Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Kocioł Junkers Cerapur Smart ZSB 14-3C w praktyce


lukasz_p

Recommended Posts

Dzięki za odpowiedź.

Powiedz mi jeszcze czy oddzielnie dawać kabel do sterowania na parter i na piętro czy wystarczy jedno sterowanie?

I gdzie nalepiej umieścić sterowanie (w przedpokoju, salnie ...) - czy może nie ma to znaczenia? (ale czy to sterowanie nie jest zarazem czujnikiem temperatury)?

 

Jeśli masz dwa obiegi grzewcze (np. podłogówka i grzejniki) to wtedy możesz dać dwa piloty obsługujące swoje obiegi.

Pilot powinien wisieć w pomieszczeniu referencyjnym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 3,8k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

czy oddzielnie dawać kabel do sterowania na parter i na piętro czy wystarczy jedno sterowanie?

Kabel jest tani, więc jeśli możesz to daj 2: na parter i na piętro, bo później tego nie zmienisz. Jak przyjdzie zima, to zobaczysz, które miejsce będzie bardziej reprezentatywne, parter czy piętro. Jeśli masz 2 niezależne obwody, to jeśli zajdzie taka potrzeba, będziesz też mógł wtedy zamontować niezależne sterowanie obydwoma kondygnacjami - u mnie akurat się przydało. Jeśli sterownik kotła na to nie pozwoli, to można sterownikiem pokojowym typu on/off odcinać jeden obwód za pomocą elektrycznego zaworu. W ten sposób możesz sterować niezależnie dużą ilością obwodów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Panowie. W domu będę miał po całości podłogówkę. Chciałbym mieć dwa obwody. Dzisiaj będę rozmawiał z hydraulikiem więc ustalimy co i jak.

 

Ja mam tak. 100% podłogi, 2 szafki góra i dół . Sterownik na dole w salonie. Na górze mam normalanie wsio zrobione z jednym ale mam zasilanie przy szafce i z każdego pokoju kable do skrzynki . Miałem robić te cudaki co zamykają obiegi po osiągnięciu zadanej temp w pokoju , ale okazało się zbyteczne tak, że zrób sobie wsio w razie W.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie.

tak rozmyslam sobie nad tym ogrzewaniem i zastanawiam sie czy jest możliwe podłączyc do instalacji tego pieca obsługującego podłogówke z kaloryferami kominka z płaszczem wodnym żeby to jakoś współgrało ze sobą ???? Czy ktoś ma cos takiego założonego ??? zastanawiam sie czy wogóle taka instalacja może jakos funkcjonować i czy jest oplacalna???

Pozdrawiam i czekam na odpowiedzi.

Ja tak mam. Kociołek jak w temacie, kominek z płaszczem wodnym i bufor. Ciepło do kalafiorów i podłogówki pobierane jest z bufora. Całością steruje sterownik kominka TATAREK. Jak sterownik załącza pompę od kominka to wyłącza kocioł gazowy. Jedynym celem pracy sterownika jest utrzymanie temperatury w buforze, Jak pali się w kominku to kominkiem, jak się nie pali to kociołkiem gazowym.

Czy się opłaca - nie wiem. Jak masz DUŻO drewna za darmo lub bardzo tanio to pewnie tak.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ludzie Prosze pomozcie jesien sie zbliza i trzeba wkoncu kupic piec. Byla wersja junkers comfort 16kw + jakis zasobnik 120l, obecnie myslalem nad junkers modul 14kw - czyli w sumie smart z zasobnikiem warstwowym.Moze jednak nie ma co szalec i wziac smarta 14kW ? Brak elektronicznej pompy co moze odbijac sie jakos na uzytkowaniu i zuzyciu gazu ?. Dzis w pewnym sklepie nastraszono mnie ze Junkers jest awaryjny, drogie czesci i salbe wymienniki/zasobniki. Ponoc lepszy vaillant, zachwalano mi lodowke immergasa bo ma wymiennik z nierdzewki. Kogo tutaj sluchac i co wybrac aby na lata miec spokoj ?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko się psuje - weź najtańszy (mniejsza strata jak trzeba kupić nowy) i z najlepszym dostępem do serwisu. Junkers obecnie daje nawet 5 lat gwarancji jak zakup w autoryzowanym serwisie i autoryzowany montaż - choć pewnie wychodzi sporo drożej niż zakup w internecie i nie autoryzowany montaż.

