michalmonika2009 15.11.2009 19:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Listopada 2009 witam Piszę z pytaniem jak sie ustrzec przed opłatą 800zł za wydanie warunków? Inne gminy w woj. świetokrzyskim chcą max 80zł a pozostałe wykonuja to za darmo. To gmina Górno. Dzwoniąc tam osoba odpowiedzialna za pobieranie opłaty nawet nie wiedziała za co to jest i po co ... Proszę o podpowiedż czy da sie od tego wykrecić,to wkońcu cała wypłata niektórych. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
panda 16.11.2009 01:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Listopada 2009 Nie przeskoczysz, wysokość opłaty określa właściciel sieci (dystrybutor).Możesz ewentualnie próbować wnioskować o zwolnienie gdybyś ponosiła część kosztów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
aglig 16.11.2009 07:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Listopada 2009 Poproś o podstawe prawną. Ja bym tak łatwo nierezygnowała. Takiej wysokiej opłacie powinien się przyjrzeć Urząd Ochrony Konsumentów gdyz jest ona rażąco wysoka. http://www.uokik.gov.pl/ można wysłać email. Na podanej stronie jest elektroniczna skrzynka podawcza. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
panda 16.11.2009 10:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Listopada 2009 Poproś o podstawe prawną....... jest ona rażąco wysoka. Podstawy prawnej poszukaj w uchwałach Rady Gminy. Co do wysokości to może być wliczona opłata adiacencka. Edit: Tutaj: http://www.zuk-gorno.pl/page3.php masz telefony do ZUK, zadzwoń i się dowiedz dlaczego tak dużo. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
aglig 16.11.2009 11:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Listopada 2009 .Co do wysokości to może być wliczona opłata adiacencka. Za wydanie warunków przyłączeniowych ? Przecież od tego nie wzrasta wartość działki. Wartość dziłaki wzrasta w momencie wybudowania infrastruktury i musi byc wyliczona indywidualnie dla kazdej działki a nie opłata z góry i po równo. A jak warunki będą negatywne i nie będzie mozliwości technicznych przyłaczenia obiektu do sieci to też ma płacić 800 zł Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
michalmonika2009 16.11.2009 19:07 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Listopada 2009 Kwotę 800zł wpłaca sie razem z wnioskiem, wiec tak czy tak 800zł w plecy, ale tylko do nowego roku bo ma wzrosnąc.... Z braku czasu będziemy sie listownie i mailowo pytać o podstawy prawne. Jednak profilaktycznie poinformowaliśmy żecznika praw konsumentów i uokik. Z góry dziekujemy za podpowiedzi.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
michalmonika2009 17.11.2009 17:07 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Listopada 2009 Witam, W oparciu o Prawo budowlane Zakład Usług Komunalnych w Górnie opracował Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Na podstawie tych aktów normatywnych została podjęta przez Radę gminy uchwała ustalająca warunki i stawki odpłatności. Odpłatność w gminach za podłączenie wody/kanalizacji uzależniona jest wyłącznie od niej samej. Proszę zwrócić się z pismem do kierownika by wskazał Panu podstawę prawną do poboru opłat. Informacje powyższe uzyskałem z rozmowy telefonicznej. Zbadałem też jak sytuacja wygląda w innych gminach. xxx xxx xxxKierownik mgr inż. xxxxxxxxx Marek Pozdr. Rafał xxxxx Powiatowy Rzecznik konsumentów w Kielcach 041 342 18 30 od 7.15-11.15 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
