Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Kocioł Junkers Cerapur Smart ZSB 14-3C w praktyce


lukasz_p

Recommended Posts

spróbuje ustawić jak proponujesz ale boje sie o podłogówkę bo jak narazie mam wrażenie ze sie za szybko wychładza. nie wiem czy spowodowane to jest tym, że 10cm styropianu w podłodze to za mało, czy tym, że narazie piec nie rozgrzewa co bardziej niz do 39st i dlatego może podłogówka poprostu nie jest porządnie nagrzana.

 

dam znac czy sie zmieniło na lepsze

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 3,8k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

no właśnie nie do końca rozumiem dlaczego piec sie wyłącza. mam pkt. pocz. na 25st a punkt koncowy na 55st. jezeli temperatura żądana jest 35st i piec to osiągnie to wyłącza sie i czeka aż temperatura spadnie o 5st (tak mam ustawioną histereze). nie mógłby utrzymywać tej temperatury? albo jeżeli temperatura żadana spada i staje się mniejsza niż już jest na piecu to nie powinien zminiejszając moc grzania, ale ciagle paląc spróbować zejść do tej temperatury? mam ustawioną opcje ogrzew. wył do niższego poziomu na NIE, wiec z tego co rozumiem piec powinien grzac ale zmniejszajac moc i w ten sposób dojść do nizszej temperatury żadanej. może histereze powinienem ustawić na 0, czyli ją wyłączyć (o ile sie da). czy to ma sens?

 

william.bonawentura co masz na myśli pisząc "Kociołek będzie pracował stale z mocą minimalną jeśli zużycie podniesie ci się do 8,5m3/dobę"? nie do końca rozumiem co miales na mysli. z tego co wyczytałem do tej pory to takie ustawienie kotła żeby jak najdłużej pracował na niższej mocy = jak najmniej taktował, ma przynieść właśnie zmniejszenie zużycia gazu.

Jesli chcesz aby kociołek pracował dłużej, to spróbuj mu zmienić kilka parametrów:

- prędkość rozgrzewania_ "oszczędnie" (przyrost temp. będzie wolniejszy)

- pmpe jeśli masz na 1 biegu to ustaw na wyższy aby szybciej odbierał ciepło

- możesz także ograniczyć moc kotła oczywiście w rozsądnym zakresie ja ograniczyłem do 11 kW

Jeśli chodzi o histerezę 5 st to za mało myślę, że można dać kilka więcej.

Piszesz, że opcje ogrzew. wył do niższego poziomu ustawiłeś na NIE, to akurat nie ma wpływu na czs pracy, ten parametr że powoduje kocioł będzie wyłączony podczas pracy w trybie oszczędnym aż temp wewn. spadnie do temp. zadanej.

Jeśli ustawiszna tak to kocioł będzie pracował tylko na niższej temp. zasilania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zauważyłem, że kilka osób miało problem z prawidłowym ustawieniem FW100 - pomieszczenia były albo niedogrzane, albo przegrzane.

U mnie było podobnie, ale w końcu udało się znaleźć odpowiednie ustawienia.

 

Ale po kolei.

Kocioł to Cerapur Modul ZSB 22 (wiem, wiem - przewymiarowany, ale teraz z tym nic już nie zrobię)

Histereza kotła - 10 stopni C.

Pokrętło CO ustawione na 1.

FW100 z czujnikiem na północnej ścianie.

 

Ogrzewanie podłogowe w całym domu.

Dom ma około 190 m.kw. powierzchni (ogrzewane około 150).

Mur 25cm porotherm, izolacja 2 x 10cm styropianu.

 

Standardowo ustawiony FW100 nie był w stanie dogrzać domu. Ustawienia były takie:

- ogrzewanie podłogowe

- temperatura projektowa 45

- maksymalna zasilania 35

- wpływ otoczenia 30%

- akumulacja budynku 50%

 

Chcąc mieć 21 stopni C, musiałem ustawiać 24-25 stopni.

Opisałem problem serwisowi Junkersa (a właściwie RBPL). Potwierdzili moje przypuszczenia - standardowe ustawienia są po prostu jakąś tam próbą dopasowania urządzeń do przeciętnych instalacji. Poradzono mi przejście na własną krzywą grzewczą:

- punkt początkowy 20-25

- punkt końcowy 38-45

- wpływ otoczenia 0% przez pierwszy dzień, potem stosownie do własnych potrzeb (np. 30%)

- akumulacja budynku 50%

 

Ustawiłem 25 i 45. Mija kolejny dzień i automatyka zaczęła wreszcie sterować kotłem jak należy. Mam w domu cały czas 21 stopni C, +/- 0.3.

