Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Klub użytkowników kotła Vitodens


revalidon

Recommended Posts

Dlaczego tak forumowicze robią ?

dlatego ze ilość włąnczen pieca czyli taktowan sie zmiejsza.

 

przy jakiej temp. w piecu juz nie zachodzi kondensacja?

zauwazyłem ze jak mam moc pieca na 100% to podczas grzania cwu w piecu mam ponad 50 stopni.

jak ograniczyłem moc wielkosc ta spadla.

 

ograniczenie mocy jak ktos juz tu napisal sluzy do ograniczenia maksymalnej mocy.

taki luzne doswiadczenia z pewnego okresu czasu :)

 

No ale mniejsza temperatura przy grzaniu CWU oznacza wydłużenie czasu grzania, więc nie wiem czy da to jakieś oszczędności na gazie. W przypadku ograniczenia mocy na CO - upatrywałbym tu problemu z odbiorem ciepła od kotła, skoro grzeje on z za dużą mocą i często się włącza.

 

Sam u siebie czasem obserwuję sytuację taką: temp. wymagana na kotle 35, temp. rzeczywista 38. I palnik pracuje. I teraz jak tu się domyślić czemu?? Myślałem że jest jakieś kodowanie na minimalny czas pracy palnika (żeby za często się nie włączał/wyłączał) lub minimalną przerwę, faktycznie coś tam jest ale mam ustawione w trybie "wg zapotrzebowania na ciepło). Może automatyka podgrzewa wodę do nieco wyższej temp. by potem sobie zrobić dłuższą przerwę ?? Być może ograniczenie mocy by tutaj coś dało, ale mam jakiś wewnętrzny opór przed stosowaniem tej metody (wydaje mi się ona sprzeczna z logiką całego automatu pogodowego za który zapłaciliśmy niemałą kasę).

 

Szkoda że viessman nie podaje pełnego algorytmu pracy tej cholernej automatyki, wpływu każdego możliwego ustawienia i kodowania na nią. Opisy w książce serwisowej są zbyt ogólne, a na szkolenie dla serwisantów za 10K PLN (zgaduję) nie chce mi się iść.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,9k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Sam u siebie czasem obserwuję sytuację taką: temp. wymagana na kotle 35, temp. rzeczywista 38. I palnik pracuje.

 

Wczoraj z kolei bawiłem się temperaturą zredukowaną i np. przy ustawieniu 14 stopni kocioł się nie załączał, a było w diagnostyce jak wół: temp. wymagana w kotle: 30 stopni, temp. rzeczywista: 25 stopni. Włączał się może raz na godzinę. Ustawiłem 16 stopni i trzymał to wymagane 32 stopnie. Wiem wiem ktoś powie że 14 stopni dla zredukowanej to za mało, ale jak ustawię np. 18, to w pokoju będę miał 18, ale za 3 dni (dom się wolno wychładza).

 

Ktoś ma jakieś pomysły na tą sytuację? Czy jest możliwe, że kocioł obliczył sobie że podtrzymanie temp. 30 stopni jest niemożliwe gdyż jest poza zakresem modulacji i włącza się tylko czasem żeby dostarczyć wymagane ciepło "uśrednione w czasie", a potem przerwa ?

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie.

 

Ja ze swoim kotłem dalej pogrywam. :) Liczba startów 200 na dobę jakoś do mnie nie przemawia, mimo, że ostatnio słyszałem info, że to jest zgodne z normą. :)

 

Czy ktoś z Was wie w jakis sposób działa rozszerzenie H1? Czy ono przy odpowiednim skonfigurowaniu będzie potrafiło całkowicie wyłączyć obieg A1? Czy też tylko wyłączy pompę podłączoną pod ten obieg, a kocioł dalej (poprzez sprzęgło) będzie grzał sam siebie? Nigdzie nie mogę znaleźć informacji na ten temat.

 

Pozdrawiam

maciej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie.

