Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Kocioł Junkers Cerapur Smart ZSB 14-3C w praktyce


lukasz_p

Recommended Posts

Pojawił się kolejny problem który mnie wkur...ustawiając na auto umnie od 20h do 5h grzanie ma byc wyłączone i pompka ma nie chodzic ale gdy jest poniżej minus5 to pompka napier...la na 3 biegu bo temp. granicznej mrozu nie da się bardziej obniżyc i mimo że nie musi bo palnik i tak się ani razu nie załączy da się coś z tym zrobic bez wyłączania pieca
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 3,8k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Witam,

 

To i ja proszę o pomoc.

Kociołek jak w temacie.

Nastawy FW 100

charakterystyka-punkt początkowy - punkt końcowy

punkt pocz- 30

punkt końcowy- 52

akumulacja budynku - 50

kalibracja czujnika : 0

max zasilania - 67

wpływ temp pomieszczenia - 0

wpływ twmp skuteczny - grzanie-oszczedznie-pzamarzanie,

korekcja wskazan:0 ogrzew.

 

Temp. grz. 23st

Temp. osz. 21st.

 

Żona i małe dziecko - musi być ciepło :)

 

Grzanie od 6:00 - 22:00

Oszczedzanie od 22:00 - 6:00

 

Nastawy na kotle

3.A- 0

3.b- 15

3.C- 12

 

Na chwile obecną temp. na zewnątrz to "-2"

Aktualna temp pom.-22,2

Żądana temp zasilania - 43.2

Aktualna temp. zasilania 37.4

 

Palnik wyłączony

Pompa wyłączona

 

I tu moje pytanie:

 

1) Ustawiłem przecież temp 23 stopnie a na chwile obecną mam 22,2 i palnik jest wyłączony - kiedy on dobije do tych 23 stopni ?

 

2) Czy lepiej jest grzać cały czas małym płomieniem ( jak to ustawić ? ) czy może lepiej z tym załączaniem/wyłączaniem palnika co chwilę ?

 

Piec mam już 3 sezon, ale cały czas miałem i mam problem z jego ustawieniem o czym wspominałem w kilkunastu postach. Problem mam taki, że mam stare żeliwiaki i zastanawiałem się nad wymianą na panelowe (blaszaki/aluminiowe). Podłogówki nie mam. 100% grzejników.

Mam pozakładane głowice i wszystkie rozkręcone na max (6) W każdym sezonie mam problem i w końcu się poddaje i ogrzewam się tylko kominkiem, bo szkoda gazu skoro nie potrafię dobrze pieca ustawić. Na szczęście ostatnie zimy są bardzo łagodne i kominek w zupełności wystarcza. Chciałbym w końcu ustawić konkretnie ten piecyk i korzystać z jego możliwości i komfortu przy relatywnie niskich kosztach ogrzewania ;)

Dlatego bardzo proszę drogich użytkowników o pomoc w ustawieniu tego piecyka.

Wczoraj do uruchomiłem i ustawiony był na cała noc na grzanie. Nie włączałem oszczędzania ponieważ musiałem dobrze ogrzać dom (kominek wygaszony) Apropos komina to problem mam taki że za gorąco mam od kominka w salonie i wolę kominkiem okazyjnie palić a na co dzień ogrzewać się gazem. Poza tym drewna idzie od chole.... :)

 

3) Czy podczas ustawiania krzywej wszystkie głowice mam mieć rozkręcone na maxa ? czy w ogóle głowice mają sens podczas kiedy ma się taki piec ? Przecież piec z automatu sprawdza temp powrotu i powinien wiedzieć kiedy się wyłączyć ? Chyba że źle to kumam to proszę o wytłumaczenie.

