mt-instalacje 21.08.2014 06:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Sierpnia 2014 (edytowane) Przymierzam się do wymiany instalacji ... 1) Jak można rozplanować takie obwody w mieszkaniu? 2) Czy dobrze będzie, jak pralka, zmywarka i kuchenka będą miały zupełnie oddzielne obwody? 3) Jakie przewody i rodzaje puszek mam zakupić? 4) Jak duża powinna być ta obudowa na bezpieczniki z różnicówką? 5) Na jakiej głębokości w tynku powinny być przewody? 6) Jak można sprawdzić, gdzie teraz znajdują się przewody w ścianach? Jakbym np. chciała wbić kołek i powiesić obraz... 7) Ile orientacyjnie może kosztować wykonanie tego rodzaju pracy? Mieszkanie jest pod Lublinem, a gniazdka później będzie mi montował już kuzyn i oświetlenie też. 8 ) Czy elektryk, który mi będzie wykonywał te prace wyda mi później jakiś dokument na temat sprawności instalacji? ... 1/ Projekt instalacji elektrycznej rysuje się albo na planie budynku, albo na schematach jednokreskowych; na kartce lub w programie. 2/ Jak najbardziej jest to nawet wymagane. Oczywiście nie mówimy tu o dodatkowych różnicówkach tylko wyłącznikach. 3/ Dla instalacji podtynkowej: przewody YDYpżo 3x1,5. Możesz dać 3x2,5 jak chcesz zaszaleć. O szczegóły pytaj elektryka 4/ Policzmy dla sieci 3-fazowej: oświetlenie 1p oświetlenie i gniazdka zew. 1p gniazdka ogólne 2p zmywarka 1p pralka 1p kuchenka 1p (dla płyty indukcyjnej 3p) różnicówka 4p wyłącznik gł – 3p rezerwa – 3p W sumie 18 pól. Ja bym dał 2x12. Jak masz 1 faze to bedzie mniej ale i tak daj rozdzielnie z 24 polami 5/ Przewody muszą być przykryte warstwą tynku minimum 5mm. 6/ 7/ 8/ Elektryk może a nawet powinien zrobić pomiary instalacji, o ile ma sprzęt i kwalifikacje, ale nie jest to wymagane w Twojej sytuacji. Edytowane 21 Sierpnia 2014 przez mt-instalacje Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
m.k.k 21.08.2014 07:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Sierpnia 2014 Jak to jest małe mieszkanie, to stawiam, że masz tam jedną fazę. Więc tych pól będzie trochę mniej. Jak masz miejsce na taką rozdzielnię, o jakiej pisze kolega, to ją rób, będzie wygodnie (dla elektryka). Jak ciasno, to pozwól wykonawcy by jakąś zaproponował dopasowaną do warunków miejscowych, Ja bym dzielił obwody: 1. kuchenka 2. zmywarka 3. pozostałe w kuchni 4. pralka 5. pozostałe w łazience 6. gniazda pokój, przedpokój 7. oświetlenie To wszystko na dwóch różnicówkach, jeśli Twój układ sieci ich wymaga (elektryk będzie wiedział). Gniazdo na balkonie - często będziesz używać? Zrób na obwodzie gniazd pokojowych, tylko przy drzwiach balkonowych każ zainstalować włącznik do niego, takie włączniki o obciążalności 16A niekoniecznie są estetyczne, więc sugeruję poszukać miejsca niewidocznego (za zasłoną, firanką). A jakbym robił dla siebie, to 4 i 5 bym połączył a na kuchnię też dał dwa (mam gaz). Pamiętaj, że elektryk ma Ci dokładnie opisać całą rozdzielnię, pewnie do tej pory w mieszkaniu były ze trzy bezpieczniki (i to starego typu), teraz będziesz miała tak z 8-10, w tym różnicówki i nadprądówki na tych samych obwodach. W łazience przestrzegaj wymaganych odległości osprzętu od wanny, umywalki. O ile jest to w Twoim mieszkaniu wykonalne Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
avinx 21.08.2014 08:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Sierpnia 2014 Powiedzcie jak to jest z tymi fazami w "sile", pytałem na poprzedniej stronie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Dominik01 21.08.2014 08:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Sierpnia 2014 Możesz rozdzielić tak jak piszesz. Pamiętaj tylko aby każda faza była obciążona w miarę równomiernie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
avinx 21.08.2014 09:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Sierpnia 2014 Ok. Czyli na tych 2 przewodach będzie bardziej równomiernie obciążone niż gdybym podłączył 2 budynki pod ten sam przewód fazowy "siły". Dzięki za pomoc. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kamilka86 21.08.2014 10:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Sierpnia 2014 mt-instalacje i m.k.k dziękuję Wam za wyjaśnienia. To mieszkanie to zwykła kawalerka, ma 40m2. Łazienka jest spora, więc na pewno nie będzie blisko wanny czy umywalki. Z gniazdka na balkonie nie będę raczej często korzystała, ale wiadomo, że lepiej aby było niż później ciągnąć przedłużacze, Z tego co czytałam to na balkon i do łazienki stosuje się inne obudowy gniazdek, żeby zabezpieczać przed wilgocią i ewentualnie właśnie wodą. Co do ceny to proszę chociaż o nakierowanie, czy - zakładając, że będzie to wiązało się z kuciem w ścianach, demontażem wcześniejszych przewodów, przenoszeniem tych kilku gniazdek - to koszt będzie większy niż 3 tysiące. A może mam się nastawić na dwa razy więcej? A jeszcze dodam, że w obecnym mieszkaniu są tylko 3 takie starego typu bezpieczniki, chyba mają więcej lat niż ja. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kkas12 21.08.2014 16:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Sierpnia 2014 W łazience przestrzegaj wymaganych odległości osprzętu od wanny, umywalki. O ile jest to w Twoim mieszkaniu wykonalneA jeśl nie jest "wykonalne" to co wtedy??? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kasprzyk 21.08.2014 19:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Sierpnia 2014 Jeżeli chodzi o urządzenia oświetleniowe to faktycznie nie ma takiego nakazu. Dotyczy on tylko gniazdek wtykowych, ktre muszą być zabezpieczone przez różnicówkę, lub przez separację indywidualną. Co to za termin "separacja indywidualna" ? w instalacji elektrycznej - możesz to bardziej przybliżyć ? Pzdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kkas12 21.08.2014 19:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Sierpnia 2014 Jeżeli chodzi o urządzenia oświetleniowe to faktycznie nie ma takiego nakazu. Dotyczy on tylko gniazdek wtykowych, ktre muszą być zabezpieczone przez różnicówkę, lub przez separację indywidualną. Więc skoro nie ma to po co o nakazach pisać??? Gniazda wtykowe muszą być wszystkie chronione wyłącznikiem RCD i tu żadnej w zasadzie alternatywy nie ma, ale jeśli ktoś chce to może i separację stosować. Tylko po co??? A oświetlenie w łazienkach??? Też chciałbym wiedzieć czym jest "indywidualna separacja"? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mt-instalacje 21.08.2014 22:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Sierpnia 2014 Więc skoro nie ma to po co o nakazach pisać??? Gniazda wtykowe muszą być wszystkie chronione wyłącznikiem RCD i tu żadnej w zasadzie alternatywy nie ma, ale jeśli ktoś chce to może i separację stosować. Tylko po co??? Norma IEC 60364-7-701:2006 mowi że wszystkie gniazdka należy zabezpieczyć różnicówką z wyjątkiem tych objętych separacją pojedyńczego odbiornika. Możesz też zastosować ELV. Alternatywa zawsze się jakaś znajdzie Też chciałbym wiedzieć czym jest "indywidualna separacja"? Skrót myślowy od: zasilania indywidualnego z transformatora separacyjnego Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kkas12 22.08.2014 03:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Sierpnia 2014 Tylko, że arkusz 7-701 dotyczy łazienek. Tylko.A jeśli separacja to jeden odbiornik - jeden transformator.Skórka wyprawki nie warta.A ten ELV sobie daruj. A oprócz łazienki są inne pomieszczenia jeszcze.Ten Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
esdoen 22.08.2014 15:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Sierpnia 2014 (edytowane) Poradziłby ktoś, czy dobrze, czy źle rozumuję z moją aktualną instalacją elektryczną? W mieszkaniu miałem jedną puszkę siłową, trójfazową. Do tego w skrzynce z bezpiecznikami najprawdopodobniej wyłącznik nadprądowy S303. Gniazdo musiało być przeniesione, oraz planowo do niego podłączona płyta 230V, 1 fazowa, i piekarnik, 230V, 1 fazowy. Panowie elektrycy zaprojektowali następujące rozwiązanie: a) Przeniesienie gniazda siłowego w odpowiednie miejsce b) Zastąpienie gniazda siłowego 3 gniazdami 230V (1 gniazdo na wtyczkę + 2 puszki - do jednej docelowo miała być podpięta płyta). c) Zastąpienie wyłącznika S303 trzema wyłącznikami S301 Problemu z grubością kabli nie ma. I na razie jeszcze wszystko gra. Natomiast płytę można podłączyć zarówno pod 1 fazę, jak i pod 2 fazy. Oczywiście wolałbym 2 fazy, i zostałem zapewniony, że nie będzie problemu z takim podłączeniem. Natomiast na moją logikę, jeśli podłączymy płytę do dwóch faz, to odpowiadające im dwa wyłączniki S301 powinny zostać zastąpione jednym, S302. Tak, czy nie? Nie do końca rozumiem, jak zadziała zabezpieczenie jednej płyty dwoma wyłącznikami w przypadku zwarcia - wywali oba, tylko jeden, czy po prostu nie zadziała? Z góry przepraszam za ewentualne problemy z nomenklaturą, nie znam tematu w pełni, tylko oceniam z zewnątrz Edytowane 22 Sierpnia 2014 przez esdoen Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Dominik01 22.08.2014 16:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Sierpnia 2014 Jaka jest moc płyty? Na jednej fazie może to być zbyt duże obciążenie. Zabezpieczenie przewodu 5 żyłowego trzema jednofazowymi wyłącznikami nadmiarowo-prądowymi nie jest najlepszym rozwiązaniem. Należy zostawić ten który jest trójfazowy. Rozdzielanie tego przewodu na 3 różne obwody też nie jest dobrym rozwiązaniem. Lepiej będzie jak elektryk zamontuje jedną puszkę i do niej przyłączy piekarnik i płytę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
