Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Ocieplenie poddasza - styropian vs welna


SideInfo

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 60
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

orko: Źle rozumiem? Wg rysunku, między wełną a deskami nie ma szczeliny. Z tego co mi wiadomo szczelinę taką stosuje się po to, aby odprowadzić wilgoć z wełny... tu jednak sie nie pojawi ta wilgoć, ponieważ jest styropian - i prawdopodobnie gdzieś w środku styropianu będzie punkt rosy. Co do folii, to uważam, że jest konieczna - pomiędzy płytami G-K a wełna (szczelna, paroizolacyjna).

 

orko: Sugerujesz, że fachowcy z Muratora umieścili rozwiązanie niestosowane? Nie jest to oczywiście złośliwe pytanie, w związku z czym bardzo proszę o merytoryczne odpowiedzi. Temat jest naprawde ciekawy i bardzo mnie nurtujący.

 

Serwis24: Jeżeli chodzi o nośność styropianu, to nie widzę problemu - zastosowanie odpowiedniej grubości gwoździ przeniesie siły na krokwie. Ważne, aby zastosować styropian przygotowany pod większe obciążenia - EPS 200 (typu Dach/Podłoga).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

orko: Źle rozumiem? Wg rysunku, między wełną a deskami nie ma szczeliny. Z tego co mi wiadomo szczelinę taką stosuje się po to, aby odprowadzić wilgoć z wełny... tu jednak sie nie pojawi ta wilgoć, ponieważ jest styropian - i prawdopodobnie gdzieś w środku styropianu będzie punkt rosy. Co do folii, to uważam, że jest konieczna - pomiędzy płytami G-K a wełna (szczelna, paroizolacyjna).

 

orko: Sugerujesz, że fachowcy z Muratora umieścili rozwiązanie niestosowane? Nie jest to oczywiście złośliwe pytanie, w związku z czym bardzo proszę o merytoryczne odpowiedzi. Temat jest naprawde ciekawy i bardzo mnie nurtujący.

 

Serwis24: Jeżeli chodzi o nośność styropianu, to nie widzę problemu - zastosowanie odpowiedniej grubości gwoździ przeniesie siły na krokwie. Ważne, aby zastosować styropian przygotowany pod większe obciążenia - EPS 200 (typu Dach/Podłoga).

 

 

Szczelinę wentylacyjną stosuje się aby odprowadzić wilgoć i to jest prawda. jeśli będzie w pobliżu wełny to odprowadzi się wilgoć z wełny. Jeśli zamiast wełny będzie cokolwiek innego to odprowadzi się wilgoć z czegoś innego. Jeśli nic tam nie będzie (jak w murze warstwowym z pustką powietrzną) to odrowadzi się wilgoć z obszaru i tyle.

To tak w kwestii formalnej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Poniewż temat nieco przycichł, a temat nadal mnie nurtuje cytuję moje pytanie wysłane do eksperta muratora.. mam nadzieję, że niebawem otrzymam odpowiedź... a tymczasem, może znajdzie się ekspert tutaj na forum i odpowie na zadane pytania...

 

 

"Dzień dobry!

 

Jestem na etapie budowania domu energooszczędnego. W celu zachowania izolacji termicznej poddsza na bardzo wysokim poziomie przy jednoczesnym nieobniżaniu wysokości pomieszczeń mam zamiar zastosować dość niekonwencjonalne ocieplenie. Polegać ono będzie na zastosowaniu kolejnych warstw (patrząc od wewnątrz):

- okładzina z płyt G-K

- folia paroizolacyjna zapobiegająca zawilgoceniu wełny

- wełna mineralna miedzy krokwiami (krokwie o wys. 18cm, wełna: grubość 18cm)

- pełne deskowanie

- papa na deskach (dach układam w 2 sezonach, stąd ta papa)

- styropian 12cm układany na papie (typu dach/podłoga)

- ruszt nośny pod pokrycie dachu

- pokrycie z dachówek

Podobne rozwiązanie było prezentowane w "Nowy Dach.Murator numer specjalny 4/2009", str. 47., umieściłem również rysunek z Muratora pod adresem:

http://images35.fotosik.pl/102/7f62f48d47703b7emed.png

 

Moje pytania:

- czy styropian wytrzyma temperatury letnie?

- czy należy stosować szczelinę wentylacyjną pomiędzy wełną a deskowaniem (niestety to spowoduje brak ciągłości ocieplenia w przekroju poprzecznym)?

- jakie warstwy zastosować w przypadku kładzenia dachu w jednym sezonie zakładając, że chciałbym zastosować między krokwiami wełną a na krokwiach styropian?

 

Do położenia styropianu nakłania mnie to, że osiągną idealną ciągłość izolacji, odpowiednią grubość izolacji oraz nie stracę wysokości pomieszczeń użytkowych."

 

Wiem, że były sugestie, aby zastosować inny materiał, np. piankę PIR, jednak cenowo styropian+wełna nadal są bezkonkurencyjne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja chciałbym rowniez skorzystać z połączenia styro i wełny tylko trochę w inny sposób niż napisaliście powyżej bo mam dach z pełnym deskowaniem pokryty papą tylko o minimalnym spadku kilku stopni.