 

Zapomniałem dodać, że mam czujnik pogodowy na północnej ścianie a sterownik mam umieszczony w przedpokoju a na przeciw niego kaloryfer z ustawieniem głowicy na 6 ( wiem, że tak powinno być)

 

Bardzo proszę o odpowiedź na moje pytania i doradztwo co mogę zrobić, żeby dobrze ustawić piec. Ps. Rysuje już nawet krzywą na kartce i sprawdzam jak to wygląda - tzn gdzie układają mi się punkty czy nad czy pod krzywą tylko nie wiem czy mi coś to da.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

 

Nastawy na kotle

3.A- 0

3.b- 15

3.C- 12

 

Na chwile obecną temp. na zewnątrz to "-2"

Aktualna temp pom.-22,2

Żądana temp zasilania - 43.2

Aktualna temp. zasilania 37.4

 

Palnik wyłączony

Pompa wyłączona

 

I tu moje pytanie:

 

1) Ustawiłem przecież temp 23 stopnie a na chwile obecną mam 22,2 i palnik jest wyłączony - kiedy on dobije do tych 23 stopni ?

 

2) Czy lepiej jest grzać cały czas małym płomieniem ( jak to ustawić ? ) czy może lepiej z tym załączaniem/wyłączaniem palnika co chwilę ?

 

.

 

1) jak na moje zabaway z kotlem to wydaje mi sie ze jak na zasilaniu spadnie ci o minimum 12 stopni od zadanej bo taka masz histereze, czyli jakies 31 stopni, a jesli to nastapi szybciej niz 15 min (parametr 3b) to jeszcze poczeka az w sumie minie 15 min od wylaczenia palnika.

 

2) wg mnie lepiej grzac dluzej ale mniejszymi temperaturami, kwestia zabawy z krzywa i obseerwacjami tego co dzieje sie w domu z temperatura.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakoś nie rozumie tego pieca - zmieniłem na grzanie 22 stopnie a palnik cały czas chodzi pomimo, ze na sterowniku jest juz 22stopnie. Myślałem, że jak sterownik wyczuje 22sto to wyłączy piec, chociaż z drugiej strony jak sterownik wyczuje temperature na piętrze ? Skąd piec będzie wiedział czy temperatura na piętrze została osiągnięta żeby móc wyłączyć grzanie ?

Jak to działa naprawdę ? poprzez temperaturę powrotu ?

CZy można jakoś wyeliminować czujnik pogodowy ?

Edytowane przez tren90
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakoś nie rozumie tego pieca - zmieniłem na grzanie 22 stopnie a palnik cały czas chodzi pomimo, ze na sterowniku jest juz 22stopnie. Myślałem, że jak sterownik wyczuje 22sto to wyłączy piec, chociaż z drugiej strony jak sterownik wyczuje temperature na piętrze ? Skąd piec będzie wiedział czy temperatura na piętrze została osiągnięta żeby móc wyłączyć grzanie ?

Jak to działa naprawdę ? poprzez temperaturę powrotu ?

CZy można jakoś wyeliminować czujnik pogodowy ?

 

To gdzie masz sterownik na piecu ,moim zdaniem przy tak docieplanych domach jak się teraz buduje pogodówka jest zbędna u mnie przez całą noc jak piec nie chodzi temp.spada o 1stopień.przy minus 8

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakoś nie rozumie tego pieca - zmieniłem na grzanie 22 stopnie a palnik cały czas chodzi pomimo, ze na sterowniku jest juz 22stopnie. Myślałem, że jak sterownik wyczuje 22sto to wyłączy piec, chociaż z drugiej strony jak sterownik wyczuje temperature na piętrze ? Skąd piec będzie wiedział czy temperatura na piętrze została osiągnięta żeby móc wyłączyć grzanie ?

Jak to działa naprawdę ? poprzez temperaturę powrotu ?

CZy można jakoś wyeliminować czujnik pogodowy ?

 

Nie wyłączył się palnik mimo osiągnięcia temp. w pomieszczeniu ponieważ kocioł pracuje według krzywej grzania, a wpływ temp. pomieszczenia tylko przesuwa krzywą w pionie. Warunkiem prawidłowe pracy kotła jest dobre ustawienie krzywej tak aby w całym zakresie temp.zewnętrznych kocioł utrzymywał założoną temp.wewnętrzną (z niewielkim uchybem). Z tego co piszesz krzywą ustawiłeś dobrze. Ustaw mu 100% wpływu temp.pomieszczenia i będzie lepiej trzymał temp. wew.

Edytowane przez mariuszwa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobrze, ale aktualnie jestem na etapie ustawiania prawidłowej krzywej i wpływ temp mam ustawiony na 0%.