Pompa elektroniczna to jakaś tam oszczędność energii, ale czy warto dopłacać, według mnie nie. Mój działa już dwa lata i póki co nie narzekam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piec sprzedaje mi autoryzowany serwisant junkersa i Pani z infolinii powiedziala ze przysluguje wtedy 5 lat gwarancja. Co do ceny serwisanta a netem wychodzi mi podobnie tyle ze u serwisanta 8% Vat a w sklepie 23% i moge odliczyc 15%.

Z czym wiaze sie oszczednosc energi jesli ma sie pompe elektroniczna ? Oszczedzam prad czy gaz wtedy ?

Co do psucia sie tego wlasnie obawiam sie przy modulu bo jest to jedna calosc wiec jak cos padnie to zapewne sa spore wydatki. Nie wiem czy takim zlotym srodkiem nie jest wybor comforta, tylko czy doplata 2000zl przeklada sie na jakies zyski/wytrzymalosc bo jedynie widze ze pompa jest elektroniczna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam wyceny co do kotlow, o ktore pytalem wyzej. Czy to normalne ceny :

 

- junkers smart 14kw + zasobnik Junkersa 120l + pogodowka, pompa cyrkulacji, podlaczenie pod podlogowke na jeden obieg, zaory bezpieczenstwa itp. 9300 netto

 

- comfort 16kw + zasobnik nie junkersowski i to co powyzej 10800 netto

 

- modul 14kw i to co powyzej za 12000

 

Dokonuje tego serwisant junkersa mowil ze montaz piec i wykonanie kotlowni to ok 2500, pompa cyrkulacji 450zl(jakas dobra), szacht kominowy 550zl, cos mowil o zaworach i przylaczeniach ok 1200. Ceny sa ok czy cos mi tu sciemnia bo jest swiadomy ze umie liczyc i pokazalem mu ostatnio ceny z internetu.

Doradzcie prosze przy tych cenach co brac :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opcja 1 wygląda na sporo za dużo, smart 14kw + zasobnik 120l + pogodówka płaciłem 5500 brutto (z 22%VAT) obecnie na allegro chyba nie dużo drożej (jakieś 5900 brutto, czyli 4800 netto) ; pompa do cyrkulacji od 150 do 300 zł brutto reszta zbyt mało danych ale zsumuj ceny na allegro i będziesz wiedział co i jak, jednak 4300 netto raczej się nie uzbiera, .
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich serdecznie. Stoję przed dylematem, który pewnie wszystkim z Was spędzał sen z powiek - wybór kotła.

Doszedłem wreszcie do wyboru między:

- Junkers Cerapur SMART ZSB 14-3C lub

- Immergas Victrix X 12 2I

 

Do tego mały ale ciepły i "szybki" zasobnik 100l - 120l- prawdopodobnie Biawar WE-100.74A i pompa cyrkulacyjna Grundfos UP 15-14

 

Skłaniam się coraz bardziej ku Junkersowi, bo za te same pieniądze ma wbudowany zawór trójdrożny i konsolę przyłączeniową z zaworami, wygląda też na solidniejszy.

Automatyka pogodowa kosztuje tyle samo w obu przypadkach.

 

Pytania do Was:

1. jak w tym kotle wygląda podłączenie czujnika temperatury w zasobniku c.w.u? Czy trzeba dokupić ten oryginalny Junkersa (i czy on będzie pasować do zasobników innych producentów). Na płytce w kotle jest do jego podłączenia jakieś specjalne gniazdko - czy wtyczka od przewodu czujnika jest standardowa i każdy by pasował? Jak rozwiązaliście to u siebie?

