Remigiusz78 05.11.2010 13:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Listopada 2010 A to można wyliczyć z certyfikatu energetycznego (danych projektowych domu), o ile ma się go dobrze wyliczonego (w granicach rozsądku). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mustaffapolonez 05.11.2010 15:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Listopada 2010 (edytowane) Cały czas nie rozumiałem, aż wreszcie zrozumiałem. Chęć zmniejszania mocy wynika z faktu że ludzie kupują przewymiarowane kotły, tylko pytanie po co?Ja mam z głowy ja mam kocioł jak trzeba do swojego budynku. Remigiusz te twoje porównanie do auta jest dziebko bez sensu, bo ja kupiłem zwykła105 konną Skodę (bo taką mam potrzebę dojazdową) a ty za przykład dajesz Hummera z V12 i ten ktoś dojeżdża tym hummerem do pracy 5 km po asfalcie.Niby po co w Skodzie zmniejszać moc?pali te 6 l ON i to jest dobry wynik.Jak rozumiem justkaaa ma dom w zasadzie energooszczędny, że schodzi mocą junkersa smarta z tych 13 kW na 6.5 kW? Po prostu dla niej ten piec jest stanowczo za duży co do mocy, tylko że przecież to zadanie załatwiłaby modulacja.Remigiusz próbowałem znaleźć odpowiedź w tamtym wątku, ale przebicie się przez 18 stron z postami "mam dom jaki piec...", " taki a taki...." jest żmudnym zajęciem. Podpowiesz w dwu słowach, chyba że powyżej mam rację. To potwierdź. Edytowane 5 Listopada 2010 przez mustaffapolonez Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barthelemy 05.11.2010 16:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Listopada 2010 (edytowane) Do Remigiusz78 A wiec moje dotychczasowe ustawienia: oszcz./przeciwgrzejnikipkt.pocz; 25 C pkt. kon. 75 Ctemp. proj. 80 Cwpływ temperatury pomieszczeń 30%temp. grzanie 19 C temp. oszczedzanie 17 C ustawienia na piecu C.O pokretlo na 6 dom pustostan 170M3 ocieplony styro 18cm tylko grzejnikisrednia zuzycia gazu 9m3/doba (same grzanie bez CWU) Edytowane 20 Grudnia 2010 przez Barthelemy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
justkaaa 05.11.2010 16:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Listopada 2010 Jak rozumiem justkaaa ma dom w zasadzie energooszczędny, że schodzi mocą junkersa smarta z tych 13 kW na 6.5 kW? Po prostu dla niej ten piec jest stanowczo za duży co do mocy, tylko że przecież to zadanie załatwiłaby modulacja. dzieki za opinie że mój dom jest energooszczędny Instalatorzy jak mi projektowali instalacje to sugerowali smarta 22kW i mocno kręcili głową jak chciałam 14kW. Serwisant Junkersa tak samo. A tu masz, i te 14 kW to za dużo. jakbym eksploatowała cały dom to może by było ok i nie trzba by było zmniejszać mocy a narazie na poddaszu utrzymuje temp 18 st więc przy temp na dworzu 10-15 st wogóle tam nie ogrzewam. Tak sobie mysle, że jakby nie zmniejszac mocy to np mój kociołek przy obecnych warunkach na dworzu (ok 10 st) i temp jaka chce uzyskać w domu (22 st) wylicza że potrzebuje ok 4 kW mocy i taką daje "na palnik", ale ja jako że nie potrzebuje podgrzewać do tych 22 st całego domu (bo na poddaszu mi wystarczy 18 st) to wystarczy mi ok 3 kW, dlatego w mojej sytuacji takie zmniejszenie może i dać jakieś korzyści. jeszcze dochodzi kwestia że kociołek jak odpala palnik to z pełną mocą, więc jak ma pełna moc ma 14 kW to i tyle spala przez jakiś czas zanim się "nie rozgrzeje". Jak ma ustawiona max moc ok 6 kW to przy każdym odpalaniu tegoz gazu zużyje mniej co w dłuższym czasie może dac jakieś oszczędności. A chcąc porównać do twojego samochodu, który ma 105 KM to przecież na co dzień tej mocy nie wykorzystujesz i wystarczyloo by ci ok 50 KM (spokojna jazda po mieście, jazda w korkach, itp) i gdyby Twój silnik miał taką możliwośc by korzystac tylko z 2 cylindrów (z mniejszą mocą) to zapewne też by mniej palił, bo po co ci w korku moc 105 KM jak wykorzystujesz 10-20KM. To tak na moja wyobraźnie działa, o ile się nie myle. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
justkaaa 05.11.2010 16:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Listopada 2010 Do Remigiusz78 A wiec moje dotychczasowe ustawienia: oszcz./przeciw grzejniki pkt.pocz; 25 C pkt. kon. 75 C temp. proj. 80 C wpływ temperatury pomieszczeń 30% temp. grzanie 19 C temp. oszczedzanie 17 C ustawienia na piecu C.O pokretlo na 6 dom pustostan 160M3 ocieplony styro 15cm tylko grzejniki srednia zuzycia gazu 9m3/doba (same grzanie bez CWU) To chyba dosć spore zuzycie, patrząc na temp na zewnątrz w przedziale +10-15 st i temp wewnątrz 19 lub nawet 17 stopni to powinien mniej spalać. Ale jak piszeszcże pustostan to pewnie ma jeszcze dużo wilgoci i stąd taki wynik Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mustaffapolonez 05.11.2010 17:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Listopada 2010 (edytowane) A chcąc porównać do twojego samochodu, który ma 105 KM to przecież na co dzień tej mocy nie wykorzystujesz i wystarczyłoby ci ok 50 KM (spokojna jazda po mieście, jazda w korkach, itp) i gdyby Twój silnik miał taką możliwość by korzystać tylko z 2 cylindrów (z mniejszą mocą) to zapewne też by mniej palił, bo po co ci w korku moc 105 KM jak wykorzystujesz 10-20KM. To tak na moja wyobraźnie działa, o ile się nie mylę. Justkaa dlatego jest skrzynia biegów w aucie , a w kotle modulacja. Jedyny argument który do mnie trafia to start z pełna mocą kotła. Chyba się pokuszę i stworzę taką listę ustawień do uzupełnienia. Tam gdzie wiem, a jeszcze niewiele wiem napiszę co wiem, tam gdzie nie wiem może ktoś dopisze. Niech nowi posiadacze tego kociołka mają jakąś ściągę. A propos spalania. Jak pisałem wcześniej przy moich ustawieniach przy tej temperaturze (zewn. ok. 15 w domu 21/20) zużycie jest rzędu 3-4 m3 na dzień. W porównaniu z atmosferykiem i podgrzewaczem Richmonda (wcześniejsze wyposażenie kotłowni) jest to niebo a ziemia. Średnio 50% oszczędności. Oczywiście pogoda nietypowa i nie liczę na taki wynik przy prawdziwej zimie, ale sądzę że zwrot będzie szybki. A kocioł ustawiony na 100% mocy. Edytowane 5 Listopada 2010 przez mustaffapolonez Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Remigiusz78 05.11.2010 19:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Listopada 2010 Dzięki Justkaaa za dokładniejsze wyjaśnienie mojego rozumowania. Widzicie, mój instalator również potwierdził zakup znacznie przewymiarowanego kotła. No i nabyłem Comforta, 28kw mocy. Mea culpa. teraz kombinuję, co by tu zrobić aby on tyle nie żarł gazu. Kolega Rapczyn w wątku o wyborze kotła (tak, na tych 18 stronach) wyjaśnił zasadę, goraco polecam zapoznać się z tamtym wątkiem. Mustafapolonez, trafiłeś idealnie ze swoim kotłem, nie dziw się nam, że chcemy mieć podobne zużycie gazu. Stąd nasze kombinacje z ustawieniami. Nie traktujcie mnie jako specjalistę od kotłów. Jestem zwykłym użytkownikiem, jak Wy, który stara się zrozumieć o co chodzi z