robdk 10.11.2009 10:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Listopada 2009 W zasadzie w każdym przypadku trzeba wentylator. Trzeba około 1000m3 na godzinę przepompować przez wymiennik by uzyskać około 2-3kW. W sumie chłodnica klimatyzacji samochodowa może by i była, ale czy ona wydoli? Patrząc na te parowniki to mają dość dużą powierzchnię wymiany a chłodnica ma tylko grubość ok 2,5 cm, choć lamele ma gęściej, tyle, ze wzrastają opory przepływu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ravbc 10.11.2009 10:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Listopada 2009 Jeśli lamele będą za gęsto, to znacząco wzrośnie ryzyko zaszronienia, albo i całkowitego oblodzenia wymiennika. Ja bym jednak strzelał, że chłodnica samochodowa może być słabym wyborem... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
j-j 10.11.2009 10:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Listopada 2009 A ja zapytam czy zamierzacie całą dobę wiać u siebie 200 m3/h? Bo Ja teraz u siebie wieję spokojnie 50m3/h cały dzień i jest OK (pomijam to scierwo Ekoklimaxu-- ekozefira o małej sprawności ). Na wylocie będziecie mieć ok 7oC i przy wysokiej sprawności ok. 17oC nawiewane do domu. Daje to strat na wentylację przy delta T równym 3oC ok. 1100 kWh/sezon grzewczy (przy 200m3/h) czyli ok. 500 zł. 1800kWh/sezon- tyle przy 200m3/h można wyciągnąć z reku dla cwu (delta T równe ok. 5oC). Czyl z COP`em- 3,0 płacimy za ok. 600kWh czyli ok. 300 zł. Razem mamy do zapłacenia ok. 800 zl/sezon. Bez PCi korztsając z taryfy nocnej do grzania cwu mamy: Wystarczy w ciepłym domu wg mnie wiać nawet przez całą dobę 50-100m3/h co da ok 500kWh/sezon strat na wentylację co daje ok. 200 zł/sezon Grzanie wody w taryfie nocnej to 1800 kWh/sezon co daje ok. 400 zł. Razem may ok. 600 zł. Brałem pod uwagę ceny: 47 gr/kWh i 23 gr. w nocnej (tak jest u mnie) Wynik na korzyść nie posiadania PCi a jeszcze dochodzi koszt inwestycji. Oczywiście to przybliżone ale nie nie wiem czy to takie oplącalne oprócz przyjemności w budownaiu . pzdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
robdk 10.11.2009 10:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Listopada 2009 DokładnieAle jeszcze może być jeden aspekt który nie był brany pod uwagę. W oryginalnych parownikach, struga rozpylonej cieczy jest kierowana na jak największa powierzchnie kilkoma kanałami, co znacząco poprawia parowanie. W chłodnicy samochodowej może dojść z tego powodu do właśnie oszraniania wstępnego odcinka. Na pewno poślizg temperaturowy czynnika poprawiłby sytuację, ale nadal to nie będzie efektywne. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
robdk 10.11.2009 10:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Listopada 2009 A ja zapytam czy zamierzacie całą dobę wiać u siebie 200 m3/h? Bo Ja teraz u siebie wieję spokojnie 50m3/h cały dzień i jest OK (pomijam to scierwo Ekoklimaxu-- ekozefira o małej sprawności ). Na wylocie będziecie mieć ok 7oC i przy wysokiej sprawności ok. 17oC nawiewane do domu. Daje to strat na wentylację przy delta T równym 3oC ok. 1100 kWh/sezon grzewczy (przy 200m3/h) czyli ok. 500 zł. 1800kWh/sezon- tyle przy 200m3/h można wyciągnąć z reku dla cwu (delta T równe ok. 5oC). Czyl z COP`em- 3,0 płacimy za ok. 600kWh czyli ok. 300 zł. Razem mamy do zapłacenia ok. 800 zl/sezon. Bez PCi korztsając z taryfy nocnej do grzania cwu mamy: