Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Kocioł Junkers Cerapur Smart ZSB 14-3C w praktyce


lukasz_p

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 3,8k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

o to mi własnie chodzi: czy jak kupię sterownik do pokoju i podłaczę do niego bezpośrednio 2 siłowniki to będzie chodziło ? Bo czasami w skrzynce jest jeszcze inne urządzenie co wygląda jak router internetowy i do niego są wpięte siłowniki chyba że to jest zasilacz jakiś.

Router to ja mam w krosownicy a nie na rozdzielaczu :wink:

Układ działa od roku bez problemu, jedyne co musiałem wyregulować to zawór na mieszaczu ale to Pikuś, ups ... Pan Pikuś :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hm dalej nie rozumiem napisz czy poza siłownikami i sterownikami masz coś jeszcze do nich chodzi mi o to czy sterownik z siłownikiem to komplet? Czy sterowniki masz wpięte bezpośrednio do siłowników ?

tak, sterownik jest podpięty bezpośrednio do głowicy, kabel 2x0.75, sterowniki sterują napięciem 230V (albo jest albo nie ma :wink: )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po kilku modyfikacjach w ustawieniu FW100 piec wreszcie dobrze zaczął reagować na kominek. Mimo ustawionego trybu grzanie w pomieszczeniach ogrzanych przez kominek widać różnicę w cieple grzejników, ale temperatura w pokojach taka sama (ogrzewanie z kominka grawitacyjne, bez płaszcza wodnego- więc kominek ogrzewa pokoje na piętrze nierównomiernie w zależności od odległości).

Nie mogę sobie jeszcze poradzić z osiągnięciem przez CO temperatury zadanej w FW100. Mimo ustawionej temperatury 20 st. na grzaniu i 18,5 st na oszczędzaniu, na obu trybach w wiatrołapie, gdzie jest regulator, utrzymuje się temperatura o 2- 2,5 stopnia wyższa. Przy grzaniu palnik cały czas włączony, temperatura zasilania 35-40 st ( z zapalonym kominkiem), pompa obiegowa włączona, natomiast przy oszczędzaniu palnik cały czas wyłączony, pompa obiegowa włączona, temperatura zasilania 25-28 st. (Wydaje mi się, że przyczyną ciągłej pracy pompy obiegowej jest ustawiona na 3 st. temperatura graniczna mrozu, a na zewnątrz < 3 st.).

Myślę, że trzeba jeszcze zmodyfikować krzywą grzania- tylko jak ? FW100 ma 3 zaprogramowane ustawienia: grzejniki, podłogówka i konwektory oraz 1 z możliwością korekcji: punkt początkowy i punkt końcowy. Na grzejnikach było za ciepło o 3-4 stopnie, ustawiłem więc punkt początkowy- 25 st., pkt końcowy- 65 stopni. Czy w tej sytuacji tylko zmniejszyć punkt końcowy, ale o ile, czy w ogóle ustawić na ogrzewanie podłogowe ( tu obawiam się że może być za zimno). Czy też rozwiązania problemu szukać gdzie indziej a nie na krzywych grzania.

I jeszcze jedno: czy to normalne, że przy poborze ciepłej wody szybko rośnie temperatura zasilania nawet do 85 st- rozumiem, że wtedy ogrzewa wodę w zasobniku- ustawiony priorytet cwu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I jeszcze jedno: czy to normalne, że przy poborze ciepłej wody szybko rośnie temperatura zasilania nawet do 85 st- rozumiem, że wtedy ogrzewa wodę w zasobniku- ustawiony priorytet cwu.

Pozbylem sie tego redukujac moc max dla CWU do 40% mocy kotła. Grzeje wode dluzej niż wczesniej ale temp. zasilania nie przekracza 55 stopni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po kilku modyfikacjach w ustawieniu FW100 piec wreszcie dobrze zaczął reagować na kominek. Mimo ustawionego trybu grzanie w pomieszczeniach ogrzanych przez kominek widać różnicę w cieple grzejników, ale temperatura w pokojach taka sama (ogrzewanie z kominka grawitacyjne, bez płaszcza wodnego- więc kominek ogrzewa pokoje na piętrze nierównomiernie w zależności od odległości).