tym kotłem:) Barthelemy, nie kupuje się kotła kondensacyjnego, aby zasilać nim kaloryfery z temp 75C. Jak zmniejszysz górną temp do 55C, to będziesz miał kondensację i oszczędności, ale zarazem pytanie, czy z taką temperaturą ogrzejesz do stanu jaki chcesz uzyskać swój dom. Zakładając, że dom jest mokry i świeżutki, zapewne nie dogrzejesz. Ale, dopóki się nie przekonasz, nie będziesz wiedział. Mustafapolonez: skrzynia biegów w samochodzie może być prawie porównywalna do modulacji kotła. Czemu prawie? Hmmmm......Wyobraź sobie, że masz modulację od 5 do 10 kw. Czyli w zakresie temp. na zewnątrz od -20 do+5C (czyli na zewnątrz +5C to piec moduluje do min. 5kw). Jak sądzisz, co zrobi piec jak będzie +7C. Sterownik zada mu zasilanie np. 27C a on ma min. 32C. Kocioł dojdzie do 32C i się wyłączy. woda ostygnie i kocioł załączy się ponownie. Takich załączeń będzie około 100 na godzinę. Pamiętając, iż kocioł startuje z połową mocy max. to zobacz ile gazu leci w powietrze, aż zmoduluje do temp min.Dlatego kolega Rapczyn w kółko powtarza, aby dobierać kotły maksymalnie dopasowane do zapotrzebownia budynków na ciepło. I niestety poleca kotły konkurencji;(Wracając do mnie, mój kocioł modulije od 7 do 28 kw. Mój dom potrzebuje maks. 10-11 kw. i co? 18kw nadwyżki, zużycie gazu gigantyczne. Nie pozostało mi nic innego jak zmienszyć moc do 10kw. Stąd modulacja od 7 do 10kw a w wyższych temp. kocioł startuje mi 50 razy na godzinę. Ale tylko teoretycznie, bo mam podłogówkę.Z miłą chęcią kupił bym teraz Smarta, ale kto kupi odemnie Comforta? Trudno. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
justkaaa 05.11.2010 21:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Listopada 2010 Tak sobie teraz pomyslałam, że rozwiązaniem na nadwyżke mocy (przy przewymiarowaniu kotła) może być podwyższenie temperatury zadanej. Skoro np gdy zadamy mu temp 21-22 st to kociołek dochodzi do takiej temp za szybko potem się wyłacza, potem znów podgrzewa, itd (czyli taktuje), to może warto mu zadać temp wyższą np 24-25 st. Wtedy może będzie działał cały czas, nie będzie taktował więc zużycie może być takie same jak przy taktowaniu i temp zadanej 21-22 a przynajmniej w chałupie bedzie cieplej. Ma to sens? Chyba że taka temp w ciągu dnia jest dla was już niekomfortowa. ja bym nie narzekała Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mustaffapolonez 05.11.2010 21:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Listopada 2010 (edytowane) Remigiusz, ja się nie spieram. Napisałem że mnie oświeciło bo nie rozumiałem czemu ludzie ograniczają moc. Gdyby się okazało że w moim przypadku warto to natychmiast włażę w ustawienia i zmieniam.Po prostu do głowy mi nie przyszło. że kupiliście przewymiarowane, I to często dwukrotnie. No zrozumiem jeszcze w przypadku ZSB 14-3C bo za te pieniądze nie znam pieca z mniejszą mocą i takim zakresem modulacji,a są domy gdzie zapotrzebowanie jest niskie a więc z musu nawet ten junkers jest za duży. Justkaaaa 24-25 st.???????? Ja próbuję ustabilizować między 20-21 st. bez wahań, a ty fundujesz saunę domownikom??? W sumie każdemu co kto lubi . Edytowane 5 Listopada 2010 przez mustaffapolonez Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