 

2. Wyjście C.W.U - nastawić grzanie w zbiorniku na temperaturę "gotową" do puszczenia w rury (np na 45st.), czy może wyższą (np 70) i zastosować podmieszanie z zimną wodą na wyjściu z zasobnika przy użyciu jakiegoś trójdrożnego zaworu termostatycznego? Druga opcja to chyba więcej wody ciepłej dostępnej "na już", ale czy warto? I jak to współgra z cyrkulacją? Nie wychłodzi zbiornika?

 

3. Czy wg Was warto, przed położeniem podłóg, rozciągnąć w pomieszczeniach na wylewce jakieś czujniki przylgowe i doprowadzić ich przewody do szafek rozdzielaczy? Może kiedyś zrobię jakieś sterowanie temperaturą poszczególnych pętli. Jeśli tak - jakie to powinny być czujniki? Czy raczej olać cały temat, bo pogodowa automatyka dla tego kotła daje radę?

 

4. Powrót z wężownicy zasobnika - gdzie go podpiąć? Trójnikiem do powrotu C.O. do kotła (nie ma osobnego kroćca na kotle)?

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opcja 1 wygląda na sporo za dużo, smart 14kw + zasobnik 120l + pogodówka płaciłem 5500 brutto (z 22%VAT) obecnie na allegro chyba nie dużo drożej (jakieś 5900 brutto, czyli 4800 netto) ; pompa do cyrkulacji od 150 do 300 zł brutto reszta zbyt mało danych ale zsumuj ceny na allegro i będziesz wiedział co i jak, jednak 4300 netto raczej się nie uzbiera, .

 

Facet zapewno ma troche wyzsze ceny ale aby mam pewnosc odpowiedniego montazu i mozliwosci przedluzenia gwarancji na 5 lat. Skoro kociol z zasobnikiem i pogodowka to ok 6000zl to do tego dochodzi jego montaz 2500, cyrkulacja 450 br , szacht 500, czujnik ograniczenia temperatury podlogowki, zapewne jakies zawory, przyłącza czy zawor bezpieczenstwa i dochodzi sie do tych 10 tys. Najgorsze ze nie wiem co trzeba jeszcze dokupic do kotla aby go podlaczyc zeby dzialal z zasobnikiem, podlogowka i cyrkulacja.

 

Bardzo mysle czy nie dolozyc 3 tys i miec lodowke modula bo chyba cena tego zestawu u mojego instalatora jest bardziej korzystna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli 9300 jest z montażem to już prędzej, zrozumiałem, że 9300 bez montażu - dwa lata temu u mnie robocizna wyszła 1000 zł.

Co do tej 5 letniej gwarancji to trochę pic na wodę, bo normalny przegląd kosztuje u autoryzowanego instalatora/serwisanta 250 zł, ale jak przedłużający gwarancję to już 300, po trzech ponad 400, a po czterech jeszcze nie mają cen. Tak więc normalnie serwisując co 2 lata płacisz łącznie 550 zł przy 3 letniej gwarancji, a przy 5 letniej pewnie minimum 1200.

Umów się z facetem na kompleksowe wykonanie kotłowni i wyraźnie wpisz w umowę, że wykonuje na gotowo, a cena obejmuje całość niezbędnych materiałów i urządzeń. U mnie oprócz kotła i zasobnika, jest pompa cyrkulacji, ze dwa zawory zwrotne, zawór ESBE do podmieszania w podłogówce, pompa do podłogówki, rozdzielacz z przepływomierzami do podłogówki, zestaw kominowy, naczynie przeponowe do CWU i zestaw spalinowy, reszta to rurki i zawory.

 

PS. jak ci nie zależy na wyglądzie to jak się coś zepsuje to zwykle lepiej mieć osobno zasobnik i kocioł, zawsze możesz wymienić każdy element osobno również na innego producenta, a tak jesteś skazany na naprawę lub kupno wszystkiego na nowo.

