Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

jotul i18 panorama i zespół wodny


netcom

Recommended Posts

Zakupiłem wkład kominkowy jotul i18 panorama z zespołem wodnym i sam go podłączyłem. Chciałbym uzyskać opinię co spartoliłem, podzielić się doświadczeniami i uzyskać porady na temat jego dalszego wykończenia.

 

Na początek schemat w/g którego zrobiłem podłączenia (narysowałem na podstawie różnych schematów dostępnych w sieci).

(u mnie na monitorze schemat jest ucięty ale mozna go obejrzeć w całości klikając prawym klawiszem i wybierając "pokaż obrazek")

http://photos3.pix.ie/68/D4/68D44CF72F8D4BA4B67D469322BADE04-800.jpg

 

Tak wyglada front kominka (tu nie ma jeszcze podłączonego powietrza z zewnątrz)

http://photos5.pix.ie/7A/36/7A36FDA36FF44804B70AA8C8DFD79385-800.jpg

Ścianę wykleiłem izolacją Firerock-to znaczy brzegi płyt z wełny mineralnej do ściany za pomocą samoprzylepnej taśmy aluminiowej. Bułka z masłem.

Pod kominkiem znajduje się konstrukcja zespawana z kątowników i rurek mająca utrzymać ciężar kominka w wypadku gdyby któraś z nóg kominka się złamała. Taki objaw paranoi po prostu.

Rurę dymową uszczelniłem silikonem odpornym na wysokie temp, a wejście do komina jest w formie obręczy ze sznurem- zapomniałem jak to się fachowo nazywa.

 

A tak wygląda instalacja w kotłowni, po drugiej stronie ściany salonu:

http://photos5.pix.ie/80/E6/80E6A9A02BD647D8993A152948E5B1FB-500.jpg

Wszystkie łączenia uszczelnione pakułami i pastą nie przeciekały.

Prawie wszystkie łączenia które uszczelniłem taśmą teflonową przeciekały. Musiałem je zmieniać na pakuły.

Lutowanie rur miedzianych okazało się łatwe. Jedno musiałem poprawiać, był trudny dostęp i w efekcie przeciekało.

 

Stalowe rury 1" gwintowałem chińskim zestawem gwintownic z Castoramy za 99zł, wykonałem nie więcej niż 10 gwintów i uchwyt narzynek (ten z rączką) pękł. Sama narzynka się trzyma, ale już wiadomo że to szajs.

 

Pompy z Allegro LFP 25 POr 40C system Grundfos (przeczytałem że identyczne jak oryginał grundfos lecz trochę tańsze), trzeba przyznać że bardzo ciche, na 1 biegu trzeba przyłożyć rękę żeby się zorientować czy chodzą.

Wymiennik 20 płyt Secespol LB 31-20.

Przyłącza wymiennika, naczynia wyrównawczego i pomp są 1 calowe, więc wszystkie elementy które mogłem (oprócz rur miedzianych) dałem 1".

 

 

Potem doszła rura z przepustnicą powietrza z zewnątrz.

http://photos4.pix.ie/56/DB/56DB989F41414A26BCC1405175B2837B-500.jpg

Jotul ma doprowadzenia powierza do spalania o średnicy 80mm, w sklepie dystrybutora Jotula cena kolanka średnicy 80mm -56zł !!!. W Castoramie nie było, zamówiłem przez internet kolanka Darco, cena około 15zł/szt.

Otwory w ścianach wykonałem za pomocą zestawu otwornic do betonu, w ytonga wchodzą jak w masło.

 

I zamknąłem obudowe dystrybutora powietrza.

http://photos4.pix.ie/70/7F/707F038E2DA649418ACFAB78F895D47D-800.jpg

Dystrubutor Jotula, około 400zł, trochę drogo jak na kawał blachy.