W takim razie jak piec działa ?

1) Skąd piec wie jaka temperatura jest na piętrze ? Jak to działa ?

2) Kiedy palnik się wyłączy skoro działa wg krzywej ? (testuje ustawienie 33/53)

a) Czy skoro działa piec wg krzywej to czy ma to jakieś znaczenie czy ustawie np grzanie na 22 i oszczędzanie na 21 ? Równie dobrze mogę w takim wypadku ustawić np 26 i 27 stopni i dalej piec będzie pracował wg krzywej ?

3) Rozumiem, że krzywa jest uzależniona od temperatury zewnętrznej - czy jak ustawie program nie na punkt pocz. i koń. tylko np. na grzejniki to piec nie będzie brał pod uwagę czujnika pogodowego (temperaturowego) ?

4) Na jakiej zasadzie działa program "grzejniki" ?

5) Czy ograniczanie mocy kotła wpływa na realne oszczędności gazu czy lepiej zostawić jak fabryka ustawiła ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 Piec wie jaka jest temp. w pomieszczeniu gdzie jest fw 100

2 Wyłączy się gdy osiągnie temp. z parametru"żądana temp.zasil" można ją zobaczyć na fw 100, narysuj sobie krzywą w układzie współrzędnych i zobaczysz jak to działa

Kocioł zawsze pracuje wg. krzywej, a zmiana temp. zadanej z 22 na 21 powoduje obniżenie krzywej czyli temp. żądanej zasilania o wartość zależną od wpływu temp. pomieszczenia, (przy wpływie 0% o 0,4 st)

3 Różne krzywe działają podobnie zobacz w instrukcji na rysunkach. Niektóre są tylko lekko wybrzuszone w zakresie średnich temp. i tylko pkt.pocz. końc ma możliwość przesuwania w pionie a pozostałe mogą mieć tylko zmienione nachylenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

powoli mam dość tego skur*****go kotla. W porownaniu z 20 letnim zabytkowym kotlem ktory uzytkuja moi rodzice w domu wybudowanym z żużlobetonu nieocieplonym wychodzi delikatnie mowiac chu****. Rodzice maja dom 10 m2 mniejszy i zuzywaja gazu polowe tego co ja z ta roznica ze oni maja w domu cieplo a ja zimno. Ustawiajac piec jak radzilk wczesniej kolega msriuszwa to zona chciala sie wyprowadzac. Teraz mam ustawione tak: krzywa 36-58 3B: 3, 3C.:8. akumulacja 50%, rozpalanie : normalnie, fw100 zabudowany na kotle. Temp graniczna mrozu 3stC. Jak na zewnatrz temp powyzej 3 stC to w domu pizdziawa, ja spadnie ponizej 0 stC to czasami jest za cieplo (zwlaszcza w nocy) temp na fw100 ustawione 22/18 oszcz. Zjezdzam punktem koncowym przy minusie na zewnatrz, podwyzszam poczatkowy kiedy jest pow 0 st na zewn. zaraz chyba dojde do momentu ze poczatkowy bedzie wyzej niz koncowy :) zauwazylem ze kiedy osiagnie temp graniczna mrozu to pompka chodzi caly czas, moze w tym jest sekret cieplnego komfortu wewnatrz??? jak ma sie zuzycie gazu do pracy pompki ? moze podniesc temp graniczna mrozu na powyzej 5 st moze nawet 10? Teraz przy pizdziawie w domu zuzycie gazu 18 m3 na dobe - ojciec sie smieje z niemieckij technologii jego 20 latek bez komputerow itp jedzie polowe taniej a oni nie musza chodzic w polarach w domu....
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temperatura graniczna mrozu nie ma nic do zużycia gazu a jedynie prądu, jest po to że jak temperatura spadnie poniżej zadanej pompka chodzi non stop aby woda w instalacji nie zamarzła co dlamnie jest kompletnym bezsensem bo przecież nie mam pieca zawieszonego na zewnątrz na elewaci i jak umnie spadnie poniżej ustawionej czyli minus 5 to pompka napier..la na 3biegu mimo że grzanie na całą noc jest wyłączone
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

