Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Instalacja pompy ciepła "tymi ręcami" robiona


rwxw

Recommended Posts

zaczynasz motać się w zeznaniach...

najpierw piszesz, że zamrozimy każde, później że nie zamrozimy nigdy... to w końcy jak to jest z tym zamrożeniem DZ?

piszesz o odpowiedniej il metrów wymiennika poziomego? to bzdura - w poziomym liczy się pow gruntu a nie mb rury...

moc PC ma być mniejsza lub równa od mocy DZ... a jaka moc PC? grzewcza?

 

Moc DZ jest zależna od warunków geologicznych. W dużym stopniu zależy od ilości wilgoci w warstwie w której spoczywa DZ.

Dobrze by było abyś zamiast się ciskać przeczytał to co napisałem ze zrozumieniem.

Oczywiście że przy ciągłej pracy sprężarki PC, zamrozimy każde DZ (które nie jest mocno przewymiarowane).

PC są projektowane tak, aby mogły dostarczyć tyle energii cieplnej ile ucieka z domu przy normalnej eksploatacji i założonej różnicy temperatur.

Otwierając na stałe okna powodujemy dużo większy ubytek ciepła i PC chcąc to uzupełnić pracuje non stop (oczywiście że w zimie) mam nadzieję, że wiesz co to jest różnica temperatur (delta T).

Mógłbyś się nie błaźnić z tą powierzchnią gruntu.

Ilość ciepła w każdym wymienniku zależy między innymi od jego powierzchni, tyle ze tym wymiennikiem jest właśnie ta rura.

Parametr który nas interesuje to powierzchnia rury. Znasz wzór?

Orientujesz się choć trochę w różnych sposobach układania rur DZ?

Jeżeli zastanawiasz się jaka moc, to jest to wyznacznik Twojej wiedzy w tym temacie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 4,2k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Czy otulina przechodzi przez fundament?

Otulina jest tylko do styku z fundamentem, a w fundamencie jest kawałek styropianu i pianka montażowa.

Otulina w całości przechodzi pod ławą fundamentową w garażu

 

Ważne jest aby rury były odizolowane od wszelkich elementów budynku.

Jeżeli gdzieś się stykają, to prawie pewne jest skraplanie pary wodnej na konstrukcji nadziemnej lub przemarzanie konstrukcji podziemnej.

Może to prowadzić do pojawienia się pleśni.

Nie jestem przekonany co do trwałości niczym niezabezpieczonej otuliny w gruncie.

Dla pewności prawdź warunki zastosowania użytej przez Ciebie izolacji.

 

U mnie jest w arocie.

 

DSC_0267.jpg

 

DSC_0260.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy ktoś z Was układał pętle w pasie 4m szerokości między domem a ogrodzeniem?

Czy jest to wystarczająca ilość miejsca na DZ?

Kiedy najlepiej wykonać DZ w takim miejscu? przez rozpoczęciem budowy czy jak już przynajmniej stan zero jest zrobiony?

 

Przez działkę biegnie mi wodociąg i łatwiej by mi było owinąć kolektor dookoła domu niż załatwiać formalności aby móc się minąć z wodociągiem.

A może ta mijanka nie była by taka straszna...?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe zdjęcia - to na wstępie.

 

Jednak skoro (być może) jeszcze nie zasypałeś fundamentów: czy jesteś pewien, że kubełki w folii mają iść do zewnątrz? Ja proponuje położyć tę folię jeszcze raz - poprawnie.

---------

hmm - już po ptakach...

Edytowane przez bazic
...po obejrzeniu reszty zdjęć
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mógłbyś się nie błaźnić z tą powierzchnią gruntu.

Ilość ciepła w każdym wymienniku zależy między innymi od jego powierzchni, tyle ze tym wymiennikiem jest właśnie ta rura.

Parametr który nas interesuje to powierzchnia rury. Znasz wzór?

...no to właśnie wywróciłeś do góry nogami wszystko co do tej pory wymyślono... i używając Twoich słów w dyskusji: zbłaźniłeś się dokumentnie samozwańczy specjalisto z bożej łaski...

 

Jeżeli zastanawiasz się jaka moc, to jest to wyznacznik Twojej wiedzy w tym temacie.

