Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

POMPA CIEP?A


ZAC

Recommended Posts

Społeczeństwo jest generatorem śmieci. Śmieci zabiera się spod domu i wywozi. Znikają z pola widzenia. I.....

I tam, gdzie dojeżdżają, to po wielu dodatkowych zabiegach trafiają w taki dołek z zakopaną w nich rurką. Pod taką rurkę podłączone są zespoły gazowo-prądowo-cieplne i całodobowo pracują. Robią to już ładnych kilka lat i w wielu miejscach.

Wielu "wtajemniczonych" z za płota (dla mnie) zna hasło "Lipówka".

Był ktoś i dotknął?

Ja tak.

Dawno. Bardzo dawno już to widziałem. W wielu miejscach.

Dla mnie to nie nowość, tylko jakoś się dotąd nie zgadało.

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 426
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Wielu "wtajemniczonych" z za płota (dla mnie) zna hasło "Lipówka".

Był ktoś i dotknął?

Tego hasła akurat nie znam, ale domyślam się, że chodzi o nazwę wysypiska śmieci. W pobliżu mnie jest wysypisko śmieci w Bierkowie k. Słupska. Tam także wykorzystują do ogrzewania i zasilania w energię budynków gaz z wysypiska.

Byłem i widziałem :).

 

Taki blok energetyczny zasilany gazem także miałem okazję oglądać - w szpitalu w Kartuzach.

 

Z pompą ciepła mam do czynienia na codzień.

Chodzi tylko o to, że te wszystkie technologie są na razie bardzo drogie.

Co zrobić, aby były one dostępne dla przecietnego inwestora?

 

Buduje się na dziewiczym prawie terenie :

http://www.fr13.republika.pl/budowa/Budowa07.jpg

 

Nie chciałbym aby z kilka lat osiedle to wyglądało i ... śmierdziało dymem tak jak wieś oddalona od niego o kilkaset metrów:

http://www.fr13.republika.pl/budowa/Budowa08.jpg

 

Może uda mi się coś w tym kierunku zrobić ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co zrobić?

 

Ktoś powinien usiąść i pomyśleć.

Potem:

Albo w wolnym czasie...

Albo "zawodowo" w czasie pracy...

Zainwestować kasę i czas i wysiłek (fizyczny i umysłowy), i opracować prototyp urządzenia w miarę uniwersalnego. Szytego na "wymiar" domku jednorodzinnego postawionego "za wsią" gdzie energię gazową to w butli się dostarcza, a jak kto szczęściarz, to ma rurkę zakopaną przy drodze dojazdowej do swego odludzia.

Potem takie urządzenie trzeba uruchomić w miejscu, gdzie "niewierni Tomasze" mogliby go dotknąć, obejrzeć, pokatować.

A jeszcze później, to trzeba by się opić , jak się sto razy usłyszy "ale to jakieś dziwne, kto mi to naprawi, tanie nie jest, to ja se drewna z lasu przywiozę, groszek kupię... w kominku napalę..."

 

Są chętni do takich działań? :-?

NIE DA SIE? :o

 

Podrzucam fotki klocków do PC

Stabilizator ciśnienia skraplania:

http://img263.imageshack.us/img263/3677/pc2qs7.jpg

Zaworek. Wtajemniczeni widzą co i jak.

http://img213.imageshack.us/img213/2480/pc1ea9.jpg

 

Pozdrawiam Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też się kiedyś zastanawiałem nad podlewaniem kolektora, a teraz jak widzę że HenoK coś takiego zrobił to tracę ostatnie wątpliwości.

Mam niewielki teren na kolektor gruntowy, maksymalnie 100 m2, a grunt to czysty piasek. Myślę zastosować kolektory "śrubowe" prezentowane tutaj kilkakrotnie z jakiejś niemieckiej strony plus intensywne ich nawadnianie. Na początek miałbym tylko deszczówkę i wodę z oczyszczalni biologicznej, a za jakiś czas również ze studni. Jak myślicie, udałoby się z takiego źródłą wycisnać średnio 2,5 kW ?

 

Wrócę jeszcze do kolektora śrubowego ( to chyba właściwa i odpowiednia nazwa ).

Faktycznie, niemcy przyjmują ok. 330W na jeden kolektor, ale wszędzie podają współpracę PC z kolektorami słonecznymi.

Mogą one :

1. dać odpocząć kolektorom śrubowym,

2. regenerować grunt poprzez wymianę czynnika pomiedzy kolektorami.