Wystarczy w ciepłym domu wg mnie wiać nawet przez całą dobę 50-100m3/h co da ok 500kWh/sezon strat na wentylację co daje ok. 200 zł/sezon Grzanie wody w taryfie nocnej to 1800 kWh/sezon co daje ok. 400 zł. Razem may ok. 600 zł. Brałem pod uwagę ceny: 47 gr/kWh i 23 gr. w nocnej (tak jest u mnie) Wynik na korzyść nie posiadania PCi a jeszcze dochodzi koszt inwestycji. Oczywiście to przybliżone ale nie nie wiem czy to takie oplącalne oprócz przyjemności w budownaiu . pzdr Ja u siebie już wykluczyłem wykorzystanie powietrza wentylacyjnego. Optuję jedynie na umieszczeniu parownika w kanale - czerpnia od zachodu, wyrzutnia od wschodu w linii prostej. Pompowanie powietrza w granicach 1000 m3/h oczywiście tylko w czasie pracy PCi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jani_63 10.11.2009 13:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Listopada 2009 A ja zapytam czy zamierzacie całą dobę wiać u siebie 200 m3/h? Bo Ja teraz u siebie wieję spokojnie 50m3/h cały dzień i jest OK (pomijam to scierwo Ekoklimaxu-- ekozefira o małej sprawności ). Na wylocie będziecie mieć ok 7oC i przy wysokiej sprawności ok. 17oC nawiewane do domu. Daje to strat na wentylację przy delta T równym 3oC ok. 1100 kWh/sezon grzewczy (przy 200m3/h) czyli ok. 500 zł. 1800kWh/sezon- tyle przy 200m3/h można wyciągnąć z reku dla cwu (delta T równe ok. 5oC). Czyl z COP`em- 3,0 płacimy za ok. 600kWh czyli ok. 300 zł. Razem mamy do zapłacenia ok. 800 zl/sezon. Bez PCi korztsając z taryfy nocnej do grzania cwu mamy: Wystarczy w ciepłym domu wg mnie wiać nawet przez całą dobę 50-100m3/h co da ok 500kWh/sezon strat na wentylację co daje ok. 200 zł/sezon Grzanie wody w taryfie nocnej to 1800 kWh/sezon co daje ok. 400 zł. Razem may ok. 600 zł. Brałem pod uwagę ceny: 47 gr/kWh i 23 gr. w nocnej (tak jest u mnie) Wynik na korzyść nie posiadania PCi a jeszcze dochodzi koszt inwestycji. Oczywiście to przybliżone ale nie nie wiem czy to takie oplącalne oprócz przyjemności w budownaiu . pzdr Ja u siebie już wykluczyłem wykorzystanie powietrza wentylacyjnego. Optuję jedynie na umieszczeniu parownika w kanale - czerpnia od zachodu, wyrzutnia od wschodu w linii prostej. Pompowanie powietrza w granicach 1000 m3/h oczywiście tylko w czasie pracy PCi A jakiej średnicy planujesz ten kanał dla 1000 m3? Rozumiem ze ma to działać bez żadnego wspomagania. Jani_63 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
robdk 10.11.2009 13:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Listopada 2009 A jakiej średnicy planujesz ten kanał dla 1000 m3? Rozumiem ze ma to działać bez żadnego wspomagania. Jani_63 Średnica wlotowa fi 200 lub 250 Wspomaganie wentylatorem kanałowym. Raczej takiego przepływu się nie uzyska samoczynnie. Mam na stanie jeszcze dodatkowe dwa wentyle EBM R3G 220 które chciałem sprzedać, ale chyba znajdę dla nich pracę. Idealnie się do tego nadają - mała moc, duży wydatek 960 m3/h i w dodatku płynna regulacja obrotów w całym zakresie, więc dopasowanie przepływu nie będzie problemem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 10.11.2009 13:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Listopada 2009 A ja zapytam czy zamierzacie całą dobę wiać u siebie 200 m3/h? Bo Ja teraz u siebie wieję spokojnie 50m3/h cały dzień i jest OK (pomijam to scierwo Ekoklimaxu-- ekozefira o małej sprawności ). Ale nie bardzo mogę mniej! z projektu i oporów