Nie mogę sobie jeszcze poradzić z osiągnięciem przez CO temperatury zadanej w FW100. Mimo ustawionej temperatury 20 st. na grzaniu i 18,5 st na oszczędzaniu, na obu trybach w wiatrołapie, gdzie jest regulator, utrzymuje się temperatura o 2- 2,5 stopnia wyższa. Przy grzaniu palnik cały czas włączony, temperatura zasilania 35-40 st ( z zapalonym kominkiem), pompa obiegowa włączona, natomiast przy oszczędzaniu palnik cały czas wyłączony, pompa obiegowa włączona, temperatura zasilania 25-28 st. (Wydaje mi się, że przyczyną ciągłej pracy pompy obiegowej jest ustawiona na 3 st. temperatura graniczna mrozu, a na zewnątrz < 3 st.).

Myślę, że trzeba jeszcze zmodyfikować krzywą grzania- tylko jak ? FW100 ma 3 zaprogramowane ustawienia: grzejniki, podłogówka i konwektory oraz 1 z możliwością korekcji: punkt początkowy i punkt końcowy. Na grzejnikach było za ciepło o 3-4 stopnie, ustawiłem więc punkt początkowy- 25 st., pkt końcowy- 65 stopni. Czy w tej sytuacji tylko zmniejszyć punkt końcowy, ale o ile, czy w ogóle ustawić na ogrzewanie podłogowe ( tu obawiam się że może być za zimno). Czy też rozwiązania problemu szukać gdzie indziej a nie na krzywych grzania.

I jeszcze jedno: czy to normalne, że przy poborze ciepłej wody szybko rośnie temperatura zasilania nawet do 85 st- rozumiem, że wtedy ogrzewa wodę w zasobniku- ustawiony priorytet cwu.

 

Wszystko masz normalne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak macie ustawione krzywe grzania na tym piecu- wiem, że to jest bardzo indywidualne i zależy od wielu czynników, ale chodzi o orientacyjne rozpiętości tych wartości (minimum, maksimum).

 

Nie od Junkersa ale może pomoże.

Propozycje dla domu w III strefie (-20) to np.:

- dla ogrzewania 70/50, pkt. podstawy 30stC, nachyleni 1,1

- dla ogrzewania 70/50, pkt. podstawy 35stC, nachyleni 0,9

- dla ogrzewania 40/30, pkt. podstawy 20stC, nachyleni 0,4

- dla ogrzewania 40/30, pkt. podstawy 25stC, nachyleni 0,2

 

Korekta krzywej grzewczej gdy jest za zimno:

jeśli na zewnątrz jest od +20 do +5stC zmniejszyć nachylenie o 0,2 i podnieść punkt podstawy o 5K;

jeśli od +5 do -20 zwiększyć nachylenie k.g. o 0,2.

Gdy jest za ciepło w pomieszczeniu:

jeśli temp. zew. od +20 do +5stC zwiększyć nachylenie o 0,2, obniżyć pkt. podstawy o 5K;

jeśli od +5 do -20stC zmniejszyć nachylenie o 0,2.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kilka porad z praktyki.

Od razu zaznaczę że moja wypowiedź jest oparta wyłącznie na wiedzy którą posiadłem w wyniku praktycznego rozpracowania kotła i sterownika, bo serwisanci pewnej znanej zachodniej marki mają mizerne pojęcie o tym co serwisują :))

Tak więc, jeżeli chodzi o zakresy temp. to jeżeli macie starą instalację i sporo wody w obiegu, to zalecam niewielkie różnice poziomów temp. oszczędzanie-grzanie. Wiąże się to przede wszystkim z tym że np. kocioł 24 kW, z zamkniętą kom.spal. ma naczynie wyrównania ciśnienia tylko 7litrów i nie radzi sobie ze zmianami rozszerzalności cieplnej wody. - zalecam również instalację naczynka ok. 15-20l.U mnie przed tym zabiegiem ciśnienie podczas rónicy temp. potrafiło spaść do 0,8 bar. i piec się wyłączał ponieważ pojawiały się błędy C6, C4 - jeżeli komukolwiek się to zdarzy pisać na mail. - dłuższy temat, ale pomogę.