esdoen 22.08.2014 16:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Sierpnia 2014 (edytowane) Płyta 7,4kW, 230V - Electrolux EHH16340FK. W teorii umożliwia podłączenie do jednej fazy (zgodnie ze specyfikacją producenta - chociaż jak dla mnie 7,4kW to bardzo dużo, jak na jedną fazę), ale właśnie jeśli już mam 3 fazy, to bardziej rozsądne wydaje mi się podłączenie płyty do 2 faz (bo taka możliwość jest), a piekarnika do 3. Co oznacza "nie jest najlepsze rozwiązanie"? Ryzykowne? Usługa już wykonana, więc teraz musiałbym pozbywać się gniazd, i montować ponownie i puszkę, i trójfazowy wyłącznik. Zaufałem ekipie z uprawnieniami, którą dostałem z polecenia, zasugerowali takie rozwiązanie (jedno dodatkowe gniazdo 230V wyprowadzone od siły i tak potrzebowałem, bo piekarnik ma wtyczkę Schuko, a nie chciałem ciąć kabla), więc uznałem, że skoro będą podłączać potem sprzęt i podbijać pieczątkę, to nie będę sugerował czegoś, na czym się kompletnie nie znam. Natomiast użycie trzech wyłączników nadmiarowo-prądowych, zamiast jednego wyłącznika do piekarnika, i jednego podwójnego do płyty mnie zastanowiło, stąd pytanie (być może nie jest to konieczne). Edytowane 22 Sierpnia 2014 przez esdoen Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Dominik01 22.08.2014 17:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Sierpnia 2014 Nie najlepsze tzn że istnieją lepsze bardziej bezpieczne rozwiązania. Działać to będzie bo nie ma innego wyjścia ale poprawnym rozwiązaniem jest każdy obwód jednofazowy prowadzić osobno. Pomyśl jak ktoś będzie wykonywał tam kiedyś jakąś pracę i wyłączy tylko jeden z trzech wyłączników nadmiarowo-prądowych. Pozostałe dwa przewody będą nadal pod napięciem. Poza tym jeśli będzie jakiś problem z przewodem neutralnym to wiadomo co może się stać.Podaj jeszcze wartość zabezpieczenia i przekrój przewodów. Bo obciążenie jest dość duże a nie wiem już czy płyta podłączona jest na 1 czy 2 fazy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Hanss 24.08.2014 20:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Sierpnia 2014 Czy można zrobić "na raty" instalację odgromową, tzn. część dachową razem z dachem w tym roku, a podłączenie z częścią ziemną (będzie otok) na wiosnę 2015??? Tak na marginesie mam dach dwuspadowy 45* o długości 14m z dwiema lukarnami, czy wystaczy tylko drut wzdłuż kalenicy i lukarn, plus komin i oczywiście cztery zejścia w narożnikach domu, czy musi drut jeszcze iść wzdłuż okapu? ..aha ma być miedź 8mm Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kkas12 24.08.2014 20:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Sierpnia 2014 Możesz robić w odwrotnej kolejności.Najpierw to co w ziemi, później to co na dachu. Część nadziemna musi zawsze być połączona z ziemią!Instalacja odgromowa wymaga projektu! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Hanss 24.08.2014 22:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Sierpnia 2014 kkas12 Projekt mam dołączony, tzn. rzut dachu z instalacją odgromową, chciałem aby dekarz zamocował " część dachową", a elektrykę domu chciałem robić na wiosnę to elektryk by to połączył, a tak będę musiał go prędzej szukać...no chyba, że zrobię tyko mocowania do dachówek i gąsiorów, a drut puszczę wiosną Mam jeszcze jedno zapytanie, mam płytę fundamentową o wymiarach 8x11m, chcę robić drenaż opaskowy w odległości 80cm od płyty, czy nic się nie będzie działo jak trochę dalej tj.ok. 1,20m od płyty będę zakopywał bednarkę do uziomu otokowego? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Hanss 31.08.2014 19:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Sierpnia 2014 A czy mogę choć zamontować teraz uchwyty, a drut i część ziemną na wiosnę? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
m.k.k 01.09.2014 10:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Września 2014 Możesz zamontować. Możesz też dać drut, tylko musisz pamiętać, że to nie jest instalacja, tylko jej kawałek i że zabezpieczenia odgromowego nie masz. Oszczędzisz sobie wiosennego latania po dachu.Na podobnej zasadzie ktoś może mieć pokryty dach blachą, a nie ma zwodów. I tak dom, bez instalacji odgromowej, ale z materiałem przewodzącym na dachu, funkcjonuje latami. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.