Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Z czego komin dymowy do kominka?


Recommended Posts

  • Odpowiedzi 79
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

O cegle już wspominano, że powinna być pełna i dobrze wypalona.

Jak rozpoznać tę dobrze wypaloną? Jest mniej spękana? Ma jakieś plamki? Ciemniejsza? Jaśniejsza?

 

A co z zaprawą?

Czy powinna być cementowo-wapienna, czy cementowa, czy cementowa z dodatkiem plastyfikatora, czy jakaś inna?

Czy ktoś z Was jest dobrze zorientowany w tym temacie?

 

Kominka będę używał sporadycznie i chciałbym aby komin murowany nie stwarzał problemów o jakich niektórzy wspominali.

 

Podpinam się pod pytanie - prosze fachowców o wskazówki. Komin mam zacząć murować pojutrze, nie wiem jakiej zaprawy majster ma używać.

 

Czy ktoś podniesie rękawicę? :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year później...

Prosze looknąć w link do mojego projektu http://www.studioatrium.pl/projekt-domu-GL-123,134,61,parter.html

 

W salonie (5) planuje kominek, tak jak widac w podanym linku - praktycznie w centrum domu. Komin do którego podłączony ma być kominek ma w projekcie jeszcze kanał wentylacyjny do wentylacji kuchni (6).

 

Z kominka planuję rozprowadzić DGP na poddasze do pokoi. Jak to zrobić ? Którędy puścić rurę/rury z kominka ? Rury specjalne do DGP planuję (z wełną).

Komin będę miał najprawdopodobnie jakiś Schiedel.

Czy z kominka na poddasze powinienem puścić jedną rurę i póżniej zrobić rozdział do trzech pokoi czy od razu trzy rury?

Czy tą jedną lub ewentualnie 3 rury puszcza się przez strop obok komina ? Jesli tak, to musze to uwzględnić przy układaniu stropu ? (gęstożebrowy Leier).

Czy może Schiedel ma jakies kominy do DGP, gdzie jest jakiś kanał do DGP z ktorego można wyjść dopiero rurami na poddaszu ?

 

Pewnie dla niektorych te pytania są laickie, ale prosze o wyrozumiałość i o odpowiedzi.

Dzięki z gory

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdy stawiałem komin rozpatrywałem systemowy. Ale miał tylko jeden kanał dymowy i jeden wentylacyjny. A ja potrzebowałem co najmniej 2 kanały dymowe i 3 wentylacyjne. Więc nawet 2 zestawy systemowe nie zdały by egzaminu. Zdecydowałem sie na murowany w uładzie: pion wentylacyjny z kształtek-przewód dymowy(z wkładem fi 1880 ze stali żaroodpornej)-pion wentylacyjny z kształtek-przewód dymowy(z wkładem fi 1880 ze stali żaroodpornej)-pion wentylacyjny z kształtek. Wszystko obmurowane cegłą pełna. Koszt: robocizna ok. 1,5zł, wkłady z rur ok. 2kzł i nie pamiętam ile cegła i zaprawa ale myślę że poniżej 1kzł. W sumie ok. 4,5kzł. Komin od piwnicy do szczytu ok.8m

Kominkarz który bedzie stawiał kominek powiedzia że tak jest OK.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zauważam pewne podobieństwo w projekcie. Więc ośmielę się powiedzieć jak jest u mnie. Mam komin z cegły 14x27, obok doklejony komin wentylacyjny z kształtek ceramicznych 19x19. Komin wentylacyjny zaczyna mi się dopiero pod sufitem. Niżej jest podmurowany filarkiem z bk. Strop Teriva mam podparty w środku domu na podciągu, tj. takiej belce opartej na trzech filarkach. Pomiędzy dwoma filarkami zostawiłem miejsce na kominek. Komin jest odsuniety od tej belki o około 8cm. Ta szpara o wymiarach około 8x30cm robi za kanał do DGP, który kończy się tuż nad podłogą w ściankach działowych pomiedzy pokojami i korytarzem. Wyloty powietrza mam na dwa pokoje i korytarz. Trzeci pokój ogrzewa się z korytarza przez otwarte drzwi. Podobnie łazienka wspomagana elektryczną podłogówką. Komin z cegły szerszą stroną nie mieścił się pomiędzy belkami stropu. Więc jedna belka jest krótsza i oparta o wystającą podmurówkę kominka wentylacyjnego. Tak jest u mnie i zdaje egzamin, ale patrząc na Twój profesjonalnie wykonany fundament szukasz chyba równie profesjonalnego rozwiązania dla komina.