 

Niestety niemiecki nie jest mocną moją stroną. :(

 

Na temat doboru ilości kolektorów śrubowych można znaleźć tutaj :

 

http://www.ltm.biz/PDF/airon/passivhaus/Spiralkollektoren%20V2.pdf

 

Ale ceny powalają :

 

http://www.ltm-ulm.de/PDF/airon/passivhaus/Thermia%20Preisliste0906_Erdabsorber.pdf

 

chyba, żeby samemu "kręćić"

 

Ogólnie sporo informacji tutaj :

 

http://www.ltm.biz/index.php?section=DL

 

 

Może ktoś mógłby przetłumaczyć nieco i podać więcej liczb ...

 

Z moich wstępnych przemyśleń wynka :

1. zyskujemy na powierzchni działki,

2. mb rur jest więcej niż w adekwatnym kolektorze płaskim, a nawet spiralnym = większy koszt,

3. więcej czynnika do przepompowania i większa różnica wysokości - koszt pracy pompy obiegowej - "wysokość podnoszenia"

4. więcej rozdzielaczy -np. 15 szt !!!

 

Droga to zabawka.

No ale jeśli priorytetem jest pkt. 1. Nie ma wyjścia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

0. zysk na powerzchni dziłałki muslę że co najmniej dwukrotny - czyli gdzies 150 % powierzchni domu.

1. koszt rur jest tak niski że nieistotny w całości kosztów

2. Różnica wysokości tez jest nieistotna bo to układ zamkniety o oporach decyduje wyłacznie długość najniekorzystniejzego obiegu a nie różnica wysokości. Tyle samo wody sie podnosi co opada.

3. Kolektor rozdzielczy to też grosze jak sie ukręci z kształtek czarnych żeliwnych - diskonale zdaja egzamin.

Taki kolektor śrubowy łatwo samemu ukręcic - trzeba tyko uspawać stosowny wieszak z kilku prętów.Gorzej juz z wykopem - ja bym to robił metoda studniarską pogrążając rurę D=600mm , wybierając z niej grunt i wyciągając kołowrotem po włożeniu kolektora śrubowego. czyli tak jak się wierci studnie.

A generatory śmietniskowe to bisko moich zainteresowań zawodowych ; to co jest nowością u nas od dawna jest stosowane np w Finlandii. Początkowo uszczelniali oni wysypisko od góry folią (oczywiscie segregowane smieci organiczne)ale potem okazało się że wprawdzie metan nie ucieka wtedy do atmosfery ale brak dopływu wody z opadów zatrzymuje procesy gnilne i brkło gazu. Metan napędzał dizel. Dizel napędzał agregat prądotwórczy. Prąd obsługiwał wysypisko a jego nadmiar był sprzedawany do celów grzewczych oddzielną linia przesyłową do pobliskiej wiochy. Cena oczywiście konkurencyjna do gazu. Do innych celów prąd sie nie nadaje bo nie trzyma wystarczająco wszystkich parametrów.

Woda chłodząa ogregaty ogrzewała odległy o 3 km od wysypiska szpital - czyli kogeneracja. niestety nic nie jest jak w bajce. Silniki mimo specjalnego wykonania maja niska zywotnośc bo i paliwo niskokaloryczne i zawiera dużo siary i wszelkiego badziewia. W sumie g. nie ineteres gdyby nie zajob ekologiczny, który trafił i pod nasze strzechy po ok. 10 latach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie znam niemieckiego na tyle by wyczytać co obejmują te ceny, ale wyliczyłem z porównania pozycji że za jedną spiralę kasują 166 Euro. Koszt wykonania samodzielnie to 100 - 200 zł plus ze 2 godziny pracy. Otwór pod jedną sztukę można mieć zrobiony za maksymalnie 300 zł. Wychodzi mi że to najtańszy kolektor.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no tak Sosnowiec to Zagłębie . Ja nadaje z d.prus wschodnich i sprecham po niemiecku , ale tam nie pisza nic oprócz marketingowego bełkotu. Ceny też nieistotne - przeciez nie będziesz sprowadzał . Ale pomysł wart skopiowania. Choć na forum elektroda nie wywołał kiedys takiej dyskusji. Wieksze wrażenie zrobiła sonda CO2. To cos dla Adama

http://www.klima-innovativ.de/pages/technik.html#

otwórz zakładkę ; Erdsonde Indirekte System CO2

jedna studnia z rurą wypełnioną CO2.