Wycięcie otworów w dystrybutorze nie było łatwe, nie miałem odpowiednich narzędzi, ponawiercałem wiertarką dziurki po okręgu, potem przeciąłem resztę nożyczkami ogrodniczymi :)

 

 

Regulator-ten z prawej, Tatarek- Kominek Lux.

http://photos3.pix.ie/D7/F6/D7F6BA304DE44975939CA2843D9A11BC-500.jpg

Razem z przepustnicą kosztował na allegro około 550zł, po uruchomieniu wyszło że nie wykorzystuję nawet połowy funkcji, mógłby być prostszy i tańszy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I pierwsza niespodzianka zwiazana z regulacją:

Regulator domyślnie załącza pompy CO po osiagnięciu temp wody 45stopni, po 2-3 minutach następuje wychłodzenie (spadek o około 4-5 stopni), pompy się wyłączają, przepustnica powietrza do spalania otwiera się na 100%. Powodowało to bardzo niestabilną pracę kominka, przygasał i rozpalał się na zmianę, nie mogłem uzyskać stabilnej temperatury pomieszczenia.

 

Załatwiłem to tak że ustawiłem temperaturę zadaną na 52 stopnie, przepustnica otwiera się na 100% (dopływ powietrza jest ograniczony przez zasuwkę na kominku-ręczną) i pozostaje w tej pozycji gdyż pompy CO załączają się przy 48 stopniach, temperatura spada, pompy się wyłączają, temperatura wzrasta, pompy się włączają i tak w kółko.

Pompy włączają się co 15-30 minut na czas około 2-3 minut, kaloryfery o dziwo nadążają się w tym czasie nagrzać.

Być może zmieni się to gdy będzie zimniej, w tej chwili temperatura zewnętrzna jest około 10 stopni, w domu około 22, stabilna, grzeję kominkiem kilka dni.

 

Czy ktoś rozwiązał to inaczej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...

W tym miesiącu zrobiłem:

 

Zaizolowałem wymiennik ciepła kawałkami płyt z wełny mineralnej i taśmą alu (ta sama co na ścianie za komimnkiem), żeby go nie chłodził wiatr hulający po kotłowni.

http://photos2.pix.ie/A0/0F/A00F065D2469410B81989F155C94F320.jpg

 

Przewierciłem się przez ściany otwornicą do betonu 125mm i przepuściłem przez to rury z blachy ocynkowanej 120mm -4 sztuki do kotłowni za ścianą.

http://photos2.pix.ie/78/A7/78A7100EE59E478E807F15715C7C8057.jpg

 

Tu jest zbliżenie na którym widać że połączenia dodatkowo okleiłem taśmą alu na wszelki wypadek (na przykład żeby rury nie brzęczały)

http://photos2.pix.ie/AE/5B/AE5B542C00D34AE7A653403AD6BA6F1B.jpg

 

 

 

Dwie z tych rur poprowadziłem do korytarza na klatce schodowej i zaizolowałem rurą spiro 150 (próbowałem wcisnąć je w spiro 125 ale bez szans, na szczęście w castoramie przyjeli zwrot)

http://photos2.pix.ie/80/A8/80A87A2D82694BB88911710129BBC590-500.jpg

 

Pozostałe dwa wyprowadzenia rur zaślepiłem do czasu aż zdecyduję co z nimi zrobić (jedna chyba do łazienki pójdzie)

http://photos2.pix.ie/73/61/73615173575F4209BDF44F617A793546-800.jpg

 

A tak wyglądają wyprowadzenia rur na klatkę schodową (anemostaty z casto po 5 dych za sztuke):

http://photos2.pix.ie/D5/DE/D5DE82FCA01D433E9E59943A6DED4968.jpg

 

http://photos5.pix.ie/03/7E/037E25F766C14D628570C3642D9FAFF4.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I kilka uwag:

Czemu dałem gładkie rury blaszane zamiast spiro?

Bo są gładkie i mniej się zbiera w nich kurz, łatwiej go też usunąć. Wystarczy zajrzeć w jakikolwiek nieczyszczony kanał wentylacyjny żeby zrozumieć.

