Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Instalacja pompy ciepła "tymi ręcami" robiona


rwxw

Recommended Posts

  • 2 weeks później...
  • Odpowiedzi 4,2k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Witam Szanowne Grono Forumowiczów :)

Tak w skrócie: jak na razie nie udzielam się na forum, tylko czytam godzinami. Dzięki przekazanej przez Was wiedzy (za co serdecznie dziękuję) na wiosnę planuję wykonać DZ , tylko że nie jestem pewien co do mojego projektu kolektorów, już pisałem do "rwxw" i rozwiał kilka moich wątpliwości, ale pojawiły się następne pytania :)

1. Czy większa ilość kolektorów niż zalecane minimum (420m pe32 przez Galmet) poprawi COP?

Ja myślę o 4 x 200m pe 32 (grunt raczej piach, miejscami glina)

2. Czy z tym poradzi sobie pompa obiegowa?

3. Może lepiej pe 40 ?

4. Czy lepiej kopać głębiej np 2m czy tylko poniżej strefy przemarzania 1,4?

Proszę ocenicie mój "profesjonalny" rysunek kolektorów.

Dolne źródło.jpg

Odległości między spiralami (zygzaki) 5m szerokość wykopu 2m, odległość między rurami na linii prostej 1m.

Pompa 6 lub 8 kW, doradca z Galmetu proponował mniejszą pompę i zbiornik biwalentny 250l dla parterowego domu 105 m2 i 30m2 ogrzewanego garażu (całość podłogówka) plus c.w.u. Wstępne wyliczenia OZC ok. 40 kWh/m2/rok.

Dodaję również czysty arkusz, może ktoś o dobrym sercu zaprojektuje lepiej :)

DZ.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1) Do pewnego stopnia tak

2) Zalezy jaka to pompa - jakiej mocy chociaz podaj - ale w wiekszosci wypadkows da rade

3) IMHO nie ma potrzeby. Dobiegowa i owszem.

4) W zaleceniach czytalem, ze wlasnie 1,30-1,50m zakopuja. Glebokosc w okolicach 1,50m wydaje sie byc rozsadna. Jak zakopiesz na 2m tez pewnie nic sie nie stanie.

 

Z rysunkiem troszke "przekombinowales". Jak wykapie corcie,to Ci wieczorem wrysuje "moja wizje" (chyba, ze ktos to zrobi wczesniej). :)

 

Podaj jeszcze odlegosc domu od tej strony gdzie masz 50m kawalek ogrodzenia.(juz sie dopatrzylem ze 8m)

Edytowane przez Pyxis
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zalozenie jest takie, ze kopiesz 3 rowy po <>45-50m i szerokie na 1m. Odstep miedzy rowami to 2m (lub wiecej jesli sie da na ogrodzie - nie musza byc idelanie w lini prostej) W kazdy row ukladasz spralny kolektor z jednolitego odcinak rury 200m - IMHO wystarczy PE32, ale PE40 w niczym nie przeszkodzi poza kosztami samej rury i glikolu. Rury starczy na uzlozenie spiralki i powrotu. Rury schodza sie w studzience rozdzielczej i od studni idziesz dobiegowkami PE40 do kotlowni.

Wyjdzie Ci kolektora 3x200m. Zakladajac nawet 25W/m2 kolektora, bedziesz mial do dyspozycji jakies 6,5kW mocy chlodniczej do wykorzystania (to szacunki dla naprawde podlego pod wzgledem energetycznym gruntu i bardzo zanizone) wiec dla pompy 8kW jest jak najbardziej odpowiedni (zakladam ze taka minimalna potrzebujesz dla swojego domu).

 

http://szkut.com/dom/proj1.jpg

 

Jesli ktos ma inna wizje, to prosze sie nie krepowac :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie wróciłem z treningu, samopoczucie +10 :D

Dzięki za szybka odpowiedź.

