Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Instalacja pompy ciepła "tymi ręcami" robiona


rwxw

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 4,2k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

No to jesli masz zrobiony projekt, to jest jakas szansa, ze ktos to przelioczyl i bedzie prawidlowo. Ja sie nie podejmuje ocenu tego. Moze ktos z praktykow-instalatorow sie wypowie.

 

projekt jet pewnie policzony dobrze bo sa przeplywy, ilości itp..

 

tylko jak widze są nastawy na rotametrach i pewnie PCi w projekcie jest " on demand" a ja chciałbym mieć tak jak Ty czy rwxw żeby buforować wylewke w taniej taryfie czyli jak pisaliście całkowicie wszystko pootwierane.

 

tylko czy w takiej nastawie nie będzie bardziej grzał 1 rozdzielacz ( w sumie parter wiec ciepło i tak ucieknie do góry) a pozostałe 2 na poddaszu słabiej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

projekt jet pewnie policzony dobrze bo sa przeplywy, ilości itp..

 

tylko jak widze są nastawy na rotametrach i pewnie PCi w projekcie jest " on demand" a ja chciałbym mieć tak jak Ty czy rwxw żeby buforować wylewke w taniej taryfie czyli jak pisaliście całkowicie wszystko pootwierane.

 

tylko czy w takiej nastawie nie będzie bardziej grzał 1 rozdzielacz ( w sumie parter wiec ciepło i tak ucieknie do góry) a pozostałe 2 na poddaszu słabiej?

 

Nie ma znaczenia technika grzania. Jak bedzie nierownomiernie, to bedzie tak zawsze, niezaleznie od czasu pracy pompy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma znaczenia technika grzania. Jak bedzie nierownomiernie, to bedzie tak zawsze, niezaleznie od czasu pracy pompy.

 

oczywiście, ale jeśli pompa działa " na zapotrzebowanie" to przpływy moga byc stłumione na rotametrach bo przecież czy popracuje 10h czy 15h to utrzyma temperature.

 

problem jeśli pracuje tylko w taniej taryfie to mogą wystapić różnice temperatur pomiedzy poddaszem a parterem a w najgorszym wypadku może poddasze być niedogrzane. Sprawę pewnie rozwązuje jak sugerowałeś równoległe podłączenie rozdzielaczy.

 

Co jak mam je spięte szeregowo?

 

właśnie sprawdziłem dokładnie nastawy wg. projektu to poza grzejnikami drabinkowymi to nastawy sa 1,6l/m na wszystkich obiegach - czy to oznacza ze jak je pootwieram na maxa to przeplyw rownież będzie równomierny ( oczywiście proporcjonalnie wiekszy) ?

Edytowane przez sciema
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

oczywiście, ale jeśli pompa działa " na zapotrzebowanie" to przpływy moga byc stłumione na rotametrach bo przecież czy popracuje 10h czy 15h to utrzyma temperature.

 

Tu nie chodzi o utrzymanie temperatury w domu i czas pracy, ale o warunki pracy. Jak bedziesz zmniejszal przeplyw na skaraplaczu, to bedzie rosla temperatura zasilania GZ, bo moc pompy bedzie mniej wiecej jednakowa. Bedzie to skutkowalo nizsza bartoscia COP - bedzie drozej.

 

O sprawe podpiecia rozdzielaczy musisz pytac hydraulikow.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak bedziesz zmniejszal przeplyw na skaraplaczu, to bedzie rosla temperatura zasilania GZ, bo moc pompy bedzie mniej wiecej jednakowa. Bedzie to skutkowalo nizsza bartoscia COP - bedzie drozej.

 

a jaki masz przepływ u siebie? Jest to szacunkowa wartość? czy da sie to jakoś policzyć/odczytać?