Jeżeli chodzi o krzywą grzewczą to z praktyki zalecam ustawienie jej jak najbardzuej płasko. ja mam u siebie 34-64 st. na kotle mam max lub 5, i jest to istotne bo niestety płyta kotła jest w niektórych funkcjach nadrzędna i niestety jak zdławisz na kotle np. na 2 to pomimo że sterownik będzie chciał np .80 na piecu to kocioł będzie dochodził do tej. temp. dłuuugo.

wpływ temp... nie mam jeszcze 100% pewności jestem w końcowej fazie testów, ale miałem na początku wpływ 10% potem 20 a teraz 50% i nie widzę przy jednakowych warunkach atm. jakiejkolwiek różnicy eksploatacyjnej.

moje ustawienia dla 140m2 i dość dużego układu.

krzywa - 34-64

wpływ - 50%

grzanie - 19,5, oszczędz. - 17, p.zamr.- 11st.

zbiorn. wody - 45st.

sterownik FW 100

zalecam ustawianie programów z łagodnymi przejściami - ( pompka mniej wariuje )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kilka porad z praktyki.

Od razu zaznaczę że moja wypowiedź jest oparta wyłącznie na wiedzy którą posiadłem w wyniku praktycznego rozpracowania kotła i sterownika, bo serwisanci pewnej znanej zachodniej marki mają mizerne pojęcie o tym co serwisują :))

Tak więc, jeżeli chodzi o zakresy temp. to jeżeli macie starą instalację i sporo wody w obiegu, to zalecam niewielkie różnice poziomów temp. oszczędzanie-grzanie. Wiąże się to przede wszystkim z tym że np. kocioł 24 kW, z zamkniętą kom.spal. ma naczynie wyrównania ciśnienia tylko 7litrów i nie radzi sobie ze zmianami rozszerzalności cieplnej wody. - zalecam również instalację naczynka ok. 15-20l.U mnie przed tym zabiegiem ciśnienie podczas rónicy temp. potrafiło spaść do 0,8 bar. i piec się wyłączał ponieważ pojawiały się błędy C6, C4 - jeżeli komukolwiek się to zdarzy pisać na mail. - dłuższy temat, ale pomogę.

Jeżeli chodzi o krzywą grzewczą to z praktyki zalecam ustawienie jej jak najbardzuej płasko. ja mam u siebie 34-64 st. na kotle mam max lub 5, i jest to istotne bo niestety płyta kotła jest w niektórych funkcjach nadrzędna i niestety jak zdławisz na kotle np. na 2 to pomimo że sterownik będzie chciał np .80 na piecu to kocioł będzie dochodził do tej. temp. dłuuugo.

wpływ temp... nie mam jeszcze 100% pewności jestem w końcowej fazie testów, ale miałem na początku wpływ 10% potem 20 a teraz 50% i

krzywa - 34-64

wpływ - 50%

grzanie - 19,5, oszczędz. - 17, p.zamr.- 11st.

zbiorn. wody - 45st.

sterownik FW 100

zalecam ustawianie programów z łagodnymi przejściami - ( pompka mniej wariuje )

 

Co to znaczy" macie starą instalację" ? ile: 2 , 5, 20 lat ?

 

Co to znaczy "sporo wody w obiegu" ? ile 50 , 150, 400 litrów?

 

".. nie widzę przy jednakowych warunkach atm. jakiejkolwiek różnicy eksploatacyjnej.

moje ustawienia dla 140m2 i dość dużego układu." jaki masz układ kalafiory czy podłogówka ?

