jasiek71 21.10.2016 15:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Października 2016 Minęło trochę czasu, ale dzięki temu tematowi a szczególnie jego założycielowi cieszę się z dobrodziejstwa instalacji zrobionej "tymi ręcami". Wylewkę jednak skułem. 3 tysie jestem w plecy, ale za to ile zyskałem! Wszędzie podłogówka, WM z odzyskiem z kanałami w podłodze, instalacja elektryczna w podłodze. Drzwi, nadproża nie ruszone, podłoga z korytarza do łazienki na jednym poziomie... Wybrałem PPC Ecopower C11a. Zasobnik Galmet 2x wężownica 400l Wszystko hula tak jak trzeba. Chociaż dopiero początek okresu ogrzewania, to narazie widzę same superlatywy w użytkowaniu tego systemu. Dwie rzeczy, które bym zmienił, to: 1. Wymieniłbym zasobnik z podwójnej wężownicy na maxi, gdyż na tym podgrzewa mi wodę max do 42st., bo PC na wyjściu osiąga 52st. i się wyłącza. Chociaż teraz jak już temperatury DZ się trochę obniżyły, pewnie te 2 stopnie więcej bym jeszcze uzyskał. 2. Oprogramowanie w sterowniku Frisko. Wszystko ładnie pięknie, ale to programowanie pracy w tanim prądzie do kitu. Niby zamienione są strefy prądu i temperatur ekonomicznej i komfortowej, ale beznadzieja. Ponieważ teraz pc na grzanie co włącza mi się na 2 do 3 godzin, to z powodu tego niedopracowania stref muszę oszukiwać sterownik i przestawiać zegar wieczorem o 4 godziny do tyłu i skracać czas taniego prądu, ażeby grzanie CO włączało się o 2 w nocy. Wtedy śpimy w chłodniejszym, a na rano jest już te 22st. Sprawnie to idzie więc to przełykam, ale marzy mi się taki sterownik, żeby można było to normalnie poustawiać. Najbardziej doceniam to co mam, przysłuchując się rozmowom znajomych o węglach, o piecach, o czyszczeniu kominów... wtedy jakoś tak się czuję... lepiej Pozdrawiam wszystkich i dziękuję za pomoc na tym forum i wszystkie wskazówki. Jaki masz problem w ustawieniu sterownika ...? Może wystarczy zamienić logikę tak aby komfortowa to była ekonomiczna a ekonomiczna to komfortowa ... Z doświadczenia wiem że ten sterownik nie rozumie przejścia o północy na inną datę tj musi mieć zakończony cykl ON - OFF w jednym dniu , nie ustawisz np ON o 23:00 a OFF po północy ... , jak chcesz to ustawić to zamień logikę ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ppluto 21.10.2016 19:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Października 2016 (edytowane) Wężownice oczywiście masz połączone szeregowo ? Tak, mam szeregowo połączone. Pompka LFP 80 na 3 biegu. Zmiana na mniejsze biegi wydaje mi się, że jeszcze większą deltę CCW powoduje. Jaki masz problem w ustawieniu sterownika ...? Może wystarczy zamienić logikę tak aby komfortowa to była ekonomiczna a ekonomiczna to komfortowa ... Z doświadczenia wiem że ten sterownik nie rozumie przejścia o północy na inną datę tj musi mieć zakończony cykl ON - OFF w jednym dniu , nie ustawisz np ON o 23:00 a OFF po północy ... , jak chcesz to ustawić to zamień logikę ... Zamieniona logika jest, bo przy niezamienionej, normalnie wykorzystać w pełni taniego prądu się na tym sterowniku nie da. Właśnie o tym pisałem. Byłby jeden sposób, ale trzeba by oszukać sterownik o 2 godziny. Wtedy przesuwa się cała nastawa i dopasować tanie strefy by się dało w całości. Działało by też podbicie temperatury na koniec cyklu grzania itd. Dodam, ze ciekawe jest, że Frisko nie jest w stanie zrobić takiego oprogramowania. A może się mylę i już trwają prace nad takowym... Edytowane 21 Października 2016 przez ppluto Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jasiek71 21.10.2016 20:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Października 2016 Jak chcesz ustawić cały zakres taniego prądu to wysokie słupki od 6 do 13 i od 15 do 22 , ustawienia temperatur odwrotnie dla wysokich słupków niższa a dla niskich wyższa ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ppluto 21.10.2016 21:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Października 2016 Tak mam ustawione. Nie o to chodzi. Chodzi o to czemu musi być odwrotnie, a nie NORMALNIE. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
