Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Porotherm 25 + styropian 12 cm - kto budował?


Recommended Posts

Witam,

 

Proszę doświadczonych, którzy już zbudowali, lub są na etapie zaawansowanych prac o wypowiedź, z czego budować:

 

 

„Nasz” wykonawca (tj. rozmawiamy, raczej na 100% weźmiemy ich do stanu surowego zamkniętego) radzi nam budować z Porothermu 25, na to ocieplenie: styropian 12 cm.

 

W projekcie jest Ytong, ale wolimy bardziej „ tradycyjne” materiały.

Dom o powierzchni użytkowej 180 m2, parter i poddasze.

 

Wg wykonawcy, Porotherm 25 jest ekonomiczny i szybki w stawianiu ścian, odradza nam natomiast Porotherm 30, z uwagi na b. drogie nadproża.

Uważa, że 12 cm styropianu zupełnie wystarczy.

 

Czy te materiały są opłacalne zarówno ekonomiczne, biorąc pod uwagę koszt budowy (materiał, robocizna), czasowo ( czy szybko się buduje), no i najważniejsze – czy taki wybór będzie odpowiedni biorąc pod uwagę późniejsze koszty ogrzewania, bo zamierzamy ogrzewać gazem i kominkiem?

Oczywiście zależy nam, by koszty ogrzewania były jak najniższe, nie zależy nam na zaoszczędzeniu "paru złotych" na budowaniu, jeśli potem okaże się, że można było lepiej wybrać.

 

 

Może coś doradzicie, potwierdzicie, albo zaproponujecie inne materiały?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 62
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Mam porotherm 25+12cm styropianu. Buduje się szybko, sprawnie. Wiem, że teraz jest porotherm szlifowany, który stawia się na specjalny klej. Dzięki temu szczelin między pustakami nie ma, a budowanie jest jeszcze szybsze niż przy tradycyjnej zaprawie. Możesz też pomyśleć o Porotherm 44SI, którego nie trzeba już ocieplać. Ale to musisz sobie przeliczyć, co się bardziej opłaci.

 

Dla mojego domu o powierzchni 170m2 zapotrzebowanie na ciepło wyszło około 6kW. Daj sporo ocieplenia w posadzkę na gruncie (20cm lub lepiej, o ile nie masz piwnicy).

Jeśli chcesz mało wydawać na ogrzewanie to:

1. pomyśl o pompie ciepła (można kupić PC już od 30.000 PLN)

2. mocno pomyśl o wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła - na wentylacji grawitacyjnej są największe straty ciepła

3. jak pomyślisz o 1+2 to nie buduj kominów - nie będą Tobie potrzebne

4. Pomyśl o podłogówce w całym domu, ta najlepiej oddaje ciepło i co najważniejsze pracuje na niskich temperaturach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz mało wydawać na ogrzewanie to:

1. pomyśl o pompie ciepła (można kupić PC już od 30.000 PLN)

2. mocno pomyśl o wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła - na wentylacji grawitacyjnej są największe straty ciepła

3. jak pomyślisz o 1+2 to nie buduj kominów - nie będą Tobie potrzebne

4. Pomyśl o podłogówce w całym domu, ta najlepiej oddaje ciepło i co najważniejsze pracuje na niskich temperaturach.

Fatalna rada - samo myślenie tu nie wystarczy :)

 

Poza tym po co 20 cm styro na posadzkę gdy pakujesz skromne 12 na ściany?

Przy podłogowym 15 wystarczy.

Ale skoro dasz X cm na podłogę, to daj 2X na ściany i 3X na dach.

Przy obliczeniach pamiętaj, że z twoich 15 cm styro budowlańcy zrobią 10, no chyba, że będziesz układał to sam :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

„Nasz” wykonawca (tj. rozmawiamy, raczej na 100% weźmiemy ich do stanu surowego zamkniętego) radzi nam budować z Porothermu 25, na to ocieplenie: styropian 12 cm.

 

Wg wykonawcy, Porotherm 25 jest ekonomiczny i szybki w stawianiu ścian, odradza nam natomiast Porotherm 30, z uwagi na b. drogie nadproża.

Uważa, że 12 cm styropianu zupełnie wystarczy.

 

Tak, porotherm jest ekonomiczny i szybki. Kosz ścian to może 5% całości domu. Szkoda tracić czas na zastanawianie się. Będziesz dumał przez miesiąc a zaoszczędzisz może 500zł.

