Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Regulacja zaworu termostatycznego


Tomek_1974

Recommended Posts

Mam probelm. Posiadam zawory termostatyczne SAR (z Castoramy) i jeden z grzejnuków nie grzeje w całości tylko w górnej połowie. Zauważyłem, że nastawa na zaworze termostaycznym ustawiona jest na "6" a w innych, grzejących w 100% nastawione jest na "10". Moje pytanie brzmi - jak to regulować. Teoretycznie można użyć klucza płaskiego i wykręcić śrubę. Ale w środku tej śruby jest jakby kryza z takim trzpieniem. Czy mam kręcić całym zaworem, czy tylko środkiem. Jeżeli tylko środkiem, to skąd wziąć taki klucz?

 

http://www.comap.pl/c/portal/layout?p_l_id=PUB.1025.3&p_p_id=EXT_05&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&p_p_col_id=&p_p_col_pos=0&p_p_col_count=0&_EXT_05_struts_action=%2Fext%2Fcatalogue%2Fview

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To, że jeden z grzejników grzeje w połowie może wynikać z tego, że pomieszczenie jest już nagrzane. Zapowietrzenie raczej odpada bo grzejnik masz ciepły w górnej połowie.

 

Zaworem pod głowicą termostatyczną ustawiasz wielkość możliwego przepływu ciepłej wody przez grzejnik. Gdyby był za mały to miałbyś za zimno w pomieszczeniu.

Głowicą termostatyczną redykujesz ten przepływ, czyli gdy w pomieszczeniu będzie cieplej od nastawy to głowica zamknie zawór, a gdy się wychłodzi to otworzy. Temp. grzejnika nie ma bezpośredniego przełożenia na temp. w pomieszczeniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak grzeje tylko pół grzejnika to znaczy, że grzejnik jest zapowietrzony. Wystarczy odpowietrzyć. Bez względu na poziom ustawienia termostatu grzejnik na całości powinien grzać jednolicie.

 

Zimna jest dolna połowa grzejnika - więc raczej nie jest zapowietrzony. Jest to grzejnik ostatni w obiegu i myślę, że to kwestia regulacji. Jak napisałem wszystkie grzejniki są otwarte na max (10) a tej jeden jest na 6. Niestety nie dogrzewa pomieszczenia i dlatego chcę otworzyć mu przepływ na mx. Pytanie tylko którą śrubą...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak grzeje tylko pół grzejnika to znaczy, że grzejnik jest zapowietrzony. Wystarczy odpowietrzyć. Bez względu na poziom ustawienia termostatu grzejnik na całości powinien grzać jednolicie.

 

 

Proponuję się skupić na podanym zdaniu :"jeden z grzejników nie grzeje w całości tylko w górnej połowie". Jak dla mnie oznacza to, że nie jest to problem z zapowietrzeniem.

Ostatnie zdanie również nie jest prawdziwe (choć w dużej części tak się dzieje).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie można zapominać o istnieniu tzw kryzy w zaworze teromostatycznym grzejnika, z którym współpracuje głowica. Mam wrażenie, że właśnie o niej pisze autor postu.

 

Tak jak napisałem, chodzi o zawory a nie o głowice. Dokładnie chodzi o tę część zaworu, w ktorej osadzona jest ta iglica, która blokuje przepływ.

Pytanie jest takie: czy w celu ustawienia maksymalnego przepływu w kaloryferze mam użyć klucza płaskiego 14, czy wymagane jest specjalne narzędzie - klucz specjalny. Zawór ma skalę otwarcia od 1 do 10. Chcę go ustawić na 10 bo w tej chwili jest na 6.

 

Jako kompletny "lajkonik" w temacie nie jestem w stanie wyrazić się jaśniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie można zapominać o istnieniu tzw kryzy w zaworze teromostatycznym grzejnika, z którym współpracuje głowica. Mam wrażenie, że właśnie o niej pisze autor postu.

 

Tak jak napisałem, chodzi o zawory a nie o głowice. Dokładnie chodzi o tę część zaworu, w ktorej osadzona jest ta iglica, która blokuje przepływ.

Pytanie jest takie: czy w celu ustawienia maksymalnego przepływu w kaloryferze mam użyć klucza płaskiego 14, czy wymagane jest specjalne narzędzie - klucz specjalny. Zawór ma skalę otwarcia od 1 do 10. Chcę go ustawić na 10 bo w tej chwili jest na 6.

 

Jako kompletny "lajkonik" w temacie nie jestem w stanie wyrazić się jaśniej.

 

 

 

 

Zacznij od opisu tego z czym masz rzeczywiście problem. Zacząłeś od w połowie zimnego grzejnika co nie jest jeszcze żadnym problemem. Powtarzam pytanie - czy w tym pomieszczeniu jest za zimno?

Link z pierwszego postu nic nie pokazuje co podpowiedziało by jak Tobie pomóc.

Dla wyjaśnienia. Głowica termostatyczna (do przekręcania ręcznego) reguluje pod wpływem temp. w pomieszczeniu stopień otwarcia zaworu. Czyli w skrócie jak się robi zimniej od temp. nastawionej głowica pozwala otworzyć w zaworze przepływ i powoduje to wymianę wody na cieplejszą w grzejniku. Zawór oprócz tego ma własną regulację (zwykle po zdjęciu głowicy) powodującą tylko i wyłącznie równomierne rozprowadzenie cipłej wody do wszystkich grzejników bez względu na odległość od kotła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie można zapominać o istnieniu tzw kryzy w zaworze teromostatycznym grzejnika, z którym współpracuje głowica. Mam wrażenie, że właśnie o niej pisze autor postu.

