Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Instalacja pompy ciepła "tymi ręcami" robiona


rwxw

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 4,2k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Dzisiaj w końcu zacząłem układać DZ w postaci 4 pętli po 200m - pe40.

poniżej fotka z prac (wykop trochę szerszy 4m bo przy okazji puszczam wodę do budynku gospodarczego)

 

 

Mam pytanie, zrobiłem za małe przepusty pod fundamentem i myślę o zrobieniu (w sumie kupieniu gotowego) rozdzielacza, powieszeniu go na ścianie zewnętrznej w jakieś ocieplonej szafce i z rozdzielacze (gdzie dochodzę 4 pętle fi40) puścić rury pe fi 50 przez przepusty do kotłowni.

 

Czy mogą z tym wyniknąć jakieś problemy? (studzienka wychodzi dużo drożej)

r1.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie, zrobiłem za małe przepusty pod fundamentem i myślę o zrobieniu (w sumie kupieniu gotowego) rozdzielacza, powieszeniu go na ścianie zewnętrznej w jakieś ocieplonej szafce i z rozdzielacze (gdzie dochodzę 4 pętle fi40) puścić rury pe fi 50 przez przepusty do kotłowni.

 

Czy mogą z tym wyniknąć jakieś problemy? (studzienka wychodzi dużo drożej)

Sadzę, że wybierając taką opcję, przy spadku temperatury powietrza znacznie poniżej temperatury zamarzania mikstury w DZ, lepiej będzie zapewnić stały przepływ w DZ.

Albo można zastosować miksturę o niższej niż zwykle (ok. -15*C) temperaturze zamarzania.

 

Stosukowo tanio studzienkę i rozdzielacz można zrobić używając kręgów betonowych i kształtek PP.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem już po wizycie serwisanta(producenta) i takie mam teraz ustawienia a jaka woda cieplutka;)[ATTACH=CONFIG]330647[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]330648[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]330649[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]330650[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]330652[/ATTACH]

Z usterek to tylko oderwany czujnik T skrap. a tak same zmiany w ustawieniach;( + zejście biegiem DZ z III na II

Więc rozumiem z tych ustawień że PC jak T skrap. osiągnie 50*C na chwilę się wyłączy ostygnie do 44*C i załączy ponownie

 

Popracuję jeszcze nad przepływami a właściwie nad oporami mojej instalacji (choć ponoć jest w normie) Może przeniosę zbiornik CWU w inne miejsce co by kilka kolanek zredukować

 

Pisalem, ze pomiar temperatur "nie klei" mi sie w poprzednich raportach.Teraz wiadomo dlaczego. Nie wiem w ktorym mijscu przyjleil teraz czujnik temp. skraplania, ale wartosc 50*C bedzie na bank powodowala taktowanie pompy.

 

Jesli czujnik temperatury podlogi masz zalany w wylewce, to histereza 0,8K to bardzo duzo.

 

kcw=6 :)

Moze lepiej dac czujnik tam, gdzie byc powinien, niz korygowac pomiar temperatury CWU o 6K ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sadzę, że wybierając taką opcję, przy spadku temperatury powietrza znacznie poniżej temperatury zamarzania mikstury w DZ, lepiej będzie zapewnić stały przepływ w DZ.

Albo można zastosować miksturę o niższej niż zwykle (ok. -15*C) temperaturze zamarzania.

 

Stosukowo tanio studzienkę i rozdzielacz można zrobić używając kręgów betonowych i kształtek PP.

 

Nie kombinuj z kręgami i PP, bo nie są do tego przeznaczone. Podejdzie Ci to wodą i ziemią, zamuli się, zamarznie, nie ma potem dojścia - tylko kłopoty.

Kup szafkę zewnętrzną NOMO. Jak wychodzi drogo, to zrób samodzielnie rozdzielacz, powieś na ścianie, dobrze zaizoluj i ubierz w jakąś skrzynkę.

Możesz pójść w stronę niższej temp. zamarzania, masz rury 40-ki więc wzrost oporów nie będzie jakiś duży, ale -15 też wystarczy.

Nawet jak coś Ci się rozcieknie w takiej samoróbce, to masz łatwy dostęp.