Temperatury w rurach DGP nie mierzyłem, ale o przypalaniu kurzu nie ma mowy, badałem ręką i jest co najwyżej +40C.

 

W czasie ostatnich mrozów (-15 C) musiałem wrzucać do kominka ze 3-4 razy więcej niż przy +5 żeby utrzymać +22 w domu.

 

Pompy zespołu wodnego przestawiłem na uruchomienie przy temp wody minimum +50C przestraszony opowieściami o wykraplaniu spalin i korozji.

 

Podczas mrozów pompy więcej pracowały niż stały, tak jak przypuszczałem, ale nie wystarczyło to do nagrzania kaloryferami pomieszczeń na poddaszu.

Drzwi do pokoi musiały być otwarte żeby ciepłe powietrze z DGP wyrównało temperaturę. Zobaczymy czy coś się zmieni gdy obuduję kominek- mam nadzieję że woda będzie szybciej się nagrzewać.

 

W garażu temp nie spadła nigdy mniej niż na +5 (pomimo ż brama typu płachta blachy), kaloryfer ustawiony na *.

 

Piec gazowy przez ostatnie 6 tygodni włączał się tylko do ogrzania CWU i zjadł 70m gazu, czyli - sukces !!! :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Że tak zapytam; ty sobie sam sprawiłeś taki kłopot? Po co ci piec gazowy skoro nie chcesz nim dogrzewać? Narobiłeś się niewątpliwie, niedogrzane masz jak sam piszesz, kominek traktujesz jak główne źródło ogrzewania. Po co ci piec na gaz? Zdaje się że zależy ci tylko na oszczędności, wygoda, czystość schodzi na drugi plan. Nie szkoda było kasy na gazowe CO? Zrobiłeś coś co sam zaplanowałeś, pokazujesz to wszystkim tylko może zacznij od wytłumaczenia po co taka gimnastyka? Może czegoś z tego schematu nie pojąłem ale jeżeli masz gaz to jaki sens ma ten kominek z PW?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Główny powód tej inwestycji to oszczędności na ogrzewaniu rzędu 2500 zł rocznie i chęć posiadania kominka.

 

Szacunki są takie-kupiłem około 12m3 drewna za 1500zł i przez 2 miesiące zużyłem jakieś 15%, niech będzie że w ciągu sezonu zużyję drewna za 1000zł, rachunki za gaz poprzedniej zimy bez kominka 500-800zł/mies.

 

Wykonuję instalację sam dla satysfakcji i nabrania doświadczenia (będę chciał też samodzielnie wykonać drugą łazienkę).

 

Temat założyłem po to żeby ktoś mógł skorzystać z moich doświadczeń tak jak ja skorzystałem z informacji na tym forum przed rozpoczęciem prac.

 

Co do niedogrzania pomieszczeń- dotyczy pomieszczeń na poddaszu i wynika raczej z jego słabego ocieplenia, a pozostawienie otwartych drzwi załatwia sprawę. Poza tym większość dnia rodzina spędza na dole, a w nocy lepiej się nam śpi gdy jest chłodniej. Różnica około 2 C między dołem a górą nie powoduje u nas znaczącego dyskomfortu.

 

Piec gazowy już był gdy kupowałem dom, obecnie służy tylko do CWU, ale być może kiedyś zrezygnuję z gazu na rzecz grzania CWU prądem.

Wszystko jest kwestią jak uciążliwie na dłuższą metę okaże się dla nas palenie w kominku (na razie to przyjemność).