 

I ile w twoim przypadku powino mieć (obliczone) pojemności naczynie wzbiorcze ??

 

Co znaczy pompka mniej wariuje ?? " .... zalecam ustawianie programów z łagodnymi przejściami - ( pompka mniej wariuje ) "

 

Jakie masz dla domu zuzycie gazu przy: grzanie - 19,5, oszczędz. - 17, p.zamr.- 11st :

Dlaczego p.zamarz. masz ustawione na 11 oC ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A oto jak się ma zużycie gazu podane przez producenta kotła do rzeczywistości.

 

Otóż posiadam kocioł Junkers Cerapur Smart ZSB 22-3C-23 czyli zasilany gazem GZ50. Gaz ten w instrukcji kotła oznaczany jest 2E.

 

Moje spostrzeżenia i obliczenia dotyczą tego typu kotła oraz rodzaju gazu (2E).

Ważna informacja, na pierwszym uruchomieniu był serwisant.

 

Na str.17 Instrukcji instalacji i konserwacji dla serwisanta w danych technicznych jest podane maksymalne zużycie gazu i wynosi ono 2,1 m3/h.

 

Dalej na str. 63 tej instrukcji jest tabelka informująca o zużyciu gazu w zależności od ustawionej temperatury zasilania.

Na początek bierzemy maksymalną możliwą do ustawienia temperaturę, która wg. tabelki nazywa się U0 i robimy stosowne obliczenia. Okazuje się, że wynik jest identyczny jak podany w danych technicznych, czyli 2,1 m3/h, więc można przyjąć wartości z tabelki za rzetelne.

 

Ale wiadomo, że nikt nie ustawia temp. zasilania maksymalnej. Ja mam pokrętło ustawione w położeniu 3, co odpowiada temperaturze zasilania na wyświetlaczu 50 st.

 

Zatem z tabelki ze str.63 bierzemy wartości dla wyświetlacza wynoszące 50 robimy obliczenia i wychodzi, że zużycie gazu dla tej nastawy przy pracy ciągłej powinno wynosić 0,92 m3/h.

 

A w rzeczywistości moje zużycie gazu wg. wskazań licznika gazu dla temp. zasilania 50 st. wynosi ponad 2m3/h.

 

I co Wy na to ???. Czy jest jakiś myk w danych podanych przez Junkersa ?. Czy może trzeba uwzględnić jakieś współczynniki i porawki do obliczeń ?

 

Jeżeli ktoś ma trochę czasu niech zrobi takie obserwacje i obliczenia dla swojego kotła i sprawdzi czy ja dobrze to wszystko liczę.

 

Najważniejsze to, gdyby moje obliczenia okazały się prawdziwe to kogo ścigać ?

Junkersa czy gazownie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

re @ Krzychos

 

 

 

Na początek bierzemy maksymalną możliwą do ustawienia temperaturę, która wg. tabelki nazywa się U0 i robimy stosowne obliczenia. Okazuje się, że wynik jest identyczny jak podany w danych technicznych, czyli 2,1 m3/h, więc można przyjąć wartości z tabelki za rzetelne.

 

Ale wiadomo, że nikt nie ustawia temp. zasilania maksymalnej. Ja mam pokrętło ustawione w położeniu 3, co odpowiada temperaturze zasilania na wyświetlaczu 50 st.

 

 

W/ mnie :roll:

Takie sprawdzenie powinno wykonać się z poziomu ustawień serwisowych

 

(instr. kotła str. 40 pkt 8.2.2) zmiana mocy grzewczej.

 

Krecenie pokretłem nic nie da bo na odbiorze ciepła z kotła moc grzewcza ci sie nie zmieniła ( zasilałes dalej cały dom tylko z nizszą temp.)

 

Jak serwisant nie zmieniał moc grzewcza ( na twoje polecenie) to masz : ustawienie podstawowe czyli ustawiona maksymalna moc cieplną -U0

Tabela podaje liczby na wyświetlaczu ( pierwsza kolumna) odpowiadające mocy obciążenia ( kolumna 2 - 3 ) dla funkcji serwisowej 1.A

 

To wszystko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki mariankossy, trochę mi wyjaśniłeś sprawę, ale poproszę o jeszcze kilka informacji.

