Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Instalacja pompy ciepła "tymi ręcami" robiona


rwxw

Recommended Posts

a dlaczego w ogóle rozważanie propylenowy???, przecież jedyna jego zaleta to to że będzie można odfiltrować jak nadejdzie prohibicja.... i na tym się kończą jego zalety....

 

Ja bym żadnego glikolu nie pił, czy to etylenowego, czy też propylenowego.

 

Z kart charakterystyki wynika iż propylenowy glikol nie jest toksyczny w przeciwieństwie do etylenowego (toksyczność ostra kategoria 4).

 

Chociaż właśnie przeczytałem, że dla kotów picie glikolu propylenowego może źle się skończyć :-)

Edytowane przez jgrolik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...
  • Odpowiedzi 4,2k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Właśnie jestem w trakcie wykonywania liniowego poziomego kolektora. Czy ktoś może wie, jakie jest najbardziej korzystne rozmieszczenie zasilań i powrotów? W moim konkretnym przypadku mam 2 kręgi po 200m i ułożone po 4 nitki każdy.

kolektor_liniowy.jpg

Źródła raczej podają za przykład sposób 1. Ja jednak zastanawiam się, czy nie wybrać sposobu 2. i nie podłączyć "ciepłych" powrotów do skrajnych nitek leżących przy brzegach wykopu. Tłumaczę sobie to tym, że strefy brzegowe powinny być najmniej wychłodzone i tym samym glikol powinien się jeszcze "dogrzać" w drodze do pompy.

Prawdopodobnie nie ma to większego znaczenia, ale może ktoś ma przemyślenia w tym temacie.

Edytowane przez marcin_5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie jestem w trakcie wykonywania liniowego poziomego kolektora. Czy ktoś może wie, jakie jest najbardziej korzystne rozmieszczenie zasilań i powrotów?

 

Jak byś nie położył, nie zauważysz różnicy. No może 0,25'C, jakbyś chciał bardzo dokładnie mierzyć.

 

Chce ci się prostować tą rurę? Można położyć spiralny, rozsuwając krążek z rurą na długość wykopu. Tak samo działa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O to to czyli dolicz jeszcze tysiaka spokojnie - chyba że planujesz jakąś samoróbkę.

 

Zgrzewane PP ładnie wyglądają. Zgrzewarkę można w markecie budowlanym wypożyczyć, albo kupić, koszt około 100pln. To jest taka zgrzewarka do rur PP wodnych. Kolektor z trójników 50/32/50 albo 40/32/40. Po jednym wyjściu dodatkowym na zalanie i odpowietrzenie (tzn. jak 2 sekcje, to 3 trójniki na zasilaniu i 3 na powrocie).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@maciejzi

O dziwo rury pe40 jakie miałem układały się bardzo łatwo. Wystarczyło zostawić krąg z rurą na 1h w słońcu i rozwijać linie turlając go tam i z powrotem.

W sumie to mam system mieszany, bo z każdego kręgu zostały mi po 20m i na koniec zakopałem 2 mini spirale, żeby mieć równe odcinki po 200m.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...

Witam

Zainteresowałem się pompami ciepła, ponieważ gazownia była uprzejma zmienić zdanie w sprawie przyłączenia ;-(

Ze względów finansowych jeśli chcę iść w PC muszę ją „tymi ręcami” zrobić, bo po prostu mnie nie stać na wzięcie firmy. Liczę że sobie poradzę, szczególnie jak Szanowne Koleżeństwo pomoże :-)

Wątek przeczytałem, bardzo przydatny, sporo wiedzy z niego zaczerpnąłem, ale parę wątpliwości mam.

Prosiłbym o ocenę i naprostowanie jeśli błądzę ;-)

 

1. Lepszy kolektor liniowy czy spiralny?

Widzę że większość osób robi kolektory spiralne; ja mam sporo terenu i wymyśliłem że zrobię liniowy- wydaje się że spirala bardziej „wysysa” grunt z ciepła, rura w nim jest bardziej zagęszczona. Liniowy chyba powinien dawać większą moc. Planuję 4 rury PE 40 o długości 150 m, ułożone w wykopie 60-80 cm, czyli ok 70 m długości rowów. Pompę mam 8kW, grunt niestety może być nienajlepszy- piasek lekko ilasty, mokrawy na ok 1,5 m.

