Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Piec chyba za mały - pomóżcie


T_omhacker

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 53
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

@Serwis24 może mieć sporo racji, że kocioł nie musi być przewymiarowany. Wszystko jednak zależy od wykonanej instalacji CO jak i wykonania budynku.

Powiem tak, mam domek 107m2 i wyliczone 4kW zapotrzebowania na ciepło. mnożąc to x3 (bo dom 3 razy większy) daje nam to 12kW więc piec może mieć jeszcze zapas.

 

Dodam tylko, że autor wspomniał, że dom jest jeszcze nie zamieszkany więc wnoszę, że nie jest wygrzany i nie jest odprowadzona wilgoć technologiczna. To w jakiejś części tłumaczy problemy z problemem uzyskania wyższych temperatur.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo poważna dyskusja, a nie znamy podstawowych faktów.

Jeżeli temperatura w grzejnikach wynosiła np 75st, to stwierdzenie o niedowymiarowaniu kotła jest niezasadne.

Dom był wychłodzony i musi zakumulować zasób energii, a to wymaga czasu i ciągłego grzania.

Kocioł mógłby być większy, ale w normalnej eksploatacji powinien podołać stratom ciepła.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiem tak, mam domek 107m2 i wyliczone 4kW zapotrzebowania na ciepło.

 

z ciekawosci przy jakiej temp zewnętrznej 0 stopni??

 

a dlaczego to ekploatacja nie może odbywać sie przy maksymalnych parametrach grzewczych ?

 

Od razu zaznaczam że nie jestem fachowcem w dziedzinie....wiec mogę się mylić ale postaram sie uzasadnić, jak wspomniałem posiadam piec 26 kw i dobrze mi z tym ;) wg mnie piec-kocioł nie powinien jechać na max-a,dlatego że, będzie wtedy pobierał max-dawkę paliwa (cos jak jazda samochodem z silnikiem 1,4 np 180km/h) jest to urzadzenie które z biegiem czasu traci na sprawnosci, np zabrudzenia,sadza słaby ciąg, zła jakośc opału,czy naciąganie mocy kotła przez wytwórców kotłów, i chocbys mu podał max dawkę paliwa to te czynniki powodują że nigdy nie osiagnie sie max mocy kotła zgodnej ze specyfikacją.. to są moje argumenty.. ale jak to w życiu każdy ma swoje racje... pomijam kwestie intalacji... czy c.w.u .. po prostu uzasadniam dlaczego wg mnie piec powinien być jednak trochę wiekszy..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kolego mam na zbyciu bardzo dobry kocioł na miał 42 kw szufladowy,miałem go zainstalować w obecnym domu ale się przeprowadzam ...tego samego producenta podobny kocioł ma u nas w miasteczku kilku moich znajomych ima b.dobrą opinię.jeśli jesteś zainteresowany odpisz na adres [email protected] lub jestem jeszcze chwilę na skape tkobierski159.łączę pozdrowienia.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

320 m2 i 23kW to daje nam coś ok 70 W/m2 czyli tak naprawdę nieźle. wiadomo należało by policzyć. jednak minęły już czasy kiedy przyjmowało się po 100-120W/m2.

 

Kilka kwestii mamy jeszcze nie wyjaśnionych:

- jaka wentylacja grawitacyjna czy mechaniczna z odzyskiem ?

- czy czasem nie ma innego źrodla ciepła np. kominka z płaszczem wodnym

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kolego mam sporą wiedzę na temat kotłów,obecnie ogrzewam kotłem36kw retortowym ok 500m pow.Przy mrozach większe zużycie,bo przechytrzyłem z doborem kotła.Dom mam ocieplony, nowe okna.Stąd zakup kotła nieco większego.Na miał,bo z tym groszkiem to różnie bywa a kocioł na miał jest uniweralny.Jeśli jesteś zainteresowany czekam na pocztę.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę, że mój problem wzbudził zainteresowanie-z góry dziękuje za pomoc.

W domu mamy wentylację grawitacyjną, a co do kominka to będzie, ale tylko jako gadżet - bez płaszcza, bez nadmuchu. Trafiłem już gdzieś na necie na wzór obliczania - 320 m2 x 2,7 - średnia bo w garażu jest chyba 3 m, a na poddaszu są spore skosy i oczywiście x 60W i to jest równe 51840 - to oznaczać może piec 51 kW jakie są.