 

ja się nad tym nie zastanawiam, chciałbym się tylko dowiedzieć czy czasem po raz kolejny nie wymyśliłeś jakiejś rewelacji...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Chcę zrobić DZ:

4pętle rura fi40x200m (rowy 4x30m) - wszystko schodzić będzie do studzienki. Od studzienki do kotłowni fi50 (40m odległości)

na działce mam też dwie studnie głębinowe (studniarze trochę celowali) jedna 20m gł drufa ok. 7m.

Czy mogę podłączyć piątą pętlę przechodzącą przez te własnie studnie. (łącznie ok 100m rury w pętli.)

Czy ta piąta pętla bedzie w obiegu ?? czy może sobie to darować.

 

Pompa DIMPLEX SIK 9TE

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...no to właśnie wywróciłeś do góry nogami wszystko co do tej pory wymyślono... i używając Twoich słów w dyskusji: zbłaźniłeś się dokumentnie samozwańczy specjalisto z bożej łaski...

.

 

Może nie tyle co wymyślono, tylko to co wynika z praw fizyki, popartych obserwacjami.

A prawa fizyki mówią, że ciepło właściwe gruntu to, około (i średnio) 0,5kWh/m3K

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proszę jeszcze raz o radę, pod adresem http://forum.muratordom.pl/showthread.php?152498-Instalacja-pompy-ciepła-quot-tymi-ręcami-quot-robiona&p=5936311&viewfull=1#post5936311 (strona 78 tego wątku) opisałem co chciałbym zrobić jeśli chodzi o DZ, niestety zmieniły się trochę warunki bo okazało się, że przez moją działkę idzie kanaliza (nie mam w dokumentach bo robili to przed samym kupnem działki przeze mnie) Zamieszczam rysunek poglądowy.(zielony kolor - kanalizacja)

Wcześniej chciałem zrobić 4 spirale z 200m (pe40) w rowach o długości ok25m, niestety teraz zachowując 1,5m od kanalizy i od domu zostają mi rowy na długość max 18m, nie wiem czy to mi starczy.

Przypomnę założenia:

wyliczenia OZC: Projektowe obciążenie cieplne budynku - 8024W, pompa ciepła około 10KW-11KW, teren gliniasty, wysoki poziom wód gruntowych

Ile w takie rowy 18m długości może zmieścić się rury (szerokość rowów założyłem ok 1,8-2m odstęp między rowami 4m?? i czy cztery takie powinny mi wystarczyć??

Pompa3.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe zdjęcia - to na wstępie.

 

Jednak skoro (być może) jeszcze nie zasypałeś fundamentów: czy jesteś pewien, że kubełki w folii mają iść do zewnątrz? Ja proponuje położyć tę folię jeszcze raz - poprawnie.

---------

hmm - już po ptakach...

 

Jeżeli chodzi o folię kubełkową, to chyba nie wierzysz że te kubełki są całe po przyciśnięciu ziemią? i że wilgoć, woda sobie swobodnie tam wędruje? Bo u mnie ona tylko służy do ochrony styropianu przed patykami, korzeniami, bo kamienie i tak się wbiją, wbrew pozorom folia kubełkowa jest delikatna.

Może trochę osłoni przed opadami, a i tak mam piach wokół domu, więc wszystko ładnie wsiąka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Folia jest m.in. po to aby wilgoć z fundamentu lub ta, co tam podpłynie mogła parować tymi kanalikami.

Nawet jeśli kubełki ulegną częściowemu zgnieceniu - to pełnią swoją rolę.

Umieszczając folię odwrotnie - straciłeś możliwość amortyzacji naporu gruntu i wentylację. Mogłeś jej wcale nie dawać...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam szanownych forumowiczów. To mój pierwszy post na forum Muratora.

Śledzę temat pomp ciepła juz od kilku tygodni, ponieważ planuje budowę domu jednorodzinnego a jedną z najistotniejszych dla mnie kwestii jest energooszczędność. Mam kilka przemysleń i pomysłów co do wykonania instalacji i pragnał bym sie tym podzielic. Głównym założeniem mojej instalacji jest DZ z bezposrednio wpiętymi kolektorami słonecznymi własnego pomysłu. Wiem ze obecne kolektory sa juz tanie, jednak z moich wstępnych wyliczen wynika ze jestem w stanie zbudować własne kilkukrotnie taniej. Miały by to być panele z blachy stalowej ocynkowanej z płaszczem wodnym o odsadzeniu kilku milimetrów. Planuje zabudować około 15m2 na dachu o kacie pochylenia 40 stopni, a nastepnie przekryc calosc szkłem. System miałby podgrzewać wodę uzytkową poprzez instalację pompy ciepła bez ingerencji sprężarki w okresie letnim, oraz wygrzewać dolne źródło. W okresie wiosennym i jesiennym przy wspomaganiu sprężarką, może dodatkowo nawet ogrzewać dom (trzeba sprawdzić empirycznie) Pomysł bezposredniego wpiecia kolektorów w DZ wział sie z tąd, że w założeniu pompa ciepła ma redukować koszty ogrzewania, wiec kolejne obiegi wymienniki ciepła, pompki generuja dodatkowe koszty i to nie tylko na początku ale także w czasie pracy tzn: straty ciepła na wymienniku oraz konsumpcja prądu dodatkowej pompki. Układ prawdopodobnie byłby zalany skażonym alkocholem, ze względu na niższą lepkość w stosunku do glikolu.