 

u mnie ( z projektu) założenie jest 2184l/h przy 18,4 kPa i 10,2kW - przy tych nastawach 1,6l/m

Edytowane przez sciema
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak policzyć powierzchnię DZ ? Chcę w wykopie o długości 120m i szerokości 1,5m rozłożyć spiralnie 600m rurki fi32 w 4 pętlach po 150m. Jaka będzie powierzchnia wymiany dla takiego DZ.

 

witam

 

powierzchnia gruntu pod DZ zależy od tego ile chcesz ciepła pozyskać (jakie masz zapotrzebowanie na ciepło) i od tego ile z m2 danego gruntu możemy pozyskać

jak masz miejsce warto "trochę" przewymiarować

 

powierzchnia z jakiej będziesz pozyskiwał ciepło z gruntu to powierchnia rowów, w których rozłożysz rury oraz pas 1-1,5m poza rowem

odległość między rowami nie mniej niż 3m

 

 

w artykule poniżej masz to fajnie opisane:

 

http://www.instalator.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=3269%3Awydajne-pompy-ciepla-3-kolektor-pod-ziemia&Itemid=158&lang=pl

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam

 

powierzchnia gruntu pod DZ zależy od tego ile chcesz ciepła pozyskać (jakie masz zapotrzebowanie na ciepło) i od tego ile z m2 danego gruntu możemy pozyskać

jak masz miejsce warto "trochę" przewymiarować

Z tego to doskonale zdaję sobie sprawę

 

powierzchnia z jakiej będziesz pozyskiwał ciepło z gruntu to powierchnia rowów, w których rozłożysz rury oraz pas 1-1,5m poza rowem

A to to ważna informacja bo oznacza iż kolektor będzie miał około 500m2

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wychodzac z zalozenia, ze do kolektora przyjmujemy srednio optymistyczne zalozenia biore do obliczen pow nad rowem oraz po 0,5m z kazdej jego strony.

Jak bym tak przyjął to bym miał tyle samo powierzchni kolektora co podłogi:lol2: trzy rowy 18m x 2,2m +po pół metra z każdej strony a wszystko działa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak bym tak przyjął to bym miał tyle samo powierzchni kolektora co podłogi:lol2: trzy rowy 18m x 2,2m +po pół metra z każdej strony a wszystko działa

 

No ale jaka widzisz w tym "sprzecznosc"? Jak bys mial piaski zamiast gliny i wode na 10m ppg oraz domek nie taki cieply, to bys "piszczal" innym glosikiem. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z pompą ciepła ciekawe zjawisko polega na tym, że dodatkowe pieniądze wydane na styropian do ocieplenia domu zwracają się już na etapie kolektora gruntowego i kupowania pompy ciepła.

 

 

Dom 150m2

 

 

Przykład: 10cm styropianu na ścianach, 3600zł

Moc pompy ciepła: 9kW, 15tys.zł

Powierzchnia kolektora: 340m2

Kolektor: 4 wykopy po 25mb, 4 x 150mb rury PE40 + glikol

Cena kolektora: 16h koparki + materiał = 4400zł

Razem kolektor + PCi - 19400zł

-----

Wydatki razemstyropian + kolektor + PCi = 23000 zł

SCOP pompy ciepła: 3,2 (wysoka temp. grzania podłogówki)

Rocznie na CO: 2700zł

 

 

Przykład: 20cm styropianu na ścianach, 7200zł

Moc pompy ciepła: 7kW, 13tys.zł

Powierzchnia kolektora: 260m2

Kolektor: 3 wykopy po 25mb, 3 x 150mb rury PE40 + glikol

Cena kolektora: 12h koparki + materiał = 3300zł

Razem kolektor + PCi - 16300 zł

-----

Wydatki razem styropian + kolektor + PCi = 23500 zł

SCOP pompy ciepła: 3,6 (średnia temp. grzania podłogówki)

Rocznie na CO: 1800zł

 

 

