Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

jak obliczyć czy dom spełnia wymogi domu eko i co z budową?


Recommended Posts

-ogrzewanie CWU oraz domu ciepłem produkowanym przez kompost

Koszt zbudowania systemu do produkcji ciepła to KILKADZIESIĄT złotych

 

-obsadzenie domu dookoła bluszczem - tańsza izolacja chyba również nie istniej.

W ciągu 2-3 lat masz bardzo przyzwoicie porośniętą chałupę bluszczem, który nie dość, że dobrze izoluje ścianę, to jeszcze przedłuża żywotność tynków i całej ściany. Po pierwsze ściana jest chroniona od promieniowania UV a po drugie nie ma tak gwałtownych wahań temperatury, po trzecie chroni też od zacinających deszczy.

Jaką wydajność cieplną będzie miała taka instalacja wybudowana za kilkadziesiąt złotych. To, że to będzie działało, to trochę za mało.

Jeżeli ma to być alternatywne źródło energii, to ważna jest pewność jego działania.

 

Przy izolacji bluszczem zwiększenie oporu przejmowania ciepła z 0,04 do 0,15 (m2K)/W jest istotne dla ściany beż żadnej izolacji lub przy przenikalności cieplnej całej przegrody równej 0,7-1,0W/(m2K). Np. ściana, która miała U=0,75W/(m2K) przy oporze przejmowania ciepła 0,04(m2K)/W, przy oporze przejmowania równym 0,15 będzie miała 0,69W/(m2K). Dla ściany z U=0,3W/(m2K) ten sam zabieg da już zmianę tylko do 0,29W/(m2K). To wszystko pod warunkiem, że ściana nie zmieni np. wilgotności.

Czy bluszcz nie będzie sprzyjał utrzymywaniu większej wilgotności ściany?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@HenoK

Jeszcze raz podaje linka do filmiku w którym wykorzystuje się ten system do podgrzewania wody do prysznica dla uczestników kursu. Ilość użytkowników: 20...

http://www.youtube.com/watch?v=KW68v4Rl2S8

 

Niestety nie posiadam danych dotyczących tego ile ciepła można uzyskać, poza tylko informacją, że przekompostowanie drewna daje więcej energii niż jego spalenie. Powód jest taki, że żadna firma w tym kasy nie widzi, więc po co mieliby takie systemy proponować.

 

Bluszcz zmniejsza wilgotność ścian, gdyż:

-zapobiega temu, że deszcz będzie w ogóle padał na ścianę

-korzenie czepne bluszcza pobierają również wodę

 

@mpoplaw

 

Ludzie na całym świecie wykorzystują ten system do produkcji ciepła. Procesu fermentacji rzeczywiście powinny ustać przy tym systemie. Powiem nawet, że proces fermentacji w ogóle nie powinien się rozpocząć, gdyż proces fermentacji to proces beztlenowego rozkładu materii organicznej (głównie chyba węglowodanów). W trakcie procesów beztlenowych wytwarzana jest duża ilość nieprzyjemnego zapachu, więc nie chcesz go...

Proces kompostowania to proces tlenoweg rozkładu.

 

Jeśli przypomina Ci ten starodawny zwyczaj, to dobrze kojarzysz. Permakultura to takie właśnie wykorzystywanie starodawnych technik i procesów naturalnych (fizyka i ekologia) i przystosowywanie ich do XXI wieku.

 

 

Co do pryzmy kompostowej na środku salonu...

Wiesz mpoplaw najwydajniej energetycznie jak chce się kupę jest przeproszeniem wysrać się do łóżka. Jednak (domyślam się;) że większośc ludzi i Ty również ruszasz tyłek, (marnując energię) i idziesz skupić się ;) do kibelka, po czym spłukujesz wodę (znowu strata energii i wody!). Gdzie chodzi o wydajność, to jest to ważne, ale równie ważna jest wygoda i zdrowy rozsądek!

