kW)

Od razu zakładasz, że nie będziesz w stanie przypilnować?

A pozostałe elementy budynku przypilnujesz?

Kilka lat temu technologie domu pasywnego były w Plsce rzeczywiście trudno dostępne. Od tego czasu wiele się zmieniło. Dziś dom pasywny jest w zasięgu każdego inwestora. Największą barierą jest bariera mentalna - właśnie takie podejście jak Twoje.

Przy stosunkowo niedużych zmianach w projekcie Twój dom może potrzebować 3-4kW mocy do ogrzewania i mieć zapotrzebowanie na ciepło do ogrzewania 15kWh/m2 rocznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dom pasywny raczej odpada, nie będę w stanie aż tak dopilnować ekipy w zakresie reżimu technologicznego. z racji ograniczenia przyłączem ee - 26 kW- ogrzewanie elektryczne raczej odpada (wstępnie liczone zapotrzebowanie na energię cieplną budynku to około 12-15 kW)

Od razu zakładasz, że nie będziesz w stanie przypilnować?

A pozostałe elementy budynku przypilnujesz?

Kilka lat temu technologie domu pasywnego były w Plsce rzeczywiście trudno dostępne. Od tego czasu wiele się zmieniło. Dziś dom pasywny jest w zasięgu każdego inwestora. Największą barierą jest bariera mentalna - właśnie takie podejście jak Twoje.

Przy stosunkowo niedużych zmianach w projekcie Twój dom może potrzebować 3-4kW mocy do ogrzewania i mieć zapotrzebowanie na ciepło do ogrzewania 15kWh/m2 rocznie.

w sumie Twoja opinia dała mi trochę do myślenia - może i masz rację :)

dom pasywny rozumiem jako dom nie potrzebujący dodatkowego ogrzewania - nie jestem na tyle odważny, aby coś takiego budować...ale jak najbardziej interesuje mnie dom o niskim zapotrzebowaniu na energię grzewczą.

Wybrałem projekt bazujący na planie prostokąta, z dachem dwuspadowym. Od strony wschodniej usytuowany będzie garaż 2stan. + pokój z tarasem nad garażem. Od strony pn-zach będzie duży salon z dużymi połaciami okien (nie wszystkie otwierane), od pd-zach kuchnia. to plan parteru. na górze po jednej sypialni od pn, zach, pd. O ile dobrze zrozumiałem zasady usytuowania domu wzgl. słońca taki układ powinien zapewnić mi darmowe dogrzanie przez słońce. W całym domu (oprócz piwnicy i garażu) będzie ogrzewanie podłogowe - nadal nie wiem, jak ogrzewać rzeczone piwnicę i garaż. Ściany zew. to 24 cm BK + 20 cm styro, ściany wew. najprawdopodobniej z silikatów ze względu na dużą akumulację cieplną. Okna na pewno też będą ciepłe.

Wentylacja mechaniczna z rekuperatorem + GWC.

Sporo szczegółów technicznych dotyczących wykonania ocieplenia znalazłem Tu: http://www.styropiany.pl/index.cgi?oper=1&kod=energo1

Mam zamiar wymóc na wykonawcy stosowanie się do tych zaleceń w szczególności, jeżeli chodzi o wykonanie balkonów, osadzenie okien, wieńców itp.

Co do samego domu, to:

powierzchnia do grzania liczona "po podłogach" - 244 m2

garaż - 48 m2

piwnica - 95

 

Ściany piwnicy też oczywiście będą odpowiednio ocieplone. Zastanawiam się nad ociepleniem stropów i podłogi w piwnicy keramzytem http://www.muratordom.pl/budowa-i-remont/izolacje/keramzyt-maxit---akumulujaca-cieplo-podloga-na-gruncie,6335_23411.htm - czy coś takiego może być stosowane z podłogówką?

zastanawiam się jeszcze nad instalacją któregoś z "inteligentnych" systemów, np. http://www.lcn.pl/index.php lub http://www.xcomfort.pl/

 

na koniec zostaje jeszcze kwestia ogrzewania tego wszystkiego i przygotowania CWU - przy dosyć niskim zapotrzebowaniu na energię chyba nie bardzo się opłaca inwestowanie w drogą pc + sondy pionowe? ciągle rozważam, czy grzanie LPG w takim domu będzie rozsądnym ekonomicznie rozwiązaniem?

wszelkie uwagi mile widziane :)

 

Pozdrawiam

 

zapomniałem dodać - interesują mnie również solary, widziałbym u siebie bufor tak około 500-700l, który akumulowałby nadmiar ciepła

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...