Przykład: 30cm styropianu na ścianach, 10800zł

Moc pompy ciepła: 5kW, 11tys.zł

Powierzchnia kolektora: 200m2

Kolektor: 2 wykopy po 25mb, 2 x 150mb rury PE40 + glikol,

Cena kolektora: 8h koparki + materiał = 2200zł

Razem kolektor + PCi - 13200 zł

-----

Wydatki razem styropian + kolektor + PCi = 24000 zł

SCOP pompy ciepła: 4,0 (najniższa temp. grzania podłogówki)

Rocznie na CO: 1200zł

 

 

Wydatki są niemal identyczne, a roczne koszty CO w tym ostatnim są ponad 2 razy mniejsze niż w pierwszym.

To przy założeniu samodzielnej budowy kolektora i instalacji pompy. Jak zlecić te czynności firmie, to wersja z grubym ociepleniem na ścianach okaże się najtańsza do wykonania ze względu na niższą cenę krótkich odwiertów.

Zgadza się?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydatki są niemal identyczne, a roczne koszty CO w tym ostatnim są ponad 2 razy mniejsze niż w pierwszym.

To przy założeniu samodzielnej budowy kolektora i instalacji pompy. Jak zlecić te czynności firmie, to wersja z grubym ociepleniem na ścianach okaże się najtańsza do wykonania ze względu na niższą cenę krótkich odwiertów.

Zgadza się?

 

No nie do konca. Nie wiem jak liczyles te koszta CO, ale u mnie sie ni jak nie zgadza. Nie mam 30cm styro na scianach, a koszty CO masz w stopce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z pompą ciepła ciekawe zjawisko polega na tym, że dodatkowe pieniądze wydane na styropian do ocieplenia domu zwracają się już na etapie kolektora gruntowego i kupowania pompy ciepła.

 

 

Dom 150m2

 

 

Przykład: 10cm styropianu na ścianach, 3600zł

Moc pompy ciepła: 9kW, 15tys.zł

Powierzchnia kolektora: 340m2

Kolektor: 4 wykopy po 25mb, 4 x 150mb rury PE40 + glikol

Cena kolektora: 16h koparki + materiał = 4400zł

Razem kolektor + PCi - 19400zł

-----

Wydatki razemstyropian + kolektor + PCi = 23000 zł

SCOP pompy ciepła: 3,2 (wysoka temp. grzania podłogówki)

Rocznie na CO: 2700zł

 

 

Przykład: 20cm styropianu na ścianach, 7200zł

Moc pompy ciepła: 7kW, 13tys.zł

Powierzchnia kolektora: 260m2

Kolektor: 3 wykopy po 25mb, 3 x 150mb rury PE40 + glikol

Cena kolektora: 12h koparki + materiał = 3300zł

Razem kolektor + PCi - 16300 zł

-----

Wydatki razem styropian + kolektor + PCi = 23500 zł

SCOP pompy ciepła: 3,6 (średnia temp. grzania podłogówki)

Rocznie na CO: 1800zł

 

 

Przykład: 30cm styropianu na ścianach, 10800zł

Moc pompy ciepła: 5kW, 11tys.zł

Powierzchnia kolektora: 200m2

Kolektor: 2 wykopy po 25mb, 2 x 150mb rury PE40 + glikol,

Cena kolektora: 8h koparki + materiał = 2200zł

Razem kolektor + PCi - 13200 zł

-----

Wydatki razem styropian + kolektor + PCi = 24000 zł

SCOP pompy ciepła: 4,0 (najniższa temp. grzania podłogówki)

Rocznie na CO: 1200zł

 

 

Wydatki są niemal identyczne, a roczne koszty CO w tym ostatnim są ponad 2 razy mniejsze niż w pierwszym.

To przy założeniu samodzielnej budowy kolektora i instalacji pompy. Jak zlecić te czynności firmie, to wersja z grubym ociepleniem na ścianach okaże się najtańsza do wykonania ze względu na niższą cenę krótkich odwiertów.

Zgadza się?

