Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Klub użytkowników kotła Vitodens


revalidon

Recommended Posts

Mnie też na początku przegrzewało trochę, wkońcu doszedłem do KG 0,3 -2K

 

pomogła mi ta ściągawka:

 

• Zawsze za chłodno! Należy zwiększyć korektę

• Zawsze za ciepło! Należy zmniejszyć korektę

• Za chłodno tylko podczas mrozów! Wybrać krzywą o wyższym numerze

• Za ciepło tylko podczas mrozów! Wybrać krzywą o niższym numerze

• Dobrze podczas mrozów, poza tym za chłodno! Wybrać krzywą o niższym numerze oraz zwiększyć korektę

• Dobrze podczas mrozów, poza tym za ciepło! Wybrać krzywą o wyższym numerze oraz zmniejszyć korektę

 

O jakiej korekcie piszesz? i gdzie to zmieniasz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,9k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Mnie też na początku przegrzewało trochę, wkońcu doszedłem do KG 0,3 -2K

 

pomogła mi ta ściągawka:

 

• Zawsze za chłodno! Należy zwiększyć korektę

• Zawsze za ciepło! Należy zmniejszyć korektę

• Za chłodno tylko podczas mrozów! Wybrać krzywą o wyższym numerze

• Za ciepło tylko podczas mrozów! Wybrać krzywą o niższym numerze

• Dobrze podczas mrozów, poza tym za chłodno! Wybrać krzywą o niższym numerze oraz zwiększyć korektę

• Dobrze podczas mrozów, poza tym za ciepło! Wybrać krzywą o wyższym numerze oraz zmniejszyć korektę

 

Świetne :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O jakiej korekcie piszesz? i gdzie to zmieniasz?

 

 

1. Menu

2. „Ogrzewanie”

3. Wybrać w razie potrzeby obieg grzewczy

4. „Krzywa grzewcza”

5. „Nachylenie” lub „Poziom” - poziom to właśnie korekta

 

Korekta to przesunięcie równoległe krzywej.

 

Teraz mam na piecu 22C i w domu 22C, jakbym nie miał korekty -2K to w domu miałbym 24C lub musiałbym mieć na piecu 20C, żeby dalej w domu było 22C

