Pyxis 29.08.2013 06:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Sierpnia 2013 Hmm to ciekawe z tym odpowietrzaniem... A co do fachowców - to ja nim nie jestem oczywiście, ale fachowiec mi zakwestionował grubość rur doprowadzających (oczywiście oprócz zbyt cienkiego rozdzielacza) i uzasadniając to nie wspominał nic o odpowietrzaniu (o ile nie ma jakiegoś syfona ) a właśnie o zbyt dużych oporach przepływu w stosunku do reszty układu. Zresztą - pomijając kwestie oporów miejscowych i przepływów laminarnych czy liniowych - układ hydrauliczny można porównać do układu elektrycznego gdzie opory oblicza się analogicznie. Byc moze miales ta instalacje za cienka. Albo faktycznie, albo w jego opinii. Oczywiscie, to dobra analogia. Nie ma sensu dawac do gniazdek przewodu 10mm2 nawet jak fachowiec przyjdzie i powie, ze taki trzeba dac, aczkolwiek mozna i w dzialaniu to nie bedzie przeszkadzalo. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bazic 29.08.2013 07:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Sierpnia 2013 Byc moze miales ta instalacje za cienka. Albo faktycznie, albo w jego opinii. Oczywiscie, to dobra analogia. Nie ma sensu dawac do gniazdek przewodu 10mm2 nawet jak fachowiec przyjdzie i powie, ze taki trzeba dac, aczkolwiek mozna i w dzialaniu to nie bedzie przeszkadzalo. ...pod warunkiem, że nie masz zamiaru podłączyć tam 4 odbiorników, które wymagają przewodu po 2,5mm2... a tak to jest w przypadku rozdzielenia DZ na kilka nitek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bazic 29.08.2013 07:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Sierpnia 2013 [...] Większa średnica rurociągu to szansa na to, aby przepływ 'zlaminaryzować' , czyli dążyć to zmniejszenia strat liniowych (mniejsze pompy obiegowe) ..więc to właśnie odpowiedź na moje pytanie: czemu rurociąg od rozdzielacza do pompy powinien być 'większy' niż nominalny 1" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pyxis 29.08.2013 08:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Sierpnia 2013 ...pod warunkiem, że nie masz zamiaru podłączyć tam 4 odbiorników, które wymagają przewodu po 2,5mm2... a tak to jest w przypadku rozdzielenia DZ na kilka nitek Ale co to ma wspolnego z fachowoscia. Nie podlacza sie 12kW urzadzenia pod gniazdko jednofazowe, tak jak do pompy ciepla 16kW nie robi sie przeplywow na DZ rzedu 30m3/h. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
alberciq 29.08.2013 09:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Sierpnia 2013 Witam, Mam pytanie do osób, które już zakopały u siebie rury do DZ.Mam do wyboru koparko ładowarke za 90zł/h oraz koparkę obrotową na podwoziu kołowym z łyżką 140cm za 130zł/hCzy opłaca sie brać mocniejszą, zwinniejszą, droższą koparkę do tej roboty? Jest szansa że ta obrotowa uwienie się w jeden dzień, zakładając że do rozkładania rury będą dwie osoby, wcześniej rury mogę przygotować i pospinać trytytkami(opłaca się?)?Kolektor spiralny poziomy, razem z GGWC 5 petli fi 32 po 150m Przypomnę się jeszcze odnośnie mojego pytania z 26.08.2013 - mógłby się ktoś wypowiedzieć? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
alberciq 29.08.2013 09:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Sierpnia 2013 I jeszcze jedno pytanie z innej beczki..Na jakiej głębokości zakopać DZ?Było robione badanie gruntu pod dom, czyli parę metrów od miejsca gdzie będzie zaczynał się kolektor.do 1,8m mam piasek, poniżej 1,8m jest glina, woda gruntowa w zimie około 1m poniżej ternu, z tendencją do podchodzenia 0,5mppt przy opadach.Rejon - górny śląsk, przemarzanie 1mwarianty:- dokopać się do gliny ale jej nie ruszać, kolektor rozłożyć na niej, na tej glinie jako że jest nieprzepuszczalna zawsze będzie się gromadzić woda.