 

witam

 

nie odnoszę się do twoich wyliczeń - każdy przypadek jest inny

 

ale

 

izolacja napewno sie opłaca, to podstawa, oczywista oczywistość

w długim horyzoncie czasu koszty napewno się zwrócą i to po wielokroć - niższe koszty eksploatacji (mniej kWh) ale i koszty inwestycji w źródło ciepła na poczatku i później w czasie jego wymian, modernizacji

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Co prawda jestem dopiero na 15 stronie wątku ale już mam sporo pytań, a dodatkowo posty te są prawie rok stare, więc cześć z nich zadam już, żeby w razie czego nie "pompować się" nieaktualnymi informacjami. Napiszę może ogólnie moją koncepcję, cześć informacji nie będzie dotyczyć PC, ale być może okaże się pomocna.

 

Zacznijmy od początku:

Działka: 30 arów, ze skosem w stronę południa, nad nią jeden domek, pod nią las. (zdj z google maps w załączniku) Poprzedni właściciel mocno przekopał działkę, żeby woda płynęła w dół od jego domku do lasu. Tyle wiem. Nie wiem natomiast jak się ta woda zachowa gdy na działce powstanie dom. Oczywiście trzeba by ją było odpowiednio odrenować, już tutaj nasuwa się pytanie jak to zrobić aby jak najlepiej współgrało z PC.

 

Dom: wstępnie ten http://pracownia-projekty.dom.pl/dom_przy_przyjaznej_8.htm. Ściany 25cm + styropian chciałem zwiększyć z planowych 15 do 20, dach nie wiem, pewnie pełna 2x15, tutaj jeszcze się muszę doszkolić. Jest dużo okien, ale chciałbym to nieco zredukować.

 

Koncepcja:

1. Wszędzie podłogówka.

2. W pierwszej fazie urządzenie parteru do stanu mieszkalnego, piętro surowe i powolne dłubanie swoimi i rodziny siłami przy jego urządzaniu.

3. W przyszłości recu - chciałbym na etapie budowy orurować pokoje i podprowadzić to do kotłowni, a kiedyś w przyszłości dołożyć sam recu (wykonalne jest w ogole cos takiego? Rury pewnie trzeba by zabezpieczyć, żeby nic się tam nie zalęgło).

4. Ogrzewać trzeba, więc PC musiała by działać od samego początku, jednak na etapie projektowym chciałbym przewidzieć na przyszłość takie rzeczy jak wspomniany recu czy choćby odkurzacz centralny, żeby potem w razie zastrzyku gotówki/sił, nie trzeba było nic kuć tylko można było podłączyć się do istniejącej infrastruktury.

5. Grzanie GŁÓWNIE w taniej taryfie + w ekstremalnych przypadkach dogrzewanie kominkiem.

 

Z racji rozmiarów działki oczywiście poziome DZ. Ze wstępnych informacji, które wyczytałem wydaje mi się, że 4x200 PE40 powinno dać rade, do tego PC 8kW (i tu pierwsze pytanie - czy nie za mało?), początkowo 2 osoby, w latach późniejszych pewnie 4-5, lubimy ciepełko. :)

Drugie pytanie to czy ta kotłownia się w ogóle nada - zarówno rozmiarowo jak i lokalizacyjne - była by od północy tak jak wjazd do garażów. Zakładając dom w środkowo-górnej części działki, najbezpieczniej było by DZ urządzić na południu w na północy zostawić trochę miejsca na jakiś bruk, czy drzewka/krzaki aby odgrodzić się od przyszłych sąsiadów.

 

Wiem, że to wątek o PC, ale przez pierwsze 15 stron przewinęło się trochę informacji "pobocznych", więc mam nadzieje, że i tym razem nikt nie będzie miał tego za złe, ponadto wydaje mi się, że będąc na etapie projektowym mogą one wnieść co nieco do diagnozy.

 

Przechwytywanie.jpg

Edytowane przez qrko
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...