Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Kocioł Junkers Cerapur Smart ZSB 14-3C w praktyce


lukasz_p

Recommended Posts

lukasz masz ustawione jak w książce na 57 stronie czy coś zmieniałeś bo dziwne u mnie już wali 45 stopni 2 dni. A suszenie mam na 17 dniowym cyklu do 9 stycznia.

 

tacim ustawiałem na FW100 w dniu 24.12; na 15 dni (do 8.01), był tam parametr "maksymalna temperatura zasilania" czy jakoś tak :oops: i ja go ustawiłem na 40oC. W zasadzie to nie wiem czy dobrze :roll:

.. ale działa ok, codziennie wzrasta max o 2 oC :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 3,8k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Witam, Mam problem z wyregulowaniem tego kotła. Dom w zabudowie szeregowej, kocioł jak w temacie, zasobnik Junkers ST 120 - 2 E, regulator FW 100 umieszczony w wiatrołapie, czujnik pogodowy, ogrzewanie podłogowe z możliwością regulacji głowicami termostatycznym w wiatrołapie, kuchni i 2 łazienkach, w pozostałych 4 pomieszczeniach grzejniki kermi x2 z głowicami herz mini, w salonie kominek bez płaszcza wodnego, ale z instalacją umożliwiającą dogrzewanie pomieszczeń na piętrze, nie podłączony do instalacji co, brak mieszacza,

I tu zaczynają się problemy, żeby to wszystko zgrać. Instalator ustawił parametry standardowo we wszystkich segmentach, nie biorąc pod uwagę zróżnicowanych warunków np kominka.

Mimo ustawionej na FW100 temperaturze grzania 20 st, oszczędzania 18,5 st. temperatura była wyższa o ok. 3 st (poprawiło się po zmniejszeniu temperatury końcowej na krzywej grzania do 70 st.i przestawieniu wpływu temperatury pomieszczenia na 80%- było 30%- teraz jest ok. 1- 1,5 stopień wyższa niż żądana- czy można jeszcze to poprawić)

W związku z tym mam kilka pytań:

1. Na jakim poziomie najlepiej ustawić temperaturę zasilania i cwu na kotle

2. Jak najlepiej ustawić wpływ temperatury pomieszczenia

3. Na jakim poziomie ustawić maksymalną temperaturę zasilania w FW 100

3. Przy zapalonym kominku, mimo wzrostu temperatury w pomieszczeniu piec nadal jest włączony temp. zasilania 45-50 st.- tutaj nie mam pomysłu jak to poprawić

4. Przy takim mieszanym CO jaka jest optymalna ekonomiczna temperatura zasilania na kotle (podłogówka niskotemperaturowa- 40-50 st., grzejniki do 75 st)-jak to pogodzić.

 

ad. 3 czy w wiatrołapie też temperatura wzrasta jak grzejesz w kominku?

 

Jak u ciebie pomieszczeniem reprezentatywnym jest wiatrołap ( miejsce mocowania FW100) to paląc w kominku wystarczy otworzyc drzwi do wiatrołapu i dterownik będzie działał na ciepło z kominka 8)

 

Normalnie ster powinien być w/g mnie np. w holu, salonie ( tam gdzie ma być optymalna ustawiona tempreatura a grzanie kotłem spowoduje zmiane temp. do zadanej na sterze ) w wiateołapie najczęściej jest 1-2 st. zimniej niż w całym domu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, Mam problem z wyregulowaniem tego kotła. Dom w zabudowie szeregowej, kocioł jak w temacie, zasobnik Junkers ST 120 - 2 E, regulator FW 100 umieszczony w wiatrołapie, czujnik pogodowy, ogrzewanie podłogowe z możliwością regulacji głowicami termostatycznym w wiatrołapie, kuchni i 2 łazienkach, w pozostałych 4 pomieszczeniach grzejniki kermi x2 z głowicami herz mini, w salonie kominek bez płaszcza wodnego, ale z instalacją umożliwiającą dogrzewanie pomieszczeń na piętrze, nie podłączony do instalacji co, brak mieszacza,

I tu zaczynają się problemy, żeby to wszystko zgrać. Instalator ustawił parametry standardowo we wszystkich segmentach, nie biorąc pod uwagę zróżnicowanych warunków np kominka.