powoli mam dość tego skur*****go kotla. W porownaniu z 20 letnim zabytkowym kotlem ktory uzytkuja moi rodzice w domu wybudowanym z żużlobetonu nieocieplonym wychodzi delikatnie mowiac chu****. Rodzice maja dom 10 m2 mniejszy i zuzywaja gazu polowe tego co ja z ta roznica ze oni maja w domu cieplo a ja zimno. Ustawiajac piec jak radzilk wczesniej kolega msriuszwa to zona chciala sie wyprowadzac. Teraz mam ustawione tak: krzywa 36-58 3B: 3, 3C.:8. akumulacja 50%, rozpalanie : normalnie, fw100 zabudowany na kotle. Temp graniczna mrozu 3stC. Jak na zewnatrz temp powyzej 3 stC to w domu pizdziawa, ja spadnie ponizej 0 stC to czasami jest za cieplo (zwlaszcza w nocy) temp na fw100 ustawione 22/18 oszcz. Zjezdzam punktem koncowym przy minusie na zewnatrz, podwyzszam poczatkowy kiedy jest pow 0 st na zewn. zaraz chyba dojde do momentu ze poczatkowy bedzie wyzej niz koncowy :) zauwazylem ze kiedy osiagnie temp graniczna mrozu to pompka chodzi caly czas, moze w tym jest sekret cieplnego komfortu wewnatrz??? jak ma sie zuzycie gazu do pracy pompki ? moze podniesc temp graniczna mrozu na powyzej 5 st moze nawet 10? Teraz przy pizdziawie w domu zuzycie gazu 18 m3 na dobe - ojciec sie smieje z niemieckij technologii jego 20 latek bez komputerow itp jedzie polowe taniej a oni nie musza chodzic w polarach w domu....

Kolego Lexy - widzę, że mamy podobny problem - jednak nie irytuj sie tak szybko. W sumie to Cie rozumiem, bo sam sie bardzo wkurzałem - jednak ja ma sie sprzęt za pare tysi :) to juz nic sie nie zrobi i trzeba spokojnie do tego podejść.

Też mam ustawienia o mariuszawa i różnie to bywa. Każdy dom jest inny i będzie potrzebował innych ustawień kotła i krzywej. Ja zacząłem od krzywej 34/56 - Akumulacja 80% wpływ temp pom. 0% Grzanie 22 Oszczędzanie 20 Grzeje od 7-22 od 22-7 oszczędzanie. Przy temperaturach około -4 w domu ciepło, ale nie komfortowo - brakuje mi może 1 stopnia więcej - więc musiałbym podnieść punkt końcowy o 1-2 stopnie. Wczoraj było +4 i w domu miałem lekko za ciepło, więc wieczorem obniżyłem punk początkowy na 32. Teraz jest we Wrocławiu +6 i czuje, że jest ciepło ale jednak zimno (paradoks) - jak wczoraj miałem wszędzie 22,5-23stp w pokojach to dziś mam 21,5 max a ja musze te 22 mieć żeby czuć komfort nawet 22,5. Tak więc dochodzę do wniosku, że muszę podnieść punkt pocz. o 1 stp i będzie gitara. Spalanie ? No mi przy -4 wyszło 13,5m wczoraj jak ustawiłem głowice na grzejnikach to przez 24h spaliło mi równo 9metrów - to i tak chyba dużo jak na temp. zew +4 - +5stp.

Kolego moja rada jest taka : nie wiem czy masz głowice termo na grzejnikach i nie wiem jak masz je ustawione. Jeśli masz głowice to rozkręć je na maxa i o 2 stp obniż krzywą, Jeśli nie masz głowic, to podnieś krzywą o 2stp od aktualnej i daj sobie grzanie na 22 a oszczędzanie na 21. Dopiero po czasie i po podpowiedzi kolegi mariuszawa dowiedziałem się, że to czy ustawisz grzanie na 20 czy 22 to tylko podnosi lub obniżasz tym krzywą w poziomie. Czyli tak naprawdę podnosisz lub obniżasz temp zasilania. Masz czujnik pogodowy ?