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Mam kocioł Vitodens 200 z dwoma obiegami OG1 grzejniki na piętrze i OG2 podłogówka na parterze + podłoga w łazience na piętrze. Grzejniki zasilane są pompą z kotła, a podłogówka mieszaczem sterowanym przez kocioł + pompa z trzema biegami sterowana ręcznie. W obiegu OG2 mam sterownik Vitotrol 200 w salonie. Jeżeli chodzi o OG2 to KG ustawiona na 0.2 temp wymagana 22 C i trzyma idealnie - ustawiony wpływ temp pomieszczenia na 16 czyli 25%. OG1 ustawione na 0.7 +2. Wszystko jest niby OK ale jedno nie daje mi spokoju. Kocioł żyje własnym życiem. To znaczy wg krzywej powinien grzać do temp 39 C przy temp na zewnątrz 0 C a on grzeje 45. Czy ktoś zmieniał parametr 90: stała czasowa do obliczania zmienionej temperatury zewnętrznej. Wydaje ni się, że ten parametr odpowiada za odchylenia temperatury od krzywej grzewczej. Czy ktoś coś wie o temperaturze stłumionej - czy można ją zmienić. Teraz ustawiłem parametr 90 na 60 czyli 10 godz. (było 128 czyli 21,5) zobaczę co będzie się działo. Zmieniałem już wszystko łącznie z logiką pomp. Nic nie pomogło i kocioł dalej żyje własnym życiem;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od kilku dni nikt nie zagląda na to forum, ale informacji nigdy zbyt wiele. Jak pisałem wcześniej postanowiłem rozwiązać problem odchylenia temperatury rzeczywistej w kotle od temperatury wymaganej krzywą grzewczą. Nikt wcześniej nie analizował tego problemu i mimo starań i przeszukiwania internetu nie znalazłem żadnych informacji (instalatorzy nie dzielą się wiedzą). Natrafiłem na ciekawy ślad. W oprogramowaniu kotła jest zakładka diagnostyka a w niej skarbnica informacji. Mianowicie znalazłem wreszcie informacje o temperaturze stłumionej, temperaturze żądanej, wymaganej i wiele innych fajnych informacji. Na 90% w tej zakładce są odpowiedzi na większość pytań. Wszystko zależy od tego co się szuka i czy potrafi się informacje zinterpretować. Ja wreszcie znalazłem informację o temp. stłumionej i teraz mogę określić jaką temp. z krzywej grzewczej w danej chwili używa kocioł do obliczeń, dalej wspólna temp. żądana daje informację jaką temp. kocioł chce osiągnąć, a temp. rzeczywista informuje w zależności czy palnik jest włączony czy nie o temp na powrocie lub temp wew. kotła. Obserwując te dane można określić dlaczego kocioł grzeje właśnie z taką mocą lub co na tym forum jest ciągle wałkowane dlaczego ma tak częste starty. (przez 1.5 roku eksploatacji mój kocioł startuje średnio raz na 5 godzin pracy). Teraz będę te dane obserwował - w szczególności temp. stłumioną i tak dobiorę wartość parametru 90 aby było prawie idealnie. Edytowane przez Esc
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z mojej wiedzy o kotle Vitodens 200 wynika, że na liczbę startów kotła ma wpływ 4 parametry. 1 minimalna moc kotła, 2 sumaryczna moc odbiorników ciepła (kaloryfery i podłogówka), 3 minimalne obroty pompy obiegowej CO na OG1 i OG2, 4 poziom krzywej grzewczej. Jak to działa? Kocioł oblicza temperaturę stłumioną i na jej podstawie odczytuje z ustawionej krzywej grzewczej temperaturę wymaganą dla każdego obiegu i sumaryczną temperaturę żądaną dla całego systemu. Co dalej się dzieje opiszę na przykładzie OG1. Sterownik mierzy rzeczywistą temperaturę wody w kotle i porównuje ją z temperaturą wymaganą. Jeżeli temperatura wymagana jest wyższa o ok. 7C od temperatury rzeczywistej to rozpoczyna grzanie starając się tak zmodulować moc palnika aby nie przekroczyć temperatury wymaganej. Gdy to nie wystarcza, czyli palnik pracuje z mocą minimalną, rozpoczyna sterowanie pompą obiegową zmniejszając jej obroty do min. nie powodujących przyrostu temp. Jeżeli mamy dobrze dobrane odbiorniki (kaloryfery) to w każdej temperaturze zewnętrznej będą w stanie odebrać minimalną moc generowaną przez kocioł i mamy płynną stabilną pracę naszego kociołka, bez zbędnej liczby startów. Problem zaczyna się gdy odbiorniki nie są w stanie odebrać minimalnej mocy przy zachowaniu wymaganej temperatury w pomieszczeniach. Efektem tego jest, przy otwartych głowicach termostatycznych, przegrzanie pomieszczeń lub gdy głowice termostatyczne ustawione są na wymaganą temperaturę, odcięcie odbiornika. Jeżeli nastąpi odcięcie odbiorników temperatura wody w kotle przekracza wymaganą temperaturę zasilania +8C (histereza) i kocioł się wyłącza. W zależności od sposobu wykonania instalacji następuje szybsze lub wolniejsze obniżenie temperatury rzeczywistej do progu ponownego uruchomienia palnika (-7C poniżej temperatury wymaganej). Kocioł startuje ponownie i bardzo szybko osiąga temperaturę wymaganą więc się wyłącza. I tak cały czas. Inaczej jest gdy głowice termostatyczne są otwarte. Wtedy "operator" kotła stwierdza przegrzanie i obniża krzywą grzewczą, a w konsekwencji obniża temperaturę wymaganą, co jeszcze zawęża histerezę układu czyli pole manewru sterownika kotła (różnica między min. temp. generowaną przez palnik a temp. wymaganą) i liczba startów zamiast maleć rośnie (kocioł startując z mocą np. 40% zanim zmoduluje palnik już przekroczy temperaturę wymaganą). Wniosek: jeżeli ktoś ma przewymiarowany kocioł i przewymiarowane grzejniki to jego jedynym ratunkiem jest zwiększenie zakresu regulacji sterownika kotła przez podwyższenie krzywej grzewczej i przykręcenie głowic termostatycznych na wymaganą temperaturę lub odkręcenie grzejnika w garażu aby odbierał nadmiar mocy z kotła. Jeżeli coś jest niezrozumiałe to pytajcie :rolleyes:

 

Opis dotyczy oczywiście układu ze sterowaniem pogodowym

Edytowane przez Esc
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kilka informacji z obserwacji pracy kotła Vitodens 200:

1) Temperatura załączenia palnika: -7 stopni od temperatury wymaganej;