wynika mi ze EBM-220 tyle właśnie pociągną przy 15-20W/jeden wentylator. Jeśli chciałbym mniej to musiałbym zwiększyć opory, ale wówczas jest problem przy 450-500m3/h i hałasem. Ponadto na projektowanym wymienniku poniżej 195 m3/h pojawia się przepływ laminarny i ze sprawności d..a blada. Inny wymiennik daje zbyt male sprawnosci, lub zbyt duże opory. I tak kolo się zamyka. Owszem można, ale zwyczajnie to się nie opałaca. Co z tego, że będę wymieniał 50m3/h jak sprawność będzie gorsza, a co najwyżej podobna. Różnice kosztów pracy wentylatorów pomijalne, bo zejdę do 12-14W Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 10.11.2009 13:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Listopada 2009 W sumie chłodnica klimatyzacji samochodowa może by i była, ale czy ona wydoli? Patrząc na te parowniki to mają dość dużą powierzchnię wymiany a chłodnica ma tylko grubość ok 2,5 cm, choć lamele ma gęściej, tyle, ze wzrastają opory przepływu. raczej byłbym sceptyczny co do chłodnicy samochodowej, no może kilka chłodnic, ale diametralnie wzrosną opory. Chlodnice samochodowe nie są projektowane na takie warunki, choć moze jakąś by się dobrało, tyle ich jest ... Tutaj najzwyczajniej trzeba policzyć przepływy masowe, przy projektowanych temperaturach. 1. wybierasz model sprężarki i patrzysz w dtr-kę, co ona potrafi. 2. wiesz też na jakim freonie pracuje, znasz jego możliwości transportu ciepła, oraz punkty krytyczne, 3. liczysz ile tego ciepła przetransportujesz w danych warunkach temperaturowych DZ. 4. dobierasz wymienniki i przepływy - pompy, wentylatory, czy co tam, 5. sprawdzasz charakterystyki i pojawiają się rozbieżności, 6. korygujesz --> patrz punkt 1. To tak w duuuużym skrócie i dobór przypadkowych elementów z allegro to moim zdaniem pomyłka. Chyba, że masz czas i dluuuugo szukasz właściwego. Owszem przypadkowe będą pracowały, ale kosztem czegoś; sprawnosci, trwałości, przeinwestowania itp. ETAP 1. ZDEFINIOWAĆ CO CHCEMY UZYSKAĆ ??? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
robdk 10.11.2009 13:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Listopada 2009 Akurat do chłodnic samochodowych jestem nastawiony sceptycznie. We wcześniejszym poście dałem link do allegro parownika o mocy chłodniczej 2kW przy 0 stC. Tylko niestety cena. Moje założenie obecnie jest takie by otrzymać pompę o mocy z przedziału 2-4 kW. Rodzaj DZ powietrze, temperatura 0-30 stC. Temperatura odbioru ciepła 45-55 stC. Liczę na COP 3,5 - max 4. Najlepiej sprężarka (lub sprężarki) nie więcej niż 500W.Do tego trzeba dobrać elementy. Czy pomożesz wyliczyć? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jani_63 10.11.2009 14:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Listopada 2009 Średnica wlotowa fi 200 lub 250 Wspomaganie wentylatorem kanałowym. Raczej takiego przepływu się nie uzyska samoczynnie. Mam na stanie jeszcze dodatkowe dwa wentyle EBM R3G 220 które chciałem sprzedać, ale chyba znajdę dla nich pracę. Idealnie się do tego nadają - mała moc, duży wydatek 960 m3/h i w dodatku płynna regulacja obrotów w całym zakresie, więc dopasowanie przepływu nie będzie problemem. Brdzie niezły gwizd. Na wlocie prawie 9 m/s. Jakbyś chciał o tym zapomnieć to musiałbyś dać rurkę o średnicy 280 mm. Jani_63 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Piczman 10.11.2009 14:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Listopada 2009 Przyłączam się do robdk i również proszę o wyliczenie ! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 10.11.2009 14:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Listopada 2009 We wcześniejszym poście dałem link do allegro parownika o mocy chłodniczej 2kW przy 0 stC. Tylko niestety cena. Co do ceny na takie moce, to trudno będzie Ci znaleźć dużo tańszy. Czy pomożesz wyliczyć? Nie zajmuję się tym zawodowo. Do Copelanda jest gotowy darmowy program, a do innych sprężarek nie wiem. Jeśli nie ma, to trzeba sprawnie poruszać się w liczeniu entalpii i entropii, czytać wykresy, a u mnie średnio z tym na piechotę to kupa czasu Dobór innych elementów nie będzie trudny, albo robią to firmy, w których zamawiasz, albo są programy do tego, które dają pojęcie "w ktorym miejscu jesteś" Nie mniej jednak możemy spróbować, chociaż potrzebny będzie krytyczny rzut oka osoby doświadczonej. adam_mk ma spore dosiadczenie w tym temacie, mam nadzieję, że się włączy. Również na elektrodzie wymiatają ten temat! Tam się uczyłem Ponadto wiele jest szczegółów przy samym montażu, bo zasadnicze znaczenie mają przekroje i dlugości rurek, ich wygięcia, umieszczenie czujników, ekh jest tego ... ... jeśli w czymś nie będę mógł pomoc, to przynajmniej wiem gdzie szukać Ponadto chętnie także zbuduję swoją pompę, a przecież każdy będzie budował raczej sam, to i inne będą. Tutaj możemy konsultować przebieg prac i pomagać sobie nawzajem. no chyba, że ktoś odrazu 10 szt. zrobi Osobiście jeszcze nie zdecydowałem, w którą stronę pójdę, za mało ( przeanalizowanych ) danych. P.S. np. lutujesz na twardo w gazie obojętnym ? Samo wykonanie projektu i tak polecę fachowcowi. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 10.11.2009 14:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Listopada 2009 Średnica wlotowa fi 200 lub 250 Wspomaganie wentylatorem kanałowym. Raczej takiego przepływu się nie uzyska samoczynnie. Mam na stanie jeszcze dodatkowe dwa wentyle EBM R3G 220 które chciałem sprzedać, ale chyba znajdę dla nich pracę. Idealnie się do tego nadają - mała moc, duży wydatek 960 m3/h i w dodatku płynna regulacja obrotów w całym zakresie, więc dopasowanie przepływu nie będzie problemem. Brdzie niezły gwizd. Na wlocie prawie 9 m/s. Jakbyś chciał o tym zapomnieć to musiałbyś dać rurkę o średnicy 280 mm. Jani_63 Wymienniki powietrza projektuje się na 3-4 m/s. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 10.11.2009 14:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Listopada 2009 Moje założenie obecnie jest takie by otrzymać pompę o mocy z przedziału 2-4 kW. Rodzaj DZ powietrze, temperatura 0-30 stC. Temperatura odbioru ciepła 45-55 stC. Liczę na COP 3,5 - max 4. Najlepiej sprężarka (lub sprężarki) nie więcej niż 500W. Do tego trzeba dobrać elementy. Wnioski: Przy takich mocach( 3-4 KW ), to naprawdę zastanowiłbym się nad zakupem gotowej. Samodzielnie taniej nie zbudujesz, chyba że dla samej przyjemności, bądź zdobycia doświadczenia. Jeśli już chcesz ok. 4kW i budować sam, to przyjrzyj się sprężarce Copeland ZR18KE 230-1-50 (PFJ ). To najmniejsza z ich stajni, masz gotowy program do doboru, a ja mam policzone podzespoły ( dla wymiennika glikolowego ), ale to łatwo zmienić. Koszt całości 7-8 kzł. Wyjdzie taki mercedes, ale to już nadaje się do ogrzewania z podłogówką, bo cwu to przy okazji. Z przedziałem temp. 0-30C