maciejzi 15.04.2013 00:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Kwietnia 2013 Tu wątek anglojęzyczny z USA o własnoręcznym robieniu i instalowaniu pomp ciepła z przykładami: http://ecorenovator.org/forum/geothermal-heat-pumps/484-homemade-heat-pump-manifesto.html Tu wiertnice-samoróbki: Ci kolesie z Bułgarii najlepsi: http://www.youtube.com/watch?v=il1fMXP7OMg Połączyli 2 motopompy szeregowo (większa wysokość podnoszenia). Koszt materiałów na wiertnicę szacuję na 5tys. zł: - główny silnik elektryczny 2,5kW (500zł), rama , wyciągarka 100kg (250zł), motopoma wysokociśnieniowa (1500,-), głowica płuczkowa (1000,-), żerdzie (+sześciopak dla motywacji) Załatwiłem wypożyczenie mini-wiertnicy, z drugiej strony prościej jednak położyć kolektor spiralny. Dylemat jak u Szekspira. 8 otworów po 25 m głębokości, czy 5 pętli kolektora spiralnego po 150mb rury PE32.... Łączne m-sce na działce koło 250-300m2, zapotrzebowanie domu na ciepło i chłód ok. 7-8kW. Trudny wybór. PC powietrzną na razie odrzucam, choć byłaby najprostszym wyborem (jeszcze prościej kocioł gazowy kondensacyjny). Zaiste, trudny dylemat. -- Edit: wyciągarka oczywiście 1000kg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Sławek... 15.04.2013 09:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Kwietnia 2013 zapotrzebowanie domu na ciepło i chłód ok. 7-8kW. zdecyduj się czy na ciepło czy chłód Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bazic 15.04.2013 10:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Kwietnia 2013 (edytowane) Przepraszam,że może nie doszukałem dokładnie, ale temat ten obszerny jest dosyć a potrzebuje rady. Po jednej z rozmów z potencjalnym dostawcą PC dowiedziałem się, że odradza on robienie wymiennika poziomego jako DZ w postaci spirali. Co prawda nie dostałem konkretnego argumentu poza tym, że taki jest mniej wydajny niż liniowy i że "nie wyrabia" Na działce nie mamy nie wiadomo ile miejsca i wymiennik spiralny wydawał się najlepszym rozwiązaniem (również ze względu na stosunkowo sprawny sposób zakopywania - tak mi się wydaje) Prosze o radę czy jednak powinienem poważnie zastanowić się nad wymiennikiem z prowadzonymi prosto rurami. Przeznaczony teren na wymiennik to ok. 10m x 20m a musze zakopac około 400-500m rury PE32 do pompy w okolicach 8kW Liczyłem, że teoretycznie powinno udać się zakopać 4 paski spirali po ok. 1,5m szerokości i odstępie ok 0,5m Dodatkowo "wożę się" z wyborem pomiędzy pompami Ecopol-System'u; PPC Ecopower C7/C9 oraz tymi produkowanymi przez Eko-Dom z Grudziądza... Edytowane 15 Kwietnia 2013 przez bazic literówki Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
19501719500414 15.04.2013 10:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Kwietnia 2013 a jaki masz grunt? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
alberciq 15.04.2013 11:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Kwietnia 2013 Po jednej z rozmów z potencjalnym dostawcą PC dowiedziałem się, że odradza on robienie wymiennika poziomego jako DZ w postaci spirali. Co prawda nie dostałem konkretnego argumentu poza tym, że taki jest mniej wydajny niż liniowy i że "nie wyrabia" Przeznaczony teren na wymiennik to ok. 10m x 20m a musze zakopac około 400-500m rury PE32 do pompy w okolicach 8kW Liczyłem, że teoretycznie powinno udać się zakopać 4 paski spirali po ok. 1,5m szerokości i odstępie ok 0,5m Bo to nie o długość rury idzie, nie tak w prost. Ważniejsza jest powierzchnia gruntu jaka bierze udział w wymianie ciepła. Skoro masz działkę 10x20 i chciałbyś ją gęsto upakować to masz ~200m^2 pola nie ważne ile tam rury zakopiesz(poza oczywistym minimum) A teraz podstawowe pytanie - jaki grunt? jak wysoko woda? zakładając że wyciągniesz jakieś 20W z 1m^2 to masz jakieś 4kW - czyli połowę tego co potrzebujesz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bazic 15.04.2013 11:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Kwietnia 2013 [...] Skoro masz działkę 10x20 i chciałbyś ją gęsto upakować to masz ~200m^2 pola nie ważne ile tam rury zakopiesz(poza oczywistym minimum) A teraz podstawowe pytanie - jaki grunt? jak wysoko woda? zakładając że wyciągniesz jakieś 20W z 1m^2 to masz jakieś 4kW - czyli połowę tego