 

Ja ze swoim kotłem dalej pogrywam. :) Liczba startów 200 na dobę jakoś do mnie nie przemawia, mimo, że ostatnio słyszałem info, że to jest zgodne z normą. :)

 

Czy ktoś z Was wie w jakis sposób działa rozszerzenie H1? Czy ono przy odpowiednim skonfigurowaniu będzie potrafiło całkowicie wyłączyć obieg A1? Czy też tylko wyłączy pompę podłączoną pod ten obieg, a kocioł dalej (poprzez sprzęgło) będzie grzał sam siebie? Nigdzie nie mogę znaleźć informacji na ten temat.

 

Pozdrawiam

maciej

 

Mi przy pracy w trybie dziennym (nastawa 20 stopni) piec włącza się około 10 razy w ciągu kilkunastu godzin, tak więc myślę że te 200 u Ciebie to dość dużo. Myślę że masz albo kocioł o zbyt dużej mocy i kocioł nawet przy minimalnej mocy dostarcza za dużo ciepła, albo masz problem z odbiorem ciepła przez układ (np. sprzęgło).

 

Ja podobną sytuację obserwuję w trybie zredukowanym - opisałem ją post wyżej. Kocioł zamiasst utrzymywac zadaną temp na wyjściu prawie wcale nie grzeje tylko od czasu się włącza ale wtedy temp. na wyjściu jesst wyższa niż potrzebna. Tak jakby mniejszej nie potrafił dać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

.... kocioł o zbyt dużej mocy ...

 

O to to to!

 

Ale o tym będę pamiętał przy budowie kolejnego domu. :) Teraz Vitodens 300-W z mocą min 1,9 kW kosztuje ponad 10 000 PLNÓW, a to trochę za dużo, bo to moje czteroletnie koszta ogrzania CO i CWU, a i mojej przechodzonej 200tki (ponad 50 000 startów w dwa lata) nikt by nie chciał. :)

 

Pytam o H1 bo mam takie cuś:

Krzywa dla M2 to 0,2 przesunięcie +1, krzywa dla A1 0,8 z przesunięciem -4.

Przy temperaturze zewnętrznej (załóżmy, że aktualnie to jest skumulowana) -2, i wewnętrznej nastawie 22C, powinno być (poprawcie mnie jeśli się mylę): 20 + 0,2(22 -(-2)) +1, czyli po zaokrągleniu 26, a ja mam stale podawane na podłogę 28-29 C, co powoduje, że na parterze mam 23,6 C. Fajnie ciepło... Ale ja chciałbym 22.:).

Oczywiście jak na żywca wyłączę obieg grzejnikowy, to temperatura podawana na podłogi wraca na poziomy zgodne z moim wyliczeniem.

 

Na razie mam dwie opcje:

- H1 właśnie

- lub wywalić sprzęgło i pompę obiegu grzejników (obsłuży ją pompa kotłowa).

 

Ta pierwsza jest mniej inwazyjna.

 

Wkurzam się bo wg gościa, który mi robił świadectwo energetyczne (wyszło mi coś koło 30,0 kWh/m2rok) powinienem spalić 900 m3 GZ41.5, a spaliłem 1500. Niby ciągle jestem w taryfie z niższym abonamentem (limit do 1600), ale niechby trochę tych złóż naturalnych zostało dla zstępnych... :)

 

Pozdrawiam

maciej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O to to to!

 

Ale o tym będę pamiętał przy budowie kolejnego domu. :) Teraz Vitodens 300-W z mocą min 1,9 kW kosztuje ponad 10 000 PLNÓW, a to trochę za dużo, bo to moje czteroletnie koszta ogrzania CO i CWU, a i mojej przechodzonej 200tki (ponad 50 000 startów w dwa lata) nikt by nie chciał. :)

 

Pytam o H1 bo mam takie cuś:

Krzywa dla M2 to 0,2 przesunięcie +1, krzywa dla A1 0,8 z przesunięciem -4.

