Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Instalacja pompy ciepła "tymi ręcami" robiona


rwxw

Recommended Posts

Drugim powodem było to, że po załączeniu grzania się w domu od razu szło by ciepło, a tak sama pompa trochę musi pracować żeby dobić ciepło.

 

Jak puścisz od razu cieplejszą wodę to PC ci się wyłączy. Posadzka nie odbierze tak szybko ciepła i wróci ono do pompy, a ta uzna że już czas na odpoczynek ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 4,2k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

chciałem dać ten bufor jest taki, że awaryjnie chciałem dać piec tzw "śmieciuch" w razie awarii pompy.

Śmieciuch i tak nie jest bezobsługowy, więc może przemyśl coś takiego:

- podłącz pc bezpośrednio do rozdzielacza

- postaw w kotłowni bufor ze śmieciuchem

- przełączaj ręcznie za pomocą zaworu 3-drożnego lub 2 zwykłych śmieciuch z buforem <->pompa.

jak się okaże, że podłączona bezpośrednio pompa nie spełnia twoich oczekiwań, to podłączysz ją do bufora, żaden to problem czy koszt taka zmiana w instalacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Konto usunięte na żądanie

Dziękuję za wasze rady i przyznaję wybiłem sobie z głowy ten bufor.

Mam jeszcze 2 pytania odnośnie pracy pompy i podłogówki/ grzejników.

 

1 W/g tego co mi powiedział "gość, który ją robi" metr rurki od podłogówki odbiera ok 15W energii. więc mając 10kW wychodzi, że długość rurek powinna wynosić ok 660m- według moich wyliczeń przy pow. mojego domu tej podłogówki wyjdzie znacznie więcej jak te 660m (szwagier który ma podobny dom w podłogę utopił ok 1km rurek). Czy nadmiar długości rurek będzie źle wpływał na pracę samej pompy? Facet doradził też aby poszczególne sekcje były podobnej długości gdyż jeśli w 1 pomieszczeniu np. salon będą 2 sekcje o różnych dł. może nierównomiernie grzać- prawda to czy fałsz?

 

2. Na całym parterze będzie podłogówka, na piętrze w obu sypialniach zamierzam dać grzejniki- doradźcie czy to głupi pomysł czy lepiej w sypialniach też dać podłogowe żeby nie różnicować systemu grzania.

 

i pytanie 2A- czy przy PC o ile w salonie będzie terakota drewnopodobna to w pokojach chciałbym dać jakąś deskę/ panel etc. nie będzie to znacznie ograniczało przedostawania się ciepła?

 

Dzięki za odpowiedzi :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dając część grzejników (nieważne gdzie, w kuchni łazience czy sypialni) mocno komplikujesz układ i na pewno podniesiesz koszty eksploatacji. Nie wspominając o kosztach inwestycji i mniejszym udziale tańszego prądu.

Pętle podłogówki wszędzie podobnej długości, nie tylko w danym pomieszczeniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za wasze rady i przyznaję wybiłem sobie z głowy ten bufor.

Mam jeszcze 2 pytania odnośnie pracy pompy i podłogówki/ grzejników.

 

Jesli swiadoma decyzja co do bufora, to OK :-)

 

1) U mnie na 230m2 podlogi jest ponad 1400mb rurek. Jesli bedzie w rozsadnych granicach, to nie zaszkodzi dac wiecej. Ciut mocniejsza obiegowka DZ, ale za to COPem wroci sie z nawiazka wlozona moc. Petle niech robi tej samej dlugosci. To bardzo pomaga zrownowazyc hydraulicznie instalacje. Nie musisz przykrecac i kryzowac krotszych petli i niepotrzebnie tlumic przeplywu rownajac do tej najdluzszej.

 

2) Lepiej podlogowke. Nie daj sie wrobic w grzejniki, bo bedziesz zalowal.

 

2A) Ja mam w wiekszosci domu panele i nic zlego sie nie dzieje. Tam gdzie plytki, to daj plytki, a gdzie chcesz panele to smialo panele. Nie patrz na to pod katem PCi. Z dywanami raczej oszczedznie, zeby nie przegiac :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nadmiar długości rurek będzie źle wpływał na pracę samej pompy? Facet doradził też aby poszczególne sekcje były podobnej długości gdyż jeśli w 1 pomieszczeniu np. salon będą 2 sekcje o różnych dł. może nierównomiernie grzać- prawda to czy fałsz?

