jasiek71 10.03.2017 07:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Marca 2017 Nie zupełnie. Pamiętaj, że pod koniec sierpnia przy ciepłym lecie temperatura na DZ potrafi osiągnąć nawet 20 C (a przy chłodzeniu pasywnym nawet więcej) więc przy delcie 5 K uzyskasz max 15 C na wyjściu z pompy. Ja też myślałem o pasywnym chłodzeniu, ale mój instalator przekonał mnie do aktywnego (nawet parę stówek tańsze w instalacji) i jestem mu bardzo za to wdzięczny. Pompa w czasie pracy na chłodzenie pobiera zazwyczaj 300-400 W (inwertorowa) ze sprawnością 900-1000% Jak to zobaczyłem to nie chciałem wierzyć, ale poczytałem trochę literatury fachowej oraz opisów do liczenia OZC dotyczących chłodzenia i okazało się, że właśnie taką sprawność chłodzenia aktywnego przyjmuje się dla gruntowych PC z aktywny,m chłodzeniem. Dzięki aktywnemu chłodzeniu mam możliwość regulacji jak bardzo pompa ma chłodzić. Ubiegłego lata gdy tak naprawdę testowałem to chłodzenie, to były momenty, że pompa musiała (z krzywej) podawać wodę lodową o temperaturze ok 12 C właśnie w sierpniu aby klimakonwektory (które mają większą moc chłodzenia niż rekuperacja) aby odpowiednio obniżyć temperaturę powietrza. Inna sprawa, że zazwyczaj temperatura wody lodowej podawanej na kk była rzędu 15-17 C więc nawet nie następowało przekroczenie punku rosy. W sumie to może 2 lub 3 razy został przekroczony punkt rosy i woda wykraplała się w KK ubiegłego lata. Zasilałeś kiedykolwiek klimakonwektory z dolnego źródła...? Rozumiem że Twoje DZ jest na 0,5m zakopane bo 20* by na to wskazywało... Raz piszesz że 15* na zasilaniu w lecie z DZ jest do doopy a za chwilę piszesz że 15-17* podawane z cud miód malina pompy inwerterowej jest już Ok ...???? A jaką sprawność ma układ chłodzenia z DZ gdzie do tej samej mocy chłodniczej którą uzyskuje twoje ustrojstwo potrzeba tylko energii do napędu pompki obiegowej glikolu ...??? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
lorak86 10.03.2017 07:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Marca 2017 (edytowane) Jeszcze jedna sprawa. Jaką czujkę temperatury wrzucić pod chudziaka?Chciałem umieścić dwie takie na przyszłość.Jedną pod garażem, drugą pod pomieszczeniem ogrzewanym.Tak dla potomnych. Może ją wykorzystam, a może nigdy.Czy nada się taka zwykła z lodówek sklepowych? Mam kilka sztuk wraz z programatorami.Tak aby w przyszłości dało się je spiąć z resztą instalacji w domu. A wracając do tematu.Czy na całej długości (od kotłowni do studni z rozdzielaczami) muszę rury ocieplić?Tzn otulina i rura kanalizacyjna? Nie chodzi o koszty bo to "groszowe" sprawy ale na wszystkich zdjęciach rozdzielaczy z forum na tych rurach jest sama otulina, która po zmoknięciu i tak nic nie daje. Edytowane 10 Marca 2017 przez lorak86 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jgrolik 10.03.2017 07:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Marca 2017 Zasilałeś kiedykolwiek klimakonwektory z dolnego źródła...? Nie ponieważ nie mam dodatkowego wymiennika płytowego w tym celu. Rozumiem że Twoje DZ jest na 0,5m zakopane bo 20* by na to wskazywało... Zanim uruchomiłem pompę to w 2015 roku na nieobciążonym DZ miałem 21 C (wilgotna glina/ił). DZ mam zakopane na 150-160 cm ze względu na strefę przemarzania 120 cm. Raz piszesz że 15* na zasilaniu w lecie z DZ jest do doopy a za chwilę piszesz że 15-17* podawane z cud miód malina pompy inwerterowej jest już Ok ...???? Proszę czytaj ze zrozumieniem. te 15 C to będzie nie na WYJŚCIU z pompy przy założeniu, że pompa trzyma deltę na poziomie 5 K. A jaką sprawność ma układ chłodzenia z DZ gdzie do tej samej mocy chłodniczej którą uzyskuje twoje ustrojstwo potrzeba tylko energii do napędu pompki obiegowej glikolu ...??? W moim przypadku było by to ok 2500-4000 % bo wiem ile pobierają same pompki DZ i GZ, ale nie schłodziłbym domu. Jak już pisałem w największe upały pompa schłodziła GZ do 12 C a był to sierpień. Na DZ w sierpniu jest u mnie znacznie wyższa temperatura. Jak duże DZ musiałbyś mieć, aby uzyskać 6-7 kW mocy chłodniczej