Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Instalacja pompy ciepła "tymi ręcami" robiona


rwxw

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 4,2k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Tego nie wiem...

To się liczy.

Masz babiniec w domu? Wtedy wyjdzie więcej...

Ciepłolubne i spod prysznica trudno wygonić.

 

W rozsądnie ocieplonym domu, średnio, wychodzi mocy grzewczej około 33W/m2 podłogi.

CWU nie grzejesz non-stop.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli to powierzchnia DZ ma być 2x większa a nie jak nam się wydawało długość samych rur ??

Czyli jak dobrze rozumuje to mam powiedzmy te 450mb rury rozłożyć na powierzchni 360m2 ?

To zależy jeszcze od samego gruntu. Ja na podobne straty i zużycie (powierzchnię zresztą też, tylko piętrowego domu) zajmuję ~500m2 gruntu pod wymiennik (spiralny) co da około 10kW mocy chłodniczej (glina, wody dosyć nisko).

 

PC chyba nie jest przewymiarowana te 7kW ?? To też z ogrzewaniem ciepłej wody... No chyba, że tego nie bierze się pod uwagę...

Te 7kW to, pamiętaj, musi być przy A0W35. Gruntówki zazwyczaj grzałek nie mają, cena nie jest szaleńczo różna (ostatnio z 500zł) pomiędzy 7 a 9, także tego...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6250W przy 180mkw to mało jakoś. Chyba ze będzie do tego dobra rekuperacja.

 

A dlaczego mało, czasy gdy straty obliczano proporcjonalnie do powierzchni ogrzewanego budynku bezpowrotnie mineły. Zacznij mysles nowymi kategoriami. Własciwe ocieplenie, prawidłowy dobór okien, rekuperacja (nie tylko dobra cokolwiek to znaczy) to są czynniki determinujące wielkosc projektowego obciązenia cieplnego bo o tym mowa. Oczywiscie nie mozna zaponiec o lokalizacji bo ten sam dom w Suwałkach i Słubicach bedzie nmiał zupełnie inne parametry cieplne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

0001.jpg

 

Plan był taki - 3 rury PE 40 ze ścianką 2,4mm, długości 150 m rozłożone w trzech rowach o szerokości 2m, długości około 30m, przerwa między rowami 4 m.

 

Pompa 7 kW powinna byc ok, 2 osoby, wanna rzadko używana, może jeszcze się zastanowimy nad tym;)

 

Powierzchnia DZ po rzucie wyjdzie jakieś 420m2, jeżeli powierzchnię liczy się całego gruntu nad rurami i pomiędzy nimi?

Edytowane przez _arek_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[ATTACH=CONFIG]418908[/ATTACH]

 

Plan był taki - 3 rury PE 40 ze ścianką 2,4mm, długości 150 m rozłożone w trzech rowach o szerokości 2m, długości około 30m, przerwa między rowami 4 m. 7 kW powinno byc ok, 2 osoby, wanna rzadko używana, może jeszcze się zastanowimy nad tym;) powierzchnia DZ po rzucie wyjdzie jakieś 420m2, jeżeli powierzchnię liczy się całego gruntu nad rurami i pomiędzy nimi?

 

Spokojnie, w takim gruncie jak masz wystarczy, z nawiązką takie DZ do Twojego domu wystarczy . Pamiętaj ze DZ to ma odebrać tylko moc chłodniczą PC , przy mocy cieplnej PC 7 Kw to moc chłodnicza to o 5 KW , jeśli weźmiesz pod uwagę montaż PC inwerter , która przez większą część sezonu będzie pracować z mniejszą mocą , to takie DZ w tej Twojej rei , będzie mocno przewymiarowane.