Instalator dobrze radzi, ale powód jest trochę inny - za długie sekcje to za duże opory przepływu, efekt - duża obiegówka albo słabo grzejąca pętla. Więcej rurek nie zaszkodzi, ważne żeby sekcje były nie dłuższe niż 100m, niektóre mogą być krótsze - te jeśli będzie trzeba, to zostaną przydławione na rozdzielaczu. Rozstaw rurek daj 10-max 15cm.

Zrób wszędzie podłogówkę. Na podłodze może być terakota, deska, wykładzina, panel, cokolwiek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chcialem przywitac zacne grono obecne na tym watku, a w szczegolnosci jego zalozyciela RWXW.

Jestem zdecydowany na instalacje wlasnymi silami, dzieki wlasnie temu watkowi i Wam.

 

Dom nad morzem - zimy zdecydowanie mniej sniezne i lagodniejsze, solbet 36 + 15cm EPS, posadzka 20cm EPS, dach 30cm welna lambda 0.004, calosc parter i poddasze podlogowka 250m2 co 10cm, kubatura 900m3, okna 3 szyby fasadowe , 3 szyby polaciowe (raptem 4 sztuki 78x160).

Dzialka 2000m2, pod kolektor poziomy da sie wykorzystac teraz okolo 1200m2, poziom wod gruntowych zima na 0.9m, czarnoziem, gliny piaszczyste - trzymaja wode.

Bede ukladal liniowo, w rowach 100-110cm glebokich, szerokosc lyzki 90cm, w jeden wykop chce wlozyc dwie linie.

Udalo mi sie wrysowac w plan dzialki 4 x 200mb Pe32, w centrum dzialki (prostokat 50mx40m) jest wykopana studnia chlonna(trafiaja tez do niej spady rynien), w ktorej zamierzam umiescic rozdzielacz. Ze studni juz Pe40 do budynku podpiety do Ecopola moze 11kW.

 

Duza zawdzieczam temu watkowi, wiec calosc prac zamierzam udokumentowac i powklejac tu troche zdjec, co by sie innym przydalo.

 

Uwazam, ze dom jednorodzinny to nie prom kosmiczny i duzo mozna zrobic ''samemu z pomoca'' omijajac szerokim lukiem fachowcow samozwancow, ktorzy

tylko kombinuja jak przerobic frajera na wiele wiele zlociszy.

 

W chwili obecnej szukam materialow na rozdzielacz, chyba pozgrzewem go z PP z zaworami kulowymi stalowymi.

Nie wiem czy warto pokusic sie o rotametry na tym rozdzielaczu, jesli tak to nie widze takowych na rynku, wiekszosc rotametrow jest dla podlogowek.

Co o tym sadzicie, da rade ???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W chwili obecnej szukam materialow na rozdzielacz, chyba pozgrzewem go z PP z zaworami kulowymi stalowymi.

Nie wiem czy warto pokusic sie o rotametry na tym rozdzielaczu, jesli tak to nie widze takowych na rynku, wiekszosc rotametrow jest dla podlogowek.

Co o tym sadzicie, da rade ???

 

Widze, ze wiedze i doswiadczenia innych przyswoiles. :)

 

Ja mam wlasnie taki rozdzilacz jak sugerujesz u siebie. Dziala toto jak na razie bez problemow. Pozgrzewaj z rur u duzej srednicy i odczywiscie odpowietrzniki.

Ja rotametrow tam nie mam. Szkoda bylo zachodu. Dlugosc petli jednakowa, a jesli chcesz zobaczyc czy petle "pracuja", to po kilku godzinach oglad zimnej strony rozdzielacza daje taka odpowiedz. Jak cos nie uszkodzisz w fazie robot ziemnych, to pozniej nie ma jak sie zapchac, a przy napelnianiu i odpowietrzaniu poszczegolnych petli dalo by sie to wylapac.

 

Powodzenie w samodzielnej instalacji. Notuj koszta i rob fotki :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co o tym sadzicie, da rade ???

Jak masz daleko od studzienki do pc, to pe40 może być za cienka dla 11kW pompy, bo wymagany przepływ to koło 2.5m3/h co daje opory koło 3mws na 100m rury. Opory sekcji to koło 2mWs, więc obiegówka i tak mała nie będzie. Zawory załóż tańsze, jak policzysz ze złączkami, to tańsze mogą być plastikowe na zgrzew, do sekcji 1' powinny wystarczyć. Przepływomierze nie są potrzebne przy dz, ciężko je kupić na duże przepływy(drogie) i dają niepotrzebne opory.