Też właśnie coś podobnego rozważałem, tylko chciałbym mieć rozdzielacz w kotłowni żeby tej studzienki nie robić i w razie jakiegoś problemu siedzieć w garażu (powiększyłem go specjalnie dla "kotłowni"). Zastanawiałem się czy przy moim rozwiązaniu kolektory nie będą się szybciej regenerowały? Wyobrażam to sobie tak, że zimny glikol w rurce nie płynie tuż obok rurek które już odebrały ciepło z gruntu. Chyba nie na kręciłem za bardzo:)

A na oku mam:

Galmet (jest wyposażona w pompy obiegowe do co i c.w.u)

http://warmcom.pl/product_info.php?products_id=11828 lub 6kW

Albo ecopol

http://allegro.pl/pompa-ciepla-ecopol-system-pspc-08zh-glikol-woda-i2986581781.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawiałem się czy przy moim rozwiązaniu kolektory nie będą się szybciej regenerowały? Wyobrażam to sobie tak, że zimny glikol w rurce nie płynie tuż obok rurek które już odebrały ciepło z gruntu. Chyba nie na kręciłem za bardzo:)

 

Przekabinowane to troszke. Ja u siebie prosty odcinek rury mam nad spirala. Po przysypaiu spirali zostal uzlozony nieco wyzej i dopiero zasypany. Nie wiem czy to wogole ma jakies znaczenie dla szybkosci regenracji jak to okreslasz, czy to tylko tez niepotrzebna kombinacja.

 

Jesli mozna studzienki uniknac, to tylko lepiej. To juz musisz sam ocenic. W niej nie ma nic do roboty, jesli nie masz pecha. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze gdzieś wyczytałem że kolektory przy działce ze spadkiem (tak jak u mnie, różnica od domu do końca działki ok 1,5m może więcej) powinny być ułożone poprzecznie do spadku (nie wiem dlaczego). Czyli kombinacja niepotrzebna :) Przepraszam tylko mały błąd wprowadziłem, bo od domu do ogrodzenia będzie 6m (trochę niezgodnie z warunkami, ale tak to czasem bywa;) ).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

i tego się właśnie trochę obawiałem :/ Chociaż z założenia układ dobrze napełniony i odpowietrzony jest układem zamkniętym, więc skąd miałby się zapowietrzać? może banalne pytanie, ale w samochodzie układ działa (wiem nie te odległości i w ogóle, ale nurtuje mnie to pytanie)

 

A co sądzicie o tych pompach (galmet, ecopol)???

Edytowane przez Łukasz_nowicjusz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki :) Już plan na wiosnę jest! :D

Kolektor poziomy spiralny 3 x 200m pe 40, co do projektu to jeszcze jak pojadę na działkę to przemyślę, bo jest skarpa i trochę drzewek (mały lasek z brzózek) :)

jakbym zadawał jeszcze banalne pytanie, proszę nie karcić, tylko spojrzeć na nick i wytłumaczyć łopatologicznie ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam Szanowne Grono Forumowiczów :)

Tak w skrócie: jak na razie nie udzielam się na forum, tylko czytam godzinami. Dzięki przekazanej przez Was wiedzy (za co serdecznie dziękuję) na wiosnę planuję wykonać DZ , tylko że nie jestem pewien co do mojego projektu kolektorów, już pisałem do "rwxw" i rozwiał kilka moich wątpliwości, ale pojawiły się następne pytania :)

1. Czy większa ilość kolektorów niż zalecane minimum (420m pe32 przez Galmet) poprawi COP?

Ja myślę o 4 x 200m pe 32 (grunt raczej piach, miejscami glina)

2. Czy z tym poradzi sobie pompa obiegowa?

3. Może lepiej pe 40 ?

4. Czy lepiej kopać głębiej np 2m czy tylko poniżej strefy przemarzania 1,4?

Proszę ocenicie mój "profesjonalny" rysunek kolektorów.

[ATTACH=CONFIG]171892[/ATTACH]

Odległości między spiralami (zygzaki) 5m szerokość wykopu 2m, odległość między rurami na linii prostej 1m.

Pompa 6 lub 8 kW, doradca z Galmetu proponował mniejszą pompę i zbiornik biwalentny 250l dla parterowego domu 105 m2 i 30m2 ogrzewanego garażu (całość podłogówka) plus c.w.u. Wstępne wyliczenia OZC ok. 40 kWh/m2/rok.

Dodaję również czysty arkusz, może ktoś o dobrym sercu zaprojektuje lepiej :)

[ATTACH=CONFIG]171893[/ATTACH]

 

Zwróć uwagę na moc pc. ,,6" przy 0/35 ma moc 6,8 kW. Większą część sezonu DZ będzie miało pow. 5* a nawet 10* i moc będzie dużo wyższa. Dla 105 m2 i standardowym dobrze przypilnowanym dociepleniu i tak będzie sporo przewymiarowana. Działkę masz niezbyt dużą. Na twoim miejscu zainteresowałbym się odwiertami. Jeżeli DZ nie będziesz robił sam to powinny wyjść niewiele drożej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze czy źle dla układu?