 

Dodam jeszcze, że można wykorzystywać kompost w sposób który podałeś - bez transportowania i sterowania w szklarni. Wystarczy zrobić pryzmę albo dwie w szklarni na jesień i ciepełko będzie ogrzewać szklarnię...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja jako projektant permakulturowy dorzuciłbym jeszcze do Twojej chaty takie 2 rozwiązania:

-ogrzewanie CWU oraz domu ciepłem produkowanym przez kompost

Koszt zbudowania systemu do produkcji ciepła to KILKADZIESIĄT złotych

Paliwem są gałęzie z przycinania żywopłotu, liście spadające z drzew, ścinki trawy... Nie ma tańszego sposobu ogrzewania, a jeśli jest to bardzo chciałbym wiedzieć.

 

Jeśli proponujesz to rozwiązanie jako jedyny system ogrzewania domu i CWU to wybacz ale bredzisz i spamujesz. Mam nadzieje, że nikt tego nie weźmie poważnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1.W którym momencie napisałem, że proponuje to jako JEDYNY system ogrzewania wody i CWU?

2.Dlaczego uznajesz tę prostą technologię za bzdurną i nie wartą tego by wziąć ją na poważnie?

 

 

Gdybyś miał okazje zapoznać się z zasadami projektowania permakulturowego, to wiedziałbyś, że jedną z ważniejszych jest "każda ważna funkcja w systemie powinna być zapewniana przez minimum dwa elementy"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1.W którym momencie napisałem, że proponuje to jako JEDYNY system ogrzewania wody i CWU?

2.Dlaczego uznajesz tę prostą technologię za bzdurną i nie wartą tego by wziąć ją na poważnie?

 

 

Gdybyś miał okazje zapoznać się z zasadami projektowania permakulturowego, to wiedziałbyś, że jedną z ważniejszych jest "każda ważna funkcja w systemie powinna być zapewniana przez minimum dwa elementy"

 

Nie napisałeś explicite, że proponujesz to rozwiązanie jako system uzupełniający klasyczny układ CO/CWU.

 

Załóżmy że mam ogrzewanie za pomocą pieca kondensacyjnego jednofunkcyjnego z zasobnikiem + podłogówka. W jaki sposób chcesz włączyć opisywany rozwiązanie w taki system?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ty również założyłeś, że dom powinien mieć jedno źródło ogrzewania, co ma dużo wad.

http://4.bp.blogspot.com/_3LX200BCsTU/SxQifYoUABI/AAAAAAAAAGg/2gkclBCJZaQ/s1600/Kompost+power.jpg

 

Nie wiem,dlaczego nie pokazuje obrazka, a powinno. W razie czego proszę wpisać w googla permakultura i kompost - zobaczysz wpis pod tym tytułem i tam jest ten obrazek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki HenoK, a tak na przyszłość, to skąd mam wiedzieć jakim znakiem zastąpić i co zastąpić?

Obrazek jest trochę ucięty z prawej, ale w sumie pokazuje dość obrazowo o co chodzi - woda krąży w systemie na zasadzie termosyfonu aż do uzyskania najwyższej możliwej do uzyskania temperatury.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wojciech, a mógłbyś mi powiedzieć tak na "chłopski rozum" jak to wszystko wygląda w praktyce? tzn. gdzie ten kompost mam, czy śmierdzi czy może nie smierdziec i gdzie energia z tego idzie?(czy można takie coś połączyć z np. buforem ciepła, na który w sumie Adam mnie już namówił?)

Ja nie rozumiem tego obrazka i nie umiem sobie tego systemu wyobrazić..

 

co do bluszczu-zawsze myslałam, że to nawadnia ścianę i niszczy ją: człowiek uczy sie całe życie:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@arjuna wkleję fragment wpisu z mojego bloga:

 

"...Z wszystkich energii powstających podczas procesu kompostowania najłatwiej jest wykorzystać energię cieplną. Metodę tę stworzył Francuz Jean Pain.

 

Polega ona na umieszczeniu w kompoście kolektora rurowego( to nic innego jak długa rura przechodząca spiralnie przez pryzmę kompostową). Powodem dla którego rura powinna być w kształcie spirali jest to, by jak największa powierzchnia zewnętrzna rury stykała się z materiałami, które będą kompostowane. Najlepszym materiałem na rurę będzie miedź, gdyż jest dobrym przewodnikiem ciepła. Niezwykle ważne jest by rura miedziana była pokryta cienka warstwą tworzywa sztucznego, w innym wypadku rura miedziana (która jest przecież bardzo droga) szybko skoroduje. Mniej efektywny, choć nadal skuteczny jest... zwykły wąż ogrodowy.