Przy temperaturze zewnętrznej (załóżmy, że aktualnie to jest skumulowana) -2, i wewnętrznej nastawie 22C, powinno być (poprawcie mnie jeśli się mylę): 20 + 0,2(22 -(-2)) +1, czyli po zaokrągleniu 26, a ja mam stale podawane na podłogę 28-29 C, co powoduje, że na parterze mam 23,6 C. Fajnie ciepło... Ale ja chciałbym 22.:).

 

maciej

 

Podkrec licznik jak w samochodzie to sprzedasz bez problemow;)

 

A na powaznie to sprawdz kodowanie F8 - domyslnie jest 8 stopni. Zmniejsz to na zero dajmy na to. Jest to maks roznica temperatur miedzy obiegiem kaloryferow a podlogowym (tak sądzę).

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podkrec licznik jak w samochodzie to sprzedasz bez problemow;)

 

A na powaznie to sprawdz kodowanie F8 - domyslnie jest 8 stopni. Zmniejsz to na zero dajmy na to. Jest to maks roznica temperatur miedzy obiegiem kaloryferow a podlogowym (tak sądzę).

 

Pozdrawiam

 

O dzieki tego tez szukałem.

przy jakiejtemp nie zachodzi juz kondensacja ?

jak grzje mi cwu to na piecu mam 51 stopni

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A na powaznie to sprawdz kodowanie F8 - domyslnie jest 8 stopni. Zmniejsz to na zero dajmy na to. Jest to maks roznica temperatur miedzy obiegiem kaloryferow a podlogowym (tak sądzę).

Pozdrawiam

 

U mnie to jest kodowanie 9F:0. Ale to też nie to... Bo to od dawna mam na zero przestawione.

 

Może najzwyczajniej w świecie mieszacz nie potrafi, aż tak dokładnie temperatury ustawić, a ja tu szukam dziury w całym. :)

 

Pozdrawiam

maciej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie to jest kodowanie 9F:0. Ale to też nie to... Bo to od dawna mam na zero przestawione.

 

Może najzwyczajniej w świecie mieszacz nie potrafi, aż tak dokładnie temperatury ustawić, a ja tu szukam dziury w całym. :)

 

Pozdrawiam

maciej

 

Racja, jest to kodowanie 9F. A patrzałeś w diagnostyce obiegu z mieszaczem, jaka jest temperatura wymagana i rzeczywista (na samym końcu listy) - z tym że patrz koniecznie w diagnostyce obiegu z mieszaczem a nie w diagnostyce ogólnej. Jeśli temp. wymagana jest właśnie te 28-29, to znaczy że jakieś inne ustawienie powoduje zwiększenie temperatury (być może F8 i F9 w kodowaniu obiegu grzewczego 2). Jeśli temp. wymagana jest prawidłowa (zgodna z twoimi wyliczeniami) a rzeczywista wyższa, to może coś jest nie teges z mieszaczem lub jego siłownikiem ?

 

Pozdrawiam,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
  • 1 month później...
  • 2 weeks później...

Dzień dobry

Jestem użytkownikiem - od listopada 2012 r. - kotła Vitodens WB2C i wciąż staram się go rozgryźć. Przeszukałem wpisy na forum dotyczące kotła Vitodens 200 i nie znalazłem odpowiedzi na zaistniałą sytuację z moim kotłem. Na początek kilka danych. Budynek o pow. 250 mkw. W czasie pierwszego sezonu. Mam jeden obwód: grzejniki z podłogówką (kuchnia, wiatrołap i 2 łazienki, cos ok 35 mkw) sterowany rozdzielaczem z mieszaczem. Poza tym są 3 grzejniki drabinkowe oraz 18 płytowych które zostały wg hydraulika przewymiarowane. Dom z ceramik +styro grafitowy termoorganika 15 cm. W podłodze 20 cm styro. W dachu 26 cm Ursa Pure One. Jest rekuperacja ale jeszcze nie uruchomiona na stałe. Brak regulatora pokojowego (Vitotrol), sterowanie kotła regulatorem pogodowym.

