mar1973 30.10.2013 11:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Października 2013 witam ad wentylacja mechaniczna budując dom, w którym będzie zamontowany rekuperator, można zrezygnować z budowy kominów (poza wentylacją z garażu no i ewentualnie poza kominem do kominka) - oszczędności poczynione na "likwidacji" kominów pozwolą ci (albo znacząco pomogą) zamontować rekuperator Witam. Co prawda jestem dopiero na 15 stronie wątku ale już mam sporo pytań, a dodatkowo posty te są prawie rok stare, więc cześć z nich zadam już, żeby w razie czego nie "pompować się" nieaktualnymi informacjami. Napiszę może ogólnie moją koncepcję, cześć informacji nie będzie dotyczyć PC, ale być może okaże się pomocna. Zacznijmy od początku: Działka: 30 arów, ze skosem w stronę południa, nad nią jeden domek, pod nią las. (zdj z google maps w załączniku) Poprzedni właściciel mocno przekopał działkę, żeby woda płynęła w dół od jego domku do lasu. Tyle wiem. Nie wiem natomiast jak się ta woda zachowa gdy na działce powstanie dom. Oczywiście trzeba by ją było odpowiednio odrenować, już tutaj nasuwa się pytanie jak to zrobić aby jak najlepiej współgrało z PC. Dom: wstępnie ten http://pracownia-projekty.dom.pl/dom_przy_przyjaznej_8.htm. Ściany 25cm + styropian chciałem zwiększyć z planowych 15 do 20, dach nie wiem, pewnie pełna 2x15, tutaj jeszcze się muszę doszkolić. Jest dużo okien, ale chciałbym to nieco zredukować. Koncepcja: 1. Wszędzie podłogówka. 2. W pierwszej fazie urządzenie parteru do stanu mieszkalnego, piętro surowe i powolne dłubanie swoimi i rodziny siłami przy jego urządzaniu. 3. W przyszłości recu - chciałbym na etapie budowy orurować pokoje i podprowadzić to do kotłowni, a kiedyś w przyszłości dołożyć sam recu (wykonalne jest w ogole cos takiego? Rury pewnie trzeba by zabezpieczyć, żeby nic się tam nie zalęgło). 4. Ogrzewać trzeba, więc PC musiała by działać od samego początku, jednak na etapie projektowym chciałbym przewidzieć na przyszłość takie rzeczy jak wspomniany recu czy choćby odkurzacz centralny, żeby potem w razie zastrzyku gotówki/sił, nie trzeba było nic kuć tylko można było podłączyć się do istniejącej infrastruktury. 5. Grzanie GŁÓWNIE w taniej taryfie + w ekstremalnych przypadkach dogrzewanie kominkiem. Z racji rozmiarów działki oczywiście poziome DZ. Ze wstępnych informacji, które wyczytałem wydaje mi się, że 4x200 PE40 powinno dać rade, do tego PC 8kW (i tu pierwsze pytanie - czy nie za mało?), początkowo 2 osoby, w latach późniejszych pewnie 4-5, lubimy ciepełko. Drugie pytanie to czy ta kotłownia się w ogóle nada - zarówno rozmiarowo jak i lokalizacyjne - była by od północy tak jak wjazd do garażów. Zakładając dom w środkowo-górnej części działki, najbezpieczniej było by DZ urządzić na południu w na północy zostawić trochę miejsca na jakiś bruk, czy drzewka/krzaki aby odgrodzić się od przyszłych sąsiadów. Wiem, że to wątek o PC, ale przez pierwsze 15 stron przewinęło się trochę informacji "pobocznych", więc mam nadzieje, że i tym razem nikt nie będzie miał tego za złe, ponadto wydaje mi się, że będąc na etapie projektowym mogą one wnieść co nieco do diagnozy. PS. pewnie wiecie, a ja się nie doszukałem, więc zapytam tutaj przy okazji - czy w GWC dla recu tez musi krążyć jakiś roztwór, czy można tam puścić bezpośrednio "powietrze właściwe" które doprowadzane będzie do domu? [ATTACH=CONFIG]221609[/ATTACH] Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
maciejzi 30.10.2013 12:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Października 2013 No nie do konca. Nie wiem jak liczyles te koszta CO, ale u mnie sie ni jak nie zgadza. Nie mam 30cm styro na scianach, a koszty CO masz w stopce. Do wyliczeń kosztów CO dodałem 20-30% tak dla bezpieczeństwa Chodzi mi generalnie o to, że wydatek na dodatkowe ocieplenie proporcjonalnie zmniejsza koszty związane z instalacją pompy ciepła. Czasem zamiast przeznaczać dużą powierzchnię działki pod kolektor warto kupić więcej styropianu na ściany i wełny na dach. Koszt się zrównoważy z kosztem DZ i PCi, nie mówiąc o wyższym SCOP i niższych kosztach ogrzewania... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pyxis 30.10.2013 12:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Października 2013 Do wyliczeń kosztów CO dodałem 20-30% tak dla bezpieczeństwa Chodzi mi generalnie o to, że wydatek na dodatkowe ocieplenie proporcjonalnie zmniejsza koszty związane z instalacją pompy ciepła. Czasem zamiast przeznaczać dużą powierzchnię działki pod kolektor warto kupić więcej styropianu na ściany i wełny na dach. Koszt się zrównoważy z kosztem DZ i PCi, nie mówiąc o wyższym SCOP i niższych kosztach ogrzewania... Od pewnego poziomu nie wystarczy dolepiac tylko kolejne cem styro i upychac wiecej welny, zeby proporcjonalnie malalo zapotrzebowanie domu na cieplo. Nie wiem tez dlaczego zakladasz dla "10cm styro" SP|Fa 3,2 a dla "30cm styro" juz SPF=4. Przeciez przy 10cm styro w podloge nie leci 40*C a przy 30cm nie jest to 25*C. Czy jak bym zamias 10cm przykleil sobie 30cm, to moje rachunki spadly by z 1350 do 594 zl? Raczej malo prawdopodobne. Ja na swoim przykladzie zupelnie nie moge sie w pasowac w Twoje rachunki (nawet w duzym zaokragleniu), wiec smiem twierdzic, ze przyjales jakies bledne zalozenia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
maciejzi 30.10.2013 13:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Października 2013 Od pewnego poziomu nie wystarczy dolepiac tylko kolejne cem styro i upychac wiecej welny, zeby proporcjonalnie malalo zapotrzebowanie domu na cieplo. Nie wiem tez dlaczego zakladasz dla "10cm styro" SP|Fa 3,2 a dla "30cm styro" juz SPF=4. Przeciez przy 10cm styro w podloge nie leci 40*C a przy 30cm nie jest to 25*C. Czy jak bym zamias 10cm przykleil sobie 30cm, to moje rachunki spadly by z 1350 do 594 zl? Raczej malo prawdopodobne. Ja na swoim przykladzie zupelnie nie moge sie w pasowac w Twoje rachunki (nawet w duzym zaokragleniu), wiec smiem twierdzic, ze przyjales jakies bledne zalozenia. Założyłem wentylację mechaniczną i suporex 24cm. U ciebie jest grawitacyjna i jakby suporex 24cm + 15cm styro, w pewnym uproszczeniu. Na marginesie, Pyxis... kiedyś nadejdzie taki dzień, że zgodzisz się z moim postem. Wydrukuję go wtedy i powieszę na ścianie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jbloch 30.10.2013 14:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Października 2013 Pomijając jakieś dokładne wyliczenia , generalnie maciejzi ma jak najbardziej rację. Dokładnie tak rozumowałem przed początkiem budowy. Moje założenia się sprawdzają podczas eksploatacji domu domu. Pyxis myślę że jakbyś miał 30 cm styro na ścianie , oczywiście dach na poziomie U 0,1 , brak mostka w postaci komina , to myślę że jednak zszedłbyś z kosztami ogrzewania poniżej 1000 pln , i nie musiałbyś bulić tyle za pc , mógłbyś sobie pozwolić na taką za 6000 pln Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pyxis 30.10.2013 14:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Października 2013 . Pyxis myślę że jakbyś miał 30 cm styro na ścianie , oczywiście dach na poziomie U 0,1 , brak mostka w postaci komina , to myślę że jednak zszedłbyś z kosztami ogrzewania poniżej 1000 pln , i nie musiałbyś bulić tyle za pc , mógłbyś sobie pozwolić na taką za 6000 pln Ale ponizej tysiaca to nie jest o 60% jak wyszlo mciejowi. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pyxis 30.10.2013 14:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Października 2013 Na marginesie, Pyxis... kiedyś nadejdzie taki dzień, że zgodzisz się z moim postem. Wydrukuję go wtedy i powieszę na ścianie Uwierz mi, ze zrobie identycznie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jbloch 30.10.2013 15:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Października 2013 - Ale ponizej tysiaca to nie jest o 60% jak wyszlo mciejowi. - Zgadzam się ,dlatego napisałem - pomijając jakieś dokładne wyliczenia - ale generalnie maciejzi ma rację ,im cieplejszy dom , tym mniejsza pc ,tym mniejszy kolektor DZ , tym mniejsze koszta inwestycyjne i póżniejsze eksploatacyjne. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pyxis 30.10.2013 16:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Października 2013 Zgadzam się ,dlatego napisałem - pomijając jakieś dokładne wyliczenia - ale generalnie maciejzi ma rację ,im cieplejszy dom , tym mniejsza pc ,tym mniejszy kolektor DZ , tym mniejsze koszta inwestycyjne i póżniejsze eksploatacyjne. Z trendem sie oczywiscie zgadzam, ale nie z proporcjami w PLN. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Sławek... 30.10.2013 18:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Października 2013 trend jest chyba oczywisty dla każdego, rzucanie dowolnymi liczbami przez macieja w sumie też jest normalne więc wszystko się zgadza Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
