Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Instalacja pompy ciepła "tymi ręcami" robiona


rwxw

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 4,2k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Szkoda że to nie może być zwykły bufor z wężownicą do przepływowego ogrzewania wody, bo to by usunęło problem Legionelli.

 

Jeśli dobrze pamiętam, to kolega pom_pla grzeje przepływowo CWU. Zbiornik jest grzany do 43*C, ale nie pamiętam jego objętości i powierzchni wężownicy.

PC i instalacja to konstrukcja własna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli dobrze pamiętam, to kolega pom_pla grzeje przepływowo CWU. Zbiornik jest grzany do 43*C, ale nie pamiętam jego objętości i powierzchni wężownicy.

PC i instalacja to konstrukcja własna.

 

skoro zostałem wywołany do tablicy .....;)

 

bufor 0,75m3

węzownica to 50 m rurki miedzianej fi 15

 

Pozdrawiam

 

http://www.pompaciepla-24.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

skoro zostałem wywołany do tablicy .....;)

 

bufor 0,75m3

węzownica to 50 m rurki miedzianej fi 15

 

Pozdrawiam

 

http://www.pompaciepla-24.pl

 

Witam, fajna prezentacja

mam pytanko bo kto pyta to nie błądzi ...

w którym miejscu należy umieścić czujnik temperatury powrotu do pc, ja mam powietrze woda, ale to raczej niema znaczenia jeśli chodzi o zastosowanie bufora, niestety nie mam takiej fajnej wężownicy tylko baniak obok ale i tak jest nawet ok

Bufo ma cztery miejsca ja podpiąłem do trzeciego od góry

Z góry dziękuję

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...

Z tego co wyczytalem na forum strefa oddzialywania rury GW to 0,5m

Mokry piasek ma 4x wieksza sprawnosc energetyczna niz suchy.

Mam pytanie za 100 pkt.

 

Dlaczego nikt z Was nie robi:

wykopu szerokosci 1m

uklada folii w wykopie wywinietej na brzegi wykopu

rur uklada po lewej i prawej stronie wykopu

w srodek wpuscic rure drenazowa / szczelna ( do przedyskutowania ) do podgrzewania ( np woda deszczowa bezposrednio z dachu )

zasypac 10cm piasku i na to 50cm ziemi

zawinac folie

ulozyc zapakowany w worki po smieciach twardy styropian

zasypac calkiem

zalac woda

zrobic wskaznik napelnienia woda ( czy nie przecieka )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam nad czescia DZ drenaz rozsaczajacy z dachu. Nie wiem na ile to ma wplyw na regeneracje DZ.

 

Te 0,5m oddzialywania, to bardziej teoretycznie i obliczeniowo.Nie ma tu ostrej granicy. Przeplyw ciepla w gruncie jest na pewno na wieksze odleglosci. Nie ma sensu kabinowac z jakas sztuczna regeneracja DZ, bo to najczesciej bedzie jakis ulamek jego pojemnosci cieplnej. Najlepiej regeneruje je sloneczko (za pomoca deszczowki).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks później...

Witajcie, chciałem prosić o poradę z jamnikiem. Na początek wizualizacja:

 

http://emide.pl/gwc-emide.png

 

Legenda:

Czerwony/Niebieski = GGWC (spiralny).

Zielony = Domek na kurzej łapce (przyjechał parę lat temu z mazur w spadku, drewniany, nie związany z gruntem) -- ma posłużyć jako noclegownia dla ekip budowlanych, a następnie ma zniknąć. Stoi tak a nie inaczej, bo wtedy jeszcze nie myślałem ani o budowie, ani tym bardziej o jamniku. ;)

Brązowy = Szambo (które ma być przeniesione w prawy górny róg, obok bramy).

 

To co ma powstać to dom (na ławach) i basen ogrodowy (to prawdopodobnie jako oddzielna budowa, może później, niewykluczone że wcale nie powstanie) -- ogólnie jaki jest koń każdy widzi. ;) PC absolutne maks. 8kW -- pompa prawdopodobnie EkonTech. Tak, czytałem opinię jednej z "użytkowniczek". Jednak Ekontech jako jedyny rzetelnie odpowiedział na moje pytania, ba, przesłał nawet nieodpłatnie schemat "reversu" hydrauliki na potrzeby grzania basenu i chłodzenia domu wodą lodową (gdy reszta producentów mnie zlała albo zbywała omijając pytania). Spiralnego GWC wychodzi ~130m z odstępem w pętli 3,7m oraz pomiędzy pętlami 4,1m przy 90cm rowie. Czyli te 5m średnio będzie między centrum spirali. Doprowadzenie bezpośrednie do "kotłowni", bez studzienki. Grunt raczej ciężki, gliniasty, wody gruntowe wysoko. Planuję grzebać na ~1,5m.

