Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

"Tom ash" jeśli nie wiesz z czego zrobić rozdzielacz to pomyśl nad rurami zgrzewanymi PP - (tez się zastanawiam). Są duże rozmiary fi 50,60 nawet 75 i kolanka również dostaniesz i nie wyjdzie to tak drogo. Przykładowo za kolanko fi 50 - ok. 6zł (z gwintem trochę więcej)Myślę, że w paru stówkach można się zmieścić spokojnie.
  • Odpowiedzi 4,2k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

"Tom ash" jeśli nie wiesz z czego zrobić rozdzielacz to pomyśl nad rurami zgrzewanymi PP

Też się nad tym zastanawiałem i na dzień dzisiejszy z tego bym robił. Zgrzewarkę i tak trzeba w domu mieć, wystarczy jakaś tania, kamień do dużych średnic też nie jest taki drogi, a w porównaniu ze skręcaniem łatwiejsza robota i dużo lepszy efekt. Ewentualnie jeszcze miedź, ale trzeba sprawdzić ceny i wybrać tańsze rozwiązanie.

Też się nad tym zastanawiałem i na dzień dzisiejszy z tego bym robił.

Kiedyś się tym tematem interesowałem. Odradzono mi to rozwiązanie, ponieważ PP ma słabą wytrzymałość w niskich temperaturach, a z takimi trzeba się przy dolnym źródle liczyć.

Być może są specjalne odmiany PP, które tej wady nie posiadają. Radziłbym jednak najpierw to sprawdzić.

Odradzono mi to rozwiązanie, ponieważ PP ma słabą wytrzymałość w niskich temperaturach

Te niskie temperatury to u nas -2, -5 stopni. Trzeba by poszukać w charakterystykach technicznych takich rur. Jednak nie sądzę, żeby to był problem zwłaszcza, że ciśnienie może być w okolicach 0.5-1 bara. Mimo to warto zadbać żeby pozostałe naprężenia nie były duże i odpowiednio przymocować rury wychodzące z rozdzielacza do ściany.

Może te się nadadzą

Rury PP.

Wytwarza się je z kopolimeru (odmiany) polipropylenu PP-R typu 3. Ma on lepszą elastyczność niż PP. Rury PP-3 mogą pracować w temperaturze do 90°C przy ciśnieniu około 0,6 MPa. Kruche stają się dopiero w temperaturze poniżej –40°C.

 

Pozdrawiam

  • 1 month później...

rwxw - jestem pod wrażeniem Twojego wykonania i dzięki za opis.

 

Prześlę link sąsiadowi, który zdecydował się, że będzie miał PC a jeszcze nie rozpoczął budowy - może też zdecyduje się sam wykonać PC, bo faktycznie wydaje się to prostsze niż co niektórzy przedstawiają.

 

Co do mocy potrzebnej do ogrzania budynku to u mnie w projekcie do CO i CWU w sumie było przewidziane zapotrzebowanie ok. 12 kW i taki kocioł gazowy, a po dołożeniu rekuperatora + GWC i trochę lepszym dociepleniu dachu [dodatkowe 15 cm wełny na strychu], oraz CWU dla 2 osób [projekt przewiduje dla 5] okazało się, że średniodobowa moc generowana przez kocioł na ekogroszek przy największych mrozach [-25 st] wyniosła ok. 8 kW [wyliczone ze sprawności kotła, kaloryczności węgla i jego zużycia].

Do tego w domu mam 22 st a w projekcie przyjęli 20.

 

Gdybym 3 lata temu trafił na taki opis i byłyby takie ceny pomp jak dzisiaj to może miałbym teraz PC ;-)

Co do tej co sugerowałem to musiałbyś zadzwonić i dowiedzieć się u źródła czy pociągnie przy takim układzie grzewczym jaki masz.

Ale wydaje mi się że najrozsądniej będzie się jednak trzymać gazu, bo łatwo przekombinować.