Inna sprawa że PC 7 kw to moc podawana w B0/W35 , u Ciebie spokojnie parametr ,,B" średni zimowy uzyskasz +5*C a parametr,, W " raczej +30* C , więc i moc PC będzie powyżej 8 kw

Edytowane przez Garażowiec
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam 170m2 domu, z czego 140m2 pow uzytkowej. Dom w zabudowie szeregowej wiec brak strat ciepla po wsch i zach stronie),

Powierzchnia okien - polnoc - 22m2

Powierzchnia okain - poludnie - 11m2

Ocieplenie elewacji styropianem - 20cm

Wata na poddaszu - 30cm

Dom na plycie fundamentowej 20 cm pod plyta styroduru + 10cm w posadzce.

Rekuperacja.

Palnowane roczne zapotrzebowanie na energie z kotla gazowego to 4918,7 kWh

Mam maly obszar - jakies 200m2 ktore moge wykorzystac pod DZ. Ale mam pomysl zeby regenerowac ZD woda ze studni glebinowej ( 28m p p.t.) w trakcie zimy, tj ulozyc rozsaczenie rury ze studni nad rura pe32 DZ.

Grunt to glina , poziom wody gruntowej w zeszlym roku byl na 90cm (mokre lato) w tym roku 2m ( suche lato)

z 200m2 wyciagne pewnie max7kw (35 x200) ale chcialbym nawadniac dodatkowo ZD i dostarczac energie cieplna z DZ, Co o tym sadzicie?

Edytowane przez Ciekawy_Zycia
brak danych
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam 170m2 domu, z czego 140m2 pow uzytkowej. Dom w zabudowie szeregowej wiec brak strat ciepla po wsch i zach stronie),

Powierzchnia okien - polnoc - 22m2

Powierzchnia okain - poludnie - 11m2

Ocieplenie elewacji styropianem - 20cm

Wata na poddaszu - 30cm

Dom na plycie fundamentowej 20 cm pod plyta styroduru + 10cm w posadzce.

Rekuperacja.

Palnowane roczne zapotrzebowanie na energie z kotla gazowego to 4918,7 kWh

Mam maly obszar - jakies 200m2 ktore moge wykorzystac pod DZ. Ale mam pomysl zeby regenerowac ZD woda ze studni glebinowej ( 28m p p.t.) w trakcie zimy, tj ulozyc rozsaczenie rury ze studni nad rura pe32 DZ.

Grunt to glina , poziom wody gruntowej w zeszlym roku byl na 90cm (mokre lato) w tym roku 2m ( suche lato)

z 200m2 wyciagne pewnie max7kw (35 x200) ale chcialbym nawadniac dodatkowo ZD i dostarczac energie cieplna z DZ, Co o tym sadzicie?

 

Hallo,

Czy fofrm jeszcze żyje? Co sądzicie o takiej regenreacji żrodla dolnego,

 

Moje założenia są nastepujace:

1. Woda glebinowa ma 10stC ( na 27m glebokosci) -

2. Moja pompa to ssaca omnigena 1100W - o przepustowosci 90l / m

3. Woda odda energie do gruntu ktory ma 2stC - wiec mamy 8st C zysku,

4. Czas pracy pompy na wylanie 1m3 do DZ to 11min czyli w koszcie 1kW (60gr) moge wylac 5m3 !!!

5, Energia wody to 1,16 W a litr na 1stopien C.

6. Dla 5m3 - mamy wiec teoretyczna energie 46kW .

7. zakladajac 50% sprawnosc calego ukladu wymiany ciepla z wody glebinowej, do wody gruntowej to mamy i tak 23kW - duzo powyzej tego czego potrzeba do zregenerowania zrodla.

8. 1m3 wody glebinowej to 9,2kW energii dla 50% sprawnosci ukladu 4,6kW energi w glikolu ( zapamietajmy ta wartosc) przy koszcie ~10gr.

