Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

jaka wysokość podatku rolnego po wydaniu DoWZ?


Bruce

Recommended Posts

Teoretycznie, taki sam wpływ, jak na wartość gruntu „samego rolnego”, a z wydanymi WZ.

 

W zasadzie, WZ zmienia przeznaczenie tej ziemi, z rolnej na „budowlaną” i istnieją przesłanki umożliwiające naliczanie podatku od nieruchomości niezabudowanej, a nie rolnego. W różnych gminach różnie to wygląda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teoretycznie, taki sam wpływ, jak na wartość gruntu „samego rolnego”, a z wydanymi WZ.

 

W zasadzie, WZ zmienia przeznaczenie tej ziemi, z rolnej na „budowlaną” i istnieją przesłanki umożliwiające naliczanie podatku od nieruchomości niezabudowanej, a nie rolnego. W różnych gminach różnie to wygląda.

 

Samo WZ nic nie zmienia. Co najwyzej wydane pozwolenie na budowe, na podstawie WZ. Przeciez mozesz miec wydane 3 rozne WZ na budowe domu, kosciola i supermarketu na tej samej dzialce. Kazde z nich moze byc wazne, ale dopiero uzyskanie pozwolenia na budowe na ktores z nich powoduje niewaznosc pozostalych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmianę sposobu użytkowania gruntu dokonuje się na dwa sposoby; albo wpisem w MPZP, albo WZ.

I tylko tak – PnB jest pozwoleniem na budowę dla działki "przeznaczonej" pod zabudowę.

 

W różnych gminach jest różnie. W wielu nie naliczają nawet za „przekształcenia” dokonane w MPZP, a są i takie, które naliczają na podstawie WZ. Te ostatnie należą jednak do bardzo nielicznych wyjątków.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadzam się z tobą w 100 % mypal

 

samo wydanie WZ nie może mieć wpływu na wzrost podatku

 

jeszcze do niedawna niektóre gminy stosowały zapis w wydanych WZ odnośnie poniesienia opłaty "z tytułu wzrostu wartości nieruchomości" powołując się na te same przepisu ust., które taką opłatę przewidują przy ustaleniu MPZT, jednakże w konfrontacji w Sądzie gminy przegrywały, co sąd krótko mówiąc argumentował jako naciąganie przepisów

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dodam jeszcze, iż w 2006 roku wystąpiłąm do swojej gminy o WZ , w których był zapis "Gmina ustala wysokość opłąty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w wysokości 30%"

 

w 2009 wystąpiłam do tej samej Gminy o kolejne WZ dla inne działki i takich zapisów już się nie stosuje gdyż jak wspomniałam samo wydanie WZ nie może powodować jakichkolwiek roszczeń związanych ze zmianą przeznaczenia gruntu, gdyż nie zmieniają one jego przeznaczenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdyby WZ nie zmieniało sposobu przeznaczenia gruntów, to niemożliwe byłoby otrzymanie PnB.

 

Gdyby WZ nie zmieniało sposobu przeznaczenia gruntu, to jego wartość byłaby np. 1zł/m2, a nie XX razy większa.

 

Gmina może wymagać (i wymaga) opłaty adiacenckkiej (wzrost wartości) tylko w przypadku:

• scalanie nieruchomości,

• podziału nieruchomości,

• budowy urządzeń infrastruktury technicznej z udziałem środków Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego.

 

a nie na skutek wydania WZ.

 

Podatek od nieruchomości nie ma z tym nic wspólnego. Inne przepisy, inna sytuacja.

 

Nowelizacja (obowiązuje od 01.01.2009r) ustawy o ochronie gruntów rolnych wprowadziła „odrolnienie” automatyczne dla wszystkich gruntów rolnych w granicach administracyjnych miast, oraz gruntów „słabszych” (od IV do VI klasy) na pozostałych terenach. Skutkuje to zniesieniem opłat za „odrolnienie” dla tych gruntów. W zamian jednak za likwidację opłat z tytułu wyłączenia gruntów rolnych z produkcji rolnej gminy mają prawo do naliczania wyższych podatków. Po zmianie przeznaczenia danych obszarów będą gminy mają prawo do naliczania dużo wyższego podatku od nieruchomości.