Mimo ustawionej na FW100 temperaturze grzania 20 st, oszczędzania 18,5 st. temperatura była wyższa o ok. 3 st (poprawiło się po zmniejszeniu temperatury końcowej na krzywej grzania do 70 st.i przestawieniu wpływu temperatury pomieszczenia na 80%- było 30%- teraz jest ok. 1- 1,5 stopień wyższa niż żądana- czy można jeszcze to poprawić)

W związku z tym mam kilka pytań:

1. Na jakim poziomie najlepiej ustawić temperaturę zasilania i cwu na kotle

2. Jak najlepiej ustawić wpływ temperatury pomieszczenia

3. Na jakim poziomie ustawić maksymalną temperaturę zasilania w FW 100

3. Przy zapalonym kominku, mimo wzrostu temperatury w pomieszczeniu piec nadal jest włączony temp. zasilania 45-50 st.- tutaj nie mam pomysłu jak to poprawić

4. Przy takim mieszanym CO jaka jest optymalna ekonomiczna temperatura zasilania na kotle (podłogówka niskotemperaturowa- 40-50 st., grzejniki do 75 st)-jak to pogodzić.

ad.1. na początek na 1, jeśli grzejniki nie dają rady przy takiej temp. to na 2,3 itd

ad.2. tylko doświadczalnie, skoro masz w wiatrołapie (kto to wymyślił ? ) to zakładam, że tam jest chłodniej niż w salonie, więc nie 100%

ad.3. bo działa pogodówka, pokojowy czujnik jest na tyle daleko, że nie ma wpływu zapewne

ad.4. jak najniższa, jeśli nie było projektu grzejników na niskie temp. jak pisałem wyżej na 1 i jeśli trzeba to zwiększyć, u mnie trzeba zwiększyć na 2 w granicach ok -20stC na dworze ale fakt, że mam grzejniki dobrane na 55-60st a nie 75-90

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Zastanawiam sie nad zakupem Junkersa - interesuje mnie kwestia automatyki w tych piecach, z postow na forum widze ze regulator pogodowy jest raczej standardem natomiastr zastanawiam sie nad zdalnym sterownikiem - ktos moze uzywa ? - szukam pieca gdzie moglbym zmienic parametry SMS

Pozdr

MB

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuję za porady. Wydaje mi się że przy obecnych ustawieniach jest w miarę OK, temperatura na całym parterze ustabilizowała się na mniej więcej stałym poziomie z różnicą na plus 1-1,5 stopnia w stosunku do zadanej w regulatorze.

Mam jeszcze problem z różnicą temperatur na minus o ok. 2-2,5 stopnia w sypialniach na piętrze. W nocy jest tam trochę za zimno. Ustawiony program oszczędzanie 18,5 stopnia: na parterze ok. 20 st.- więc OK, na piętrze 17-17,5 stopnia. Czy da się to jakoś wyrównać (brak czujnika temperatury na piętrze). Próbowałem zakręcać głowice na grzejnikach w salonie, ale salon otwarty na kuchnię- więc i tak podłogówka w kuchni wyrównywała temperaturę do ok. 20 st.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuję za porady. Wydaje mi się że przy obecnych ustawieniach jest w miarę OK, temperatura na całym parterze ustabilizowała się na mniej więcej stałym poziomie z różnicą na plus 1-1,5 stopnia w stosunku do zadanej w regulatorze.

Mam jeszcze problem z różnicą temperatur na minus o ok. 2-2,5 stopnia w sypialniach na piętrze. W nocy jest tam trochę za zimno. Ustawiony program oszczędzanie 18,5 stopnia: na parterze ok. 20 st.- więc OK, na piętrze 17-17,5 stopnia. Czy da się to jakoś wyrównać (brak czujnika temperatury na piętrze). Próbowałem zakręcać głowice na grzejnikach w salonie, ale salon otwarty na kuchnię- więc i tak podłogówka w kuchni wyrównywała temperaturę do ok. 20 st.

Powolutku ...

Jak masz zrobioną instalację - grzejniki i podłogówka z tego samego zasilania czy osobno, sprzęgło, rozdzielacze czy trójniki, zawory, termostaty itp.

Piec steruje tylko jednym - czynnikiem grzewczym (temp. i czas).

Tutaj kwestia ustawień krzywej (masz podłogówkową czy grzejnikową czy jeszcze inną ?) Wyłącz w cholerę wpływ czujnika wew. i wtedy testuj, mam wrażenie, że ten wiatrołap bardziej miesza niż pomaga.

 

Co do reszty to podłogówkę można skręcić jeśli masz RTL czy rozdzielacz, być może trzeba wyregulować przepływy. Możesz odłączyć podłogówkę zupełnie i zobaczyć jak idzie na samych grzejnikach ? Możesz mieć zbyt małe grzejniki do danej temp. którą daje piec. Na jakie temp. masz dobrane i jaka temp czynnika z pieca kiedy niedogrzewa?