 

 

Pytanie tylko ile tej wody jestem w stanie wylac, a gleba wchlonnac, ukladem mozna sterowac w zaleznosci od temp DZ, i np jesli spada o kilka (1-2 stopnie) to zaczynac wylewanie rozsaczania wody glebinowej. Zakladam ze po kilku dniach pracy takiego rozsaczania ( np 1m3 na dzien) , gleba przestanie przyjmowac wilgoc, ale wtedy wymiana ciepla z dolnymi pokladami ciepla bedzie idealna i te 200m2 gruntu pod DZ bedzie wystarcajace.

 

Podchodzac do zagadnienia z innej strony, postawilem sobie pytanie ile m3 musze wylac wody zeby utrzymac temp gruntu powyzej 3-4 stopni.

 

Zalozenia:

1.PC wyciaga 7kW energii

2. PC pracuje 10h w mrozny dzien to daje nam 70kWh

3. Wylewanie wody glebinowej zalacza sie co 1h i oddaje X m3 ,

4. Przy sprawnosci 50% (4,6kW na 1m3 wody) potrzebujemy w ciagu doby 15m3

5. TO daje nam 0,63m3 na kazda godzine wody , co na 200m2 gruntu, daje nam 3mm wody na kazdy m2 do wchloniecia

6. Oberwanie chmury to opady atmosferczyne okolo 50mm na m2

 

Wniosek:

3mm na godzine, lub 75mm na dobe wydaje sie iloscia ktora gleba powinna wchlonnać bez problemowo.

 

Układ powinien sie sam wyregulowac i ograniczyc liczbe wody glebinowej po kilku dniach pracy. Jesli jest za niska temp w DZ to znaczy ze :

1.albo DZ jest za suche i nie moze sie samo zregenerowac za malo W z m2, to powoduje zalaczenie wewnetrznego podlewania woda gruntowa co powoduje podniesienie samoregenracji (wiecej W z m2) - tego nie bralem pod uwage w swoich obliczeniach a moze to byc bardzo znaczacy efekt. Przy poprawie parametru o 10W na m2 , mamy 10*200 = 2kW wiecej, a to moze skutkowac obniezeniem liczby wody wylewanej do DZ.

 

2.albo DZ jest za krotkie ( za malo gruntu) , to powoduje zalaczenie wewnetrznego podlewania woda gruntowa to powoduje ze mamy dostarczona energie bezposrednio w grunt i mozna ta energie wyciagnac.

 

Co o tym sadzicie? To jest az takie proste, czy ja moze popelnilem jakis blad w zalozeniach albo przy obliczeniach???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, przeczytałem ten wątek do 139 str. i muszę podjąć decyzję odnośnie rur pe 32. i typu DZ poziomego.

Około środy-czwartku będę robił wykop pod płytę pod piwnicą ( 20x9x3,1m/h) i szkoda by było tego nie wykorzystać, jest to jedyne miejsce na wykopy.

Pierwotnie chciałem dać rury pe 25 do ggwc, ale stwierdziłem że dam pe 32mm do pompy ciepła.

Zakładam też że na powrocie do DZ nie dawać miej jak 1* (jeżeli by nie wydoliło będę maiał przewymiarowany ggwc),

natomiast brakującą ilość mocy chcę w późniejszym etapie uzupełnić odwiertem (tu pytanie 1, czy można dawać różne średnice rur np. poziomy fi 32, pionowy fi 40 ?)

 

Co do gruntu to piasek średni i gruby na 3m wilgotny, woda w tym roku podczas suchego lata to -3,5m. ppt,

natomiast w styczniu podczas badani geotechnicznych (4 odwierty po 5m.) 3,3m. ppt.

Dodam jeszcze że w projekcie mam pc pw 7kw & gaz około 40m od działki, no i tu muszę się zdecydować albo pompa albo gaz).