aglig 18.11.2009 07:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Listopada 2009 Rzecznik niech się lepiej dokształci. Co ma piernik do wiatraka ( prawo budowlane do regulaminu) W regulaminie nie mam mowy o stawkach za wydanie warunków tak samo jak w uchwale zatwierdzającej stawki. Znajdziesz to na stronach swojego urzędu. A teraz trochę podstaw prawnych: Najważniejsza jest ustawa o zaopatrzeniu w wodę i odprowadzeniu ścieków. Jeśli jakaś gmina ma uchwałę o odpłatności za przyłaczenie do sieci kanalizacyjnej to jest to do podważenia przez Sąd i uokik. Jak znajdę chwilę to ci to podam podstawy prawne a ty zacytuj je rzecznikowi. Cytuje za innym wątkiem post Alkmana: Art. 3 ust. 1. ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. nr 72, poz. 747 ze zm) stanowi, iż zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków jest zadaniem własnym gminy. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest obowiązane zapewnić budowę urządzeń wodociągowych zakresie kanalizacyjnych, w zakresie ustalonym przez gminę w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Mieszkańcy mogą współfinansować inwestycje: 1) poprzez dobrowolne wpłaty – przy czym nie mamy do czynienia z dobrowolnością w przypadku gdy gmina w drodze uchwały wprowadza powszechnie obowiązujące opłaty za podłączenie. Gmina w drodze uchwały nie może przerzucać na mieszkańców kosztów budowy sieci, ponieważ nie ma przepisów ustawowych, które uprawniałyby gminę do wprowadzenia w drodze regulacji prawnych powszechnie obowiązujących opłat za podłączenie do istniejącej gminnej sieci (NSA z dnia 13 grudnia 2000 r., sygn. akt II S.A. 2320/2000). Uchwała taka pozostaje w sprzeczności z art. 84, który wyłącznie dla ustaw zastrzega możliwość narzucania obywatelom dodatkowych ciężarów i świadczeń publicznych i art. 94 Konstytucji RP. Art. 84 stanowi: Każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie. Art. 94 - Organy samorządu terytorialnego oraz terenowe organy administracji rządowej, na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawie, ustanawiają akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze działania tych organów. Zasady i tryb wydawania aktów prawa miejscowego określa ustawa. W związku z powyższym uchwałę taką można zaskarżyć do sądu administracyjnego. 2) poprzez opłatę adiacencką Właściciele nieruchomości uczestniczą w kosztach budowy urządzeń infrastruktury technicznej przez wnoszenie na rzecz gminy opłat adiacenckich (art. 144 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami Dz. U. 2004, nr 261, poz. 2603 ze zm.). "Obowiązek właściciela nieruchomości uczestniczenia w kosztach budowy urządzeń infrastruktury technicznej wynika bezpośrednio z art. 144 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami i nie jest uzależniony od tego, czy korzysta on faktycznie z tego urządzenia. Przesłanką zaś ustalenia obowiązku uiszczenia opłaty adiacenckiej jest stworzenie warunków do podłączenia nieruchomości do poszczególnych urządzeń." (wyrok NSA z dnia 7 stycznia 2003 r., I SA 1201/01). Również Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że gminy nie mogą pobierać opłat za budowę sieci od osób, które chcą mieć wodociąg, gdyż tę funkcję spełnia opłata adiacencka (XVII Ama 49/07) – wyrok WSA III S.A./Kr 1006/07 Opłata adiacencka, w myśl art. 145 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, może być ustalona każdorazowo po urządzeniu lub modernizacji drogi albo po stworzeniu warunków do podłączenia nieruchomości do poszczególnych urządzeń infrastruktury technicznej (NSA – sygn. Akt. I OSK 559/07). Osoby, które z własnych środków pokryły budowę sieci: Zgodnie z zapisem: art. 49 Kodeksu Cywilnego - urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania wody, pary, gazu, prądu elektrycznego oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych gruntu lub budynku, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa lub zakładu. Oznacza to, że z chwilą połączenia z przedsiębiorstwem wybudowane urządzenia stają się jego własnością. W związku z powyższym ustawodawca wprowadził przepisy: Art. 31 ust. 1 . ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków – osoby, które wybudowały z własnych środków urządzenia wodociągowe i urządzenia kanalizacyjne, mogą je przekazywać odpłatnie gminie lub przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu, na warunkach uzgodnionych w umowie. Należność za przekazane urządzenia wodociągowe i urządzenia kanalizacyjne może być rozłożona na raty lub uwzględniona w rozliczeniach za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków. Odmowa odpłatnego przejęcia urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych może nastąpić wyłącznie z przyczyn określonych w art. 31 ust. 2 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków – (SN II CK 40/02) Art. 31 ust. 2 stanowi, że przekazywane urządzenia powinny odpowiadać warunkom technicznym określonym w odrębnych przepisach. Polecam równiez lekturę decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w zakresie wykorzystywania pozycji dominującej przez gminy. Przykładem może być decyzja RLU -411-14/06/MW. https://www.skargi-konsumenckie.gov.pl/dec_prez.nsf/0/1CDAE9CB37E55D89C12575BB002FC9A2/$file/Decyzja%20nr%20RKR-46_2008%20z%20dnia%2030.12.08%20-%20w%20sprawie%20nadu_277ywania%20pozycji%20dominujacej%20przez%20Gmin_352%20Ska_263a%20w%20Skale.pdf Ja bym powoła się w piśmie do UOKiK, że praktyka taka jest nadużywaniem pozycji dominującej. Za co płacisz 800 zł - za wydanie świstka papieru. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
aglig 18.11.2009 09:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Listopada 2009 Piszę drugi post żeby było czytelniej Na stronie : http://www.zuk-gorno.pl/ znajdziesz regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Szczególnie zwróć uwagę na paragraf 18. Nie ma tam ani słowa o żadnej opłacie. a teraz uchwała rady miejskiej zatwierdzająca taryfy: http://www.biuletyn.net/nt-bin/_private/gorno/3766.pdf Nieznalazłam tam słowa o żadnej opłacie. Jedyną opłatą, którą mogą od ciebie pobrać jest zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA BUDOWNICTWA z dnia 28 czerwca 2006 r. w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (Dz. U. z dnia 17 lipca 2006 r.) § 5. Taryfy, w zależności od ich rodzaju i struktury, dla poszczególnych taryfowych grup odbiorców zawierają: 7) stawkę opłaty za przyłączenie do urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych, będących w posiadaniu przedsiębiorstwa, wynikającą z kosztów przeprowadzenia prób technicznych przyłącza wybudowanego przez odbiorcę usług; do stawki opłaty dolicza się podatek, o którym mowa w § 2 pkt 9. ale mogą to zrobić dopiero w momencie odbioru przyłącza za wykonanie prób technicznych. Jak będziesz mieć podstawę prawną to napisz. Pomogę napisać odpowiednie odwołanie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
michalmonika2009 18.11.2009 19:05 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Listopada 2009 -------------------------------------------------------------------------------- """ Odpłatność w gminach za podłączenie wody/kanalizacji uzależniona jest wyłącznie od niej samej""" Niezgadzam sie z mojich infirmacji(gmina morawica) wynika ze gmina nie może pobierać opłat za podłączenie do sieci... keidys tak było ze tylko oni to robili i byli monopolista i prawo sie zmoeniło kazdy na włąsny koszt organizuje sobie podłczenie do sieci..... Nie interesuje mnie koszt podłączenia wody lecz koszt wydania warónków podłączenia do istniejącej sieci biegnącej przez nasza działkę.... wszytkie gminy nie pobierają opłaty bo za napisanie tak jest możliwośc podpięcia wody 800zł to ciut za dużó nie uważa pan? Dzwoniłem do Gminy Masłów, Daleszyce, Bodzentyn. W Bodzentynie takich opłat nie pobierają, natomiast w Daleszycach jest podobna opłata jak w Górnie a w Masłowie