Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Wylewka "pracuje"


karir

Recommended Posts

Witam

Mam następujący problem (chyba?)

Ok 2 miesiące temu zrobili mi wylewki, dylatacje nacięli po wylewkach.

Teraz po 2 miesiącach przy przechodzeniu z jeden płyty na drugą czuje, że płyty delikatnie "pracują" w miejscach dylatacji( 1 metr) .

Czy nie będzie problemu z pękaniem płytek jak je przykleje.

 

Proszę o radę co mogę zrobić żeby ograniczyć nie potrzebne nerwy i koszty.

Oczywiście w tym miejscu, gdzie pracują płyty będę się starał zrobić łączenie płytek, ale niestety w innych miejscach mi się już nie pokryje łączenie z dylatacją ( a jest trochę tych miejsc).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak to pracują w miejscach dylatacji ok 1m?

płyty "klawiszują? tzn czujesz że w pobliżu dylatacji uginają się???

jeżeli tak to nie wróży to dobrze okładzinom co na ten beton przykleisz... przy takich dużych odkształceniach nic się nie utrzyma.....

opisz dokładniej jak wygląda ta praca w pobliżu dylatacji.....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

widocznie styropian był niechlujnie rzucony na podłogę a nie ułożony + w tym miejscu przebiegająpo posadzce jakieśrury albo przewody elektryczne.

Na dylatacji nie powinno kleić się płytek (niektórzy tak robią jak podłoga nie pracuje i niby jest ok) w miejscu dylatacji musi być łączenie płytek wypełnione jakąś elastyczną masą - np wypełnione silikonem w kolorze użytej fugi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na dylatacji nie powinno kleić się płytek (niektórzy tak robią jak podłoga nie pracuje i niby jest ok) w miejscu dylatacji musi być łączenie płytek wypełnione jakąś elastyczną masą - np wypełnione silikonem w kolorze użytej fugi.

 

A jak masz duży salon i dylatację na środku salonu to co wtedy z kładzeniem płytek. Pytam czysto teoretycznie z ciekawości jak powinno być prawidłowo.

 

 

Jak według Was powinna być wykonana dylatacja u mnie zrobili nacięcie tylko powierzchownej warstwy wylewki a nie przez całą grubość wylewki.

 

Jak chciałem żeby przerwać ciągłość wylewki przez całą grubość to mi to odradzali twierdząc że przecięcie może spowodować że każda płyta będzie pracować oddzielnie.

 

Co tym sądzicie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak według Was powinna być wykonana dylatacja u mnie zrobili nacięcie tylko powierzchownej warstwy wylewki a nie przez całą grubość wylewki.

 

Jak chciałem żeby przerwać ciągłość wylewki przez całą grubość to mi to odradzali twierdząc że przecięcie może spowodować że każda płyta będzie pracować oddzielnie.

 

Co tym sądzicie?

 

... to Ci ciekawostkę powiedzieli.... nacięcie świeżej płyty betonowej na głębokość 1/3 grubości wylewki spowoduje to, że płyta pęknie do dna, czyli poszczególne pola dylatacyjne oddzielą się od siebie....

dylatacje właśnie temu służą, żeby podzielić dużą płytę na mniejsze w sposób kontrolowany i co za tym idzie każde pole dylatacyjne pracuje oddzielnie i tak ma być... nie jest to żaden błąd....

w przypadku braku nacięć dylatacyjnych posadzka betonowa i tak się zdylatuje (popęka) tyle że w sposób niekontrolowany czyli po prostu w tych miejscach, które okażą się najsłabsze przy występujących naprężeniach betonu podczas dojrzewania....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak według Was powinna być wykonana dylatacja u mnie zrobili nacięcie tylko powierzchownej warstwy wylewki a nie przez całą grubość wylewki.

 

Jak chciałem żeby przerwać ciągłość wylewki przez całą grubość to mi to odradzali twierdząc że przecięcie może spowodować że każda płyta będzie pracować oddzielnie.

 

Co tym sądzicie?

 

... to Ci ciekawostkę powiedzieli.... nacięcie świeżej płyty betonowej na głębokość 1/3 grubości wylewki spowoduje to, że płyta pęknie do dna, czyli poszczególne pola dylatacyjne oddzielą się od siebie....

dylatacje właśnie temu służą, żeby podzielić dużą płytę na mniejsze w sposób kontrolowany i co za tym idzie każde pole dylatacyjne pracuje oddzielnie i tak ma być... nie jest to żaden błąd....

 

Ale oni mieli swoje argumenty a właściwie jeden poparty przypadkiem z życia wziętym. Wg. nich na jednej budowie płyta jednej wylewki podnosiła się w stosunku do drugiej płyty o ile tam milimetrów teraz nie pamiętam właśnie dlatego że wylewka był przecięta na całej grubości.

