wrk 05.01.2010 20:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Stycznia 2010 Witam, Miałem pierwszej zimy nie panikować, że zimno, bo to niby dom jeszcze schnie itp, ale mam wrażenie, że coś mam poważnie nie tak (albo w domu, albo w filozofii...) Problem: kominek z DGP jest w stanie urtrzymać temperaturę w domu o 15'C wyższą niż na zewnątrz. Czyli przy -5 na zwenątrz daje +10 w domu. O większych mrozach lepiej nie mówić... Dom: Ma już właściwie rok. Parterówka 120m2 z poddaszem nieużytkowym. Ściany - styopian 12cm zrobione dobrze, podłoga styropian 12cm zrobiony dobrze, sufit podwieszany nad tym wełna 20cm zrobiona średnio (tzn. nie jest położona super dokładnie, ale też nie ma jakichś wielkich szczelin), właz ocieplony 3cm styro. DGP: Tarnavva 16kW, zabudowa robiona przez fachowca, turbina Banan-3 800m3/h, 30mb rur izolowanych na poddaszu. Palenie: Drewno sezonowane 1 rok - grab, dąb plus brykiet, Zazwyczaj trzy pełne wkłady na dobę (minimum). Jak dokładam na turbinie jest 40-50'C rośnie przez 2-3h do 80-90'C potem spada przez 4-5h do tych 40-50'C. To co mnie dziwi, to fakt, że na wylocie anemostatów temperatura jest zawsze 20-30'C niższa niż ta na wylocie turbiny. Gdy w turbinie jest 80'C to do pokoju dmucha 50'C. Sprawdzałem czy rury na poddaszu są ciepłe - nie są. Nie mam pojęcia z czego wynika ta różnica. W grudniu spaliłem około 3mp drewna (jakieś pełne 2m3), do tego dogrzałem się prądem za 500zł a temperaturę miałem jakieś 16-19'C. Jak temperatura wzrośnie od wielkiego dzwonu do 19,5'C to luksus... (mam w domu 5 termomentów, więc błąd pomiaru raczej nie wchodzi w grę). Nie wiem co jeszcze napisać... Czy jest tu ktoś, kto grzeje wyłącznie DGP i żyje? Ktoś mierzył jakie temperatury daje turbina? A może jeszcze za mało palę? Albo jednak docieplenie do kitu? Szczerze mówiąc nie wiem gdzie zainwestować czas i kasę aby coś polepszyć... Z góry ogrome dzięki za rady! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jajmar 06.01.2010 00:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2010 Podniose a przy okazji zapytam turbina 800m3 /h w domku o kubaturze ~320m3 głowy nie urywa ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
FlashBack 06.01.2010 05:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2010 Przy takich przeciagach i brakach w izolacji to, co sie dziwisz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
hardy50 06.01.2010 06:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2010 "braki w izolacji" . U mnie dom 145, kubatura 530 m, kominek dovre 2180 15 kw nominalnej, turbina dospel chyba 600m/h. Dom w tej chwili bez problemu ogrzewam kominkiem plus jeden grzejnik w kuchni. Temp przy - 12 w domu - na dole 21, 22, na górze w zależności od pokoju od 19 do 20. W nocy spada do 18 na dole. Wewnętrzny komin to w łazience na górze jest 24 c. Ocieplenie 10 cm styropianu na ścianie 25 cm porothermu i 20 cm wełny. Podłoga o zgrozo 8 cm. temoperatura na wylocie to maks 60 c i wystarcza do ogrzania. Od października (pierwsze mrozy) zużyłem 2 kubiki drewna (głównie brzoza 2 letnia oraz trochę dębu też 2 letniego). Do tego średnioo 1,5 metra płynnego gazu. Nei ma więc probblemu z ogrzniem, mimo iż ocieplenie gorsze niż u Ciebie. Acha i jeszcze jedno - u mnie jest tak, że kominek na dole grzeje tylko szybą i płytą granitową. Całe pozostałe ciepło idzie do turbiny, ale myślę że to nie w tym problem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
an-bud 06.01.2010 06:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2010 Witam, Miałem pierwszej zimy nie panikować, że zimno, bo to niby dom jeszcze schnie itp, ale mam wrażenie, że coś mam poważnie nie tak (albo w domu, albo w filozofii...) Problem: kominek z DGP jest w stanie urtrzymać temperaturę w domu o 15'C wyższą niż na zewnątrz. Czyli przy -5 na zwenątrz daje +10 w domu. O większych mrozach lepiej nie mówić... Dom: Ma już właściwie rok. Parterówka 120m2 z poddaszem nieużytkowym. Ściany - styopian 12cm zrobione dobrze, podłoga styropian 12cm zrobiony dobrze, sufit podwieszany nad tym wełna 20cm zrobiona