Jeśli tak masz jak na rysunku, to bardzo dobrze - powietrze będzie uciekało do odpowietrzników przy rozdzielaczu. Ja też mam spadek w tą stronę. Gdyby było odwrotnie to ewentualne powietrze mogłoby tworzyć by korki na końcu rozdzielacza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zwróć uwagę na moc pc. ,,6" przy 0/35 ma moc 6,8 kW. Większą część sezonu DZ będzie miało pow. 5* a nawet 10* i moc będzie dużo wyższa. Dla 105 m2 i standardowym dobrze przypilnowanym dociepleniu i tak będzie sporo przewymiarowana. Działkę masz niezbyt dużą. Na twoim miejscu zainteresowałbym się odwiertami. Jeżeli DZ nie będziesz robił sam to powinny wyjść niewiele drożej.

 

Interesowałem się odwiertami, ale koszta są zbyt duże, poza tym trzeba robić jakieś badania za 2 000 , pozwolenie ze starostwa, plus cena za m odwiertu. DZ będę robił sam, koparkowego mam kumpla, może coś zejdzie z ceny po znajomości i tylko trzeba zgłosić, bez pozwolenia na budowę :)

Właśnie z pompą to mam dylemat, jedni mówią że lepiej w razie czego przewymiarować, a z kolei doradca Galmetu powiedział że jak za duża moc pompy to szybciej się zużyje sprężarka, ponieważ częściej będzie się włączać, a każda ma określoną ilość włączeń. Oczywiście chciałbym korzystać z nocnej taryfy, więc może ta mniejsza pompa pochodzi dłużej, a też "naładuje" podłogówkę. Sam nie wiem, co robić :???:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie z pompą to mam dylemat, jedni mówią że lepiej w razie czego przewymiarować, a z kolei doradca Galmetu powiedział że jak za duża moc pompy to szybciej się zużyje sprężarka, ponieważ częściej będzie się włączać, a każda ma określoną ilość włączeń. Oczywiście chciałbym korzystać z nocnej taryfy, więc może ta mniejsza pompa pochodzi dłużej, a też "naładuje" podłogówkę. Sam nie wiem, co robić :???:

 

Jak masz zamiar nastwiac sie na nocna taryfe, to niestety musisz przewymiarowac urzadzenie. Mniejsza moc to dluzszy czas pracy. Przy doborze "na styk" w normalna zime bedziesz mial po 16h pracy urzadzenia na dobe, a to za duzo, zeby zmiescic sie w taniej. Jak do tego dojdzie jakas wieksza ilosc CWU, to bedzie placz przy przelewach do energetyki ;)

Ja mam przy przewymiarowaniu 40% na cele CO zuzycie praktycznie tylko w taniej i 3-4 zalaczen pompy na dobe. CWU 95-97% w taniej. Jak odpowiednio wysterujesz prace pompy, to sie da bez komplikacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie każdą pompę da się sensownie wysterować do pracy z małą ilością startów. W Nibe np. trzeba się mocno gimnastykować a i tak efekty gorsze niż przy prostym sterowniku.

 

Część racji jest w tym co pisze Łukasz i część racji ma Pyxis - musisz poznać zasadę działania sterownika pompy przed zakupem jeśli chcesz mieć 100% świadomość dobrego wyboru, bo faktycznie może tak być że algorytm sterowania pompy "x" będzie stwarzał problemy przy przewymiarowaniu a pompa "y" bez problemu pociągnie 10h pracy non-stop i 10h postoju.

Pytać producenta/sprzedawcy, a najlepiej zobaczyć na żywo na jakiejś prezentacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

doradca Galmetu powiedział że jak za duża moc pompy to szybciej się zużyje sprężarka, ponieważ częściej będzie się włączać

Trudno się z nim zgodzić, bo to kwestia sterowania. U mnie pc się włącza 2, max 3x na dobę, a mam przewymiarowaną, bo w tym sezonie w 100% pracuje w taniej taryfie. Większa moc to nieco mniejszy cop, ale za to więcej taniej taryfy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...