Dobra rada jest taka, że by spokojnie do tego podejść - niestety przy ustawianiu pieca musisz spalić w cholerę gazu, bo to nieuniknione, ale jak już ustawisz to na resztę sezonów masz już spokój. Koniecznie i bezwzględnie jak masz w domu zostaw dane ustawienia na 24h i obserwuj i notuj temperature i spalanie gazu po 24h - tylko tak dojdziesz do właściwych ustawień.

Ps. Ustaw najpierw krzywą i komfort cieplny - jak juz będziesz to mieć to wtedy szukaj oszczędności w gazie na zasadzie np zmiany mocy kotła, ustawienie częstszych godzin w ciągu dnia na oszczędzanie lub zmiana parametrów grzanie/oszczędzanie. Nie rób dużej różnicy pomiędzy grzaniem a oszczędzaniem, bo piec będzie wtedy więcej musiał spalić żeby dojśc o 2-3 stopnie do zadanej.

Nie wiem czy dobrze to napisałem, ale mówię Ci jak ja to robię - dziś rozpoczynam 4 dobę ustawień - po samej nocy już mi spalił 5metrów. Aktualnie u mnie jest +6 i żądana temperatura zasilania 40stp.

Edytowane przez tren90
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego Lexy - widzę, że mamy podobny problem - jednak nie irytuj sie tak szybko. W sumie to Cie rozumiem, bo sam sie bardzo wkurzałem - jednak ja ma sie sprzęt za pare tysi :) to juz nic sie nie zrobi i trzeba spokojnie do tego podejść.

Też mam ustawienia o mariuszawa i różnie to bywa. Każdy dom jest inny i będzie potrzebował innych ustawień kotła i krzywej. Ja zacząłem od krzywej 34/56 - Akumulacja 80% wpływ temp pom. 0% Grzanie 22 Oszczędzanie 20 Grzeje od 7-22 od 22-7 oszczędzanie. Przy temperaturach około -4 w domu ciepło, ale nie komfortowo - brakuje mi może 1 stopnia więcej - więc musiałbym podnieść punkt końcowy o 1-2 stopnie. Wczoraj było +4 i w domu miałem lekko za ciepło, więc wieczorem obniżyłem punk początkowy na 32. Teraz jest we Wrocławiu +6 i czuje, że jest ciepło ale jednak zimno (paradoks) - jak wczoraj miałem wszędzie 22,5-23stp w pokojach to dziś mam 21,5 max a ja musze te 22 mieć żeby czuć komfort nawet 22,5. Tak więc dochodzę do wniosku, że muszę podnieść punkt pocz. o 1 stp i będzie gitara. Spalanie ? No mi przy -4 wyszło 13,5m wczoraj jak ustawiłem głowice na grzejnikach to przez 24h spaliło mi równo 9metrów - to i tak chyba dużo jak na temp. zew +4 - +5stp.

Kolego moja rada jest taka : nie wiem czy masz głowice termo na grzejnikach i nie wiem jak masz je ustawione. Jeśli masz głowice to rozkręć je na maxa i o 2 stp obniż krzywą, Jeśli nie masz głowic, to podnieś krzywą o 2stp od aktualnej i daj sobie grzanie na 22 a oszczędzanie na 21. Dopiero po czasie i po podpowiedzi kolegi mariuszawa dowiedziałem się, że to czy ustawisz grzanie na 20 czy 22 to tylko podnosi lub obniżasz tym krzywą w poziomie. Czyli tak naprawdę podnosisz lub obniżasz temp zasilania. Masz czujnik pogodowy ?

Dobra rada jest taka, że by spokojnie do tego podejść - niestety przy ustawianiu pieca musisz spalić w cholerę gazu, bo to nieuniknione, ale jak już ustawisz to na resztę sezonów masz już spokój. Koniecznie i bezwzględnie jak masz w domu zostaw dane ustawienia na 24h i obserwuj i notuj temperature i spalanie gazu po 24h - tylko tak dojdziesz do właściwych ustawień.

Ps. Ustaw najpierw krzywą i komfort cieplny - jak juz będziesz to mieć to wtedy szukaj oszczędności w gazie na zasadzie np zmiany mocy kotła, ustawienie częstszych godzin w ciągu dnia na oszczędzanie lub zmiana parametrów grzanie/oszczędzanie. Nie rób dużej różnicy pomiędzy grzaniem a oszczędzaniem, bo piec będzie wtedy więcej musiał spalić żeby dojśc o 2-3 stopnie do zadanej.

