rwxw 20.07.2013 12:15 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Lipca 2013 Tutaj musisz miec wieksza powierzchnie KOLEKTORA a nie rury (powierzchni wymiany) w tej samej objetosci, bo dalsze zwiekszanie powierzchni wymiany juz nic nie da. Innym rozwiązaniem może być zrobienie warstwowego kolektora, np. jedna warstwa na 4m, a druga na 1,8m pod ziemią. W prawdzie wydajność nie będzie większa x2 od tradycyjnej konstrukcji, ale na pewno się poprawi o kilkadziesiąt procent. Niestety nie słyszałem o praktycznym zastosowaniu takiego pomysłu, może ktoś się zdecyduje ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pyxis 20.07.2013 12:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Lipca 2013 Innym rozwiązaniem może być zrobienie warstwowego kolektora, np. jedna warstwa na 4m, a druga na 1,8m pod ziemią. W prawdzie wydajność nie będzie większa x2 od tradycyjnej konstrukcji, ale na pewno się poprawi o kilkadziesiąt procent. Niestety nie słyszałem o praktycznym zastosowaniu takiego pomysłu, może ktoś się zdecyduje ? Bo to wielce niepraktyczne w wykonaniu. Nikt przy zdrowych zmyslach nie wlezie do 4m glebokosci niezabezpieczonego rowu - zwlaszcza w "slabym" gruncie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
maciejzi 20.07.2013 12:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Lipca 2013 (edytowane) Pyxis: ile metrów kwadratowych liczy twój kolektor DZ? Założyłem, że:1/ uzyskam maks. kilka watów więcej z m2 kolektora, dzięki większej powierzchni ścianki rury i dzięki temu, że konieczne szersze wykopy pod grubsze rury2/ wolniejsza wymiana ciepła glikol-grunt także nie powinna zaszkodzić3/ mniejsze opory przepływu, dzięki temu pompa będzie chodzić na niższym biegu albo zastosuję słabszą pompę Czyli skoro powierzchnia pod kolektor nie może już zostać zwiększona, chciałem ją maksymalnie wykorzystać. ---Może zadam pytanie bardziej merytoryczne: którą stroną zrobić wlot glikolu do DZ? Przez prosty odcinek rury czy przez spiralę a powrót prostym odcinkiem? Edytowane 20 Lipca 2013 przez maciejzi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwxw 20.07.2013 12:44 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Lipca 2013 Bo to wielce niepraktyczne w wykonaniu. A czy ja pisałem, że to praktyczne , na pewno bardziej niż rura 50-ka, bo efekt będzie lepszy. Żeby poprawić BHP trzeba by albo rów zabezpieczać jak przy kanalizacji, albo zrobić wielką odkrywkę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Zigobar 20.07.2013 12:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Lipca 2013 maciejziWlot glikolu do DZ prostym odcinkiem, a powrót do parownika przez spiralę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pyxis 20.07.2013 13:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Lipca 2013 Pyxis: ile metrów kwadratowych liczy twój kolektor DZ? Założyłem, że: 1/ uzyskam maks. kilka watów więcej z m2 kolektora, dzięki większej powierzchni ścianki rury i dzięki temu, że konieczne szersze wykopy pod grubsze rury 2/ wolniejsza wymiana ciepła glikol-grunt także nie powinna zaszkodzić 3/ mniejsze opory przepływu, dzięki temu pompa będzie chodzić na niższym biegu albo zastosuję słabszą pompę Czyli skoro powierzchnia pod kolektor nie może już zostać zwiększona, chciałem ją maksymalnie wykorzystać. --- Może zadam pytanie bardziej merytoryczne: którą stroną zrobić wlot glikolu do DZ? Przez prosty odcinek rury czy przez spiralę a powrót prostym odcinkiem? Mam 4 rowy tak srednio po 40m dlugosci i 1m szerokosci. W kazdy row po 200mb rury. Tak jak Ci wczesniej pisalem: jedyna realna zaleta to mniejsze opory przeplywu. Tutaj zaoszczedzisz pare W na pompie obiegowej. Reszta to tylko komfort psychiczny. Powierzchnie wykorzystales do maksimum robiac wlasnie spiralny zamiast liniowego. Z tego co pamietam (a coraz bardziej sie to zaciera), to zasilanie petli idzie tym prostym odcinkiem rury. Jest on zakopany troszke powyzej wlsciwej pentli. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