 

Dom:

piętrowy 230 m2 użytkowej+garaż 45m2 i pom.gosp.40m2 w piwnicy. Podłogówka na 230m2, ściany silikat 24+20styro 0.31, dach płaski 30 styro., WM z reku

ZAPOTRZEBOWANIE NA ENERGIĘ KOŃCOWĄ (EK)

BUDYNEK OCENIANY 31,7 kWh/(m2rok)

7.3 Zapotrzebowanie na energię do ogrzewania i przygotowania ciepłej wody.

Sumaryczne zapotrzebowanie na energię netto do ogrzewania i przygotowania ciepłej wody użytkowej w sezonie standardowym wynosi:

QH=2966 kWh/rok +6954 kWh/rok =9920 kWh/rok

 

Przyjmuję że pompa będzie 10kw. (pytanie2, za mała czy za duża ?)

Rury zamierzam ułożyć 2x150mb. pe 32/2 ( pytanie3 czy nie za cienka ścianka 2mm?)

Sposób ułożenia myślę że liniowy byłby najbardziej optymalny,

odstępy między rurami przyjąłem 0,75m.(nie wiem czy dobrze liczę ale zostało by mi okoł 15mb.z każdej pętli do odcięcia)

Rury bym wpuścił przez ścianę do pom.gosp. w piwnicy i tam będzie rozdzielacz.

Druga opcja ułożenia to 2x150 układ mieszany meander&spirala,( tu można by wyregulować bez odpadu )

Trzeci sposób to 3x150 spiralnie, średnica pętli 1m w odstępach 4m od osi, ( myślę że tu to już byłby przerost formy nad treścią)

Pytanie4, która opcja rozłożenia rur ?wymiennik meand. fi 32  2x150.jpg

 

Powierzchnia jaką zajmuje DZ to 200m2, biorąc pod uwagę zasięg oddziaływania po 0,5m od zewnętrznych nitek.

Przyjmując średnią dla wilgotnego piasku 20W/m2 wychodzi 4000 W mocy chłodniczej czyli brakuje jeszcze jakieś 3800 W.

Brakującą moc mógłbym uzuskać z odwiertu.Przyjmując bezpieczne 55W/mb dla wodonośnego żwiru,piasku potrzebował bym 70mb.

 

proszę o ocenę i odpowiedzi na 4 pytania

 

pozdrawiam.

 

EDIT.

oczywiście obiecuję wrzucać tu zdjęcia z postępu prac

Edytowane przez dansing
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej. Co znaczy, że będziesz robił wykopy i szkoda nie wykorzystać okazji? Chcesz może umieścić fragment DZ po budynkiem? Odnośnie PE32/2mm to myślę że ok. U siebie dałem dokładnie taką samą. Cieńsza ścianka to mniejszy opór przenikania ciepła ale trzeba bardziej uważać podczas rozkładania. Łatwiej jest ją niechcący zagiąć. Co do ilości DZ do tej mocy trochę mało 2x 150m. U siebie do 8kW cieplnej mam 3x200m liniowo w odstępie 0,5 metra (na szerokość łyżki kladłem) i najniższa temp DZ o ile dobrze pamiętam to było +1/-1,75 przy bardzo mokrym i podmokłym gruncie jaki się u mnie znajduje. Nie wiem ile biorą studniarze ale chyba mniej niż wiertacze pod PC i może lepiej zrobić kilka otworów pionowych do 30m?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak już pisałem wcześniej główne założenie to GGWC, na początku miało być 150mb PE fi 25 w dwóch pętlach,

teraz chcę dorzucić drugie 150mb i zwiększyć średnicę do 32mm,

i to jest właśnie ta okazja gdzie koszt DZ do GGWC to rury i glikol na ponad 3m. ppt.

Wiem wiem za dużo, ale z drugiej strony będę mógł mieć dwie niezależne pętle pracujące na zmianę.

 

A kwestia PC to takie na razie luźne przemyślenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem ile biorą studniarze ale chyba mniej niż wiertacze pod PC i może lepiej zrobić kilka otworów pionowych do 30m?

 

Dzięki za podsunięcie pomysłu ze studniarzami zapytam.