 

1. Starczy tyle świńskiego jamnika?

2. Rozłożenie rury jest optymalne, czy może coś poprawić?

3. Jak ominę obecne szambo (nie chcę go zasypywać, chętnie bym je przeznaczył na deszczówkę) to coś się może tam "psuć"?

4. Najważniejsza kwestia. Kiedy robić GWC przez wzgląd na domek na kurzej łapce, który powinien się ostać jak najdłużej?

a) Całość wykopać po postawieniu domu i wykończeniu większości?

b) Lewą pętle na tip-top, środkową i prawą dopiero po postawieniu domu i wykończeniu większości?

c) Lewą pętle na tip-top, środkową i prawą wyciągnąć do momentu startu spirali i zostawić rury (i tu gdzie: na powietrzu, lekko pod gruntem?) by dokończyć po zakończeniu?

d) Zwinąć domek i zrobić całość na gotowca już przy fundamentach?

5. Inne? :)

 

Wariant 4c jest tym, który preferuję, ale, nie pali mi się z budową -- przeznaczam na to kolejne 2-3 lata począwszy najwcześniej od przyszłego roku -- stąd trochę strach o te pozostawione rury. Może coś poradzicie w poruszonych kwestiach...

Edytowane przez Myjk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(...)chciałbym zakopać rurę PE40 na głębokości 3m - co o tym sądzicie

Śmiercią grozi, i to nie ze starości.

czy na tej głębokości będą jakieś problemy z regeneracją DZ?

Na tej głębokości będzie mniejsza amplituda temperatury, powinno mniej spadać w styczniu/lutym, ale też nie będzie +17*C w lipcu/sierpniu.

Z regeneracją problemów nie będzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie, chciałem prosić o poradę z jamnikiem. Na początek wizualizacja:

 

Na poczatek Cie pochwale: Robisz ladne "malunki". Tyle odnosnie pochwal.

 

Chyba nieprzemyslales do konca kwestii praktycznych zarowno w kwestii ulozenia pettli, jak i doprowadzenia dobiegowek. Masz teraz orurowany caly dom dokole. Bedzie jakis prad, odgrom, kanaliza. Jak Ty sie biedaku "dokopiesz" do chalupy. :)

Jesli juz koniecznie majac kotlownie z dupy strony chcesz uniknac studni rodzdzielczej, to zrob to moze w sposob mniej "zoproszony":

 

myjk.jpg

 

Te dobiegowki kolo domu trzeba przynajmniej po zimnej stronie zaizolowac i dac w osobne rowy powroty i zasilania. Jak na moj gust troszke duzo tej dobiegowki, ale puszczajac je pod domem musisz zrobic DZ na etapie fundamentow.

 

Omijasz chatke (jak bedzie sprawny koparkowy) i nie masz orurowanej calej chalupy. Czy zrobisz to przed budowa, czy jak uz bedzie stal dom to druga sprawa. Ja bym robil juz po stawianiu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na poczatek Cie pochwale: Robisz ladne "malunki".

SketchUp. :p

 

Te dobiegowki kolo domu trzeba przynajmniej po zimnej stronie zaizolowac i dac w osobne rowy powroty i zasilania.

Słuszna uwaga. Jeśli chodzi o rozkład pętli, to jestem nieco zboczony na punkcie symetrii. :p Poza tym obawiam się, że jak zacznę w lato pompować ciepło w grunt (jeśli nie będzie basenu, a nawet jeśli będzie to będę chciał w miarę możliwości jak najmocniej napompować DZ) to mi zieleń (w sensie trawa) zacznie nierównomiernie szaleć. A może przesadzam... Czy ktoś już w lato napompował swoje DZ powyżej 25sC i ma jakieś obserwacje w tej kwestii? ;)

 

Jak na moj gust troszke duzo tej dobiegowki, ale puszczajac je pod domem musisz zrobic DZ na etapie fundamentow.

Hm. Jakieś przeciwwskazania są do długich dobiegówek poza koniecznością ew. izolacji jednej strony?

