Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Instalacja pompy ciepła "tymi ręcami" robiona


rwxw

Recommended Posts

Witam ponownie :)

Dla przypomnienia powierzchnia użytkowa (do ogrzania) 105m2,

zapotrzebowanie na ciepło w granicach 40kWm2/rok

pompa 6kW lub 9 kW (jeszcze decyzja nie zapadła)

Ale chodzi mi głównie o DZ, kupiłem 3 X 200m PE 40 w zaprzyjaźnionej hurtowni, trudniej było z PE32 x 150m. Będą zakopane na ok 2m głębokości w piachu, może miejscami glina, ale to nic pewnego. (głębokość zakopania rur jedynie przeszkadza w kosztach wykonania z tego co wyczytałem, o regenerację nie należy się martwić)

Byłem na działce i się trochę zmartwiłem bo gdzie wcześniej zamierzałem dać rury rosną ładne brzózki i sosny, więc odpada.

Zostało więc miejsce 12m na 35m na 3 rowy szerokości 2m + 30m na wyjście z domu i 20 m na powrót (jeden rów na szerokość ponad 2m, żeby odległość między rurami była ok 1m)

Teraz rysunek:

[ATTACH=CONFIG]184710[/ATTACH]

Dom w rzeczywistości jest bliżej granicy.

Pytania:

1. Czy nie przeszkadza że rury się skrzyżują w 2 miejscach?

Daje 600m bo jak wcześnie firmy mi wyliczały powinno wystarczyć 416m.

Proszę o podpowiedź, ponieważ za tydzień planuję wykopki ;)

 

witam

 

widzę u ciebie klika kwesti:

 

winieneś zwrócić uwagę na odległości, cutuję za (na rysunku fajnie zobrazowane wymagania):

http://serwis-warszawa.vaillant-partner.pl/abc-energii-odnawialnej/dolne-zrodlo-ciepla-dla-pompy-ciepla-sondy-czy-kolektor/

"Kolektor poziomy powinien być wykonany z zachowaniem takich wymagań, jak: „a” – głębokość ułożenia rur min. 20 cm poniżej granicy zamarzania gruntu, a więc około 1,2÷1,7 m w zależności od strefy klimatycznej kraju, „b” – odległość od fundamentów budynku 1,5 m, „c” – odległość od przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych 1,5 m, „d” – odległość od zewnętrznego skraju korony drzewa 0,5 m, „e” – odległość od fundamentu ogrodzenia 1,0 m."

z twojego rysunku ciężko wywnioskować odległości

w przypadku zmniejszenia tej odległości od sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, fundamentów rury należy zaopatrzyć w odpowiednią ochronną izolację lub zastosować rury preizolowane (niektórzy podają zamiast 1,5m - 2m, jak tak staram się układać)

 

mnie zdarzyło się kilka razy skrzyżować rury

 

wydajność cieplną gruntu jaką przyjmujesz do wyliczeń winieneś przyjąć na poziomie: 10 - 15 W/m 2, ja dałbym pompę 6kW, po co przepłacać

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 4,2k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Witam ponownie :)

Dla przypomnienia powierzchnia użytkowa (do ogrzania) 105m2,

zapotrzebowanie na ciepło w granicach 40kWm2/rok

pompa 6kW lub 9 kW (jeszcze decyzja nie zapadła)

Ale chodzi mi głównie o DZ, kupiłem 3 X 200m PE 40 w zaprzyjaźnionej hurtowni, trudniej było z PE32 x 150m. Będą zakopane na ok 2m głębokości w piachu, może miejscami glina, ale to nic pewnego. (głębokość zakopania rur jedynie przeszkadza w kosztach wykonania z tego co wyczytałem, o regenerację nie należy się martwić)

Byłem na działce i się trochę zmartwiłem bo gdzie wcześniej zamierzałem dać rury rosną ładne brzózki i sosny, więc odpada.

Zostało więc miejsce 12m na 35m na 3 rowy szerokości 2m + 30m na wyjście z domu i 20 m na powrót (jeden rów na szerokość ponad 2m, żeby odległość między rurami była ok 1m)

Teraz rysunek:

[ATTACH=CONFIG]184710[/ATTACH]

Dom w rzeczywistości jest bliżej granicy.

Pytania:

1. Czy nie przeszkadza że rury się skrzyżują w 2 miejscach?

Daje 600m bo jak wcześnie firmy mi wyliczały powinno wystarczyć 416m.