a tu mozna podgladać on line jak pracuje , zwróć uage jak oszczędzją na temperaturze c.o.

http://www.klima-innovativ.de/pages/onlineanlage_bensheim.php

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie znam niemieckiego na tyle by wyczytać co obejmują te ceny, ale wyliczyłem z porównania pozycji że za jedną spiralę kasują 166 Euro. Koszt wykonania samodzielnie to 100 - 200 zł plus ze 2 godziny pracy. Otwór pod jedną sztukę można mieć zrobiony za maksymalnie 300 zł. Wychodzi mi że to najtańszy kolektor.

 

OK,

wykonując kolektor śrubowy samodzielnie, a nie wydaje się to trudne,

zużyjemy 30 mb rury x 2,5 zł + 10 mb x 2,5 zł tranzyt + elementy utrzymujące konstrukcję śrubową kolektora ( np. skręcone dwie taśmy bednarki ), razem 120-150 zł.

 

Ale 300 zł za jeden odwiert !!!

 

Potrzebowałbym 12 takich kolektorów. Powierzchnia działki z uwzględnieniem strefy brzegowej 1m, wynosi 108 m2.

12x330W=3960W. To z dużym zapasem, ale 1) wolę nie ryzykowac, 2) chciałbym też "podlewać" ogródek :wink: a wówczas PC może pracować na wyższej temp. skraplania i potrzebować nieco więcej ciepełka z gruntu.

 

12x300 zł = 3600 zł, no może 3000 zł.

Plus wykop na tranzyty.

Koparka wykopie rów pod kolektor spiralny w 5 godzin i zakopie w drugie tyle.

Cena pracy koparki 80 zł/godz. Co daje 800 zł. Max !

Powierzchnia kolektora spiralnego dla takiej samej mocy wyniesie ok. 220 m2

 

Śrubowy nie wychodzi taniej.

Trzeba doliczyć jeszcze 12 punktóe w rozdzielaczu w zamian 3-4 dla spiralnego.

Wiem tu nie ma zbyt wielkich kosztów, ale ziarnko do ziarnka ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sama prawda, ale nikt nie utrudna sobie sprawy jak ma dosyc powierzchni. to rozwiązanie dla tych co nie mają za wiele miejsca. Oczywiście nakład pracy duzo większy, szczególnie przy wykonaniu odwiertów , choć studnie 6-7m o średnicy 20 cm to kopałem z pmocą sępa w jedno popołudnie. Wykonałem taki przyrząd jaki podaptrzyłem w sklepie ogrodniczym do sadzenia drzewek : swider z blachy ze trzy zwoje , wkręcam w ziemię i wyciągam do góry rzem z z urobkiem . W ten sposób pogrążam rurę stalową. Nie widzę problemu aby tak pogrązyć większej średnicy w piaszczystym gruncie. Ciekawe jaką srednicę maja wiertnice do stawiania słupów energetycznych ?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

P.S.

 

Nie staram się krytykować kolektora śrubowego, ale znaleźć dla niego uzasadnienie. Bardzo by mi pasował, ale moje wylicznia kosztowe zabijają ten pomysł. Może się mylę.

 

Obecnie moje zainteresoania idą w kierunku :

 

1. samodzielna budowa PC( ze wsparciem zewnętrznym w spawaniu i lutowaniu ) na bazie sprężarki Copeland ZR18K4, nie wiem czy model 230V czy 400V ?

2. dobraniu odpowiednich komponentów Danfoss, Thermokey-tu może inne.

3. stosunkowo proste sterowanie,

4. DZ - kolektor spiralny, chociaż zaintrygował mnie śrubowy,

5. włączenie kolektora dachowego-rurowego ( nie mylić z płaskim słonecznym ) do regeneracji DZ i podniesienia COP.

 

 

Czy ktoś przyłącza się do obliczeń ?

Na składanie zabawek mam trochę czasu, mniej więcej za rok, teraz czas na teorię. Sporo muszę sobie przypomniec, a niektóre rzeczy zrozumieć, bądź się ich nauczyć.

Druga zabawka, którą postaram się sam złożyć to rekuperator krzyżowy dwuwymieniikowy ( duo ), ale to inny temat ...

