Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Pompa ciepła do CWU na lato "tymi ręcami" robiona


adam_mk

Recommended Posts

Powietrze z połaci dachu ściąga się wentylatorem z rury ok. fi150-200 położonej w najwyższym punkcie dachu, z nawierconymi otworami. Ilość i rozmieszczenie otworów nie przypadkowa. Do tego czujnik temperatury...

 

Mnie jak szacowałem ten układ wyszło że rura może być o jeszcze mniejszej średnicy.

Tego powietrza tam aż tak dużo nie ma, dlatego pisałem że można go domieszać do powietrza usuwanego dla zwiększenia przepływu przez wymiennik.

 

Jeśli założymy że dach po stronie wydajnej energetycznie, tj. południowej ma 100 m2,

szczelina pod postaciowa 10 cm2 to mamy tam 10 m3 powietrza.

Jeśli teraz będziemy je ściągać z szybkością 10 wymian na godzinę, a wydaje mi się że więcej raczej nie,

bo nie zdąży się podgrzać, to mamy do przetłoczenia 100 m3.

Jeśli będziemy to realizować rurą o średnicy 100 mm to uzyskamy prędkość przepływu strugi 3,6 m/s.

100-ka wiec w zupełności wystarczy żeby zapomnieć że tam się cokolwiek dzieje.

I do tego dobre ocieplenie żeby uniknąć roszenia.

 

Oczywiście dalej pozostaje kwestia czy tego potrzebujemy.

 

Jani_63

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 322
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

gościu01 a te przyklładowe sprężarki mają już element dławiący w sobie (?) czy jak bo tak czytam i niby piszą o kapilarze że jest. Wydawało mi się że to odrębny element?

 

pzdr

 

PS

Dzięki :)

 

nie wiem, jeszcze nie doczytałem, jeśli byłaby to super!

 

Pozostałoby dobrać wymmienniki, przekroje rurek, zastanowić się jak to poukładać teoretycznie w obudowie ( ma to znaczenie ), dobrać filtr ( odwadniacz ), zbiornik freonu - mały będzie, a może w ogóle (?), znaleźć presostaty wysokiego i niskiego ciśnienia ( mam namiary ale na drogie Alfaco, może coś tańszego ), coś pominąłem ?

.. i gotowe :p

 

Takie elementy jak: TZR z dyszą, wymmiennik regeneracyjny będą raczej niepotrzebne. A występują w moim projekcie z Copelandem.

 

Trzeba się zastanowić nad:

elektromagnetycznym zaworem odcinającym ( zabezpieczenie ),

wziernikiem ( kontrola napełnienie freonem ),

manomtrem ( ciśnienie ),

oczywiście czujniki temp., liczę 3 szt., może 4 (?)

wyłącznik zaniku przepływu ( zabezpieczenie ),

rurki chlodnicze + ocieplacz kauczukowy, drogi ( nie może być taki jak do cwu ), ale dotyczy tylko rurek chłodniczych - freon po stronie zimnej,

sterownik, u mnie zrobię na duuuużym PLC, ale każdy z Was może zastosować prosty rożnicowy, kto co lubi,

Z elektryki będą potrzebne:

przekaźnik napięciowy np. PNM-10 Zamel,

wyłącznik nadmiarowo prądowy, dowolny,

stycznik, też jakiś mały - dobrany do wybranej sprężarki,

 

 

Trzeba też pomyśleć o wyciszeniu sprężaki, czyli umieścić w obudowie.

Ta Copeland to trochę ( podobno ) potrafiła hałasować bez obudowy.

Te małe - nie wiem.

Ale to prosta sprawa, wełna mineralna w płytach załatwi sprawę, na zewnątrz kto co lubi :wink:

 

Notujecie ?

:wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mnie jak szacowałem ten układ wyszło że rura może być o jeszcze mniejszej średnicy.

Tego powietrza tam aż tak dużo nie ma, dlatego pisałem że można go domieszać do powietrza usuwanego dla zwiększenia przepływu przez wymiennik.