jeszcze inaczej naliczana. W Bodzentynie nie ma takiej opłaty ponieważ Rada Gminy nie podjęła takiej uchwały. Może Pan próbować zaskarżyć do Sądu uchwałę Gminy regulującą tę kwestię ale będzie bardzo trudno wygrać. Jeżeli Gmina Morawica twierdzi, iż gmina nie może pobierać opłat to proszę mi wskazać konkretny przepis i przynieść stosowny dokument, na którego można by było powołać się w Gminie Górno. Kwestię powyższą reguluje art. 5 ustawy z dnia 07.06.2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków Dz.U.06.123.858 j.t. III SK 39/04 wyrok SN 2004.05.13 OSNP 2005/6/89... 1. Osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci wodociągowo-kanalizacyjnej jest od dnia 14 stycznia 2002 r. obowiązana na własny koszt zapewnić wybudowanie przyłączy wodociągowo-kanalizacyjnych, a po zintegrowaniu z siecią ponosi odpowiedzialność za ich niezawodne działanie, chyba że inaczej stanowi umowa o zaopatrzenie w wodę lub o odprowadzanie ścieków (art. 15 ust. 2 i art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, Dz. U. Nr 72, poz. 747 ze zm.). 2. Umowa o zaopatrzenie w wodę lub o odprowadzenie ścieków określa tytuł prawny, na podstawie którego posiadacz nieruchomości musi w celu odpłatnego korzystania z takich usług "postawić" przyłącze do dyspozycji przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego, gdyż przyłącze, pomimo fizycznego połączenia z siecią, nie staje się automatycznie częścią składową przedsiębiorstwa (art. 49 k.c.). 3. Podstawa korzystania z przyłączy przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne może mieć prawnorzeczowy, jak też obligacyjny charakter, nie wyłączając umowy użyczenia (art. 710 k.c), ale musi to znaleźć odzwierciedlenie w kalkulacji cen i stawek opłat taryfowych za świadczone usługi, gdyż biorący rzecz w użyczenie nie ponosi odpowiedzialności za zużycie będące następstwem prawidłowej eksploatacji (art. 718 § 1 k.c.), a więc użyczający musi się liczyć z kosztami konieczności odtworzenia przyłącza. Powiatowy Rzecznik Konsumentów Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
aglig 19.11.2009 08:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Listopada 2009 Pan Rzecznik chyba nie wie za co bierze pieniądze. Jeśli karze tobie wskazać podstawy prawne. Do Sądu iść nie musisz bo wyroki Sądów już są w takich sprawach i wystarczy się na nie powołać. Napisz Panu rzecznikowi tak: Taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków ustala sie w oparciu o przepisy ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków ( t.j. Dz.U. z dnia 2006 r Nr 123, poz. 858 ze zm.) - zwanej dalej ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu oraz rozporządzenie Ministra Budownictwa z dnia 28 czerwca 2006 r w sprawie określenia taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenia w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków ( Dz.U. Nr 127 poz.886) - zwanego dalej rozporządzeniem taryfowym. Paragraf 5 rozporządzenia taryfowego wymienia zamknięty katalog cen i stawek opłat, jakie winna zawierać taryfa. Przepisy aktualnie obowiązującego rozporządzenia taryfowego są przepisami bezwzględnie obowiązującymi i niepozwalającymi na inne indywidualne rozwiązania. W odróżnieniu od poprzedniej treści tego przepisu zawartego w uchylonym rozporządzeniu taryfowym wykreślono w nim sformułowanie " w szczególności", co oznacza zamknięty katalog cen i stawek opłat. § 5. Taryfy, w zależności od ich rodzaju i struktury, dla poszczególnych taryfowych grup odbiorców zawierają: 1)cenę za m3 dostarczonej wody, w rozliczeniach dokonywanych na podstawie odczytu wskazań wodomierza lub na podstawie przepisów dotyczących przeciętnych norm zużycia wody; 2) stawkę opłaty abonamentowej na odbiorcę: a) w rozliczeniach w oparciu o wskazania wodomierza głównego