Jak już jesteśmy przy studniach to może by zaryzykować z woda-woda, akurat miał bym jedną zrzutową z pe fi 40 na 12m.,aktualnie służy do podlewania ogrodu, Trzeba by było dowiercić drugą awaryjną i trzecią zasilającą?

Edytowane przez dansing
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dwie studnię sobie daruj. Znam dużo opini ludzi montujacych w przeszłości takie DZ lub którzy zastali u kogoś takie rozwiązanie a następnie przerabiali DZ na poziome lub odwierty. Sam kiedyś napaliłem się na takie rozwiązanie no bo w sumie wykonanie stosunkowo niedrogie, temperatura całoroczna stabilna, a przede wszystkim wysoka. Tu sie jednak zalety koncza. Pierwsza sprawa to różnoraki skład wody której parametry mogą zmienić się po tygodniu, miesiącu albo roku. Woda z ziemi tylko w szklance wyglada na krystaliczną w rzeczywistości jest w niej w zależności od miejsca czerpania wapń mangan żelazo itd. Wszystko to przeplywajac wraz z nią odkłada się przede wszystkim w wymienniku płytowym, który traci swoje fabryczne parametry gdy tylko osad będzie miał dziesiąte części milimetra. Opor hydrauliczny wymiennika wzrasta, przeplyw spada, efektywność maleje. Kolejna sprawa wymiennik przy układzie woda-woda trzeba dobrze zabezpieczyć przed przymrożeniem. Wystarczy, że pompa tłoczaca wyłączy się na kilka chwil a wówczas wymiennik rozsadzi lód od środka, teoretycznie są na to zabezpieczenia ale i tak zostaje spore ryzyko. Po przymrozeniu i rozszczelnieniu wymiennika woda moze trafic do czynnika sprężarki filtra.. ech jeden z gorszych scenariuszy. Kolejna sprawa znam przypadek gdzie gość doszedł do trzech studni zrzutowych, bo mu się wszystkie pokolei zamulały żelazem. Podsumowując dolne źródło pracując w układzie zamkniętym zawsze będzie czyste i odcięte od czynników zewnętrznych, a glikol uchroni Cię przez zamrożeniem o którym wcześniej pisałem. Nawet w ten weekend rozmawiałem ze szwagrem którego szef ma PC z DZ woda-woda juz ładnych parę lat no i średnio 2x w sezonie grzewczym woła kogoś ze swoich pracowników i płuczą mu wymiennik jakimś kwasem czy innym odkamieniaczem.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dwie studnię sobie daruj. Znam dużo opini ludzi montujacych w przeszłości takie DZ lub którzy zastali u kogoś takie rozwiązanie a następnie przerabiali DZ na poziome lub odwierty. Sam kiedyś napaliłem się na takie rozwiązanie no bo w sumie wykonanie stosunkowo niedrogie, temperatura całoroczna stabilna, a przede wszystkim wysoka. Tu sie jednak zalety koncza. Pierwsza sprawa to różnoraki skład wody której parametry mogą zmienić się po tygodniu, miesiącu albo roku. Woda z ziemi tylko w szklance wyglada na krystaliczną w rzeczywistości jest w niej w zależności od miejsca czerpania wapń mangan żelazo itd. Wszystko to przeplywajac wraz z nią odkłada się przede wszystkim w wymienniku płytowym, który traci swoje fabryczne parametry gdy tylko osad będzie miał dziesiąte części milimetra. Opor hydrauliczny wymiennika wzrasta, przeplyw spada, efektywność maleje. Kolejna sprawa wymiennik przy układzie woda-woda trzeba dobrze zabezpieczyć przed przymrożeniem. Wystarczy, że pompa tłoczaca wyłączy się na kilka chwil a wówczas wymiennik rozsadzi lód od środka, teoretycznie są na to zabezpieczenia ale i tak zostaje spore ryzyko. Po przymrozeniu i rozszczelnieniu wymiennika woda moze trafic do czynnika sprężarki filtra.. ech jeden z gorszych scenariuszy. Kolejna sprawa znam przypadek gdzie gość doszedł do trzech studni zrzutowych, bo mu się wszystkie pokolei zamulały żelazem. Podsumowując dolne źródło pracując w układzie zamkniętym zawsze będzie czyste i odcięte od czynników zewnętrznych, a glikol uchroni Cię przez zamrożeniem o którym wcześniej pisałem. Nawet w ten weekend rozmawiałem ze szwagrem którego szef ma PC z DZ woda-woda juz ładnych parę lat no i średnio 2x w sezonie grzewczym woła kogoś ze swoich pracowników i płuczą mu wymiennik jakimś kwasem czy innym odkamieniaczem.

