rwxw 08.12.2012 00:26 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Grudnia 2012 (edytowane) PC planuję dać w 2 taryfie i zastanawiam się czy duży zbiornik zaspokoi zapotrzebowanie na ciepło w ciągu dnia bez używania PC w 1 taryfie Załóżmy, że wodę podgrzejesz od 25* do 40*, czyli o 15*. 1m3 wody zgromadzi w takim przypadku około 15kWh, czyli 1.5h grzania Twojej pompy. Zastanów się jak duży zbiornik możesz dać i o ile przewymiarowana jest pompa - dużo zależy od ocieplenia. jeśli przyzwoicie oocieplisz dom, to temperatura powinna być stabilna. Ja dziś nie grzałem od 7-00 do 21-00 i temperatura w domu mocno nie spadła mimo mocno ujemnych temperatur na zewnątrz: http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=153263&d=1354922585 http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=153264&d=1354922648 Na Twoim miejscu nie mieszałbym kominka z pc, szkoda kasy i pracy na komplikowanie układu, bo efekt ekonomiczny będzie żaden. Jeśli już, to zrób sobie zwykły kominek z dgp, a podłogówkę zostaw dla pc. Jak za 2 lata będzie źle, to sobie podłączysz śmieciucha, ale wątpię, że będziesz chciał. Edytowane 8 Grudnia 2012 przez rwxw Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość Konto usunięte na żądanie 09.12.2012 10:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Grudnia 2012 Dziekuję za odpowiedź. Ten kominek z PW właśnie chciałem jako awaryjne zasilenie CO ale fakt faktem zwykły kominek z rozprowadzeniem ciepła też nie będzie złym wyjściem, a i roboty z tym mniej. Teraz kwestia tego bufora w układzie samej PC do CO + CWU- dawać czy nie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pyxis 09.12.2012 10:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Grudnia 2012 Teraz kwestia tego bufora w układzie samej PC do CO + CWU- dawać czy nie? Zapytajmy sie : Po co on ma byc? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość Konto usunięte na żądanie 09.12.2012 11:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Grudnia 2012 cyt. "W celu zapewnienia odpowiedniego przepływu wody przez pompę ciepła oraz instalację grzewczą zaleca się stosowanie zbiornika buforowego pełniącego rolę sprzęgła hydraulicznego i bufora (akumulatora) zarazem. Jako zasadę należy przyjąć dobór zbiorników buforowych na poziomie 20-30l na 1kW mocy grzewczej pompy ciepła. " koniec cyt' Ale to jest tylko napisane, a jak to się ma do rzeczywistości tego nie wiem bo jestem w tym lekko zielony. Gość, który będzie ją montował powiedział, że nie jest to potrzebne- napomniał jedynie, żeby zwiększyć przekrój rur od CO dla lepszego przepływu wody. Ale jeśli okaże się, że z takim zbiornikiem będzie lepiej pracować to wolę dopytać niż później żałować, że się nie dało... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwxw 09.12.2012 13:46 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Grudnia 2012 (edytowane) Gość, który będzie ją montował powiedział, że nie jest to potrzebne- napomniał jedynie, żeby zwiększyć przekrój rur od CO dla lepszego przepływu wody. Bufor jest potrzebny m.in. gdy jest źle zrobiona instalacja, wtedy "w celu zapewnienia odpowiedniego przepływu wody przez pompę ciepła oraz instalację grzewczą zaleca się stosowanie zbiornika buforowego". Może być też przydatny w systemie mieszanym z grzejnikami. Ty chcesz mieć 100% podłogówki oraz dobrze zrobić instalację. Wtedy nie będzie potrzebny, tak jak to mówi Twój instalator. Ten zwiększony przekrój rur jest właśnie kluczowy. Edytowane 9 Grudnia 2012 przez rwxw Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pyxis 09.12.2012 17:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Grudnia 2012 . Gość, który będzie ją montował powiedział, że nie jest to potrzebne. Sie goscia sluchaj. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tomo21 18.12.2012 10:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Grudnia 2012 Witam!Powiedzcie czy nad kolektorem poziomym może być tylko trawnik, czy jakieś niewielkie nasadzenia (tuje, żywopłot) są dopuszczalne? Jak jest ze stronami świata, kolektor tylko od południowej? Innymi słowy, jak duże znaczenie dla tego typu kolektora ma dostęp promieni słonecznych? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ferrit 18.12.2012 10:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Grudnia 2012 Im więcej promieni słonecznych w grunt tym lepiej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pyxis 18.12.2012 10:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Grudnia 2012 Wiadomo, ze bezposrednie swiatlo sloneczne miec jest dobrze, ale bez jakiejs paranoi. Regeneracja kolektora poziomego odbywa sie bodajze w 90-paru% za pomoca energii slonecznej, ale przekazywanej do gruntu wraz z woda opadowa. Jak bedziesz mial trawnik i on bedzie przyjmowal wode opadowa (dodatkowo mozna nad kolektorem zrobic rozsaczanie deszczowki z dachu - ja tak wlasnie mam), to nie sadze, zeby nasadzenie paru drzewek czy krzewow mialo jakikolwiek zauwazalny wplyw na jego regeneracje. Jak planujesz intensywniej zagospodarowac "roslinnie" grunt nad kolektorem, to go delikatnie przewymiaruj (10-20%). Koszta nikle a sen bedziesz mial spokojny Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tomo21 18.12.2012 11:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Grudnia 2012 A jaką waszym zdaniem powinna być wielkość kolektora spiralnego? Maksymalne obciążenie cieplne z OZC wychodzi mi 3 kw. Dokładam do tego 1 kw na podgrzanie wody.Chcę dać pompę bezpiecznie 5kw. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pyxis 18.12.2012 11:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Grudnia 2012 Napisz jaki masz dom, bo OZC to cyferki. Pomocne, ale tylko cyferki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tomo21 18.12.2012 13:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Grudnia 2012 No Tak, a więc:Dom to chyba zbyt szumne słowo, raczej domek.Budynek 9.6x9.6, z poddaszem użytkowym, do tego dostawiony od północy nieogrzewany garaż.Płyta fundamentowa, pod płytą 20 cm styro. Ściany BK 24 + 22cm styro 0.32Dach dwuspadowy, bez okien dachowych, skosy 35cm styro 0.32, strych 45 cm wełny 0.39.Okna Uw pomiędzy 0.6-0.8, wysunięte ok. 3cm w ocieplenie.W planach ręku.Mój problem to mała działka, nie wiem czy kolektor wejdzie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Liwko 18.12.2012 13:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Grudnia 2012 Mój problem to mała działka, nie wiem czy kolektor wejdzie. Będziesz potrzebował bardzo mały kolektor. Powinno ci wystarczyć 150-200m2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pyxis 18.12.2012 13:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Grudnia 2012 Będziesz potrzebował bardzo mały kolektor. Powinno ci wystarczyć 150-200m2 Jesli ma poddasze uzytkowe, to ja bym jednak zrobil wiekszy kolektor. Te 3 ary nad rurkami by trzeba miec. Wiele zalezy tez od tego jakie masz warunki gruntowe i tutaj mozna to modyfikowac. Czy to jakis suchutki pisek czy podmokla glina? Blizej ktorej opcji jestes u siebie? BTW: Ile masz miec m2 grzanych podlog? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tomo21 18.12.2012 13:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Grudnia 2012 Po podłodze będzie 150m, wszystko w podłogówce.Teren gliniasty, glina wilgotna.200 metrów to nie problem, ale 300 to już się robi ciasno, bo działki niecałe 600. Może podpowiedzcie ile rury powinienem zakopać? Bez problemu wejdą mi dwie pętle spiralnego po 25mb, z tego co czytałem mogę w to wpakowac po 200 mb rury. Czy to wystarczy? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Liwko 18.12.2012 14:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Grudnia 2012 Po podłodze będzie 150m, wszystko w podłogówce. Teren gliniasty, glina wilgotna. 