Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Kocioł Junkers Cerapur Smart ZSB 14-3C w praktyce


lukasz_p

Recommended Posts

@mariuszwa, czy ustawienie minimalnej temperatury zewnętrznej ma wpływ na nachylenie krzywej grzewczej i tym samym czy przedkłada się to na mniejsze/większe spalanie gazu? Bo mam wrażenie, że krzywa inaczej jest nachylona jesli ustawie minimalną temp zew na "-15stp" a inne nachylenie jest przy "-18stp"

Ozywiście, że ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 3,8k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Trzeba zapytać inżynierów z Junkersa.

 

Nie tylko Junkersa. Kocioł wraz z automatyką ma za zadanie utrzymać zadaną temperaturę w pomieszczeniu, wpływ temperatury pomieszczenia ma w tym pomóc. Jak jest w pomieszczeniu za ciepło, to ma możliwość obniżyć temperaturę zasilania i pracować dalej aby utrzymać zadaną temperaturę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie tylko Junkersa. Kocioł wraz z automatyką ma za zadanie utrzymać zadaną temperaturę w pomieszczeniu, wpływ temperatury pomieszczenia ma w tym pomóc. Jak jest w pomieszczeniu za ciepło, to ma możliwość obniżyć temperaturę zasilania i pracować dalej aby utrzymać zadaną temperaturę.

 

Każda automatyka działa wedle pewnego algorytmu, jeżeli użytkownik ustawi nieprawidłową krzywą grzewczą, nieprawidłowo wskaże parametry dodatkowe, to korekta następuje w ograniczonym zakresie. Oczekiwanie producenta, że użytkownik przeczyta ze zrozumieniem instrukcję, jest tańszym rozwiązaniem niż zaprojektowanie samouczącego się sterownika opartego na sztucznej inteligencji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak macie ustawiony czas grzania podlogowki? Ja mam 12h grzania na 21stopni i 12 oszczędzania na 20.5. Ale nie wiem czy to ma sens.....czy lepiej grzać ciągle na 21. Mam czujnik 6 metrów od kominka i mam problem....przy temp 24 od grzania kominkim, zadana temp zasilania jest 23 stopnie przy 7 stopniach na zewn. Zanim rozpalic em w kominku to podłoga była zimna choć w salonie widniał 21.5 stopnia. Jutro jak temp. W salonie spadnie to zadana temp. Może być np 32 i piec będzie hulac kilka godzin żeby znowu ta wodę nagrzać. ... czy to ekonomiczne?

Nie lepiej ustawić żeby temp w podłogowe zawsze miała np. 30 stopnie? Czy to mróz czy 10 stopni na zewn? Jeśli tak to jak to zrobić? Ustawiając krzywa 31/33?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmniejsz wpływ temperatury pomieszczenia - może nawet do 0% i wtedy kocioł grzeje według krzywej grzewczej. Obniżanie temperatury przy podłogówce według mnie ma tylko sens aby wymusić w określonych godzinach ciepłą podłogę (chodzi o okresy gdy tempa na zewnątrz jest u mnie 7 stopni i wyżej) - ustawiam obniżoną temp. od 3 do 5 rano i mam pewność, że o 6 będzie w łazience przyjemnie ciepła podłoga. Bez obniżania można rano trafić, że akurat jest zimniejsza.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Doktoratu nie robiłem, ale znajdowałem gdzieś informacje iż automatyka ma w jakimś zakresie zdolność do samouczenia, a gdyby nie uwzględniała specyfiki instalacji, to po co predefiniowano określone krzywe, jeżeli to samo można by uzyskać ustawiając pkt początkowy/końcowy. Ponieważ mam u siebie przewagę podłogówki, ustawiłem na krzywą podłogówki z korektami i działa. O ile dobrze pamiętam z początków zabaw to jakoś przy krzywej predefiniowanej bardziej mi pasowała charakterystyka pracy niż przy pkt.-pkt.

