Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

POMPA CIEP?A


ZAC

Recommended Posts

ZIRIUS ma pompę ciepła M1-3 o mocy grzewczej 3kW. cena z kolektorem (70 mb) gruntowym około 10.000,- i faktycznie może nie "wydolić" CWU lub bedzie na styk.

Natomiast kompletna kotłownia dla CO i CWU w oparciu o M2-5 to juz wydatek około 20.000,- . Ale coś za coś. Za rzeczone 10.000,- masz praktycznie tylko kocioł, do którego i tak należy dobrać "coś" do grzania CWU.

 

Ps. Zadzwoń do firmy, a uzyskasz potrzebne Ci informacje. Oni nie odpisują (ponoć nie chodzi poczta elektroniczna).

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 426
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

hydrol

Pytałeś co i jak z tym ze sprężynką.

To Castel 3210/03 G3/8"

Napisali na nim od R12 do R999. Wszystkie jak leci.

Fabrycznie znakowany (A,B,C) dla R22,R407,R134

 

Dobrze że wiesz co i jak.

Nie samym COPem pompa stoi. Jak transformuję z +15 do +50 to COP mały nie będzie.

Dziwi Cię ten zaworek. Przeciętnemu śmiertelnikowi nie o COP chodzi, tylko żeby woda w kranie się do czegoś nadawała. Te 50stC powinna mieć. A jak COP będzie "łaził" pomiędzy 2,5 i 6 - to niech tam! Ale tego się nie spodziewam.

Widziałeś zwykłą lodówkę. Termostat nią steruje.

Nie ma dyszy rozprężnej tylko kawałek kapilary, czasem "pająk" z kilku rurek zamiast odolejacza. Nie ma też filtra wody i pyłków, wziernika, elektrozaworów....O presostacie czy grzałce w karterze nie wspomnę.

No, NIC NIE MA! Działa latami i zwykle dość dobrze.

A że nic tam nie ma to i nic się nie psuje. I tak ma być.

To jest to docelowe, do czego zmierzam. Na początku jednak trzeba wstawić komplet i powoli eliminować, dobierając parametry "na sztywno".

Ten zaworek załatwi sporo automatyki. Już na starcie.

Pozdrawiam Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ZIRIUS ma pompę ciepła M1-3 o mocy grzewczej 3kW. cena z kolektorem (70 mb) gruntowym około 10.000,- i faktycznie może nie "wydolić" CWU lub bedzie na styk.

Natomiast kompletna kotłownia dla CO i CWU w oparciu o M2-5 to juz wydatek około 20.000,- . Ale coś za coś. Za rzeczone 10.000,- masz praktycznie tylko kocioł, do którego i tak należy dobrać "coś" do grzania CWU.

 

Ps. Zadzwoń do firmy, a uzyskasz potrzebne Ci informacje. Oni nie odpisują (ponoć nie chodzi poczta elektroniczna).

Pozdrawiam.

 

Hm w sumie ZIRUS M-1 3 jest niezły, przy moim energoosczędnym domu 3 KW spokojnie by wystarczylo, przy dobrej akumulacji domu w czasie stygnięcia domu można ładować zasobnik i w sumie te 3 KW by wystarczyło.

70 m może bym nawet ucisnął między ściany fundamentowe w jednej komorze (w drugiej mam GWC), powierzchni mam między ławami ok. 59 m2 upchnał bym w rozstawie co 0,7- 0,8 m, ale czy to nie za ciasno ( w sumie to optymalnie co 1,0 m jest)

Te 70 m wężownicy ... w sumie to daje pobieranie z gruntu zaledwie

900 W/70 m ok 12 W z 1 m2, możnaby stwierdzić że to warunki w najgorszym gruncie hmm (coś popieprzyłem wyżej :) ).

Teoretycznie jak pisałem- ładuję na tych 59 m2 co 0,7-0,8 m, i biorę ile wlezie ale czy wtedy nie mamy tego co pisałem w przypadku spiralnych, że zbyt gęsto moze spowodować szybszą eksploatację gruntu (?) czy po prostu mniej wezmę ciepła z gruntu bo mniejsza powierzchnia niż wymagana?

Ale pod budynkiem jest niby bardziej stabilna temp. (8-10 st.) niż gdy kolektor jest w ziemi pod gołym niebem więc i COP`a mogę mieć większego,

tylko że znowu poprzez pobór ciepła spod domu przez GWC i PC mogę bardziej wyziębić grunt i tym samym zwiększyć straty przez posadzkę na gruncie :).

