Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Krzywa grzewcza kotła kondesacyjnego


zitka

Recommended Posts

Powiem jak jest u mnie przy piecu na pelet z podajnikiem.

Przy krzywej 1.6 piec szalał, pelet w oczach ubywał ;) dałam taką krzywą na start bo dom był mocno wyziębiony i żeby piec dobrze wystartował, po kilku godzinach zmieniłam na 1.4 i dalej zużycie masakra, w domu juz ciepło.

Zadzwoniłam do mojego hydraulika a ten mi mówi żebym zaszalała i ustawiła na 0.8 - tak zrobiłam ;), zużycie paliwa spadło do 1/4 tego co wcześniej, w domu temp stała, teraz przy dużych mrozach dałam krzywą grzewczą na 1.0 - tą krzywą to można szaleć jak się chce, kwestia dobrania jej do domu i do warunków na zewnątrz, jej się nie ustawia raz na zawsze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak się ma wartość krzywej grzewczej do wielkości spalania gazu. Ustawione mam dla grzejników 1.2 a dla podłogówki 0.45. Jak jest u was?

Im większa krzywa tym wyższa temp. zasilana = wyższe zuzycie gazu

Krzywa musi byc jak najniższa ale nie za niska - musisz doswiadczalnie dobrać do swego domu.

U mnie 0,6 i 0,6

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Potwierdzam że krzywa grzewcza nie dotyczy pogodówki. Inna zasada działania kotła z pogodówką. Poczytaj instrukcje kotłów różnych marek (ja mam do swojego kotła i wiem co piszę) a potem możemy podyskutować.

 

Krzywa grzewcza jest jak najbardziej powiązana z temp. zewnętrzną. Jest to nic innego jak krzywa zależności temp. zasilania od temp. na zewnątrz (tzw. pogodówka), jeżeli kocioł nie ma info o temp. na zew. a Ty samodzielnie regulujesz pokrętłem na kotle temp. zasilania to to nie ma nic wspólnego z krzywą grzewczą tylko ze zmianą temp. zasilania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Źle zrozumiane. Nawiązuję do tego że w przypadku pogodówki (zawsze musi być czujnik temp. zew. i wew.) nie ma sensu samodzielne ustawianie parametrów krzywej grzewczej bo robi to program kotła. W zależności od tendencji temperatury (spadku lub wzrostu) czy to na zew. czy wew. to kocioł dobiera parametry pracy czyli wartości krzywej grzewczej. Reasumując mając pogodówkę nie nie regulujesz bo robi to za ciebie soft kotła.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Źle zrozumiane. Nawiązuję do tego że w przypadku pogodówki (zawsze musi być czujnik temp. zew. i wew.) nie ma sensu samodzielne ustawianie parametrów krzywej grzewczej bo robi to program kotła. W zależności od tendencji temperatury (spadku lub wzrostu) czy to na zew. czy wew. to kocioł dobiera parametry pracy czyli wartości krzywej grzewczej. Reasumując mając pogodówkę nie nie regulujesz bo robi to za ciebie soft kotła.

ale krzywą grzewczą musisz pierw dopasować do swojego budynku,

w kotle masz tylko fabryczną krzywą grzewczą,

a to nie znaczy, że będzie ona najlepsza dla Ciebie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kaltman - wczoraj ustawiałem kocioł teściów i czytałem instrukcję. W ustawieniach fabrycznych jest typowa krzywa grzewcza. Typowa, czyli dla budynku wykonanego według ostatnich norm. Budynek może być jednak wykonany lepiej, bądź gorzej. Jeżeli lepiej, to wybieramy krzywą położoną niżej, wtedy temperatura zasilająca grzejniki, będzie niższa. I to jest rola dobrego instalatora.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Źle zrozumiane. Nawiązuję do tego że w przypadku pogodówki (zawsze musi być czujnik temp. zew. i wew.)

Nieprawda. Pogodówki standardowo działają wg ustawionej krzywej grzewczej na podstawie temperatury zewnętrznej. Dlatego tak ważne jest odpowiednie dobranie tej krzywej dla konkretnego budynku. Sytuacja, o której Ty piszesz ma miejsce tylko wówczas kiedy oprócz czujnika temp. zewnętrznej jest zainstalowany czujnik temperatury wewnątrz budynku (zwykle wyposażenie ponadstandardowe ;))- wtedy kocioł pracuje nadal wg krzywej, jednak w przypadku niedogrzania lub przegrzania pomieszczeń ma możliwość automatycznej korekty tejże krzywej i chwilowego podniesienia lub obniżenia temperatury na zasilaniu..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może wpierw kilka uściśleń. Dla mnie pogodówka to jest układ sterowania kotłem (+ odpowiednie czujniki) którego soft sam reaguje na zmiany temperatury zewnętrznej w celu utrzymania zadanej temperatury wnętrza. I nie jest to wyposażenie ponadstandardowe tylko to jest pogodówka, gdy jest brak czujnika temp. wewnętrznej to nie jest pogodówka. To że ta wersja kosztuje więcej jest zrozumiałe.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ze strony junkersa:

 

Zasada działania regulatorów pogodowych.