Od 2 tyg. testuję krzywą dla grzejników i niezauważyłem aby automatyka kotła brała pod uwagę bezwładność cieplną układu. Żądaną tem zasil ustala wg. krzywej i koryguje wpływem temp. pom. i ta korekcja jest 2 razy większa niż w krzywj pkt pocz koń. I to jest zaleta natomiast wadą jest brak zmiany temp. pocz. krzywej co powoduje niedogrzewanie przy obecnie dodatnich temp. zew. Datego korygowałem parametrem "korekcja wsk. temp pom" i jest ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A dla grzejników idzie też ustawić parametry tylko pod podłogówke? do max 50 stop? może też przejdę bo rachunki mnie zjadają :) domek wszak nieocieplony niezamieszkały ale 700 na miech to sporo chyba czy jak mariusz?

300m2 na miech teraz miałem bez wody użytkowej oczywiście temp zasilania 28-31 temp w środku ok 18

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Chciałem zapytać jak głośno pracuje ten kocioł. W innym wątku pisałem do Konsultanta marki Junkers z prośbą o wytłumaczenie różnicy między tym co sam pisał

" Dodatkowym atutem jest bardzo cicha praca: 36 db(A)" a tym co jest w specyfikacji kotła "Poziom mocy akustycznej w pomieszczeniu L WA dB 46". Niestety nie otrzymałem odpowiedzi więc proszę was o info jak głośny jest ten kocioł.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Potrzebuje Panowie waszej pomocy ponieważ nie ogarniam jednego problemu. Problem wystąpił po przerwie w dostawie prądu i nie potrafię tego ogarnąć bo wszystko wcześniej dobrze chodziło.W skrócie dom ok 120 m2, ściany porotherm nieocieplone, podłoga, dół zamieszkały, góra zamknięta nieużytkowana, dach - wełna 20 cm, brak podbitki. Obieg grzewczy 2 - dół regulator FW200, obieg grzewczy 1 - góra regulator FB10. Nie chce mi zejść u góry temp do temperatury żądanej - 5 stp.

Parametry obiegu 1

tryb pracy - auto oszczędzanie

żądana temp pomieszczenia - 5 stp

aktualna temp - okolice 10 stp.

żądana temp zasilania - 0,0 stp.

aktualna temp zasilania - okolice 20 sto

pompa ogrzewania - zał lub wyl

aktualne ustawienia mieszania - 0 otwarty

 

Konfiguracja systemu - obieg grzew. 1 zdalne sterowanie - FB10

Parametry ogrzewania:

temp projektowa 42

maks temp zasilania 48

wpływ temp pomieszczenia 100%

wplyw temp pomieszczenia skuteczny w trybie - każdym

czujnik wpływu temp - czujnik w FB10

korekcja wskazań temp. pomieszczenia - o,o K

ogrz. wyl. do niższego poziomu temp. - tak

ogrzewanie wyl przy temp. zewn - 18 stp

temp. graniczna mrozu - 1 stp.

czujnik temp. pom. FB10 skalibrowany - 0,0 K

czas pracy zaworu mieszającego - 140 s

 

W regulatorze FB10 w opcji kodowanie mam ustawioną wartość 1.

Z góry dzięki za wszelką pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pawelsc

opisujesz ustawienia na regulatorach, a to kocioł się rozregulował.

 

Nie miałeś spisanych jego ustawień?? Teraz to chyba tylko powtórna wizyta instalatora albo serwisanta, czyli tego ustawiającego parametry kotła. U mnie byli RAZEM obaj, a mimo wszystko wyskakuje usterka zasobnika :mad: i trzeba będzie zaprosić kogoś...

Nie odważę się sama tego teraz ustawiać.

Edytowane przez GraMar
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

GraMar z rozregulowaniem kotła to mnie teraz zastrzeliłaś :/

Wszystko działało w porządku do momentu gdy nie było prądu dosłownie przez 20 min. Czy w przyszłości przerwy w zasilaniu będą za każdym razem tak się kończyły ?

Czy wezwanie serwisanta Junkers będzie w tym przypadku bezpłatne ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

GraMar z rozregulowaniem kotła to mnie teraz zastrzeliłaś :/

Wszystko działało w porządku do momentu gdy nie było prądu dosłownie przez 20 min. Czy w przyszłości przerwy w zasilaniu będą za każdym razem tak się kończyły ?

Czy wezwanie serwisanta Junkers będzie w tym przypadku bezpłatne ?

 

Pierwsze uruchomienie przez serwisanta jest bezpłatne, tylko płaci się za przejazd.