A, do adam_mk mam blisko, możemy wspólnie popracować :p

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sama prawda, ale nikt nie utrudna sobie sprawy jak ma dosyc powierzchni. to rozwiązanie dla tych co nie mają za wiele miejsca. Oczywiście nakład pracy duzo większy, szczególnie przy wykonaniu odwiertów , choć studnie 6-7m o średnicy 20 cm to kopałem z pmocą sępa w jedno popołudnie. Wykonałem taki przyrząd jaki podaptrzyłem w sklepie ogrodniczym do sadzenia drzewek : swider z blachy ze trzy zwoje , wkręcam w ziemię i wyciągam do góry rzem z z urobkiem . W ten sposób pogrążam rurę stalową. Nie widzę problemu aby tak pogrązyć większej średnicy w piaszczystym gruncie. Ciekawe jaką srednicę maja wiertnice do stawiania słupów energetycznych ?

 

czytałem jeszcze kiedyś o jednym sposobie.

 

układa się rurę pionowo o określonej średnicy,

wtłacza się wodę pod ciśnieniem wypłukując piasek/grunt

pompą odsysa się tą zupę, zagłębiając rurę.

 

Ale wówczas nie przywiązywałem do tej informacji/metody wagi,

stąd tylko ogólny pomysł. Może ktoś coś więcej wie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cena kopania będzie dużo zależeć od rejonu Polski i od gruntu. U mnie wykopanie rowka 200 mb nie da się wykonać za 800 zł, za ciasno na manewrowanie, piasek się obsypuje pod naciskiem koparki, a w dodatku zasypywać by trzeba warstwami i zagęszczać. Potem jeszcze 200 m2 nowego trawnika.

 

Do każdej sytuacji trzeba sobie dopasować kolektor, są do wyboru 3 płaskie:

- standardowy - odkrywamy odpowiednią powierzchnię gruntu na te 1,2 m czy ile nam trzeba, układamy rurkę i zasypujemy

- spiralny lub jak bym nazwał "pętelkowy" - mniejszy wykop jak wyżej, więcej rurki

- ślimakowy - mniej kopania, ale grunt musi być na tyle zwięzły by umożliwiał wykopanie wąskiego rowka

No i mamy jeszcze odwierty pionowe oraz to o czym dyskutujemy, śrubowy czy "spiralkolektor"

 

Faktycznie jeśli terenu jest dość to ślimakowy powinien wyjść najtaniej, natomiast gdyby wiercić otwory pod "spiralkolektory" ręczną wiertnicą glebową można też obniżyć koszta do podobnego poziomu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Obecnie moje zainteresoania idą w kierunku :

 

1. samodzielna budowa PC( ze wsparciem zewnętrznym w spawaniu i lutowaniu ) na bazie sprężarki Copeland ZR18K4, nie wiem czy model 230V czy 400V ?

2. dobraniu odpowiednich komponentów Danfoss, Thermokey-tu może inne.

3. stosunkowo proste sterowanie,

4. DZ - kolektor spiralny, chociaż zaintrygował mnie śrubowy,

5. włączenie kolektora dachowego-rurowego ( nie mylić z płaskim słonecznym ) do regeneracji DZ i podniesienia COP.

 

 

Czy ktoś przyłącza się do obliczeń ?

Na składanie zabawek mam trochę czasu, mniej więcej za rok, teraz czas na teorię. Sporo muszę sobie przypomniec, a niektóre rzeczy zrozumieć, bądź się ich nauczyć.

 

Bardzo chętnie, ale wolałbym od strony wykonawczej - spawanie czy lutowanie dowolnymi metodami to dla mnie codzienność, prąd również, ale chłodnictwa nie mam kiedy się uczyć. Też nie potzrebuję dużej mocy więc Copeland ZR18K4 jest chyba jedynym wyjściem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obliczenia? strzelam z palca - udzielam gwarancji :D Sprężarka tylko 400V do tego czujnik kolejności faz. napisz co chcesz,parametry żródeł ,a dobiorę lub pokażę źródło .

 

OK,

zacznijmy od poczatku.

 

1. Dolne żródło.

Piasek, wilgotny. Dodatkowo zamierzam nawadniać rozsączem ( rura drenarska fi50, 30-50 cm ponad kolektorem ) wodą deszczową.

Kolektor spiralny. Wstępnie rura fi32, 4 kolektory po 12-15 m2 wykopu każdy.

Głębokość 130 cm na końcu, do 100 cm przy rozdzielaczu.