Kolejna sprawa - w chwili obecnej tam się nie mieszka i z ogrzewaniem tego domu sprawa wygląda różnie - jeśli braciszek ma humor to pójdzie i pali - dokłada regularnie co 4-5 godzin - ale jeśli nie to olewka i piec wygasa - dom potrzyma trochę ciepło i wychładza się - wczoraj dla przykładu w środku było 4,5 C.

tkobierski rozumiem, że generalnie skoro ty założyłeś piec 36kW na 500 m2 to braciszek spokojnie mógłby założyć 30 kW - większe zużycie w mrozy - ale piec pracuje na obrotach. czy dobre jest moje rozumowanie ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam ekogroszkowca 20kW przy powierzchni 200m2 i widać że kociołek się zwyczajnie nudzi... ściana PTH24+15styro czyli niby trochę cieplejsza . Ale na sterowniku ustawione że kociołek pracuje jak 15kW (cokolwiek to znaczy). Więc też radziłbym pochopnie nie zmieniać kotła tylko przyjrzeć się instalacji i wygrzać chałupę.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam 142 m2 - 12 styro ściany - 30 wełna na dachu - ogrzewany gazem - jak na razie nie mieszkam - temp. w środku to 14 C stale a zużycie gazu około 200 m3 na miesiąc. to chyba nie najgorzej.

 

mpoplaw zdaje sobie sprawę, że wymiana pieca będzie się wiązała z dołożeniem kilku żeberek do kaloryferów by ciepło miało gdzie wchodzić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiem tak, mam domek 107m2 i wyliczone 4kW zapotrzebowania na ciepło.

 

z ciekawosci przy jakiej temp zewnętrznej 0 stopni??

 

a dlaczego to ekploatacja nie może odbywać sie przy maksymalnych parametrach grzewczych ?

 

Od razu zaznaczam że nie jestem fachowcem w dziedzinie....wiec mogę się mylić ale postaram sie uzasadnić, jak wspomniałem posiadam piec 26 kw i dobrze mi z tym ;) wg mnie piec-kocioł nie powinien jechać na max-a,dlatego że, będzie wtedy pobierał max-dawkę paliwa (cos jak jazda samochodem z silnikiem 1,4 np 180km/h) jest to urzadzenie które z biegiem czasu traci na sprawnosci, np zabrudzenia,sadza słaby ciąg, zła jakośc opału,czy naciąganie mocy kotła przez wytwórców kotłów, i chocbys mu podał max dawkę paliwa to te czynniki powodują że nigdy nie osiagnie sie max mocy kotła zgodnej ze specyfikacją.. to są moje argumenty.. ale jak to w życiu każdy ma swoje racje... pomijam kwestie intalacji... czy c.w.u .. po prostu uzasadniam dlaczego wg mnie piec powinien być jednak trochę wiekszy..

 

wyliczenia w programie OZC i temperatura wyliczeniowa -20 stC.

 

Co do mocy to akurat praca na max wydajności daje maksymalną sprawność kotła. Nie niszczymy kotła osadzającymi się smołami, nie wykrapla się żrący kondensat i wykorzystanie opału w maksymalny sposób. Wszelkie ograniczenia mocy w kotłach na paliwo stałe powoduje spadek wykorzystania opału do celów grzewczych.

Dlatego właśnie stosuje się zawory 3D lub 4D by kocioł pracował w okolicach max mocy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

Trafiłem już gdzieś na necie na wzór obliczania - 320 m2 x 2,7 - średnia bo w garażu jest chyba 3 m, a na poddaszu są spore skosy i oczywiście x 60W i to jest równe 51840 - to oznaczać może piec 51 kW jakie są.

...

 

Hmm coś tu z wyliczeniem jest nie tak...

Taki wskaźnik przyjmuje się dla powierzchni podłóg a nie dla kubatury pomieszczeń.

