Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Kocioł Junkers Cerapur Smart ZSB 14-3C w praktyce


lukasz_p

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 3,8k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Wszystko jest w temacie, wystarczy przeczytać od początku.

Takie odpowiedzi mnie rozbrajają.

Temat ma 154 strony.

Prędzej bym doktorat zrobił niż ten wątek ogarnął w poszukiwaniu konkretnego rozwiązania problemu.

 

Piszę bo sam szukam jednej odpowiedzi właśnie w tym wątku i robię to już od wczoraj. Nie poddam się bo jeszcze mi napiszesz stosowne upomnienie i się będę wstydził.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Zastanawiam się nad zakupem tego kotła i chciałem zapytać o regulację temperatury zasilania C.O.

W instrukcji jest napisane "Zakres nastawy temperatury zasilania c.o. wynosi ok. 35 - ok. 90 °C. " i podana jest tabelka :

Położenie Temperatura zasilania

1 ok. 35 °C

2 ok. 43 °C

3 ok. 50 °C

4 ok. 60 °C

5 ok. 67 °C

6 ok. 75 °C

maks. ok. 90 °C

 

Czy to oznacza, że tylko takie temperatury mogą być ustawione na wyjściu z kotła? Czy temperatury pośrednie można uzyskać tylko za pomocą zaworu trój-drogowego?

 

Pozdawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ile masz w korytarzu obok czujnika

 

mam 23 stoopnie, sprawdzałe innymi termometrmi.

Więc korekcję dać na -1?

Powiedz mi Mariusz w jakich godzinach masz ustawione ogrzewanie oraz jak sytuacja ze spalaniem z ostatnich dni?

ja grzanie 23, oszcz 21

gora grzejniki ogrzewanie 15-19, 21-23 oraz 2-4 w nocy Pozostałe godziny to oszcz.

 

dół podłogówka ogrzewanie 22stopnie, oszcz 21.

ogrzewanie 15-19 oraz 2-4 w nocy

Powierzchnia ogrzewania to 180 m użytkowej (po podłodze 200m) w tym ogrzewam garaż .

ostatnie dni spalanie średnio 7m3 wraz z CWO (ok 1 dziennie)

na dworze było w dzień w okolicach 2 na plusie,

w nocy minus 3.

 

Mam Cerapur 22-3c

Ograniczyłem moc do 15KW

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli temperatura na sterowniku pokrywa się ze wskazaniem termometra to nic nie koryguj. Masz wyższą temp.w korytarzu niż w pokoju i to już sprawa instalacji a nie sterownika. Parametr o który pytasz służy do przesuwania krzywej, a nie do korekcji temperatury (mimo, że tak się nazywa). Jeśli koniecznie chcesz zrównać wskazania temperatur to za pomocą parametru KALIBRACJA WEWN. CZUJNIKA TEMPERATURY, przesuwa on wskazanie temp. sterownika.

Ogrzew. 6.00-22.00, oszcz. 22.00-6.00 spalanie jak u Ciebie.

Edytowane przez mariuszwa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli temperatura na sterowniku pokrywa się ze wskazaniem termometra to nic nie koryguj. Masz wyższą temp.w korytarzu niż w pokoju i to już sprawa instalacji a nie sterownika. Parametr o który pytasz służy do przesuwania krzywej, a nie do korekcji temperatury (mimo, że tak się nazywa). Jeśli koniecznie chcesz zrównać wskazania temperatur to za pomocą parametru KALIBRACJA WEWN. CZUJNIKA TEMPERATURY, przesuwa on wskazanie temp. sterownika.

Ogrzew. 6.00-22.00, oszcz. 22.00-6.00 spalanie jak u Ciebie.

 

Dziękuję za wyjaśnienia.