Glikol etylowy. Roztwór do policznia-wszystkie parametry.

Pompa obiegowa Grudfoss 32-60, model "K" na temp. od -25C ( Wstępnie dobrana ).

A może ten kolektor śrubowy ?

Do tego kolektor dachowy do regeneracji DZ włączony tą samą pompą obiegową i elektrozaworami do kolektora ziemnego. Prosty przełącznik i termostat okienkowy.

 

2. Górne źródło.

a. podłogówka - łącznie ok. 1200 mb rury alupex fi20 w 12 obwodach, zasilana z zasobnika 500 litrów ( tzw. mamka ).

b. cwu z "mamki" 500/140 + grzałka na legionelę.

 

3. Bilans budynku. Zapotrzebowanie Q=2,07 kW przy deltaT=40K. przy deltaT=20K Q=0,67 kW + cwu 6kW na dobę.

 

4. PC liczona na -5/40C, ale chciałbym osiągnąc 0/43C. Czynnik R407C.

Model Copeland ZR18. Najmniejszy, wiem ZH jest do ogrzewania, ale za duży dla mnie. Wymienniki do dobrania - nie wiem jeszcze które. Zawór Alco TX3 N3, ale też jest kilka dysz. Nie wiem które. Presostaty wstępnie Dasfoss podwójne na HP i LP, ale może coś tańszego. Czy warto ?

Zawór odcinający, kilka czujników temp. raczej cyfrowych, adresowanych, tylko który sterownik ?

 

Jak widzisz, wszystko w powijakach, ale krystalizuje się :)

 

Co o tym sądzisz ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo chętnie, ale wolałbym od strony wykonawczej - spawanie czy lutowanie dowolnymi metodami to dla mnie codzienność, prąd również, ale chłodnictwa nie mam kiedy się uczyć. Też nie potzrebuję dużej mocy więc Copeland ZR18K4 jest chyba jedynym wyjściem.

 

Też nie mam pełnej wiedzy, ale to nie problem. Pojęcie mam, nawet książki ze studiów, kilka się dokupi i "porobię" oblicznienia. Na wyjaśnienie pewnych niuansów liczę na pomoc tu na forum :)

 

Planuję ZR18, gdyż przy małym zapotrzbowaniu budynku na ciepło + cwu, będzie miała dłuższe cykle pracy, a to wiadomo tylko lepiej.

To najmniejsza z serii scroll Copelanda i z parametrami, które potrzebuję - mieści się. Ma też dobry COP.

Zamierzam ją odpalać niemalże wyłącznie w taniej taryfie. Ponadto mniejsza sprężarka, to mniejsze DZ, wymienniki itp. a więc niższe koszty wykonania. Za to nie zamierzam oszczędzać na najlepszych komponentach, a lutowanie/spawanie zewnętrznie, gdyż nie mam pojęcia o tym a zależy mi na solidnym wykonaniu.

 

Pozostaje policzyć temperatury, przepływy i dobrać klocki.

Hydrol pisze, że można prawie w ciemno :roll:

Ale ja i tak lubię wiedzieć...

Chętnie ( bardzo chętnie ) skorzystam z doświadczenia i podpowiedzi.

Znakomicie skróci to czas doboru i pozwoli skupić się już tylko na wybranych elementach i szczegółach.

 

To co zabieramy się do roboty ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 dolne źródło , oblicz klektor wg algorytmu Rudera z elektrody

http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic110203-900.html

pompa za duza, 25-60 wystarczy i moze byc zwykła UPS

2. W podłogówce petle po 100 m to za długie do pompy ciepła, będziesz miał za duże pory, za małe przepływy i za duże schłodzenia.Na oko to bym ciachnął na połowę te petle. Policz tak aby schłodzenie wychodziło 4-5 C.

3a.Co to znaczy c.o. zasilane z mamki? żaden bufor do podłogówki nie jest potrzebny a nawet szkodliwy. Sama podłogówka jest wystarczająco bezwładna. Bardzo małe zapotrzebowanie - czy ma sens budowa pompy ciepła? Ważny jest nie tylko jednostkowy koszt energii ale i jej ilość. Chyba że są inne wzgledy, np komfort obsługi.

3b. Przy tak małej pompie ciepła może byc problem z ogrzewaniem w duże mrozy bo cały czas zajmie grzanie wody. Mozna wtedy wspomagac się grzałką.