Tylko do tego M-1 nie ma wliczonego systemu grzewczego (odbiornika), w bezpośrednim cena jest za wszystko.

Sprawdz jeszcze bo na jednej zakładce jest dla M1-5 podana moc dla 0/35 a na innej dla 0/50 a to róznica.

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzęki za precyzyjne wyjasnienie, To jakas włoszczyzna w oryginale nazywana presostatem wodnym. Stabiizuje ciśnienie np . parowania regulując przepływ po stronie odbiorczej instalacji wodnej. Ok. Zwracam jednak nieśmiało uwagę że zawory bezpośredniego działania wymagaja wysokiego autorytetu , ten nawet najmniejszy ma Kv-2m3/h to z 10 x za dużo jak na potrzeby pompy ciepła. Jaki będzie skutek ; zawór ustawi sie w małym stopniu otwarcia a regualcja będzie biblijna "od Annasza do Kajfasza'. Obym nie miał racji :D
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak sie zastanawiam. Ile może kosztować samodzielnie wykonana PC. I czy to jest opłacalne? Może jakaś kalkulacja

 

Mam kalkulację na PC - moc chłodnicza (-5/40) -2,84 kW, cieplna 3,84 kW.

Taką potrzebuję.

Całość łącznie z obudową po cenach katalogowych brutto : 6850 zł

Dolne źródło - 320 mb rury + wyposażenie+ roboty ziemne ( całość ) : 3200 zł

Czyli po rabatach, w cenie mam jeszcze lutowanie i uruchomienie :)

 

Wszystko na najlepszych komponentach.

 

Czy się opłaca ?

 

Moje zapytania do firm późną zimą i wczesną wiosną dały mi najlepszą ofertę na 21-23 tys. zł za podobny komplet. Może źle szukałem :-?

W takiej cenie PC nie bilansuje mi się w okresie swojego życia.

Nie zwracałem też wówczas na szczegóły budowy, nie miałem takiej wiedzy, więc tak jak pisze hydrol, pewnie skompo w środku 8)

 

Pompa ciepła powinna koszytować tyle co kocioł kondensacyjny.

Tam nie ma nic nadzwyczajnego !

Może za rok, jak wszystko już policzę, PC stanieją i skończy się tym, że kupię w sklepie za rogiem :lol: :lol: :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

7. uzyskanie c.w.u. na poziomie 47 C nie jest żadnym problemem, mozna i wyżej ale żyłowanie pompy powyżej 55C temperatury skraplania kosztuje i grozi rozpadem oleju i czynnika.

 

 

Proszę jeszcze na tym etapie, wyjaśnij w jaki najlepszy sposób sterować/regulować pracę PC aby przechodziała z trybu pracy grzania cwu ( 47C ) na pracę podłogówki ( 30C ) ?

 

Nie bardzo mogłem znaleźć taką informację.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja cały czas jakoś nie wierzę że te zakręcone kolektory będą działać jak należy- tak mi się wydaje. Grunt się szybko "rozładuje" i pupa.

Wg mnie taki układ jest dobry dla gruntów o bardzo dobrym przewodzeniu, wilgotnych itp. wtedy eksploatacja będzie bardziej optymalna.

 

pzdr

 

To nie jest kwestia wiary tylko kilku prostych obliczeń. Kilka postów wyżej podawałem że taki kolektor ma dwukrotnie większe zagęszczenie rurki na m3 gruntu niż typowy płaski. Jeśli przemyślisz jak dany kolektor współpracuje z gruntem to będziesz wiedział jaką charakterystykę będzie miał dany typ, a z tąd możesz wyciagnąc wniosek jaki rozmiar dla danego typu będzie konieczny w Twoim przypadku. Każdy typ kolektora gruntowego będzie działał doskonale pod warunkiem właściwego zwymiarowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK.

Propozycja planu pracy :

 

Obecnie jestem na następującym etapie :

policzony koszt najważniejszych elementów. Wstępny ich wybór.

zebrane podstawowe informacje, karty katalogowe, dane,

ściągnąłem kilka podstawowych programów doboru, obliczeń,

Ogólne pojęcie jak się za to zabrać. No może nieco więcej niż ogólne, ale wciąż za małe :-?