 

Jeśli założymy że dach po stronie wydajnej energetycznie, tj. południowej ma 100 m2,

szczelina pod postaciowa 10 cm2 to mamy tam 10 m3 powietrza.

Jeśli teraz będziemy je ściągać z szybkością 10 wymian na godzinę, a wydaje mi się że więcej raczej nie,

bo nie zdąży się podgrzać, to mamy do przetłoczenia 100 m3.

Jeśli będziemy to realizować rurą o średnicy 100 mm to uzyskamy prędkość przepływu strugi 3,6 m/s.

100-ka wiec w zupełności wystarczy żeby zapomnieć że tam się cokolwiek dzieje.

I do tego dobre ocieplenie żeby uniknąć roszenia.

 

Oczywiście dalej pozostaje kwestia czy tego potrzebujemy.

 

Jani_63

 

tak, masz rację,

wyżej odpowiadałem w oparciu o wydatek robdk, a on planuje wieksza PCi.

U mnie pozyskiwanie powietrza z dachu nie będzie potrzebne, wystarczająco energii będę miał na wyrzutni reku.

Nie liczyłem natomiast wydatków powietrza z dachu i dT, jaką można by uzyskać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj miałem długą podróż i nieco sobie przemyślałem temat, a konkretnie poukładania elementów w przestrzeni domu.

 

Całość zamierzam umieścić nad garażem w ocieplonej, ale nie ogrzewanej części.

Temp. nigdy nie powinna tam spadać poniżej 0C.

Będzie tam rekuperator i zaraz obok PCi. Garaż sąsiaduje z pomieszczeniem gospodarczym, więc rury do zasobnika cwu, nie będą długie.

Blisko, przy garażu będę miał żwirowe GWC, a czerpnię zdołam umieścić w części zadaszonej, przy budynku od strony płn-zach.

Wyrzutnia z PCi nad dachem, zrealizuję w taki sposób:

 

szkic poniżej, nie zdjęcie dachówki wentylacyjnej

 

Wszystko zaczyna się układać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

gościu01 a te przyklładowe sprężarki mają już element dławiący w sobie (?) czy jak bo tak czytam i niby piszą o kapilarze że jest. Wydawało mi się że to odrębny element?

 

pzdr

 

PS

Dzięki :)

 

nie wiem, jeszcze nie doczytałem, jeśli byłaby to super!

 

Pozostałoby dobrać wymmienniki, przekroje rurek, zastanowić się jak to poukładać teoretycznie w obudowie ( ma to znaczenie ), dobrać filtr ( odwadniacz ), zbiornik freonu - mały będzie, a może w ogóle (?), znaleźć presostaty wysokiego i niskiego ciśnienia ( mam namiary ale na drogie Alfaco, może coś tańszego ), coś pominąłem ?

.. i gotowe :p

 

Takie elementy jak: TZR z dyszą, wymmiennik regeneracyjny będą raczej niepotrzebne. A występują w moim projekcie z Copelandem.

 

Trzeba się zastanowić nad:

elektromagnetycznym zaworem odcinającym ( zabezpieczenie ),

wziernikiem ( kontrola napełnienie freonem ),

manomtrem ( ciśnienie ),

oczywiście czujniki temp., liczę 3 szt., może 4 (?)

wyłącznik zaniku przepływu ( zabezpieczenie ),

rurki chlodnicze + ocieplacz kauczukowy, drogi ( nie może być taki jak do cwu ), ale dotyczy tylko rurek chłodniczych - freon po stronie zimnej,

sterownik, u mnie zrobię na duuuużym PLC, ale każdy z Was może zastosować prosty rożnicowy, kto co lubi,

Z elektryki będą potrzebne:

przekaźnik napięciowy np. PNM-10 Zamel,

wyłącznik nadmiarowo prądowy, dowolny,

stycznik, też jakiś mały - dobrany do wybranej sprężarki,

 

 

Trzeba też pomyśleć o wyciszeniu sprężaki, czyli umieścić w obudowie.