 

Pytałem też RBPL, jaki wpływ na algorytm sterujący kotłem ma akumulacja cieplna i wpływ otoczenia. Niestety, nie podano mi konkretnego wzoru.

Natomiast wyjaśniono, że akumulacja 10%-30% jest właściwa konstrukcjom lekkim, np. domkom letniskowym. Z kolei 60% i więcej to zazwyczaj budynki o dużej liczbie pomieszczeń i kondygnacji - hotele, biura (ale takie bez open space), bloki mieszkalne.

Parametr ten nie powinien być mylony ze stopniem zaizolowania budynku. Styropian czy wełna mineralna nie są akumulatorami ciepła. Są nimi natomiast ceglane i betonowe ściany, posadzki. Im więcej ścian i posadzek, tym dłużej trwa nagrzewanie budynku. Zwiększenie akumulacji cieplnej oznacza, że sterownik wcześniej nakazuje rozpoczęcie grzania, a także wcześniej je kończy. Po prostu steruje przesunięciem czasowym włączania/wyłączania pieca, tak aby o danej godzinie osiągnąć zadaną temperaturę.

Generalnie, domy jednorodzinne powinny trzymać się 50%.

 

Ustawienie wpływu otoczenia na 30% oznacza, że od temperatury dyktowanej przez sterownik pogodowy, możliwe będzie odchylenie wynoszące +/- 2 stopnie C.

 

Na koniec zapytałem, jaki wpływ na to wszystko mają ustawienia histerezy i mocy pieca. Odpowiedziano mi, że po podpięciu pogodówki wartościami histerezy dynamicznie steruje FW100. Moc potrzebna w danym momencie jest zmieniana, stosownie do zadanych parametrów grzania i temperatury na zewnątrz budynku. Można niby przyciąć górną granicę, ale skoro kocioł i tak grzeje korzystając z najmniejszej dostępnej mocy, to nie ma to sensu - gazu pójdzie tyle samo, a rozruch trwa zaledwie kilka sekund.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawie wszystko powyższe jest zgodne z moimi obserwacjami, poza kwestią histerezy. Według mnie tej funkcji nie przejmuje FW100 i piec ma ją zadaną w opcjach serwisowych. Jeżeli ustawi się na 5 stopni to piec się będzie włączał po spadku temp. zasilania o 5 stopni i FW100 nie ma tu nic do powiedzenia.

Właśnie realne oszczędności można chyba uzyskać na tym parametrze, jak dałem 5 stopni to spalanie skoczyło o 30% jak zjechałem do 11 (tak wychodzi z obliczeń różnica między zasilaniem a powrotem) to spadło o 10%.

Teraz zamierzam poeksperymentować z mniejszą histerezą ale niższą krzywą, choć pewnie nic z tego nie wyjdzie bo mam mieszaną instalację.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja również posiadam Junkersa z FW 100 i prawie w całości zgadzam się z tym co napisali dwaj poprzednicy.

Również ja wybrałem krzywą pkt. pocz.- pkt. koń. ponieważ daje ona większe możliwości regulacji.

Posiadam tylko grzejniki krzywą ustawiłem 31/49 temp. wewn. trzyma +- 0,4.

Histereza 12 st. Jeśli chodzi o histerezę to FW 100 przejmuję ją jeśli na kotle w parametrze 3.A wpiszesz 1.