 

Powtarzam zasady daaawno poznane, odkurzam poradniki.

Zamówiłem trzy książki nt. PC i chłodnictwa :

 

Terminy :

 

Do końca grudnia :

Zapodanie informacji do szarej strefy mózgu,

Decyzja co do podzespołów PC, wybór DZ, elementów do cwu, GZ,

Przygotowanie narzędzi do obliczeń ; poznanie, ustawienie oprogramowania, arkusze w Excelu itp.

Wspólne konsultacje na forum.

 

Do końca stycznia :

Przygotowanie kompletu obliczeń hydraulicznych i termodynamicznych,

Wybór dostawców podstawowych i rezerwowych,

Wspólne konsultacje na forum.

 

Do końca marca :

Przygotowanie projektu ; rysunki, obliczenia w przejrzystej formie i koniecznej ilości danych, dane techniczne, spisane zalecenia montażowe.

 

… wiem, dłuuuugo, ale statystycznie mogę poświęcać dziennie 1-1,5 godz.

Liczę na odkrycie Waszych talentów. Będzie szybciej i mniejsze prawdopodobieństwo błędów.

 

Od tego czasu będzie można zacząć zamawiać części i kleić.

Osobiście pewnie zacznę zamówienia po wakacjach 2008, może nie wytrzymam, jak już będzie policzone ?

A może znajdzie się kilku zapaleńców i zbudujemy prototyp ?

 

Materiał na ramę obudowy już mam :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla wszystkich którzy chcieliby się przyłączyć.

 

Sądzę, że w pierwszym kroku należy zacząć od solidnie wykonanego bilansu budynku, np. w OZC. Przydaje się mocno program "Termika".

Aby to zrobić należy już mieć ugruntowane zdanie co do materiału, z którego będziemy budować dom, ocieplenia, rodzaju wentylacji, okien itd.

( tutaj chyba nie muszę tego dokładnie omawiać 8) )

Nie mówiąc o powierzchni, kubaturze, rozkładzie pomiwszczeń w budynku, orientacji budynku na działce względem stron świata.

Jeśli będzie ogrzewana cwu, tutaj obliczenia są nieco ( nawet sporo ) prostsze.

 

Uważam, że dokładny bilans jest podstawą dalszych obliczeń.

Od tego zależeć będzie dobór sprężarki, wielkość DZ, a to determinować będzie dobór pozostałych elementów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja, zdaje się, gryzę ten temat od innej strony.

Zobaczymy co wyjdzie.

Doświadczenia, oczywiście, możemy i nawet trzeba wymieniać.

Wielkich tajemnic to tu nie ma przecież.

 

Na jaki czynnik się nastawiacie? Ja na R290.

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja, zdaje się, gryzę ten temat od innej strony.

Zobaczymy co wyjdzie.

Doświadczenia, oczywiście, możemy i nawet trzeba wymieniać.

Wielkich tajemnic to tu nie ma przecież.

 

Na jaki czynnik się nastawiacie? Ja na R290.

Adam M.

 

Wielkich tajemnic tutaj nie ma, to prawda, ale diabeł tkwi w szczegółach.

Jeśli już ostatacznie zabiorę się za to, to zrobię to profesjonalnie.

Wiem praktycy mnie wyśmieją pewnie, ale już tak mam. Lubię być pewnym.

 

Co do czynnika.

Nie jestem biegły, ale biorąc pod uwagę wszelkie aspekty ; ekologiczne, dostępności, opisów literaturze, doborów urzadzeń itd., chyba najprociej - R407C. Może jak poczytam, to zmienię zdanie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

70 m może bym nawet ucisnął między ściany fundamentowe w jednej komorze (w drugiej mam GWC), powierzchni mam między ławami ok. 59 m2 upchnał bym w rozstawie co 0,7- 0,8 m, ale czy to nie za ciasno ( w sumie to optymalnie co 1,0 m jest)

....

Ale pod budynkiem jest niby bardziej stabilna temp. (8-10 st.) niż gdy kolektor jest w ziemi pod gołym niebem więc i COP`a mogę mieć większego,

tylko że znowu poprzez pobór ciepła spod domu przez GWC i PC mogę bardziej wyziębić grunt i tym samym zwiększyć straty przez posadzkę na gruncie :).