maciejzi 30.10.2013 21:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Października 2013 Czyli nie zgodzicie się, że pieniądze wydane na styropian można zaoszczędzić na kolektorze gruntowym i kupując pompę o mniejszej mocy? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pyxis 30.10.2013 22:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Października 2013 Czyli nie zgodzicie się, że pieniądze wydane na styropian można zaoszczędzić na kolektorze gruntowym i kupując pompę o mniejszej mocy? Ze mozna zaoszczedzic -zgoda. Ale na pewno nie jest to taka prosta zaleznosc (1:1). Na to zebym moj dom doprowadzil do sytuacji, ze starcza mi pompa 5kW musial bym wydac kwote ok 20-25 tys. (naiwnie troszke jest liczyc na ten cel tylko dodatkowe 20cm styro na scianach) a wiec porownywalna z tym ile kosztowala terazniejsza pompa wraz z DZ. Roznica w rachunkach za CO wyrownala by koszta tej inwestycji za 23-26 lat. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
maciejzi 30.10.2013 22:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Października 2013 A jak się nazywa projekt domu? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pyxis 30.10.2013 22:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Października 2013 KWARC, ale jest w nim sporo przerobek. Jest tez wiekszy niz oryginal. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Greg_81 31.10.2013 23:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Października 2013 Panowie podpowiedzcie ,myśląc o PC z DZ trzeba wiedzieć jaką ma się glebę ,jaka pora roku jest najkorzystniejsza aby wykonac badanie ,na ile są wiarygodne dane które posiada architekt bez pomiarów ,zastanawiam sie czy niezbędne jest badanie przez geotechnika czy tez są tańsze a równie skuteczne sposoby ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
sciema 01.11.2013 02:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Listopada 2013 Panowie podpowiedzcie ,myśląc o PC z DZ trzeba wiedzieć jaką ma się glebę ,jaka pora roku jest najkorzystniejsza aby wykonac badanie ,na ile są wiarygodne dane które posiada architekt bez pomiarów ,zastanawiam sie czy niezbędne jest badanie przez geotechnika czy tez są tańsze a równie skuteczne sposoby ? To zależy jakie DZ masz zamiar wykonać. Przy odwiertach i tak geolog robi projekt, potem przy wierceniu brane są próbki. Przy DZ płaskim ( spiralny, liniowy) taka wiedza jest absolutnie potrzebna. Wykonać możesz ją sam lub zrobić kilka odkrywek koparką ( przy kopaniu fundamentów powinno być w zasadzie wiadomo jaka gleba - choć u mnie wyszło inaczej ). Pora roku to chyba na jesień ( bo tutaj odwrotnie niż przy fundamentach - dobrze żeby wody gruntowe były wysoko ) Architektowi bym nie wierzyl, chyba że widziałeś osobiście jak były pobierane próbki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Greg_81 01.11.2013 07:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Listopada 2013 Miałem na myśli Dz poziome spiralne inne raczej nie wchodzą w gre Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
R90 01.11.2013 09:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Listopada 2013 No to jak kolega wyżej Ci napisał. Jak kopiesz dół pod fundament czy też ogrodzenie, to masz podgląd co się dzieję na głebokości do 1,5m. Sam widzisz wtedy jaki masz grunt, czy gliniasty czy piaszczysty i na tej podstawie dobiera się długość DZ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pyxis 01.11.2013 09:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Listopada 2013 Miałem na myśli Dz poziome spiralne inne raczej nie wchodzą w gre Ocene jakosci guntu w skali dobry/kiepski zrobisz sobie sam, jak koparkowy grzebnie na 1,5m w ziemi. Jak wezmiesz z tej glebokosci gasc ziemi, pomietolisz i reka sie mocno nie upapra, to kiepsko. Jak sie umaze lepka bryja, to swietnie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Greg_81 01.11.2013 10:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Listopada 2013 (edytowane) Ok,ocena wzrokowa da mi odpowiedz ogólną piasek żwir glina itp ,ale w jaki sposób dowiem się ile dokładnie wynosi własność cieplna w watach /m2 ?Czy pomiar geotechnika jest niezbędny ? Edytowane 1 Listopada 2013 przez Greg_81 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.