lub wskazania wodomierza mierzącego ilość wody bezpowrotnie zużytej, b) w rozliczeniach z osobą korzystającą z lokalu w budynku wielolokalowym, c) w rozliczeniach na podstawie przepisów dotyczących przeciętnych norm zużycia wody; 3) cenę za m3 odprowadzonych ścieków w rozliczeniach z odbiorcami za ilość odprowadzonych ścieków, ustaloną na podstawie wskazań urządzenia pomiarowego lub zużycia wody określonego zgodnie ze wskazaniami wodomierza lub na podstawie przepisów dotyczących przeciętnych norm zużycia wody; 4) cenę za jednostkę miary powierzchni zanieczyszczonej o trwałej nawierzchni, z której odprowadzane są ścieki opadowe i roztopowe kanalizacją deszczową, uwzględniającą rodzaj i sposób zagospodarowania powierzchni; 5) stawkę opłaty abonamentowej na odbiorcę: a) w rozliczeniach za ilość odprowadzonych ścieków ustaloną na podstawie zużycia wody określonego zgodnie ze wskazaniami wodomierza głównego lub na podstawie przepisów dotyczących przeciętnych norm zużycia wody, b) w rozliczeniach za ilość odprowadzonych ścieków ustaloną zgodnie ze wskazaniami urządzenia pomiarowego, c) w rozliczeniach za ścieki opadowe i roztopowe odprowadzane kanalizacją deszczową; 6) stawkę opłaty za przekroczenie warunków wprowadzania ścieków przemysłowych do urządzeń kanalizacyjnych, w zależności od wykorzystania przepustowości oczyszczalni, stosowanej technologii oczyszczania ścieków komunalnych oraz uzyskiwanego stopnia redukcji ładunku zanieczyszczeń i sposobu stosowania osadów ściekowych; do stawki opłaty dolicza się podatek, o którym mowa w § 2 pkt 9; 7) stawkę opłaty za przyłączenie do urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych, będących w posiadaniu przedsiębiorstwa, wynikającą z kosztów przeprowadzenia prób technicznych przyłącza wybudowanego przez odbiorcę usług; do stawki opłaty dolicza się podatek, o którym mowa w § 2 pkt 9. I wyroki Sądów w tym zakresie: Wyrok z dnia 15 marca 2007 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu II SA/Wr 745/06 5. Wprowadzone opłaty za przyłączenie do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej przy wykorzystaniu władztwa publicznego gminy w związku z samym faktem przyłączenia nieruchomości do urządzenia komunalnego oraz określenie jej jako warunku tego przyłączenia powoduje, że nie można jej traktować jako należności o charakterze cywilnoprawnym, towarzyszącej świadczeniu usług na podstawie umowy zawieranej między dwiema równorzędnymi stronami, korzystającymi z wolności kontraktowej. Ma ona zatem charakter przymusowy, co pozwala zakwalifikować ją jako rodzaj daniny publicznej. Zauważyć zatem należy, ze nałożenie przez Radę na podmioty chcące korzystać z sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej obowiązku poniesienia opłaty za przyłączenie nieruchomości do sieci wymagałoby wyraźnego upoważnienia ustawowego. Fragment uzasadnienia wyroku: "Podzielić należy argumentację organu nadzoru, że w zapisach § 20 ust. 1 i § 23 ust. 5 uchwały Rada wprowadziła w istocie obowiązek ponoszenia przez odbiorców usług opłaty (bez określenia jej wysokości) za przyłączenie do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej. Poniesienie tej opłaty zostało ustalone jako warunek przyłączenia do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej gdyż wskazane wyżej przepisy, umieszczone zostały w rozdziale "Warunki przyłączania do sieci". Wprowadzone takiej opłaty przy wykorzystaniu władztwa publicznego gminy w związku z samym faktem przyłączenia nieruchomości do urządzenia komunalnego oraz określenie jej jako warunku tego przyłączenia powoduje, że nie można jej traktować jako należności o charakterze cywilnoprawnym, towarzyszącej świadczeniu usług na podstawie umowy zawieranej między dwiema równorzędnymi stronami, korzystającymi z wolności