Myślę, że takie wyliczenie wg wskaźnika jest przybliżeniem niemniej wygląda tak:

(320m2 x 60W)/1000 = 19,2kW

 

Więc kocioł jest dobrany bardzo optymalnie. Trzeba po prostu wygrzać go i później utrzymywać stałą temperaturę a kocioł będzie tylko uzupełniał straty bieżące. Ale o tym już pisałem ja i inni w tym wątku.

 

EDIT:

 

Dodam tylko, ze jeśli byśmy przyjęli wskaźnik 40W/m2 taki jak dla domu energooszczędnego to mamy zapotrzebowanie 12,8kW co daje wynik taki jak wskazywałem w swoim pierwszym poście...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ponoć przy obliczaniu mocy kaloryferów przyjęto 120W na m2 więc tutaj myślę, że powinno być ok. Temp. na piecu ustawiona to 57 C. co do temp. powrotu - tego nie wiem. Rozmawiałem dzisiaj z kolesiem który to instalował i stwierdził, że jakby było cały czas grzane to piec dałby sobie radę - fakt nie jest grzane na okrągło. A i jeszcze się dowiedziałem, że około 70 m2 podłogi - dół bez salonu - jest podłogówka + grzejniki.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wiecie co, mam salomonowe rozwiazanie..... nich ten kociołek wezmie od goscia ktoś kto ma chate 300-350 m2 i powie że w mrozy jest mu ciepło.... pomijam kwestię sposobu palenia..znaczy częstotliwości.

 

Ma dom ok. 320 m2 powierzchni po podłodze, podpiwniczony - salon na dole z sufitem przy dachu,

 

widzicie tą kubaturę??

 

Kupił piec SAS 23 kW i teraz jak były te mrozy to max. temp. jaką udało się osiągnąć to było 15C.

 

czyli jak było cieplej osiagał wyższą temperature-czyli za słaba moc

 

 

Komin popękał w paru miejscach - pewnie z wysokiej temp.

 

a tu wychodzi że grzał na max-a

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

T_omhacker napisał:

Ponoć przy obliczaniu mocy kaloryferów przyjęto 120W na m2 więc tutaj myślę, że powinno być ok.

 

 

320m2 x120W = 38,4kW więc coś tu się nie zgadza skoro dobrany kocioł na 24kW...

 

albo inaczej : 24kW/120 = 200m2 powierzchni domu

 

do mocy grzejników a nie kotła a to nie koniecznie to samo :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ponoć przy obliczaniu mocy kaloryferów przyjęto 120W na m2 więc tutaj myślę, że powinno być ok. Temp. na piecu ustawiona to 57 C. co do temp. powrotu - tego nie wiem. Rozmawiałem dzisiaj z kolesiem który to instalował i stwierdził, że jakby było cały czas grzane to piec dałby sobie radę - fakt nie jest grzane na okrągło. A i jeszcze się dowiedziałem, że około 70 m2 podłogi - dół bez salonu - jest podłogówka + grzejniki.

 

Na początek ustaw na piecu temp 75 st. i zobacz. Przy takiej temp zasilania to mała szansa na dogrzanie przy mrozach.

 

Po drugie: ile ocieplenia na stropie (dziwnie wszyscy doradzają wymianę pieca przy tak małej ilości informacji)? Szwagier do czasu ocieplenia stropu w gotowym domu nie potrafił uzyskać więcej niż 15 st. i to jest normalne. Nie grzejesz czasem nieba?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam piec 14KW, powierzchnia 150m2, przez tydzień mrozów piec nagrzał dom z 5 st. do 17,5 st. po czym wyłączyłam go, bo tam nie mieszkamy, bo drzwi wewnętrzne są tymczasowe, bo nie mam wewnątrz żadnych drzwi zamontowanych nawet do garażu, bo nie mam ułożonej podłogi na 40 m2 która ma być na legarach i ma iść pod nią 10 cm wełny. W tym samym czasie na poddaszu które jest wykończone było 20 st., a też nie ma tam jeszcze drzwi.

 

Zeszłej zimy jak wygrzewałam podłogówkę, gdzie nie było ocieplonego poddasza ten sam piec przy takich samych mrozach utrzymywał temp. w domu na parterze około 12 st. na podaszu było z 10 st.

 

Dla mnie wynik 17 st przy mrozach -15 i takim stanie domu jest b. dobry. W dodatku piec nie pracował na 100% mocy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...