Stabilna temperatura 8 - 10 st. C pod budynkiem będzie tylko wtedy, gdy nie będziesz w nią ingerował poprzez dodawanie ciepła (GWC) lub jego odbieranie (GWC i pompa ciepła).

Wymiennik gruntowy poziomy wykorzystuje głównie ciepło słoneczne zgromadzone w sezonie letnim.

Wykonanie wymiennika gruntowego PC pod budynkiem jest bardzo krótkowzroczne.

Co stoi na przeszkodzie, żebyś wymiennik PC wykonał w pobliżu granicy Twojej działki? Może to być wtedy np. ten wymiennik spiralny, a nawet liniowy z bezpośrednim odparowaniem.

Zastanów się też na pompą ciepła powietrze-powietrze (klimatyzatorem z funkcją grzania) - inwestycja stosunkowo niewielka a może skutecznie pracować z dobrą sprawnością (pomijając ekstremalnie niskie temperatury, ale w przypadku Twojego domu to żaden problem, żeby np. przez tydzień włączyć dogrzewanie elektryczne).

np. http://www.allegro.pl/item263684664_daikin_2_5kw_inverter_pompa_ciepla_c_brutto_f_vat.html

Więcej o nim : http://www.brnoclima.cz/pdf/DAIKIN_ATXS35D_ARX35E_inverter.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja, zdaje się, gryzę ten temat od innej strony.

Zobaczymy co wyjdzie.

Ja również jestem w trochę innej sytuacji.

Zamierzam jednak zrealizować mój pomysł z klimatyzatorem wspomaganym wymiennikiem gruntowym.

Najpierw chcę uruchomić klimatyzator, potem zastanowię się nad połączeniem go z wymiennikiem gruntowym. Nie wykluczam zastosowania do sprzężenia wymiennika płytowego.

W tej chwili jeszcze przed mrozami muszę dokończyć wymiennik gruntowy - wykonać rozdzielacze i wprowadzić rury do budynku.

 

W każdym razie wydaje mi się, że takie podwójne dolne źródło może dawać bardzo korzystne COP przy stosunkowo niewielkich nakładach inwestycyjnych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

7. uzyskanie c.w.u. na poziomie 47 C nie jest żadnym problemem, mozna i wyżej ale żyłowanie pompy powyżej 55C temperatury skraplania kosztuje i grozi rozpadem oleju i czynnika.

 

 

Proszę jeszcze na tym etapie, wyjaśnij w jaki najlepszy sposób sterować/regulować pracę PC aby przechodziała z trybu pracy grzania cwu ( 47C ) na pracę podłogówki ( 30C ) ?

 

Nie bardzo mogłem znaleźć taką informację.

a bo to żadna tajemnica : o temperaturze skraplania decyduje temperatura górnego źródła , a w zasadzie odpowiedające jej ciśnienie. Przykład z życia :

c.o. pracuje i osiąga 35C temperatury skraplania , w trakcie okazuje się że ciepła woda osiągnęła 43C ,co u mnie jest dolnym progiem załączania ciepłej wody. Termostat ciepłej wody załącza pompę obiegową układu ładowanmie mamki c.w.u i jednocześnie wyłącza pompę obiegową c.o. Proces samoistnie stabilizuje sie na temperaturze parowania odpowiedającej 43C ciepłej wody czy gdzieś na poziomie 46C. w wariancie ostrożnym sprężarka nie włącza sie po załaczeniu pompy cwu przez 2 minuty dla wyrównania temperatur - tak aby nie szokowac sprężarki nagła zmiana warunków - ale to konieczność instalacji kolejnego wyłącznika czasowego. Szybkośc podgrzewania zależy teraz z grubsza (pomojając zagadnienia COP) w ten sposób że przyrost temepratury jest odwrotnie proporcjonalny do przepływu i wprost do mocy sprężarki. Ograniczeniem górnej temperatury ciepłej wody jest temperatura pary przegrzanej - czyli tej wychoodzącej ze sprężarki - to jakie 150C. Nikt rozsądny jednak nie dusi pompy do granicy rozpadu.

Zmiane parametrów mozna porównac do sytuacji z podlewaniem trawnika : jeśli zastosujesz polewanie ze swobodnie położonego węża ciśnienie wylotowe będzie niskie , ale jak przytkasz paluchem to wzrośnie bez zastosowania komputera i automatyki - identycznie jest z pompą ciepła i temperatura skraplania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

70 m może bym nawet ucisnął między ściany fundamentowe w jednej komorze (w drugiej mam GWC), powierzchni mam między ławami ok. 59 m2 upchnał bym w rozstawie co 0,7- 0,8 m, ale czy to nie za ciasno ( w sumie to optymalnie co 1,0 m jest)

....