 

Podobno zanik zasilania jest problemem dla kotła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobry wieczór, forumowiczu RAPCZYN. Poniważ znalazłem Kolegę już na samym początku tego wątku to też zwracam się do Kolegi jako do nie kwestionowanego eksperta , z całym szacunkiem dla innych tu piszących, z prośbą o rady. Jestem z pokolenia ludzi bez sterowników, modułów,pogodowych czujników tj. z pokolenia przedelektronicznego. Większość rzeczy o jakich tu Koledzy piszecie jest dla mnie czarną magmą, a stoję przed poważnymi decyzjami. Posiadam pod W-wą stary,mały domek 58m2 o konstrukcji drewnianej bal grubości 10 cm obustronnie obmurowany pełną cegłą ceramiczną od zewnątrz na tak zwaną wozówkę a od wewnątrz cegła murowana jest na boku 6cm+ tynk wapienno-cementowy. Tak to się kiedyś budowało, rok budowy 1939. W domu podłogi na legarach pustka 35 cm niczym nie ocieplona grunt.. Dwie małe piwniczki pod częścią domu,fundamenty nie ocieplone. Pytanie- czy opisywany tu przez Kolegów kocioł Junkers Smart ZSb 14-3c podoła zadaniu i ogrzeje ten domek pobierając przy tym rozsądne ilości gazu.Jestem nie mundurowym emerytem i na wiele mnie nie stać.Zakup tego kotła i instalacja co i cwu byłaby i tak inwestycją mego życia lecz każdy chciałby mieć choć trochę kiedyś odrobinę komfortu.Dlatego proszę o życzliwą podpowiedż, czy to może przejść ? Dodam tylko że w starym kominie mam nierdzewną rurę fi 110 mm tylko taka weszla. Pozdrawiam i czekam odpowiedzi . Stary Pustelnik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam , mam kocioł junkers creapur smart 22 kw. Dom o powierzchni 200 m. Na dole podłogówka na górze kaloryfery.Dom ocieplony styropianem 15 cm w dachu 25 cm wełny. niestety mam ogromne spalanie gazu. Od 30.11 do 4.01 spaliłem 341 gazu wraz z c.w.u.. Walczę z krzywą niestety ciągle mi przegrzewa. Mam ustawienia tak jak pisał tu mariuszwa. Obecnie ustawiona krzywa 28/44. Spalanie 10 m 3.

 

Witam,

 

Dla gazu gz 50 (E) maksymalne zużycie godzinowe dla kotła Cerapur Smart wynosi 2,1 m3/h. Z podanej przez Pana wartości wynika, że kocioł pracował niecałe 5 godzin.

Prawidłowe, zapewniające maksymalny komfort użytkowania, wykonanie instalacji ogrzewania w budynku powinno być poprzedzone wykonaniem projektu, polegającego na wyliczeniu strat cieplnych budynku (strat związanych poprzez przenikanie oraz wentylację) i na tej podstawie można prawidłowo dobrać urządzenie grzewcze oraz wykonać projekt instalacji, polegającej na dobraniu odpowiednich średnic przewodów, wykonać dobór grzejników lub ogrzewania podłogowego. Grzejniki dobieramy uwzględniając założone parametry zasilania instalacji. Podobnie z ogrzewaniem podłogowym. Znając zapotrzebowanie danego pomieszczenia projektant określa długość poszczególnych pętli i rozstaw przewodów ogrzewania podłogowego. Obliczenia instalacji ogrzewania kończą się dobraniem odpowiednich nastaw, które muszą być ustawione na wkładkach zaworów termostatycznych, jak również na rotametrach poszczególnych pętli ogrzewania podłogowego w celu prawidłowego wyregulowania hydrauliki instalacji tzn. przepływów w poszczególnych obiegach. Dopiero tak wykonana i wyregulowana instalacja zapewni pełen komfort użytkowania, zapewniając prawidłowe parametry pracy instalacji.