2) Temperatura wyłączenia palnika: +8 stopni od temperatury wymaganej;

3) Przy temperaturze wymaganej 33-36 (takie teraz były temperatury zewnętrzne i z taką temperaturą pracował kocioł) kocioł dokładnie utrzymywał różnicę temperatury pomiędzy temperaturą wody na powrocie a temperaturą wody na wyjściu 7 stopni. Odbywało się to tak. Temperatura wymagana 36 stopni, temperatura powrotu 29 stopni - start palnika. Temperatura na powrocie rośnie do 30 to temperatura na wyjściu 37, na powrocie 31 to na wyjściu 38. i tak do temperatury wyjścia 44 stopnie czyli +8 i wyłączenie palnika. Potem woda na powrocie stygnie i cykl się zaczyna od nowa.

Zobaczę jak kocioł pracuje przy niższych temperaturach zewnętrznych - czy też trzyma 7 stopni separacji.

Napiszcie jak wasze kotły pracują.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To o czym piszesz to jest to tak zwana temperetura zóżnicowa i wynosi ona domyślnie 8K, czyli 8 stopni Celsjusza.

Jest to ważne dla obiegu z mieszaczem. Czyli kocioł utrzymyje +8 więcej niż realnie powinien. Możesz to zmniejszyć nawet do 0K, ja u siebie tak zrobiłem.

Kodu nie pamiętam dokładnie, bodajże 9F, sprawdź w instrukcji.

 

Odnośnie temperatury stłumionej, to jest parametr, który określa z jakiego okresu wstecz automatyka ma określać temepraturę stłumioną.

Domyślnie to jest około 21 godzin. Ja u siebie ustawiłem 10h, bo 20 to za dużo, a ustawia się go ze skokiem co 10 minut, kodowanie to chyba 90:.

Edytowane przez saturnv
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To o czym piszesz to jest to tak zwana temperetura zóżnicowa i wynosi ona domyślnie 8K, czyli 8 stopni Celsjusza.

Jest to ważne dla obiegu z mieszaczem. Czyli kocioł utrzymyje +8 więcej niż realnie powinien. Możesz to zmniejszyć nawet do 0K, ja u siebie tak zrobiłem.

Kodu nie pamiętam dokładnie, bodajże 9F, sprawdź w instrukcji.

 

Odnośnie temperatury stłumionej, to jest parametr, który określa z jakiego okresu wstecz automatyka ma określać temepraturę stłumioną.

Domyślnie to jest około 21 godzin. Ja u siebie ustawiłem 10h, bo 20 to za dużo, a ustawia się go ze skokiem co 10 minut, kodowanie to chyba 90:.

 

Mylisz się kolego. Temperaturę różnicową mam ustawioną na 2C. Ta różnica temperatur, o której pisałem dotyczy temperatury wymaganej, czyli ustawionej na krzywej grzewczej oraz temperatury, przy której następuje wyłączenie palnika (takie "przesterowanie").

Ja też ustawiłem 10h do obliczania zmian temperatury (parametr 90). Teraz temperatura stłumiona różni się od rzeczywistej o 1C (raz było na + a raz na -).

Edytowane przez Esc
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

błąd...

prędkość pompy uzależniona jest od temperatury zewnętrznej. Im cieplej na zewnątrz tym wolniejsze obroty i odwrotnie.

Fajnie, że sprowokowałem kolegów do wymiany informacji. Ale jeżeli obroty pompy zależą od temperatury zewnętrznej to oznacza, że przy dodatnich temperaturach pompa cały czas pracuje na obrotach minimalnych. Ponieważ bez względu na to czy jest +2 czy +10 obroty pompy w moim kotle są minimalne (zacząłem to obserwować od 27.01 gdy zmieniłem obroty z 30% na 15%).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

histereza pracy palnika nie jest wartością stałą. Kotły Vtiodens 2xx i 3xx maja funkcję która się nazywa dynamiczna pauza. Kocioł szacuje sobie "zład wodny" instalacji. Tzn jeżeli kocioł po starcie może długo pracować a po wyłączeniu palnika ma długie okresy postojowe to zam sobie zmniejsza histerezę na której pracuje. Jeśli zaś po starcie szybko mu rośnie temperatura a po wyłączeniu szybko mu spada to uznaje, że instalacja ma mały zład wodny i wtedy histereza zostaje zwiększona.

