Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Pompa ciepła do CWU na lato "tymi ręcami" robiona


adam_mk

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 322
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Chodzi o to aby nie przesadzić z ciśnieniem parowania bo to może spowodować wyjście poza dopuszczalny zakres ciśnienia skraplania i... zadziała presostat WC lub urządzonko do naprawy...

 

Zastrzegam, że prawie kompletnie się na tym nie znam ale dzielenia się pomysłami chyba mi nikt nie zabroni? :)

Zatem może dałoby się to ciśnienie "ujarzmić" czymś w rodzaju przeponowego naczynia wzbiorczego bo przecież takie naczynka "ujarzmiają" ciśnienie w instalacji CO poprzez zwiększenie objętości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...ehhh Panowie... jak zwykle wyważacie otwarte drzwi.... a nie lepiej kupić takie ustrojstwo za 7.5k zł? już gotowa z bojlerem... :wink:

 

....wiem.... nie o to chodzi.... zaraz mnie rozstrzelacie.... :D

 

... a teraz poważnie... dlaczego chcecie robić to na 3 agregatach? nie lepiej jeden większy? ...mnie uczono że jedno większe ma lepszą sprawność niż 3 mniejsze... załączanie sekwencyjne... hmm... 3x200W przez 1h < 1x600W przez 1h (sprawność)... tak samo 1x200W przez 3h < 1x600W przez 1h

 

edit:

wydaje mi się że zastosowanie większej sprężarki podniesie sprawność tego ustrojstwa... bo jeśli mamy ogrzać wodę w bojlerze to potrzebujemy odpowiedniej mocy cieplnej... pompa ciepła pracuje najwydajniej gdy na zewnątrz jest ciepło... latem to praktycznie będzie przez całą dobę ale jesienią wieczorem COP spadnie na łeb... więc chyba lepiej dać mocniejszą sprężarkę by ładować bojler w dzień przy COP np.4 i mieć naładowany gdy COP wieczorem spadnie... bo to ma być bojler pojemnościowy a nie przepływowy podgrzewacz wody... a podgrzanie wody w ilości powyżej 100l (200-300?) trochę tej energi potrzebuje... No chyba że chodzi o cenę agregatów... że 3x200W z lodówki (złom) będzie dużo tańsze niż 1x600W od jakiejś komory chłodniczej... ale sterowniki do tego ze śmietnika nie będą więc?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musi byc na to jakis sposob. Przeciez klima w aucie dziala nawet jak jest goraco;-)
Tylko z jaka sprawnością. Poza tym w klimie wykorzystujesz chłodzenie.

Funkcja grzania w pompach ciepła działa zazwyczaj przy dolnym źródle o temperaturze max. 25 st. C.

 

...ehhh Panowie... jak zwykle wyważacie otwarte drzwi.... a nie lepiej kupić takie ustrojstwo za 7.5k zł? już gotowa z bojlerem... :wink:

 

....wiem.... nie o to chodzi.... zaraz mnie rozstrzelacie.... :D

Nawet znacznie taniej : http://www.allegro.pl/item803791373_pompa_ciepla_tania_woda_uzytkowa_dla_gastronomii.html - 4390zł

działa w zakresie od -5 st. C.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

...ehhh Panowie... jak zwykle wyważacie otwarte drzwi.... a nie lepiej kupić takie ustrojstwo za 7.5k zł? już gotowa z bojlerem... :wink:

Nawet znacznie taniej : http://www.allegro.pl/item803791373_pompa_ciepla_tania_woda_uzytkowa_dla_gastronomii.html - 4390zł

działa w zakresie od -5 st. C.

zwracam tylko uwage że to jest tylko pompa ciepła a zasobnik trzeba dokupić więc wyjdzie drożej no chyba że to do robionego bufora

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po przemyśleniach i obserwacji różnych rzeczy na allegro nasunęła mi się myśl, by wykorzystywać jako dolne źródło strugę powietrza wydalaną z domu poprzez wentylację mechaniczną. Można umieścić parownik w miejscu wyjścia do wyrzutni. Ponadto na lato można by było odwrócić i skierować powietrze schłodzone do czerpni a brać z zewnątrz (tylko system przepustnic).

Włączenie pompy powodowało by włączenie wentylacji (jeśli nie chodziła by w danym momencie). W ten sposób ograniczyli byśmy straty cieplne na wentylacji poprawiając bilans energetyczny całego domu. Dodatkową zaletą było by wykorzystanie pompy bez mała przez cały rok.

 

Tylko pytanie, czy tego powietrza i ciepła nie będzie za mało by osiągnąć wymaganą sprawność?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zwracam tylko uwage że to jest tylko pompa ciepła a zasobnik trzeba dokupić więc wyjdzie drożej no chyba że to do robionego bufora
Jest to kompletny zestaw z zasobnikiem ciepłej wody o pojemności 100l.

Do tego dochodzi montaż. Ta sama pompa ciepła z montażem kosztuje 5200zł.

 

Jeżeli miałoby to współpracować z buforem, to oczywiście podgrzewacz jest niepotrzebny. Wystarczy wężownica (skraplacz) podłączony do jednostki zewnętrznej.

Koszt takiej wężownicy nie powinien przekroczyć kilkuset złotych.

Jak może ona wyglądać pokazano tutaj :

http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=5014623#5014623

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i na dodatek ma koszty eksploatacyjnie "0,2 raza niższe od kolektorów słonecznych"... ;-)
Przynajmniej nie ściemniają ;).