- zakopać go w glinie, jako że oddaje więcej energii- zakopać tuż pod granicą przemarzania Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pitersson 29.08.2013 11:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Sierpnia 2013 I jeszcze jedno pytanie z innej beczki.. Na jakiej głębokości zakopać DZ? Było robione badanie gruntu pod dom, czyli parę metrów od miejsca gdzie będzie zaczynał się kolektor. do 1,8m mam piasek, poniżej 1,8m jest glina, woda gruntowa w zimie około 1m poniżej ternu, z tendencją do podchodzenia 0,5mppt przy opadach. Rejon - górny śląsk, przemarzanie 1m warianty: - dokopać się do gliny ale jej nie ruszać, kolektor rozłożyć na niej, na tej glinie jako że jest nieprzepuszczalna zawsze będzie się gromadzić woda. - zakopać go w glinie, jako że oddaje więcej energii - zakopać tuż pod granicą przemarzania Witaj, zakop rurki na glebokosc 1,8-2,0m i bedzie git , z opisu gruntu masz podobnie jak u mnie . Czy koparkoladowarka czy obrotowka bedzie szybciej.... to duuuuzo zalezy od szpeniora (operator) Ja mialem obrotowke, bo im glebiej tym wygodniej taka. Wykopy pod spiralny,wiec latwiej i wygodniej:yes: mysle ze spinanie trytkami wczesniej rurek to nie bardzo, ale gdy wykop bedzie nie stabilny(obrywanie) to wtedy co innego:yes: Gdy operator bedzie kumaty a i wy szybko,, zalapiecie" to 10-12h i glajcha:D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Łukasz_nowicjusz 29.08.2013 18:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Sierpnia 2013 Też bym proponował obrotówkę na pewno będzie szybciej, jak spójny grunt to 4 razy ruszy łychą i mb wykopany ale działki idealnie nie wyrówna. Na piasku musiał kopać dużo szerszy rów bo się obsypywało, koparko-ładowarka nie dałaby rady z takiej odległości sięgać, jeszcze pozostaje kwestia składowania piasku z wykopu, też powstaje naprawę spora góra . Jeżeli chodzi o czas pracy to u mnie wyszło 21h, 3 pętle po 200 m rury (w 3 osoby), a koparkowy się uwijał bo musiał jechać na następną robotę. Wszystko zależy jak masz usytuowany (dom, fundamenty) na działce. Od 80 strony możesz zobaczyć relację z moich prac. Pozdrawiam i życzę powodzenia zrób relację, później fajnie się wspomina. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
alberciq 31.08.2013 07:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Sierpnia 2013 I kolejne pytanie do szanownych Grupowiczów...Podpowiedzcie czy takie planowane przezemnie rozłożenie kolektora spiralnego jest akceptowalne?http://s6.ifotos.pl/mini/dolnezrod_nwnxhxs.pngprzez działkę biegnie mi magistrala wodociągu, nie widziałem tej rury ale podobno to fi1000mm zasilająca połowę górnego śląskaNo i kusi mnie aby jak nabliżej tej rury choć jedną pęte rozłożyć, ryzykując nawet że zostanie zniszczona w przypadku jakiejść konserwacji owego wodociągu. Ten wodociąg podobno jest jakieś 3m pod ziemią.Generalnei to jak wspominałem wyżej, planuje rozłożyć 5 petli po około 150m fi32 każda, z czego jedna będzie do GGWCOdległośc od fundamentów około 2mOdległosć od płotu 1modległości między spiralami minimum 2mdługośc każdej spirali około 20mRozdzielacz w kotłowni (lewy górny narożnik domu) domiegówki będą dość długie, ale to chyba dobrze - też zawsze się coś ogrzeją po drodze.. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
alberciq 31.08.2013 10:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Sierpnia 2013 Czy ktos z Was ma czujniki temperatury pod ziemią zakopane?Intereuje mnie jaka jest temperatura na granicy przemarazania nad DZ zakopanym głębiej?Czyli np kolektor na 1,5..2m granica przemarazania 1m - jaka temperatura będzie w okilcach powiedzmy 1,1mPasowało by mi poprowadzić rurę przelewową ze studzienki deszczowej nad kolektorem, znaczy krzyżowała by się z nim - nie zamarznie to to? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pom_pla 31.08.2013 10:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Sierpnia 2013 Znalazłem cos takiego , moze to Ci pomoże, http://www.wigry.win.pl/monit2003/4_1b.htm Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pyxis 31.08.2013 11:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Sierpnia 2013 Z zakopywaniem DZ odsun sie od tej magistrali wodociagowej (dlaczego ludzie maja tendencje do pchania sie dobrowolnie w klopoty? ) Co do przemarzania, ja mam blizej findamentow kawalek rury kolektora (dobiegowka) w grubej otulinie. To powinno wystarczajaco zabezpieczyc przezd przemarzaniem. U siebie w miejscu przecinania sie instalacji tez mozesz tak zrobic. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