justkaaa 05.11.2010 21:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Listopada 2010 Justkaaaa 24-25 st.???????? Ja próbuję ustabilizować między 20-21 st. bez wahań, a ty fundujesz saunę domownikom??? W sumie każdemu co kto lubi . To mocniej wietrzyć kociolek niech grzeje a ty okna rozszelnij będziesz miał lepsza wentylacje a gazu zuzyjesz tyle samo co przy 20-21 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barthelemy 06.11.2010 06:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Listopada 2010 Barthelemy, nie kupuje się kotła kondensacyjnego, aby zasilać nim kaloryfery z temp 75C. Jak zmniejszysz górną temp do 55C, to będziesz miał kondensację i oszczędności, ale zarazem pytanie, czy z taką temperaturą ogrzejesz do stanu jaki chcesz uzyskać swój dom. Zakładając, że dom jest mokry i świeżutki, zapewne nie dogrzejesz. Ale, dopóki się nie przekonasz, nie będziesz wiedział. Tak sie sklada, ze grzejniki mam przewymiarowane, tak aby mogly pracowac na nizszych temperaturach stad wybor pieca kondensacyjnego. Dodam, ze piec tylko raz przekroczyl temp. 55 C na zasilaniu, wiec mysle, ze nie jest zle, gdyz wiekszosc czasu jego pracy to temp. 25-45 C. W tej chwili mam ustawienia na podlogowke. temp. poczatkowa 25 C koncowa 45 C temp.proj. 55 C wpływ temperatury pomieszczeń 70% temp. grzanie 19 C (12 godzin) temp. oszczedzanie 17 C (12 godzin) ustawienia na piecu C.O pokretlo na 4 Zobacze jak bedzie sie sprawowal na tych ustawieniach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Remigiusz78 06.11.2010 09:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Listopada 2010 (edytowane) Cieszę się, że się dogadaliśmy i zrozumieliśmy. Obecnie mam nastawy na 21,5 C. Na dworze jest 9C. W domu mam 20 - 20,5C. Piec nie dogrzewa do zadanej temp. Jak tylko temp. zewnętrzna dojdzie do 0C to od razu w domku mam 21,5C. Spowodowane jest to nieprawidłowymi parametrami na sterowniku, pytanie, które to są? Tylko, że przy 21,5C chodzę w krótkim rękawku, bo nie idzie wyrobić. Jak pomyślę, że miałbym ustawić na 24-25C to chodził bym nago. Mimo wymuszonej wentylacji tego nie zrobię Faktem jest, iż przydało by się stworzyć kompendium wiedzy odnośnie ustawień fw100 i fw200. Nie mamy takiego sterowania jak viessmany czy vailanty. Tam sie steruje bardziej logicznie - krzywą grzania. W Junkersach są tylko drobne parametry a resztę załatwiają odpowienie formuły w sterowniku, których nie widzimy. Jak ktoś mówi: "podnieś/opuść krzywą grzewczą" to na dzień dobry wiem, że nie ma pojęcia o sterowaniu Junkersem. PS. Barthelemy: Czy w tym roku, niedawno, kocioł grzałwodę do 55C? Jeżeli tak, to pomyśl. Niedawno temp. zewnętrzna zeszła do 0C (przynajmniej u mnie w lubuskiem). Jeżeli przy temp. zewnętrznej 0C masz już zasilanie 55C, to co będzie przy -10C a przy -20C? Spokojnie dojdziesz do 75C zasilania. I co wtedy? Zmiejszyłeś teraz do 45C. Czyli przy np. -20C kocioł będzie grzał do 45C - dogrzejesz dom do 19C?? Jak sądzisz? Edytowane 6 Listopada 2010 przez Remigiusz78 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barthelemy 07.11.2010 07:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Listopada 2010 (edytowane) Chcialbym podzielic sie tym samym spostrzezeniem, ze gdy temperatury sa nizsze (ponizej 0 C) wowczas kociol osiaga zadane temperatury, a nawet nieco wyzsze natomiast, gdy na zewnatrz jest troszke cieplej (od +5 C wzwyz) to piec nie osiaga zadaniej temperatury. do Remigiusz 78 Oczywiste jest, ze gdy temperatury spadna bardziej to zmienie parametry na wyzsze. Edytowane 11 Listopada 2010 przez Barthelemy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