 

Normalnie w domu jeszcze nie mieszkam, więc na regulatorze pokojowym FR110 mam wybraną ręcznie funkcję przeciwzam. Co parę dni przychodzę, chcąc podgrzać trochę dom i przekręcam pokrętło na FR110 na grzanie "słoneczko". Tak grzeje dom przez 0,5 godziny, godzinę lub dwie stąd dość dokładnie wiem ile m3 gazu zużywa kocioł na godzinę.

Dodam, że temperatua w domu nie osiąga tej zadanej na FR110 dla grzania, czyli 18 stopni, bo po prostu zbyt krótko grzeję. Po maksymalnie dwóch godzinach przełączam ręcznie na tryb preciwmzam. i wychodzę z domu.

 

To jak ma się regulacja pokrętłem do zużycia gazu ??? Kiedyś chciałem "przedmuchać" grzejnik w garażu i ustawiłem pokrętło na 5 to mi przez 20 min chyba z 1m3 gazu poszedł i to przy pozkręcanych pozostałych grzejnikach i podłogówce.

 

Z kolei jak przekręcę pokrętło z poz 3 na 2 to słychać, że piec ciszej i spokojniej pracuje, więc pewnie zużywa mniej gazu.

 

Może jakoś inaczej ustawić/zaprogramować regulator, żeby kocioł pracował ekonomiczniej ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki mariankossy, trochę mi wyjaśniłeś sprawę, ale poproszę o jeszcze kilka informacji.

 

Normalnie w domu jeszcze nie mieszkam, więc na regulatorze pokojowym FR110 mam wybraną ręcznie funkcję przeciwzam. Co parę dni przychodzę, chcąc podgrzać trochę dom i przekręcam pokrętło na FR110 na grzanie "słoneczko". Tak grzeje dom przez 0,5 godziny, godzinę lub dwie stąd dość dokładnie wiem ile m3 gazu zużywa kocioł na godzinę.

Dodam, że temperatua w domu nie osiąga tej zadanej na FR110 dla grzania, czyli 18 stopni, bo po prostu zbyt krótko grzeję. Po maksymalnie dwóch godzinach przełączam ręcznie na tryb preciwmzam. i wychodzę z domu.

 

To jak ma się regulacja pokrętłem do zużycia gazu ??? Kiedyś chciałem "przedmuchać" grzejnik w garażu i ustawiłem pokrętło na 5 to mi przez 20 min chyba z 1m3 gazu poszedł i to przy pozkręcanych pozostałych grzejnikach i podłogówce.

 

Z kolei jak przekręcę pokrętło z poz 3 na 2 to słychać, że piec ciszej i spokojniej pracuje, więc pewnie zużywa mniej gazu.

 

Może jakoś inaczej ustawić/zaprogramować regulator, żeby kocioł pracował ekonomiczniej ??

 

Puki nie bedziesz mieszkał to zuzycie będzie przy tych okazyjnych włączeniach duże bo kocioł " widzi" dużą róznice temperatury zadanej do temperatury w pomieszczeniu i grzeje na maksa.

 

Jak się wprowadzisz to kocioł bedzie tylko " uzupełnał " dom w ciepło oddawane przez sciany itd. to zużycie będzie na poziomie zależnym od ocieplenia i wentylacji.

 

Będzie poprostu normalnie palił. ( u mnie średnio 5-7 m3/ dobe )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

A ja mam problem z ciepłą wodą z zasobnika, który jest podłączony do tego kotła.

Gazownia jeszcze niestety nie włączyła nam gazu więc ogrzewamy dom kominkiem z płaszem wodnym a do grzania wody w zasobniku 120l mamy butlę z propanem. Nie mam jeszcze podłączonego regulatora pokojowego więc kocioł można regulować tylko pokrętłem na samym kotle.