średnio (tzn. nie jest położona super dokładnie, ale też nie ma jakichś wielkich szczelin), właz ocieplony 3cm styro. DGP: Tarnavva 16kW, zabudowa robiona przez fachowca, turbina Banan-3 800m3/h, 30mb rur izolowanych na poddaszu. Palenie: Drewno sezonowane 1 rok - grab, dąb plus brykiet, Zazwyczaj trzy pełne wkłady na dobę (minimum). Jak dokładam na turbinie jest 40-50'C rośnie przez 2-3h do 80-90'C potem spada przez 4-5h do tych 40-50'C. To co mnie dziwi, to fakt, że na wylocie anemostatów temperatura jest zawsze 20-30'C niższa niż ta na wylocie turbiny. Gdy w turbinie jest 80'C to do pokoju dmucha 50'C. Sprawdzałem czy rury na poddaszu są ciepłe - nie są. Nie mam pojęcia z czego wynika ta różnica. W grudniu spaliłem około 3mp drewna (jakieś pełne 2m3), do tego dogrzałem się prądem za 500zł a temperaturę miałem jakieś 16-19'C. Jak temperatura wzrośnie od wielkiego dzwonu do 19,5'C to luksus... (mam w domu 5 termomentów, więc błąd pomiaru raczej nie wchodzi w grę). Nie wiem co jeszcze napisać... Czy jest tu ktoś, kto grzeje wyłącznie DGP i żyje? Ktoś mierzył jakie temperatury daje turbina? A może jeszcze za mało palę? Albo jednak docieplenie do kitu? Szczerze mówiąc nie wiem gdzie zainwestować czas i kasę aby coś polepszyć... Z góry ogrome dzięki za rady! na czerwono, docieplić rury i strop, na rury nawet dodatkowo 20cm, sufit też Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wrk 06.01.2010 07:02 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2010 >a przy okazji zapytam turbina 800m3 /h w domku o kubaturze ~320m3 głowy nie urywa ? Mam 7 wylotów powietrza. W tych tych najistotniejszych ogólne wykręciłem tą osłonkę i przy maksymalnym wianiu jest lekki podmuch, taki, że jak przechodzę pod spodem to na głowie poczuję leciutką, ciepłą bryzę. W tych pomieszczeniach gdzie anemostat jest założony klasycznie, to podmuch jest również niewieli i rozchodzi się na boki. Hmmm... może w tym jest problem, coś nie tak z turbiną...? Mam ją większość czasu uruchomioną na maxa. >Przy takich przeciagach i brakach w izolacji to, co sie dziwisz. Co konkretnie masz na myśli? >Nei ma więc probblemu z ogrzniem, mimo iż ocieplenie gorsze niż u Ciebie Taaa... czyli można... tylko dojść do tego, co mam do bani...Wiesz może jaką masz różnicę pomiędzy temperatują w turbinie a temperaturą na wylocie anemostatów? Tyle, że Ty w domku piętrowym masz pewnie mniejsze odległości... >na czerwono, docieplić rury i strop, na rury nawet dodatkowo 20cm, sufit też No niby tak... Tyle, że te rury nie są wogóle ciepłe... wnioskowałem z tego, że nie ucieka z nich ciepło... Ale pewnie masz rację, chociaż tego nie rozumiem... Czyli rozumiem, że jak na turbinie jest 80'C i turbina chodzi na maxa na 800m3/h to mimo wszystko do pokoju powinno dmuchać 80'C albo w tych okolicach? Masz jakiś patent na docieplenie tych rur? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
an-bud 06.01.2010 07:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2010 >na czerwono, docieplić rury i strop, na rury nawet dodatkowo 20cm, sufit też No niby tak... Tyle, że te rury nie są wogóle ciepłe... wnioskowałem z tego, że nie ucieka z nich ciepło... Ale pewnie masz rację, chociaż tego nie rozumiem... Czyli rozumiem, że jak na turbinie jest 80'C i turbina chodzi na maxa na 800m3/h to mimo wszystko do pokoju powinno dmuchać 80'C albo w tych okolicach? Masz jakiś patent na docieplenie tych rur? Ogrzewam też tylko kominkiem na rurach mam położone 40cm wełny, w stropie około 40cm. Z paleniska warto odzyskać jeszcze dodatkowo ciepło przez nadstawkę albo blok akumulacyjny (prawie piec kaflowy) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dareks 06.01.2010 07:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2010 Rozprowadzenie powietrza zrobione tak, że na piętrze kratki są nad podłogą - ciepło i szybko się nagrzewa. Na parterze w pokoju wylot był pod sufitem. Nie mogłem dogrzać tego pokoju. Przeniosłem wylot ciepłego powietrza 2 metry niżej (rurą spiro) i od razu zrobiło się ciepło. Ma grzać d... ę nie głowę Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