 

Przy założeniu, że projektujemy nasz system w wersji minimalnej - 1 metr sześcienny materiału na kompost to naprawdę minimum, potrzebujemy około 30 m rury miedzianej znajdującej się w kompoście lub około 60+ m węża ogrodowego. Początek spirali powinien znajdować się na dole pryzmy kompostowej a koniec powinien być najwyżej. Powodem tego jest to, że ciepła woda (na zasadzie konwekcji) unosi się do góry. Dzięki takiemu układowi nie będziemy musieli pompować wody - fizyka zrobi to za nas. Nie powinno się właściwie używać pompy, gdyż w ten sposób temperatura w zbiorniku będzie zawsze najwyższa - woda będzie krążyć w systemie tak długo aż nie osiągnie maksymalnej temperatury jaką może uzyskać. O ile rura idąca w kompoście powinna być jak najlepszym przewodnikiem, gdyż ma odbierać ciepło z pryzmy kompostowej, to rura biegnąca z kompostu do pojemnika z ciepła wodą powinna być jak najlepiej zaizolowana - nie chcemy przecież, by ciepło było tracone do otoczenia.

 

Teraz trochę o wydajności.. 1 m3 zapewni "paliwo" do ogrzewania na kilka tygodni. Wg Jean Pain'a ilość energii powstała przy kompostowaniu drewna w ten sposób jest wyższa niż gdybyśmy je spalili!

 

Temperatury w kompoście dochodzą do 70 stopni. Jeśli nasz system będzie wydajnie chłodził kompost(bo przecież odbieranie ciepła tym jest) to kompost nie powinien ogrzewać się do wyższej temperatury niż 40-50 stopni. Zatem całkiem możliwe jest ogrzanie wody do właśnie tej temperatury.

 

Proces kompostowania zachodzi najlepiej (najszybciej i bez nadmiernych strat azotu) jeśli materiał na kompost zawierają stosunek węgla do azotu wynoszący jak 25:1. Jeśli użyjemy więcej materiału bogatego w węgiel, proces zostanie spowolniony. Jeśli natomiast zużyjemy dużo materiału bogatego w azot nastąpią straty azotu oraz powstanie przykry zapach. Najlepsze rozwiązanie to zbudowanie większej pryzmy kompostowej(kilka, kilkanaście m3) z materiałów bogatych w węgiel. Możemy wykorzystać np. liście, gałęzie z przycinania żywopłotów, drzewek...Jeśli zrobimy naszą pryzmę jesienią to powinna wytrzymać ona całą zimę. Na lato będziemy mieć natomiast gotowy kompost.

Jest to zastosowanie Permakultury przez duże P.

 

Jeszcze prostszy sposób na wykorzystanie energii cieplnej z procesu kompostowania to zrobienie na jesień(czy wiosnę) pryzmy kompostowej w szklarni. W jego trakcie będzie produkowane ciepło, które będzie z kolei ogrzać szklarnie. Inny skutek uboczny to produkowanie CO2 przez kompost, co (w małym stopniu) zadziała jak nawóz."

 

Gdzie umieścić pryzmę?

Ja sugerowałbym umieszczenie pryzmy w szklarni - dzięki temu wszelkie ciepło niewykorzystane przez nas do ogrzania domu/CWU zostanie wykorzystane do ogrzania szklarni. Dzięki temu będziemy mogli przedłużyć okres wegetacyjny w szklarni.

Na lato lepiej jednak umieszczać system na dworze - nie chcesz przecież dogrzewać szklarni latem.

 

Odpowiadając na Twoje pytanie - tak, można połączyć z buforem ciepła. Czy dobrze zrozumiałem, że ten bufor to zbiornik z ciepłą wodą?