Życzę powodzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla mojej 12,6kW rura dobiegowa PE32 daje rade (delta w okolicach 5K) na odleglosci 25m

Dzięki temu deltę i obiegówkę masz duże. Jakby było 10-20m, to fakt, nie ma co dramatyzować, ale warto wziąć pod uwagę opory przepływu i zastanowić się na ile będą przeszkadzać i ewentualnie czy lub co z nimi zrobić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak macie racje. Dlugosc dobiegowki bedzie wynosila 40m ( czyli razem 80m rury) . Musze niestety wejsc do budynku od strony garazu, a ten jest pomieszczeniem najbardziej oddalonym od studni. Dobiegowka tez przeciez swoje wyciagnie z gruntu, wiec tragedii nie ma. Jesli proponujecie zastosowac Pe 50, nie ma problemu.

Korci mnie jeszcze wyspawanie rozdzielacza z nierdzewki i zanurzenie go w studni, tak aby byl ledwie przykryty woda, ale jednak wymiana ciepla nastapi.

Petle Pe 32 wchodzace do studni tez moge zanurzyc , powiedzmy 3-4 metry kazda zanim wejda w zlaczki rozdzielacza.

Mysle, ze wody w studni w ten sposob nie zamroze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak macie racje. Dlugosc dobiegowki bedzie wynosila 40m ( czyli razem 80m rury) . Musze niestety wejsc do budynku od strony garazu, a ten jest pomieszczeniem najbardziej oddalonym od studni. Dobiegowka tez przeciez swoje wyciagnie z gruntu, wiec tragedii nie ma. Jesli proponujecie zastosowac Pe 50, nie ma problemu.

Korci mnie jeszcze wyspawanie rozdzielacza z nierdzewki i zanurzenie go w studni, tak aby byl ledwie przykryty woda, ale jednak wymiana ciepla nastapi.

Petle Pe 32 wchodzace do studni tez moge zanurzyc , powiedzmy 3-4 metry kazda zanim wejda w zlaczki rozdzielacza.

Mysle, ze wody w studni w ten sposob nie zamroze.

 

Ekhm... kto radzi to radzi.:)

"Zabawa" z PE50 w studzience i przy wejsciu do budynku to juz nie przelewki, a kazde kolano to potencjalne zrodlo nieszczelnosci (a jak zamurowane czy zakopane, to masz jak w banku;)). Warto tez o tym pomslec nim sie czlowiek skusi na zrobienie dobiegowki na 110tkach.;)

 

Trzeba zachowac zdrowy rozsadek w takich sprawach. Latwo mozna "przedobrzyc".

Takich zanurzonych petli nie odpowietrzysz za latwo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ekhm... kto radzi to radzi.:)

"Zabawa" z PE50 w studzience i przy wejsciu do budynku to juz nie przelewki, a kazde kolano to potencjalne zrodlo nieszczelnosci (a jak zamurowane czy zakopane, to masz jak w banku;)). Warto tez o tym pomslec nim sie czlowiek skusi na zrobienie dobiegowki na 110tkach.;)

 

Trzeba zachowac zdrowy rozsadek w takich sprawach. Latwo mozna "przedobrzyc".

Takich zanurzonych petli nie odpowietrzysz za latwo.

 

Ale przy zgrzewanym systemie szczelność jest pewna :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgrzewac zamierzam tylko rozdzielacz z PP, do niego beda dokrecone złączki PE 32 oraz PE 50. Na gwintach pakuły + Loctite po stronie PP, po dugiej stronie złączki zacisnięcie o-ringiem przez dokrecenie. Mozna wymienic o-ringi na dobrej jakosci NBR lub zastosowac zielone o-ringi stosowane w uszczelnieniach klimatyzatorow. Moze lepiej sobie poradza z tym srodowiskiem.

Jesli chodzi o wprowadzenie PE 50 do budynku, przewidzialem to na etapie budowy stanu surowego.

Mianowicie w scianie fundamentowej przebilem otwory, wprowadzilem w nie odcinki peszla 100mm. Peszel prowadzi prawie do kotlowni i wystaje z chudziaka. Po stronie ogrodu wystaje jego drugi koniec, tak aby podkopac go koparka i przeciagnac w nim PE 50. W peszlach ( mam ich az 4, bo nie wiedzialem czy bede przeciagal od razu 8xPe32 , czy zrobie jednak rozdzielacz na ogrodzie) zostaiwlem linke stalowa do przeciagniecia PE 50. Nie ma zadnych zagiec, Linia peszla tworzy gladki łuk, aby latwo przeciagnac sztywny polietylen.

Co do odpowietrzenia w studni, musze przemyslec.

Moze dac tam pierwszy odpowietrznik, a kolejny juz w kotlowni?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...