kontraktowej. Ma ona zatem charakter przymusowy, co pozwala zakwalifikować ją jako rodzaj daniny publicznej. Zauważyć zatem należy, że nałożenie przez Radę na podmioty chcące korzystać z sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej obowiązku poniesienia opłaty za przyłączenie nieruchomości do sieci wymagałoby wyraźnego upoważnienia ustawowego. W orzecznictwie sądowoadministracyjnym utrwalił się już pogląd, że jednostronne nakładanie na obywateli obowiązków lub opłat nie jest dopuszczalne bez wyraźnego upoważnienia ustawowego. Normatywne wsparcie znajduje on przede wszystkim w art. 84 Konstytucji RP i również - jak słusznie wskazuje skarżący - wywieść można go z art. 18 ust. 2 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym. Tymczasem przepis art. 19 ust. 2 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków - w szczególności pkt 4 - nie zawiera, wyraźnego upoważnienia uprawniającego radę gminy do nakładania obowiązku uiszczania opłat z tytułu przyłączenia nieruchomości do sieci, ani też jakichkolwiek innych opłat. Zgodzić się więc należy z zarzutem skargi, że w tym zakresie uchwała podjęta została z przekroczeniem delegacji ustawowej zawartej w art. 19 ust. 2 ustawy, gdyż upoważniając radę do określania warunków przyłączania do sieci, ustawodawca nie upoważnił jej do wprowadzania bezpośrednio lub pośrednio z tego tytułu jakichkolwiek opłat. " Wyślij to tfu rzecznikowi Jak znajdę chwile to podam ci więcej wyroków Sądowych oraz więcej decyzji Prezesa UOKiK. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
aglig 19.11.2009 08:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Listopada 2009 I kolejny wyrok : Wyrok z dnia 16 kwietnia 2008 r. Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie II OSK 198/08 1. Ze sformułowania "regulamin powinien określać..., w tym w szczególności:." nie można wyprowadzać wniosku o fakultatywnym zakresie regulacji regulaminowej w odniesieniu do kwestii, które " w szczególności " powinny być określone. Zakres swobody rady gminy w tym przypadku nie oznacza możności odstąpienia od uregulowania spraw, które w szczególności powinny być określone w regulaminie dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Jeśli rada gminy dostrzega jeszcze inne prawa i obowiązki przedsiębiorstwa w zakresie dostarczania usług, to te prawa i obowiązki także może i powinna uregulować. 2. Zamieszczenie w akcie normatywnym jakim jest Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków postanowienia stanowiącego o zamieszczaniu w umowach o świadczenie usług opłat za wydanie warunków technicznych, nadawało temu zapisowi treść normatywną i wykracza poza kompetencje Rady Gminy. I fragment z uzasadnienia: Jeśli ustawa zobowiązuje radę do uregulowania w regulaminie określonych kwestii, wyraźnie je wskazując, to rada gminy nie może się uchylać od tego prawnego obowiązku uchylać. Jednocześnie rada nie może obejmować regulacją prawną kwestii wyraźnie nie wskazanych, nie mających odrębnej podstawy prawnej, nakładających na odbiorców opłaty za przyłączenie do instalacji wodociągowo-kanalizacyjnej. Wskazanie na potrzebę określenia warunków przyłączania do sieci dotyczy warunków technicznych i nie obejmuje, w braku podstawy prawnej, opłat za przyłączenie do instalacji wodociągowo-kanalizacyjnej. Nie można również regulaminowego obowiązku uiszczania takich opłat utożsamiać z dobrowolną partycypacją mieszkańców. Skoro w art. 15 ust. 2 pow. ustawy wskazano, że osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do instalacji wodociągowo-kanalizacyjnej zapewnia na własny koszt realizację budowy przyłączy to nie można przyłączenia do sieci uzależniać od ponoszenia jeszcze innych kosztów. Poniesienie opłat za wydanie warunków technicznych przyłącza, jak zasadnie w świetle