i aby ciągłe dostarczanie tej mocy do DZ nie podniosło jego temperatury ? I jeszcze podawać to na reku ? Zwłaszcza, że przy małej różnicy temperatury powietrza i gruntu aby podnieść moc chłodnicą musiałbyś nieźle poganiać glikol w DZ a wtedy okaże się że tak na prawdę sprawność (bo nie komfort) takiego chłodzenia będzie maksymalnie 2x większa. Nie pamiętam już kto (a nie chce mi się teraz szukać) ma podpięte KK pod DZ i w lecie jego DZ ma temperaturę ponad 20 C. Poszukaj w temperaturach DZ (tak mi się wydaje). Poza tym jest tu jeden instalator (Karbon czy jakoś tak) z którym nie zgadzam z wieloma rzeczami, które pisze na swoim blogu, ale w przypadku pasywnego chłodzenia muszę przyznać mu rację ... ale dopiero po pierwszym sezonie chłodzenia, kiedy zaobserwowałem zachowanie się DZ. Jak będę miał czas to planuję zakopać szereg termometrów w gruncie na różnych głębokościach, to będę miał dane na bieżąco bezpośrednio z gruntu a nie z pompy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwojtek 10.03.2017 08:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Marca 2017 ..... A wracając do tematu. Czy na całej długości (od kotłowni do studni z rozdzielaczami) muszę rury ocieplić? Tzn otulina i rura kanalizacyjna? Nie chodzi o koszty bo to "groszowe" sprawy ale na wszystkich zdjęciach rozdzielaczy z forum na tych rurach jest sama otulina, która po zmoknięciu i tak nic nie daje. Pisałem Tobie o rurach kanalizacyjnych do przeprowadzenia rur z glikolem pod chudziakiem itp., aby w razie W łatwo można było je wyciągnąć bez kucia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
andrzejkm 13.03.2017 15:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Marca 2017 A propo temperatury gruntu to na jesieni zadolowalem nieopodal rur swojego DZ taki czujnik o długości 180cm z 18toma DSsami. DSy co 10cm w rurze PP. Raz na jakiś czas podchodzę z laptopem i zczytuje pomiar. Wyniki tutaj: http://goo.gl/M5MeH2 Dodam, że DZ jeszcze nie jest uruchomione ale temperatury widać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pyxis 13.03.2017 21:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Marca 2017 A propo temperatury gruntu to na jesieni zadolowalem nieopodal rur swojego DZ taki czujnik o długości 180cm z 18toma DSsami. DSy co 10cm w rurze PP. Raz na jakiś czas podchodzę z laptopem i zczytuje pomiar. Wyniki tutaj: http://goo.gl/M5MeH2 Dodam, że DZ jeszcze nie jest uruchomione ale temperatury widać. Super sprawa. Kontynuj te pomiary tez przy obciazonym cieplnie DZ. Jeszcze jak bys na wykresie zamienil osie, to by byl duuuzo bardziej czytelny. Czlowiek intuicyjnie "odbiera" glebokosc w kierunku pionowym. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ggdh 13.03.2017 23:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Marca 2017 Tak bardzo ostrożnie przymierzam się do chociażby rozważenia PC jako sposobu grzania nowopowstającej chałupki, bo mam 65m przyłącza gazowego do wykonania, co - o ile PGNiG się nie dorzuci - wciągnie 5ooo zł. Do tego kominy i cały kram do tego. Na dzień dobry 10ooo zł wydatków do uniknięcia. DOM:- powierzchnia podłóg około 170m2, w całości podłogówka,- według OZC, jak zrobię tak jak podałem do obliczeń, zapotrzebowanie będzie na poziomie 30kWh/m2/rok (~6900kWh), więc dom ma potencjał do bycia energooszczędnym (o ile na którymś etapie ktoś czegoś nie spindoli),- warunki gruntowe, z tego co zdążyłem przeczytać w Internetach, mam prawie wymarzone: piasek i do tego bardzo płytko woda. Na chwilę obecną, po niezbyt śnieżnej zimie i raczej suchym przedwiośniu, wodę mam na 120cm poniżej poziomu terenu. Świeżo kopane i mierzone. Dziura wypełniła się "w oczach",- do dyspozycji mam w granicach 300m2 działki,- własne koparki i operatorów, więc mogę sobie fifokować nad wykopami ile mi się będzie podobało. Jak zacząć planowanie instalacji? Jakiej mocy pompa by bez żyłowania obskoczyła mój dom? andrzejkm, mógłbyś coś więcej napisać o tych pomiarach? Jaki konkretnie sprzęt do tego byłby potrzebny? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