 

Tak w ogóle to dyskusja na temat wartości niemierzalnych w rodzaju komfortu ciepła, czystości i uciążliwości nie ma większego sensu bo są to odczucia subiektywne i zależne od sytuacji. Dla przykładu ktoś kto spędza w pracy poza domem 10 godzin dziennie może nie mieć ochoty na zabawę z przynoszeniem drewna i dorzucaniem go do kominka, natomiast taki nauczyciel który dojeżdża do pracy 5 minut (moja żona) i wracający do domu po 5 godzinach (i znów ona) może mieć na to czas i ochotę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szacunek za pracę. Nie było chyba łatwo to wszystko w jedną całość połączyć. Teraz już wiem po co :). Oszczędność i satysfakcja, myślę że warto było chociaż jak na te zdjęcia patrzę to chyba bym się nie odwazył. Do wszystkiego mam "prawe" ręce oprócz kafli i hydrauliki. :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam, za niedługo też będę robił coś takiego, jednak kominek z płaszczem spawam sam, tylko szybę kupuje na allegro, mam pytanie, na schemacie widać naczynie wzbiorcze w układzie kominka a na zdjęciach wygląda jakby było za wymiennikiem nie wiem czy dobrze to widze ale jeśli tak to nie boisz się że coś się stanie jak zagotujesz wodę.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam, za niedługo też będę robił coś takiego, jednak kominek z płaszczem spawam sam, tylko szybę kupuje na allegro, mam pytanie, na schemacie widać naczynie wzbiorcze w układzie kominka a na zdjęciach wygląda jakby było za wymiennikiem nie wiem czy dobrze to widze ale jeśli tak to nie boisz się że coś się stanie jak zagotujesz wodę.

 

Jest podłączone tak jak na schemacie, zagotowana woda wyleci z naczynia wzbiorczego na ścianę i podłogę w kotłowni - widziałem efekty takiego gejzera u kolegi, ładne zacieki się porobiły :).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak ,o to trzeba dbać, kilka lat temu sąsiad od mojego kolegi z pracy budował dom, domek miał w stanie surowym zamkniętym, i miał zrobione c.o , pewnego dnia w zimie nie miał co robić w domu i poszedł na budowę napalić w piecu, jego niewiedza była na takim poziomie że zostawił wodę w układzie która powyżej piwnic zamarzła, facet miał szczęscie że poszedł do innego pomieszczenia jak rozsadziło piec, miał jedynie delikatne poparzenia parą, ale kupę zmartwień.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Wymęczyłem projekt obudowy kominka w programie Google SketchUp (darmowy).

Jak ktoś jest zainteresowany to udostępniłem model w galerii 3D pod nazwą

"obudowa Jotul I18 panorama".

Obudowa jest z bloczków Ytong, belka wzmacniana prętem 8mm, na tym stoi konstrukcja z kątowników i płyt KG.

Nigdy w życiu nic jeszcze nie murowałem, dlatego jeśli ktoś ma jakieś uwagi co do tego projektu to proszę się nie krępować.

 

http://photos3.pix.ie/9C/17/9C172F4A4F6F4474AB654EC4064B4070-800.jpg

 

http://photos3.pix.ie/D5/26/D526876A36F64A6BBEFE26FB2A86BB1B-800.jpg

 

http://photos3.pix.ie/FC/C2/FCC2E3E8A33E403684A9128C26D65D96-800.jpg

 

http://photos3.pix.ie/F0/35/F0353C3BACF14508BDCC173723BA8CB4-800.jpg

 

http://photos3.pix.ie/1F/07/1F074F9C03FB44BFB8A1F5B2E9B3F3D1-800.jpg

 

http://photos3.pix.ie/3D/B8/3DB8EEDF282F42349DD67F4715306818-800.jpg

 

http://photos3.pix.ie/84/16/8416D5E37D3F44C5B08224D5AB337BB7-800.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Ja zakupiłem Jotula i18 Harmony i właśnie jestem w trakcie projektowania instalacjii. Zdjęcia i podpowiedzi od Ciebie sa naprawde bardzo pomocne. I w związku z tym mam kilka pytań. Czy blaszaną obudowe od DGP będziesz dodatkowo ocieplał wełną czy wystarczy tylko ocieplenie przyległych scian i obudowy kominka? Czy wykonane przez Ciebie podłączenie do komina jest pod 90* i co otym sądzisz?(podają wszędzie że powino wynosic 45*) ale tak naprawde to w tym wypadku nie pasuje to ni h... :D

Pozdrawiam i zgóry dzieki za odpowiedz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podłączenie rury dymowej do komina mam pod kątem 90*- tak jak napisałeś ni h..nie pasowało inaczej.