Nie wiem czy dobrze to napisałem, ale mówię Ci jak ja to robię - dziś rozpoczynam 4 dobę ustawień - po samej nocy już mi spalił 5metrów. Aktualnie u mnie jest +6 i żądana temperatura zasilania 40stp.

 

Nie mam glowic termostatycznych na grzejnikach, czujnik to jest pogodowka i fw100 na piecu. Teraz mam ustawione 36-58 krzywą, 3b:3 3C: 7

zauwazylem ze cos jakgdyby namiastka komfortu cieplnego poprawia sie jak histereza jest nie wieksza niz 7 st. C

Njgorzej jest jak jest na zewnatrz pomiedzuy 3 a 10 st C to wtedy w domu mam zimno, przy mrozach -5 na piecu mialem 48 st C a w domu bylo cieplo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak narysowałem sobie Twoją krzywa to przy -5 powinieneś mieć na piecu 50st C ale to też w zależności jakie masz ustawione progi oszcz i grzania.

3B - 3 powoduje Ci jeszcze piec o wiele częściej będzie Ci się załączać tym samym większe spalanie gazu. 3C:7 histereza tak niska spowoduje, że również piec częściej się będzie załączać i znów większe spalanie gazu, ale z drugiej strony ciut cieplej bo nie pozwoli instalacji na wychłodzenie. Ja raczej ustawiłbym tak by piec grzał dłużej z niższą mocą - mniejsze spalanie gazu bo mniej załączeń i wyłączeń i woda cały czas z minimalną mocą podgrzewana w układzie. Skoro chcesz mieć komfort cieplny podnieś krzywą - skoro piszesz, że w dodatnich temperaturach masz zimno podnieś punkt początkowy na 38 podejrzewam, że szybko zrobi Ci się ciepło w domu. Zdecydowanie masz za wysoka różnicę pomiędzy grzaniem a oszczędzaniem - ustaw grzanie na 22 a oszczędzanie na 20 lub 21 albo 20,5 - to taki kompromis. Obserwuj przez dobę. U mnie ne Wro jest +5 na zasilaniu mam 44st C w domu komfort 22.0 st C. Rozpoczynam piąta dobe testów - bawię się obecnie parametrem WTW oraz TAK/NIE. Daj znać jak po ustawieniach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, jestem świeżym posiadaczem pieca Junkers ZSB-14-3C 14kw, piec pracuje z podłogówką ok 170m2+ dodatkowe grzejniki w łazienkach i garażu, w instalacji mam zainstalowane dodatkowo sprzęgło, 2 pompy oraz moduł IPM2, całością steruje pogodówką FW200. Dom z betonu komórkowego 24, na scianach 15 styro, podłoga na gruncie 10cm styro, na pietrze 5cm, 2 strop betonowy ocieplony 20cm styro+15 wełna. Instalacja działa w trybie charakterystyki 'ogrzewanie podłogowe', temp. projektowa 35C, maks zasilania 30, min. temp zewn -22C, wyłącz ogrzewanie przy temp zew. 15C, akumulacja 50%, wpływ temp wew. 50%, ogrzewanie wył. do niższego poziomu temp.- NIE. Na chwilę obecną w budynku utrzymuje 15C. W ustawieniach samego pieca nie było nic zmieniane. Od samego początku staram się zrozumieć sposób działania i wpływ poszczególnych parametrów na pracę całości. Na podstawie lektury wcześniejszych stron tego wątku oraz samej instrukcji narysowałem zależność poszczególnych ustawień na kształt krzywej grzewczej dla charakterystyki 'ogrzewanie podłogowe'. Jestem bardzo ciekaw opinii doświadczonych osób z tego wątku, czy mój tok rozumowania jest właściwy. Proszę o uwagi bo być może bedą one pomocne w zrozumieniu "krzywych" dla nowych użytkowników. Tak jak wielokrotnie zostało to juz powiedziane, dobór odpowiedniej krzywej ma charakter indywidualny, trzeba eksperymentować- ale wg mnie dobrze mieć świadomość pewnych zależności aby eksperymenty nie trwały wiecznie a tym samym nie zrujnowały portfela.