andrzejkm 14.03.2017 07:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Marca 2017 (edytowane) Do zrobienia tego czujnika temperatury użyłem poniższych części kupionych na słynnym portalu aukcyjnym: AVT1787 - 1szt. DS18B20 - 18 szt. program LOGTEMP Po szczegóły odsyłam do google. Wszystko polutowałem na trzech przewodach. Można też na dwóch przewodach i na własnym adapterze zrobionym z kilku części za grosze ale okazało się to bardziej kłopotliwe niż myślałem. Na moim konwerterze DSy działały na przewodach o długości maksymalnej do 2m. Teoretycznie powinno do 30m. Kupiłem więc ten co powyżej. Po polutowaniu całość umieściłem w długiej koszulce termokurczliwej, zgrzałem, zacisnąłem. Tak zrobionego węża umieściłem jeszcze dodatkowo w rurze PP zatykając ją od dołu (zgrzewanym korkiem). Po umieszczeniu w rurze PP wszystko zasypałem żwirkiem aby w rurze nie dochodziło do konwekcji powietrza i fałszowania temperatur na różnych głębokościach. Żwirek uprzednio wygrzałem na kozie aby był suchy. Rurę od góry zaglutowałem. Wystają z niej trzy przewody do których podłączyłem port RJ45 ze starego gniazdka aby w mrozy nie bawić się w jakieś przykręcanie kabelków do adaptera Całość przykrywam jakimś słoikiem aby nie zamakało Przychodzę, wklikuję wtyczkę od adaptera w port RJ45, uruchamiam program LOGTEMP, 20s i ot cały pomiar. Programy do DSów są różne, ja do sczytania używam LOGTEMPa, bo na szybko tworzy on plik o nazwie last.csv w swoim domowym katalogu i z niego później przerzucam dane do znanego Wam formularza na stronie. Wszystko jest proste jak drut, najwięcej schodzi tylko chyba z oskrobaniem kabelków i polutowaniem Ostateczny efekt na poniższym zdjęciu. Dodam jeszcze, że do umieszczenia rury w ziemi użyłem świdra ręcznego FI 8cm. Z tym też nie było łatwo, bo mam tak: 30cm czarnoziem, 50cm glina/ił, a później już tylko kurzawka z wodą. No i co wywierciłem otwór poniżej tych 70 -80 cm to mi kurzawka wszystko zewsząd zaklajstrowała, a wiec świder i od nowa i tak w kółko chyba ze 2h ale udało się. Jeśli ktoś ma zwykły grunt to 5 min i otwór gotowy. Edytowane 14 Marca 2017 przez andrzejkm Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Myjk 14.03.2017 08:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Marca 2017 Jak zacząć planowanie instalacji? Jakiej mocy pompa by bez żyłowania obskoczyła mój dom? Na to pytanie powinno odpowiedzieć OZC w pozycji obciążenie cieplne budynku. Jeśli wyszło 7MWh/rok to bardzo dobry wynik -- moje 180m2 zamknęło się w 10MWh/rok i 6,5kW mocy szczytowej. Przy Twoim zużyciu wyjdzie maks 5kW. Wtedy przestałbym się w ogóle zastanawiać nad gruntówką, a zaczął od PW -- a jeszcze wcześniej rozważył grzanie w 2T COP1. Wg moich wyliczeń dla inwestycji COP1 = 3 tys. zł oraz PC COP4 = 22 tys. zł i przy stosunku pracy 1/2T 30/70% (dla 4 os. tj. 4MWh/rok na CWU) zwrot wyniesie 11 lat. Jeśli się obniży COP do 3 to wyjdzie 14 lat zwrotu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Janek795 14.03.2017 17:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Marca 2017 (edytowane) Powiedzcie mi jeszcze co do rozdzielaczy i pompek. Mam dwa takie oto rozdzielacze na parterze i piętrze po 7 sekcji (do każdego z kotłowni idzie osobno nitka) - jak widać z pompkami etc.. Czy w ogóle przy PC te dodatkowe obiegówki są potrzebne (uruchamianie ich) ? - W pompie mam ew. wyjście na dodatkowe obiegówki aby sama sobie je zasilała w czasie pracy CO. I drugie pytanko.. czy te pompki w rozdzielaczach (nawet jak by nie były potrzebne w czasie pracy CO) wystarczyły by do chłodzenia pasywnego (czyli nie musiał bym montować obiegówki dla wymiennika w kotłowni) ? - Pompki to Grundfos APM3 Auto L pzdr. Edytowane 14 Marca 2017 przez Janek795 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wihajster 14.03.2017 21:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Marca 2017 Wywal ten cały zespół pompowy z mieszaczem i bajpasem, wprowadza niepotrzebne opory. To się nie nadaje do pompy ciepłaNajlepszy będzie układ RURA>>BELKA ROZDZIELACZA. Prosty jak budowa cepa. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