co potrzebujesz. Hmm sądziłem, że najważniejsza jest powierzchnia wymiany - czyli pośrednio długość rury - wnioskowałem tak na podstawie min. odległości przy układaniu "prostym" która wynosi ok. 0,5m Poza tym niektórzy robili już ułożenie spiralne - może będą jakieś komentarze w tym zakresie..? Wracając do moich parametrów: głównie glina i grunt nasiąknięty wodą (do poziomu -90cm) sprawdzane wczoraj (ale w okolicach późnego lata tak samo) dlatego mam nadzieję na dobre warunki. Z drugiej strony przenikalności przegród mamy 0,11 ściany, 0,17 będzie podłoga, w okolicach 0,15 poddasze a drzwi i okna na poziomie 0,7 kubatura to 540m3. Z moich wyliczeń (bez CWU) zapotrzebowania na ciepło wychodzi właśnie w zakresie 4kW - ale jeśli ktoś chętny - zapraszam do ich weryfikacji Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
19501719500414 15.04.2013 13:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Kwietnia 2013 200 m2 powierzchni powinno starczyć, tym bardziej że moc chłodnicza pompy to w okolicach 2 kW Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mar1973 15.04.2013 17:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Kwietnia 2013 Hmm sądziłem, że najważniejsza jest powierzchnia wymiany - czyli pośrednio długość rury - wnioskowałem tak na podstawie min. odległości przy układaniu "prostym" która wynosi ok. 0,5m Poza tym niektórzy robili już ułożenie spiralne - może będą jakieś komentarze w tym zakresie..? Wracając do moich parametrów: głównie glina i grunt nasiąknięty wodą (do poziomu -90cm) sprawdzane wczoraj (ale w okolicach późnego lata tak samo) dlatego mam nadzieję na dobre warunki. Z drugiej strony przenikalności przegród mamy 0,11 ściany, 0,17 będzie podłoga, w okolicach 0,15 poddasze a drzwi i okna na poziomie 0,7 kubatura to 540m3. Z moich wyliczeń (bez CWU) zapotrzebowania na ciepło wychodzi właśnie w zakresie 4kW - ale jeśli ktoś chętny - zapraszam do ich weryfikacji witam ALBERCIQ ma rację 200m2 przy 20W/m2 to tylko 4kW zakładając większy uzysk z m2, np. 30W/m2 może ci wystarczyć ja nigdy nie doradzam robienia wymienników "na styk" wymiennik spiralny jak najbardziej polecany i chyba najczęściej wykonywany pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość Konto usunięte na żądanie 15.04.2013 17:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Kwietnia 2013 Witam. Mam pytanie trochę odbiegające od spraw techniczny samej budowy PC ale w temacie:) będę miał PC też "tymi ręcami robioną" w układzie woda-woda i w całym domu mam podłogówkę. Pytanie brzmi co na tą podłogę- ba na parterze powiedzmy planuję dać terakotę wiec nie będzie problemu z grzaniem. Na górze planuję dać panele (kiedyś już pytałem tu w tym temacie czy można- pisaliście, że tak) ale co pod ten panel dać standardowo piankę? - czy może jakiś inny materiał daje się pod tego typu ogrzewanie.Pozdrawiam i dzięki za odpowiedź. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pitersson 15.04.2013 21:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Kwietnia 2013 Przepraszam,że może nie doszukałem dokładnie, ale temat ten obszerny jest dosyć a potrzebuje rady. Po jednej z rozmów z potencjalnym dostawcą PC dowiedziałem się, że odradza on robienie wymiennika poziomego jako DZ w postaci spirali. Co prawda nie dostałem konkretnego argumentu poza tym, że taki jest mniej wydajny niż liniowy i że "nie wyrabia" Na działce nie mamy nie wiadomo ile miejsca i wymiennik spiralny wydawał się najlepszym rozwiązaniem (również ze względu na stosunkowo sprawny sposób zakopywania - tak mi się wydaje) Prosze o radę czy jednak powinienem poważnie zastanowić się nad wymiennikiem z prowadzonymi prosto rurami. Przeznaczony teren na wymiennik to ok. 10m x 20m a musze zakopac około 400-500m rury PE32 do pompy w okolicach 8kW Liczyłem, że teoretycznie powinno udać się zakopać 4 paski spirali po ok. 1,5m szerokości i odstępie ok 0,5m Dodatkowo "wożę się" z wyborem pomiędzy pompami Ecopol-System'u; PPC Ecopower C7/C9 oraz tymi produkowanymi przez Eko-Dom z Grudziądza... Nie mam zamiaru cie zdolowac, ale 200m2 na wymiennik do takiej pompy to( jak juz czytales ) MALO! . Teoretycznie i w praktyce jest to wykonalne lecz odstep 0,5 m. miedzy spiralami to blad Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