Wykonując projekt instalacji projektant zakłada parametry pracy instalacji. Dla ogrzewania podłogowego współpracującego z kotłem c.o. przyjmujemy np .parametry np. 40/30. , a dla pomp ciepła parametry pracy 35/28. Parametry te wyliczane są dla stref klimatycznych. W Polsce wyróżniamy 5 stref. Wówczas w regulatorze pogodowym podłączonym do kotła należy wprowadzić odpowiednią wartość temperatury wynikającą ze strefy w której zlokalizowany jest budynek np. Szczecin ( I strefa) -16oC, Poznań, Wrocław ( II strefa) -18oC , Warszawa, Częstochowa ( III strefa) -20oC itd.. Parametr ten dla regulatora FW120 jest określony jako „ minimalna temperatura zewnętrzna”. Oznacza to, ze gdy na dworze będzie np. w Warszawie -20oC automatyka kotła w oparciu o zdefiniowaną krzywą grzewcza będzie ustawiała temperaturę zasilania układu na 45oC ( nastawa fabryczna dla ogrzewania podłogowego) . Z Pana opisu w poście wynika że w regulatorze w opisanym obiekcie temperatura ta ustawiona jest na 44oC. W przypadku gdy temperatury na dworze będą wyższe, temperatura zasilania układu c.o. automatyczne jest obniżana i odwrotnie. W przypadku coraz niższych temperatur automatyka będzie mogła podwyższać temperaturę zasilania do ustawionego w regulatorze poziomu. W funkcji „maksymalna temperatura zasilania” fabrycznie nastawa ta ustawiona jest na 55oC.

Zmieniając nastawę oczekiwanej temperatury w pomieszczeniu, przesuwamy krzywą grzewczą w górę lub w dół, powodując tym samym uzyskiwanie wyższych lub niższych parametrów zasilania instalacji c.o.. Z powyższego postu mogę wywnioskować, że dla danego budynku nie był wykonany projekt, dlatego jedynym rozwiązaniem w chwili obecnej jest poszukiwanie pasującej krzywej grzewczej. Z drugiej strony mogę przypuszczać, ze dobrane urządzenie jest urządzeniem o zbyt dużej mocy w stosunku do zapotrzebowania instalacji. W budynkach wznoszonych w obecnych standardach wykonania, kocioł 22 kW może zaopatrzyć w ciepło budynki o powierzchni około 400 m2 lub większe. Wszystko zależy od jakości izolacji, sposobu wykonania wentylacji ( wentylacja z odzyskiem) itp. Dla współcześnie wznoszonych domów jednorodzinnych o powierzchniach 150 – 170 m2, bardzo często wyliczone zapotrzebowanie na ciepło do ogrzania budynku to 6 – 7 kW.

Chętnie odpowiem na ewentualne dalsze pytania.

Pozdrawiam,

 

________________________________

Konsultant marki Junkers

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W takim razie korzystając z zaangażowania Pana konsultanta chciałbym zapytać jak działa histereza podgrzewania C.W.U. w kotle ZSB 14-3C.

O jaką wartość temperatury musi spaść temperatura CWU żeby piec znów ją nagrzał?

 

Druga kwestia to czy obniżenie mocy grzewczej kotła parametrem 1A 1B wpływa na oszczędność gazu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzeba zapytać inżynierów z Junkersa.

 

Witam,

 

Prawdopodobnie ma Pan źle ustawioną krzywą grzewczą na kotle.

W sprawie ustawień krzywej grzewczej w kotle marki Junkers zachęcam do kontaktu z jednym z autoryzowanych instalatorów marki Junkers, których wyszukiwarkę można znaleźć na stronie http://www.junkers.pl/dla-profesjonalistow/program-autoryzacji/autoryzowani-instalatorzy/. Możliwy jest również kontakt telefoniczny pod numerem infolinii: 801 600 801.

Chętnie odpowiem na ewentualne dalsze pytania.

Pozdrawiam,

 

________________________________

Konsultant marki Junkers

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Być może Pan konsultant nie zauważył mojego pytania zatem ponownie je powtórzę (korzystając oczywiście z wielkiej uprzejmości konsultanta junkers)

 

1) Jak działa histereza podgrzewania C.W.U. w kotle ZSB 14-3C

O jaką wartość temperatury musi spaść temperatura CWU żeby piec znów ją nagrzał?

 

2) Czy obniżenie mocy grzewczej kotła parametrem 1A 1B wpływa na oszczędność gazu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...