Na Twoim miejscu rozważyłbym wciśnięcie kominka pod komin. Obywasz się wtedy bez wyczystki, a komin zaczyna Ci się dopiero na stropie. Mi zabrakło odwagi i wiedzy, żeby tak zrobić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja zrobiłem tak jak radzi am00. Komin zaczyna się u mnie nad stropem.

Na suficie w salonie na parterze mam dwa otwory: jeden to przewód dymny a drugi wentylacyjny. Komin wykonany z dobrej, pełnej cegły.

Taki sposób podyktowało mi własne doświadczenie - obecnie mam w taki spoób wykonany komin w mieszkaniu dwupoziomowym.

Sprawuje się toto bez zarzutu choć nie ma żadnej wyczystki czy rewizji. Palenisko w kominku jest czyste i suche. Kominiarz też nie miał z tym żadnych problemów :-)

Dodatkowa zaleta oprócz oszczędności na materiałach to prosty, bez żadnych załamań przewód dymny od poziomu paleniska aż po czubek komina nad dachem. Oraz dużo mniej miejsca zajmowanego przez kominek, który przylegać może niemal do samej ściany. Należy tylko odpowiednio solidnie zazbroić strop i wykorzystać żebro rozdzielcze terrivy.

pzdr.

-romwis

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 months później...

U mnie w zeszłym roku dobudowali piętro w domu. Dostawili mi nowy komin specjalnie do mojego kominka. Komin zwykły z cegły pełnej, wysokość ok 5m. Komin postawiony na zbrojonym stropie, dodatkowo otynkowany na strychu.

 

Wlot do komina z mieszkania mam w stropie. Rura od kominka wchodzi bezpośrednio w strop do wlotu komina. Oczywiście w kominie nie mam żadnej dodatkowej rury stalowej. Wszystko hula jak trzeba. Kominek muszę zamykać maksymalnie podczas palenia, bo jest taki ciąg, że hoho :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdy stawiałem komin rozpatrywałem systemowy. Ale miał tylko jeden kanał dymowy i jeden wentylacyjny. A ja potrzebowałem co najmniej 2 kanały dymowe i 3 wentylacyjne. Więc nawet 2 zestawy systemowe nie zdały by egzaminu. Zdecydowałem sie na murowany w uładzie: pion wentylacyjny z kształtek-przewód dymowy(z wkładem fi 1880 ze stali żaroodpornej)-pion wentylacyjny z kształtek-przewód dymowy(z wkładem fi 1880 ze stali żaroodpornej)-pion wentylacyjny z kształtek. Wszystko obmurowane cegłą pełna. Koszt: robocizna ok. 1,5zł, wkłady z rur ok. 2kzł i nie pamiętam ile cegła i zaprawa ale myślę że poniżej 1kzł. W sumie ok. 4,5kzł. Komin od piwnicy do szczytu ok.8m

Kominkarz który bedzie stawiał kominek powiedzia że tak jest OK.

 

A jaki to system był? Bo ja właśnie kupiłam Schiedla: 2 dymowe w zestawie plus 4 went.

 

Koszt systemowych kominów jest owszem duży, ale dla ważny jest jeszcze jeden aspekt tu nie poruszany jak dotąd: wymiary.

Będę miała mały domek, piec kondens. plus sporadycznie używany kominek, czyli że komin musi być ocieplony. Miejsca jest na prawdę mało i to do tego stopnia, że się zeszukałam tego Schiedla (w większości składów twiedzili, że brak w centrali) bo wszystkie inne systemowe dostępne u mnie były za szerokie do mojego projektu, nie mówiąc już o wentylacji - mam ścianę osiemnastkę i tylko went. Schiedla w miarę nie wystaje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już nie pamiętam jaki to był system bo komin stawiałem prawie 2 lata temu ale jeśli chodzi o wymiary to nie są małe. Cały komin zajmuje 48x125cm więc można powiedzieć że jest wielki jak na 3 wentylacje + 2 dymowe. Pewnie gdybym postawił systemowy wyszło by więcej miejsca w domu ale jak sie pierwszy raz buduje to tak wychodzi.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 months później...
Jak rozpoznać tę dobrze wypaloną (cegłę)?