Do kotłowni wpuścisz tylko 2 dobiegi w jakiejś rurze osłonowej lub w oryginalnym izolowanym przejściu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie kombinuj z kręgami i PP, bo nie są do tego przeznaczone. Podejdzie Ci to wodą i ziemią, zamuli się, zamarznie, nie ma potem dojścia - tylko kłopoty..

 

Kurde, jak wsypalem tam 3 lata temu na dno 2 taczki pisaku, tak tam ten pisaek lezy. Nic sie nie zamulilo, nic nie zamarzlo, a zreszta wlazic tam i tak nie ma potrzeby.

Mam to zrobione na takim przepuscie fi1000 przykryte betonowa pokrywa z wlazem tez betonowym i rozdzielaczach ze zgrzewanego - chyba PP. Czas uzytkowania takiego zestawu (a sudzienki na pewno) wyjdzie z 200 lat, a koszt ca 800zl z zaworami. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A te dobiegówki do kotłowni z rozdzielacza to muszą być fi50 czy mogą być fi40

 

Żeby te dobiegi nie stanowiły 'wąskiego gardła' systemu, to lepiej fi 50. Ale zależy jaki przepływ ma być (na jaką moc pompy) i jaka długość dobiegów.

Chociaż w kotłowni pewnie i tak zmniejszysz przekrój na przykład na PP32 ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj w końcu zacząłem układać DZ w postaci 4 pętli po 200m - pe40.

poniżej fotka z prac (wykop trochę szerszy 4m bo przy okazji puszczam wodę do budynku gospodarczego)

 

 

Mam pytanie, zrobiłem za małe przepusty pod fundamentem i myślę o zrobieniu (w sumie kupieniu gotowego) rozdzielacza, powieszeniu go na ścianie zewnętrznej w jakieś ocieplonej szafce i z rozdzielacze (gdzie dochodzę 4 pętle fi40) puścić rury pe fi 50 przez przepusty do kotłowni.

 

Czy mogą z tym wyniknąć jakieś problemy? (studzienka wychodzi dużo drożej)

 

Czesc, ja mam rozdzielacz zgrzewany wlasnie z PP,4 sekcje i umocowane na scianie zew. . Skrzynka wykonana jest z styropianu (,,plecy'' czyli za rozdzielaczem) w sciane wkleilem styrodur gr. 5cm a cala reszta jest wykonana z styro elewacyjnego 15cm Przed zamknieciem pokrywy puste przestrzenie wypelnilem welna mineralna, zapewniam Cie ze przy -20*C na zew. wszystko jest OK:bye:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czesc, ja mam rozdzielacz zgrzewany wlasnie z PP,4 sekcje i umocowane na scianie zew. . Skrzynka wykonana jest z styropianu (,,plecy'' czyli za rozdzielaczem) w sciane wkleilem styrodur gr. 5cm a cala reszta jest wykonana z styro elewacyjnego 15cm Przed zamknieciem pokrywy puste przestrzenie wypelnilem welna mineralna, zapewniam Cie ze przy -20*C na zew. wszystko jest OK:bye:

 

O dzięki za info, dobrze wiedzieć, że taka szafka zewnętrzna się sprawdza.

Przy okazji pytanie, jak rozwiązałeś przejście rur z poziomu do pionu przy ścianie budynku, kolanami 90 st. czy bez kolanek łagodnym łukiem?

 

Co do tych dobiegów z rozdzielacza do kotłowni to ich długość to około 8m, pompa 12kW, i tak się zastanawiam czy jest sens robienia dobiegu z fi50 skoro i tak będzie redukcja przy podłączeniu do pompy

Edytowane przez KrissP
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do tych dobiegów z rozdzielacza do kotłowni to ich długość to około 8m, pompa 12kW, i tak się zastanawiam czy jest sens robienia dobiegu z fi50 skoro i tak będzie redukcja przy podłączeniu do pompy

 

 

Dobieg może być rurą 40 - nie będzie praktycznie oporu przepływu na takim odcinku.Powyżej 30m dobiegu (czyli 2 x 15m - wlot i powrót) można by się zastanawiać nad fi50

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...

Witam szanowne grono! Dotąd czytałem i czytałem, ale teraz przyszedł czas na realizację. O tym, że chcę mieć PC już zdecydowałem, lecz teraz potrzebuję pomocy.