 

 

Ja sobie tak sam kombinuje jak dajemy siatkę jako zbrojenie wylewki to jak wtedy można wykonać dylatację przez całą grubość wylewki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na dylatacji nie powinno kleić się płytek (niektórzy tak robią jak podłoga nie pracuje i niby jest ok) w miejscu dylatacji musi być łączenie płytek wypełnione jakąś elastyczną masą - np wypełnione silikonem w kolorze użytej fugi.

 

A jak masz duży salon i dylatację na środku salonu to co wtedy z kładzeniem płytek. Pytam czysto teoretycznie z ciekawości jak powinno być prawidłowo.

 

prawidłowo w miejscu dylatacji powinna być fuga wypełniona jakimś silikonem w odpowiednim kolorze - może być odkryta albo zakryta jakąś listwą maskującą wklejoną elastycznie.

 

ja w paru miejscach zakleiłem dylatację bezfugowo - jak pęknie to trudno będę poprawiał. Ale tylko tam gdzie mi to bardzo nie pasowało i wyglądało że ta dylatacja nie pracuje. Mam też dylatacje które wyraźnie pracują albo sięcośminimalnie ugina albo dylatacja zmienia swoją szerokość przy używaniu podłogówki - tam mam łaczenia płytek i albo listwy albo silikon.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

..........

Ja sobie tak sam kombinuje jak dajemy siatkę jako zbrojenie wylewki to jak wtedy można wykonać dylatację przez całą grubość wylewki.

 

czekaj, czekaj, a czy siatka zbrojąca wylewkę nie powinna być ułożona tak jak zakładana dylatacja (czyli siatka/siatki jednego pomieszczenia nie są powiazane z siatka/siatkami drugiego)? jaki sens robienia dylatacji posadzki przy jednoczesnym zazbrojeniu całości?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

..........

Ja sobie tak sam kombinuje jak dajemy siatkę jako zbrojenie wylewki to jak wtedy można wykonać dylatację przez całą grubość wylewki.

 

czekaj, czekaj, a czy siatka zbrojąca wylewkę nie powinna być ułożona tak jak zakładana dylatacja (czyli siatka/siatki jednego pomieszczenia nie są powiazane z siatka/siatkami drugiego)? jaki sens robienia dylatacji posadzki przy jednoczesnym zazbrojeniu całości?

 

 

Dla mnie jest to logiczne ale fachowcy od wylewek robili inaczej.

 

Nie wiem tak naprawdę co jest prawidłowo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie bardzo rozumiem, co 1 metr masz dylatację? :o

Ja u siebie sam zalewałem posadzkę w holu, który jest dość długi bo ma ok. 7 m i szer. ok 2,3 m. Wyłożyłem go gresem i po 5 latach nie widzę żadnych pęknięć mimo że nie dałem ani jednej dylatacji.

W podobnym do opisanego przypadku , a konkretnie u mnie hol wylany bez dylatacji razem z salonem zdylatował sie po 12 latach. Mam teraz na połaczeniu holu z salonem pieknie peknięte w połowie płytki.

Dylatacja nie musi być przez całą wysokośc wylewki ale musi być na tyle głeboka aby to własnie na nie poszło peknięcie a nie gdzie indziej, no i powinna sie pokrywac z fugą płytek, która powinna byc elastyczna. Inaczej prędzej czy póxniej cos popeka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

na rany przewodniczącego, co Wy tak mieszacie z tymi dylatacjami

1. dylatacje są po to, aby posadzka nie pękała w sposób niekontrolowany

2. daje się je w przypadku dużych pól (zazwyczaj przy krotności 6x6) oraz w każdym większym przewążeniu powierzchni, czyli np w drzwiach, nie kładzie się tam płytek, daje się elastyczną fugę

3. dylatacji posadzek się nie zbroi (przynajmniej tych w mieszkaniówce)

4. fachowcy z przypadku częściowego nacięcia posadzki coś wiedzą, ale nie wiedzą co - takie nacięcie spowoduje tylko, że posadzka najprawdopodobniej i tak pie... w tym miejscu do samego końca (czyli w całym przekroju), no chyba że zrobiona jest w głupim miejscu i pie.. zaraz obok, często się tak dzieje

5. przypadek dylatacji Pana Odaro jest teoretycznym i niech takim pozostanie, w dodatku nie poddanym dyskusji

6. co tam jeszcze? aha nacięcia można robić po wylewkach lub w trakcie, jak kto woli, najważniejsze jest GDZIE to zorbić, bo inaczej po jakimś czasie posadzka sama pokaże, gdzie powinna być dylatacja

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Jeżeli chodzi o" 1 metr" - chodzi o to, że w miejsce w ktorym płyty pracują i są oddzielone jest to przejscie między ścianą nośną a słupem podtrzymującym nadproże i jest tam dylatacja o dlugosci 1 metra(od krawędzi do krawędzi) a za słupem jest kontynuacja dylatacji (ok 4 m) ale przesunięta względem tej pierwszej o grubość słupa (ok 25 cm).

Natomiast co do klawiszowania to nie widać tego jeszcze ale słychać delikatne "chrupanie" w czasie przechodzenia z płyty na płytę.