Zmieniam nastawy i zobaczymy efekt. Napisze za kilka dni. :)

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem lepszy jest typ ogrzewania GRZEJNIKI, poniewaz dokładniej utrzymuje temp. zadaną. U mnie max. uchyb to 0,1 st. Przez kilka sezonów używałam PKT POCZ KOŃ. i tu uchyb był większy. Dzieje się tak ponieważ w typie GRZEJNIKI przy uchybie temp.wewn. o 1 st korekta żądanej temp. zasilania wynosi 9-10 st, a w trybie PKT POCZ KOŃ 2,5-3 st.Takie wartości zaobserwowałem porównując pracę kotła w obu trybach. Obecnie pracuję w trybie GRZEJNIKI

temp. projektową 45 st

max tem zas. 60

wpł tem. pom. 100%

wpł tem. skut.- x3

korekcja wsk. temp. pomieszcz. 1,0 K

ogrz wył.do niż poziomu - tak

ogrz. wył przy temp. zewn. 14 st

temp. gran. mrozu -5 st

min. temp. zewn. -20 st

akum ciepl bud-80 %

 

Poziomy temp. 20 st, 18 st , 5 st

 

Mariusz ustawilem tak jak u Ciebie i zobacze co bedzie sie dzialo, chyba ze cos mam jeszcze zmienic?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam serdecznie,

Kochani liczę na Was

Od niedawna jestem posiadaczką tego kotła lecz 22 kw + zasobnik 120 l + regulator fw200 z tym, że ja mam podłączony tylko jeden obieg. Sonda na północnej ścianie. Regulator zamontowany w kotle. Dom 115 m kw., dom "kostka"-piętrówka, dach płaski w najbardziej spadzistym punkcie 47 cm styropianu, w najniższym 20 cm (styropian, stryropapa, papa), ściany ocieplone 2*8 cm styropian grafitowy, czyli 16 cm, fundamenty 12 cm styropian aqua, od południa duże przeszklenia, okna drewniane trzy szyby, podłoga 10 cm styropianu, całość domu podłogówka + na górze tylko wyprowadzenie pod grzejniki, na dole 1 grzejnik podłączony w łazience. Dwa rozdzielacze, czyli dół i góra.

 

Wiem, wiem kocioł przewymiarowany, ale już teraz nic nie zrobię, nie ja taki wybierałam, na taki dom w zupełności starczyłoby 14 kw.

 

Proszę pomóżcie mi w doborze krzywej grzewczej i parametrów pieca.

Grzanie 21,5 i oszczędzanie 20,5

Sama próbuje coś kombinować, lecz za bardzo mi to nie wychodzi. Początkowo serwisant ustawił mi parametr ogrzewanie grzejnikowe, które jak dla mnie było totalnie niezrozumiałe bo skoro mam 100 % podłogówki to czemu grzejniki. Więc sama przestawiłam na parametr ogrzewanie podłogowe, początkowo zawyżało mi temp. w domu o 3 st. więc zmniejszyłam temp. projektową, wszystko byłoby ok, lecz teraz przy temp. na zewnątrz + 8 to spadła mi temp. w domu do 18,5

Nadal jestem w błędnym kole, jestem tak zdesperowana, ze już sama nie wiem jak mam to ustawić. W ogóle przy temp. zewn. około 0 st. pobierało mi około 7 m szesc. gazu. Wydaje mi się to dużo przy takim metrażu domu. Oczywiście c.o + c. w. u., aktualnie ja z córką, czyli

dwie osoby.

Pozostaje mi ustawić parametry punkt początkowy i końcowy. No właśnie, ale od jakich parametrów tzn stopni zacząć? Przy wyborze ogrzewanie podłogowe problem też był taki, że mając jeden obieg do podłogówki i do drabinki w łazience ona zawsze była zimna, bo wiadomo była zasilana niską temp. wody. Problem by się rozwiązał gdyby faktycznie przyszedł mróz i wtedy woda i w podłogówke i w grzejnik poszłaby o wyższej temp. Grzejnik niby duży, ale teraz przy temp na dworze dodatniej jest to dyskomfort. Nie wiem czy to dobrze wszystko rozumiem, ale muszę sobie jakoś radzić. Pozostaje internet i Wy drodzy doświadczeni użytkownicy junkersików.

Pisałam z prośbą o pomoc do rbpl junkers lecz nie uzyskałam konkretnej odpowiedzi. Generalnie mam wrażenie "kupiłeś piec naszej firmy, to sobie sam radz, mamy Cię gdzieś“. Takie jest moje zdanie, tak samo odnośnie pierwszego uruchomienia serwisant przyjeżdża odpala piec z ustawieniami serwisowymi i bierze kupon uruchomienia urządzenia, by junkers mu zwrócił pieniądze i to tyle. A potem już za każdy przyjazd kasują, bo i tak wiedzą, że ustawienia serwisowe nie zdadzą egzaminu u nikogo.