JTKirk 22.10.2016 05:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Października 2016 ppluto - to aż taki problem?? mam tak samo w moich auratonach....producent dał ograniczenie, że w okienku nocnym nie da się ustawić wyższej temperatury niż w dziennym, musi być niższa....nie przewidział pewnie w ogóle sytuacji, że ktoś może go w ten sposób wykorzystać....ale po zmianie logiki wszystko działa, a że znaczek jest inny, to żaden problem.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jasiek71 22.10.2016 06:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Października 2016 Tak mam ustawione. Nie o to chodzi. Chodzi o to czemu musi być odwrotnie, a nie NORMALNIE. Normalnie to ustawiasz np od 3 do 6 i od 13 do 15 np 23* a od 6 do 13 i od 15 do 3 zostawiasz np 22* ... Masz wymuszenia w tanim prądzie a zawsze mieście się w przedziale 1* , inne kombinacje nic nie dają a jedynie wymuszają bardziej nerwową pracę pompy ciepła... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Janek795 22.10.2016 16:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Października 2016 (edytowane) Pompę już mam kolektora nie ;p I teraz już konkretne pytanie ile tego zakopać aby nie był za mały do pompy. Chciał bym zrobić poziomy spiralny. Warunki idealne - porządna wilgotna glina. Pompa Junkers TM90 - 9.1kW z zasobnikiem 185l / używka w dobrej cenie - nawet kilka mc gwarancji dali OZC poniżej - tylko było liczone dla gorszych okien (a mam praktycznie wszystkie = i GWC do reku. Więc wynik dziś był by znacznie lepszy Projektowa strata ciepła przez przenikanie ΦT 4244W Projektowa wentylacyjna strata ciepła ΦV: 1249W Całkowita projektowa strata ciepła Φ: 5492W Projektowe obciążenie cieplne budynku ΦHL: 5492W zapotrzebowanie na ciepło 8200 Do dyspozycji mam długość 35 (realnie 50 ale 15 na chciał bym na drzewka ) x szerokość 18m działki. Na tą stronę mam wyprowadzone 2 przewody fi40 pod studzienkę . Awaryjnie z przodu domu mam jeszcze 20x20 Proszę o radę ile i jakiej rury zakopać stricte pod te 9kw I czy np nie jest za mocna i nie zamontować jakiegoś malutkiego buforu? Do ogrzania 160-170m. Wszędzie podłogówka. Edytowane 22 Października 2016 przez Janek795 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ppluto 22.10.2016 17:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Października 2016 Ja na 16x35 zakopałem 3 spirale po 150m fi32, a pompę mam 11kW, warunki glebowe podobne jak Twoje. Deltę na DZ mam 4,6 st. Myślę, że spokojnie 3 pętle po 150m jak na pompę 9 kW będzie z nadmiarem.Drzewkom kolektory raczej nie przeszkadzają. I tak w zimie soki w drzewach prawie nie płyną, tak, że raczej wymarznięcie im nie grozi. Ja mam zamiar posadzić drzewa owocowe nad kolektorem. U mnie wolnego miejsca na działce nie zostało więc wyboru nie mam. Tak, czy tak, poczekaj na opinie innych. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Janek795 22.10.2016 17:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Października 2016 (edytowane) A jaka jest maksymalna długość takiej jednej pętli? Najbardziej by mi pasowało właśnie 3 dłuższe nitki co 4-5m ... Fi32 x 2mm czy x 3mm ?? a logikę chyba lepiej grubszą ? Edytowane 22 Października 2016 przez Janek795 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