Izolacja wełną-jeszcze nie wiem.

Wstępny plan jest taki że okleję tylko dystrybutor powyżej wkładu kominkowego, konstrukcji murowanej nie będę izolował, zastanawiam się czy zaizolować płyty G-K. Płyty G_K dam ognioodporne.

Z jednej strony obawiam się że obudowa mi popęka, a z drugiej że przegrzeję wkład ponieważ z istniejących 8-miu otworów wylotowych dystrybutora wykorzystałem tylko 4 (na rysunkach jest 6wylotów- przez niedopatrzenie).

 

W instrukcji zalecają wlot powietrza do obudowy o powierzchni 750cm2 -to będę miał spełnione przez 2 kratki 17x50 wmurowane na dole obudowy,

oraz wylot o powierzchni 1000cm2 - tu pojawił się problem.

Z dysrybutora wychodzą

2 rury fi 12cm na klatkę schodową: 2x 3,14x6x6 = 226 cm2

2 rury fi 16cm na front kominka: 2 x3,14x8x8= 400 cm2

Razem około 600cm2, czyli znacznie mniej niż zalecenia.

Mam nadzieję że będzie ok ponieważ znaczną część ciepła odbiera zespół wodny, i dodatkowo część ciepła ulotni się przez kratkę po lewej stronie na górze obudowy, pod warunkiem że nie zaizoluję całkowicie wkładu.

 

Nie wiem czy te moje teorie są poprawne, może wypowie się na ten temat jakiś fachowiec?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Wymurowałem.

 

W projekcie miałem bloczki o szerokości 11,5cm, ale zakupiłem bloczki Ytong o wymiarach 10x20x60cm.

http://photos5.pix.ie/78/63/78636CFF50434466958E5BE95A79A3FD-800.jpg

 

Do tego klej wydokoelastyczny firmy Atlas "do wszystkiego", piłę do cięcia gazobetonu Dedra z zębami widiowymi, rylec do bruzd oraz kielnię.

http://photos4.pix.ie/52/3B/523B47B1CAA74EEC907DAB8F5774F449-800.jpg

 

Wycięcie na kratkę wentylacyjną owraz bruzda i otwór na pręt zbrojeniowy.

Kratki dosyć długie, 48 cm, dałem zbrojenie żeby się konstrukcja nie zawaliła.

http://photos3.pix.ie/BB/36/BB36F099E9004F3589FCC9053BC0251A-800.jpg

 

Murowanie z gazobetonu jest dosyć przyjemne, bloczki tnie i układa się łatwo.

Na czas wiązania zaprawy wygasiłem kominek - bałem się że coś popęka jak będzie za szybko wysychało.

http://photos2.pix.ie/EB/1B/EB1B2343370342FD97F7BF1FD45B727D-800.jpg

Zamiast murować zbrojoną belkę z Ytonga, z przodu przykręciłem stalowy profil ościeżnicowy.

http://photos4.pix.ie/2C/42/2C421DB98D354D1EA69F09285A263376-800.jpg

http://photos5.pix.ie/34/46/3446824E4ADA413B96D0A5328F0D93FD-800.jpg

Inspekcja wewnętrzna:

http://photos4.pix.ie/BB/09/BB0986BCF9E74B62B55661852D08FB17-800.jpg

 

Ponieważ nie chciałem izolować płyt KG, okleiłem dystrybutor wełną mineralną.

http://photos3.pix.ie/42/32/42320EADE4F9452FACC73E823EFB936D-800.jpg

http://photos2.pix.ie/57/89/57893E685B194267AE728F9B553B8AF8-800.jpg

 