W takim razie trzeba poobserwować i ustalić jaka jest maksymalna wartość histerezy. Pomogło by to kolegom, którzy mają częste starty kotła określić. czy ich kocioł już pracuje na maksymalnej histerezie czy jeszcze jest szansa, że startów będzie mniej. To jest też pośrednia informacja jak bardzo przewymiarowane są grzejniki lub kocioł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jestem na etapie regulacji ogrzewania w domu z piecem vitodens 200 19kWh

Na tą chwilę w ustawieniach pieca ustawione mam sterownie tylko z pogodynki.

Udało mi się znaleźć KG dla podłogówki oraz dla grzejników, na razie przy -5*C na zewnątrz temperatura utrzymywana jest na poziomie zadanym 22*C na obu kondygnacjach.obecne ustawienia:

- b0:0

- b2:0

Piec pracuje około 16h/dobę wykonuje 10-12 starów w tym czasie

spalanie na poziomie 7m3

 

Czy przełączenie ustawień pieca na sterowanie pogodowe i termostatu poprawi jeszcze komfort w pomieszczeniach.

b0:3

b2:32

Jakie są Wasze doświadczenia w tym zakresie.

U mnie dom na razie stoi pusty i testuje rożne ustawienia, chciałbym znaleźć jakiś kompromis pomiędzy oszczędnością a komfortem temperaturowym.

Czekam na jakieś podpowiedzi od Was.

Ja mam podłogówkę na całym parterze. Jedyne drzwi są do łazienki. Sterownik Vitotrol 200 mam zamontowany w salonie. Ustawiłem b2 na 16 a krzywą na 0.2 i jestem z pracy kotła bardzo ale to bardzo zadowolony. W każdej temperaturze zewnętrznej (czy było +10 czy -17) temperatura ustawiona na 22C utrzymywana była z dokładnością do +0.1C :bye:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przy takich parametrach to ty możesz żarówkami grzać. Przy -17 to na grzejniki szło jakieś 30C, gratuluję super ocieplonego budynku. ( i to nie sarkazm)

No nie, tak pięknie to nie jest. Ustawienia, które opisywałem dotyczą parteru i obwodu OG2 czyli podłogówki. Na piętrze mam grzejniki i tam dla obwodu OG1 krzywą grzewczą ustawioną mam na 0.7 +2 a temperaturę wymaganą 21C dzień i 20C noc. Ale faktycznie, po powrocie do domu i włączeniu telewizora oraz oświetlenia grzejniki w sypialniach się wyłączają.

 

Jeżeli chodzi o wykorzystanie dodatkowego czujnika temperatury wewnętrznej do sterowania regulatorem pogodowym to na etapie montowania instalacji gdzieś wyczytałem, że sterownik kotła posiadając dodatkowy czujnik temperatury wewnętrznej sam modyfikuje krzywą grzewczą aby zapewnić wymaganą temperaturę pomieszczenia. Szczególnie sprawdza się to na ogrzewaniu podłogowym. Moje doświadczenia potwierdzają to w 100%.

Edytowane przez Esc
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

duża ilość startów pieca.

Dzisiaj zaobserwowałem przy temperaturze zewnętrznej +10*C że piec startuje bardzo dużo razy.

Podczas 6h pracy startował około 150razy średnio co 2,5min podczas takiego startu piec pracuje kilka sekund i się wyłącza (podczas tych 6h spalił 5m3 gazu) gdzie przy -10*C spalał około 8,5m3 gazu.

 

Co można zrobić aby piec nie startował z taką częstotliwością ???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No nie, tak pięknie to nie jest. Ustawienia, które opisywałem dotyczą parteru i obwodu OG2 czyli podłogówki. Na piętrze mam grzejniki i tam dla obwodu OG1 krzywą grzewczą ustawioną mam na 0.7 +2 a temperaturę wymaganą 21C dzień i 20C noc. Ale faktycznie, po powrocie do domu i włączeniu telewizora oraz oświetlenia grzejniki w sypialniach się wyłączają.

 

Jeżeli chodzi o wykorzystanie dodatkowego czujnika temperatury wewnętrznej do sterowania regulatorem pogodowym to na etapie montowania instalacji gdzieś wyczytałem, że sterownik kotła posiadając dodatkowy czujnik temperatury wewnętrznej sam modyfikuje krzywą grzewczą aby zapewnić wymaganą temperaturę pomieszczenia. Szczególnie sprawdza się to na ogrzewaniu podłogowym. Moje doświadczenia potwierdzają to w 100%.