 

Jeśli lubisz mieć w domu ciepło [22-23 st] i nie chcesz wydawać na to fortuny weź też pod uwagę kocioł na ekogroszek - z ogrzewaniem nim jest trochę roboty "przy węglu i popiele', ale koszt ogrzewania nawet o połowę niższy niż gazem co pokazuje praktyka.

może też zdecyduje się sam wykonać PC, bo faktycznie wydaje się to prostsze niż co niektórzy przedstawiają

Czarują, żeby skasować za "elitarny" produkt. Instalacja koncepcyjnie jest wyjątkowo prosta, dużo prostsza niż podłączenie podłogówki do kotła na paliwo stałe. 2 rury z kolektora do pompy, 2 rury do rozdzielaczy podłogówki, po drodze zawór trójdrożny przełączający obieg na zasobnik cwu. Czy może być coś prostszego ? Trzeba tylko pamiętać o grubszych rurach niż standardowe od pc do rozdzielacza, większych filtrach itp, żeby nie dławić przepływu. Nieco pracochłonne jest wykonanie kolektora, ale jeśli chodzi o koncepcyjne komplikacje, to też cudów tam nie ma. Po zwymiarowaniu kolektora tzw. "projekt", to też nic specjalnego - byle sekcje rury PE32 nie przekraczały 150m, jeśli miały by przekroczyć, to wybieramy PE40. Ilość sekcji sama wyjdzie z wymaganej długości kolektora. Położenie rur to też nie problem, bo każdy gazownik i wodociągowec nieraz rury układał, więc jeśli nie samemu, to z czyjąś pomocą musi się udać. Warto od producenta pc (lub z sieci od jakiegokolwiek producenta) ściągnąć instrukcję instalacji i wymiarowania, bo to na pewno pomoże przy pracach.

Gdybym 3 lata temu trafił na taki opis i byłyby takie ceny pomp jak dzisiaj to może miałbym teraz PC ;-)

Właśnie po to go napisałem, żeby odczarować i przynajmniej nieco spopularyzować instalacje pc ;-)

  • 2 weeks później...

Znalazłem kilka schematów dotyczących kolektorów poziomych.

Tu jest jeden z nich. Można się tym posiłkować?

 

Jak to się ma to kolektora spiralnego?

Czy jeżeli mam założone np 400m kolektora w prostej lini, to spiralnego tyle samo tylko "gęściej" ułożonego.

Dobrze rozumuje?

Kolektor poziomy 1.jpg

Edytowane przez krebs1976
Posiłkować się można, ale nie do końca. Należy maksymalnie upraszczać instalację. Po co np. studzienka dla 2 sekcji ? Dla 10-ciu rozumiem, ale dla 2 ? Kolejna sprawa to łatwość wykonania instalacji - przy takiej jak na schemacie konieczna jest kosztowna odkrywka na dużej przestrzeni. Nawet by to było trudno zrobić to na raty, bo ciepła strona wraca dookoła sekcji - łatwiej będzie wykonać, gdy będzie wracała prosto do budynku. Więc sugerować się można, ale nie do końca. Co do spiralnego, to wychodzi ciut więcej rurek, ale robota łatwiejsza - rowy się dużo łatwiej i szybciej kopie. Fajne opisy szacunków znajdziesz na stronach http://www.hubomag.eu/dzpz.php i http://www.hubomag.pl/do_pobrania.php (artykuły źródełko energii z których korzystałem).
  • 4 weeks później...

Witajcie.

Przeczytałem,też o tym myślę,w konsekwencji kilka pytań.

Układane spirale w wykopie jeśli ułożymy w warstwie piasku to jest im "wygodniej"(tym rurą)ale leżą w warstwie bardziej izolacyjnej niż w czystej glinie.

Czy układanie spiral nie tworzy na każdym kolejnym kole kolejnego mini syfonu,w sumie jest ich bardzo wiele.

Koszt wykonania odkrywki do spirali podałeś, a czy przeliczałeś zakopanie rury taką koparką do układania liniowego rur do np.drenażu pól.Taka koparka łańcuchowa układa rurę sama i dość szybko.

Rozważałeś wykonanie wszystkiego samodzielnie tzn.oprócz DZ również zakup jakiejś sprężarki i sterowników?

Pozdrawiam Włodek.

Piasek w wykopie jest po to, by ochronić rurę przed zgnieceniami o kamienie i innymi uszkodzeniami (np. przy zasypywaniu twardymi bryłami ziemi), więc jeśli jest takie ryzyko to nie ma wyjścia i nie należy się wtedy przejmować sprawnością tego rozwiązania. Piasku nie będzie dużo i nie będzie on za bardzo przeszkadzał w przekazywaniu ciepła, zwłaszcza że pewnie w glinie będzie mokry. Ja miałem miękką glinę (lało w czasie prac) bez kamieni więc po zabawie z piaskiem w jednej sekcji zrezygnowałem z piasku w reszcie i udało się.