Jeśli 3.A ustawisz 00, to kocioł będzie pracował wg. histerezy czyli parametr 3.C, oraz czasu wpisanego w parametr 3.B, z tym że aby kocioł się załączył muszą być spełnione warunki z obu parametrów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie z moich obserwacji wynika, że wpisanie w 3A wartości 1 nie ma wpływu na histerezę. Mam załączoną automatyczną blokadę taktowania i najpierw zmniejszyłem histerezę do 5 co odbiło się większym zużyciem gazu, potem zwiększyłem do 12 - zaczęło nie dogrzewać i doszedłem do 11, co pokrywa się z projektem. Wydaje się to też o tyle logiczne, że każdy układ może mieć inne parametry pracy czyli temp. zasilania i powrotu i sterowanie przez automatykę mogłoby nabruździć. Edytowane przez odyseuszek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja miałem przez dwa lata na podłogowym bo mam tylko podłogę. Wczoraj przestawiłem na krzywą i przy -10 mam na zasilaniu 32 stopnie tak jak wcześniej . Co do 3a-3c to mam 00, 03, 10 jestem bardzo zadowolony z pieca i rachunków tylko nie wiem czy to przestawiać ? Może jak jest podłogowe i oszczędnie to ustawia się jak trzeba.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tez ogrzewam ok 95m2 tym kociołkiem + zasobnik junkersa 120 litrów. dom nowy, w podłodze 2 x 5 cm styro, sciany 25cm porotnherm + 15 cm styro. gora narazie nie zamieszkana i nie ocieplona, na stropie betonowym rozwinalem 2 x 15 cm wełny. jest to dopiero drugi miesiac grzania ale (narazie bez podawania nastawień) zastanawiam sie czy 6,5m3 gazu GZ-50 na dobe to ogólnie nie za dużo jak na taki metraż? i jeszcze pytanie o taktowanie pieca, czy jak w ciągu godziny wyłącza sie 3 razy to jest to do zaakceptowania, czy jeszcze bawić się dalej z ustawieniami? chciałbym oczywiście żeby piec prawie wogóle się nie wyłączał tylko pracował z minimalną mocą ale nie wiem czy komukolwiek to sie udało. dodam, że mam 60m2 podłogówki i 3 grzejniki.

 

Jaka temperatura w pomieszczeniu ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Sam "walczyłem" z ustawieniami kotła oraz FW100 (teraz to mój 3 sezon).

Stosujecie różne niestandardowe ustawienia (ograniczenie mocy taktowania, itp).

Teraz aura prawdziwie zimowa - temperatury ok -15 zweryfikują te ustawienia.

Moja propozycja jest taka, aby wpisywać jakie wprowadziliście modyfikacje, jaka macie temperaturę w domu, układ grzewczy, powierzchnię grzewczą i zużycie gazu.

U mnie sytuacja wygląda następująco:

- tylko podłogówka 200m^2 (1000m rurki), bk+12 styro, dach 25-30wełny, podłoga 10-12cm styro

- temperatura na zewnątrz -10 do -16 (średnio -13) - zużycie gazu 10m^3/24h (CO+CWU 120l+kuchenka), temp w domu - 20,5 stopnia

- temeratura z kotła 40-43 stopnie, zasilanie podłogówki 28-30 stopni

 

ustawienia FW100:

- temp projektowa - 35

- maksymalna zasilania - 70

- wpływ pomieszczenia - 70%

- akumulacja - 50%

- min. temp zewn - 20

- prędkość nagrzewania - szybko

Zewnętrzny czujnik do pogodówki. Brak wspomagania kominkiem/kozą

 

NIe wiem co mozna jeszcze pozmieniać?

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie 160m2 i tez tylko podlogowka.

 

ogolne parametry budynku podobne do Ciebie

 

spalanie ok 10m3/doba.

5-19 21,5C - oszczędzanie w nocy na 21C

 

pierwszy sezon

 

temperatura projektowa 37C ( dziwne, ze u Ciebie na piecu przekracza 40C przy takiej temp. projektowej i minimum na zewnątrz -20C)

u mnie nie przekracza temp projektowej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Sam "walczyłem" z ustawieniami kotła oraz FW100 (teraz to mój 3 sezon).

Stosujecie różne niestandardowe ustawienia (ograniczenie mocy taktowania, itp).

Teraz aura prawdziwie zimowa - temperatury ok -15 zweryfikują te ustawienia.

Moja propozycja jest taka, aby wpisywać jakie wprowadziliście modyfikacje, jaka macie temperaturę w domu, układ grzewczy, powierzchnię grzewczą i zużycie gazu.

U mnie sytuacja wygląda następująco:

- tylko podłogówka 200m^2 (1000m rurki), bk+12 styro, dach 25-30wełny, podłoga 10-12cm styro

- temperatura na zewnątrz -10 do -16 (średnio -13) - zużycie gazu 10m^3/24h (CO+CWU 120l+kuchenka), temp w domu - 20,5 stopnia

- temeratura z kotła 40-43 stopnie, zasilanie podłogówki 28-30 stopni

 

ustawienia FW100:

- temp projektowa - 35

- maksymalna zasilania - 70

- wpływ pomieszczenia - 70%

- akumulacja - 50%

- min. temp zewn - 20

- prędkość nagrzewania - szybko

Zewnętrzny czujnik do pogodówki. Brak wspomagania kominkiem/kozą

 

NIe wiem co mozna jeszcze pozmieniać?

