odyseuszek 15.11.2011 22:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Listopada 2011 To źle wiesz przynajmniej w przypadku regulatora pogodowego Praca ciągła jest dopiero jak temperatura zewnętrzna spadnie poniżej granicznej temperatury (ustawianej w przedziale chyba -5 do 10 oC) co ma zabezpieczać przed zamarznięciem. W innym przypadku pracuje razem z palnikiem + ustawiany wybieg pompy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
danielw 16.11.2011 20:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Listopada 2011 Jeszcze do poboru prądu.TMIC jestes pewien ze w spoczynku pobiera tylko 6 W?Sprawdziłem ponownie i przy ustawieniu przeciwzamrożeniowym odczytałem z FW100 po nacisnięciu przycisku INFO że palnik jest wyłączony, pompa jest WYŁĄCZONA.Wyraźnie wcześniej słyszałem wyłączenie się pompy, w rurach nic nie szumi, nie słychac zadnego dzwięku, a mimo to watomierz pokazuje ~70W.Sprawdziłem watomierz na innych odbiornikach typu mała żarówka 25W, duża 100W, wszystko sie zgadza więc nie dopuszczam że źle wskazuje a już napewno nie o taki rząd wielkości. Ponadto nagłe zamknięcie zaworu np na wylocie z kotła przy pracującej pompie powoduje dynamiczny chwilowy wzrost ciśnienia (taki "pik")co widac na manometrze kotła. Gdy nie pracuje manometr ani drgnie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
romano78 16.11.2011 22:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Listopada 2011 Witam wszystkich , mam problem z moim kociołkiem a raczej kotłem 22kw junkers cerapur,troche poczytałem i chyba jest ze dwa razy za duży, pewnie zatłuke tego mojego głąba hydraulika dom 160m2 na ścianach 18styro w dachu na razie 18cm najlepszej wełny docelowo 28cm, 100% podłogówki.Z18stopni do 17temperatura spada przez jakieś 8godz.przy wyłączonym piecu i przy 0stopni na zewnatrz Sterownik pogodowy i pokojowy obecnie na sterowniku pokojowym mam ustawioną temperaturę 18stopni i mimo ze ta zadana temperatura jest w domu to palnik i tak się non stop załącza na kilka sekund, podgrzewa wode do ok.30stopni i wyłącza się, gdy temp.wody spadnie do ok.20stopni ponownie palnik sie załącza na kilka sekund aż osiągnie te 30 stopni. Próbowałem w menu serwisowym według wskazówek serwisanta przestawiać parę parametrów ale nic to nie dało początkowo przestawiłem na ogrzewanie grzejnikowe ale jednak szła za wysoka temperatura w podłogę i przegrzewało mi dom o jakies 3 stopnie od zadanej temperatury obecnie mam przestawione na ogrzewanie podłogowe i piec non stop taktuje serwisant twierdzi że jak przyjdą mrozy to wszystko będzie ok.czyli co pozostaje mi sie modlic o mrozy kur..a ,palnik po okresie gwarancji pewnie wysiądzie a serwisant skasuje parę stówek za wymiane to pewnie o to chodzi w zeszłym tygodniu skasował 200zł za przegląd i wymiane jakiejś komory chyba mieszającej mimo że piec prawie nie używany i na gwarancji jeszce ,do tej pory przejadł zaledwie 130m3. Czy da się coś z tym zrobić czy mam czekać na mrozy lub otwierac okna? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
odyseuszek 16.11.2011 22:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Listopada 2011 Poczytaj ten wątek - Taktowanie kotła kondensacyjnego - jak z tym walczyć?http://forum.muratordom.pl/showthread.php?189322-Taktowanie-kot%C5%82a-kondensacyjnego-jak-z-tym-walczy%C4%87bo chyba nic więcej co zostało tam opisane nie da się zrobić. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mariuszwa 17.11.2011 17:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Listopada 2011 Witam wszystkich , mam problem z moim kociołkiem a raczej kotłem 22kw junkers cerapur,troche poczytałem i chyba jest ze dwa razy za duży, pewnie zatłuke tego mojego głąba hydraulika dom 160m2 na ścianach 18styro w dachu na razie 18cm najlepszej wełny docelowo 28cm, 100% podłogówki. Z18stopni do 17temperatura spada przez jakieś 8godz.przy wyłączonym piecu i przy 0stopni na zewnatrz Sterownik pogodowy i pokojowy obecnie na sterowniku pokojowym mam ustawioną temperaturę 18stopni i mimo ze ta zadana temperatura jest w domu to palnik i tak się non stop załącza na kilka sekund, podgrzewa wode do ok.30stopni i wyłącza się, gdy temp.wody spadnie do ok.20stopni ponownie palnik sie załącza na kilka sekund aż osiągnie te 30 stopni. Próbowałem w menu serwisowym według wskazówek serwisanta przestawiać parę parametrów ale nic to nie dało początkowo przestawiłem na ogrzewanie grzejnikowe ale jednak szła za wysoka temperatura w podłogę i przegrzewało mi dom o jakies 3 stopnie od zadanej temperatury obecnie mam przestawione na ogrzewanie podłogowe i piec non stop taktuje serwisant twierdzi że jak przyjdą mrozy to wszystko będzie ok.czyli co pozostaje mi sie modlic o mrozy kur..a ,palnik po okresie gwarancji pewnie wysiądzie a serwisant skasuje parę stówek za wymiane to pewnie o to chodzi w zeszłym tygodniu skasował 200zł za przegląd i wymiane jakiejś komory chyba mieszającej mimo że piec prawie nie używany i na gwarancji jeszce ,do tej pory przejadł zaledwie 130m3. Czy da się coś z tym zrobić czy mam czekać na mrozy lub otwierac okna?Jak przyjdą mrozy też będzie taktował, poprostu jego moc minimalna jest za duża. Ja mam ten kocioł i walczę z taktowaniem od roku. Obecnie ustawiłem go tak, że pracuje ok. 20 min. i jest wyłączony ok. 30 min. Co możesz zrobić? 1. Zmniejsz mu max. moc parametr 1.A prawie do minimum ja ustawiłem 36. 2. Pompę ustaw na 2 bieg. 3. Parametr 3.A ustaw 0. 4. Parametr 3.b ustaw 15. 5. Parametr 3.c ustaw doświadczalnie jest to różnica temperatury wody od wyłączenia do ponownego załączenia, jeśli u ciebie wyłącza się przy 30st to wpisując w tym parametrze 12 kocioł załączy się przy temp wody 18. Aby kocioł się załączył muszą być spełnioone dwa warunki tzn. musi upłynąć czas wpisany w parametrze 3.b i temp. wody spaść o wartość z parametru 3.c Na FW 100 parametr prędkość rozgrzewania ustaw "oszczędnie" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
romano78 17.11.2011 20:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Listopada 2011 Jak przyjdą mrozy też będzie taktował, poprostu jego moc minimalna jest za duża. Ja mam ten kocioł i walczę z taktowaniem od roku. Obecnie ustawiłem go tak, że pracuje ok. 20 min. i jest wyłączony ok. 30 min. Co możesz zrobić? 1. Zmniejsz mu max. moc parametr 1.A prawie do minimum ja ustawiłem 36. 2. Pompę ustaw na 2 bieg. 3. Parametr 3.A ustaw 0. 4. Parametr 3.b ustaw 15. 5. Parametr 3.c ustaw doświadczalnie jest to różnica temperatury wody od wyłączenia do ponownego załączenia, jeśli u ciebie wyłącza się przy 30st to wpisując w tym parametrze 12 kocioł załączy się przy temp wody 18. Aby kocioł się załączył muszą być spełnioone dwa warunki tzn. musi upłynąć czas wpisany w parametrze 3.b i temp. wody spaść o wartość z parametru 3.c Na FW 100 parametr prędkość rozgrzewania ustaw "oszczędnie" Kur..a czemu serwisant mi tego nie przestawił, zaprosiłem go właśnie między innymi dlatego że palnik się non stop załączał mimo że ustawiona temperatura pomieszczenia była osiągnięta ,przyjechał zrobił przegląd wymienił jakąmś część pewnie na gorszą wzioł dwie stówki i stwierdził że trzeba czekać na mrozy a problem nadal pozostał Dzisiaj miałem ustawioną temp. na FM 100na 18 stopni cały dzień było jakies 18,5-19 bo słoneczko przygrzewało więc piec nie powinnien się ani razu załączyć a jednak cały czas się załączał podgrzał sobie zasilanie do 30stopni palnik się wyłączył pompka sie zatrzymała przy ok 20stopni na kilkanaście sekund czasem na dłużej i ponownie to samo cały cykl trwa jakies 5 minut tak więc dzisiaj sie chyba palnik załączył ponad sto razy a nie powinien wogóle zaczeło mnie to juz wkur...ac więc go całkowicie wyłączyłem Mariusz wielkie dzięki jutro spróbuje wszystko poprzestawiać.Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