hardy50 06.01.2010 07:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2010 Ja mam jak u dareksa - wyloty nie w suficie, a w ścianie, przy podłodze. Zapomniałem dodać, że rury owinąłem wełną 5 cm dodatkowo, mimo że są już od wewnątrz izolowane. Do tego ociepliłem wszystkie trójniki. Ale problem nie jest w temperaturze u wylotu bo ona jest ok, a raczej w sile tego podmuchu, ewentualnie ich usytuowania. U mnie w większości pomieszczeń to dmucha tak, że zapalinczkę bez problemu gasi. http://forum.muratordom.pl/jotul-panorama-15-kw-a-w-domu-zimno,t119864-120.htm Kolega ma jotula z dgp i także nie może ogrzac chałupy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dareks 06.01.2010 08:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2010 Założyciel wątku napisał : "Mam 7 wylotów powietrza. W tych tych najistotniejszych ogólne wykręciłem tą osłonkę i przy maksymalnym wianiu jest lekki podmuch, taki, że jak przechodzę pod spodem to na głowie poczuję leciutką, ciepłą bryzę. W tych pomieszczeniach gdzie anemostat jest założony klasycznie, to podmuch jest również niewieli i rozchodzi się na boki. Hmmm... może w tym jest problem, coś nie tak z turbiną...? Mam ją większość czasu uruchomioną na maxa. Tam, gdzie przeniosłem wylot powietrza to wstawiłem http://www.kratki.com/product_info.php?cPath=82_93&products_id=1939&osCsid=fp35utatorh4jh52lr62md3r26 i zapalniczkę gasi a jak napalę to gorące leci, aż miło. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Forest-Natura 06.01.2010 08:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2010 Witam.Zrób to co napisał An-bud.Rury mają izolację grubości 1,5 - 2 cm. Jeżeli poddasze jest nie ocieplone, to co niby ma taką rurę izolować? Straty ciepła są jeszcze na filtrze i turbinie (tę ostatnią trzeba wentylować, a przynajmniej częsć w której znajduje się silnik).Jeżeli połać dachowa nie jest ocieplona, a inwestor upiera się by mieć DGP, to stawiam zawsze warunek - albo docieplić strych, albo na rury DGP wełnę co najmniej 15 cm. Inaczej nie wykonuję takiej instalacji.Dla zobrazowania sytuacji - jak jadę teraz przez wioski lub osiedla (a jest piękna i śnieżna zima) i widzę pojedyncze, czyste połacie dachowe wśród całej reszty zaśnieżonej - to na 99% można być pewnym, że jest w takim domu z nieocieplonym poddaszem system DGP. Całe ciepło "idzie do nieba".Swoją drogą "fachowiec" powinien o takich rzeczach też klientowi powiedzieć...No i masz za dużą (to jest moje subiektywne zdanie) turbinę. Masz regulator obrotów do niej (nie mylić z termostatem wmontowanym w turbinę) ? To też podstawowa sprawa usprawniająca działanie tego urządzenia.Z innych przyczyn nieprawidłowego działania instalacji mogą być również:-źle zrobione wyprowadzenie (brak dodatkowego płaszcza blaszanego na wkładzie-brak możliwości cyrkulacji powietrza w domu (pozamykane drzwi od pokojów)-dostawanie się do obiegu zimnego powietrza z czerpni zewnętrznej-nieprawidłowe palenie (żeby wytworzyć temperaturę trzeba palić zamiast "bździć ogień")A może być to wszystko na raz...Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
hardy50 06.01.2010 09:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2010 forest - ale temeratura 70 - 80 c u wylotu pomijając straty ciepła, jest chyba wystarczająca do ogrzania pomieszczenia? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wrk 06.01.2010 09:43 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2010 Więcej napiszę wieczorem i wkleję kilka zdjęć, a tak na szybko: >No i masz za dużą (to jest moje subiektywne zdanie) turbinę. Masz regulator obrotów do niej (nie mylić z termostatem wmontowanym w turbinę)? Mam regulator automatyczny. Tyle, że miałem go cały czas na maxa. Teraz przełączyłem na "auto". Startuje przy +40'C, maxa osiąga na +80'C. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Forest-Natura 06.01.2010 09:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2010 Witam.Na wylotach DGP jak najbardziej, nawet nieco za wysoka.Ale u zainteresowanego (wrk) temperatura na turbinie rzędu 80 stopni jest już zastanawiająca...mała. Tak z obserwacji i jej mierzenia w tym miejscu - przyjmuje ona realne wartości rzędu 100 - 140 stopni. I z tej temperatury do anemostatów czy kratek dolatuje 50 - 60 (no max 80 stopni). W dobrze i prawidłowo wykonanej instalacji. Reszta to straty. Duże...prawda? Ale z reguły jest to powodowane tym, że nie ma miejsca na dodatkową izolację samych rur, filtra, rozdzielaczy, które zajmują go i tak dużo. Z drugiej strony jeżeli weźmie się pod uwagę, że wyższe temp. niż 70-80 stopni w systemach grzewczych nie są dla naszego zdrowia zbyt dobre, a wręcz kancerogenne, to jest w miarę ok. Pomimo tego, że z początku temperatura ta jest relatywnie wysoka - większą część przypalonego kurzu wyłapuje dobry filtr siatkowy.Swego czasu dużo było dyskusji w tym temacie na Forum. Warto poszperać.Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wrk 06.01.2010 10:28 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2010 >Tak z obserwacji i jej mierzenia w tym miejscu - przyjmuje ona realne wartości rzędu 100 - 140 stopni. I z tej temperatury do anemostatów czy kratek dolatuje 50 - 60 (no max 80 stopni). W dobrze i prawidłowo wykonanej instalacji. Reszta to straty. Duże...prawda? Czy ja czegoś nie rozumiem??? Skoro w "dobrze i prawidłowo" wykonanej instalacji z turbinowych 100 stopni do anemostatu dolatuje 50-60 stopni.... no to ja mam "dobrze i prawidłowo" wykonaną instalację - bo mam podobne wartości (na wylocie dokładnie takie: 50-60'C). Albo czegoś nie rozumiem... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Forest-Natura 06.01.2010 10:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2010 Witam.No właśnie to u Ciebie jest zastanawiające. Z jednej strony trochę mała temperatura na turbinie, potem brak izolacji i na wylocie z anemostatów "normalna" temperatura rzędu 50-60 stopni.A nie mierzyłeś temperatury na wylotach przy naprawdę ostrym paleniu?Wartości, które podałem to taka "średnia" z kilki lat praktyki i kilkudziesięciu instalacji...Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
MirasII 06.01.2010 11:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2010 Jeśli jest by-pass to miesza przed turbina gorące powietrze z zimnym i ogranicza temp. właśnie do 80 st. ja tak mam zrobione, tylko mierze temperaturę przed by-passem. Nie mam dodatkowego blaszanego płaszcza nad wkładem, w jakim celu się go robi? Żeby przyspieszyć prędkość powietrza przy samym wkładzie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wrk 06.01.2010 11:47 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2010 Właśnie przejrzałem dokumentację swojej turbiny z bypasem Darco Banan-3 i faktycznie - od temperatury +70 stopni i więcej zaczyna pobierać zimne powietrze przez bypass. To by tłumaczyło, czemu tylko z żadka przekraczam 80-90 stopni - termometr mam za bypassem. Podsumowując - skoro do pokojów wlatuje mi powietrze 50-60 stopni, z siłą zdmuchującą zapaliczkę, powinno być to wystaczające, aby ogrzać dom. Skoro nie ogrzewa to zapewne mam za słabo ocieplony strop... >A nie mierzyłeś temperatury na wylotach przy naprawdę ostrym paleniu? Nie... trochę się bałem o swój termometr pokojowy... Muszę kupić jakiś lepszy i sprawdzę... To co przetestowałem, to było: turbina 70'C - anemostat 45-50'C, turbina 80'C - anemostat 55'C. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
hardy50 06.01.2010 12:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2010 dziasiaj podam wyniki pomiaru temp. przy normalnym użytkowaniu i przy fest rozgrzaniu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
MirasII 06.01.2010 12:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2010 No to zajrzyj do przeklinanego Świadectwa Charakterystyki Energetycznej ( zakładam że masz i jest zrobione rzetelnie) i sprawdź jakie masz roczne jednostkowe zapotrzebowanie na energie użytkową. Pomnóż to przez powierzchnię, podziel to przez 270 dni, 24 godz i z grubsza porównaj ze strumieniem ciepła dostarczanym przez ogrzane powietrze do wylotów w pokojach - szacuję że to ok 6 kW. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.