Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Porotherm 25 + styropian 12 cm - kto budował?


Recommended Posts

No właśnie ile osób tyle zdań, masakra jakaś....

 

To nie jest prawda że styropian izoluje tylko do 10cm. Jak dasz 20cm to masz mniej więcej 2 razy ciepleszą ścianę niż dla 10cm. Ale jest inna rzecz, którą być może fachowcy mieli na mysli ale nie powiedzieli wprost. Przy grubej izolacji ilość ciepła uciekającego przez ściany jest stosunkowo mała w porównaiu z tym co ucieka przez okna, wentylację, drzwi, mostki termiczne. Generalnie - jeśli dajesz 20cm osieplenia to musisz zadbać też o pozostałe elementy tak aby uzyskać faktycznie dobry efekt.

Tzn.? Nie będę robić rekuperatora. Dogrzewać będziemy DGP. Okna PCV.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 62
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

eeee no skoro znajomi radzą budować ścianę 38cm to chyba trzeba się tego trzymać? Inaczej będą Cię krytykować... No i oczywiście tylko naturalne metody ocieplania czyli słoma. :lol:

 

Poza tym termos to byłby raczej jakbyś sobie te 15-20cm styropianu wkleił wewnątrz domu. Osobiście nie widzę różnicy w "oddychaniu" ściany 38+10cm styro czy 24 + 24styro .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że rozsądne jest zbieranie opinii, u różnych ludzi.

W końcu wyjdzie jakaś " średnia".

 

Nie kierujemy się faktem " znajomości", by dać danej wypowiedzi większą wiarygodność; to chyba jasne, ironia nie jest tu potrzebna; po prostu, ci ludzie już tam trochę mieszkają, mogą wypowiedzieć się o komforcie użytkowania domu zimą i latem, o kosztach ogrzania itp, a to przecież najważniejsze czynniki.

 

Bardzo zwracali nam uwagę na te mostki termiczne.

 

ciekawe co nasz wykonawca powie na pytanie o Porothermie 38....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- ściany: Porotherm 38 cm (nie 25 cm) + tylko 10 cm styropianu – jak najmniej tworzyw sztucznych, nie wolno dawać grubego ocieplenia, bo będzie termos, nie dom, koniecznie porządną, grubą ścianę i mało ocieplenia styropianem, wg nich ściana 25 cm to za mało

O rany ;) powiało ekologią i odpornością na skutki uderzenia jądrowego.... :lol:

Dom właśnie ma być jak termos pod względem ucieczki ciepła. Świerze powietrze ma zapewnić WENTYLACJA a nie pseudo-oddychające ściany....

I faktycznie rodzaj cegieł/bloczków ma drugorzędne znaczenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sądzę, że warto pewne parametry materiałów zamienić na ich odpowiedniki fizyczne (wtedy wiele rzeczy powinno się wyjaśnić), i tak:

- solidność, wytrzymałość = wytrzymałość na ściskanie (ściana 25cm z czegokolwiek będzie wystarczająca)

- oddychanie = zdolność do przenikania pary wodnej (lepsza jest wentylacja)

- naturalność = ??? (wapno, piasek, cement, ceramika, wełna mineralna, drewno wymieniane są jako naturalne, styropian, PCV jako nienaturalne ale o co chodzi?)

- szkoliwość/leczniczość = ??? (podobno ceramika promieniuje, beton kom. to chemia, są też ponoć materiały lecznicze ale nie wiem które to dokłanie, może takich warto poszukać? azbest okazał się bardzo szkodliwy, zobaczymy jak będzie z pyleniem wełny)

- ciepły dom = izolacyjność termiczna (ceramika, beton to przewodniki, styropian i wełna to izolatory)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za każdą wypowiedź, za każdą jestem wdzięczna, żadnej nie neguję:)

 

Po prostu to nie takie proste, nie będąc kompletnie w temacie, zdecydować, z czego budować, gdy słyszy się RÓŻNE opinie od osób już doświadczonych.

 

Wiele osób podkreśla (i z tym się zgodzę), że to ważna decyzja i musi być dobrze przemyślana

 

Dlatego szukamy informacji, by nie dać się wmanewrować wykonawcom w budowę z tego, co szybko idzie, co im pasuje, do czego się przyzwyczaili, bo " tak".