maciejzi 16.04.2013 00:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Kwietnia 2013 Nie mam zamiaru cie zdolowac, ale 200m2 na wymiennik do takiej pompy to( jak juz czytales ) MALO! . Teoretycznie i w praktyce jest to wykonalne lecz odstep 0,5 m. miedzy spiralami to blad Ja nieśmiało chciałbym wtrącić, że tak jest. Można spróbować z pompą bezpośredniej wymiany, producenci podają wymaganą mniejszą powierzchnię kolektora. Jakbyś znalazł dodatkowe 100m2, to nie byłoby takiego problemu. - Zalecana odległość między rowami to 3-5m. Zagęszczenie rowów powoduje znaczne wydłużenie potrzebnej rury, ale też nieznacznie zwiększa ilość ciepła pobieranego z gruntu. - Większa średnica rury ułatwia wymianę ciepła, PE40mm jest sprawniejsza od PE32 o kilka do kilkunastu procent - Szersze wykopy (co najmniej 1,2m szerokości) zwiększają ilość ciepła o kolejne kilkanaście procent - Gęstsze ułożenie zwojów także zwiększa efektywność odbioru ciepła o kilka(-naście) procent Wszystko powyższe do pewnej granicy, nie w nieskończoność. Jestem w podobnej sytuacji i oto co zamierzam: - położyć kolektor spiralny - latem chłodzić sobie prawie darmowo dom, przy tym regenerując dolne źródło - jeśli to nie wystarczy: korzystać częściowo z grzałki wbudowanej w PC, w moim modelu razem 4,5kW, co daje spory margines bezpieczeństwa, w razie czego na pewno nie zmrożę gruntu, a jeśli tylko 80% potrzebnego ciepła będę czerpał z pracy pompy ciepła, a 20% z grzałki, i tak będzie to opłacalne - w takiej sytuacji zainstaluję solar i będę wpuszczał ciepły glikol (powyżej 0'C) do dolnego źródła zimą, da mi to zapas kolejnych kilkunastu procent potrzebnego ciepła - w ostateczności - wywiercę sam lub dam wywiercić dodatkowy odwiert W takich małopowierzchniowych systemach przydała by grzałka się po stronie DZ za pompą ciepła. Włączana dwa razy dziennie po pół godziny w celu rozmrożenia wymiennika, na podstawie temperatury gruntu. COP by spadł ale na małej działce przy samodzielnym montowaniu kolektora to może być opłacalne. Zabezpieczenia (właściwie powinno się stosować zawsze): - rotametry na pętlach zasilających - zawory odcinające na rurach powrotnych - położenie rur wymiennika w podłożu nieorganicznym (warstwa piasku) - monitorowanie temperatury DZ Oczywiście jest to moja prywatna opinia Nie trzeba się z nią zgadzać Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Sławek... 16.04.2013 05:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Kwietnia 2013 ... przydała by grzałka się po stronie DZ za pompą ciepła. Włączana dwa razy dziennie po pół godziny w celu rozmrożenia wymiennika,.. . pomysłowość ludzka nie zna jednak żadnych granic... a jaka ta grzałka ? 10 kW ? w Twoim przypadku aż chciałoby się przytoczyć jednego z klasyków - kończ Waść - wstydu oszczędź... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bazic 16.04.2013 09:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Kwietnia 2013 Dzięki za odpowiedź. Przede wszystkim powierzchnia o jakiej pisałem to minimalny obszar nie mierzyłem dokładnie ale powinno być tego nawet 12m x 27m - ale wyjdzie to w praniu Generalnie chodzi o to, czy jak kupię 500m rury PE32 to mi "starczy" - wiadomą rzeczą jest, że powinienem ją rozciągnąć proporcjonalnie jak się da stosując ograniczone zachodzenie na siebie zwojów o średnicy ok 1,5m Co do grzałki DZ - to trochę dziwne... Natomiast czemu zawory poszczególnych pętli na powrocie? (ja mam na zasilaniu - to źle?) Co do rotametrów? Macie jakieś modele (alledrogo?) bo ja z zawodu nie-hydraulik Aha - no i planuję dogrzewać sobie to DZ za pomocą rekuperatora w lato i/lub solarów... mam andzieję, że to dobry pomysł? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bazic 16.04.2013 09:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Kwietnia 2013 Ja nieśmiało chciałbym wtrącić, że tak jest. Można spróbować z pompą bezpośredniej wymiany, producenci podają wymaganą mniejszą powierzchnię kolektora. Jakbyś znalazł dodatkowe 100m2, to nie byłoby takiego problemu. bezpośrednia wymiana to samo zło (śmiem stwierdzić nawet, że "to wina Tuska" ) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Sławek... 