 

Ale z tym wszystkim jakoś sobie może poradzę ( chcę zamontować listwy gumowe albo silikon w łączenia.

 

Pojawił się NIESTETY kolejny problem :

Dzisiaj zauważyłem, że na jednej z płyt (3x4m z podłogówką) mniej więcej w połowie pojawiła się rysa ( pęknięcie ) od ściany w głąb (ok 1,3 m) w bardzo nieregularnym kształcie.

Proszę o radę CO MAM ROBIĆ ????

Czy czekać ąż pęknięcie(rysa ) dojdzie do drugiej ściany i kłaść płytki dopiero wtedy, czy mogę już teraz je kleić czy może coś innego.

 

Pozdrawiam i czekam na dobre porady

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdzieś widziałem,że po położeniu styropianu w miejscu dylatacji rozciąga się piankę dyaltacyjną pionowo. Tak samo jak na brzegach ale np w miejscu łączenia pomieszczeń. Później po wylewkach pianka wystaje ponad poziom podłogi i się ją odcina. Czy ktoś stosował takie rozwiązanie i czy to jest prawidłowo. Aha widziałem to przy układaniu ogrzewania podłogowego.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year później...

Rozmawiałem z kilkoma ekipami od wylewek. Ich sposób na zabezpieczenie się przed klawiszowaniem wylewek w miejscach dylatacji to dać w miejscu dylatacji siatkę a dylatację wykonać poprzez nacięcie kielnią (bez taśmy dylatacyjnej). No ale wtedy to już nie jest dylatacja odpowiednia dla ogrzewania podłogowego.

 

Widziałem na zdjęciach, że można zastosować dyble stalowe w koszulkach z tworzywa w miejscach dylatacji, ale nie spotkałem ekipy, który by to robiła (zdaje się janzar stosuje to roziwązanie).

 

Czy zatem wszyscy ci, co mają podłogówkę muszą się pogodzić z klawiszowaniem wylewek ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozmawiałem z kilkoma ekipami od wylewek. Ich sposób na zabezpieczenie się przed klawiszowaniem wylewek w miejscach dylatacji to dać w miejscu dylatacji siatkę a dylatację wykonać poprzez nacięcie kielnią (bez taśmy dylatacyjnej). No ale wtedy to już nie jest dylatacja odpowiednia dla ogrzewania podłogowego.

 

Widziałem na zdjęciach, że można zastosować dyble stalowe w koszulkach z tworzywa w miejscach dylatacji, ale nie spotkałem ekipy, który by to robiła (zdaje się janzar stosuje to roziwązanie).

 

Czy zatem wszyscy ci, co mają podłogówkę muszą się pogodzić z klawiszowaniem wylewek ?

Dyblowanie dylatacji to proste i skuteczne rozwiązanie i jest dziwne, że jest pomijane przez wiele firm wykonujących wylewki. Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dyblowanie dylatacji to proste i skuteczne rozwiązanie i jest dziwne, że jest pomijane przez wiele firm wykonujących wylewki. Pozdrawiam.

Jest pomijane chyba przez większość firm, które działają na rynku domów jednorodzinnych. Parkietkomplex, czy spotkałeś się z wylewką w domku jednorodzinnym, która była dyblowana ?

 

informacje dot. sposobów usuwania klawiszowania, przy czym opis odnosi się do posadzek przemysłowych a nie typowych jastrychów wykonywanych w domach jednorodzinnych (źródło: http://www.tagra-matrix.pl/bledy_posadzek.php)

Deformacja obwodu płyty- tzw. klawiszowanie płyt

Jest to unoszenie się narożników i krawędzi spowodowane różnicami wilgotności lub temperatury pomiędzy górną i dolną powierzchnią płyty.

Górna część płyty wysycha, chłodzi się i kurczy bardziej niż wilgotniejsza, cieplejsza powierzchnia dolna. Płyty mogą stać się wklęsłe na środku. Jest to łatwo zauważalne po wykończeniu i odczekaniu kilku lub kilkunastu tygodni, gdy efekty skurczu betonu są bardziej widoczne.

 

Istnieje kilka sposobów zredukowania deformacji obwodu płyty:

- wyrównanie zawartości wilgoci i temperatury pomiędzy górną i dolną powierzchnią płyty

- zastosowanie mieszanki betonowej o małym skurczu, o dużej zawartości maksymalnej wielkości

kruszywa i grubego piasku

- ułożenie dużej ilości zbrojenia w odl. ok. 5cm od powierzchni. Jeden procent zbrojenia powinien być

ułożony prostopadle do krawędzi płyty.

- zastosowanie dybli stalowych w osłonie plastikowej do wzajemnego utwierdzenia krawędzi sąsiednich

płyt

- należy pamiętać, że nie wszystkie stosowane domieszki ograniczające zawartość wody w betonie

ograniczają skurcz spowodowany wysychaniem, dlatego też jest konieczna konsultacja z

przedstawicielem producenta domieszek w tej sprawie.

Edytowane przez rpilski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...