JTKirk 22.10.2016 17:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Października 2016 Proszę o radę ile i jakiej rury zakopać stricte pod te 9kw I czy np nie jest za mocna i nie zamontować jakiegoś malutkiego buforu? Do ogrzania 160-170m. Wszędzie podłogówka. ja dla podobnego obciążenia cieplnego mam 4 pętle, w sumie około 550m fi40(kolektor liniowy). Większość w mokrej glinie, spore przewymiarowanie(ale to świadomie), najniższa temperatura DZ pod koniec okresu grzewczego to +2C (wyskalowanym termometrem) Pompę mam 7,6kw. bufor nie będzie ci potrzebny Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwojtek 22.10.2016 19:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Października 2016 Normalnie to ustawiasz np od 3 do 6 i od 13 do 15 np 23* a od 6 do 13 i od 15 do 3 zostawiasz np 22* ... Masz wymuszenia w tanim prądzie a zawsze mieście się w przedziale 1* , inne kombinacje nic nie dają a jedynie wymuszają bardziej nerwową pracę pompy ciepła... Jasiek, te krótkie przedziały czasowe wystarczą, aby dogrzać do 23*C? Czy może chodzi tu o inną "filozofię", której za bardzo nie kumam? Czyli np. temperatura "życiowa" w domu to 22*C a my tylko ładujemy trochę ponad tę temperaturę? Prosiłbym o zaprezentowanie mi jak wygląda przy takich ustawieniach rozkład temperatury wewnętrznej w funkcji czasu przez całą dobę np. przy +5*C i -10*C? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jasiek71 22.10.2016 21:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Października 2016 Jasiek, te krótkie przedziały czasowe wystarczą, aby dogrzać do 23*C? Czy może chodzi tu o inną "filozofię", której za bardzo nie kumam? Czyli np. temperatura "życiowa" w domu to 22*C a my tylko ładujemy trochę ponad tę temperaturę? Prosiłbym o zaprezentowanie mi jak wygląda przy takich ustawieniach rozkład temperatury wewnętrznej w funkcji czasu przez całą dobę np. przy +5*C i -10*C? Takie przykładowe nastawy zapewniają ci że będziesz miał w chałupie cały czas w przedziale 21,8* do 23,2* z maksymalnym wykorzystaniem taniego prądu ... W domu będzie bliżej 23* w okresie przejściowym i bliżej 22* podczas dużych spadków temperatury zewnętrznej... Ustaw sobie sterownik w ten sposób to sobie sam zaprezentujesz ten rozkład temperatur ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
karolek75 23.10.2016 07:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Października 2016 Prosiłbym o zaprezentowanie mi jak wygląda przy takich ustawieniach rozkład temperatury wewnętrznej w funkcji czasu przez całą dobę np. przy +5*C i -10*C? Nastawy obecnie podbite o ok 0.2 oC (dodatnie temperatury zew sa z tego sezonu, mroz z poprzedniego). Dodatkowo obecna lokalizacja termometru podlega wiekszym wahaniom - wyzej i przy sciane zew. wykuszu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Janek795 23.10.2016 07:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Października 2016 Czyli 3 nitki po 150m fi32 będą oki ? Czy zwiększyć je do 200m tylko czy przy ów 200 nie będą za duże opory czy coś?... Ew. kompromis kompromis i zrobić 3x180 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jasiek71 23.10.2016 07:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Października 2016 Czyli 3 nitki po 150m fi32 będą oki ? Czy zwiększyć je do 200m tylko czy przy ów 200 nie będą za duże opory czy coś?... Ew. kompromis kompromis i zrobić 3x180 A to nie wiedziałem że DZ robi się na zasadzie kompromisu... Ja dla przedziału 9-11 kW pompy robię 4x200mb pe 32 a jeżeli jest w piachu to 6x 150 pe 25 ... Powierzchnia areału to ok 3x dom po podłogach ... Przy takich wymiennikach nie mam pytań typu " dlaczego temperatura DZ mi spada o ... w ciągu godziny ..." Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwojtek 23.10.2016 08:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Października 2016 Takie przykładowe nastawy zapewniają ci że będziesz miał w chałupie cały czas w przedziale 21,8* do 23,2* z maksymalnym wykorzystaniem taniego prądu ... W domu będzie bliżej 23* w okresie przejściowym i bliżej 22* podczas dużych spadków temperatury zewnętrznej... Ustaw sobie sterownik w ten sposób to sobie sam zaprezentujesz ten rozkład temperatur ... Tylko czy taka nastawa w nocy (3 - 6) nie spowoduje, że pompa przy +5*C może nie chcieć się włączać w okienku południowym? Aha, i wielkie dzięki za wytłumaczenie pewnych kwestii. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Janek795 23.10.2016 08:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Października 2016 (edytowane) A to nie wiedziałem że DZ robi się na zasadzie kompromisu... Ja dla przedziału 9-11 kW pompy robię 4x200mb pe 32 a jeżeli jest w piachu to 6x 150 pe 25 ... Powierzchnia areału to ok 3x dom po podłogach ... Przy takich wymiennikach nie mam pytań typu " dlaczego temperatura DZ mi spada o ... w ciągu godziny ..." Czyli długości 200m to nie problem ? Nie chodzi mi o oszczędność 20m na peli tylko własnie o to czy 200m to nie za długi odcinek Zakopie więc 3 x 200... jeśli okaże się w przyszłości za mało będę miał jeszcze sporo miejsca na ew dodatkową nitkę i zostawię sobie dodatkowe przyłącze w studzience na ów zaś. Edytowane 23 Października 2016 przez Janek795 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwojtek 23.10.2016 08:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Października 2016 Czyli długości 200m to nie problem ? Nie chodzi mi o oszczędność 20m na peli tylko własnie o to czy 200m to nie za długi odcinek Zakopie więc 3 x 200... jeśli okaże się w przyszłości za mało będę miał jeszcze sporo miejsca na ew dodatkową nitkę i zostawię sobie dodatkowe przyłącze w studzience na ów zaś. Jak 3x200m to z PE40 dla zmniejszenia oporów i zużycia prądu przez obiegówkę i wszystkie 6 końcówek wprowadzić od razu do kotłowni (najlepiej!), albo zrobić dobiegi ze studzienki do kotłowni minimum PE50, ale lepiej następny większy rozmiar z szeregu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jasiek71 23.10.2016 08:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Października 2016 Tylko czy taka nastawa w nocy (3 - 6) nie spowoduje, że pompa przy +5*C może nie chcieć się włączać w okienku południowym? Aha, i wielkie dzięki za wytłumaczenie pewnych kwestii. Przy takich ustawieniach pompa zawsze załączy się w tanim prądzie jeżeli temperatura w domu spadnie poniżej 22,8* , w popołudniowym okienku trzeba pogodzić priorytet CWU ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jasiek71 23.10.2016 09:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Października 2016 Jak 3x200m to z PE40 dla zmniejszenia oporów i zużycia prądu przez obiegówkę i wszystkie 6 końcówek wprowadzić od razu do kotłowni (najlepiej!), albo zrobić dobiegi ze studzienki do kotłowni minimum PE50, ale lepiej następny większy rozmiar z szeregu. Nie widzę potrzeby pakowania się w takie przekroje rur bo one już nic nie zmieniają w zakresie delty czy uzyskiwanych temperatur a jedynie podnoszą koszty inwestycyjne ..., droższe rury, złączki , więcej płynu ... Według moich obserwacji wymiennik z pe 25 działa dokładnie tak samo jak ten z pe 40 a koszt materiałów jest znacznie niższy... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.