Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Kocioł Junkers Cerapur Smart ZSB 14-3C w praktyce


lukasz_p

Recommended Posts

Do salik:

W mojej instalacji najdłuższe pętle (100m) dają opór ok. 3000 Pa, zaś krótsze 50-80 m ok. 1200 Pa, tak więc jak masz nawet same pętle 80 m to i tak daje c.a. 20 000 Pa, a więc pewnie wymaga min 2m H2O czyli przy 17 pętlach masz maksymalnie 0,8 l/min na pętle co może być mało bo u mnie pętle 100m wymagają przepływu 1,5 l/min a krótsze ok. 0,9 l.min.

Jeśli się nie pomyliłem to faktycznie możesz mieć na styk lub trochę za mało - zima to zweryfikuje :-)

Edytowane przez odyseuszek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 3,8k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Może Rapczyn podpwie jak to jest z tą wydajnością pompy, czy da rade obsluzyc 17 pętli. Notabene ja będe mial u siebie 20 pętli i tez chce opędzić je pompą z kotła. Ale w razie czego chyba można wstawic jakąs dodatkową pompę w układ.

I pytanie, gdzie macie zamontowane swoje FW 100, na kotle czy gdzies w salonie. I jakie kable mam puścić przed tynkami, tzn chodzi mi jaki kabelek do pogodówki na zewnątrz i jaki kabelek ewentualnie do sterownika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kable 2 żyłowe:

Zewnętrzny czujnik < 20 m - 0,75mm2 do 1,5mm2; <30 m - 1,0mm2 do 1,5mm2; >30 m - 1,5mm2

FW 100 lub inne urządzenia na magistrali BUS <80 m - 0,4 mm2, <100 m - 0,5 mm2; < 150 m - 0,75mm2; <200m - 1,0mm2; <300m - 1,5 mm2

Ja puściłem skrętkę i połączyłem po 2 żyły razem, choć przypuszczam, że i na pojedynczej żyle by działało bo mam małe odległości - zawsze można wykorzystać wolne żyły w przyszłości.

 

PS. Przy 20 obwodach jeśli przepływ na obwód będziesz miał średnio 1l/min to całkowity strumień objętości w obiegi kotłowym na poziomie 1200 l/h. Zgodnie z wytycznymi projektowymi, przy przepływie większym niż 1000 l/h konieczne jest sprzęgło hydrauliczne - tyle teorii.

Edytowane przez odyseuszek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PS. Przy 20 obwodach jeśli przepływ na obwód będziesz miał średnio 1l/min to całkowity strumień objętości w obiegi kotłowym na poziomie 1200 l/h. Zgodnie z wytycznymi projektowymi, przy przepływie większym niż 1000 l/h konieczne jest sprzęgło hydrauliczne - tyle teorii.

 

salik napisał iż poszło 1200m rury. Zakładając rurę co 10cm daje nam to 120m^2 ogrzewania podłogowego. 120/17= 7,06m^2 na pętle. przy 45/35 daje to moc 90,5W/m^2 (źródło Herz 4 CO) oraz opór hydrauliczny 1625Pa.

Łączna moc instalacji 120*90,5=10,86kW, co daje nam 934l/h.

 

Przy 40/30 mamy odpowiednio 67W/m^2, 2300Pa, 8kW, 691l/h.

 

Tyle wróżenia z fusów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja też planuje na samej pompie z kotła, 16 obiegów, pexa 1050mb, obwody 70-90mb, dwa rozdzielacze, założyciel tematu z tego co pamiętam ma 1200 lub 1300mb, i chodzi na samej pompie z kotła, już któryś sezon, do tego nawet oszczędnie z tego co piszę.