Natomiast kwestia zamarzania płynu w okresie zimowym rozwiazana byłaby w bardzo prosty sposob - spuszczeniem z częśći nadziemnej oraz zamknięciem dwóch bądź trzech zaworów kulowych. Wiem ze opis jest bardzo ogólny, jeśli jednak kogoś zainteresuje sama idea postaram sie uzupełnić szczegóły.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Pabloz82

 

Płyn solarny powinien nie tylko nie zamarzać, ale także wytrzymywać wysokie temperatury, na które jest narażony np. pięknego lipcowego dnia. W praktyce glikol w solarach wymaga wymiany co kilka lat, w każdym razie zdecydowanie rzadziej niż ten w DZ, gdzie panują relatywnie stałe temperatury. Bezpośrednia regeneracja DZ też nie jest taka oczywista, bo pompując pod ziemię wysokie temperatury narażasz się na niepożądane skutki związane z odparowaniem wody. Do rzeczy w kwestiach, w których jest tu wiele mądrzejszych i bardziej doświadczonych: ja bym się na taki układ bez sprzęgła nie zdecydował. Solary i DZ to dwa różne światy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jasne, źle mi się napisało, zdecydowanie rzadziej w DZ miało być, sorki.

 

 

witam

 

pewnie masz rację - też tak myślę

 

przez ostatnie 6 lat zamontowaliśmy u klientów ponad 60 zestawów solarnych, ale w żadnym jeszcze nie wymienialismy glikolu, sprawdzaliśmy w większościz tych instalacji po każdym roku glikol i wszytko nadal było ok

 

tak że myslę, że wymiana glikolu żadziej niż co kilka lat

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Pewnie kolego Andriuss masz racje co do stażenia sie płynu w układzie, jednakże szukam rozwiązań na podniesienie sprawności pompy ciepła. Jestem na etapie zbierania dokumentacji na potrzeby budowy i wiem ze będę ogrzewał dom pompą. Przewineły mi sie przez głowe jeszcze 2 pomysły: budowa jednej z nitek DZ w pobliżu rury kanalizacyjnej, oraz zasypanie rur Pe cienka warstwą chudego betonu. Lambda betonu jest dwukrotnie większa niż lambda gliny, a problem uszkodzenia rury kamieniem juz nie wystapi. pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...
Witam

Pewnie kolego Andriuss masz racje co do stażenia sie płynu w układzie, jednakże szukam rozwiązań na podniesienie sprawności pompy ciepła. Jestem na etapie zbierania dokumentacji na potrzeby budowy i wiem ze będę ogrzewał dom pompą. Przewineły mi sie przez głowe jeszcze 2 pomysły: budowa jednej z nitek DZ w pobliżu rury kanalizacyjnej, oraz zasypanie rur Pe cienka warstwą chudego betonu. Lambda betonu jest dwukrotnie większa niż lambda gliny, a problem uszkodzenia rury kamieniem juz nie wystapi. pozdrawiam

 

Obsypanie rur chudym betonem, albo może nawet tylko piaskiem pomieszanym z cementem może mieć sens. Dla przykładu wymienniki gruntowe robi się też w palach betonowych stanowiących fundament budynków. Cement wokół rur mógłby poprawić wymianę ciepła. Tak przynajmniej myślę :-)

 

Myślałem też o posypaniu warstwy (np. 20cm) granulatu pianki PUR nad rurami, powiedzmy na głębokości 30-40cm. Dałoby to lepszą izolację od działania mrozu. Granulat PUR jest tani, na głębokości 30cm nie przeszkadzałby trawie, jest nienasiąkliwy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...