Minisyfony się pewnie tworzą, ale obiegówka bez problemu to przepchnie podczas odpowietrzania, zwłaszcza, gdy się będzie odpowietrzać każdą sekcję niezależnie przy zakręconych pozostałych.

Nie sprawdzałem ofert z koparką do układania drenaży, więc nie wiem, jak by się kształtowała cena. Pomysł jest dobry, trzeba by to sprawdzić wraz z tym czy taka koparka potrafi kopać na 1.5-2 m ? Uzyskanie ceny za 1mb nie powinien być dla takiej koparki problemem, przy szerokich wykopach mało kto był w stanie oszacować ich pracochłonność.

Nie rozważałem samodzielnej budowy pc. Dużo pracy, spore ryzyko porażki, koszty wcale nie aż tak niskie. Poszukałem taniej pc.

  • 3 weeks później...

Witam

 

Mam pytanie techniczne.

Z czego najlepiej zrobić izolację rur dobiegowych (od kolektora do samej pompy ciepła - częściowo będzie to przebiegać w garażu i wchodzić do kotłowni)

Czy stosowaliście jakieś specjalne rodzaje izolacji (paroszczelność ?) ?

Czy stosowaliście jakieś specjalne rodzaje izolacji (paroszczelność ?) ?

Ja w piwnicy nic nie zastosowałem, a rury leżą na podłodze i troche wisza w powietrzu. Gdy pc działa, to się roszą, ale szybko wysychaja. Miałem je czyms owinąć, ale z lenistwa zostawię tak jak jest. Jeśli prowadzisz rury przez jakieś pomieszczenia, to chyba lepiej je czymś zaizolowć. Jeśli profesjonalne rozwiązania bedą za drogie, to daj zwykłą otuline do rur i owiń ściśle stretch folią, powinno mniej więcej działać.

szukam kogoś kto stosunkowo precyzyjnie wyliczy moc pompy przy następujących parametrach

1. Suporex 24cm + 12 cm wełna elewacyjna lamelowa.

2. Poddasze 17 + 17cm wełny mineralnej.

Podjąłeś dobrą decyzję, gdybym budował kolejny dom to na pewno z pc.

Spróbuj sam policzyć ozc za pomocą jakiegoś darmowego programu. Jak nie da rady, to poszukaj kogoś od certyfikatów energetycznych. Pamiętaj, że policzenie to tylko szacunek, bo w zależności od dokładności wykonania budynku rzeczywistość będzie mniej lub bardziej inna.

Co do ocieplenia, to nie wiem na jakim jesteś etapie, ale jesli możesz, to popraw izolację. Na poddaszu 17cm wełny to nie za wiele, chyba że masz 17+17, to jest ok. Na ściany też bym proponował więcej wełny lub styro, wszystko jedno. 5-8cm grubszy nateriał nie wyniesie aż tak dużo w stosunku do klejów siatek, tynków, robocizny itp. Jak będziesz liczył ozc, to poeksperymentuj z różnymi grubosciami. Do tego dobrze uszczelnij jakąś taśmą wszystkie łączenia ściana-okna i sciana-folia paraizolacyjna, folia folia tak, żeby powietrze nie uciekało gdzieś w wełnę i na zewnatrz.

Co do przepustu, to musisz popkombinować i albo skuć trochę podłogi, albo zrobić dziurę pod kątem w ścianie-zaczynając od wysokości posadzki i ścianą schodząc w dół w stronę ziemi. Jak wyjdziesz za wysoko na zewnątrz (nie wiem jakie masz wysokosci), to najwyzej puścisz rury w otulinie pod izolacją ściany. Dasz radę.

Klima w instalacji gruntowej pc to nic innego, jak puszczenie w podłogę wody ochłodzonej przez wymiennik płytowy za pooca glikolu krążącego w dz. Nawet nie jest do tego potrzebna pc, wystarczy zwykły wymiennik płytowy, dz, podłogówka i 2 obiegówki. Koszt zainstalowania to koszt wymiennika i kilku zaworów. Można też chłodzić świeże powietrze z rekuperatora za pomocą nagrzewnicy chłodzonej glikolem z dz, to taki drugi wariant pasywnej klimy.

Edytowane przez rwxw

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...