Ale pod budynkiem jest niby bardziej stabilna temp. (8-10 st.) niż gdy kolektor jest w ziemi pod gołym niebem więc i COP`a mogę mieć większego,

tylko że znowu poprzez pobór ciepła spod domu przez GWC i PC mogę bardziej wyziębić grunt i tym samym zwiększyć straty przez posadzkę na gruncie :).

Stabilna temperatura 8 - 10 st. C pod budynkiem będzie tylko wtedy, gdy nie będziesz w nią ingerował poprzez dodawanie ciepła (GWC) lub jego odbieranie (GWC i pompa ciepła).

Wymiennik gruntowy poziomy wykorzystuje głównie ciepło słoneczne zgromadzone w sezonie letnim.

Wykonanie wymiennika gruntowego PC pod budynkiem jest bardzo krótkowzroczne.

Co stoi na przeszkodzie, żebyś wymiennik PC wykonał w pobliżu granicy Twojej działki? Może to być wtedy np. ten wymiennik spiralny, a nawet liniowy z bezpośrednim odparowaniem.

Zastanów się też na pompą ciepła powietrze-powietrze (klimatyzatorem z funkcją grzania) - inwestycja stosunkowo niewielka a może skutecznie pracować z dobrą sprawnością (pomijając ekstremalnie niskie temperatury, ale w przypadku Twojego domu to żaden problem, żeby np. przez tydzień włączyć dogrzewanie elektryczne).

np. http://www.allegro.pl/item263684664_daikin_2_5kw_inverter_pompa_ciepla_c_brutto_f_vat.html

Więcej o nim : http://www.brnoclima.cz/pdf/DAIKIN_ATXS35D_ARX35E_inverter.pdf

 

Masz rację stablina by była bez GWC i PC.

I chyba jednak pod budynkiem nie zrobiłbym PC. Jesli już to tak jak piszesz- bezpoednie odparowanie i skraplanie i przy granicy działki.

Tyle ten np. ZIRUIS ten bezpośredni ma wężownicę o dł. 125 m, jak ja to rozplanujję na 93 m2 użytkowej?? Odległości wychodzą między ok. 0,75 m.

 

Co do GWC też lepiej by było poza ale myślę że sam GWC nie spowoduje aż tak niestabilnej temp. pod domem i będę zawsze miał ok. 8 st.

Klimatyzator z funkcją grzania?? Do każdego pomieszczenia klimatyzator?

Wogóle nie do końca kumam czytając jak to działa? Potrzebny nawiew i wywiew skoro to wywiewa i nawiewa w zalezności czy grzejemy czy chłodzimy?

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba zaszło nieporozumienie.

Tyle ten np. ZIRUIS ten bezpośredni ma wężownicę o dł. 125 m, jak ja to rozplanujję na 93 m2 użytkowej?? Odległości wychodzą między ok. 0,75 m.

 

j-j ,to o czym Piszesz jest (tak sadzę) górnym żródłem, rurkami ogrzewania podłogowego, które jednoczesnie są skraplaczem PC. Pewnie chodzi o model GVP-25. Moim zdaniem nie nadaje sie ona (PC) do ogrzewania domu. Przewidziana jest do ogrzewania domków rekreacyjnych (około 60m2).

 

Natomiast mowa tu o dolnym żródle (kolektorze z bezpośrednim odparowaniem). W przypadku mniejszej 3kW ma on dlugość 70m, a w przypadku 5kW 2x 60m. I to własnie te "rurki" należy "ułożyć" na działce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

siwy wiem wiem ale ten pomysł z podlogowym od razu, mi sie podoba i myślałem czy z tą wieksza PC dałoby tak radę też. Ale nie wiem jak z długością rury ogrzewania podłogowego wtedy.

 

Co do GWC to znalazłem coś takiego jesli chodzi o lokalizację pod budynkiem: .... czemu wcześniej tegoi nie znalazłem i co sądzicie? (ze strony http://www.gwc.com.pl/zasady.html). Nie wiem juz sam co o tym sądzić.