 

WZ zmienia przeznaczenie danego obszaru z rolnego na „budowlany”.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opłata "adiacencka" to nie to samo co opłata "z tytułu wzrostu wartości nieruchomości"

 

WZ nie mogą zmieniać przeznaczenia gruntu gdyż dla tej samej nieruchomosci może być wydane więcen jeż jedne WZ, o któe może wystąpić nie tylko właściciel nieruchomości

 

weźmy taką sytuację: powiedzmy, że chcemy sprzedać działkę rolną (oczywiście poniże 0,5 ha) na którą nie mamy wydanych WZ, przyszły właściciel wystąpi do gminy o taką decyzję, następnie po jej otrzymaniu rozmyśli się i wcale nie kupi od nas tej działki - to co dotychczasowy właściciel ma płacić większy podatek bo niby co ma już nie działkę rolną tylko budowlaną???!! przecież dalej będzie zapewne uprawiał na niej swoją "marchewkę" i prawdopodobnie nie wystąpi o PnB

 

dopiero wydanie PnB może być przesłanką do zmiany przeznaczenia gruntu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opłata "adiacencka" to nie to samo co opłata "z tytułu wzrostu wartości nieruchomości"

 

Szanowny kolego, jest takie „urządzenie” popularnie zwane „wujek google” bardzo przydatna – zwłaszcza kiedy nie ma się wiedzy w danym temacie. Pozwala to na uniknięcie tego rodzaju wpisów.

 

WZ nie mogą zmieniać przeznaczenia gruntu gdyż dla tej samej nieruchomosci może być wydane więcen jeż jedne WZ, o któe może wystąpić nie tylko właściciel nieruchomości

 

weźmy taką sytuację: powiedzmy, że chcemy sprzedać działkę rolną (oczywiście poniże 0,5 ha) na którą nie mamy wydanych WZ, przyszły właściciel wystąpi do gminy o taką decyzję, następnie po jej otrzymaniu rozmyśli się i wcale nie kupi od nas tej działki - to co dotychczasowy właściciel ma płacić większy podatek bo niby co ma już nie działkę rolną tylko budowlaną???!! przecież dalej będzie zapewne uprawiał na niej swoją "marchewkę" i prawdopodobnie nie wystąpi o PnB

 

Sprawdź, jakie obowiązki ciążą na właścicielu działki (nieruchomości) – zwłaszcza w kontekście wypełniania „kwitów” dotyczących nieruchomości.

 

I nie bardzo wiem co ma do rzeczy „oczywiście poniże 0,5 ha” – bo nigdzie nie ma takich zastrzeżeń.

 

dopiero wydanie PnB może być przesłanką do zmiany przeznaczenia gruntu

 

Jest dokładnie odwrotnie. Bez zmiany sposobu użytkowania (przeznaczenia) gruntu nie ma możliwości uzyskania PnB. Grunt musi być przeznaczony pod zabudowę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pytanie było

 

 

Witam. Czy ktoś wie, jaki wpływ na wysokość podatku rolnego ma wydana DoWZ na działkę rolną? pozdrawiam

 

ok oczywiste jest, że aby uzyskać PnB musimy w WZ uzyskać decyzję o zmianie sposobu wykorzystania gruntu bo bez tego nie dostaniemy PnB

ale nie o tym mowa w wątku natomiast naciągane jest to, że decyzja o WZ może wpływać na zmianę wysokości opodatkowania

 

a odpowiedź na pytanie jest jedna wydanie WZ nie ma wpływu na zmianę podatku

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak dla zupełnej jasności.

Opłatę planistyczną zawsze można było naliczać tylko i wyłącznie w wyniku zapisów prawa miejscowego jakim jest MPZP i obciążała zbywcę takiego gruntu.

WZ jest decyzją administracyjną, a nie prawem miejscowym.

 

W wielu gminach istnieje elektroniczny system ewidencji gruntów. Skutkuje to natychmiastowym uaktualnieniem zmian – stąd zaczął być „uzasadniny” termin ważności map.

Jednym ze „skutków” procedury WZ jest „dostarczenie” WZ do „zasobów ewidencyjnych” gruntów.