Jest mniej spękana? Ma jakieś plamki? Ciemniejsza? Jaśniejsza?

 

Dobrze wypalone cegły, uderzone jedna o drugą, ładnie dzwonią.

Naprawdę ładnie :D

A do budowy komina mogą być jakiekolwiek. Ważne są przewiązania.

Naturalnie tak powiedzieć może tylko wytrawny, doświadczony majster.

Ja powtarzam tylko po nim. :D

 

Poza tym, do budowy komina bierze się to, co zostało z cegieł z innych etapów budowy.

Mówię to - jak wyżej - tylko powtarzając jego słowa, a to naprawde mistrzunio.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co z zaprawą?

Czy powinna być cementowo-wapienna, czy cementowa,

czy cementowa z dodatkiem plastyfikatora, czy jakaś inna?

 

A na to pytanie mi odpowiedział - taka, na jaką ściany były stawiane.

To samo powiedział kierbud.

Tak więc u mnie kominy do stropu murowane są z cegły pełnej na zaprawie z plastyfikatorem,

a powyżej na zaprawie cementowo-wapiennej.

A klinkier - znowu z plastyfikatorem.

 

I stoi już rok... I jest najpiękniejszy we wsi. :D

 

Ostatnie warstwy klinkieru (11) plus wykończenie murowałem własnoręcznie.

 

(nie umiem wstawiać obrazków)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najprościej, to oczywiście gotowy system np. Schiedel + DGP, ale szukam rozwiązania zdecydowanie tańszego. :cry:

 

:roll: Cegła pełna?

 

Jeśli zrobię kwadratowy, szeroki na dwie cegły (51cm z zewnątrz i 27cm w środku

 

 

prawda.

ja mam.

wyspoinowane od wewnatrz.

rewelka do dzis

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odpowiedź dla "Puszki":

Zależy co z tych kształtek chcesz zrobić. Jeśli przewód spalinowy to ja bym się na to nie zdecydował. Trudno będzie zachować szczelność w pionie i gładkość powierzchni wewnętrznej. Jesli wentylacyjny to możesz śmiało robić ja tak mam i na wentylację nie narzekam. Tylko po co zajmować sobie tyle miejsca? Możesz sobie zestawić tak jak robią w blokach: piony wentylacyjne z kwadratowej rury z blachy ocynkowanej o wymiarze chyba 14x14cm. Jak sobie zestawisz 4 piony obok siebie to Ci zajmie: 56x14cm. Jak zestawisz te pustaki wentylacyjne to Ci zajmie: 4x24=96cmx24 czyli już masz 40cm oszczędzonego miejsca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ceramiczny wkład kwasoodporny z Bolesławca na zaprawie szamotowej - kominiarz stwierdził, że dla kominka całkowicie wystarczający. I tani. - w każdym składzie budowlanym.

 

Też polecam. A dokładnie - wkład z Bolesławca na zaprawie szamotowej, obudowany cegłą pełną. Żadnych problemów z odbiorem kominiarskim.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Puszka". Jak chcesz pod to podłączyć kominek to odradzam. Przekrój nie za tęgi (160mm to nominał a po "wypłynięciu zaprawy będzie 140 albo mniej), nierówna powierzchnia + mnóstwo skryfułów na których będą osadzać się zanieczyszczenia i sadze + problem ze szczelnością. Założę się że żaden murarz nie pomuruje Ci tak tego komina żeby był szczelny. Na Twoim miejscu zastanowiłbym się nad kominem systemowym, wkładami ceramicznymi lub tak jak zrobiłem ja: rura ze stali kwasoodpornej żarowej (grubość 1mm) obmurowana cegłą. Na kominie nie ma co oszczędzać. Komin to prawie jak fundament. Jego naprawa jest kosztowna, kłopotliwa a w zamieszkałym domu to prawdziwy koszmar.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...