Nie chciałbym za bardzo obniżać pomieszczenia bo i tak jes niskie i chce zrobić tak (od wewnątrz):

plyta GK

paroizolacja

wełna 15 cm pod stelaz (najlepiej żeby dać tylko 10 cm)

wełna 10 cm między krokwie (krokwie mają 13 cm)

szczelina dyletacyjna

deskowanie

papa

styropian dachowy 10 cm z przyklejona fabrycznie papą

papa termozgrzewalna

 

Wydaje mi sie ze 25 cm wełny nie wystarczy żeby zapewnić odpowiednie ocieplenie dlatego muszę kombinować. Mam nadzieję ze takie rozwiązanie będzie dobre.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- okładzina z płyt G-K

- folia paroizolacyjna zapobiegająca zawilgoceniu wełny

- wełna mineralna miedzy krokwiami (krokwie o wys. 18cm, wełna: grubość 18cm)

- pełne deskowanie

- papa na deskach (dach układam w 2 sezonach, stąd ta papa)

- styropian 12cm układany na papie (typu dach/podłoga)

- ruszt nośny pod pokrycie dachu

- pokrycie z dachówek

A ten styropian 12cm na papie to do samego końca okapów? Czy papa nie będzie rozkładać styropian?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Po wielu miesiącach wypełnionych dylematami chyba ostateczne zdecydowałem się na ocieplenie poddasza styropianem. Jedynym argumentem do mnie przemawiającym była jego palność ...ale skoro na dachu mam gont, krokwie, papę, OSB to wszystko to są materiały jakoś palne, więc ta wełna przed niczym by mnie nie uchroniła jakby dach się palił.

 

Mam krokwie 18cm, chce dać 15cm między krokwie, kleić wszystko na piankę styropianu (boki i górę i dół).

 

Czy ktoś może mi po ludzku wytłumaczyć po co przy styropianie folia paroizolacyjna ? Przecież styropian należy do materiałów praktycznie paroszczelnych , więc jakie zadanie ma ta folia ?

 

Od środka poddasze będę miał obijane grubymi dechami. Czy między boazerią a styropianem muszę zostawić szczelinę wentylacyjną (oczywiście swoją drogą będzie szczelina między styropianem a deskowanie połaci z OSB) ? Czy na styropianie będzie się wykraplać wilgoć - przy założeniu , że będzie szczelnie polepiony ?

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po wielu miesiącach wypełnionych dylematami chyba ostateczne zdecydowałem się na ocieplenie poddasza styropianem. Jedynym argumentem do mnie przemawiającym była jego palność ...ale skoro na dachu mam gont, krokwie, papę, OSB to wszystko to są materiały jakoś palne, więc ta wełna przed niczym by mnie nie uchroniła jakby dach się palił.

 

Mam krokwie 18cm, chce dać 15cm między krokwie, kleić wszystko na piankę styropianu (boki i górę i dół).

 

Czy ktoś może mi po ludzku wytłumaczyć po co przy styropianie folia paroizolacyjna ? Przecież styropian należy do materiałów praktycznie paroszczelnych , więc jakie zadanie ma ta folia ?

 

Od środka poddasze będę miał obijane grubymi dechami. Czy między boazerią a styropianem muszę zostawić szczelinę wentylacyjną (oczywiście swoją drogą będzie szczelina między styropianem a deskowanie połaci z OSB) ? Czy na styropianie będzie się wykraplać wilgoć - przy założeniu , że będzie szczelnie polepiony ?

 

Pozdrawiam

 

 

Jeśli dla Ciebie argument kosztó nie przemawia to co można poradzić?

Znajdź producenta, który potwierdzi na piśmie, że jego styropian jest paroszczelny.

Pomiędzy styropianem, a deskami nie musisz dawać szczeliny. Dobrze dać folię paroszczelną, ale to nie konieczne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...

Pisałem wielokrotnie do różnych ekspertów.. niestety przeważnie zostałem zignorowany... szukając porady zazwyczaj byłem odprawiany z kwitkiem - to niestety pokazuje, że zazwyczaj wypowiadają się tylko i wylącznie zainteresowani... natomiast fachowcy pilnują swoich interesow.

 

Odpowiedz dostałem od jednego Pana z Temoorganiki, choć niestety nie jest to pełna odpowiedz. Oto cytat (czcionka pogrubiona to odpowiedz):

"Dzień dobry!