Siedzę już parę dni nad zaprojektowaniem ułożenia DZ i dalej jestem w kropce. Usytuowanie budynków na dość wąskiej działce robi mi tu nie lada problem.

Warunki glebowe mam dobre, bo od 0.8m mam teren gliniasty, wysoki poziom wód gruntowych więc myślę o kolektorze z 3 x 150m rury PE32. Za garażem powinno się to na 30 metrach zmieścić. Chyba, że się mylę?

 

Jak widać na załączonej mapce przy górnej granicy od lewej, od drogi pod wjazdem mam doprowadzenie wody, z lewej studzienka kanalizacyjna i przyłącza z obu budynków będą (garaż w budowie) więc ta strona działki odpada.

 

Zastanawiałem się nad wykorzystaniem terenu pomiędzy budynkiem a garażem, ale ponieważ w połowie szerokości teren ten będzie utwardzony (kosta, albo płyty betonowe ażurowe) pomyślałem, że grunt pod tym utwardzeniem nie będzie się tak dobrze regenerował.

 

Przychodzi mi tylko takie rozwiązanie z rozmieszczeniem rowów jak zanzaczyłem na mapce. Dobieg do kotłowni mógłby być tymi samymi rurami chociaż jeśli studzienka byłaby tu konieczna to nie widzę przeciwskazań chociaż ten dobieg akurat to też kolektor.

 

Zamieszczam moją koncepcję, a jakby ktoś chciał to usprawnić to i mapkę bez mojego malunku

Obraz (2-3) na forum.JPG

Obraz (2-3) na forum 3.JPG

Edytowane przez ppluto
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisz jaka planowana moc pompy i jakie zapotrzebowanie domu, wielkość, kubatura itp.

 

OZC jeszcze nie znam. W projekcie mam zapotrzebowanie dla co 13.2kW, pod ocieplenie styropianem 10cm (mam dać 12cm i na taką grubość obliczone są wymiary zewnętrzne budynku). Powierzchnia parter 99 m2 całość podłogówka, poddasze użytkowe 125 m2 i podłogówka tylko w łazience, reszta wyciągnięte pod grzejniki. Ocieplenie dachu przewidziane na 20cm wełny, chcę dać 30.

Jaka planowana moc pompy? Ponieważ mam też grzejniki więc grzanie tylko w 2 taryfie raczej odpada. 9-11 kW ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OZC jeszcze nie znam. W projekcie mam zapotrzebowanie dla co 13.2kW, pod ocieplenie styropianem 10cm (mam dać 12cm i na taką grubość obliczone są wymiary zewnętrzne budynku). Powierzchnia parter 99 m2 całość podłogówka, poddasze użytkowe 125 m2 i podłogówka tylko w łazience, reszta wyciągnięte pod grzejniki. Ocieplenie dachu przewidziane na 20cm wełny, chcę dać 30.

Jaka planowana moc pompy? Ponieważ mam też grzejniki więc grzanie tylko w 2 taryfie raczej odpada. 9-11 kW ?

 

 

Pewnie skoro chcesz zwiększyć ilość ocieplenia, to zapotrzebowanie na CO będzie mniejsze niż podajesz. Do tego trzeba dodać około 1 - 1,5 kw mocy na CWU, zależnie ile ciepłej wody używasz i ilu masz domowników.

 

Nie wypowiem się, czy pompa o tej mocy będzie wystarczająca. Wydaje mi się, że pompa 11kw powinna wystarczyć, ale głowy nie daję. To zależy od OZC i od tego ile mniejsze zapotrzebowanie będzie po dodaniu izolacji.

 

Przy typowym gruncie długość wykopów pod pompę 11 kw jest prawidłowa (powinno być razem około 95m długości), powierzchnia działki pod kolektor także wystarczająca.

 

 

Inna sprawa: sporo ciepła idzie na wentylację budynku. Pewnie masz grawitacyjną. To jest uwzględnione w zapotrzebowaniu na CO, ale skoro dodajesz izolacji, to napiszę, że przy dużych mrozach wentylacja za dużo powietrza wymienia z powodu dużego ciągu

 

Takie rozwiązanie - może ci się przydać, jeśli jeszcze nie masz kratek: teść założył kratki z możliwością przymykania (są takie) i przymyka w mroźne dni.