maciejzi 20.07.2013 13:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Lipca 2013 Mam 4 rowy tak srednio po 40m dlugosci i 1m szerokosci. W kazdy row po 200mb rury. Tak jak Ci wczesniej pisalem: jedyna realna zaleta to mniejsze opory przeplywu. Tutaj zaoszczedzisz pare W na pompie obiegowej. Reszta to tylko komfort psychiczny. Powierzchnie wykorzystales do maksimum robiac wlasnie spiralny zamiast liniowego. Z tego co pamietam (a coraz bardziej sie to zaciera), to zasilanie petli idzie tym prostym odcinkiem rury. Jest on zakopany troszke powyzej wlsciwej pentli. Masz szczęście, że masz dużą działkę. Jak się ma tyle miejsca co ja mam na kolektor DZ, to trzeba sięgać po ekstrema w zakresie wykonania wymiennika Sam kładłem DZ, to jakoś tę PE40 wcisnąłem w wykopy, bez większych problemów. Teraz tylko ziemniaków nakupić, bimber ukręcić i zalewać DZ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pyxis 20.07.2013 13:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Lipca 2013 Masz szczęście, że masz dużą działkę. Teraz tylko ziemniaków nakupić, bimber ukręcić i zalewać DZ Jakies 12 arow. Raczej z tych srednich ze wskazaniem na mala. Nie prosciej zakupic beczke glikolu propylenowego? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Sławek... 20.07.2013 13:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Lipca 2013 Nie prosciej zakupic beczke glikolu propylenowego? pyxi, zauważam u Ciebie błędy w rozumowaniu i brak logiki: powiedz mi czy cokolwiek u macieja może odbywać się w najprostszy sposób? (nawet nie śmiem sobie wyobrażać jak on dzieci robi ) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Adam34 20.07.2013 15:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Lipca 2013 (nawet nie śmiem sobie wyobrażać jak on dzieci robi ) Strach pomyśleć że i to jest w stanie przekombinować Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pyxis 20.07.2013 18:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Lipca 2013 pyxi, zauważam u Ciebie błędy w rozumowaniu i brak logiki: powiedz mi czy cokolwiek u macieja może odbywać się w najprostszy sposób? (nawet nie śmiem sobie wyobrażać jak on dzieci robi ) Obsmarkalem sie! Jesli to sie przeklada tez na "te" sprawy, to kondolencje dla malzonki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
maciejzi 20.07.2013 21:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Lipca 2013 (edytowane) Zastanawiam się, czy przysypać kolektor ziemią wymieszaną z proszkiem PUR. Stanowi to drenaż, a przy okazji ocieplenie. Tzn. w dół woda przepływa, ale nie podchodzi w górę. Ciepło w glebie na głębokość 1,5 m dociera głównie z wodą opadową, natomiast zimą ucieka z gleby przez kontakt z zimnym powietrzem. Warstwa PUR ograniczyłaby chyba ucieczkę ciepła zimą.Z kolei latem ograniczyłaby nagrzewanie gleby przez słońce, co przy funkcji chłodzenia może okazać się korzystne. Pył PUR jest tani... No i zastanawiam się, czy coś w ten sposób ulepszę, czy raczej pogorszę. Edytowane 22 Lipca 2013 przez maciejzi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tyralek 28.07.2013 12:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Lipca 2013 Witam, Jestem na etapie sytuowania budynku na działce, jeszcze ołówkiem na mapie Jednocześnie planuję instalację PC, i mam kilka pytań: 1. PC - Obliczenia OZC projektowanego obciążenia cieplnego: 7,5 kW - 4 osoby mieszkające, zbiodnik na wodę 300l - prąd w taryfie dzień/noc PC o mocy 9kW powinna wystarczyć? 2. GWC, Strasznie się napaliłem na GWC-wodny, wg opisu DZ dla GWC potrzebuję 3kW. 3. Działka - ziemia: ok 2,2m piachu, poniżej glina - woda gruntowa, niżej niż 1m w tym roku nie widziałem, podobno zawsze działka mokra była Czy DZ zakopać na 1,8m, czy dokopać się go gliny? Co da lepszą wydajność DZ? 4. MOC: [9(PC) + 3(GWC)]*20% = ok 14 kW Czy DZ 14 kW wystarczy? Czy mogę zrobić jedno DZ dla PC i GWC jednocześnie? Czy lepiej podzielić na 2 osobne? 