Rozdzielacz chcę zrobić w kotłowni z rur PP50, pompka obiegowa 32/60 na powrocie z gruntu, natomiast grupę bezpieczeństwa dać na „wejściu” w ziemię czy też na powrocie?

 

2.Kupiłem używaną pompę „chińczyka” 8kW, muszę zmienić sterownik. Patrzałem na Compita, Frisko ale optymalny wydaje mi się Timel

http://costerowniki.pl/glowna/13-sterownik-skzp-01.html

Czy ktoś go używa, warto? A może polecicie jakiś inny?

 

3. Poniekąd kontynuacja, chciałbym opomiarować pompę ;-) Jako licznik energii chciałem dać Orno OR-WE-505, ale teraz jest „nowość” OR-WE-511 który ma możliwość przesyłu danych przez RS 485- warto?

Do tego czujniki temperatury na DS1820, i tu pytanie- zakładać je „gołe” czy wstawiać je w takie nierdzewne rurki? Jaki kabel byłby optymalny do tych czujników?

 

4. Pompa ma wbudowaną grzałkę, pompkę obiegowa i zawór trójdrożny. Kombinuję jaki zasobnik zamontować i już głupi jestem…

Pytanie zasadnicze- czy mogę do PC wpuścić bezpośrednio wodę z sieci/ zasobników, czy trzeba zrobić osobny obieg?

Jeśli nie trzeba robić osobnego obiegu to właściwie dać zawór zwrotny na wejściu z sieci, pobierać z zasobnika wodę z „zimnego” do PC i wracać nią na „ciepłym” wlocie.

Chciałbym wykorzystywać tani prąd, więc duża pojemność byłaby wskazana. Wykorzystanie CWU nie za duże- 2 osoby, raczej prysznic. Wymyśliłem sobie pojemności rzędu 80 l CWU i 200-300 l CO.

Jeśli musi być osobny obieg pompa- zasobnik to wtedy dałbym zasobnik Lemeta do CWU

http://lemet.pl/pl/produkt.php?id_artykulu=1439326040

i wężownica 4 m2 do PC, 2 pozostałe o łącznej powierzchni wymiany 2,4 m2 do obiegu ogrzewania…,

 

Z góry dziękuje za wsparcie

Pewnie jeszcze parę pytań i wątpliwości się urodzi ;-/

Pozdrawiam

Jarek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...

Trafiło i na mnie, pod moje strzechy trafiła używana thermia clasic za 4700pln..

20161008_222352[1].jpg

Dolne źródło już wcześniej przygotowane - 7x75m pe32 liniowo. Taki śmieszny układ, bo na początku miał to być ggwc 2x75. Obyło się bez studzienki zbiorczej, bo rozdzielacze znalazły swoje miejsce pod tarasem

20161008_174239[1].jpg20161008_174225[1].jpg

Na rozdzielaczach uczyłem się spawać. Belka z profilu czarnego 60x60mm kupionego na złomie za śmieszne pieniążki. Chyba jeden zawór 1" był więcej wart.

W oddali w bałaganie idzie dostrzec kolejnego dziwoląga - dobiegówki 1xpe50 i ..3xpe40. Proszę nie wnikać w szczegóły. Dobieg ma ok 14m i kończy się w piwnicy pod domem

20161008_222204[1].jpg

jak (nie)widać instalacja PCi zmobilizowała do wylania posadzki w piwnicy.

20161008_222246[1](2).jpg

Edytowane przez mac_612
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fotki z zalewania układu:20161008_222246[1].jpg20161008_222256[1].jpg

100l bioetanolu i 90l plynu do chłodnic. Reszta kranówka.

A tu wybebeszona ze zbiornika CWU pompa:20161008_222333[1].jpg

Pompa grzeje bezpośrednio podłogówkę, oraz na zmianę 1600l bufor z przepływową CWU.

Pracuje 1dzień, nie mam jeszcze czujnika pogodówki i niestety czasu na eksperymenty z ustawieniami. Na razie krzywa grzewcza 27 (stopni przy 0 na zewnątrz), oraz brak wysterowania drugiej taryfy. Czy ktoś miał styczność z tą marką pomp? Wszelkie manuale są w języku szwedzkim, albo fińskim.

Temperatura glikolu 12stopni, w domu w całości podłogowe - jakieś 600 fi18 jak pamiętam. na razie grzeje niecałe 100m, ale dojdzie ok 20m pomieszczenia.