 

tak sie zastanawiam czy nie lepiej polaczyc 2 rozwiazania i wyeliminowac słabe strony kazdego rozwiazania:

1. DZ poziome zajmuje duzo miejsca, nie kazdy moze sobie pozwolic na to zeby miec miejsce na jego zainstalowanie, dodatkowo, temp z DZ jest zalezne od temp na zewnatrz, przy duzych mrozach , moze nie byc tak efektywne jak DZ pionowe

2. DZ pionowe jest drogie

3. system wymiany woda<->woda ma problemy o ktorych piszesz, wiec nie bede sie powtarzal.

 

Moja propozycja to ulozenie 150 mb rury pe32 w odstepach 0,5m na glebokosci 1.2-2m pod pt, w obsypce z piasku. Bezposrednio nad rura pe - rura drenarska 100. Rure drenarska jest zasilana :

1. Pernamentnie z opaski odwadniajacej wokol budynku

2. Ze studni glebinowej ,sterowanej w zaleznosci od spadku temp w DZ ponizej zadanej temp.

W tym rozwiazaniu - koszt jest stounkowo niski (szczegolnie jak studnia glebinowa juz istneije), koszt rury drenarskiej tez nie jest duzy, za kilkaset zloty uzyskujemy:

1. skrocenie DZ do jednej petli PE32

2. ograniczenie glikolu do minumum ( tylko jedna petla 150m)

3. nalzey pamietac ze DZ pobiera energie glownie z wody ktora znajduje sie w ziemi, a tutaj tej wody ma byc duzo, nawet badzo duzo, cala rura pe32 ma wrecz byc zanuzona w wodzie.,zalozenie jest takie ze temp DZ ma nie spadac o wiecej jak 2-3 stopnie w najbardziej zimne dni

4. Odpada problem wody zazelazionej,a wymiana ciepla jest bezposrednio do gruntu w okolice rury DZ,

 

Mam juz zakopana pe32 , miala posluzyc jako ggwc do rekuperacji, ale mam niepohamowana chęć sprawdzenia czy sprawdzi sie jako DZ do PC, niestety pomysł z rura drenarska przyszedł mi niedawno wiec jestem w trakcie zakopywania rury drenarskiej. Bedę ją zakopywał sukcesywnie, tzn zaczne od okolo 50mb i test jak to wplywa na temp glikolu, jesli za malo, bede dodawal 20m i znowu testował az do osiagniecia zadowalajacego efektu. Jesli pomysl sie nie powiedzie to bede dodawal odwierty pionowe :(

 

Mam już studnie glebinowa (koszt 1500zl za 27m) ktora planowalem niezaleznie od PC.

 

Mysle ze skrocenie DZ (mniej kopania, mniej glikolu) powinno pokryc koszt rury drenarskiej i studni glebinowej w 50% do 100%),

W 2020 bede sie wprowadzal do nowego domu, wiec bedzie to czas weryfikacji mojego pomyslu i chętnie sie podziele doświadczeniem.

Możę jak ktos planuje robic DZ to niejako przy okazji wkopie tez sobie rure drenarska, mysle ze warto i w przyszlosci bedzie mozna ja zasilic woda ze studni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...