Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Właśnie kupuję pierwszy dom, boję się i proszę o radę

Pabianice

Recommended Posts

Witajcie!

Przymierzam się do zakupu pierwszego w życiu domu. Nie znam się kompletnie na budownictwie i wiadomo, że w miesiąc czy dwa się nie poznam. Mam pewne obawy, żeby nie kupić domu, który będzie workiem bez dna.

Powiedzcie, czy jest taki rzeczoznawca, który zna się na różnych dziedzinach i potrafi z grubsza za niewielkie pieniądze powiedzieć, czy dom nie ma poważnych wad, które będą bardzo kosztowne do usunięcia? Gdzie szukać takich ludzi i ile to kosztuje? Taka wstępna ocena, czy dom jest w ogóle wart zainteresowania.

Dom, o którym mowa to taka nowocześniejsza "kostka polska" z końca lat 80.

1) Jest podpiwniczony, choć nie wiem, czy całkowicie, czy tylko częściowo.

Właścicielka mówi, że czasem woda w piwnicy pochodzi tak z 10 cm od ziemi.

Czy to dyskwalifikuje taki dom? Boję się, bo słyszałem, że takie sprawy potrafią być bardzo kosztowne. A może izolacja idzie dopiero między piwnicą a parterem? Czy jest możliwe, że woda podchodzi tylko miejscowo, czy jak jest, to będzie wszędzie? Co się z tym robi? Ile to kosztuje?

2) Dom ma za krótki garaż. Auto mi się nie mieści. Myślę, że można by wydłużyć obie ściany z pół metra w kierunku bramy i zadaszyć. Czy to jest kosztowne? Czy jest ryzyko, że nie dostanę zgody?

3) Dom jest nieocieplony. Jedynie otynkowany. Ogrzewany węglem. Na 200 m2 powierzchni użytkowej idzie ponoć 6 ton węgla w sezonie. Co o tym myślicie?

4) Poddasze jest wysokie, z oknami, ale obecnie to po prostu duża pusta przestrzeń. Nieogrzewane. Zewnętrzna ściana budynku na wysokości parteru i pierwszego piętra wygląda OK, natomiast na wysokości tego nieogrzewanego poddasza jest miejscami takie białe coś jakby śnieg/lód. To normalne?

5) Zauważyłem też z zewnątrz, że tynk jest ciemniejszy tak na wysokości parapetów. Jakby mokry.

Co o tym sądzicie?