darianus 14.03.2017 21:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Marca 2017 To się nie nadaje do pompy ciepła Tzn. nie będzie działać z pompą? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wihajster 14.03.2017 22:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Marca 2017 Będzie działać w takim sensie, że będzie ciepło w domu. Ale pompa ciepła nie będzie działać ekonomicznie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
darianus 15.03.2017 07:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Marca 2017 Gdzieś wyczytałem, że przy pompie ciepła są wymagane kilkakrotnie większe przepływy niż przy standardowych instalacjach. Czy to prawda? Wówczas faktycznie trzeba zadbać o to, żeby opory były jak najmniejsze. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Janek795 15.03.2017 07:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Marca 2017 (edytowane) Tak na chłopski rozum... jeśli są dodatkowe obiegówki to czy przepływy nie są lepsze ?? Zapewne chodzi o to, że w pompie jest porządna pompa a te małe tylko blokują przepływ mimo swojego działania? Tak więc, też mi się wydawało aby to wywalić stąd mój question... natomiast jak pytałem wcześniej - czy te pompki nadadzą się do tego aby coś tam krążyło latem ?? (wsadzone w kotłowni na nitkę parteru i poddasza (oczywiście osobne obejścia do wymiennika aby zimą nic nie blokowało) ? Czy za słabe .... Edytowane 15 Marca 2017 przez Janek795 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Liwko 15.03.2017 08:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Marca 2017 Wywal ten cały zespół pompowy z mieszaczem i bajpasem, wprowadza niepotrzebne opory. To się nie nadaje do pompy ciepła Najlepszy będzie układ RURA>>BELKA ROZDZIELACZA. Prosty jak budowa cepa. Dzięki takim jak ty mam takie rozdzielacze. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
marcinur 15.03.2017 14:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Marca 2017 Dzięki takim jak ty mam takie rozdzielacze. A do tego nie przydałby się rotametry? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Janek795 15.03.2017 17:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Marca 2017 A do tego nie przydałby się rotametry? Pewnie ma równej długości pętle.. tweedy i rotametry można odpuścić Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
krakus84 15.03.2017 17:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Marca 2017 Witam wszystkich.Po przeczytaniu calego watku podjalem decyzje o montazu pompy ciepla.Po zasiegnieciu dodatkowych informacji u kolegow z forum dobralem moc pompy, dlugosc kolektora poziomego, srednicy rur itd.W skrocie opisze swoj budynek.Dom z poddaszem uzytkowym.Powierzchnia ogrzewana 170m2.Sciany zewnetrzne porotherm 25+20cm styropianu grafitowego.Ocieplenie dachu 2x15cm lub 15+20. W ale to juz po wykonaniu wylewek.Okna 3szybowe veka alpha.Jeden balkon .Wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepla.Pompa ciepla ok 10.6kWKolektor spiralny 3x200m pe40.Zasobnik cwu 300LPowierzchnia na kolektor spiralny to ok 450m2Projektowe obciazenie cieplne 5893WOcieplenie podlogi na gruncie 18cm.Planowana wylewka anhydrytowa 5-6cm.I teraz mam pytanie do uzytkownikow pomp ciepla grzejacych w drugiej taryfie.Czy warto zmienic ta wylewke na cementowa? Wiaze sie to z tym ze bede musial sciagnac juz czesc drugiej warstwy styropianu i polozyc 5cm zamiast 8(wtedy ocieplenie podlogi na gruncie wyniesie 15cm)Czy chcac grzac tylko w tanszej taryfie wylewka anhydrytowa jest az tak kiepska ze koszt ogrzewania wzrosnie o 50%? Czy beda to drobne straty typu 5-10% kosztow ogrzewania w skali roku? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Janek795 15.03.2017 17:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Marca 2017 Dlaczego uważasz anhydryt, że jest kiepski ?? Zapewne chodzi ci o akumulację ciepła... ? Możesz sobie też postawić jakiś bufor i ładować go przez noc Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.