 

Wg mnie przy tej charakterystyce kluczowe jest ustawienie temperatury projektowej, gdyż ona wskazuje temp. zasilania jaka będzie podana dla minimalnej ustawionej przez nas temp. na zewnątrz. Wg mnie w drodze eksperymentów, można regulować krzywę bądź poprzez zmianę temp projektowej lub zmianę min. temp na zewnątrz (co spowoduje też zmianę temp. zasilania). Dotychczasowe testy prowadziłem do temp. pokojowej 15C, ładnie trzyma temperaturę, ale zużywa sporo gazu z uwagi na fakt iż budynek jest niewygrzany ~10-12m3 . Tyle z mojej strony, jestem ciekaw Waszych uwag

 

wykres dla charakterystyki ogrzewanie podłogowe

 

krzywe.jpg

Edytowane przez elcow
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mariuszma, czyli rozumiem że to maks temp. zasilania bierze udział w wyznaczaniu krzywej? i to ta temperatura stanowi graniczną wartość obiegu i po jej obniżeniu będzie opadać krzywa?, na co zatem będzie wpływać temp. projektowa?

 

Jeszcze jedno, Mice na stronie 13 napisał:

"Temp max. krzywej grzewczej (czyli nachylenie), oczywiście można ją ustawić wyższą niż temp. max. zasilania z pieca.

A zależy to od ... projektu ogrzewania

Jak masz grzejniki dobrane na jakąś temp., z podłogówką czy bez (i zależnie od sterowania rozdzielacz/rtl itp) proponuję ustawiać doświadczalnie. "

 

A moze jest tak, ze to jednak temp. projektowa mówi o konkretnej wartości w założonej minimalnej temp. działania systemu, która zawsze może być niższa, przez co maks temp. zasilania będzie wyższa?

Edytowane przez elcow
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nachylenie krzwej przechodzi przez punkt temp. projektowej, a gdy osiągnie max. temp, zasilania biegnie poziomo na poziomie max. temp. zasilania, więc przy twoich nastawach temp. projekt. woda nie osiągnie. Należy jeszcze pokrętło od co na piecu ustawić na wyższą temp. od parametru max. temp. zasilania.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak narysowałem sobie Twoją krzywa to przy -5 powinieneś mieć na piecu 50st C ale to też w zależności jakie masz ustawione progi oszcz i grzania.

3B - 3 powoduje Ci jeszcze piec o wiele częściej będzie Ci się załączać tym samym większe spalanie gazu. 3C:7 histereza tak niska spowoduje, że również piec częściej się będzie załączać i znów większe spalanie gazu, ale z drugiej strony ciut cieplej bo nie pozwoli instalacji na wychłodzenie. Ja raczej ustawiłbym tak by piec grzał dłużej z niższą mocą - mniejsze spalanie gazu bo mniej załączeń i wyłączeń i woda cały czas z minimalną mocą podgrzewana w układzie. Skoro chcesz mieć komfort cieplny podnieś krzywą - skoro piszesz, że w dodatnich temperaturach masz zimno podnieś punkt początkowy na 38 podejrzewam, że szybko zrobi Ci się ciepło w domu. Zdecydowanie masz za wysoka różnicę pomiędzy grzaniem a oszczędzaniem - ustaw grzanie na 22 a oszczędzanie na 20 lub 21 albo 20,5 - to taki kompromis. Obserwuj przez dobę. U mnie ne Wro jest +5 na zasilaniu mam 44st C w domu komfort 22.0 st C. Rozpoczynam piąta dobe testów - bawię się obecnie parametrem WTW oraz TAK/NIE. Daj znać jak po ustawieniach.

 

Krzywa ustawilem 38-60, 3b:3, 3c:10 tak jak fabrycznie, temp 20norm, 18 oszcz. paradoks polega na tym ze w nocy mam za cieplo a w dzien tak normalnie ale szalu niema, spalanie 15 m# przy temp 3 stC na zewnatrz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...