maciejzi 03.09.2013 01:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Września 2013 (edytowane) przez działkę biegnie mi magistrala wodociągu, nie widziałem tej rury ale podobno to fi1000mm zasilająca połowę górnego śląska No i kusi mnie aby jak nabliżej tej rury choć jedną pęte rozłożyć, ryzykując nawet że zostanie zniszczona w przypadku jakiejść konserwacji owego wodociągu. Ten wodociąg podobno jest jakieś 3m pod ziemią. Nawiertka wlot i wylot z magistrali i masz układ woda-woda COP skoczy o 0,5 albo i 1,0. Albo poszukać w okolicy rury ciepłowniczej i z niej skorzystaj, owijając rurkę PE wokół niej. Albo jakaś solidna trafostacja i owinąć rurę wokół transformatora ... Żart oczywiście Edytowane 3 Września 2013 przez maciejzi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Sławek... 03.09.2013 06:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Września 2013 ... Żart oczywiście maciej nie żartuj sobie w ten sposób bo w Twoich ustach tego typu żarty brzmią śmiertelnie poważnie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
togaj 03.09.2013 18:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Września 2013 Witam Śledziłem ten temat jakiś czas, przeczytałem kilka razy, porobiłem notatki, przyszedł czas na przemyślenia i rozważania nad swoim przypadkiem. Tak jak koledzy zamierzam sam zabrać się za dolne źródło PC ale tu pierwsze wątpliwości: 1 - mam piasek - rozważam przynajmniej częściową wymianę na glinę i podłączenie rynien do kolektora poprzez rury drenarskie - woda gruntowa podczas badania nie została stwierdzona do 4m 2 - mam ograniczoną ilość miejsca jak widać na rysunku (kolor brązowy to powierzchnie wybrukowane, kolor niebieski budynek gospodarczy, linia czerwona ogrodzenie 3 - teren ma spadek od domu (dom na górce) Budynek generalnie prosty bez zakamarków, ma około 125m2 grzanych podłóg (podłogówka), dachy płaskie ocieplone 30 cm styro, ściany 20 cm, podłoga 20 cm, okna coś cieplejszego i z ciepłym montażem, , niby garaż nieogrzewany 45 m2 ale na pętli podłogówki 2 awaryjne grzejniki zainstaluję, wentylacja mechaniczna, rekuperator, gwc rurowy Jestem na etapie murowania ścianek fundamentowych, pozostawiłem przepusty do kotłowni (rozdzielacz chcę mieć w kotłowni) Proszę o poradę - iść na siłę w poziomy (niższe koszty, samodzielna praca - jestem budowlańcem), czy może nie oszczędzać i wykonać odwierty za pomocą zatrudnionej do tego celu firmy PS - cały budynek wykonuję zamodzielnie, planuję zatrudnić jedynie tynkarzy i wylewkarzy + instalatora PC pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pyxis 03.09.2013 19:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Września 2013 Na dom o po 125m2 grzanych podlog z takim ociepleniem o jakim piszesz i starannoscia wykonania ktora powinna gwarantowac osoba fachowca budujacego dla siebie, to nawet jak w piasku zakopiesz kolektor poziomy w tym obszarze ktory wskazales na rysunku (4 rowy po 23m i 1m szerokosci - spiralny po 100m rury PE32 do kazdego), to ciepla w gruncie nie powinno zabraknac. Przeciez taki dom nie bedzie potrzebowal (nawet w Suwalkach) wiecej jak 6-7k kWh/rok + CWU. Do tego pompka 7kW i jedziesz tylko w tanim pradzie! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
togaj 03.09.2013 19:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Września 2013 i tu moje wątpliwości bo: 1 - każdy kto robił wycenę proponował pompę 9kw2 - to dom z płaskim dachem więc stosunek pow podłóg do pow użytkowej to 1;1 m(kubatura większa niż przy skosach)3 - twoim zdaniem wystarczy 4x 100m? Proponujesz ułożyć pionowo czy poziomo w stosunku do załączonego rysunku? Dom stoi na wzniesieniu, tam gdzie budynek gospodarczy mamy dolinę - nie chciałbym też całej działki zająć sam nie wiem czy jest opcja np posadzić drzewka czy urządzić ogród na kolektorze? oczko itp? PS - spodziewałem się twojej odpowiedzi:) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pyxis 