Ta Copeland to trochę ( podobno ) potrafiła hałasować bez obudowy.

Te małe - nie wiem.

Ale to prosta sprawa, wełna mineralna w płytach załatwi sprawę, na zewnątrz kto co lubi :wink:

 

Notujecie ?

:wink:

 

Czerwone jest dla mnie jasne (nawet już coś liczyłem dla parownika- przepływy i powierzchnię) ale jak zaczynasz juz konkrety o elektronice jakieś i prądzie czyli rzeczy nie istotne pod względem samego obiegu termoidynamicznego to nie wiem gdzie jestem ;).

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

j-j,

jeśli możesz pomóc, jesteś zainteresowany zbudowaniem tego ustrojstwa, to zajmij się termodynamiką. Oczywiście też będę liczył i skonfrontujemy wyniki.

Tak będzie bezpieczniej :wink:

 

Co do elektryki - to jest banalne. Narysuję schematy i opiszę który kolorek przewodu wetknąć w którą dziurkę :lol: .

Elektrykiem nie jestem, ale to proste, jak drut. Nie trudniejsze od połączenia wyłączników schodowych z jednym krzyżowym :lol:

Trzeba dobrać napiecie, tutaj 230V, sprawdzić natężenia, dobrać elementy i podłączyć według schematów dostarczonych z tymi elementami.

Można dorabiać filozofię, ale po co?

No chyba, że zaczniemy to póxniej sprzedawać :lol: 8)

 

A czujniki to chyba wiesz:

temperatury do regulatora ( sterownika ),

presostatu do urządznia które wyłączy sprężarkę, w razie co. Na kilka prostych sposobów można to rozwiązać

Ale to wszystko później. Nie zaczynajmy od końca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Gościu01 lutowanie na twardo takie trudne nie jest. Dasz radę : ) Wystarczy palnik na butle jednorazowe (lepszy jest gaz sprzedawany jako MAP) i dobry lut który się sprawnie układa na miedzi (srebrny jakiś). Spokojnie do rury fi 22 da radę tym lutować ale myślę, że przy tym co planujesz aż takie średnice nie będą potrzebne. Pozdr adam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

już patrzyłem w praktikerze na zestawy do lutowania :roll:

 

Niestety oprócz chęci jest jeszcze wiedza i praktyka.

Wiem, bo sporo rzeczy robiłem w domu, i te pierwsze to "na psu budę".

A polutowanie układu PCi, to rygor dużej czystości i najlepiej w gazie obojętnym. To nie to samo, co instalacja grzewcza.

Zależy mi na solidnym wykonaniu. Nie po to poświęcam czas i pól roku "studiów wieczorowych", aby ostatecznie spie...ć całość jakąś wilgocią, albo zgrubieniem lutu wewnątrz układu, zaburzającego przepływy :-?

 

Kusi mnie, ale więcej w czasie przeznaczonym na naukę lutowania i cenie zakupu sprzetu na jednorazową potrzebę, zarobię robiąc to co robię zawodowo.

 

Wolę to zlecić!

To mała "pompka" nie będzie tak dużo roboty. Więcej przygotowania stanowiska, niż tego lutowania :lol:

Tylko trzeba mieć narzędzia, znać fach i zrobić to dobrze.

A może ktoś będzie potrzbował taką PCi i zrobi przy okazji dwie, albo pięć jak znajdą się chętni wśród czytaczy 8)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

garaż traktujemy jako swoisty akumulator ciepła - ładowany ciepłem pochodzącym z wentylacji, a rozładowywanym przez pompę ciepła powietrze-woda podczas przygotowania ciepłej wody użytkowej. W dużo większym stopniu możemy wykorzystać tu ciepło pochodzące z wentylacji i dodatkowo wspomagamy się ciepłem pochodzącym z posadzki garażu.

(...)