danielw 18.11.2011 20:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Listopada 2011 Jak macie podłączone odprowadzenie skroplin i wylot z zaworu bezpieczenstwa?przez oryginalny syfon, czy inny syfon a może bezpośrednio do kanalizacji?Do tej pory skropliny zlatywały do wiaderka, teraz podłączyłem do kanalizacji rura fi 40 poprzez gumową redukcję i okazało sie że nie spływa poprawnie bo po kilku minutach pracy palnika słychac bulgotanie i palnik wyłącza sie a na wyswietlaczu pojawia sie komunikat EA, prawdopodobnie zalewa komore palnika.Czyżby konieczne było prowadzenie rury ze spadkiem żeby nie tworzyc syfonu bo kondensat nie chce zleciec? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
romano78 18.11.2011 20:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Listopada 2011 Jak przyjdą mrozy też będzie taktował, poprostu jego moc minimalna jest za duża. Ja mam ten kocioł i walczę z taktowaniem od roku. Obecnie ustawiłem go tak, że pracuje ok. 20 min. i jest wyłączony ok. 30 min. Co możesz zrobić? 1. Zmniejsz mu max. moc parametr 1.A prawie do minimum ja ustawiłem 36. 2. Pompę ustaw na 2 bieg. 3. Parametr 3.A ustaw 0. 4. Parametr 3.b ustaw 15. 5. Parametr 3.c ustaw doświadczalnie jest to różnica temperatury wody od wyłączenia do ponownego załączenia, jeśli u ciebie wyłącza się przy 30st to wpisując w tym parametrze 12 kocioł załączy się przy temp wody 18. Aby kocioł się załączył muszą być spełnioone dwa warunki tzn. musi upłynąć czas wpisany w parametrze 3.b i temp. wody spaść o wartość z parametru 3.c Na FW 100 parametr prędkość rozgrzewania ustaw "oszczędnie" Zrobiłem wszystko według wskazówek ale nadal po osiągnięciu żądanej temperatury w domu czyli 18st. palnik się cyklicznie załącza na kilka sekund liczyłem najbardziej na parametr3.c zrozumiałem to tak że piec sobie bada co jakiś czas temperaturę wody w instalacji i jeśli spadnie poniżej 18stopni dopiero wtedy palnik się załączy ale nic to nie dało zresztą pompka też się załącza i wyłącza co jakiś czas gdy ustawiłem 3.c na 12 to gdy temp.wody spadła do23stopni palnik sie załączyłna kilka sekundi podgrzał do ok.33stopni i wyłączył. w menu tylko dla instalatora mam ustawione na ogrzewanie podłogowe temperatura projektowa 55stopni a max. temp.zasilania 60,a wpływ temperatury pomieszczenia na 100%wszyskie inne ustawienia z tego menu na poziomie podctawowym tak jak w tabeli w książce przypomnę jeszcze że mam 100%podłogówki tak więc temperatury już nie mogę za bardzo podnieść . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
odyseuszek 18.11.2011 21:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Listopada 2011 danielw- odprowadzenie kondensatu musi być ze spadkiem, jeżeli jest zasyfonowane to może nawet wywalać błąd bo palnik w ogóle nie odpali. Przerabiałem to przy podłączeniu pieca, światły "uruchamiacz" nie uwzględnił tego i po pół godziny pracy jak się syfon napełnił to był zong i błąd. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
danielw 18.11.2011 21:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Listopada 2011 odyseuszekTroche mnie to dziwi ze syfonu nie moze byc bo w kotle jest wlasnie to zrobione na zassadzie syfonu, wiec co moze szkodzic drugi syfon.No nic tak czy inaczej pozostawiam rurke ze spadkiem i powinno byc ok Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
odyseuszek 18.11.2011 22:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Listopada 2011 Nie mam pojęcia dlaczego tak się dzieje, mogę snuć tylko przypuszczenia, że jak jest drugi syfon i korek powietrza pomiędzy to powoduje to wzrost ciśnienia w układzie spalinowym podobną do zatkania komina i czujnik odcina dopływ gazu, gdyż u mnie wyskakiwał błąd EA. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
salik 19.11.2011 02:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Listopada 2011 Jest to o tyle dziwne że nawet w instrukcji jest napisane że skropliny muszą być podpięte przez syfon.A jaki miałeś ten syfon? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