 

pytałem już wcześniej o podłączenie do komina, może ktoś doradzi jaki adapter, mam komin dwuścienny schidel avant, średnica ceramiki 12cm, i dookoła zasysanie powietrza, Junkers ma adaptery ale o średnicy 125/80 czy to będzie pasowało, czy są jakieś redukcje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wczoraj zrobiłem w OVplanie dobór pętli do pomieszczeń. Wcześniej zrobiłem obliczenia zapotrzebowania w OZC . I tak przy 20 pętlach, wyszło mi około 1600mb Pexa. Jeśli można wierzyć programowi i ja tez nie zrobilem po drodze jakiegoś błędu, przepływ po całości wyszedł około 16,5 l/min na wszytskie pętle. Nie mogę nigdzie znaleźć wydajności tej pompki z kotła,ale ktoś tu napisał że około 17l/min, więc chyba powinna dać radę. Mam nadzieję.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem czyli dokładnie tyle u mnie wychodzi, oczywiście są to założenia dla temp -20,ale też przy założeniu 21 stopni w środku. Więc szału nie ma. Na razie tak będę montował, ale jeśli później się okaże,że pompa jest za słaba, czy później można ją jakoś wspomóc. I jeszcze jedno jak zinterpretować to h=1,25?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

H jest to maksymalny opór hydrauliczny instalacji przy której wydajność pompy wynosi 1000 l/h, jeśli u ciebie będzie wyższy to wydajność będzie mniejsza.

Jeśli masz parterówkę to raczej na pewno nie będzie problemu, jeśli również piętro to jeśli zasilanie na piętro pójdzie odpowiednio dużą średnicą to raczej też nie powinno być problemu - w OVplan w 100% bym nie wierzył, też na początku tym liczyłem, ale potem zmusiłem się do opanowania oprogramowania sankom'u i rozrysowałem w szczegółach cały projekt dzięki czemu mogłem w 3 s. wykazać wykonawcy co będzie jeśli zamieni mi rurę z miedzi na pex bez zwiększania średnicy, albo da mniejszą średnicę bo tak zawsze robił i akurat ma pod ręką.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Czy sprawdzaliście ile energii elektrycznej zużywa junkersik w praktyce?

Jestem nieco zdziwiony pod tym względem.

Wczoraj uruchomiłem go po raz pierwszy i o ile podczas pracy palnika zużywa około 100W, przy wyłączonym palniku ale z pracującą pompą około 80 W to w czasie "spoczynku" (kocioł włączony, ale pompa i palnik wyłączony- w trybie przeciwzamrożeniowym) u mnie zużywa około 70W!!!

Na co idzie ta energia? Podtrzymanie zasilania elektroniki? Troche za dużo!

Co będzie jak poza sezonem grzewczym też będzie włączony bo musi podgrzewac CWU, czy też w "spoczynku" będzie tyle zużywał? To tyle co moc kilku włączonych żarówek energooszczednych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tak w ogóle sprawdził ktoś jak lepiej (oszczędniej grzać) ?

Teoretycznie najoszczędniej powinno być jeżeli kocioł chodzi z minimalną mocą wtedy sprawność pieca jest chyba największa ok. 110%. Ja jednak odnoszę wrażenie, że lepiej jest ustawić na kotle wyższą moc(temperaturę) i wychodzi taniej.

Dzisiaj robiłem taki test, że ustawiłem pokrętło na 1 i piec chodził non stop z minimalną mocą, zużywając ok. 0,5m3 na 1 godz. W drugim przypadku przestawiłem pokrętło na 3 i wyłączałem kocioł po 10 minutach grzania na 10 minut i tak w kółko. I również wyszło mi ok. 0,5m3 na godzinę a temperatura grzejników była wyższa niż w pierwszym przypadku.

Nie bardzo w takim razie widzę sens grzania z minimalną mocą.

Co w takim razie z efektem kondensacji , czy znowu teoria mija się z praktyką ?

Edytowane przez tmic
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za info, musiałem źle zinterpretowac prace kotła (pewnie pompa była jednak załączona chociaż nic jej nie było słychac)

Sprawdze to przy najbliższej okazji, narazie kociołek całkowicie wyłączony.

 

Fabrycznie miałem pompę ustawioną na pracę ciągłą. Przestawiłem tak aby wyłączała się po minucie od wyłączenia palnika.

Z tego co wiem przy regulatorze pokojowym lub pogodowym pompa pracuje bez przerwy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...