 

LOKALIZACJA:

Jednym z najczęściej popełnianych błędów lokalizacyjnych GWC jest umieszczanie go pod budynkiem. Tłumaczenie instalatora, że przestrzeń pod budynkiem nie różni się od otaczającego budynek gruntu, a wręcz nadaje się dużo lepiej do zlokalizowania tam GWC świadczy wyłącznie o jego chęci „zaoszczędzenia” paru złotych, których nie wyda na koparkę.

 

W związku z często spotykanymi rozwiązaniami tego typu nasuwa się kilka pytań dotyczących funkcjonowania GWC pod budynkiem:

 

1. Ile „siada” (osiada w gruncie) w ciągu pierwszych pięciu lat przeciętny budynek? Odpowiedź: od 5 do nawet ponad 25 cm.

Średnica przeciętnej rury doprowadzającej powietrze z GWC do domu jednorodzinnego wynosi 20 cm. Komentarz jest właściwie zbędny

 

2. Jak dobrze zaizolowane zostały ściany fundamentowe budynku? Zapewne bardzo dobrze, skutecznie ograniczając wymianę ciepła pomiędzy zawartością fundamentów, gdzie również znajduje się GWC, a gruntem rodzimym (który ma być magazynem energii dla GWC). Efekt: już po kilku tygodniach GWC zamknięty pomiędzy wąskimi ścianami fundamentowymi może stracić zdolność regeneracji, lub przynajmniej poważnie ją ograniczyć.

 

3. zawartość fundamentów. Zgodnie z przepisami budowlanymi fundament powinien zostać wypełniony zagęszczoną pospółką. A GWC powinien znajdować się w… gruncie rodzimym. I komu dać prawo decydowania o wypełnianiu fundamentów: kierownikowi budowy czy instalatorowi od GWC? A jeśli fundament wypełnimy luźnym żwirem (GWC żwirowy), czy ulokujemy tam GWC bezprzeponowy (pusta przestrzeń pod budynkiem!), jak długo wytrzymają ściany nośne budynku bez pękania?

 

Wyjątkiem od tych zasad może być umieszczenie GWC rurowego pod budowlą o bardzo dużej powierzchni, w którym ściany fundamentowe nie znajdą się nigdy bliżej do żadnej z rur GWC niż ok. 1,5m. Uwaga: umieszczanie innych niż rurowe typów GWC pod budynkami grozi nawet uszkodzeniem budynku! – ze względu na powstanie pod budynkiem niezagęszczonej lub pustej przestrzeni!

Dopuszczenie do umieszczenia GWC rurowego pod budynkiem ma miejsce np. w przypadku hal sklepowych czy przemysłowych, umieszczanych na płycie fundamentowej.

 

Drugim wyjątkiem dopuszczalnym w ostateczności dla budynków jednorodzinnych jest umieszczenie wymiennika POD budynkiem i fundamentami (czyli poniżej poziomu ławy fundamentowej), a nie WEWNĄTRZ nich. Każdorazowo jednak rozwiązanie tego typu powinno być przedyskutowane ze specjalistą i indywidualnie zopiniowane. Stanowczo, najlepszym rozwiązaniem będzie zawsze umieszczenie GWC poza budynkiem: w ogrodzie czy na działce, nie tylko ze względów serwisowych (dostęp do rur bez konieczności rozbierania budynku), ale także ze względu na możliwość osiągnięcia maksymalnej sprawności urządzenia.

 

 

Nie do końca rozumiem że to złe pod względem temperatury, przecież GWC od góry się izoluje aby stworzyć sztucznie warunki z głębokości paru m więc pod budynkiem jest to aż nadto.

Poza tym wystarczy w miarę dobrze zagęścić żwir.

Osiadanie budynku do 25 cm?? To by wszystkie przyłącza przechodzące przez ściany fundamentowe padały w każdym nowobudowanym budynku, coś nie wierzę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

GWC pod budynkiem ma swoje zalety, ale ma i wady.

Wszystko zależy od tego, do czego chcesz go użyć, jak intensywnie eksploatować i czego się po nim spodziewasz. No i jeszcze jedno - czy masz alternatywne rozwiązanie. Z tego co pamiętam, za dużego manewru nie miałeś.

Uzupełnij GWC żwirowe pod budynkiem przez GWC rurowe poza nim i będziesz miał prawie idealne rozwiązanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...