utrwalonego orzecznictwa sądowoadministracyjnego stwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny, nie służy spełnieniu ustawowego wymogu dostępu do sieci wodociągowo-kanalizacyjnej i zawarcie w § 22 ust. 5 Regulaminu postanowień dotyczących ustalania w umowie o świadczenie usług opłaty za wydanie warunków technicznych przyłącza nie miało podstawy prawnej. Zamieszczenie w akcie normatywnym jakim jest Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków postanowienia stanowiącego o zamieszczaniu w umowach o świadczenie usług opłat za wydanie warunków technicznych, nadawało temu zapisowi treść normatywną i wykraczało poza kompetencje Rady Gminy. Za chwilę trochę decyzji prezesa UOKiK. Jeśli rzecznikowi to bedzie mało to poszukam więcej. A propo duża kawa się należy (może być wirtualna) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
aglig 19.11.2009 09:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Listopada 2009 http://decyzje.uokik.gov.pl/dec_prez.nsf/0/3A3BBE8D399E54FDC12574F60028D661/$file/Decyzja_nr_RPZ_152004_z_12.07.2004.pdfhttp://decyzje.uokik.gov.pl/dec_prez.nsf/0/A684DD5C66B3C214C12574F600293482/$file/Decyzja_nr_RLO_56_z_30.11.2007.pdfhttp://decyzje.uokik.gov.pl/dec_prez.nsf/0/7174B943876994FFC1257649004EC122/$file/Decyzja%20nr%20RLU%2023-2008%20z%2017.06.2008%20r.%20-%20Gmina%20Jastk%C3%B3w%20-%20p%E2%80%A6.pdf A to jest tylko wierzchołek góry lodowej takich wyroków. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
aglig 19.11.2009 09:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Listopada 2009 Kwestię powyższą reguluje art. 5 ustawy z dnia 07.06.2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków Dz.U.06.123.858 j.t. Powiatowy Rzecznik Konsumentów Art. 5. 1. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ma obowiązek zapewnić zdolność posiadanych urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych do realizacji dostaw wody w wymaganej ilości i pod odpowiednim ciśnieniem oraz dostaw wody i odprowadzania ścieków w sposób ciągły i niezawodny, a także zapewnić należytą jakość dostarczanej wody i odprowadzanych ścieków. 1a. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest obowiązane do prowadzenia regularnej wewnętrznej kontroli jakości wody. 1b. Wymóg zapewnienia dostaw pod odpowiednim ciśnieniem, o którym mowa w ust. 1, dotyczy wyłącznie dostaw wody z sieci. 2. Jeżeli umowa o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków nie stanowi inaczej, odbiorca usług odpowiada za zapewnienie niezawodnego działania posiadanych instalacji i przyłączy wodociągowych lub instalacji i przyłączy kanalizacyjnych z urządzeniem pomiarowym włącznie. Gdzie w art 5 jest napisane, że trzeba płacić za wydanie warunków niech Pan rzecznik wskaże. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
aglig 19.11.2009 09:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Listopada 2009 I jeszcze jedno ( ale mnie ten rzecznik wkurzył) Do zadań rzecznika konsumentów w szczególności należy: 1. zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów, 2. składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów; 3. występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów; 4. współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi. (Niech sobie przedzwoni do delegatury to tam mu wyjaśnią ile mieli takich spraw i jak sie skończyły.) 5. Wytaczanie powództwa na rzecz konsumentów oraz występowanie, za ich zgodą do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów. ( to on powinien wytoczyć sprawę bo to nie dotyczy tylko ciebie ale wszystkich mieszkańców gminy Górno). 6. Przedkładanie staroście w terminie do 31 marca każdego roku do zatwierdzania rocznego sprawozdania ze swojej działalności w roku poprzednim. 