Koszty dodatkowego wymiennika pod posadzką w garażu nie muszą być duże. Np. zastosowanie takiej rury : http://www.allegro.pl/item802469318_rura_drenazowa_100_rury_drenarskie_drenarska_dren.html fi 100mm przy 50m to koszt 211zł. Żeby zmniejszyć opory można kilka taki rur połączyć równolegle w układzie Tichelmana.

Wywiew z reku mam przez dwa kominki wentylacyjne. Znajomy (dobry) specjalista od wentylacji wszelkich poprosił o ich przełożenie w inne miejsce - tak żeby uniknąć dwóch 90st-owych "zakrętów" rury wywiewnej. Teraz rura od reku do kominków jest prosta, małe załamania i łącznie ma ok 3m (wcześniej >6m). Ciekawe co by powiedział na kilkukrotne wydłużenie wywiewu i rozłożenie go na Tichelmana. Zapytam. Napiszę.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyliczyłem długość parownika dla mocy 360W (w zupełności ponad wystarczającą dla mnie wraz z mocą spraężarki) . Nie wiem na ile dobrze to wyszło ale główny problem to wymiana ciepła od powietrza do wężownicy i tu jest ograniczenie przez to wychodzi mi powierzachnia dla parownika ok. 0,7m2, tj dla rurki miedzianej 8 mm długość ok. 28 m, hmmm sporo.

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyliczyłem długość parownika dla mocy 360W (w zupełności ponad wystarczającą dla mnie wraz z mocą spraężarki) . Nie wiem na ile dobrze to wyszło ale główny problem to wymiana ciepła od powietrza do wężownicy i tu jest ograniczenie przez to wychodzi mi powierzachnia dla parownika ok. 0,7m2, tj dla rurki miedzianej 8 mm długość ok. 28 m, hmmm sporo.

 

pzdr

 

Parownik Juwentu P8-2750 ma powierzchnię 8,8 m2 i wydajnosć 610W przy dT=10K. Cena 430 zł netto bez rabatów.

Pasuje mi do rury fi250 - taką chcę dać.

 

Ewentualnie 1,5P12-2250 ma pow. 13,2 m2 i wydajność 740W za kwotę 510 zł netto. To już full wypas, trzeba by tylko "upchać to powietrze z większej rury na mniejszą powierzchnię.

 

Lub 1,5P12-2000 ma pow. 10,45 m2 i wydajność 655W za kwotę 460 zł netto.

 

Nic nie piszą też o oporach dla prepływu powietrza.

 

Juwent to bardzo dobre podzespoły, ale i drogie :cry:

 

j-j,

a dlaczego liczysz dla 360W ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyliczyłem długość parownika dla mocy 360W (w zupełności ponad wystarczającą dla mnie wraz z mocą spraężarki) . Nie wiem na ile dobrze to wyszło ale główny problem to wymiana ciepła od powietrza do wężownicy i tu jest ograniczenie przez to wychodzi mi powierzachnia dla parownika ok. 0,7m2, tj dla rurki miedzianej 8 mm długość ok. 28 m, hmmm sporo.
Dlatego prawie nikt nie robi tego na samych rurkach, tylko dodaje lamelki metalowe (zobacz np. na chłodnicę samochodową). W klimatyzatorze o mocy max. 4kW jest ok. 20m rurki, umieszczonej w lamelkach aluminiowych. Podobnie np. w chłodnicy jaką zastosował piczman

http://img18.imageshack.us/img18/7659/214gu0.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Się robi się przyjemnie w takim gronie :D

 

Niestety Ja trochę w tyle zostaję w wyliczeniach :oops: ale mam nadzieję że dotrwam do końca, wymiatacie ,,, :roll:

 

... też zwolnię tempo nieco. Niestety.

będę miał trochę roboty w pracy,

muszę odgrzebać i poczytać notatki dotyczące pompy i termodynamiki,

muszę skończyć w końcu projekt wentylacji, bo prawie wszystko mam policzone, tylko rozgrzebane.