 

Temperatura wody ustawiona na piecu to 50 stopni jednak po włączeniu prysznica woda o takiej temperaturze leci dosłownie przez kilkanaści sekund i potem się stopniowo schładza. Po kilku minutach jest juz niestety tylko letnia.

Trochę lepiej jest gdy temperatura jest ustawiona na 60 stopini ale równiez po kilku minutach woda płynąca z prysznica jest tylko ciepła.

 

Czy przyczyną tego może być brak zainstalowanego regulatora pokojowego czy może coś się zepsuło?

 

Będę wdzięczna za jakieś sugestie bo okropnie mnie denerwuje że nie moge sie normalnie wykąpać...

 

Pozdrawiam,

 

Ania

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

A ja mam problem z ciepłą wodą z zasobnika, który jest podłączony do tego kotła.

Gazownia jeszcze niestety nie włączyła nam gazu więc ogrzewamy dom kominkiem z płaszem wodnym a do grzania wody w zasobniku 120l mamy butlę z propanem. Nie mam jeszcze podłączonych czujników ani pokojowego ani pogodowego więc kocioł można regulować tylko pokrętłem.

 

Temperatura wody ustawiona na piecu to 50 stopni jednak po włączeniu prysznica woda o takiej temperaturze leci dosłownie przez kilkanaści sekund i potem się stopniowo schładza. Po kilku minutach jest juz niestety tylko letnia.

Trochę lepiej jest gdy temperatura jest ustawiona na 60 stopini ale równiez po kilku minutach woda płynąca z prysznica jest tylko ciepła.

 

Czy przyczyną tego może być brak zainstalowanego regulatora pokojowego czy może coś się zepsuło?

 

Będę wdzięczna za jakieś sugestie bo okropnie mnie denerwuje że nie moge sie normalnie wykąpać...

 

Pozdrawiam,

 

Ania

Ani reg. pokojowy ani pogodowy nie ma nic do rzeczy. Zasobnik 120l powinien wystarczy na prysznic dla 2 osób ze spokojem. Chyba, że faktycznie kąpiesz się w temp. 50stC :roll:

Oczywiście jeśli napełniasz wannę do której może wejść np. 200l to może zabraknąć wody w zbiorniku ale wówczas kocioł pownien od razu dogrzewać.

 

Czy kocioł się włączył kiedy temp. wody spadła mocno ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi się na 99% że się włącza choć jest w kotłowni i nie widzę tego biorąc prysznic.

Mi to wygląda tak jak by po odkręceniu ciepłej wody od razu do zbiornika wpływała zimna woda uzupełniając brak tamtej ciepłej i mieszając sie z nią schładzała całą wodę w zbiorniku...

A piszę cały czas o kąpieli pod prysznicem czyli przy niewielkim tak naprawdę zużyciu wody w porównaniu z 200 lityrową wanną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi się na 99% że się włącza choć jest w kotłowni i nie widzę tego biorąc prysznic.

Mi to wygląda tak jak by po odkręceniu ciepłej wody od razu do zbiornika wpływała zimna woda uzupełniając brak tamtej ciepłej i mieszając sie z nią schładzała całą wodę w zbiorniku...

A piszę cały czas o kąpieli pod prysznicem czyli przy niewielkim tak naprawdę zużyciu wody w porównaniu z 200 lityrową wanną.

No nic napiszę jeszcze raz bo mi posta wcięło :roll:

Jeśli piec się włączy (co możesz sprawdzić nawet upuszczając wodę ze zbiornika) to problemem wg mnie jest połączenie insntalacji.

 

Jeśli masz cyrkulację c.w.u. to czy masz włączoną pompę ?

A jeśli nie, to czy masz zamknięty zaworem ten obieg ?

Objawy o których piszesz mogą pojawić się właśnie w przypadku wyłączonej pompy cyrkulacyjnej i nie zamkniętym obwodzie.

oczywisćie może być coś gdzieś źle podłączone również ale to bym sprawdził jako pierwsze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...