 

I na koniec czy jesteś pewny, że nigdzie ciepło nie ucieka na górze ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuję za porady. Wydaje mi się że przy obecnych ustawieniach jest w miarę OK, temperatura na całym parterze ustabilizowała się na mniej więcej stałym poziomie z różnicą na plus 1-1,5 stopnia w stosunku do zadanej w regulatorze.

Mam jeszcze problem z różnicą temperatur na minus o ok. 2-2,5 stopnia w sypialniach na piętrze. W nocy jest tam trochę za zimno. Ustawiony program oszczędzanie 18,5 stopnia: na parterze ok. 20 st.- więc OK, na piętrze 17-17,5 stopnia. Czy da się to jakoś wyrównać (brak czujnika temperatury na piętrze). Próbowałem zakręcać głowice na grzejnikach w salonie, ale salon otwarty na kuchnię- więc i tak podłogówka w kuchni wyrównywała temperaturę do ok. 20 st.

 

W/g mnie sterownik " widzi" ze temperatura nie spadła poniżej zadanej (progr. oszczędny) to w nocy kotła nie załącza i dlatego sypialnie są chłodne.

Na dole podłogówka dobrze oddaje ciepło w nocy dlatego temperatura jest wyższa nocą na parterze.

 

Zmień temperature oszczędzania z 18,5 na 19,5 to ci się w nocy kocioł i kalafiory w sypialni włączą i bedzie cieplej.

 

Sprawdz też w sypialniach czy nie masz między oknami i parapetem wewn. szczelin ( nie wieje) bo moze powietrze z zewnątrz sypialnie wychładza.

 

Ja przy podłogówce mam ustawione na FW100 21,5 oC / 24godziny to w sypialni mam 20,0 - 20,5 oC ( skręcone na przepływomierzu)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grzejniki i podłogówka z jednego zasilania, Na każdym pomieszczeniu głowica termostatyczna do ręcznej regulacji (tak to widzę w skrzynce)

Krzywa ustawiona na pkt początkowy 25 st., pkt końcowy= 70 st.

Obawiam się, że wyłączenie czujnika wewnętrznego spowoduje całkowite rozregulowanie przy zapaleniu w kominku w salonie. Podłogówkę mam ustawioną na głowicach na 1,5-2- wydawało mi się że przy wyższych wartościach podłoga była zbyt ciepła

Obecnie kocioł ustawiony na 2 (chociaż jednym sąsiadom serwisant Junkersa ustawił na 6, że niby bardziej ekonomicznie), wpływ temperatury wewnętrznej 80 % ( u tychże sąsiadów 100%), jak ja początkowo miałem ustawione na 30%- wcale nie był brany pod uwagę wzrost temperatury spowodowany kominkiem , program grzanie- 6-11 i 16-23, oszczędzanie 23-6 i 11-16, parametry grzanie 20 st., oszczędzanie 18,5 st.

[/img]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grzejniki i podłogówka z jednego zasilania, Na każdym pomieszczeniu głowica termostatyczna do ręcznej regulacji (tak to widzę w skrzynce)

Krzywa ustawiona na pkt początkowy 25 st., pkt końcowy= 70 st.

Obawiam się, że wyłączenie czujnika wewnętrznego spowoduje całkowite rozregulowanie przy zapaleniu w kominku w salonie. Podłogówkę mam ustawioną na głowicach na 1,5-2- wydawało mi się że przy wyższych wartościach podłoga była zbyt ciepła

Obecnie kocioł ustawiony na 2 (chociaż jednym sąsiadom serwisant Junkersa ustawił na 6, że niby bardziej ekonomicznie), wpływ temperatury wewnętrznej 80 % ( u tychże sąsiadów 100%), jak ja początkowo miałem ustawione na 30%- wcale nie był brany pod uwagę wzrost temperatury spowodowany kominkiem , program grzanie- 6-11 i 16-23, oszczędzanie 23-6 i 11-16, parametry grzanie 20 st., oszczędzanie 18,5 st.

[/img]

 

Jak masz włączony FW100 do sterowania kotłem to " kręcenie" pokretłami na kotle nic nie da , bo są "odłączone " elektrycznie , dopiero po odpięciu FW100 zaczynaja działać te pokrętła. 8)

 

Co do programu to zmień na " grzanie" w godz. 4 - 10 i 15-24 , oszczędzanie pozostałe godziny, bo tak w sumie grzałes tylko przez pół doby. :roll:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mariankoosy czyli jak sterownik odłaczę od kotła i dam na ścianę w pokoju to gdzie idzie pogodówka do kotła czy sterownika? Bo chyab dałem dupy z kablami

 

Z czujnika temp. zewn. kabel idzie do kotła, drugi kabel z kotła idzie do salonu na ściane gdzie jest FW100.