 

Kochani, liczę na Waszą pomoc w doborze krzywej. Pokrętła na piecu mam ustawione obydwa w pozycji 6

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam serdecznie,

Kochani liczę na Was

Od niedawna jestem posiadaczką tego kotła lecz 22 kw + zasobnik 120 l + regulator fw200 z tym, że ja mam podłączony tylko jeden obieg. Sonda na północnej ścianie. Regulator zamontowany w kotle. Dom 115 m kw., dom "kostka"-piętrówka, dach płaski w najbardziej spadzistym punkcie 47 cm styropianu, w najniższym 20 cm (styropian, stryropapa, papa), ściany ocieplone 2*8 cm styropian grafitowy, czyli 16 cm, fundamenty 12 cm styropian aqua, od południa duże przeszklenia, okna drewniane trzy szyby, podłoga 10 cm styropianu, całość domu podłogówka + na górze tylko wyprowadzenie pod grzejniki, na dole 1 grzejnik podłączony w łazience. Dwa rozdzielacze, czyli dół i góra.

 

Wiem, wiem kocioł przewymiarowany, ale już teraz nic nie zrobię, nie ja taki wybierałam, na taki dom w zupełności starczyłoby 14 kw.

 

Proszę pomóżcie mi w doborze krzywej grzewczej i parametrów pieca.

Grzanie 21,5 i oszczędzanie 20,5

Sama próbuje coś kombinować, lecz za bardzo mi to nie wychodzi. Początkowo serwisant ustawił mi parametr ogrzewanie grzejnikowe, które jak dla mnie było totalnie niezrozumiałe bo skoro mam 100 % podłogówki to czemu grzejniki. Więc sama przestawiłam na parametr ogrzewanie podłogowe, początkowo zawyżało mi temp. w domu o 3 st. więc zmniejszyłam temp. projektową, wszystko byłoby ok, lecz teraz przy temp. na zewnątrz + 8 to spadła mi temp. w domu do 18,5

Nadal jestem w błędnym kole, jestem tak zdesperowana, ze już sama nie wiem jak mam to ustawić. W ogóle przy temp. zewn. około 0 st. pobierało mi około 7 m szesc. gazu. Wydaje mi się to dużo przy takim metrażu domu. Oczywiście c.o + c. w. u., aktualnie ja z córką, czyli

dwie osoby.

Pozostaje mi ustawić parametry punkt początkowy i końcowy. No właśnie, ale od jakich parametrów tzn stopni zacząć? Przy wyborze ogrzewanie podłogowe problem też był taki, że mając jeden obieg do podłogówki i do drabinki w łazience ona zawsze była zimna, bo wiadomo była zasilana niską temp. wody. Problem by się rozwiązał gdyby faktycznie przyszedł mróz i wtedy woda i w podłogówke i w grzejnik poszłaby o wyższej temp. Grzejnik niby duży, ale teraz przy temp na dworze dodatniej jest to dyskomfort. Nie wiem czy to dobrze wszystko rozumiem, ale muszę sobie jakoś radzić. Pozostaje internet i Wy drodzy doświadczeni użytkownicy junkersików.

Pisałam z prośbą o pomoc do rbpl junkers lecz nie uzyskałam konkretnej odpowiedzi. Generalnie mam wrażenie "kupiłeś piec naszej firmy, to sobie sam radz, mamy Cię gdzieś“. Takie jest moje zdanie, tak samo odnośnie pierwszego uruchomienia serwisant przyjeżdża odpala piec z ustawieniami serwisowymi i bierze kupon uruchomienia urządzenia, by junkers mu zwrócił pieniądze i to tyle. A potem już za każdy przyjazd kasują, bo i tak wiedzą, że ustawienia serwisowe nie zdadzą egzaminu u nikogo.

