Karolos 28.04.2013 22:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Kwietnia 2013 zaczynasz motać się w zeznaniach... najpierw piszesz, że zamrozimy każde, później że nie zamrozimy nigdy... to w końcy jak to jest z tym zamrożeniem DZ? piszesz o odpowiedniej il metrów wymiennika poziomego? to bzdura - w poziomym liczy się pow gruntu a nie mb rury... moc PC ma być mniejsza lub równa od mocy DZ... a jaka moc PC? grzewcza? Moc DZ jest zależna od warunków geologicznych. W dużym stopniu zależy od ilości wilgoci w warstwie w której spoczywa DZ. Dobrze by było abyś zamiast się ciskać przeczytał to co napisałem ze zrozumieniem. Oczywiście że przy ciągłej pracy sprężarki PC, zamrozimy każde DZ (które nie jest mocno przewymiarowane). PC są projektowane tak, aby mogły dostarczyć tyle energii cieplnej ile ucieka z domu przy normalnej eksploatacji i założonej różnicy temperatur. Otwierając na stałe okna powodujemy dużo większy ubytek ciepła i PC chcąc to uzupełnić pracuje non stop (oczywiście że w zimie) mam nadzieję, że wiesz co to jest różnica temperatur (delta T). Mógłbyś się nie błaźnić z tą powierzchnią gruntu. Ilość ciepła w każdym wymienniku zależy między innymi od jego powierzchni, tyle ze tym wymiennikiem jest właśnie ta rura. Parametr który nas interesuje to powierzchnia rury. Znasz wzór? Orientujesz się choć trochę w różnych sposobach układania rur DZ? Jeżeli zastanawiasz się jaka moc, to jest to wyznacznik Twojej wiedzy w tym temacie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Karolos 28.04.2013 23:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Kwietnia 2013 Czy otulina przechodzi przez fundament? Otulina jest tylko do styku z fundamentem, a w fundamencie jest kawałek styropianu i pianka montażowa. Otulina w całości przechodzi pod ławą fundamentową w garażu Ważne jest aby rury były odizolowane od wszelkich elementów budynku. Jeżeli gdzieś się stykają, to prawie pewne jest skraplanie pary wodnej na konstrukcji nadziemnej lub przemarzanie konstrukcji podziemnej. Może to prowadzić do pojawienia się pleśni. Nie jestem przekonany co do trwałości niczym niezabezpieczonej otuliny w gruncie. Dla pewności prawdź warunki zastosowania użytej przez Ciebie izolacji. U mnie jest w arocie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
alberciq 29.04.2013 06:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Kwietnia 2013 A czy ktoś z Was układał pętle w pasie 4m szerokości między domem a ogrodzeniem?Czy jest to wystarczająca ilość miejsca na DZ?Kiedy najlepiej wykonać DZ w takim miejscu? przez rozpoczęciem budowy czy jak już przynajmniej stan zero jest zrobiony? Przez działkę biegnie mi wodociąg i łatwiej by mi było owinąć kolektor dookoła domu niż załatwiać formalności aby móc się minąć z wodociągiem.A może ta mijanka nie była by taka straszna...? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bazic 29.04.2013 07:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Kwietnia 2013 (edytowane) Ciekawe zdjęcia - to na wstępie. Jednak skoro (być może) jeszcze nie zasypałeś fundamentów: czy jesteś pewien, że kubełki w folii mają iść do zewnątrz? Ja proponuje położyć tę folię jeszcze raz - poprawnie.---------hmm - już po ptakach... Edytowane 29 Kwietnia 2013 przez bazic ...po obejrzeniu reszty zdjęć Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Sławek... 29.04.2013 07:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Kwietnia 2013 Mógłbyś się nie błaźnić z tą powierzchnią gruntu. Ilość ciepła w każdym wymienniku zależy między innymi od jego powierzchni, tyle ze tym wymiennikiem jest właśnie ta rura. Parametr który nas interesuje to powierzchnia rury. Znasz wzór? ...no to właśnie wywróciłeś do góry nogami wszystko co do tej pory wymyślono... i używając Twoich słów w dyskusji: zbłaźniłeś się dokumentnie samozwańczy specjalisto z bożej łaski... Jeżeli zastanawiasz się jaka moc, to jest to wyznacznik Twojej wiedzy w tym temacie. ja się nad tym nie zastanawiam, chciałbym się tylko dowiedzieć czy czasem po raz kolejny nie wymyśliłeś jakiejś rewelacji... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
CoBee 29.04.2013 11:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Kwietnia 2013 Witam,Chcę zrobić DZ:4pętle rura fi40x200m (rowy 4x30m) - wszystko schodzić będzie do studzienki. Od studzienki do kotłowni fi50 (40m odległości)na działce mam też dwie studnie głębinowe (studniarze trochę celowali) jedna 20m gł drufa ok. 7m.Czy mogę podłączyć piątą pętlę przechodzącą przez te własnie studnie. (łącznie ok 100m rury w pętli.)Czy ta piąta pętla bedzie w obiegu ?? czy może sobie to darować. Pompa DIMPLEX SIK 9TE Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