 

Dobrze robiony kompost nie śmierdzi - śmierdzieć będzie jeśli za mocno go podlejesz, dasz za dużo materiałów bogatych w azot (odpady kuchenne, ścinki traw, obornik...)lub za mocno ubijesz wszystkie składniki.

 

Proporcje węgla ( C ) do azotu (N) w poszczególnych materiałach - do zrobienia dobrego kompostu chcesz proporcji 25:1

Lista pochodzi z książki "Ogród bez chemii"

 

Materiały bogate w węgiel:

Karton 350:1

Łęty kukurydzy 75:1

Odpady od owoców 35:1

Liście 60:1

Gazety 175:1

Łupiny od orzeszków ziemnych 35:1

Igliwie sosen 80:1

Trociny 325:1

Słoma 75:1

Zrębki drzew 400:1

 

Materiały bogate w azot:

Mocz 0,8 :1

Lucerna 12:1

Koniczyna 23:1

Fusy kawy 20:1

Odpady kuchenne 20:1

Odpady ogrodnicze 30:1

Ścinki traw 20:1

Siano 25:1

Obornik 15:1

Wodorosty morskie 19:1

Resztki warzyw 25:1

Chwasty 30:1

 

Czy odpowiedziałem na Twoje pytania?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdzi się dobrze, zwłaszcza jeśli:

 

-użyjesz odpowiedniej, przepuszczającej powietrze izolacji (słoma) (20cm warstwa). W takim przypadku objętość wkładu może być dużo mniejsza, niż w systemach nieokrytych - to takie uniwersalne prawo kompostowania, nawet latem:)

 

-sprawisz, że otoczenie nie będzie aż tak zimne - pryzmę na jesień/zimę będziesz robił w szklarni.

 

Pozyskiwanie energii cieplnej z kompostu jest dość starą techniką, nawet w Polsce. Ciepłe inspekty są wariacją na ten temat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 months później...
  • 1 month później...

Witam,

Charakterystykę energetyczną może Pani obliczyć w programie np. BuildDesk (jest dostępny bezpłatnie). Samodzielnie nie polecam liczenia, ponieważ musiałaby Pani przebrnąć najpierw przez Rozporządzenie Ministra z dnia 6.11.2008 w sprawie metodologii obliczania charakterystyki energetycznej budynku... Radziłabym zlecić to osobie upoważnionej do obliczania charakterystyk - i tak przy składaniu dokumentacji na pozwolenie na budowę domu, będzie Pani musiała dołączyć również charakterystykę energetyczną.

 

Największy wpływ na wynik końcowej charakterystyki energetycznej mają zastosowane systemy ogrzewania i przygotowania ciepłej wody. Najlepszym rozwiązaniem byłaby pompa ciepła, zamiast tradycyjnego kotła oraz kolektory słoneczne termiczne. Początkowe większe wydatki (szczególnie na pompę ciepła) zwrócą się po kilku latach, ponieważ oszczędności jakie Pani osiągnie z tej inwestycji będą duże.

 

Jeśli chodzi o izolację dachu, to proponuję wybrać wełnę mineralną zamiast styropianu. Proszę zajrzeć na strony np. Knauf Insulation. Jest tam ciekawa propozycja wełny szklanej do zastosowania w izolacjach do poddaszy użytkowych - Unifit 035 i Unifit 039.

 

Jeśli chce być Pani bardziej "eko" :) polecam również przyjrzeć się wełnie mineralnej w ECOSE Technology też z Knauf Insulation.

 

Co do grubości izolacji, to im więcej tym mniej energii na ogrzewania Pani zużyje w czasie eksploatacji domu. Dobrym rozwiązaniem jest te 30cm, jak pisze LukaEgon.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pompa ciepła rzeczywiście jest świetnym urządzeniem z punktu widzenia charakterystyki energetycznej i jeśli chodzi tylko o to, by zoptymalizować wskaźniki w świadectwie, to warto ją zamontować.

 

Jeśli zaś celem systemu ogrzewania jest przede wszystkim ogrzewanie, to pompa ciepła sens mieć może, lecz wcale nie musi. Przykładowo, sens zakupu pompy ciepła w domku o niskim zapotrzebowaniu na energię jest znikomy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...