 

Jestem na etapie budowania domu energooszczędnego. W celu zachowania

izolacji termicznej poddasza na bardzo wysokim poziomie przy jednoczesnym

nieobniżaniu wysokości pomieszczeń mam zamiar zastosować dość

niekonwencjonalne ocieplenie. Polegać ono będzie na zastosowaniu

kolejnych warstw (patrząc od wewnątrz):

- okładzina z płyt G-K

- folia paroizolacyjna zapobiegająca zawilgoceniu wełny

- wełna mineralna miedzy krokwiami, ewentualnie płyty styropianowe SUPER PODDASZE produkowane przez firmę Termo Organika (sprężyste płyty, które mocuje się miedzy krokwiami, o zwiększonej odporności na zawilgocenie (krokwie o wys. 18cm, wełna: grubość 18cm)- maksymalnie 15 cm, w takim układzie konieczna jest szczelina wentylacyjna rzędu 3-4 cm

- pełne deskowanie

- papa na deskach (dach układam w 2 sezonach, stąd ta papa)

- styropian 12cm układany na papie (typu dach/podłoga)

- ruszt nośny pod pokrycie dachu czy ruszt będzie powiązany z konstrukcją dachu? Czy będzie spoczywał na izolacji termicznej. Jeżeli w całości na izolacji, to konieczne będzie zastosowanie płyt styropianowych o wysokich wytrzymałościach mechanicznych typu PARKING (GOLD) lub polistyren ekstrudowany XPS

- pokrycie z dachówek

Podobne rozwiązanie było prezentowane w "Nowy Dach.Murator numer

specjalny 4/2009", str. 47., umieściłem również rysunek z Muratora pod

adresem:

http://images35.fotosik.pl/102/7f62f48d47703b7emed.png

 

Moje pytania:

 

- czy styropian wytrzyma temperatury letnie? Tak temperatura w lecie pod dachówką nie dochodzi chwilami do 100 C więc nie ma obawy przed termicznym uszkodzeniem płyt.

 

- czy należy stosować szczelinę wentylacyjną pomiędzy wełną a

 

deskowaniem (niestety to spowoduje brak ciągłości ocieplenia w przekroju

 

poprzecznym)? Tak, wspomniałem o tym wyżej w opisie

 

- jakie warstwy zastosować w przypadku kładzenia dachu w jednym sezonie

 

zakładając, że chciałbym zastosować między krokwiami wełną a na

 

krokwiach styropian? Przede wszystkim takie, które zapewnią izolację termiczną i zabezpieczenie budynku (w tym izolacji) przed zawilgoceniem w wyniku różnych warunków atmosferycznych (szczególnie: deszcz przy silnym wietrze, zawiewanie śniegu i późniejsze roztopy)

 

Do położenia styropianu nakłania mnie to, że osiągną idealną

ciągłość izolacji, odpowiednią grubość izolacji oraz nie stracę

wysokości pomieszczeń użytkowych i bardzo dobry wybór!"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja tez mialem (mam) ten sam problem, dodatkowo brak sciany kolankowej.

Zrobilem research jezeli chodzi o plyty dachowe (braas i inne), systemy styropanowe (jak Ty) i w sumie wszyscy teoretyzuja, nie spotkalem w swojej okolicy nikogo kto juz jako wykonawca cos takiego zrealizowal. Czyli nie nauczyl sie na wlasnych bledach :D

 

Wiec robie co nastepuje: podwyzszam wysokosc krokwii do ok. 25 cm (pelne deskowanie), zastosuje ta lepsza welne a pod krokwie dam max jakas plyte 5 cm welny.

 

Wydaje mi sie to dosc rozsadnym rozwiazaniem w praktyce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiec robie co nastepuje: podwyzszam wysokosc krokwii do ok. 25 cm (pelne deskowanie), zastosuje ta lepsza welne a pod krokwie dam max jakas plyte 5 cm welny.

 

Wydaje mi sie to dosc rozsadnym rozwiazaniem w praktyce.

Sporo zapłacisz za tak wysokie krokwie (25cm), dodatkowo z tego co słyszałem od wykonawcy już 22cm są wys. niestandardową dla tartaków.

Z artykułu poniżej (tab 4) wynika, że nie warto podwyższać krokwi bo ekonomiczniej o wiele bardziej wychodzi pakowanie ocieplenia pod lub na krokwie (drzewo nie jest aż tak dobrym izolatorem)

http://www.inzynierbudownictwa.pl/technika,materialy_i_technologie,artykul,izolacje_termiczne_stropodachow_stromych,3307

Proponuje podnieść lekko ściankę kolankową i wpakować dobrą wełnę lub styropian pod krokwie.

 

Przytoczę fragment powyższego artykułu "Do wad styropianu zalicza się jego małą odporność na działanie wysokiej tem­peratury. Bez dodatkowych obciążeń wytrzymuje on krótko temperaturę 100°C. Jeżeli natomiast płyty styropianowe są obciążone mechanicznie, długotrwała odporność termiczna zależy od jego gęstości i wynosi ok. 80°C."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proponuję zastosować natrysk z piany poliuretanowej PUR. Natryskuje się bezpośrednio między krokwie, brak mostków termicznych dzięki ciągłemu natryskowi, bardzo dobry współczynnik 10cm pianki PUR = ponad 20cm wełny czy styropianu, brak łączeń wnika we wszystkie szczeliny dzięki temu, że w fazie natrysku jest cieczą, usztywnia konstrukcję dachu i wiele innych zalet

 

[ moderowano - reklama ]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...