4. Parowanie 0C jako punkt wyjścia wystarczy.czy osiągniesz 43c zalezy od jakości instalacji odbiorczej i czywiście rzeczywistego zapotrzebwania. To zawsze jest jakas niewiadoma.

zawór termostatyczny tobym radził jednak danfossa - to sprawdzone i stosowane przez najleszych. Natomiastpresostaty dowolne np Alco, podwójne tańsze ale uszkodzenie jednego toru to wymiana całości lub dokupienie pojedynczego. dobiera sie tylko ciśnienie zadziałania a w zasadzie zakres cisnień.

Zanim sterownik warto zainstalowac wyłaczniki czasowe :

1. mostkujacy LP naczas rozruchu

2. ustalający minimalny czas pracy pompy ciepła

3. ustalający minimalna przerwę w w pracy

nastepnie termostat temperatury parowania - aby nie piłować jak się kolektor zapowietrzy zatrzyma sie pompa. To wszystko można zaimplementowac w regulatorze ale to zawsze widzisz co się dzieje .

CKF - czujnik kolejności faz - zapamieta kolejność i nie uruchomi jak ZE zmieni .

Sam sterownik według uznania. Jeśli sam umiesz napisac to nie mam pytań. czujniki adresowane Dallas jak najbardziej - szczególnie cenne informacje przy uruchamianiu i regulacji uruchomieniowej. Jesli nie, to na początek wystarczy dowolny termostat pokojowy z programowaniem tygodniowym + termostat bezpośredniego działania do ciepłej wody właczony w priorytecie do c.o.

policz kolektor, przemyśl podłogówkę to policzę resztę na co sie zdecydujesz.

A o dochładzaczu skroplin nie myslisz?

Glikol na -15C czyli rozwór 30% z Boryszewa i koniec doboru.

Zawory odcinające? Drozyzna. "Renomowani" nie dają. Mozna dać ale po co skoro czynnik ekologiczny a na wyapdek awarii i tak czynnika nie złapiesz. Ubytek czy przeciek to konieczność wymiany całości bo czynnik niejednorodny i nie wiesz jaka część ci uciekła i jakie ma własnośći to co pozostało.

Dołozyć wypada zbiornik skroplin, filtr-odwadniacz i zawór elektromagetyczny odcinający skraplacz na czas postoju. Dobór też tylko na średnice przewodu skroplinowego, a praktycznie nie ma mniejszych niz 6 mm.

Dobór wymienników thermokey banalny : najmniejsze dostępne P7-10. Parownik powinien być o 1.2 do 1.5 wiekszy ale tu pewnie i tak wystarczy P7-10 bo skraplacz mocno przewymiarowany - trzeba by eentualnie sprawdzic opory przepływu - ale tu trzeba dane z instalacji c.o. Mniejszych wymienników thermokey nie ma. trzeba by poszukac innych firm ,ale wcale nie będą tańsze.

Została decuzja co do zaworu i dyszy - i tak wyjdzie pewniekiem najmniejsza. najlepiej pobaw sie sam bo łatwizna. Sprawdź dobór w skrajnych warunkach : dla minimalnej temperatury skraplani dla c.o. i maksymalnej dla c.w.u - czyli 55C. Moga wyjść dwie różne dysze - wybiez większą.Dobór sm przeprowadzisz programem Coolacat

Jeśli cos pominąłem lub uchyliłem sie od odpowiedzi to proze o wytkniecie.

http://www.danfoss.com/Poland/BusinessAreas/RefrigerationAndAirConditioning/Product+Selection+Tools+Details/

alco ma też podobny programw postaci pliku excela.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja tak tylko zapytam co do tych spirali w PC niemieckich- czy takie bliskie usytuowanie tych rur siebie zda egzamin?

Nie chodzi przecież tylko o długośc rur ale o długość rur na danej powierzchni.

Rura jest tylko nośnikiem pobieranego ciepła.

Ciepło jest pobierane z gruntu. Istotna jest objętość gruntu, z której można to ciepło efektywnie odebrać.

 

Objętość można zwiększyć poprzez zwiększenie powierzchni przy płaskich wymiennikach lub przez zwiększenie głębokości przy wymiennikach pionowych.

Wymienniki spiralne są połączeniem tych dwóch sposobów.

Pozwalają odebrać ciepło ze stosunkowo dużej objętości przy niezbyt głębokich odwiertach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...