 

Kochani, liczę na Waszą pomoc w doborze krzywej. Pokrętła na piecu mam ustawione obydwa w pozycji 6

Podałaś za mało konkretów odnośnie nastaw na Fw xx. Wróć do nastaw gdzie miałaś w domu 18,5 st. i temp. projektową podnieś o 10 st. Pozostań przy trybie podłogówki, a pozostałe parametry ustaw jak u mnie. Nastawy moje na FW xx są na poprzedniej stronie, nastawy na kotle na tej. Poczekaj 2 doby i zobacz jaki będzie efekt. Jeśli temp. będzie za wysoka lub za niska to zmieniaj temp. projektową.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podałaś za mało konkretów odnośnie nastaw na Fw xx. Wróć do nastaw gdzie miałaś w domu 18,5 st. i temp. projektową podnieś o 10 st. Pozostań przy trybie podłogówki, a pozostałe parametry ustaw jak u mnie. Nastawy moje na FW xx są na poprzedniej stronie, nastawy na kotle na tej. Poczekaj 2 doby i zobacz jaki będzie efekt. Jeśli temp. będzie za wysoka lub za niska to zmieniaj temp. projektową.

Dzięki, zrobiłam tak jak mówiłeś, czyli

3A 0, a miałam 0

3B 15, miałam 3

3C 12, miałam 4

Powiedz czy to są jakieś duże różnice z tym co miałam wcześniej ustawione?

Pierwszy raz weszłam w konfigurację pieca i zobaczyłam że parametr 1A jest 100, czyli rozumiem, że piec 22 kw w budynku 115 m kw. chodzi z maksymalną mocą, czyli 100%. To z pewnością za dużo. Czy ten parametr tez mam zmienić? Jedni mówią że piec sam moduluje sobie moc z jaką ma pracować, inni że lepiej ograniczyć. Jak mam wyjść z tego menu serwisowego? Cały czas mam podswietlony przycisk z kluczem. Czy po 15 minutach to mi się samo wyłączy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mariuszwa: ja również muszę zweryfikować zaproponowane przez Ciebie ustawienia.

 

Ogólnie chciałem poprosić Was - stałych bywalców forum, o pomoc w zrozumieniu poprawnej pracy kotła i jego ustawień z wykorzystaniem sterownika pogodowego.

Moja przygoda piecami CO jest krótka, bo mieszkam w domku od początku tego roku.

Instalator zainstalował mi kocioł Junkersa Smart ZSB 22 + zasobnik dwupłaszczowy marki Kospel.

Ponieważ do domu wprowadziliśmy się w 02/2016 a do pieca nie mieliśmy jeszcze automatyki, to sterowanie polegało na odpowiednim nastawie wszystkich głowic termostatycznych przy grzejnikach na wartość 3,5 = 22 st.C.

 

I powiem szczerze, że nie miałem rachunku za gaz powyżej 450 zł.

Dom jest nowy, ocieplony porządnie (20cm zewnątrz, 30 cm wełny na poddaszu nieużytkowym, poszycie dachu nie ocieplane).

Powierzchnia użytkowa, grzewcza, w domu to 170m2. Parter z przewagą podłogówki (kuchnia, jadalnia, przedpokój, łazienka), natomiast na piętrze 1 zdecydowana przewaga grzejników PURMO C22.

 

W kotłowni nie mam jakis wynalazków, jak na moje oko zrobione dosyć prosto. Piec w obiegu ze sprzęgłem, do sprzęgła 2 pompy WILO PICO.

Jedna napędza obieg CO grzejniki, druga napędza obieg CO podłogówki (woda na podłogówce w sposób stały ustawiona przez zawór termostatyczny)

Pompa od CO podłączona pod piec, pompa od podłogówki podłączona pod sterownik SALUS.

 

Jak już wspominałem sezon grzewczy 2015/2016 przeżyliśmy na termostatach, i mając na uwadze zbliżającą się zimę 2017r, przypomniałem się naszemu instalatorowi, że miał nam doinstalować sterownik do pieca i pogodówkę.

 

No i zainstalował, CW100.

Następnie autoryzowany instalator go pierwszy raz ustawił i powiedział, że będzie ok. Przy czym nie wyjaśniał mi żadnych funkcji serwisowych, twierdził, że mam tylko ustawiać żądaną temperaturę.

 

Tak więc robiłem szereg testów.