W wielu gminach, po ostatniej noweli ustawy o planowaniu, zaczęto „na bieżąco” nanosić zmiany w ewidencji gruntów – także na podstawie wydanych WZ.

W wielu gminach zaczęto naliczać podatek od nieruchomości właścicielom gruntów, którzy wystąpili o WZ, co jest zgodne z prawem, bo „odrolnienie” może również nastąpić na podstawie decyzji administracyjnej, a nie tylko w wyniku prawa miejscowego (MPZP) – zgodnie z ustawa o ochronie gruntów rolnych.

Nowela ustawy o ochronie gruntów rolnych umożliwia taki tryb.

Ma to i „dobroczynne” skutki dla właścicieli gruntów rolnych z aktualnym WZ, którzy chcą zbyć taki grunt, bo mogą mieć „ewidencyjnie” działkę budowlaną.

Znam przypadki, ze właściciele gruntów rolnych z wydanym WZ sami wnioskowali o zmiany w ewidencji gruntów – skutecznie.

Zaś Ci którzy nie chcą sprzedawać, pozostaną dalej przy podatku rolnym, bo wystarczy, że odwołają się i stwierdzą, ze grunt jest dalej „rolny”.

 

Faktem jednak jest, że „instytucja” WZ nie jest jednoznaczna w tym zakresie.

Miejmy tylko nadzieję, że przygotowywane nowele ustawy o planowaniu rozwiążą i ta kwestię – projekt jest obiecujący.

 

a odpowiedź na pytanie jest jedna wydanie WZ nie ma wpływu na zmianę podatku

 

 

Nie można ani jednoznacznie, ani kategorycznie stwierdzić, że wydanie WZ nie niesie za sobą skutków „podatkowych”.

Może nieść, bo istnieją ku temu przesłanki prawne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaś Ci którzy nie chcą sprzedawać, pozostaną dalej przy podatku rolnym, bo wystarczy, że odwołają się i stwierdzą, ze grunt jest dalej „rolny”.

 

No właśnie Siwy. Skoro odwołanie od takiej zmiany jest skuteczne to znaczy, że zmiana została wprowadzona do ewidencji gruntów na podstawie wątłych podstaw prawnych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I tak, i nie.

 

Z drugiej strony jeśli posiadasz działkę budowlaną, czyli „przekształconą” przez MPZP, też można było się odwołać od naliczania podatku od nieruchomości i bardzo często – skutecznie, przy czym tu sprawa jest bardziej złożona, zwłaszcza po wspomnianej noweli.

Nowela „uporządkowała” tą sprawę w aglomeracjach miejskich i tam w zasadzie nie ma gruntów rolnych. Pozostaje sprawa gruntów klasy Od IV i „gorszej” poza terenami aglomeracji.

 

Nie bez znaczenia jest też fakt, że ustawowo zwalnia się od podatku od nieruchomości :

grunty stanowiące nieużytki, użytki ekologiczne, grunty zadrzewione i zakrzewione, z wyjątkiem zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej,

- co stwarza dobrą motywację prawna, jeśli działka spełnia te wymagania.

 

Czyli przy dobrej motywacji, w zasadzie, prawo pozwala na uniknięcie płacenia podatku od nieruchomości, dla działki niezabudowanej (i dla zabudowanej też – przynajmniej częściowo).

 

I dla jasności: moim zdaniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podatki płaci się na podstawie ewidencji gruntów.

Są dwie ustawy które o tym mówią:

1. USTAWA z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych

2. USTAWA z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym

Przez użyte w ustawie określenia:

1) użytki rolne,

2) lasy,

3) nieużytki,

4) użytki ekologiczne,

5) grunty zadrzewione i zakrzewione,

6) grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,

7) grunty pod wodami powierzchniowymi płynącymi,

8) grunty pod morskimi wodami wewnętrznymi

- rozumie się grunty sklasyfikowane w ten sposób w ewidencji gruntów i budynków.

Art. 1. Opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Pytanie które trzeba sobie zadać to kiedy następuje zmiana w ewidencji gruntów ? Bo na tej podstawie zmienia się wymiar podatku.