justkaaa 07.11.2010 08:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Listopada 2010 teraz jak temperatury spadły w okolice +5 (z +15 )to mój kociolek na ograniczonej mocy chyba ledwo co daje rade, bo nawet z trudem osiąga żądaną temperaturę zasilania i praktycznie działa cały czas. Mieszacz się ustawia cały czas na 100%, czyli wszytsko puszcza w instalacje i nic nie miesza. Wczesniej jak temperatury zasilania były większe niż żądane to mieszacz mieszał wode. Wydaje mi się że tak jest ekonomiczniej, bo kociołek pracuje długo i cały czas ładnie kondensuje. Temperatura na zasilaniu oscyluje przy 35 st. Poczekam kilka dni i sprawdze spalanie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barthelemy 11.11.2010 17:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Listopada 2010 W tej chwili po zmianie ustawien na nizsze piec swietnie kondensuje, a srednie spalanie spadlo do 5,5m3 na dobe. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Remigiusz78 11.11.2010 17:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Listopada 2010 Barthelemy, podaj swoje ustawienia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
justkaaa 11.11.2010 18:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Listopada 2010 A u mnie spalanie ok 6m3 na dobe A z tym mieszaczem to jednak jest rożnie. Cz y wasze mieszacze mieszają wode mimo, że ma mniejszą rzeczywistą temperature zasilania niż żądaną temp zasilania? Wg mnie póki tem rzeczywista jest mniejsza niz temp żądana 100% powinno iść w instalacje, a jest różnie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barthelemy 11.11.2010 18:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Listopada 2010 (edytowane) Barthelemy, podaj swoje ustawienia. W tej chwili mam ustawienia to: min. temp zewnetrzna: - 5C akumulacja cieplna budynku: 50% typ ogrzewania: ogrz. podłogowe temp.proj. 55 C maks. temp. zasilania: 55C wpływ temperatury pomieszczeń 70% wpływ skuteczny w trybie grzanie-oszcz.-przamraz. ogrz.wyl. do nizszego poziomu temp: tak ogrz wył przy temp zewnetrz 15C temp graniczna mrozu 3C FW 200 temp. grzanie 19 C (12 godzin) temp. oszczedzanie 17 C (12 godzin) ustawienia na piecu C.O pokretlo na 4 do justkaaa Uwazam, ze 6m3 na dobe to bardzo dobry wynik. Edytowane 19 Grudnia 2010 przez Barthelemy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Remigiusz78 11.11.2010 18:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Listopada 2010 (edytowane) Justkaaa, pamietaj ze spadła temp zewnetrzna. U mnie nie ma mieszacza, kocioł zasila bezposrednio podłogówkę i drabinke w łazience i garazu. Pompa tylko w kotle. kilometr rurek w podłodze.Ustawienia mam takie:min. temp zewnetrzna: -20Cakumulacja cieplna budynku: 50%typ ogrzewania: ogrz. podłogowetemp. projektowa: 42Cmaks. temp. zasilania: 55Cwpływ temp pomieszczenia 40%wpływ skuteczny w trybie oszcz.-pzamraz.ogrz.wyl. do nizszego poziomu temp: nieogrz wył przy temp zewnetrz 15Ctemp graniczna mrozu 3C pokretlo na 3 Edytowane 11 Listopada 2010 przez Remigiusz78 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Remigiusz78 11.11.2010 19:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Listopada 2010 Ja mam temp projektową ustawioną na 42C, Ty na 55C. Liczyłeś podłogówkę? Jak zwiększę u siebie ten parametr na 55C, to wzrasta mi temp zasilania. Pytanie, co ze spalaniem? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.