 

Z kolei ilu inwestorów, tyle opinii - niektórzy tylko Porotherm, niektórzy Max, inni Ytong, opinie o optymalnej grubości ocieplenia są różne - i bądź tu człowieku mądry i wybierz najlepszą opcję dla siebie :)

 

o wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła znalazłam trochę artykułów, dziś będziemy je zgłębiać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... poczytaj i to dokładnie ;)

zdecydujesz się na reku to wal 24 + 20 styro (jak chcesz to i grubiej ;)

zadbaj o pozostałe przegrody i niezłe okna i będziesz miała wygodę, oszczędność i fajny domek....

jeżeli nie montujesz reku to dobra izolacja niewiele Ci pomoże - większość ciepła i tak pójdzie w komin ..... szkoda kasy na dodatkowe cm styro i wełny....

pamiętaj że went grawitacyjna działa dobrze tylko przy ok 12 stopniach na zewnątrz, przy 20 nie działa już w ogóle a poniżej 12 za mocno (szczególnie przy temp ujemnych)

muru 38 nie rób bo chyba bunkra albo wieżowca nie budujesz , taka wytrzymałość niepotrzebna a ciepełko daje izolacja a nie pustak ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Jeśli masz domek wciśnięty na siłę w wąską działkę to może być problem z odległościami od granicy działki.

Niekoniecznie.

Odległość od działki sąsiada liczy się względem położenia okien!

Zatem jeśli od okna do granicy jest 4m to mogę dać ocieplenia i 30-40 cm i nikt mi nic nie zrobi.

Jeśli inwestor daje na ściany 20 cm styro to musi konsekwetnie zadbać o inne elementy:

Równe i szczelne ściany. Pierwsza warstwa z cieplejszego materiału. Okna dachowe jeśli są to pośrodku okien. Solidny węgarek przy oknach. Ewentualny montaż w płqasczyżnie ocieplenia. Izolacja fundamentu, posadzki ...

A to bardzo budowlańcom bardzo się nie podoba i stąd jak sądzę ich duży opór!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PS akurat styropian to w 99% powietrze, a mur to przeróżne domieszki i prawie cała tablica Mendelejewa, np pyły dymnicowe z elektrowni jako dodatki p-wodne, albo chrom zawarty w cemencie, tak więc ewidentnie bardziej sztuczna będzie ściana z grubym murem i cienkim ociepleniem

 

Dokładnie tak jak piszesz.

A na samym końcu pomalujemy wszystko od środka jakąś super farbą, najpiej zwywalną (=wodoodporną i nie przepuszczjącą wilgoci) - to dopiero ma skład.

 

Nie tak dawno był artykuł w jakiejś gazecie na temat mikroklimatu we współczesnych budynkach - lakiery, wykładziny, farby, brak wentylacji = zabujcza kombinacja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

am76 zanim zaczniesz bzdetować rusz wyobraźnią o iile takową posiadasz. murarz nie będzie kuł pod instalacje, wieszał mebli, czy wiertał pod kołki. jego interesuje wyłącznie jak największy i możliwie najlżejszy pustak.

 

Jakąś tam mam zapewne. Ale w tym przypadku nie jest mi potrzebna bo jestem już po sprawie i mogę powiedzieć jaka jest rzeczywistość nie muszę niczego sobie wyobrażać. Generalnie z tego co widzę to instalatorzy mają to gdzieś z czego jest wykonany dom - poprostu robią swoje i po sprawie. Nie mają problmeu z rowkami w porothermie, nie mają problmeu z otworami w stropach żelbetowych, elektryk podaje cenę dla tzw. punktu.

 

U mnie jedna ekipa robiła wszytsko włącznie z instalacjami i byli jak najbardziej za porothermem. Na moim przykładzie można powiedzieć, że jest dokładnie odwrotnie niż piszesz.

 

Szafki jeśli bedzie taka potrzeba powiesi stolarz i nie sądzę aby się martwił porothermem.

 

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...pominęli sprawę osiadania styropianu (zgodnie z normą 10% grubości :evil: ). ...

 

Mylnie interpretujesz oznaczenia/opisy styropianów. 10% to normowe odkształcenie styropianu EPS100 przy obciążeniu 100kN, EPS 70 przy obciążeniu 70kN itd.