odyseuszek 19.11.2011 06:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Listopada 2011 (edytowane) Wtedy miałem bezpośrednio do rury a syfonowało się bo wąż był za długi i wisiał, obecnie mam oryginalny syfon Junkersa, ale akurat rura od kondensatu jest podpięta tak samo bezpośrednio do rury kanalizacyjnej (w instrukcji serwisowej str 25 rys 12 - wyraźnie jest tak opisane) bo w tym syfonie "zasyfonowane" są tylko podpięcia dla zaworu bezpieczeństwa - w sumie ładny gadżet ale chyba niepraktyczny bo trzeba będzie uzupełniać wodę w syfonie żeby nie śmierdziało z kanalizy. Edytowane 19 Listopada 2011 przez odyseuszek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
salik 19.11.2011 09:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Listopada 2011 A to ja mam jeszcze inaczej u siebie zrobione. Odpływ skroplin mam w tej chwili do wiaderka (ale właśnie chciałem przepiąć do kanalizacji), a odpływ z zaworu bezpieczeństwa wsadzony jest w taki dziwaczny powykręcany syfon (nieoryginalny Junkersa). No i z tego syfonu niestety już śmierdzi Czyli jednym słowem odpływ skroplin powinien być wpięty bezpośrednio do kanalizacji bez żadnego syfonu? To jeszcze ostatnie pytanie - jaką rurą macie to podpięte? Karbowaną? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mariuszwa 19.11.2011 15:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Listopada 2011 (edytowane) Zrobiłem wszystko według wskazówek ale nadal po osiągnięciu żądanej temperatury w domu czyli 18st. palnik się cyklicznie załącza na kilka sekund liczyłem najbardziej na parametr3.c zrozumiałem to tak że piec sobie bada co jakiś czas temperaturę wody w instalacji i jeśli spadnie poniżej 18stopni dopiero wtedy palnik się załączy ale nic to nie dało zresztą pompka też się załącza i wyłącza co jakiś czas gdy ustawiłem 3.c na 12 to gdy temp.wody spadła do23stopni palnik sie załączyłna kilka sekundi podgrzał do ok.33stopni i wyłączył. w menu tylko dla instalatora mam ustawione na ogrzewanie podłogowe temperatura projektowa 55stopni a max. temp.zasilania 60,a wpływ temperatury pomieszczenia na 100%wszyskie inne ustawienia z tego menu na poziomie podctawowym tak jak w tabeli w książce przypomnę jeszcze że mam 100%podłogówki tak więc temperatury już nie mogę za bardzo podnieść .Żle zrozumiałeś znaczenie parametru 3.c. 3.c to jest histereza czyli różnica między temp. przy której wyłączył się kocioł a temp. przy której się załączy jesli np. wpisałeś wartość 12, a kocioł wyłączył się przy 33 st. to ponowne załączenie nastąpi przy (33-12=21) dokładnie 20,9. Pod warunkiem,że minął też czas określony w 3.b. Aby to działało tak jak opisałem musi być być wyłączona "automatyczna blokada taktowania" czyli 3.A ustawione na 0. Jeśli 3.A nie ustawiłeś na 0, to parametry 3.b i 3 .c niemają wpływu. Te parametry które opisałem mają wpływ na czas przerwy w pracy kotła u mnie to działa tak jak opisałem. Jeśli chodzi o czas pracy piszesz że u ciebie pracuje kilkanaście sekund wpisz mu więc w parametrze 1.A wartość minimalną 33 i musi dużo dłużej pracować. Jeśli chodzi o temp. wewnątrz to osiągnięcie jej nie wyłącza kotła, wyłącza go tylko temp. wody wyliczona wg. krzywej, a temp. wewen. tylko koryguje krzywą w pionie. jeśli temp.wewn. przkracza zadaną o 1 st. to temp. wody spada o 2 st. przy wpływie temp. pom. 100%. Ustaw parametry tak jak opisałem a krzywą zajmniemy się później. Edytowane 20 Listopada 2011 przez mariuszwa Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
danielw 19.11.2011 16:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Listopada 2011 A to ja mam jeszcze inaczej u siebie zrobione. Odpływ skroplin mam w tej chwili do wiaderka (ale właśnie chciałem przepiąć do kanalizacji), a odpływ z zaworu bezpieczeństwa wsadzony jest w taki dziwaczny powykręcany syfon (nieoryginalny Junkersa). No i z tego syfonu niestety już śmierdzi Czyli jednym słowem odpływ skroplin powinien być wpięty bezpośrednio do kanalizacji bez żadnego syfonu? To jeszcze ostatnie pytanie - jaką rurą macie to podpięte? Karbowaną? U mnie skropliny wpiete bezpośrednio do kanalizacji oryginalną karbowaną rurką ze spadkiem, tylko zredukowac trzeba było gumową tulejką przy wejsciu do kanalizacji zeby było szczelnie. Rurka z zaworu bezpieczenstwa wisi luzem- narazie nie mam na nią pomysłu, jak coś to zleci do kratki sciekowej. Ale u mnie jest jeszcze trzecia rurka, taka cieńsza plastikowa nie karbowana o srednicy około 12 mm , wystaje z pieca od dołu na jakies 10 cm i nie wiem do czego służy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