Proszę o podpowiedź, ponieważ za tydzień planuję wykopki ;)

 

Ile płaciłeś za rure i jaka grubość ścianki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam

 

widzę u ciebie klika kwesti:

.....

mnie zdarzyło się kilka razy skrzyżować rury

 

wydajność cieplną gruntu jaką przyjmujesz do wyliczeń winieneś przyjąć na poziomie: 10 - 15 W/m 2, ja dałbym pompę 6kW, po co przepłacać

 

Dzięki za linka, fajny rysunek.

Odległości od fundamentu i ogrodzenia będą zachowane, po prostu wcześniej rozważane było takie rozwiązanie:

Dz- 2.jpg

Ale po 1 nie chcę robić studzienki , a po 2 dwie pętle się tam nie zmieszczą.

 

Bardziej mnie zastanawiało to skrzyżowanie rur, ale nie powinno to mieć większego znaczenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie przejmuj się skrzyżowaniem, zrób jak Ci wygodnie z zachowaniem wspomnianych odległości od fundamentów.

 

Dzięki rwxw, jak już pisałem dzięki temu wątkowi wróciłem do pomysłu pompy, w piątek zaczynam prace z DZ więc wszystko będzie dokumentowane, a później podzielę się ze wszystkim doświadczeniem :) a dalsze prace pewnie w następnym roku, bo w tym trzeba przykryć domek dachem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak z urody to mi się podoba ten środkowy, ale tak na serio, to sprawdź współczynnik kvs i jeśli już, to wybierz ten o najmniejszych oporach. Ale jeśli to ma być do dz, a pętle są równe, to wybierz model D, czyli żaden.

 

Nawet nie wiedziałem, że jest coś takiego jak współczynnik kvs :-)

Zawory chcę dać 32mm, rotametry też chyba 32mm

Daję tak z ciekawości bardziej - fajnie będzie wyglądać, jak te wskaźniki będą się podnosić po starcie pompy. Może to jakoś podświetle LEDami czy coś :-)

Poza tym typ C jest z plastiku, więc będę mógł obserwować, jak mi się glikol osadza na ściankach rury i na wymienniku. Ciekawy jestem tego

 

 

Co do skutych lodem pętli: no dosłownie tak mnie straszyli na targach budowlanych. Tzn. że spiralny to najgorszy kolektor, że na miejscach przecięć rur wytwarza się lód, że nieeefektywny, że najzimniejszy i w ogóle wybrałem i planuję najgorszy jaki może być. No serio - dosłownie cytat z opnii chyba ze 3-4 firm montujących. Że nic mi na tym nie wyrośnie, pół roku będzie działka pod śniegiem, a jak odkopię rury w czerwcu lub lipcu to jeszcze będą w grubej warstwie lodu...

Edytowane przez maciejzi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a czy Ci panowie nie byli czasami szczęśliwymi posiadaczami wiertnic? ;)

 

Byli, tak :-) Jeden nawet miał dyplom uznanego producenta. A potem się dziwią, że ludzie pomp ciepła nie kupują, jak to taki demon...

 

 

Szukam glikolu taniego.

Czy można jako glikol stosować płyn do spryskiwaczy zimowy? Teraz po zimie chyba najtaniej wychodzi, tylko nie wiem, jak z trwałością tego i czy ktoś próbował.

Na marginesie: kotłownia by pachniała jak np. zielone jabłko albo arbuz... Jest też zapach "świeżo zmielona kawa"

 

 

Lub płyn do chłodnic Petrygo, Borygo itp.?

Edytowane przez maciejzi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Raczej nie za bardzo - strasznie się pieni.

 

Fakt, nie pomyślałem o tym. Myślę też o spirytusie, bo mniej lepki i gęsty.

rwxw - skąd wiesz czy na pewno nie padła pompa obiegowa w poprzedniej twojej pompie ciepła, tylko sprężarka? Na pewno spiryt nie szkodzi obiegówkom zwykłym (nie specjalnym)??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy na pewno nie padła pompa obiegowa...

Obiegówka nie padła, bo działa do dziś. W samej pc StE WPWE nie ma obiegówek - jest tylko sprężarka. Czy spiryt szkodzi mojej obiegówce, tego nie wiem, ale od początku zainstalowania ciągle bezproblemowo działa, a od 2008 roku upłynęło już kilka lat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...