 

Np. obciążenie zmienne podłogi przyjmowane przy projektowaniu stropu to 1,5kN. Obciążenie od 30cm warstwy betonu to około 8kN.

 

Sprawa jest trochę bardziej skomplikowana, bo to 10% odkształcenie to akurat jest nieszczęśliwie dobrany parametr jeśli chodzi o pokazanie charakterystyki styropianu, ale tak czy owak, nie jest tak, że styropian osiada z czasem 10% swojej grubości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U nas porotherm 30 + 12cm styro. Budując dziś, też zdecydowalibyśmy się na porotherm 30 + min. 15cm styro. A dlaczego 30? - jak zaczynaliśmy budowę w katalogu wienerbergera 30 była dedykowana do ścian zewnętrznych, a 25 wyłącznie do wewnętrznych (później dopisali że też do zewnętrznych) W 30 szczeliny ustawione są równolegle do dłuższego boku (co ma wpływ na lepszą izolację cieplną), a w 25 prostopadle do dłuższego boku (co ma wpływ na lepszą izolacje akustyczną)

dokładnie tak to jest - porotherm 25 nie nadaje się na ściany zewnętrzne z powodów o których napisała zetka. Należy budować z 30 albo z maxa 29.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawa jest trochę bardziej skomplikowana, bo to 10% odkształcenie to akurat jest nieszczęśliwie dobrany parametr jeśli chodzi o pokazanie charakterystyki styropianu, ale tak czy owak, nie jest tak, że styropian osiada z czasem 10% swojej grubości.

Oby. Mam nadzieję, że mi podłoga nie osiądzie....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdzieś czytałem że z porothermu 25 możnabuować ściany nośne do 4 kondygnacji, ostatnio sporo ludzi buduje z 25 a nawet cieniej i nie pękają ściany.

nikt nie mówi że ściany będą pękać, czy zawali się budynek ;)

chodzi przede wszystkim o układ szczelin w takim pustaku, które są prostopadłe do budowanej ściany - w rezultacie ściana taka jest sporo zimniejsza niżby wynikało to z jej grubości, dodatkowo jak zrobisz jakąkolwiek bruzdę - to okazuje się że w niektórych miejscach od świata zewnętrznego dzielą cię już tylko 2 ścianki pustaka po około 1cm. Kłopotliwe jest w takim wypadku nawet wbijanie kołków - trafiasz na szczelinę - która może mieć 5 cm długości.

Pustak 32 ma szczelin skierowane wzdłuż ściany, na grubości jest ich chyba 12 na dodatek przesunięte względem siebie - z tego powodu jest o wiele cieplejszy (a wbijając kołek 6 cm musisz trafić na min 2 - 3 ścianki i się trzyma ;) ).

To co zaoszczędzisz na pustaku musisz potem wydać na ocieplenie i do tego ciągle się boisz że hydraulik chcąc schować rurę wybije ci dziurę na wylot.

Oczywiście to tylko moja opinia - ale zdecydowanie nie warto zaczynać oszczędności od fundamentów czy ścian.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

.ajk ja jeszcze nie widziałem PTH-30 poniżej 70zł/m2 a konkretnie to 3cm styropianu całkowicie niwelują różnice między PTH-30 a zwykłą ceramiką 19cm, i przy dzisiejszych cenach te 3 cm styropianu to koszt poniżej 3zł/m2, i w związku z tym mam pytanie gdzie konkretnie da się kupić PTH-30 tylko o 3 zł/m2 drożej niż zwykłą ceramikę lub silkę na 19cm grubą którą można kupić dzisiaj poniżej 40zł/m2 ??

 

a co do kołków to gwarantuję ci że silka pełna gruba na 19cm będzie trzymała każdy kołek 100 razy mocniej niż dowolny PTH, oraz proponuję ci szybki eksperyment w celu sprawdzenia co mocniejsze, spróbuj walnąć jakimś dowolnym PTH o dowolną silkę, a potem napisz co się rozpadło szybciej, dzięki temu będziesz miał bezpośredni pogląd jak będzie wyglądać ściana z PTH gdy hydraulik zacznie w niej robić przepusty

mpoplaw jakbyś nie zauważył to mój post był o różnicy pomiędzy porothermem 25 a 32 przy zastosowaniu ich do budowy ścian zewnętrznych, a ty wyskakujesz z silką czy maksem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...