Jak długo chodzą pompy otej porze roku w waszych domach?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz mam trochę mało czasu, przed wyjazdem. Ledwo się wyrobiłem z uruchomieniem pompy. Z pierwszych obserwacji, temperatura glikolu to ok 12- 13'C temperatura parowania chyba -8'C (nie za niska?) praca pompy podczas grzania podłogi to ok 10min i zasilanie dochodzi do 40'C przy dt10 - martwi mnie ta delta, obawiam się, czy nie jest zasyfiony wymiennik. Pompa traktuje bufor jako zbiornik CWU - czujnik umieszczony w połowie wysokości. Ustawiona temperatura 45'C mimo to pompa ładuje górę prawie do 55'C.

Martwię się, bo mimo średnicy rur zasilających minimum cu28/1" obiegówce 25-60 na III biegu dt jest wysoka. Czy to możliwe, że pompa ma zapchany wymiennik?

 

Bufor:

Samoróbka 1600l z beczki po paliwie, wężownica 2x25m cu18

 

Wszystko w układzie otwartym.

 

 

Pompa villa 75

Edytowane przez mac_612
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... Z pierwszych obserwacji, temperatura glikolu to ok 12- 13'C temperatura parowania chyba -8'C (nie za niska?) praca pompy podczas grzania podłogi to ok 10min i zasilanie dochodzi do 40'C przy dt10 - martwi mnie ta delta, obawiam się, czy nie jest zasyfiony wymiennik. Pompa traktuje bufor jako zbiornik CWU - czujnik umieszczony w połowie wysokości. Ustawiona temperatura 45'C mimo to pompa ładuje górę prawie do 55'C.

Martwię się, bo mimo średnicy rur zasilających minimum cu28/1" obiegówce 25-60 na III biegu dt jest wysoka. Czy to możliwe, że pompa ma zapchany wymiennik?...

DZ 12/?

GZ 40/30

Skoro ten układ ma manometry, to podaj parowanie i skraplanie dla przykładowych temperatur DZ i GZ.

Jeśli delta 10*C występuje również podczas grzania bufora, to faktycznie wygląda na zbyt wysoką (jak na grzewczą nominalną 7,3kW).

Obiegówka 25/60 pozwala uzyskać mniejsze wartości delty nawet przy PC 9kW.

Maksymalna temperatura na wyjściu dla tej konstrukcji to 55*C. Lepiej grzać bufor do trochę niższej temperatury. A najlepiej - nie wyżej niż potrzeba.

W przypadku PC z demontażu nie można wykluczyć zanieczyszczeń w wymiennikach. Tym bardziej gdy nie wiemy jak długo i w jakich warunkach pracowała.

Jaka obiegówka w DZ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za zainteresowanie tematem. Temperatury grzania CWU nie można zmieniać w tej pompie. Niestety nie mam manometrów, ani dalszej możliwości monitorowania parametrów pracy pompy z powodu wyjazdu. Tak taka różnica również występuje podczas grzania CWU, mimo, że starałem się zachowywać duże średnice rur - na zdjęciach widać rurę 11/4" a na ścianie powrót z armaturą 2" i 2,5" calowy wodomierz. Znalazłem, za to przyczynę zbyt niskiej temperatury parowania zagięty wąż.jpg. Jak masz jakieś jeszcze podpowiedzi, zwłaszcza jak zabrać się do płukania wymienników. Wyjeżdżam, ale do sieci będę miał dostęp.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...Temperatury grzania CWU nie można zmieniać w tej pompie...Jak masz jakieś jeszcze podpowiedzi, zwłaszcza jak zabrać się do płukania wymienników...

Można spróbować trochę oszukać sterownik "modyfikując" czujnik CWU dodatkowym rezystorem (rezystorami). Wygodniej użyć rezystora nastawnego.

 

Mikstury zalecane przez jednego z producentów wymienników płytowych:

1) Kamień i wapień mogą być usuwane kwasem azotowym o max. stężeniu 1,5% i max. temperaturze 65*C.

2) Organiczne i tłuste powłoki mogą być usuwane wodorotlenkiem sodu o max. stężeniu 1,5% i max. temperaturze 85*C.

Roztwór czyszczący powinien przepływać przez wymiennik z największym możliwym natężeniem.

Czas czyszczenia - nie krócej niż 30 minut.

Po czyszczeniu, czas płukania czystą wodą - nie krócej niż 10 minut.