Jestem trochę zaskoczony rachunkami jakie otrzymałem już w tym roku. Pierwszy rachunek za okresIX`12 – I 13 (82 dnia) opiewał na 570 m sześć gazu (średnio ok 9 m sześć dziennie). Kocioł został uruchomiony bo trwały roboty wykończeniowe i grzałem tylko CO bo nie było potrzeby grzać CWU. Po tym rachunku trochę pozmieniałem ustawienia kotła. Z uwagi na to, że wewnątrz domu nic się nie działo od stycznia br. wprowadziłem zredukowany tryb grzewczy od 7 do 19 (temperatura na wyświetlaczu 7 st a woda w kotle ma 15 st) a standardowy od 19 do 7 (12 st. na wyświetlaczu kotła, ponieważ w nocy mieszkają u mnie fachowcy, którzy tylko nocują). W weekendy ustawiony jest zredukowany tryb czyli praktycznie nie grzeje. Ponadto podłogówką nie grzeję, bo została zdławiona termostatem. Także grzejniki zostały zamknięte termostatami (grzeje tylko jeden w piwnicy gdzie śpią fachowcy oraz 1 szczebelkowy w pom. technicznym gdzie jest stacja uzdatniania). W czasie dnia jak wchodzę do domu to grzejniki są zimne (w domu przy ujemnej temp zewnętrznej jest 13-15 st.). Nie wiem jak jest w nocy bo nie nocowałem. I teraz najważniejsze. Za ostatni okres rozliczeniowy (od stycznia do marca tj. 62 dnia) spalanie wyniosło 424 m sześć (ok. 6,8 na dzień). Jestem tym trochę zdziwiony bo wydaje mi się że jak jest zużycie gazu to powinno być to ciepło gdzieś oddane a u mnie grzejniki są zimne, a CWU odłączona. Chyba nie jest to związane z antyzamarzaniówką, która jak wydaje mi się uruchamia piec nocą ale aż 6 m sześć dziennie?. Mój serwisant coś mętnie tłumaczy, że skoro woda krąży w rurkach to one odbierają to ciepła (przecież rurki w podłodze są zaizolowane). Dodam jeszcze, że krzywa grzewcza jest na 0,9 odchylnie 0. (zmniejszałem stopniowo z 1,2 jak ustawił serwisant)

Czy ktoś ma jakąś teorie na opisaną sytuację.

pozdr

 

Darek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...

Witam,

Jesteśmy dopiero we wczesnym stadium budowy, ale od kilku dni "rozczytujemy się" nad kotłami gazowymi. Wybór jak narazie padł na firmę Vitodens. Najprawdopodobniej będzie to kocioł kondensacyjny dwufunkcyjny z zasobnikiem. Szukamy takiego, który da się połączyć z ogrzewaniem podłogowym i kominkiem z PW + ( kiedyś) solary. Dom ma 190m2+ 36m2 garaż. 2 łazienki + wc Jakieś propozycje?

Edytowane przez domowa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

mam pytanie o błąd który wyskakuje na wyświetlaczu kotła: E8.

 

Może ktoś z Was wie co jest przyczyną tego błędu, ponieważ w instrukcji nie ma wyjaśnienia. Dotyczy palnika i po resecie przyciskiem R ustępuje. Zaczął się pojawiać gdy przeszedłem na tryb letni w obiegu grzewczym a zostawiłem grzanie wody tylko...

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Witam!

 

Nie znalazłem innego wątku a ten jest bardzo zbieżny z moim problemem więc pozwalam sobie tutaj na zadanie pytania.