 

Kabel z sondy temp. zasobn. CWU i kabel zasilający do pompy cyrkulacyjnej

wszystlie kable schodzą się na płycie sterowniczej kotła ( ta z pokrętłami).

 

U mnie w salonie koniec kabla do FW100 jest w puszce ( takiej jak do gniazdek, wyłaczników)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kabel z sondy temp. zasobn. CWU

 

A gdzie ten przewód jest włożony do zasobnika ... ? :roll: Kurczę, jeszcze nie mam podłączonego pieca, ale mam już czujnik i tak sobie go oglądam : z jednej strony wtyczka, z drugiej czujnik ... ale gdzie go mam wsadzić ... ? :roll:

Dobra, tylko bez odpowiedzi, że w d... :lol: :roll:

W zasobniku nie specjalnie widze jakieś miejsce ... :roll:

 

pozdrawiam, majki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no tyle dobrze bo już się bałem że kabel od pogodówki ma iśc do sterownika. A orientujesz się co potrzebuję aby na pięterku zrobić siłowniki termostatyczne ? 6 pętli = 6 siłowników , 3 sterowniki = 3 pokoje i wsio ?

 

Powiem szczerze, w/g mnie siłowniki i sterowniki dobre sa do automatyki kalafiorów.

W podłogówce ( w domu) gdzie temperature ze wzgl. na bezwładność całymi tygodniami utrzymujemy na tym samym poziomie to będzie tylko gadżet.

 

W praktyce pogodówka zadaje temperature wody z kotła (w/g krzywej) a przy ustawionych przepływach na petli nic już nie trzeba regulować.

 

Dorażnie w pierwszych 3 miesiacach użytkowania w zeszłym roku zmieniałem ustawienia na przepływomierzach moze 3-4 razy ( łazienka górna, sypialnia i wiatrołap) reszta chula bez zmian z zadanymi temp. pomieszczeń. :D :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kabel z sondy temp. zasobn. CWU

 

A gdzie ten przewód jest włożony do zasobnika ... ? :roll: Kurczę, jeszcze nie mam podłączonego pieca, ale mam już czujnik i tak sobie go oglądam : z jednej strony wtyczka, z drugiej czujnik ... ale gdzie go mam wsadzić ... ? :roll:

Dobra, tylko bez odpowiedzi, że w d... :lol: :roll:

W zasobniku nie specjalnie widze jakieś miejsce ... :roll:

 

pozdrawiam, majki

 

Do zasobnika jest/powinna byc instrukcja z rysunkiem ( tam jest zaznaczone miejsce wetkniecia w zbiornik sondy temp.)

 

U mnie w 300l zasobniku CWU jest pod wyjsciem rury z ciepła wodą, dziurka w płaśczu ze skaju , fi 8mm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grzejniki i podłogówka z jednego zasilania, Na każdym pomieszczeniu głowica termostatyczna do ręcznej regulacji (tak to widzę w skrzynce)

Krzywa ustawiona na pkt początkowy 25 st., pkt końcowy= 70 st.

Obawiam się, że wyłączenie czujnika wewnętrznego spowoduje całkowite rozregulowanie przy zapaleniu w kominku w salonie. Podłogówkę mam ustawioną na głowicach na 1,5-2- wydawało mi się że przy wyższych wartościach podłoga była zbyt ciepła

Obecnie kocioł ustawiony na 2 (chociaż jednym sąsiadom serwisant Junkersa ustawił na 6, że niby bardziej ekonomicznie), wpływ temperatury wewnętrznej 80 % ( u tychże sąsiadów 100%), jak ja początkowo miałem ustawione na 30%- wcale nie był brany pod uwagę wzrost temperatury spowodowany kominkiem , program grzanie- 6-11 i 16-23, oszczędzanie 23-6 i 11-16, parametry grzanie 20 st., oszczędzanie 18,5 st.

[/img]

 

 

 

Jak masz włączony FW100 do sterowania kotłem to " kręcenie" pokretłami na kotle nic nie da , bo są "odłączone " elektrycznie , dopiero po odpięciu FW100 zaczynaja działać te pokrętła. 8)

no niestety ale chyba zonk, u mnie pokrętła mają priorytet nad FW100 który jest na piecu.