 

Co do samego planu kolektora, to zastanawia mnie, czemu chcesz się przebijać pod betonem, skoro z drugiej strony działki masz trawę? Tzn. po co te płyty chcesz usuwać pod wykop?

 

 

Widzę, że jest chyba jeszcze jedna możliwość ułożenia rur, tzn. w obszarze 5 i po lewej stronie domu na rysunku, Nie wiem, jaka to wychodzi powierzchnia, bo nie ma tam wymiarów.

 

Jeszcze jedna kwestia - ja bym zastosował przy trzech obwodach rurę PE 40 ze względu na mniejsze opory tłoczenia.

Z wykresu ( http://www.solis.pl/var/solis/storage/images/projektowanie_instalacji/instalacje_zrodla/wykres_strat_pe/335-4-pol-PL/wykres_strat_pe_large.jpg ) wynika, że PE32 wymagałaby pompy o wysokościpodnoszenia około 15m, natomiast przy PE40 wystarczy pompa o mniejszej mocy.

Edytowane przez maciejzi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Budynek jest jeszcze w stanie surowym, zamknięty bez tynków wewn. i centralne w takim stanie jak pisałem. Myślałem nad rozkuciem wylewki na poddaszu i założeniem podłogówki, ale to dodatkowe 30 tys. zwróci się za 30 lat, a może i nie. Wentylacja jest grawitacyjna, ale w tym stanie budynku przy odrobinie przeróbek jest jeszcze możliwe przystosowanie dla wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła, może nie od razu, ze względu na finanse, ale z czasem by się zakupiło reku. Przymykane kratki to też jakieś rozwiązanie :)

Co do samego planu kolektora, to zastanawia mnie, czemu chcesz się przebijać pod betonem, skoro z drugiej strony działki masz trawę? Tzn. po co te płyty chcesz usuwać pod wykop?

Jeszcze nie ma tam nic. Jest trawa, ale będzie tak jak pisałem utwardzony plac na parę samochodów. Zaznaczyłem to na mapce, żeby było przejrzyście. Jeżeli nie ma przeciwwskazań umieszczenia kolektora pod utwardzoną nawierzchnią, to mogę wykorzystać ten teren również.

Widzę, że jest chyba jeszcze jedna możliwość ułożenia rur, tzn. w obszarze 5 i po lewej stronie domu na rysunku, Nie wiem, jaka to wychodzi powierzchnia, bo nie ma tam wymiarów.

Skoro wystarczy powierzchni za bud. gospodarczym, to nie muszę wchodzić pod utwardzenie. Przed domkiem po lewej jest tyle miejsca co widać. 15x16, na środku studzienka kanalizacyjna, na południowej stronie kanalizacja z bud. gospodarczego, pomiędzy górną granicą działki, a domem pod przejazdem mam doprowadzenie wody, no i kotłownię (sorry pompownię!! ) mam w prawym rogu budynku oznaczoną "K". Dlatego lokalizacja DZ bezingerencyjna w ciągi wod.-kan. po prawej wydaje mi się najrozsądniejsza.

Jeszcze jedna kwestia - ja bym zastosował przy trzech obwodach rurę PE 40 ze względu na mniejsze opory tłoczenia.

Z wykresu ( http://www.solis.pl/var/solis/storage/images/projektowanie_instalacji/instalacje_zrodla/wykres_strat_pe/335-4-pol-PL/wykres_strat_pe_large.jpg ) wynika, że PE32 wymagałaby pompy o wysokościpodnoszenia około 15m, natomiast przy PE40 wystarczy pompa o mniejszej mocy.

A jak bym rozłożył 4 pętle po 150 PE32? Z tego co czytałem to inni tak mają i aż takich obiegówek nie potrzebują. Nie to, żebym się upierał, ale przy odcinkach 150 metrowych powrzechnie stosowane są rury PE32.

 

 

 

Doczytałem dopiero nie dawno, że wentylacja z odzyskiem ciepła pozwala zaoszczędzić do 21% zapotrzebowanej energii czyli więcej od najlepszego ocieplenia! Teraz muszę się rozejrzeć nad projektami i konstrukcją takiej wentylacji, bo jednak w to też się opłaci zainwestować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...