sSiwy12 29.04.2013 11:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Kwietnia 2013 ...no to właśnie wywróciłeś do góry nogami wszystko co do tej pory wymyślono... i używając Twoich słów w dyskusji: zbłaźniłeś się dokumentnie samozwańczy specjalisto z bożej łaski... . Może nie tyle co wymyślono, tylko to co wynika z praw fizyki, popartych obserwacjami. A prawa fizyki mówią, że ciepło właściwe gruntu to, około (i średnio) 0,5kWh/m3K Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
KrissP 29.04.2013 20:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Kwietnia 2013 Proszę jeszcze raz o radę, pod adresem http://forum.muratordom.pl/showthread.php?152498-Instalacja-pompy-ciepła-quot-tymi-ręcami-quot-robiona&p=5936311&viewfull=1#post5936311 (strona 78 tego wątku) opisałem co chciałbym zrobić jeśli chodzi o DZ, niestety zmieniły się trochę warunki bo okazało się, że przez moją działkę idzie kanaliza (nie mam w dokumentach bo robili to przed samym kupnem działki przeze mnie) Zamieszczam rysunek poglądowy.(zielony kolor - kanalizacja) Wcześniej chciałem zrobić 4 spirale z 200m (pe40) w rowach o długości ok25m, niestety teraz zachowując 1,5m od kanalizy i od domu zostają mi rowy na długość max 18m, nie wiem czy to mi starczy. Przypomnę założenia: wyliczenia OZC: Projektowe obciążenie cieplne budynku - 8024W, pompa ciepła około 10KW-11KW, teren gliniasty, wysoki poziom wód gruntowych Ile w takie rowy 18m długości może zmieścić się rury (szerokość rowów założyłem ok 1,8-2m odstęp między rowami 4m?? i czy cztery takie powinny mi wystarczyć?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Łukasz_nowicjusz 29.04.2013 21:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Kwietnia 2013 Ciekawe zdjęcia - to na wstępie. Jednak skoro (być może) jeszcze nie zasypałeś fundamentów: czy jesteś pewien, że kubełki w folii mają iść do zewnątrz? Ja proponuje położyć tę folię jeszcze raz - poprawnie. --------- hmm - już po ptakach... Jeżeli chodzi o folię kubełkową, to chyba nie wierzysz że te kubełki są całe po przyciśnięciu ziemią? i że wilgoć, woda sobie swobodnie tam wędruje? Bo u mnie ona tylko służy do ochrony styropianu przed patykami, korzeniami, bo kamienie i tak się wbiją, wbrew pozorom folia kubełkowa jest delikatna. Może trochę osłoni przed opadami, a i tak mam piach wokół domu, więc wszystko ładnie wsiąka. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bazic 30.04.2013 06:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Kwietnia 2013 Folia jest m.in. po to aby wilgoć z fundamentu lub ta, co tam podpłynie mogła parować tymi kanalikami.Nawet jeśli kubełki ulegną częściowemu zgnieceniu - to pełnią swoją rolę.Umieszczając folię odwrotnie - straciłeś możliwość amortyzacji naporu gruntu i wentylację. Mogłeś jej wcale nie dawać... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pabloz82 03.05.2013 21:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Maja 2013 Witam szanownych forumowiczów. To mój pierwszy post na forum Muratora.Śledzę temat pomp ciepła juz od kilku tygodni, ponieważ planuje budowę domu jednorodzinnego a jedną z najistotniejszych dla mnie kwestii jest energooszczędność. Mam kilka przemysleń i pomysłów co do wykonania instalacji i pragnał bym sie tym podzielic. Głównym założeniem mojej instalacji jest DZ z bezposrednio wpiętymi kolektorami słonecznymi własnego pomysłu. Wiem ze obecne kolektory sa juz tanie, jednak z moich wstępnych wyliczen wynika ze jestem w stanie zbudować własne kilkukrotnie taniej. Miały by to być panele z blachy stalowej ocynkowanej z płaszczem wodnym o odsadzeniu kilku milimetrów. Planuje zabudować około 15m2 na dachu o kacie pochylenia 40 stopni, a nastepnie przekryc calosc szkłem. System miałby podgrzewać wodę uzytkową poprzez instalację pompy ciepła bez ingerencji sprężarki w okresie letnim, oraz wygrzewać dolne źródło. W okresie wiosennym i jesiennym przy wspomaganiu sprężarką, może dodatkowo nawet ogrzewać dom (trzeba sprawdzić empirycznie) Pomysł bezposredniego wpiecia kolektorów w DZ wział sie z tąd, że w założeniu pompa ciepła ma redukować koszty ogrzewania, wiec kolejne obiegi wymienniki ciepła, pompki generuja dodatkowe koszty i to nie tylko na początku ale także w czasie pracy tzn: straty ciepła na wymienniku oraz konsumpcja prądu dodatkowej pompki. Układ prawdopodobnie byłby zalany skażonym alkocholem, ze względu na niższą lepkość w stosunku do glikolu.Natomiast kwestia zamarzania płynu w okresie zimowym rozwiazana byłaby w bardzo prosty sposob - spuszczeniem z częśći nadziemnej oraz zamknięciem dwóch bądź trzech zaworów kulowych. Wiem ze opis jest bardzo ogólny, jeśli jednak kogoś zainteresuje sama idea postaram sie uzupełnić szczegóły. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