będzie niełatwo. To znaczy da się, ale trzeba się zdecydować; duże ustrojstwo i drogie, mniejsze tańsze - optymalizacja. Regulacja przepływów przynajmniej po stronie powietrza - prostsze, trzeba by tandem sprężarek --> patrz propozycja adam_mk, badź elektronika sterująca --> patrz zakup gotowej PCi, np. HenoK dał linki. Przepływy powietrza. EBM, które masz dają 960 m3/h, ale jak włożysz je w rurę, nawet prostą ale będzie jej z 12-15mb + wymiennik, to przy 80W dla jednego otrzymasz max 700-800 m3/h ( baaardzo optymistycznie = duży wymiennik = duża kasa ). P.S. A tak w ogóle, jak przeanalizujesz wszystko, to posłuchasz np. HenoK cyt. niedosłownie " kup gotowca na allegro" Albo coś małego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jani_63 10.11.2009 15:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Listopada 2009 Moje założenie obecnie jest takie by otrzymać pompę o mocy z przedziału 2-4 kW. Rodzaj DZ powietrze, temperatura 0-30 stC. Temperatura odbioru ciepła 45-55 stC. Liczę na COP 3,5 - max 4. Najlepiej sprężarka (lub sprężarki) nie więcej niż 500W. Do tego trzeba dobrać elementy. Przepływy powietrza. EBM, które masz dają 960 m3/h, ale jak włożysz je w rurę, nawet prostą ale będzie jej z 12-15mb + wymiennik, to przy 80W dla jednego otrzymasz max 700-800 m3/h ( baaardzo optymistycznie = duży wymiennik = duża kasa ). P.S. A tak w ogóle, jak przeanalizujesz wszystko, to posłuchasz np. HenoK cyt. niedosłownie " kup gotowca na allegro" Albo coś małego. Ja podałem średnice kanału dla prędkości wentylacyjnych, czyli 5 m3/s. Jeśli uwzględnić prędkości wymagane przy wymiennikach to minimalna średnicą będzie 315 mm. Przy średnicach jakie chce zastosować robdk to to raczej nie zadziała. Spadek ciśnienia na metrze przy takim wydatku będzie dochodził do 5 Pa. No i ten wizgot Jani_63 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 10.11.2009 16:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Listopada 2009 Ja podałem średnice kanału dla prędkości wentylacyjnych, czyli 5 m3/s. Jeśli uwzględnić prędkości wymagane przy wymiennikach to minimalna średnicą będzie 315 mm. Przy średnicach jakie chce zastosować robdk to to raczej nie zadziała. Spadek ciśnienia na metrze przy takim wydatku będzie dochodził do 5 Pa. No i ten wizgot Jani_63 Popatrz na jednostki zewnętrzne do klimatyzatorów ( i pomp ciepła ), tam średnice przy wentylatorach są jeszcze większe, a poziom hałasu zaczyna się od 50 dB. Nikt nic lepszego nie wymyslił. To nie znaczy, że nie można, tylko ile to będzie kosztowało ? A tu nam chodzi o ile rozumiem na rozwązaniu: 1. tanim, 2. o zwrocie inwestycji w rozsądnym czasie 3-7 lat ( ? ) P.S. Dla przepływu 1000 m3/h dla rur długości 15 mb i średnicy, opór i prędkość wynoszą odpowiednio: 200 cm - 103 Pa - 8,85 m/s 250 cm - 34 Pa - 5,66 m/s 300 cm - 14 Pa - 3,93 m/s Sprawdź ceny dla rury fi200 i fi300. Zachowaj też proporcje ( mniej-więcej ) dla wymienników. To Ci przejdzie ochota na budowanie w porownaniu z cenami gotowych pomp na allegro. Dla tych mocy of course P.S. prawdopodobnie te 5Pa/mb rury to liczyłeś dla karbowanej, bądź wentylacyjnej. Dla głdkich PVC, tych bezowych do kalalizacji wyjdzie mniejszy opór. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jani_63 10.11.2009 17:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Listopada 2009 P.S. prawdopodobnie te 5Pa/mb rury to liczyłeś dla karbowanej, bądź wentylacyjnej. Dla głdkich PVC, tych bezowych do kalalizacji wyjdzie mniejszy opór. Jesteś pewien. Może się pomyliłem, ale robdk przecież chce przepychać 200-tka 1000 m3 powietrza. Wiec nawet gładziutka rura jak pupa niemowlaka przy takim wydatku będzie stawiała "opór", a po drodze będzie przecież jeszcze wymiennik. Mogę się mylić, ale przy 200-tce będzie to dalekie od doskonałości. Mnie wychodzi ze powinien zastosować średnice 315 mm. Ja nie chcialem go straszyc cena takiej rurki, ale Ty już nie miałeś skrupułów Moje założenie obecnie jest takie by otrzymać pompę o mocy z przedziału 2-4 kW. Rodzaj DZ powietrze, temperatura 0-30 stC. Temperatura odbioru ciepła 45-55 stC. Liczę na COP 3,5 - max 4. Najlepiej sprężarka (lub sprężarki) nie więcej niż 500W. Do tego trzeba dobrać elementy. Z 500W przy COP 4 wyciągnąć 4kW to se ne uda A jeszcze to zrobić dobrze za psie pieniądze. Może być ciężko, a nawet niemożliwe. Jani_63 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 10.11.2009 18:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Listopada 2009 Jesteś pewien. Może się pomyliłem, ale robdk przecież chce przepychać 200-tka 1000 m3 powietrza. Wiec nawet gładziutka rura jak pupa niemowlaka przy takim wydatku będzie stawiała "opór", a po drodze będzie przecież jeszcze wymiennik. Mogę się mylić, ale przy 200-tce będzie to dalekie od doskonałości. Mnie wychodzi ze powinien zastosować średnice 315 mm. Ja nie chcialem go straszyc cena takiej rurki, ale Ty już nie miałeś skrupułów Dla rury fi200, to będzie nawet więcej niż 5 Pa/mb, mnie wychodzi 6,1-6,8 Pa/mb w zależności od przyjętej lambdy ( parametr gładkości rur ), może tę lambdę przyjmuje zbyt ostożnie, ale ... Dla rury fi315 będzie OK, ale cena zabije nawet robdk'a Fakt, o COP 4, zapomniałbym. Przy dużych sprężarkach, dochładzaniu, automatcznym TZR, i takich tam ... owszem, ale nie w domowych warunkach przy budowie małej pompy na sprężarce tłokowej z kapilarą. Przyjmijmy realnie COP ( chłodniczy ) 2,5 moooże 3,0, a z dodaną wartością ciepła z silnika samej sprężarki, w końcu też pójdzie na wymiennik razem COP 3,0-3,3. I tu znowu koło się zamyka. Temperatury. To tak do obliczeń opłacalności. Zależy wszystko od parametrów DZ i jaką sprężarkę znajdziesz, dla takich ( małych mocy ) nie znalazlem powyżej +10C dla te. Może są ... Trzeba by taką dla temp. parowania do +35, a i czynnik ( freon ) np. R404 który wytrzyma temp. +110C, bo ten R134, to o ile pamiętam pracuje do ok. 100C. Praw fizyki nie przeskoczysz. Jak chcesz wydajną pompę to trzeba śrubować parametry = ceny podzespołów. Nie będę się dalej wymądrzał, naczytałem się swego czasu i naliczyłem. I tyle. P.S. nie wiem jak z tandemami, na tym się nie znam, choć wiem, że mogą więcej. Jest jeszcze możliwośc posatwić sprężarkę na R290. Sprawdź sobie co to jest za freon Osobiście jakoś boję się postawić takie coś własnymi rękami robione w domu. Ale fakt COP można wyciągnać większy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mario_k 10.11.2009 19:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Listopada 2009 Jest jeszcze możliwośc posatwić sprężarkę na R290. Sprawdź sobie co to jest za freon Osobiście jakoś boję się postawić takie coś własnymi rękami robione w domu. Ale fakt COP można wyciągnać większy.Też jestem za. Propan bym odpuścił.... ale R22 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.