03.09.2013 19:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Września 2013 Co do watpliwosci dotyczacych projektowego obciazenia cieplnego zapytaj kolegi Asolta o potwierdzenie. Wiecej znacznie doswiadczenia ma, ale 9kW to na moje oko mocno za duza do tego obiektu, nawet jak na prace tylko w tanim pradzie (czhba, ze masz w domu zone i 3 nastoletnie corki, wtedy kto wie ). Jaki rejon kraju? Nie demonizujmy tych skosow. W "klocku" znacznie lepiej docieplisz to pieterko. Ja bym ulozyl wzdluz dluzszego boku (25m) z odstepem przynajmniej 1m od kostki i plotu (konce rowu). Ja mam nad kolektorem trwniczek, warzywnik i jakies tam drzewka. Nic sie nie stanie, byle bys nie odcial wody opadowej jakims brukiem albo "oczkiem" 2 ary. Spodziewales? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
togaj 03.09.2013 19:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Września 2013 (edytowane) Budowa na śląsku, jednak działka na wzgórzu i w polu (wiatry) Spodziewałem bo pora twoja no i jak śledziłem wątek to widać wyraźnie że się udzielasz kiedy się da - szacun dla twojej wiedzy w tym zakresie Dom dla 3 osób więc planuję zasobnik 300l W związku z tym co proponujesz ostatnia pętla będzie najkrótsza - dojdzie kwestia rury do i od która będzie dłuższa. Kotłownia jest na środku (zaznaczona na zielono) - nie lepiej więc pionowo aby wyrównać długości? A może nadłożyć i zrobić pętle po 150 m? Na prawdę chcę to zrobić raz i porządnie:) edit: PS jakiś bruk na pewno będzie - choćby ścieżki, placyk zabaw czy np stanie basen latem - chce aby działka służyła mi i rodzinie a nie ogrzewaniu domu:) PS2 - jakie proponujesz odległości między pętlami? 4m? pytam bo chcę to sobie rozrysować. PS3W fundament włożyłem przepusty 2 rury fi 160 z kolanami 2x45stopni - wystarczy aby przełożyć w każdej 4 rury fi 32? - pewnie ktoś tak robił I moja ostatnia wątpliwość:) - przynajmniej na teraz - czy jeśli działka ma spadek woda opadowa będzie wystarczająco wsiąkać w grunt? Tendencja będzie do spływania raczej Edytowane 3 Września 2013 przez togaj Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pyxis 03.09.2013 20:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Września 2013 No to nie mieszkasz na biegunie zimna. Nawet wiatry tego nie zmienia. Bardzo mi sie podoba jak ktos sie zdecyduje na "samodzilelna" prace przy kolektorze poziomym. To robota w sumie prosta, a satysfakcji wiele. Dlugosci rur wyrownaj, zeby to bylo hydraulicznie zrownowazone. Nic sie nie stanie jak dasz po te 120mb rury i w wykopie blizej domu nieco ja zagescisz a w ostatnim bedzie jej troszke mniej, kosztem dobiegowki. Jak odwrocisz, to wypadaloby dac 5 petli. Chyba niepotrzebne koszta i klopot z rozdzielaczem. Przy uzlozeniu ktore zaproponowalem mozna sie chyba tez bedzie obejsc bez powrotu z petli w wykopie, tylko np z jednej strony wchodzi zimny a z drugiej wychodzi cieply glikol. Czyli np po lewej msz ciepla strone a po prawej zimna (nie wiem czy sie rozumiemy). Bardziej myslalem o parkingu dla aut niz o sciezkach. Odleglosci zrob takie, zeby wykorzystac jak najwieksza powierzchnie terenu. To nie apteka, zeby na cm mierzyc. Z przepustami to musisz sprawdzic, ale PE32 jest jeszcze "ludzka" w tym zakresie. Promien giecia zebys nie robil zbyt maly, bo na grubosc to sie zmieszcza na pewno. I zadnych zlacz pod ziemia albo pod posadzka (mnie moi hydraulicy tak urzadzili, bo nie mogli sie bez kolan z rura zorganizowac w kotlowni a ja nie chcialem po scianie prowadzic rur i mialem z tym problem) Jesli na dzialce nie masz na wierzchu warstwy gliny, to na pewno swoje wsiaknie i zregeneruje kolektor. Mam kolege ktory zrobil spiralny w pisakach. Ja bym tej wielkosci co on zrobil, to zrobil w bardzo dobrym mokrym gruncie na jego dom. IMHO ma za maly. W zimie mial na wejsciu w lutym -1,5*C, ale bez problemu ten pierwszy sezon ogrzal pompa. W nastepnych latach juz pewnie bedzie nieco lepiej i sie nie zdecydowal na rozkopanie dzialki i dolozenie kolejnej petli. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.