 

Omijasz chatke (jak bedzie sprawny koparkowy) i nie masz orurowanej calej chalupy. Czy zrobisz to przed budowa, czy jak uz bedzie stal dom to druga sprawa. Ja bym robil juz po stawianiu.

W takim razie nie potrzeba będzie omijać chatki. Zupdejtowałem szkic w poprzednim poście.

Edytowane przez Myjk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak zakopiesz na 1,5m to trawie nic nie bedzie. Ani zima, ani latem. Trawa reaguje nie na ciplo a na podaz azotu. Tym sie wiec nie przejmuj.

Napompowanie DZ latem do 25*C jest mocno nierealne, chyba, ze masz w domu chlodnie do przechowywnia produktow gleboko zmrozonych w ilosci kilkunastu ton. ;)

 

Rura PE jest w kregach po 200m. Jesli z tegto kregu wykorzystasz 80m na dobieg, z czego czesc zizolujesz, to czynnej dlugosci rury bedzie tylko 120m. Ja bym sie bal zakopywac jakies polaczenia w gruncie, aczkolwiek to jest technologicznie przewidziane, bo np wode tak lacza i niby nic sie nie dzieje.

Dluzsza petla z wycieta z pracy czescia na dobieg to tez nieco wyzsze opory hydrauliczne, chociaz tutaj to sprawa pomijalna, bo jakis dobieg i tak by byc musial.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak zakopiesz na 1,5m to trawie nic nie bedzie. Ani zima, ani latem. Trawa reaguje nie na ciplo a na podaz azotu. Tym sie wiec nie przejmuj. Napompowanie DZ latem do 25*C jest mocno nierealne, chyba, ze masz w domu chlodnie do przechowywnia produktow gleboko zmrozonych w ilosci kilkunastu ton. ;)

Wspominaliśmy o tym w innym wątku -- będę miał "rewers", zbiornik buforowy na wodę lodową ~1m3 a w nim do wypompowania ~10-20kWh ciepła co 6h (oczywiście wartość maksymalna przy dniach cieplejszych, czyli zakładam jakieś 2 miesiące) tj. 40-80kWh. Większość pójdzie do basenu (o ile będzie basen), a jeśli nie, to w DZ. Jeśli ludzie pasywnie ładują DZ na 20 to przy pomocy pompy spokojnie wejdę na 25sC jak nie więcej. Ile czasu się to utrzyma to już inna bajka.

 

Rura PE jest w kregach po 200m. Jesli z tegto kregu wykorzystasz 80m na dobieg, z czego czesc zizolujesz, to czynnej dlugosci rury bedzie tylko 120m. Ja bym sie bal zakopywac jakies polaczenia w gruncie, aczkolwiek to jest technologicznie przewidziane, bo np wode tak lacza i niby nic sie nie dzieje. Dluzsza petla z wycieta z pracy czescia na dobieg to tez nieco wyzsze opory hydrauliczne, chociaz tutaj to sprawa pomijalna, bo jakis dobieg i tak by byc musial.

Słuszna uwaga, zapomniałem, że na spirali wciąga węża jak szatan. Policzyłem to ponownie, 60m jest samego dobiegu w jedną stronę (w drugą niby mniej, jakieś 40), potem ~40m samej spirali co da jakieś ~250m rury, czyli w sumie 350. :| Idę to przebudować. :)

 

Lepiej by było odwrócić obieg, tzn. puścić zimny glikol dookoła chaty, a ciepły pod chatą - nie będzie zamrażać fundamentów.

Wezmę pod uwagę, dzięki.

 

To poprawka, może tak:

 

http://emide.pl/gwc-emide-1.png

 

Najdłuższa pętla zamyka się w 200m. Kolejne o 10m krótsze ze względu na rozstaw centrum spiral co 5m. Dom znowu opleciony, ale z przecinającymi się mediami kłopotu raczej nie będzie, bo wszystko się kumuluje w prawym górnym rogu.

Edytowane przez Myjk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy dobrze dobranym DZ tak jak w zimie nie zrobisz -5*C, tak w lecie nie zrobisz +25*C.

Jesli patrzec po roznicy temperatur wenatrzi na zewnatrz, to w lecie tego chlodu potrzeba znaczniej mniej, niz zima ciepla.

 

Co do projektu, to ten z rurami ktore nieoplataja domu jest znacznie "ladniejszy". Jest tam tez chyba krotszy dobieg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...