 

wlasnie to jest to!! Czego szukałem. Jesli jesto to prawda o czym piszesz tzn. Dodatkowy czujnik wewnetrzny w postaci vitotrola 200 ktory reguluje krzywa to jutro jade i kupuje go. Moj instalator twierdzi ze przy podłogowce tylko pogodynka a taki vitotrol nie zda egzaminu. Ale jeśli to koryguje krzywa aby stabilizowac temperature w domu to bajka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest to prawda, ale nie mogę tego potwierdzić obiektywnymi odczytami z kotła, bo dopiero niedawno odkryłem, że w zakładce Diagnostyka są takie parametry jak temperatura stłumiona i temperatura wymagana dla obiegu grzewczego. Teraz gdy to wiem mogę odczytać z jakiej krzywej korzysta sterownik kotła. Wczoraj przy temperaturze zewnętrznej +8 temperatura wymagana dla podłogówki była 24C, co odpowiadało krzywej 0.2. Ile było przy -17C nie wiem, ale wiem, że bez żadnych korekt temperatura na parterze była utrzymywana z dokładnością +0.1C.

Moim zdaniem kluczem do poprawnej pracy kotła jest prawidłowe usytuowanie Vitotrola 200, aby jego wskazania nie były fałszowane przez słońce lub kuchenkę w kuchni. Nie może też być w miejscu gdzie nie występuje wymiana powietrza. Podsumowując u mnie 25% wpływu temperatury pomieszczenia na pracę sterownika działa rewelacyjnie (ale u mnie parter to tak naprawdę jedno pomieszczenie).

 

U mnie instalator też uważał, że tylko pogodówka. Gdy kazałem mu mimo to zainstalować Vitotrola 200 to i tak go nie uruchomił. Odkryłem to gdy podłogówka mimo prawidłowych wskazań temperatury na Vitotrolu 200 zaczęła przegrzewać. Dopiero gdy włączyłem funkcję korekty problemy zakończyły się definitywnie.

Edytowane przez Esc
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

duża ilość startów pieca.

Dzisiaj zaobserwowałem przy temperaturze zewnętrznej +10*C że piec startuje bardzo dużo razy.

Podczas 6h pracy startował około 150razy średnio co 2,5min podczas takiego startu piec pracuje kilka sekund i się wyłącza (podczas tych 6h spalił 5m3 gazu) gdzie przy -10*C spalał około 8,5m3 gazu.

 

Co można zrobić aby piec nie startował z taką częstotliwością ???

Aby ci pomóc musisz podać trochę parametrów tzn. Jaką masz minimalną modulację palnika, jaka jest temperatura wymagana, jaka jest temperatura na powrocie kotła (ja mam zwykły termometr pokojowy przymocowany opaską do rury na powrocie bezpośrednio pod kotłem - zbiorniczek termometru dotyka rury), jaka jest temperatura kotła przy załączeniu i wyłączeniu. Gdy to podasz to będzie można cokolwiek pokombinować :cool:

 

Mój kocioł, przy takiej samej temperaturze startuje ok 50 razy na dobę. Też zdarzają się takie sytuacje, że np. temperatura wymagana 33C, a on przy 29C uruchomi na kilka sekund palnik a potem dalej czeka jak gdyby nigdy nic aż temperatura spadnie do 26C. Ale widocznie ten typ tak ma.

 

Może myślicie, że jestem fanem kontroli kotła - nic bardziej mylnego - ja w kotłowni mam palarnie :D

Edytowane przez Esc
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem ze funkcja korekty jest tylko i wyłącznie dostępne w vitotrolu 200? I polega na tym iz piec koryguje krzywa grzewcza tak aby utrzymac wymagana temperature w domu przy jak najrzadszych stratach palnika. Tzn długa praca malo przerw?

Myślę, że na Vitotrolu 300 też ale nie jestem pewien. Na drugą część pytania nie jestem w stanie odpowiedzieć bo nie wiem. Wiem tylko, że sterownik z kotła korzysta z czujnika temperatury zamontowanego w Vitotrolu aby precyzyjnie utrzymywać zadaną temperaturę pomieszczenia - i to robi. Czy ma to wpływ na optymalizację pracy kotła - nie mam pojęcia. :(

 

Tak aby być precyzyjnym - " piec koryguje krzywa grzewcza tak aby utrzymac wymagana temperature w domu" - nie w domu, a w pomieszczeniu gdzie jest zamontowany czujnik temperatury. Dodatkowo z vititrolem współpracuje tylko jeden obieg grzewczy.

Z tego co czytałem to cały dom masz w podłogówce czyli w ilu OG?

Edytowane przez Esc
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...