 

12cm styropianu to w tej chwili poniżej standardów - zazwyczaj daje się teraz 15cm a byłoby dobrze dać 20cm. Oczywiście twój wykonawca powie, że 20cm to jakiś idiotyzm, pomyłka, niemożliwe.... Jeśli nie jest młody to zapytaj go ile dawał styropianu 15 lat temu i dlaczego teraz nie daje tyle co 15 lat temu.

 

Warto dobrze przestudiować tematy o których pisał sledz98 bo sporo można zaoszczędzić nie robiąc niepotrzebnych rzeczy.

 

Pozdr AM

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok chłopaki, ja jestem Anka:)

 

to rozumiem, że Porotherm 25 jest ok, ale na ściany dać 20 cm styropianu.

Na podłogę - nie planujemy podłogówki - ile w takim razie? też 20 cm, czy więcej?

 

A na dach?

 

Mamy małą kotłownię, 5 m, zgodnie z projektem planujemy tylko piec gazowy, bo zakładamy, że ogrzewanie kominkowe się sprawdzi i będzie bardzo często używane.

 

Właśnie o to nam chodzi, by nie "zaoszczędzić" głupio paru złotych na materiałach, a potem się okaże, że wydajemy horrendalne kwoty za ogrzewanie.

 

Do tej pory urządzaliśmy tylko od stanu surowego mieszkanie, to nasz pierwszy - i mam nadzieję - ostatni dom:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

żeby ośmielić co po niektórych:

u mnie jest

30 cm styro na ścianach.

20 cm styro na podłodze.

40-50 cm wełny w dachu

będzie reku choć sama mechaniczna by wystarczyła.

I jeszcze jeden drobiazg o którym często się zapomina.

Będzie szczelnie dla pary i powietrza.

O pompie nawet nie myślę - zbyt droga impreza w tak ciepłym domku.

Elektryka by wystarczyła ale żona lubi gotować na gazie więc będzie ogrzewanie na gaz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to może wyjaśnijcie dlaczegóż to poroterm jest ekonomiczny i tani?? jakie kryterium przybieracie i w stosunku do czego?

ja zbudowałem z betonu komórkowego (suporex, ytong solbet h+h) i stawiam tezę ze jest ekonomiczny i tani, łatwy i prosty w stosowaniu, bardzo przyjazny w obróbce, i to zarówno na etapie docinania i wycinania pustaków jak i na etapie montażu instalacji (wszelkie bruzdy, otwory) jak również bez problemu w ścianie z BK zamontujemy każdy kołek w każdym miejscu gdzie przy ceramice słychać często płacz ze kołka zwykłego zastosować nie można bo się w szczelinach nie trzyma (a kołków będzie co niemiara od strony zewnętrznej - kołkowanie styropianu, jak i wewnętrznej - wszystko co na ścianie wieszamy)

co do izolacji: zdecydowałem się na 15 cm styropianu grafitowego lambda 0,033 (odpowiednik 18-19 cm zwykłego), uważam że na pewno nie jest t o za dużo, nawet czasem myślę ze można było ciut więcej...

poddasze natomiast 25cm wełny cieplejszej o lambda 0,033 (czyli te kilka cm jakby więcej w stosunku do standardowych produktów przy zachowaniu tej samej grubości materiału)

mam też przygotowana instalację do montażu WM z reku

na etapie budowy warto również przemyśleć sprawę słynnych mostków termicznych, złe rozwiazania moga pochłaniac nieco energii przy tym powodując kłopoty typu wilgoć, pleśń, grzyb, miejscowe wychładzanie, mam na myśłi przede wszystkim balkony (swój ociepliłem ze wszystkich stron 5cm styropianu podłogowego znacznie pozbywąjac się efektu radiatora stropu), wykusze (nad nim mam 18cm styro parkingowego :wink: ), drzwi balkonowe i tarasowe (osadzone nie na betonie, cegłach czy pustakach a na systemowych poszerzeniach okiennych lub przy zastosowaniu pionowej izolacji ze styropianu lub styroduru pod progiem), itp itd

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Orko,

 

no właśnie, poruszyłeś ważny problem.

 

JAK zrobić, by dom był ciepły, szczelny, a jednocześnie „oddychający”?

 

W ogóle – da się?

 

da się, do "oddychania" służy wentylacja, tradycyjna grawitacyjna moze działać ale nie musi :wink: jest mało sterowalna, dlatego ja zdecydowałem się na mechaniczną z odzyskiem ciepła, wtedy masz to co chcesz: ciepło (odzysk przez reku), szczelność, oddychanie przez wymianę powietrza :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

popieram,

 

po co przepłacać za marketingową papkę porothermu? to sie fatalnie obrabia, bruzduje, kruszy...

jeżeli juz koniecznie ceramikę to zdecydowanie tańszy max.