200 metrów to nie problem, ale 300 to już się robi ciasno, bo działki niecałe 600. Może podpowiedzcie ile rury powinienem zakopać? Bez problemu wejdą mi dwie pętle spiralnego po 25mb, z tego co czytałem mogę w to wpakowac po 200 mb rury. Czy to wystarczy? Tu nie chodzi o ilość rury, tu chodzi o ciepło z 1m2 gruntu. Jeżeli masz zapotrzebowanie 3kW+ jakieś CWU to 150m2 ci wystarczy. 200m2 to będzie już fajnie przewymiarowane DZ. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tomo21 18.12.2012 14:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Grudnia 2012 Oczywiście masz rację. Pisałem o dwóch pętlach po 25m. bo tyle jestem w stanie zmieścić z zachowaniem odpowiednich odstępów na moich 200m2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pyxis 18.12.2012 15:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Grudnia 2012 No to ja bym wykorzystal teren u Ciebie na maxa. Rozkop tyle dzialki ile bedzie mozna. Raczej zeby to nie bylo mniej niz 200-250m2. Mozesz spokojnie zrobic sobie 3 petle po 100m rury fi32. Lepiej zakopac ciutke "gesciej" petle, niz np z jednej zrezygnowac, bo brak miejsca aby zrobic "teoretycznie" pozadany odstep. Po prostu wtedy efektywniej wykorzystasz cieplo z objetosci gruntu. Bedziesz swoja dzialeczke chlodzil rownomiernie. Ilosc zakopanej rury oczywiscie nie ma wplywu na ilosc zmagazynowanego w ziemi ciepla, ale na moc rozumiana jako efektywnosc jego pozyskania juz i owszem. Dlatego bedziesz robil spiralny a nie meandryczny, na ktory by poszlo 3x mniej rury i glikolu przy identycznej pow kolektora. Jesli wykopiesz 2 rowy 1m szerokosci i 25m dlugosci kazdy jak sugerujesz, to IMHO moze to byc stanowczo za malo na Twoj dom ze 150m2 grzanych podlog, bez wzgledu ile rury tam wrzucisz. Mysle, ze powinno to byc przynajmniej 50% wiecej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kkdarch 18.12.2012 16:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Grudnia 2012 No to ja bym wykorzystal teren u Ciebie na maxa. Rozkop tyle dzialki ile bedzie mozna. Raczej zeby to nie bylo mniej niz 200-250m2. Mozesz spokojnie zrobic sobie 3 petle po 100m rury fi32. Lepiej zakopac ciutke "gesciej" petle, niz np z jednej zrezygnowac, bo brak miejsca aby zrobic "teoretycznie" pozadany odstep. Po prostu wtedy efektywniej wykorzystasz cieplo z objetosci gruntu. Bedziesz swoja dzialeczke chlodzil rownomiernie. Ilosc zakopanej rury oczywiscie nie ma wplywu na ilosc zmagazynowanego w ziemi ciepla, ale na moc rozumiana jako efektywnosc jego pozyskania juz i owszem. Dlatego bedziesz robil spiralny a nie meandryczny, na ktory by poszlo 3x mniej rury i glikolu przy identycznej pow kolektora. Jesli wykopiesz 2 rowy 1m szerokosci i 25m dlugosci kazdy jak sugerujesz, to IMHO moze to byc stanowczo za malo na Twoj dom ze 150m2 grzanych podlog, bez wzgledu ile rury tam wrzucisz. Mysle, ze powinno to byc przynajmniej 50% wiecej. Ja mam trzy rowy 18-19m x 2,2m a w nich po 170mb rury DN40, wilgotna glina ,i grzeję 186m2 podłóg.Jak na razie wystarcza lecz szału nie ma ale i tragedii tez nie.Moim zdaniem jeśli już chcesz spiralny lepiej dać trzy rowy po 150mb rury DN 32. Namawiałbym raczej na liniowy ,masz glinę więc nawet kopiąc łyżką 90 cm układasz rurę na bokach wykopu i już masz jedną pętlę.Korzystnie też wypadną opory tłoczenia dla liniowego(zawsze oszczędzasz parę W na pompce DZ). Teraz zrobiłbym chyba liniowy . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tomo21 18.12.2012 16:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Grudnia 2012 Z tego co piszecie wypadałoby dać trzy pętle po 25mb. i objąć nimi obszar 300m. To możliwe tyle że jedna z pętli szła by po wschodniej stronie działki i byłaby zacieniona w dużej części przez budynek. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.