 

Jak przestawić tryb programator vitotrol do pieca z trybu MENU na tryb AUTO ( nie wiem kto ostatnio z domowników lub gości "pobawił się " i teraz taki mały problem )

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 months później...
  • 1 month później...
witam jestem przed pierwszym rozruchem kotla vitodensie 333f 13kw proszę mi powiedzieć czy 500 zł to aby nie za dużo za pierwszy rozruch wszystko jest podłączone cala pdlogowka wavina spieta . obieg napełniony itd nasmienie ze kocioł jest po wystawowy wiec niemal rozruchu gratis.dziękuje z gory. Georgo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problem polega jednak na czymś innym czego w ogóle nie rozumiem piec pomimo różnych konfiguracji nastawień chodzi cały czas pompa cały czas goni wodę w obiegu między piecem a zbiornikiem na wodę nawet wodę rzędu 15-20 st. C a serwisant mówił mi że pompa obiegowa ze zbiornika na ogrzewani CO będzie pracowała dopiero jak woda w buforze będzie większa niż 40 st. C (tylko że wtedy krzywa nastawiona była na 1,4) więc w jakim celu piec podgrzewa wodę do 30 stopni i przestaje grzać i utrzymuje ją w tym stanie zużywając przy tym niepotrzebne m3 gazu. Mam wrażenie że obecnie zużywam gaz w ogóle niepotrzebni a ciepło jakie jest w domu jest wynikiem went. mechanicznej i rolet które w dzień są odsłonięte i wpuszczają słońce a w nocy zasłaniają okna i nie dopuszczają do wyziębiania budynku.

 

W ogóle nie rozumiem dlaczego ta pompa w piecu cały czas goni wodę nawet gdy piec jej nie podgrzewa zaobserwowałem też że bardzo często chodzi wentylator w piecu a piec się nie załącza. ( mój serwisant w rozmowie telefonicznej powiedział że tak ma być ale wyjaśnić tego nie potrafił )

 

Jak ustawić piec bo ja chciał bym by piec na dobę załączał się powiedzmy 2 lub 3 razy dogrzał wodę w buforze do 40-50 st C i ogrzał budynek prze jakiś czas później jak się nieco ochłodzi czynność powtórzył.

 

Witam,

problem ciągłej pracy wewnętrznej pompy obiegowej również mnie "męczył": hałas w kotłowni, mieszanie zimniejszej wody z dołu zbiornika z cieplejszą na wejściu z pieca do zbiornika, niepotrzebne zużycie prądu (praca pompki wewnętrznej o mocy 60-70W to ok 50kWh miesięcznie czyli jakieś 25zł * miesiące sezonu grzewczego * lata - coś się uzbiera. Dodatkowo gdybym chciał korzystać z możliwości suszenia ręczników na drabinkach łazienkowych w lecie to pompka pracowałaby cały rok). Poza tym w przypadku braku zasilanie UPS pracowałby zdecydowanie krócej. Próbowałem różnych ustawień kodowań między innymi A8:0 ale to doprowadziło do wyłączenia pieca i wychłodzenia zbiornika :) Szukałem rozwiązania w serwisie, internecie, instrukcjach itp ale w końcu poradziłem sobie z tym sam. Mam nadzieję że opis rozwiązania przyda się innym.

 

Najpierw opis instalacji:

Vitodens 200-W WB2C, pogodówka, rozszerzenia do obiegów mieszaczy, moduł solarny do kolektorów. Piec i kolektory podpięte do zbiornika multiwalentnego firmy Biawar (zbiornik CWU w zbiorniku CO). W całym domu podłogówka (1 obieg mieszacza), 3 grzejniki (łazienki + garaż skręcony na niezamarzanie) (2 obieg mieszacza).

Pompa wewnętrzna pieca chodziła na okrągło mimo niepracującego palnika. Tak jak napisał "demboos" w poście z 14.01.2013 również mi wydawało się że piec "goni wodę" po to aby znać temperaturę wody. Wg mnie jest to lekka głupota gdyż piec kontroluje pracą mieszaczy mierząc temperaturę wody za nimi więc pośrednio "widzi" co do niego trafia z bufora.