 

dzisiaj brałbym jednak jakiś tani beton komórkowy, który docenicie w obróbce i do tego 15-18cm styropianu na ściany, 15cm posadzka i ok 30-40cm wełny na dach.

 

do tego oczywiście wentylacja mechaniczna, z rekuperatorem i GWC

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fatalna rada - samo myślenie tu nie wystarczy :)

 

Nie znam ludzi, to co mam im napisać - macie kupić, to i tamto, bo inaczej będziecie mieli do d..y? Sami muszą to przemyśleć, ja nikomu niczego narzucać nie mogę. Chociaż - wentylację mechaniczną polecam całym sercem!

Jeśli chcecie mieć tanie ogrzewanie to usiądzcie, zainstalujcie sobie OZC, zróbcie zestawienie przegród, opiszcie swój dom w tym programie. A potem będziecie mogli sobie zmieniać parametry i zobaczycie co Wam się opłaci . Nie ma prostych odpowiedzi - musicie sami sobie policzyć, poczytać, POMYŚLEĆ!

Nikt za Was tego nie zrobi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U nas porotherm 30 + 12cm styro. Budując dziś, też zdecydowalibyśmy się na porotherm 30 + min. 15cm styro. A dlaczego 30? - jak zaczynaliśmy budowę w katalogu wienerbergera 30 była dedykowana do ścian zewnętrznych, a 25 wyłącznie do wewnętrznych (później dopisali że też do zewnętrznych) W 30 szczeliny ustawione są równolegle do dłuższego boku (co ma wpływ na lepszą izolację cieplną), a w 25 prostopadle do dłuższego boku (co ma wpływ na lepszą izolacje akustyczną)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

po co przepłacać za marketingową papkę porothermu? to sie fatalnie obrabia, bruzduje, kruszy...

jeżeli juz koniecznie ceramikę to zdecydowanie tańszy max.

 

dzisiaj brałbym jednak jakiś tani beton komórkowy, który docenicie w obróbce i do tego 15-18cm styropianu na ściany, 15cm posadzka i ok 30-40cm wełny na dach.

 

do tego oczywiście wentylacja mechaniczna, z rekuperatorem i GWC

 

Co ty człowieku piszesz za bzdety?! Przecież to murarz będzie obrabiał, ciął, walił młotkiem i sikierką, ... a nie inwestor i to jest jeden pieron w cenie, czasie, jakości, funkcjonalności, .... Moim murarzom na pewno nie chciałoby się murować z maxów- są małe i tzreba robić spoinę pionową.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

po co przepłacać za marketingową papkę porothermu? to sie fatalnie obrabia, bruzduje, kruszy...

jeżeli juz koniecznie ceramikę to zdecydowanie tańszy max.

 

dzisiaj brałbym jednak jakiś tani beton komórkowy, który docenicie w obróbce i do tego 15-18cm styropianu na ściany, 15cm posadzka i ok 30-40cm wełny na dach.

 

do tego oczywiście wentylacja mechaniczna, z rekuperatorem i GWC

 

Co ty człowieku piszesz za bzdety?! Przecież to murarz będzie obrabiał, ciął, walił młotkiem i sikierką, ... a nie inwestor i to jest jeden pieron w cenie, czasie, jakości, funkcjonalności, .... Moim murarzom na pewno nie chciałoby się murować z maxów- są małe i tzreba robić spoinę pionową.

 

Nie do końca pisze bzdety ale ja na dzień dzisiejszy wybieram znowu ceramikę.Żaden beton komórkowy.Wiesz co?Może mu chodzi ,że BK obrobisz jak lód na zawodach w Irlandii a z porothermem musisz się gimnastykować. :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzisiaj brałbym jednak jakiś tani beton komórkowy, który docenicie w obróbce

 

kuzynka tak właśnie zrobiła... i ma teraz popękane ściany

 

Ja akurat mam PTH25 + 15cm styropianu (lambda 0,039 niestety). Ale ściana ciepła jest.

 

no ale chyba nie popękały ściany od tego ze ma BK :lol: no chyba że naprawdę zbudowała z produktu wybrakowanego :wink:

pewnie ekipa dała ciał na którymś etapie budowy (a najczęściej na etapie posadowienia budynku: badania gruntu, zaprojektowania i wykonania ław fundamentowych i fundamentu)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...