Zauważyłem że profil ościeżnicowy (poziomy) bardzo się nagrzewa więc odizolowałem go od płyty KG korkiem. (trochę korka zostało po układaniu paneli podłogowych).

http://photos5.pix.ie/E6/96/E696B088310C4CDF99C14690A66F0E81-800.jpg

http://photos4.pix.ie/2F/4E/2F4ED8FC8AC34D4DB1C46DF1C7864F02-800.jpg

http://photos3.pix.ie/92/A6/92A6CC03806D411C970818E823BA3B9D-800.jpg

 

Trochę kłopotu sprawiło mi podłączenie tych dwóch wylotów powietrza. Średnica tych otworów w dystrybutorze jest 160mm, musiałem zakupić redukcje nyplowe 160/150 na allegro. Na to zainstalowałem giętkie rury spiro zakończone złączkami z blachy. Złączki blaszane naciąłem szlifierka tworząc zaczepy-tak żeby końcówka rura nie wypadała z otworu.

http://photos5.pix.ie/96/91/9691616E5F1040FFAD35D8BFC241D7DC-800.jpg

Płyty GKF przykręciłem różową stroną do środka, ponieważ myślę że tylko ta strona jest odporna na temperaturę.

http://photos5.pix.ie/B1/69/B16907BBF50146A2B1DAA4018230C981-800.jpg

 

Tak to wygląda po zakończeni pracy, całość zajęła mi 5 dni.

http://photos5.pix.ie/24/6B/246B86F878A841CABC477E81FC2505D7-800.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wygląda efektownie! :)

Ja na chwile obecną dopiero podłączam cały zestaw i jeszcze czekam na niektóre częsci zamówione na allegro. Jak będe miał choć częściowo skończone to zarzuce fotki na forum.

Pozdrawiam i miłego wykańczania p.s. to chyba już przyjemność :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Witam,

Ten post to po prostu strzał w dziesiątkę. Właśnie od jakiegoś czasu przymierzam się do jakiegoś kominka. Obecnie grzeję jeden poziom domu piecem elektrycznym Kospela (CO zamknięte) + Jotul F 3 TD. W planach mam modernizację ogrzewania na drugim poziomie (osobne mieszkanie), gdzie jest stare CO węglowe z wpiętym piecem elektrycznym. Jest to rozwiązanie tymczasowe na ten sezon, ale nie ukrywam, że niezbyt tanie w eksploatacji.

Tak więc na przyszły sezon grzewczy chciałbym (!) mieć zmodernizowane CO z awaryjnym grzaniem piecem elektrycznym + tanie źródło ciepła, czy kominek. Ale tu mam dylemat: DGP grawitacyjne, czy płaszcz wodny oraz jakiej firmy?

Będę bardzo wdzięczny za wszelkie informacje o kosztach (inwestycja i eksloatacja) oraz wszelkie inne uwagi związane z Twoim ogrzewaniem. Wielkie dzięki za umieszczenie tego postu i gratulacje za dokonania! :). Czy zrobiłeś jakieś postępy z obudową? Fotki mile widziane :)

Muszę przyznać, że grzeję już moją kozą już chyba 6-ty sezon i sprawdza mi się doskonale - zero problemów. Teraz palę brykietem z Dąbexu.

 

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Netcom, pogratulować.

 

Wydaje mi się, że warto zachować minimalną temperaturę obiegu wody w płaszczu ok.60 stC. Nie ma wtedy skraplania w kominie.

 

Korpus nie powinien popękać, skoro obieg wody schładza go do temp 50st, tak sądzę, choć mogę się mylić.

 

Gratuluję wizualizacji i realizacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Jotul posiada możliwość montażu płaszcza wodnego wraz z obudową DGP. Blaszana obudowa ma możliwość zrobienia dystrybucji gorącego powietrza zarówno na zasadzie grawitacyjnej jak również z wbudowanym wentylatorem(w przypadku kanałów poziomych dłuższych niż ok 5m- info od sprzedawcy jotul)

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...