 

Rozwiązanie:

Na wiosnę przeprowadziłem długą telefoniczną rozmowę z serwisantem, która niewiele dała. Z jednej strony nie widział on potrzeby wyłączania pompy, z drugiej chyba za bardzo nie wiedział jak tego dokonać. Miałem wrażenie że dla niego mój problem to takie fanaberie. W trakcie tej rozmowy padło jedno ważne hasło "sprzęgło hydrauliczne", które to siedziało we mnie aż do teraz. Jakieś 2 tygodnie temu przysiadłem nad problemem i go rozwiązałem.

1. Instrukcja montażu, opis przyłącza elektrycznego: do wtyków 4 i 5 X3 podłączony jest „2 Czujnik temperatury wody na zasilaniu sprzęgła hydraulicznego (wyposażenie dodatkowe).

Znalazłem taki czujnik Viessmanna w sklepach internetowych. Koszt ok 350 zł. To mnie odrzuciło – co będzie jak to nie TO. Taki czujnik to w zasadzie termistor. Trzeba tylko wiedzieć o jakiej charakterystyce pracy. Tu przechodzimy do punktu 2.

2. Instrukcja Zestaw uzupełniający obiegu grzewczego z mieszaczem. Znajduje się tam „Charakterystyka czujnika zasilania” NTC 10KOm przy 25stC. W wersji ze strony Viessmanna rysunek nie jest najbardziej czytelny ale w papierowej niemieckiej pozostawionej razem ze wszystkimi instrukcjami pieca już jest całkiem OK. Pomyślałem, że każdy inny czujnik powinien mieć podobną charakterystykę – po co robić sobie problemy z obsługą czujników o rożnych charakterystykach.

3. Teraz do dzieła. Na portalu aukcyjnym kupiłem za 1,7 zł 2 termistory (nie dało się 1) o charakterystyce bardzo zbliżonej w zakresie temperatur 20-80stC, w miejscowym sklepie 3 metry kabelka: całość z kosztami przesyłki ok 12zł. Teraz lutownica, włożenie czujnika w odpowiednie miejsce w zbiorniku (poniżej zasilania mieszaczy), wyłączenie a następnie otwarcie pieca, dużo strachu że coś uszkodzę i podłączenie kabelka do pinów z pkt 1.

4. Skutki: po złożeniu i włączeniu pieca żadnych zmian – pompa dalej chodzi, w pozycji menu INFORMACJE pojawiła się nowa pozycja”Czujnik 9” i pokazana została temperatura. W kodowaniu 2 zaszły dwie istotne zmiany. Opcja 52 zmieniła się z „0 bez czujnika temperatury wody na zasilaniu sprzęgła hydraulicznego” na „1 Z czujnikiem temperatury wody na zasilaniu sprzęgła hydraulicznego (rozpoznawanie automatyczne)”. Pojawiła się nowa opcja 51 ustawiona na „0 Wewnętrzna pompa obiegowa jest zawsze włączana przy zapotrzebowaniu na ciepło”. Jej zmiana na „2 Instalacja z podgrzewaczem buforowym wody grzewczej: Wewnętrzna pompa obiegowa jest włączana przy zapotrzebowaniu na ciepło tylko wtedy, gdy palnik pracuje (z dobiegiem pompy)”

WYŁĄCZYŁA wewnętrzną pompę pieca :)

5. Teraz testy: schłodzenie czujnika poniżej wymaganej temperatury wymusiło załączenie palnika i pompy wewnętrznej. Ponowne jego ogrzanie wyłączyło palnik i pompę.

 

Powodzenia :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...
witam jestem przed pierwszym rozruchem kotla vitodensie 333f 13kw proszę mi powiedzieć czy 500 zł to aby nie za dużo za pierwszy rozruch wszystko jest podłączone cala pdlogowka wavina spieta . obieg napełniony itd nasmienie ze kocioł jest po wystawowy wiec niemal rozruchu gratis.dziękuje z gory. Georgo

 

Z tego co mi wiadomo to za rozruch pierwszy się nie płaci. Serwisantowi płaci producent.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...