andriuss 03.05.2013 22:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Maja 2013 @Pabloz82 Płyn solarny powinien nie tylko nie zamarzać, ale także wytrzymywać wysokie temperatury, na które jest narażony np. pięknego lipcowego dnia. W praktyce glikol w solarach wymaga wymiany co kilka lat, w każdym razie zdecydowanie rzadziej niż ten w DZ, gdzie panują relatywnie stałe temperatury. Bezpośrednia regeneracja DZ też nie jest taka oczywista, bo pompując pod ziemię wysokie temperatury narażasz się na niepożądane skutki związane z odparowaniem wody. Do rzeczy w kwestiach, w których jest tu wiele mądrzejszych i bardziej doświadczonych: ja bym się na taki układ bez sprzęgła nie zdecydował. Solary i DZ to dwa różne światy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwxw 05.05.2013 18:52 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Maja 2013 Pracę przy DZ uważam za przyjemną i nie wymagającą specjalnych zdolności, potrzeba trochę cierpliwości i zdrowego rozsądku Gratuluję i cieszę się, że podzieliłeś się opisem. Fajnie się czytało Twoją relację, dzięki ! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
NJerzy 09.05.2013 07:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Maja 2013 @Pabloz82. W praktyce glikol w solarach wymaga wymiany co kilka lat, w każdym razie zdecydowanie rzadziej niż ten w DZ, Chyba odwrotnie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Liwko 09.05.2013 08:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Maja 2013 Chyba odwrotnie? Zdecydowanie na odwrót Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
andriuss 09.05.2013 08:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Maja 2013 Zdecydowanie na odwrót Jasne, źle mi się napisało, zdecydowanie rzadziej w DZ miało być, sorki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mar1973 09.05.2013 21:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Maja 2013 Jasne, źle mi się napisało, zdecydowanie rzadziej w DZ miało być, sorki. witam pewnie masz rację - też tak myślę przez ostatnie 6 lat zamontowaliśmy u klientów ponad 60 zestawów solarnych, ale w żadnym jeszcze nie wymienialismy glikolu, sprawdzaliśmy w większościz tych instalacji po każdym roku glikol i wszytko nadal było ok tak że myslę, że wymiana glikolu żadziej niż co kilka lat pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pabloz82 10.05.2013 21:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Maja 2013 Witam Pewnie kolego Andriuss masz racje co do stażenia sie płynu w układzie, jednakże szukam rozwiązań na podniesienie sprawności pompy ciepła. Jestem na etapie zbierania dokumentacji na potrzeby budowy i wiem ze będę ogrzewał dom pompą. Przewineły mi sie przez głowe jeszcze 2 pomysły: budowa jednej z nitek DZ w pobliżu rury kanalizacyjnej, oraz zasypanie rur Pe cienka warstwą chudego betonu. Lambda betonu jest dwukrotnie większa niż lambda gliny, a problem uszkodzenia rury kamieniem juz nie wystapi. pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
waz_2000 27.05.2013 20:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Maja 2013 Czy zatopił ktoś czujnik temperatury w wylewce i jeśli tak to w jaki sposób to zrobić? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
maciejzi 29.05.2013 21:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Maja 2013 Witam Pewnie kolego Andriuss masz racje co do stażenia sie płynu w układzie, jednakże szukam rozwiązań na podniesienie sprawności pompy ciepła. Jestem na etapie zbierania dokumentacji na potrzeby budowy i wiem ze będę ogrzewał dom pompą. Przewineły mi sie przez głowe jeszcze 2 pomysły: budowa jednej z nitek DZ w pobliżu rury kanalizacyjnej, oraz zasypanie rur Pe cienka warstwą chudego betonu. Lambda betonu jest dwukrotnie większa niż lambda gliny, a problem uszkodzenia rury kamieniem juz nie wystapi. pozdrawiam Obsypanie rur chudym betonem, albo może nawet tylko piaskiem pomieszanym z cementem może mieć sens. Dla przykładu wymienniki gruntowe robi się też w palach betonowych stanowiących fundament budynków. Cement wokół rur mógłby poprawić wymianę ciepła. Tak przynajmniej myślę Myślałem też o posypaniu warstwy (np. 20cm) granulatu pianki PUR nad rurami, powiedzmy na głębokości 30-40cm. Dałoby to lepszą izolację od działania mrozu. Granulat PUR jest tani, na głębokości 30cm nie przeszkadzałby trawie, jest nienasiąkliwy... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.