 

coolbix, ustawienie na 6 oznacza konkretną temp. zasilania a im wyższa tym w kondensacie gorzej. D..a nie instalator :roll:

 

Co do programu to zmień na " grzanie" w godz. 4 - 10 i 15-24 , oszczędzanie pozostałe godziny, bo tak w sumie grzałes tylko przez pół doby. :roll:

U mnie nie grzeje od 5:00 do 20:30, potem obnizenie, przy dobrze ocieplonym domu, wlaczonych swiatlach, gotowaniu itp. temp. nie spada ani o 0,1 zanim pojdziemy spać, wręcz przeciwnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no tyle dobrze bo już się bałem że kabel od pogodówki ma iśc do sterownika. A orientujesz się co potrzebuję aby na pięterku zrobić siłowniki termostatyczne ? 6 pętli = 6 siłowników , 3 sterowniki = 3 pokoje i wsio ?

 

Powiem szczerze, w/g mnie siłowniki i sterowniki dobre sa do automatyki kalafiorów.

W podłogówce ( w domu) gdzie temperature ze wzgl. na bezwładność całymi tygodniami utrzymujemy na tym samym poziomie to będzie tylko gadżet.

 

W praktyce pogodówka zadaje temperature wody z kotła (w/g krzywej) a przy ustawionych przepływach na petli nic już nie trzeba regulować.

 

Dorażnie w pierwszych 3 miesiacach użytkowania w zeszłym roku zmieniałem ustawienia na przepływomierzach moze 3-4 razy ( łazienka górna, sypialnia i wiatrołap) reszta chula bez zmian z zadanymi temp. pomieszczeń. :D :D

No patrz a u mnie pracują sterowniki i elektrozawory i też mi się sprawdza :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to napisz coś więcej co masz w kompelcie: regulator temperatury, siłownik na zaworku i coś jeszcze ? Widziałem takie listwy jakieś do których podłącząło się siłowniki. Ja myślałem zrobić tak: 2 pętle na pokoju więc 2 siłowniki do jednego sterownika. Tylko nie wiem czy tak można :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grzejniki i podłogówka z jednego zasilania, Na każdym pomieszczeniu głowica termostatyczna do ręcznej regulacji (tak to widzę w skrzynce)

Krzywa ustawiona na pkt początkowy 25 st., pkt końcowy= 70 st.

Obawiam się, że wyłączenie czujnika wewnętrznego spowoduje całkowite rozregulowanie przy zapaleniu w kominku w salonie. Podłogówkę mam ustawioną na głowicach na 1,5-2- wydawało mi się że przy wyższych wartościach podłoga była zbyt ciepła

Obecnie kocioł ustawiony na 2 (chociaż jednym sąsiadom serwisant Junkersa ustawił na 6, że niby bardziej ekonomicznie), wpływ temperatury wewnętrznej 80 % ( u tychże sąsiadów 100%), jak ja początkowo miałem ustawione na 30%- wcale nie był brany pod uwagę wzrost temperatury spowodowany kominkiem , program grzanie- 6-11 i 16-23, oszczędzanie 23-6 i 11-16, parametry grzanie 20 st., oszczędzanie 18,5 st.

[/img]

Czyli regulujesz temp. czynnika dla każdej pętli.

Ale którą krzywą masz ustawioną, od niej zależy stromość krzywej w danym zakresie temperatur. Ja mam na grzejnikową mimo, że połowa domu to podłogówka. Na krzywej dla podłogówki w pomieszczeniach z grzejnikami było rzeczywiście zbyt zimno.

 

Wyłączenie czujnika nie ma nic do rzeczy, jak zrozumiałem podłogówkę masz w kuchni a nie w salonie ? To grzejniki w salonie się wyłączą same, podłogówka w kuchni działa lekko samoregulacyjnie i też bym się nie obawiał.

Naprawdę wyłącz zależność od temp. wewn. i wtedy testuj.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to napisz coś więcej co masz w kompelcie: regulator temperatury, siłownik na zaworku i coś jeszcze ? Widziałem takie listwy jakieś do których podłącząło się siłowniki. Ja myślałem zrobić tak: 2 pętle na pokoju więc 2 siłowniki do jednego sterownika. Tylko nie wiem czy tak można :)

Co ja mam ... tam wyżej pisałem ale jeszcze raz : rzeczony piec + FW100 + zbiornik 200l, 6 pętli podłogówki na rozdzielaczu Tece z elektrozaworami oraz 3 sterownikami Heimeiera działającymi na zasadzie on/off przy zadanej temp. i histerezie 0,5stC. 3 sterowniki obsługują po 2 pętle (salon 2 pętle, kuchnia i hol, oraz łazienka i wiatrołap). Rozdzielacz ma własną pompę z mieszaczem. Reszta grzejniki + termostaty, Aha no i w górnej łazience podłogówka na powrocie grzejnika z RTL-em.

To chyba wsio :roll:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...