 

Tak jak napisałem, chodzi o zawory a nie o głowice. Dokładnie chodzi o tę część zaworu, w ktorej osadzona jest ta iglica, która blokuje przepływ.

Pytanie jest takie: czy w celu ustawienia maksymalnego przepływu w kaloryferze mam użyć klucza płaskiego 14, czy wymagane jest specjalne narzędzie - klucz specjalny. Zawór ma skalę otwarcia od 1 do 10. Chcę go ustawić na 10 bo w tej chwili jest na 6.

 

Jako kompletny "lajkonik" w temacie nie jestem w stanie wyrazić się jaśniej.

 

 

 

 

Zacznij od opisu tego z czym masz rzeczywiście problem. Zacząłeś od w połowie zimnego grzejnika co nie jest jeszcze żadnym problemem. Powtarzam pytanie - czy w tym pomieszczeniu jest za zimno?

Link z pierwszego postu nic nie pokazuje co podpowiedziało by jak Tobie pomóc.

Dla wyjaśnienia. Głowica termostatyczna (do przekręcania ręcznego) reguluje pod wpływem temp. w pomieszczeniu stopień otwarcia zaworu. Czyli w skrócie jak się robi zimniej od temp. nastawionej głowica pozwala otworzyć w zaworze przepływ i powoduje to wymianę wody na cieplejszą w grzejniku. Zawór oprócz tego ma własną regulację (zwykle po zdjęciu głowicy) powodującą tylko i wyłącznie równomierne rozprowadzenie cipłej wody do wszystkich grzejników bez względu na odległość od kotła.

 

No i właśnie o ten drugi typ regulacji mi chodzi. Klaoryfer nie dogrzewa pomieszczenia, bo gorąca woda wpływa do niego w zbyt małej ilości. Głowic nie mam. Odkręciłem plastikowy korek i widzę przed sobą okrąg ze skalą od 1 do 10. W nim śroba 14 a w niej mniejsze kółko z jakąś kryzą. Czy aby zwiększyć przepływ w kaloryferze mam kręcić śrubą, czy tą kryzą? Jeżeli tą kryzą, to konieczny będzie jakiś specjalny klucz, którego nie posiadam...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie można zapominać o istnieniu tzw kryzy w zaworze teromostatycznym grzejnika, z którym współpracuje głowica. Mam wrażenie, że właśnie o niej pisze autor postu.

 

Tak jak napisałem, chodzi o zawory a nie o głowice. Dokładnie chodzi o tę część zaworu, w ktorej osadzona jest ta iglica, która blokuje przepływ.

Pytanie jest takie: czy w celu ustawienia maksymalnego przepływu w kaloryferze mam użyć klucza płaskiego 14, czy wymagane jest specjalne narzędzie - klucz specjalny. Zawór ma skalę otwarcia od 1 do 10. Chcę go ustawić na 10 bo w tej chwili jest na 6.

 

Jako kompletny "lajkonik" w temacie nie jestem w stanie wyrazić się jaśniej.

 

 

 

 

Zacznij od opisu tego z czym masz rzeczywiście problem. Zacząłeś od w połowie zimnego grzejnika co nie jest jeszcze żadnym problemem. Powtarzam pytanie - czy w tym pomieszczeniu jest za zimno?

Link z pierwszego postu nic nie pokazuje co podpowiedziało by jak Tobie pomóc.

Dla wyjaśnienia. Głowica termostatyczna (do przekręcania ręcznego) reguluje pod wpływem temp. w pomieszczeniu stopień otwarcia zaworu. Czyli w skrócie jak się robi zimniej od temp. nastawionej głowica pozwala otworzyć w zaworze przepływ i powoduje to wymianę wody na cieplejszą w grzejniku. Zawór oprócz tego ma własną regulację (zwykle po zdjęciu głowicy) powodującą tylko i wyłącznie równomierne rozprowadzenie cipłej wody do wszystkich grzejników bez względu na odległość od kotła.

 

No i właśnie o ten drugi typ regulacji mi chodzi. Klaoryfer nie dogrzewa pomieszczenia, bo gorąca woda wpływa do niego w zbyt małej ilości. Głowic nie mam. Odkręciłem plastikowy korek i widzę przed sobą okrąg ze skalą od 1 do 10. W nim śroba 14 a w niej mniejsze kółko z jakąś kryzą. Czy aby zwiększyć przepływ w kaloryferze mam kręcić śrubą, czy tą kryzą? Jeżeli tą kryzą, to konieczny będzie jakiś specjalny klucz, którego nie posiadam...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i właśnie o ten drugi typ regulacji mi chodzi. Klaoryfer nie dogrzewa pomieszczenia, bo gorąca woda wpływa do niego w zbyt małej ilości. Głowic nie mam. Odkręciłem plastikowy korek i widzę przed sobą okrąg ze skalą od 1 do 10. W nim śroba 14 a w niej mniejsze kółko z jakąś kryzą. Czy aby zwiększyć przepływ w kaloryferze mam kręcić śrubą, czy tą kryzą? Jeżeli tą kryzą, to konieczny będzie jakiś specjalny klucz, którego nie posiadam...

 

 

Bez zdjęcia mogę tylko strzelać, że ta 14-ka to do wykręcenia całego zaworu z grzejnika. Do ustawienia oporu przepływu raczej ten specjalny klucz (czasami jest pod specjalny klucz, czasami pod zwykły).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...
Dołączam do pytania o regulację ponieważ mam całkiem odwrotny problem otóż nie jestem w stanie całkowicie zamknąc dopływu wody z użyciem SAR ( comap) W5 - głowica przekręcona do oporu w prawo. Czy jest to kwestia regulacji (jeśli tak to jak) czy też zostały dobrane źle głowice do zaworu przez developera ?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...