5. Rozmiar DZ rura PE40, długości 200m, jako kolektor spiralny na długości ok 25m, więc z jednej rury mam pokryte ok 100m2 ziemi, wydajność zakładam 30W/m2, co daje daje 3kW Odstęp miedzy osią spirali 5m. 5 rur pe40 powinno dać ok 15kW. Dobrze mam założenia do obliczeń? 6. Między ogrodzeniem a garażem będę miał 4m szerokości, a przy ogrodzeniu chciałbym jakiś żywopłot, np Tuję. Czy te 4m wystarczą na umieszczenie jednej rury z kolektora spiralnego? Czy te 4 metry to nie jest za mało? Pozdrawiam, tyralek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pyxis 28.07.2013 13:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Lipca 2013 1. Dal bym ciutke weksza, bo dojdzie jeszcze CWU i w zimie bedziesz wychodzil jednak poza tania taryfe, ale mysle, ze max 2h 2. 100x lepsze niz jakas "syfiasta" rura w ziemi przez ktora leci nam powietrza do domu. 3. Woda DZ robi najlepiej, wiec nie ma sie co ryc na 2m jesli nie trzeba, bo pewnie DZ i tak bedzie plywalo. Wykopanie rowu na 1m ponizej wod gruntowych w piachu i utrzymanie go przez godzine bez obsunienc to czary sa. 4. Przewymiarowane sporo - i dobrze. Ja bym robil 2 osobne. Mniejsza klopotliwosc wykonania instalacji przy jednoczesnej pracy. 5. j/w tylko po ciula sie pchacie namietnie PE40 na petle? Nadmiar gotowki? Ruszysz z budowa to pewnie "rura zmieknie" 6. Wystarczy spoko. Kop dalej od budynku zaraz pod ogrodzeniem. Thujkom to nie zrobi i tak ronicy. Wszystko IMHO. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tyralek 28.07.2013 15:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Lipca 2013 Dziękuję za wyjaśnienia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pyxis 28.07.2013 16:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Lipca 2013 Dziękuję za wyjaśnienia To tylko pierwsza i jedyna opinia. Poczekaj co powie szersze grono. Jak z grilla wroca. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Sławek... 28.07.2013 20:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Lipca 2013 właśnie wróciłem z grilla i zdecydowanie zgadzam się z przedmówcą... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
maciejzi 29.07.2013 21:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Lipca 2013 Ja też się zgadzam, chociaż dopiero pierwsze DZ zrobiłem i nawet jeszcze nie uruchomiłem. A teraz chcę je zasypać proszkiem odpadowym PUR (co jest technologią całkiem kosmiczną i nie sprawdzoną). Wg podręczników proponowane przez ciebie DZ zdaje się trochę przewymiarowane, ale chyba się lepiej DZ przewymiarować niż choć trochę niedowymiarować. Z pompą ciepłą podobno lepiej odwrotnie: żeby trochę pogrzała grzałką w mróz, a nie żeby była za duża. Chociaż najlepiej jak jest idealnie pod potrzeby dobrana (np. pod potrzeby chłodnicze, jak kto ma duże ) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Sławek... 30.07.2013 07:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Lipca 2013 A teraz chcę je zasypać proszkiem odpadowym PUR (co jest technologią całkiem kosmiczną i nie sprawdzoną). ...bestia wróciła Maciuś dopiero toczyłeś boje o 100 zł (oszczędność na pompie obiegowej) a dzisiaj chcesz zasypywać kolektory PUR-em? a jak chcesz to zrobić? odkopiesz rury? przelicz najpierw czy to ma szansę kiedykolwiek się zwrócić edit: na temat sensowności takiego posunięcia nie będę się wypowiadał Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
maciejzi 30.07.2013 08:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Lipca 2013 (edytowane) Taki akumulator gruntowy bym zrobił - zasilany ciepłem wody opadowej, z którego zmagazynowane ciepło by tak szybko nie uciekało do gruntu. Od dołu już zasypałem niestety , ale od góry dałbym pod czarnoziem (warstwowo i kilka otworów typu studnia chłonna) - byłby drenaż wody do głębszych warstw. Co do pompy obiegowej - to grzecznie się pytałem, nie toczyłem bojów Edytowane 30 Lipca 2013 przez maciejzi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.