16.04.2013 09:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Kwietnia 2013 Generalnie chodzi o to, czy jak kupię 500m rury PE32 to mi "starczy" - generalnie to nie chodzi o ilość mb rury a o ilość m2 gruntu - zrozum to wreszcie... mb rury wyjdą niejako "przy okazji" jak wybierzesz sposób jej rozłożenia przy zachowaniu koniecznych rozstawów... kwestia zaworów - zasilanie czy powrót to kolejne dywagacje, odkrycia i wnioski naszego uznanego w branży kolegi maciejzi - należy do większości jego rewelacji podchodzić z przymrużeniem oka, czasami mam wrażenie, że on miewa odkrywcze sny i zaraz po przebudzeniu przelewa je na nowego posta (chyba tak na szybko żeby nie zapomnieć co mu się śniło). Generalnie - kierunek obrał słuszny, tylko stara się jak może żeby skomplikować sobie drogę jeżeli planujesz pc i solary to już samo to świadczy o tym, że pomysł jest zły (chyba że masz solary za darmo) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bazic 16.04.2013 10:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Kwietnia 2013 generalnie to nie chodzi o ilość mb rury a o ilość m2 gruntu - zrozum to wreszcie... ale ja to rozumiem dlatego napisałem o jak największym rozciąganiu rury. Dowiedziałem się również, że odstępu 0,5m są za małe - będę się więc starał zwiększyć odległość. Moje pytania wynikały z wcześniejszych nie do końca słusznych założeń dlatego wasze odpowiedzi dały mi pojęcie "w jakim punkcie skali się znajduję". Dla mnie istotną rzeczą jest uzyskanie minimum tych 4KW ale zdaję sobie sprawę z tego, że to mało i okazać się może potrzeba częstego użycia grzałki... Co do solarów - to żadne decyzje nie zostały podjęte a nawet jeśli - to będzie to jakiś rodzaj "samoróbki". Raczej chodzi mi o to, czy dogrzewanie (może i niewielkie) za pomocą rekuperatora sprzęgniętego z tym GWC ma sens. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Liwko 16.04.2013 10:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Kwietnia 2013 (chyba że masz solary za darmo) Nawet wtedy bym się mooooocno zastanawiał. I raczej bym podziękował Ale chłodnicę pod reku? Czemu nie... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bazic 16.04.2013 10:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Kwietnia 2013 Nawet wtedy bym się mooooocno zastanawiał. I raczej bym podziękował Czemu - "darowanemu koniowi..." Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
maciejzi 16.04.2013 12:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Kwietnia 2013 (edytowane) Z tą grzałką na zasilaniu DZ to taki tylko pomysł Jeszcze nie widziałem w sieci takiej instalacji - tak przez analogię do PC powietrznej. generalnie to nie chodzi o ilość mb rury a o ilość m2 gruntu - zrozum to wreszcie... mb rury wyjdą niejako "przy okazji" jak wybierzesz sposób jej rozłożenia przy zachowaniu koniecznych rozstawów... Rozstaw może być większy lub mniejszy. Gęstsze ułożenie rury zwiększa ilość W/m2. Ale rury trzeba ułożyć nieproporcjonalnie dużo. Najekonomiczniej 5mb rury na 1mb wykopu. Ale jak nie ma miejsca to można dać gęściej, zyska się pare watów z metra gruntu. Przynajmniej takie widziałem przykłady w sieci. jeżeli planujesz pc i solary to już samo to świadczy o tym, że pomysł jest zły (chyba że masz solary za darmo) Solary przy za małym kolektorze znacznie poprawiają parametry DZ. Można zastosować kolektor mniejszy od nominalnego + solar. Z solara wpuszcza się glikol do gruntu przed sezonem i kiedy tylko się da w zimie. Pozostaje kwestia ekonomiczności takiego rozwiązania. Znów - nie instalowałem, tylko widziałem takie instalacje w sieci. Użytkownicy byli podobno bardzo zadowoleni. Wiadomo - lepiej zrobić duży kolektor DZ, tylko czasem nie ma tyle działki... Kolejne rozwiązanie - ale zastrzegam, że nie wiem, jak się sprawdzi - połączenie kolektora spiralnego z odwiertem. Ile się da ciepła z kolektora spiralnego (bo tańszy i łatwiejszy w wykonaniu), resztę z krótkiego odwiertu. Co o tym sądzicie? Edytowane 16 Kwietnia 2013 przez maciejzi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
plusfoto 16.04.2013 12:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Kwietnia 2013 maciejzi coraz bardziej mnie zadziwiasz. Pomysły masz zajefajne. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.