 

Pozdrawiam

 

Ja uważam że max zasilanie 70 stopni przy kondensacie to nieporozumienie tym bardziej, ze masz podłogowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja uważam że max zasilanie 70 stopni przy kondensacie to nieporozumienie tym bardziej, ze masz podłogowe.

 

To że mam ustawione 70 stopni nie znaczy ze taka temeratura kiedykolwiek "pojdzie" w rurki.

Mieszacze maja standardowe zabezpieczenie 55 stopni.

W sumie nie pamietam czemu taka temperaure ustawilem? A w ten sposob nie ustawia sie bardziej stromej krzywej grzewczej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma problemu, że masz mieszacze, ale po ciorta kupowac kondensata skoro nie korzystasz z jego możliwości !!!

ale czemu tak mówisz?

 

Cyta ze strony junkersa : "Zjawisko kondensacji wymaga temperatury spalin poniżej 57°C. Z tego względu, montując kocioł kondensacyjny do już istniejącej instalacji c.o. najczęściej stosuje się rozwiązanie o parametrach instalacji 70/50°C (70°C - temperatura wody zasilającej, 50°C - temperatura wody powracającej)"

 

 

U mnie temperatura z kotla to 35-45stopni. W czym przeszkadza ustawienie na 70? Tak jak pisalem chcialem miec bardziej stroma krzywa grzewcza - ale nie wiem czy tak to dziala.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie zużycie ostatnio (dzień -10st. Noc -15st) to 10m3/dobę na CO + CWU 100l + kuchenka. Parter podłogówka ok. 70m2, temp. projektowa: 42st., piętro grzejniki ok. 70m2, krzywa pkt. pocz.- pkt. koń.: 29 - 47st. Ocieplenie: 15cm styro ściany, 10cm styro podłoga, 25 wełna dach, reku, grzanie to 20st. przez 8h/dobę, reszta to oszczędzanie dla 19,5 st.

Zrobiłem próbę dla ustawień pieca:

3.A – 00

3.B – 15

3.C – 10

i porównałem z:

3.A – 01

3.B – 00

3.C – 10

Zużycie gazu wyszło identyczne dla ostatnich dwóch dni.

 

Mam pytanie czy da się gdzieś ustawić histerezę temp. CWU w zbiorniku, bo czasem temp. wody musi spaść aż o 15-20st. zanim piec zacznie nagrzewać wodę ?

 

newpeter

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czas podać rzeczywiste spalanie w zimie:

u mnie ostatnia doba to:

temp zewnątrz w nocy/dzień: -17 / -10

Grzanie 21,5C w godz. 5.30 - 11.30, 15.00 - 20.00 , pozostałe godziny to oszczędzanie 19,5C

dom 140m, dół podłogowe,góra grzejniki

od.17.00 wspomagam kominkiem z DGP

ustawienia na FW200:

Grzejniki 55/750C

Podłogowe 30/500C

Wpływ temp 70%

Akumulacja cieplna 70%

 

zużycie gazu 9 m3 ziemnego

 

dużo ?czy da radę?

Powiedzcie proszę bo to mój pierwszy sezon. Może coś zmienić? I'm laik :)

Wcześniej przy temp. zewn ok 0 zużycie było ok 4 - 4,5m3

pozdrawiam!

Edytowane przez JANUSZ757
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powierzchnie mamy podobne i spalanie również o ile dane podajesz bez cwu i kuchni

Pozdrawiam

 

Czas podać rzeczywiste spalanie w zimie:

u mnie ostatnia doba to:

temp zewnątrz w nocy/dzień: -17 / -10

Grzanie 21,5C w godz. 5.30 - 11.30, 15.00 - 20.00 , pozostałe godziny to oszczędzanie 19,5C

dom 140m, dół podłogowe,góra grzejniki

od.17.00 wspomagam kominkiem z DGP

ustawienia na FW200:

Grzejniki 55/750C

Podłogowe 30/500C

Wpływ temp 70%

Akumulacja cieplna 70%

 

zużycie gazu 9 m3 ziemnego

 

dużo ?czy da radę?

Powiedzcie proszę bo to mój pierwszy sezon. Może coś zmienić? I'm laik :)

Wcześniej przy temp. zewn ok 0 zużycie było ok 4 - 4,5m3

pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...