1. CONST = 22 przy temp. zew. = 0 , spalanie ponad 10m3/dobę - za dużo.

2. grzanie 5-7, 22st.C , oraz 16-22, w okresach pomiędzy obniżanie, ale w domu w tym czasie temp 20.5, może 20.0. UWAGA: tutaj również spalił 10m3

 

Głowice termostatyczne mam ustawione na dole na full (bo ponoć tak trzeba). I jest ok, na dole mi nie przegrzewa, mam 22 st. wtedy kiedy chce. Na pietrze mam głowice na 3,5 i też jest ok, 22 st.C.

 

Nie mam problemu z ustawieniem temperatury, ale bardzo dziwnie zachowuje się mój piec.

Co najwyżej jego praca jest dla mnie nie zrozumiała.

 

1. W domu mam 22 st. a piec i tak okresowo się załącza i utrzymuje wodę w obiegu na temp min. - zapewne zależne od pogodówki. Takich włączeń mam 10-100 w ciągu dnia.

- czy sterownik nie powinien kazać czekać, aż temperatura w pomieszczeniu spadnie zgodnie z jakąś histerezą ?? chociaż o 0,5 st.C ?

- pompa CO pracuje w sumie bez przerwy.

 

2. Czy taka jest zasada pracy takich pieca gazowego sterowanego pogodówką, że utrzymuje temp. wody w okładzie na jakimś minimalnym poziomie, pomimo tego, że w domu jest już osiągnięta temperatura ? Nawet przy wpływie pom. 100%

Dopiero jak sztucznie ustawiam okres obniżania < o kilka dobrych st. piec się wygasza na dłuuuuugo, aż do zmiany programu na GRZANIE - ale nawet w takim trybie, zjadł przez 7h grzania jakieś 8m3 gazu. Czyżby aż tak dużo mocy szło na rozgrzanie instalacji wychłodzonej do 20 st.C w chwili gdy obniżanie trwało od 7 do 15 ?

 

Dosłownie mam ochotę sprzedać ten piec, bo mam wrażenie że instalator go przewymiarował, i powinienem mieć model 14kW.

Ma ktoś jakieś sugestie ? Bo jeszcze kilka dnia takiego zużycia, i zdemontuje sterownik, pogodówke, i zostawie wszystko na głowicach termostatycznych.

 

PS: zastanawiam się jeszcze nad testem, w którym podłogówka będzie OFF (pompa wyłączona), a wszystkie grzejniki głowice na *. Mam kominek więc w domu będzie ciepło, ciekawi mnie tylko zużycie gazu w tzw: "małym obiegu pieca" - bo może problem jest tutaj, że piec podgrzewa non stop do jakiejs min. temp. wody w układzie, a moc min. pieca to 7kW = 0,78 m3 gazu /h - brutalna matematyka.

 

HELP !!!

 

PS: jeszcze dodam obecne ustawienia w CW100

typ - grzejniki

temp. projektowa = 55

temp. max = 60

wpływ pom. = 10K , czyli pewnie 100%

typ budynku - średni

min. temp. zew. = -20

Edytowane przez sholyjer
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki, zrobiłam tak jak mówiłeś, czyli

3A 0, a miałam 0

3B 15, miałam 3

3C 12, miałam 4

Powiedz czy to są jakieś duże różnice z tym co miałam wcześniej ustawione?

Pierwszy raz weszłam w konfigurację pieca i zobaczyłam że parametr 1A jest 100, czyli rozumiem, że piec 22 kw w budynku 115 m kw. chodzi z maksymalną mocą, czyli 100%. To z pewnością za dużo. Czy ten parametr tez mam zmienić? Jedni mówią że piec sam moduluje sobie moc z jaką ma pracować, inni że lepiej ograniczyć. Jak mam wyjść z tego menu serwisowego? Cały czas mam podswietlony przycisk z kluczem. Czy po 15 minutach to mi się samo wyłączy?

 

Jeżeli zapamiętałaś zmiany (przycisk kominiarza) to samo po 15 min wyjdzie z trybu konfiguracji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej Mariusz,

 

ja miałem ustawienia :

3A - 0

3b - 3

3C - 5

 

zmieniłem na Twoje a powiedz mi jeszcze odnośnie tego współczynnika:

KOREKCJA WSKAZAŃ TEMP. POMIESZCZENIA - Ty miałeś ustawione na 1K czy mam tak samo zrobić? widziałem, że po zmianie tego wzrasta wymagana temperatura zasilania

 

dzięki wielkie :rolleyes:

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...