Edytowane przez odyseuszek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wlasnie jedyna rzeczy, ktora jest przeciw lodowce to ze jest to jedna calosc i jak sie zepsuje ciezej cos wymienic niz w przypadku smarta i zasobnika. Biora lodowke mam ladne urzadzenie do tego pompa elektroniczna i zasobnik warstwowy.

Cena 9300 netto +8% obejmuje juz wszystkie urzadzenia,zawory szacht, pogodowke i robocizne. Przy lodowce ma to byc 12000 netto

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobry,

kocioł mam i używam w prawdzie już od kwietnia (mieszkamy, na razie tylko CWU) ale dopiero teraz, przed sezonem grzewczym zacząłem się doktoryzować z ustawień. NA MARGINESIE: Grzejecie juz?

 

Na razie bawię się ciepłą wodą. Dotychczasowe zużycie mieliśmy na poziomie 17-20m3/mc. 2 osoby, 2 prysznice, z rzadka używana wanna. Wiem, że już wiele z tego nie urwę, ale podczas ustawiania nasunęło mi się kilka pytań.

 

1. Odkryłem coś takiego jak programy dla ciepłej wody:)

ustawiłem:

6-22 = 44 stC

22-24 = 48 stC

24-6 = 40 stC

Na piecu pokrętłu ustawione na 4. (48stC).

I pytanie - czy takie przeskoki o kilka stopni w ciągu dnia nie spowodują w rzeczywostości większego zużycia niż gdyby temp. była w miarę równa?

 

2. CO mam wyłączone ale maks. temp. zas. ustawiona na 55stC. Tymczasem na FW100 można odczytać, że aktualna temp. zas. wynosi 63 stC. To jakoś wynika z grzania CWU? i czy przy takiej temp. w ogóle zachodzi kondensacja?

 

3. Mimo powyższych ustawień pokazuje mi temp. wody w zasobniku 50.8 st. Czy taki rozjazd w stosunku do programu jest normalny?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ustaw wodę na 40 stopni, ogranicz godziny w których ma być ciepła np. 6-8 i 20-22 (chyba że cały dzień bierzesz prysznic), ewentualnie w pozostałych godzinach jeśli potrzebna w kuchni to 36. ogranicz moc kotła przy grzaniu cw do 45% i nawet przy cyrkulacji powinieneś zejść do 15m3/m-c, a bez cyrkulacji do 10m3/m-c. Właśnie ograniczenie mocy pozwoli na większe wykorzystanie kondensacji jednak przy dłuższym czasie nagrzewania.

Przegrzewanie niestety nieuniknione z uwagi na bezwładność układu (wężownicy), jak zaobserwowałem palnik wyłącza się jak zasobnik osiągnie żądaną temp. ale potem na samej pracy pompy wychładzającej wężownicę następuje podbicie o dodatkowe ok. 2 stopnie, jeżeli moc grzania cw nie masz ograniczoną to nawet więcej bo temp zasilania zaraz po wyłączeniu palnika jest wyższa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ustaw wodę na 40 stopni, ogranicz godziny w których ma być ciepła np. 6-8 i 20-22 (chyba że cały dzień bierzesz prysznic), ewentualnie w pozostałych godzinach jeśli potrzebna w kuchni to 36. ogranicz moc kotła przy grzaniu cw do 45% i nawet przy cyrkulacji powinieneś zejść do 15m3/m-c, a bez cyrkulacji do 10m3/m-c. Właśnie ograniczenie mocy pozwoli na większe wykorzystanie kondensacji jednak przy dłuższym czasie nagrzewania.

 

Hej, dzieki za rzeczową odpowiedź.

Na 40stC jak rozumiem mam ustawić pokrętłem na kotle? a w godzinach w których biorę prysznic ustawić na sterowniku na wyższą?

Czy przez te 40 stC masz już na myśli tę wyższą temp (dla nas to za mało :) ). Jak ograniczyć moc kotła do 45%? Która to opcja i gdzie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...