 

Gdy wrócisz, załóż sobie drugi termometr na DZ (wyjście parownika jest równie ważne jak wyjście skraplacza).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciałem zapytać o sposób wytworzenia wody do napełnienia DZ. Woda będzie zmieszana ze spirytusem etylowym całkowicie skażonym 96%. Roztwór spirytusu i wody będzie w proporcji: 250L spirytusu i 600L wody (stężenie 30%).

 

Zakupiłem filtr RO-7 posiadający następujące stopnie oczyszczania:

1 - Wkład sedymentacyjny 5 mikronów. Odporny na chemikalia oraz rozwój bakterii.

2 - Wkład węgla granulowanego z łupin kokosowych.

3 - Blok węglowy wykonany jest z węgla aktywowanego

4 - Membrana osmotyczna PENTAIR 100 GPD, najważniejsza część systemu.

5 - Wkład liniowy węglowy szlifujący , który poprawia smak, barwę i zapach wody zgromadzonej w zbiorniku.

6 - Mineralizator, który wzbogaca wodę o związki mineralne potrzebne organizmowi ludzkiemu

7 - Wkład liniowy AIFIR BLUE ze złożem alkalizującym wodę.

 

Które stopnie wykorzystać, a które wykluczyć?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie rozkuwaj wylewki, połóż rury na to co masz i zalej - może zmieścisz jeszcze 2cm wylewki. Koniecznie przygotuj pod mechaniczną, teraz to mały koszt. Ocieplenie 12cm to stanowczo za mało, teraz bloki ocieplają 15-ką - połóż 20, nikt nie będzie mierzył domu linijką. Zadbaj o szczelność ocieplenia na dachu i paraizolacji.

 

Minęło trochę czasu, ale dzięki temu tematowi a szczególnie jego założycielowi cieszę się z dobrodziejstwa instalacji zrobionej "tymi ręcami". Wylewkę jednak skułem. 3 tysie jestem w plecy, ale za to ile zyskałem! Wszędzie podłogówka, WM z odzyskiem z kanałami w podłodze, instalacja elektryczna w podłodze. Drzwi, nadproża nie ruszone, podłoga z korytarza do łazienki na jednym poziomie... :)

Wybrałem PPC Ecopower C11a. Zasobnik Galmet 2x wężownica 400l Wszystko hula tak jak trzeba. Chociaż dopiero początek okresu ogrzewania, to narazie widzę same superlatywy w użytkowaniu tego systemu. Dwie rzeczy, które bym zmienił, to:

1. Wymieniłbym zasobnik z podwójnej wężownicy na maxi, gdyż na tym podgrzewa mi wodę max do 42st., bo PC na wyjściu osiąga 52st. i się wyłącza. Chociaż teraz jak już temperatury DZ się trochę obniżyły, pewnie te 2 stopnie więcej bym jeszcze uzyskał.

2. Oprogramowanie w sterowniku Frisko. Wszystko ładnie pięknie, ale to programowanie pracy w tanim prądzie do kitu. Niby zamienione są strefy prądu i temperatur ekonomicznej i komfortowej, ale beznadzieja. Ponieważ teraz pc na grzanie co włącza mi się na 2 do 3 godzin, to z powodu tego niedopracowania stref muszę oszukiwać sterownik i przestawiać zegar wieczorem o 4 godziny do tyłu i skracać czas taniego prądu, ażeby grzanie CO włączało się o 2 w nocy. Wtedy śpimy w chłodniejszym, a na rano jest już te 22st. Sprawnie to idzie więc to przełykam, ale marzy mi się taki sterownik, żeby można było to normalnie poustawiać.

 

Najbardziej doceniam to co mam, przysłuchując się rozmowom znajomych o węglach, o piecach, o czyszczeniu kominów... wtedy jakoś tak się czuję... lepiej :)

Pozdrawiam wszystkich i dziękuję za pomoc na tym forum i wszystkie wskazówki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...Dwie rzeczy, które bym zmienił, to:

1. Wymieniłbym zasobnik z podwójnej wężownicy na maxi, gdyż na tym podgrzewa mi wodę max do 42st., bo PC na wyjściu osiąga 52st. i się wyłącza. Chociaż teraz jak już temperatury DZ się trochę obniżyły, pewnie te 2 stopnie więcej bym jeszcze uzyskał...

Można dodać grzałkę (z regulowanym termostatem + tani zegar sterujący), która dogrzeje te brakujące np. 3*C.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...