7. Przekazywanie zatwierdzonego sprawozdania o którym mowa w ust.6 właściwej miejscowo delegaturze Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. 8. Przekazywanie na bieżąco delegaturom Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wniosków i sygnalizowanie problemów dotyczących ochrony konsumentów, które wymagają podjęcia działań na szczeblach administracji rządowej. 9. Wykonywanie innych zadań określonych w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów lub w przepisach odrębnych A jak ciebie wkurzy to: Konsument niezadowolony ze sposobu ostatecznego załatwienia sprawy przez rzecznika ma prawo wniesienia skargi do Starosty przed którym rzecznik odpowiada. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
aglig 19.11.2009 10:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Listopada 2009 Przepraszam moderatorów, że piszę posty jeden po drugim ale tak jest odrobinę czytelniej Do autora watku: Zrób tak. Wyślij pocztą wniosek z załącznikami i czekaj na odpowiedz. ( poproś o wysłanie warunków pocztą możesz nawet dołączyć kopertę ze znaczkami.) Wniosek masz tu: http://www.zuk-gorno.pl/page2.php do wniosku załączasz to co jest wymienione w regulaminie. §18 1. Przyłączenie nieruchomości do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej odbywa się na wniosek osoby ubiegającej się o przyłączenie. Wzór i zawartość wniosku ustala Przedsiębiorstwo. Do wniosku Odbiorca dołącza: — dokument potwierdzający tytuł prawny do nieruchomości, - mapę określającą usytuowanie nieruchomości względem sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz innych obiektów i urządzeń uzbrojenia terenu. 2. Przedsiębiorstwo po otrzymaniu wniosku wydaje Odbiorcy warunki techniczne na przyłączenie nieruchomości do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. czyli na punkt pierwszy : np. wypis z księgi wieczystej na punkt drugi kopie z mapy zasadniczej, którą uzyskasz w starostwie w wydziale geodezji. I czekasz na reakcje. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
michalmonika2009 21.11.2009 17:33 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Listopada 2009 pan rzecznik dzownił do nas i powiedział tak samo złożyć wniosek... jak odmuwią zrobienia za darmo on sie zajmie sprawa tyle ze musi mieć na papierku dowodzik ze nie chcą. Dzięki wielkie:) Obawiam sie kurcze troche czy puzniej w gminie nie bedzie akcji utrudniających nam życie jak bedziemy chcieli zacząc budowe....typu przeciągenia spraw kontrole itp.... oni jak chcą zatrują życie:( czekamy na efekt Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
michalmonika2009 03.12.2009 19:47 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Grudnia 2009 Efekty sa czekamy na odpowiedz negatywną z ZUK dzis oddzwoniono do naz z ZUK z informacją ze za wode 800zł i kanalziacje 800zł niestety pani nie dopatrzyła sie ze jest 2 strona na której napisalismy jak krowie na granicy ze nigdzie nie ma mowy o zadnych opłatach i ze jest to nielegalne ,dopiero po tej informacji skierowała pismo do kierownika nic tylko wystrzelać tekie ludziska.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nowy mieszkaniec 04.05.2012 19:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Maja 2012 witamczy ktoś wie jak się zakończyła opisana w tym wątku sprawa? przymierzamy się złożenia podania o warunki techniczne przyłącza wody i kanalizacji niestety w gminie górno. Tak byliśmy zszokowani opłatą że postanowiłem poszukać czy jest ona zasadna i tak trafiłem na ten wątek. Niestety nie wynika z niego czy można faktycznie z zuk wygrać taki spór. Za każdą odpowiedź będę wdzięczny. Z góry dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
heybaca 21.11.2019 19:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Listopada 2019 Jakieś wieści? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.