Stąd się też m.in. wziął pomysł na małą PCi, jak pooglądałem co siedzi w tej wentylacji :p :wink:

No i oczywiście inspirowany wym wątkiem!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyliczyłem długość parownika dla mocy 360W (w zupełności ponad wystarczającą dla mnie wraz z mocą spraężarki) . Nie wiem na ile dobrze to wyszło ale główny problem to wymiana ciepła od powietrza do wężownicy i tu jest ograniczenie przez to wychodzi mi powierzachnia dla parownika ok. 0,7m2, tj dla rurki miedzianej 8 mm długość ok. 28 m, hmmm sporo.

 

pzdr

 

Parownik Juwentu P8-2750 ma powierzchnię 8,8 m2 i wydajnosć 610W przy dT=10K. Cena 430 zł netto bez rabatów.

Pasuje mi do rury fi250 - taką chcę dać.

 

Ewentualnie 1,5P12-2250 ma pow. 13,2 m2 i wydajność 740W za kwotę 510 zł netto. To już full wypas, trzeba by tylko "upchać to powietrze z większej rury na mniejszą powierzchnię.

 

Lub 1,5P12-2000 ma pow. 10,45 m2 i wydajność 655W za kwotę 460 zł netto.

 

Nic nie piszą też o oporach dla prepływu powietrza.

 

Juwent to bardzo dobre podzespoły, ale i drogie :cry:

 

j-j,

a dlaczego liczysz dla 360W ?

 

360 W wraz z moca sprężarki spokojnie mi wystarczy aby się nagrzać nawet przy -18oC :).

A czy w przypadku zbyt dużej powierzchni dla np. moich wymagań zbytnie przegrzanie pary nie będzie niekorzystne (?) bo chyba to będzie miałą miejsce jak będę mial powierzchnię większą niż mi jest faktycznie potrzebna?

Liczyłem dla R134a.

Ale te Juwentu dają przy delta T 10 lub 15oC (dotyczy przepływającego powietrza (?) ) tylko tyle [W] czy co? Trochę mało jakoś tak.

I jak to upchać w kanał, w jakiej pozycji bo te szkice i opisy w katalogu Juwentu trochę biedne?

 

HenoK, zdjecie ładne :), fakt ale jak chcemy samemu wszystko to niestety najprościej konstrukcyjnie wężownica :(. Ale chyba zostaje kupować gotowca.

 

 

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

j-j,

faktycznie, ja podalem wstępnie dobrane wymienniki dla 500-600W.

Jeśli myślisz o 360W, to tak trzeba dobrać wymiennik, aby dla określonych przepływów i zakładanych temperatur powietrza, nie przekroczyć zakresu pracy sprężarki ( parowania ), czyli tutaj +10C.

 

Pamiętaj, że masz jeszcze skraplacz po drugiej stronie i tam też nastepuje określona szybkość wymiany. Tam tez można regulować przepływami.

 

... zaczyna się jazda z liczeniem :lol: :lol: :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

j-j,

faktycznie, ja podalem wstępnie dobrane wymienniki dla 500-600W.

Jeśli myślisz o 360W, to tak trzeba dobrać wymiennik, aby dla określonych przepływów i zakładanych temperatur powietrza, nie przekroczyć zakresu pracy sprężarki ( parowania ), czyli tutaj +10C.

 

Pamiętaj, że masz jeszcze skraplacz po drugiej stronie i tam też nastepuje określona szybkość wymiany. Tam tez można regulować przepływami.

 

... zaczyna się jazda z liczeniem :lol: :lol: :lol:

 

No to teraz wylicz na tyle dokładnie wymiennik aby przy temp. parowania 0oC nie przegrzać o 10oC, biorąc pod uwagę liczenie i wykonanie domowe :lol: .

 

A poza tym w jakiej pozycji chcesz upchac tego juwenta w kanał bo chyba przepływ powinen być prostopadle do rurek tak??

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...