Dla obiegów grzewczych w dużych mieszkaniach, domach jedno- i wielorodzinnych warto zastosować regulatory pogodowe. Połączenie regulatora pogodowego z kotłem umożliwia zmiany temperatury zasilania instalacji - gdy temperatura na zewnątrz obniża się, wzrasta temperatura zasilania i odwrotnie.

 

I to jest sterowanie pogodowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tą krzywą to można szaleć jak się chce, kwestia dobrania jej do (...) warunków na zewnątrz

krzywej nie dobiera się do warunków zewnętrznych :o

 

Wiem że krzywa to odzwierciedlenie ocieplenia budynku, ale jak chce się szybko zmienić temperatury wewnątrz domu to wystarczy przełączyć krzywą i piec odrazu inaczej pracuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 years później...

Odkopię temat bo chyba lepiej nowego nie zakładać.

Ta nieszczęsna krzywa grzewcza. Znam teorię, gorzej z praktyką. To znaczy ciężko mi sobie wyobrazić to wszystko.

Będę miał zamontowany Junkers Smart ZSB 14-3E. Do niego sterownik pogodowy, dwa sterowniki do podłogówki (parter i piętro) oraz termostaty na grzejnikach (bo nie wszędzie jest podłogówka).

Jak widać miejsc do sterowania temperaturą wewnątrz budynku jest sporo. Kocioł ma na prawdę sporo roboty aby to wszystko ogarnąć.

Poszczególne sterowniki umieszczone na ścianach i grzejnikach nie wnikając w szczegóły ogarniam. Ot ustawiam temp. i taka temperatura będzie w pomieszczeniach.

Natomiast rozumiem, że ta cała krzywa grzewcza służy po prostu aby piec nie wariował przy swojej pracy utrzymując temperatury które zadaję w poszczególnych pomieszczeniach sterownikami (podłogowym i termostatami) i zużywał do tego jak najmniejszą ilość energii.

Nie sztuką jest zużyć multum gazu aby było wygodnie. Można piecowi kazać pracować nawet i na 90`C ale cała energia pójdzie w komin.

Ciepło będzie ale bardzo drogo.

Za słabo też kocioł nie może pracować (małe spalanie gazu) ponieważ nie dogrzeje.

 

I tutaj wchodzi pojęcie tej KG.

Rozumiem jej istotę teoretycznie ale nie rozumiem jej w praktyce.

Ustawiamy ją sobie na sztywno i wówczas piec wypuszcza wodę o danej temp. w zależności od temp. na zewnątrz.

Po cholerę mi to ?

Dla mnie ważne aby np. temp. wody z pieca wychodziła np. 60`C i co mnie obchodzi jaka temp, jest na zewnątrz ?

 

Kto mi to wytłumaczy łopatologicznie bo od teorii już mi łeb spuchł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odkopię temat bo chyba lepiej nowego nie zakładać.

Ta nieszczęsna krzywa grzewcza. Znam teorię, gorzej z praktyką. To znaczy ciężko mi sobie wyobrazić to wszystko.

 

Rozumiem jej istotę teoretycznie ale nie rozumiem jej w praktyce.

Ustawiamy ją sobie na sztywno i wówczas piec wypuszcza wodę o danej temp. w zależności od temp. na zewnątrz.

Po cholerę mi to ?

Dla mnie ważne aby np. temp. wody z pieca wychodziła np. 60`C i co mnie obchodzi jaka temp, jest na zewnątrz ?

 

Kto mi to wytłumaczy łopatologicznie bo od teorii już mi łeb spuchł.

 

po cholerę kocioł ma dawać cały czas 60*C, jeśli w okolicach 0*C na zewnątrz dla grzejników zazwyczaj wystarczy 40-41*C. Rożnica w zużyciu gazu przy zasilaniu 40 a 60*C jest dość znaczna, więc po to jest krzywa, że jeśli np w nocy temp. na zewnątrz spadnie i w tym momencie kocioł dostanie żądanie pracy od któregoś sterownika, to kocioł nie będzie ciebie budził, żebyś podniósł temp. zasilania tylko tego przypilnuje krzywa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

teoretycznie można wyliczyć na podstawie danych parametrów z projektu instalacji, ale w praktyce i tak zazwyczaj trzeba korygować (czasem budynek jest wykonany lepiej lub gorzej niż zostało przyjęte w projekcie OZC na podstawie którego zaprojektowano instalację) zwłaszcza, jeśli chce się aby kocioł pracował "bez przerwy" uzupełniając tylko straty.

Natomiast jeśli kocioł zarządzany jest przez sterowniki pokojowe, krzywa nie musi być idealnie dobrana, wystarczy że dogrzewa w całej swej długości. Temp. zasilania nie może być zbyt niska, bo energia zużyta zostanie nieefektywnie i w domu nadal będzie chłodno, jeśli będzie za wysoka to jej część pójdzie w komin. Zazwyczaj przyrost temp., przy w miarę dobranej krzywej, przy ogrzewaniu podłogowym, wynosi 0,1*C na godzinę (w takcie sezonu, bo na początku możne być dłużej)

Edytowane przez montixe
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...