listek 20.11.2011 16:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Listopada 2011 Cześć.Pytanie może nie do mnie, ale odpowiem.Ja nie instalowałem żadnego syfonu. Rozwiązane mam to tak, jak na zdjęciu (instalator i serwisant nie widzieli problemu).Sam zrobiłem trójnik z kolanek i rurek fi25. http://fotofotki.pl/pliki_img/3yg0p8j5geod6cjtscjg_thumb.jpg Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
teco 20.11.2011 17:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Listopada 2011 Żle zrozumiałeś znaczenie parametru 3.c. 3.c to jest histereza czyli różnica między temp. przy której wyłączył się kocioł a temp. przy której się załączy jesli np. wpisałeś wartość 12, a kocioł wyłączył się przy 33 st. to ponowne załączenie nastąpi przy (33-12=21) dokładnie 20,9. Pod warunkiem,że minął też czas określony w 3.b. Aby to działało tak jak opisałem musi być być wyłączona "automatyczna blokada taktowania" czyli 3.A ustawione na 0. Jeśli 3.A nie ustawiłeś na 0, to parametry 3.b i 3 .c niemają wpływu. Te parametry które opisałem mają wpływ na czas przerwy w pracy kotła u mnie to działa tak jak opisałem. Jeśli chodzi o czas pracy piszesz że u ciebie pracuje kilkanaście sekund wpisz mu więc w parametrze 1.A wartość minimalną 33 i musi dużo dłużej pracować. Jeśli chodzi o temp. wewnątrz to osiągnięcie jej nie wyłącza kotła, wyłącza go tylko temp. wody wyliczona wg. krzywej, a temp. wewen. tylko koryguje krzywą w pionie. jeśli temp.wewn. przkracza zadaną o 1 st. to temp. wody spada o 2 st. przy wpływie temp. pom. 100%. Ustaw parametry tak jak opisałem a krzywą zajmniemy się później. Jaką masz wpisaną histerezę? U mnie jest chyba podobny problem. W sytuacji kiedy FW100 wylicza żądaną temperaturę na taką poniżej 30C, to kocioł zaczyna się włączać i wyłączać. Dodatkowo jest zimno: palnik się włącza, podgrzewa szybko na 30C to co przez niego tam przepływa. Po chwili się wyłącza, a temperatura szybko spada o 6-8C w dół (bo powrót z podłogówki jest przecież zimny). W efekcie podłogówka jest zimniejsza niż powinna być, bo dostaje tylko takie "strzały" po 30C co kilka minut. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mariuszwa 20.11.2011 18:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Listopada 2011 Jaką masz wpisaną histerezę? U mnie jest chyba podobny problem. W sytuacji kiedy FW100 wylicza żądaną temperaturę na taką poniżej 30C, to kocioł zaczyna się włączać i wyłączać. Dodatkowo jest zimno: palnik się włącza, podgrzewa szybko na 30C to co przez niego tam przepływa. Po chwili się wyłącza, a temperatura szybko spada o 6-8C w dół (bo powrót z podłogówki jest przecież zimny). W efekcie podłogówka jest zimniejsza niż powinna być, bo dostaje tylko takie "strzały" po 30C co kilka minut.U mnie histereza wynosi 12, ale mam grzejniki więc wyliczona temp.wody obecnie to ok. 40 st. Czyli grzeje do 40st przerwa gdy spadnie temp.wody do 27,9 grzeje ponownie. Sprawdź czy 3.A masz na 0, bo jeśli nie to ustawianie ręczne histerezy nie działa, a czas przerwy przejmuje fw 100 wg. własnego algorytmu, ale z tego co zauważyłem czas przerwy jest wtedy krótki Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mariuszwa 20.11.2011 18:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Listopada 2011 Jeszcze jedno piszesz, że szybko podgrzewa wodę do 30st zmniejsz mu więc moc parametr 1.A, ja ustawiłem 8 kW. i pracuje kilkanaście minut. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.