Jeżeli uwzględnimy fakt, że kolektory słoneczne wymagają wspomagania innym źródłem ciepła i że za 5200zł raczej nie wykona się działającej instalacji może to wyjść znacznie korzystniej. Taka pompa ciepła powinna bez problemu działać z dużą sprawnością poza sezonem grzewczym bez żadnego wspomagania. Jeżeli sezon grzewczy trwa 200 dni, to przez pozostałe 165 dni na przygotowanie ciepłej wody dla 4 osób (35l/dobę o temperaturze 55st. C) 1209kWh energii. Pompa ciepła na ten cel zużyje nie więcej jak 400kWh. Przy pracy w II taryfie daje to koszt 140zł (ok. 0,7zł/dobę). Przy kolektorach słonecznych konieczna byłaby powierzchnia 3,5-4,0m2 + zasobnik 150-200l + zestaw pompowy + sterownik. Całość z montażem to koszt ok. 10tys. zł, a i tak nie ma gwarancji, że nie trzeba będzie wspomagać się innym źródłem energii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musi byc na to jakis sposob. Przeciez klima w aucie dziala nawet jak jest goraco;-)
Oczywiście. Zastosować np R134a-ten od klimatyzacji samochodowej. Czynnik o gorszych parametrach termodynamicznych, który w stanie pary suchej nasyconej w temp. np. 85*C ma ciśnienie 29bar.

[EDIT]

oczywiście zapomniałem jeszcze dodać, że można zastosować inwerter/falownik i sterować wydajnością sprężarki czyli ciśnieniem skraplania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(...) Poza tym w klimie wykorzystujesz chłodzenie.
W pompie ciepła również chłodzisz środowisko parownika a grzejesz środowisko skraplacza. Nie ma wielkiej różnicy poza:

1. różnicą temperatur: klima samochodowa pracuje na max. różnicy (nie wiem 40*C - 20*C ) 20K

2. Zakresem temperatur: parownik klimatyzacji może mieć i 40*C przy starcie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i na dodatek ma koszty eksploatacyjnie "0,2 raza niższe od kolektorów słonecznych"... ;-)
Przynajmniej nie ściemniają ;).

Jeżeli uwzględnimy fakt, że kolektory słoneczne wymagają wspomagania innym źródłem ciepła i że za 5200zł raczej nie wykona się działającej instalacji może to wyjść znacznie korzystniej. Taka pompa ciepła powinna bez problemu działać z dużą sprawnością poza sezonem grzewczym bez żadnego wspomagania. Jeżeli sezon grzewczy trwa 200 dni, to przez pozostałe 165 dni na przygotowanie ciepłej wody dla 4 osób (35l/dobę o temperaturze 55st. C) 1209kWh energii. Pompa ciepła na ten cel zużyje nie więcej jak 400kWh. Przy pracy w II taryfie daje to koszt 140zł (ok. 0,7zł/dobę). Przy kolektorach słonecznych konieczna byłaby powierzchnia 3,5-4,0m2 + zasobnik 150-200l + zestaw pompowy + sterownik. Całość z montażem to koszt ok. 10tys. zł, a i tak nie ma gwarancji, że nie trzeba będzie wspomagać się innym źródłem energii.

II taryfa owszem ale tylko latem bo wiosna i jesień to w II taryfie raczej chłodno... i COP poleci ... a wtedy to bojler elektryczny... więc wyliczenie trochę naciągane... wtedy chyba lepiej "nabijać" w I taryfie w dzień...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastrzegam, że prawie kompletnie się na tym nie znam ale dzielenia się pomysłami chyba mi nikt nie zabroni? :)

Raczej chyba nie...:)

Zatem może dałoby się to ciśnienie "ujarzmić" czymś w rodzaju przeponowego naczynia wzbiorczego bo przecież takie naczynka "ujarzmiają" ciśnienie w instalacji CO poprzez zwiększenie objętości.
:) :) :)

Tylne koło od traktora nie spasuje chyba jako tylne do rowera .... :)

Generalnie ciśnienia i temperatury pracy urządzenia oraz parametry użytych do budowy podzespołów i właściwości zastosowanych płynów muszą ze sobą współgrać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

II taryfa owszem ale tylko latem bo wiosna i jesień to w II taryfie raczej chłodno... i COP poleci ... a wtedy to bojler elektryczny... więc wyliczenie trochę naciągane... wtedy chyba lepiej "nabijać" w I taryfie w dzień...
Po pierwsze rozważamy tu pompę ciepła powietrze-woda, która ma działać poza sezonem grzewczym. Poza sezonem grzewczym temperatury w nocy nie spadają poniżej zera, więc nie ma obawy o drastyczny spadek COP. Różnica w cenie energii w I i II taryfie jest na tyle duża, że warto skorzystać z II taryfy, tym bardziej, że w ciągu dnia także są 2h do wykorzystania.

Oczywiście dotyczy to sytuacji, gdy te dwie taryfy posiadamy. Równie dobrze będzie to działało przy jednej taryfie. Wtedy oczywiście pompa ciepła powinna działać głównie w dzień.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

....

[EDIT]

oczywiście zapomniałem jeszcze dodać, że można zastosować inwerter/falownik i sterować wydajnością sprężarki czyli ciśnieniem skraplania.

No nie mowilem, ze musi byc jakis sposob LOL.

A to robi jakas roznice czy bedzie to sprezarka z inwerterem czy trzy mniejsze sprezarki wlaczane wg potrzeby?

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...