Tutaj kłania się:

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROZWOJU REGIONALNEGO I BUDOWNICTWA

z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków.

§ 45. 1. Aktualizacja operatu ewidencyjnego następuje poprzez wprowadzanie udokumentowanych zmian do bazy danych ewidencyjnych.

§ 46. 1. Dane zawarte w ewidencji podlegają aktualizacji z urzędu lub na wniosek osób, organów i jednostek organizacyjnych, o których mowa w § 10 i 11.

2. Z urzędu wprowadza się zmiany wynikające z:

1) prawomocnych orzeczeń sądowych, aktów notarialnych, ostatecznych decyzji administracyjnych, aktów normatywnych,

2) opracowań geodezyjnych i kartograficznych, przyjętych do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, zawierających wykazy zmian danych ewidencyjnych,

3) dokumentacji architektoniczno-budowlanej gromadzonej i przechowywanej przez organy administracji publicznej,

4) ewidencji publicznych prowadzonych na podstawie innych przepisów.

 

Tutaj wiele zależy od interpretacji taki grunt może dostać kategorię Bp czyli zurbanizowane tereny niezabudowane. Jeśli urząd gminy na podstawie prawomocnej decyzji wzizt wystąpi do geodezji o wprowadzenie takiej zmiany to geodezja taka zmianę wprowadzi, ale nie wszystkie gminy to praktykują.

Ale ważna jest jeszcze jedna sprawa:

musi nastąpić wyłączenie z produkcji rolnej

Zurbanizowane tereny niezabudowane są to grunty niezabudowane, przeznaczone w planach zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę, wyłączone z produkcji rolniczej lub leśnej (ust.3 pkt 4 załącznika Nr 6 do ww. rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. ).

 

Wyłączenie gruntów z produkcji rolnej lub leśnej następuje z dniem faktycznego rozpoczęcia innego niż rolne lub leśne użytkowanie gruntu a nie z dniem, w którym decyzja zezwalająca na wyłączenie z produkcji użytków rolnych oraz gruntów leśnych stała się ostateczna

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O to mi chodziło aglig. Ja tu nie widzę podstaw do zmiany użytku na podstawie wydanej decyzji o wz, jak również na podstawie ustaleń mpzp.

Nic nie stoi na przeszkodzie aby wykorzystywać grunt w dotychczasowy sposób (np. rola), mimo że w mpzp jest przeznaczony na tereny mieszkaniowe. Do momentu faktycznej zmiany sposobu użytkowania terenu w ewidencji gruntów powinny być wpisane użytki rolne, a co za tym idzie niższy podatek. Każde inne zmienianie zapisów w ewidencji gruntów na użytki B lub Bp na podstawie czy to wz czy mpzp jest chamskim "rąbaniem" nieświadomych podatników. Po za tym nie ma podstaw prawnych do tego żeby, gmina zwróciła się do Starosty o zmianę użytków na nie swojej działce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak z czystej przyjemności polemiki i moim zdaniem - oczywiście.

 

Troszeczkę namieszała nowela.

Teraz nie ma decyzji o wyłączeniu z produkcji rolnej na terenie aglomeracji miejskich – bo tych te przepisy nie obejmują.

 

Pośrednio dotyczy to również gruntów poza aglomeracją, dla gruntów od (pochodzenia organicznego) bo decyzja ma charakter deklaratoryjny.

 

Niestety zapisy w obu aktach nie są spójne, ale z uwagi na „ważność” raczej interpretacja z Ustawy będzie wiążąca. Mam na myśli sytuację jaka powstała po 01.01.2009r.

 

Wątpliwości moje budzi też fakt przytaczania zapisów ustawy o ochronie gruntów ….., dla celów podatkowych (od nieruchomości).

 

Moim zdaniem, zapisy (w przytoczonej wyżej treści) w Ustawie o ochronie …… dotyczą naliczania kwot należnych za wyłączenie z produkcji rolnej.

 

Zwracam uwagę również na określenie „wyłączenie z produkcji rolnej” oraz "przeznaczenie na cele nierolnicze”.

 

To nie ma bezpośredniego przełożenia na naliczanie podatku od nieruchomości, czy rolnego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...